Jump to content

Skuddredd !


Recommended Posts

Invester i patroner for tørrtrening! Tørrtren foran tv'n hver kveld en periode. Deretter finner du et sted å skyte UTEN blink eller mål av noe slag. Så gjør du det samme som du ville gjort på banen, og når du tørrtrente, men før du skyter lukker du øynene og presser skuddet rolig av.. Da kjenner du hvordan det SKAL føles også når du skyter på blinken (eller storbukken) ;) Deretter kan du gjøre det samme på ei helt hvit skive, for deretter å gjøre det samme mot blinken. Pust og sikt deg inn på vanlig måte, lukk øynene et par sekunder før skuddet går.. Jeg har vært aktiv konkurranseskytter, og dette trente jeg mye på, selv om jeg aldri har vært skuddredd. Det funker ;)

Link to comment
Share on other sites

om du lader selv, så kan du jo gå ned på kulevekten......da vil du jo få mindre rekyl.

Har selv en 30.06 som jeg bare går å venter skal ta øye mitt. Men det er med gammel ammo fra 54, så håper det skal bli bedre når jeg får ingrediensene som jeg trenger for selvproduksjon.

Link to comment
Share on other sites

Det du også kan gjøre er å få noen til å "blindlade" for deg.

Dette gjøres ved at du skyter flere skudd der du ikke vet om det er kamret patron eller bare klikk..

Denne måten hjalp hvertfall meg da jeg trenet bevisst mot å ikke bli påvirket av rekyl.

Bakdelen er at du er avhengig av en som tar ladegrepet for deg slik at du ikke vet om det klikker eller smeller..

Link to comment
Share on other sites

Sett kikkerten så langt frem som du kan(og ser godt i den selvsagt), og monter lydemper. Har sjøl ei 375 H&H, og med lyd demper ble den snill som et lam. Den gamle 30.06 sparker faktisk mer enn 375 rifla nå. Er det lov å spørre åssen kaliber du skyter med?.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har null erfaring med rifle, men jeg syns du har fått mange fine råd om å sette på lyddemper.

Det er faktisk den beste rekylbremsen som finnes, samt at den tar brodden av den verste smellen også.

Nesten ett kinderegg det ( alle gode ting er tre ).

Det finnes også noe som heter limbsaver.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært borti akkurat samme problemet selv og endte med å ta av kikkerten og trene bort nappeproblemet. Jeg synes det er i overkant defensivt å gå over til 6,5 med lyddemper. Pistolskyting er en fin måte å få bedre avtrekk på, evt. ei billig avdanka banebørse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter med en 338 win. mag. den var å nappet meg litt i øyenbrynene hver skutt jeg løsnet når jeg kjøpte den, løsningen ble en leupold (som er vel en av di kikkertene med størst øyeavstand) og en hausken standar demper da ble den snill som ett lam og har aldri vært i nærheten av å få den i pannen etterpå.

Link to comment
Share on other sites

En ting til du kan gjøre gratis, er å bare være på skytebanen.....

Kjenne på smellen fra folk som skyter.

Jeg merker godt når det er lenge siden sist jeg var på banen at jeg sketter mer av smell rundt meg. Får jeg vært der ofte, og kjent på smellen blir det en vane sak.

Regner med at du har sørget dor at kikkerten er riktig montert til deg. Det er mye rar kikkert montering uta å går.....

Hvordan passer rifle til deg, er du lang, og rifla kort blir det ofte skarpskyttermerke i panna.

Link to comment
Share on other sites

Lyddemper! :!:

 

 

lyddemper er ikke veien og gå. her må man ta tak i roten av problemet.

 

så ta og tren og gjør som tjadder sier. da får du bort hele problemet.

 

jeg sliter med dette selv og jeg har 308 med lyddemper, det hjelper litt men du får ikke bort problemet.

 

 

MVH ersa:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært i samme situasjon selv, ihvertfall snev av det. Tørrtrening funka for meg. Gjerne med skikkelig anlegg for å kunne fokusere mest mulig på avtrekket uten å måtte korrigere siktepunkt hele tida. Noen ganger har jeg skutt 2 klikk og en smell, for å få overvekt av riktige avtrekk. Skyting med grovt kaliber eller til og med hagle har jeg prøvd, for deretter å skyte finere kaliber. En 6,5x55 føles mye bedre etter å ha skutt 9,3x62 enn etter .22 LR.

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo et velkjent, men dumt problem.

Dette er skyteteknisk, så her er det viktig å, som skrevet over her, behandle roten av problemet.

 

Tørtrening er et viktig element, og det å trene mye.

I tillegg ville jeg ladet patroner med sand, og blandet dette med noen andre, si 70% (kanskje mer?) uten krutt til å begynne med, og øke andelen patroner med krutt etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Det å være litt skuddredd er ingenting å skamme seg over, tvertimot naturlig. Eksempelvis hvis du får din første hagle når du er 12, får prøve litt jaktammo. liggende på grus (var sikkert en halvmeter lange spor etter albuene mine i grusen..). Og det er absolutt mulig å fjerne. Du har fått mange gode råd; en god lyddemper både demper rekyl og redder hørsel, en god kolbekappe er alltid fint, lade sjøl, velg ei rifle som passer deg, men selvsagt er god skyteteknikk det viktigste. Ta det gjerne helt fra bunnen og tren sammen med en kamerat, da kan dere finne og fjerne små uvaner/feil ved den andres skyting (det å se egne feil er jo ikkje lett..). Og snakk selvsagt aldri med "verdensmestre" som bare maser om den gangen de intimbarberte ein mygg i flukt med ein 12,7, plasserte alle skuddene i samme hullet på 1500 m avstand, bruker magnum i annenhver setning.. Du veit sikkert kva eg snakker om, dei finnes på alle baner.

Men tilbake til tema; prøv å hold begge øyne åpne når du skyter (forutsatt at du ikkje har problem med øyedominans). Hvis du sikter med bare et øye er det dyrisk lett å blunke litt når man trekker av, men når du har begge øyne åpne forsvinner nesten den impulsen fullstendig. Er heller ikkje dumt å investere i ei rifle i .22 LR, gir både god trening og får ikkje visakortet ditt til å kaldsvette.

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo et velkjent, men dumt problem.

Dette er skyteteknisk, så her er det viktig å, som skrevet over her, behandle roten av problemet.

 

Tørtrening er et viktig element, og det å trene mye.

I tillegg ville jeg ladet patroner med sand, og blandet dette med noen andre, si 70% (kanskje mer?) uten krutt til å begynne med, og øke andelen patroner med krutt etter hvert.

 

"Blindladiing" foreslo jeg lenger oppe i tråden da med en hjelper tilstede.

 

Misforstår jeg deg her eller mener du at man skal lade sand i patroner som har tennhette og kule montert??

 

Det er vel en teoretisk sjanse for at tennhettet driver kulen inn i løpet. Da er du i så fall garantert å bli mer skuddredd etter påfølgende skudd dersom du ikke sjekker hylsa ved utkast..... :roll:

 

Dette hørtes horribelt ut... Er det jeg som er på jordet her??

Link to comment
Share on other sites

Ro ned nå folkens!

 

jeg tviler på at problemet er hva du har eller ikke har!

 

men jeg tror at det er DU som er problemet :winke1: case closed....

 

hvis du leser i den nye tråden min http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=31&t=53769

så kan vi se om vi får lusket ut noen feil.

 

Du sier at du får kikkerten i panna, dette er et resultat at du er krøket over rifla. vi må finne grunnen til det, prøv å legg deg ned med børsa i skuldra.

prøv å få venstre albue så langt ut at det lar seg gjøre, også legger du hodet forsiktig ned på kolben.

 

hvis du ser at hodet er for nærme, det bør være ca 7cm fra sikte til øyet (eller det som er maks for din kikkert)

hvis det er for langt kan det hende at stokken er for kort for deg. men jeg vil tippe at stillingen din er litt ugrei..

 

Det at du støter med skulder har noe med avtrekket ditt å gjøre, det kan virke som om du legger alt for mye vekt på høyre albue. kombinerer du det med et dårlig avtrekk så kan det virke som om man støter skuldra i mot. høyre albue skal alltid være plassert på bakken men uten anstrengelse og vekt, for å trene vekk dette må du bruke ammunisjonen du bruker ellers, og det kan hjelpe å holde et fast grep om pistolgrepet og presse våpenet i skuldra med makt. men trening er et nøkkelord her...

 

et litt kjapt svar, men jeg har ikke sett stillingen din:p så vi får ta det herfra

ta gjerne kontakt hvis du har flere spm.

Link to comment
Share on other sites

 

"Blindladiing" foreslo jeg lenger oppe i tråden da med en hjelper tilstede.

 

Misforstår jeg deg her eller mener du at man skal lade sand i patroner som har tennhette og kule montert??

 

Det er vel en teoretisk sjanse for at tennhettet driver kulen inn i løpet. Da er du i så fall garantert å bli mer skuddredd etter påfølgende skudd dersom du ikke sjekker hylsa ved utkast..... :roll:

 

Dette hørtes horribelt ut... Er det jeg som er på jordet her??

Hva med å sette i kule, men la den brukte tennhetta stå...?

Da slipper du å være avhengig av andre for å få skutt og trent.

 

 

 

Vømmøl:

Vanlig er det nok ikke. Men skulle jeg fortsatt å trene på høgt nivå med ett mål, så hadde jeg absolutt gjort dette. Da ser du sjøl de feilene du gjør i avtrekket - og det er nok MANGE som opplever å ha en liten risting...

Link to comment
Share on other sites

Første tanken min er å skyte mye mye mer, på den måten venne seg til rekylen. Kanskje trappe ned ett kaliber eller to, å trene mye på å ikke møte med skuldra.

Fornuftig svar. Ser noen sliter med de kraftigste kalibrene. 6,5 x 55 duger fin fint til alt vilt i Norge med de rette kulene, og er behagelig å skyte med.....

Link to comment
Share on other sites

Det var kun med magnumrifla som eg har solgt eg hadde problemer

Med at kikkerten gikk i panna, dei andre riflene mine har en øyeavstand

På Ca 8-10cm.

Ka meinte du med at venstre albu skal så langt ut så mulig ?

 

hvis du får venstre albue lengere utover våpenets lengde, så vil du få en lavere stilling med våpenet og det vil hindre at du "ligger" over våpenet og syter.

Link to comment
Share on other sites

Reis deg opp og skyt som et menneske!

Ligger du ute i skauen på jakt? Hvis ikke: hvor skyter du liggende på bane? Hva lærer du av det?

Sett bort fra de som holder på med langhold ser jeg faktisk ikke behovet..

Skitten på klærene blir du også!

Link to comment
Share on other sites

I dag har eg vert å skutt med rekrutt ammo, det gikk faktisk utrolig bra,noen smånykker var der men om eg får trent regelmessig frem til jakta tror eg det kommer til å gå bra.

var veldig behagelig å skyte med rekrutt ammo, kan annbefales.

Link to comment
Share on other sites

Første gang jeg skulle skyte med rifle var det bestefaren min som var instruktør. Han sa at: "setter du kolben godt til skuldra får du aldri kikkerten i panna". Dette var med hørselvern på bane og jeg så ikke problemet med verken rekyl eller smell etter at jeg ble litt varm i trøya. Ingen napping, ingen blinking, null stress. Problemet dukket opp det første året jeg var på jakt og var helt fersk. Jeg spurte gamlekara på jaktlaget om de brukte hørselvern på jakt(dette var før de elektroniske var populære) og fikk inntrykk av at det var et litt dumt spørsmål(svaret var nei). Derfor brukte jeg ikke hørselvern når jeg jaktet. Høsten gikk, og det dukket opp en hjort mens jeg satt på post. Jeg fyrte av et skudd og fikk den mest ubehaglige fysiske opplevelsen jeg har hatt i skogen noen gang. Hørselen forsvant i 5 sekunder og kom sigende tilbake i tospann med en jævlig pipelyd.

 

Det var den neste gangen jeg var på skytebana jeg merket effekten dette egentlig hadde hatt. Hele trynet vrengte seg i det skuddet gikk. Jeg hadde rett og slett fått angst for selve smellen. Jeg kurrerte dette med ca 2000 skudd med luftgevær. Jeg måtte lære kroppen at avtrekk ikke betyr fysisk smerte. Derfor tror jeg ikke valg av annet kaliber trenger å være løsningen, man må bare lære kroppen å stole på rifla igjen.

Link to comment
Share on other sites

Et par skudd for mange år tilbake med 338mag i en ultralight-amerikansk-møkkabørse ga meg rekylaversjon i flere år!

 

Til alle som er plaget av skuddangst og rekyl: ikke skyt liggende! Hvis ikke det er ledd i en helhetlig plan om å beherske alle stillinger er liggende skyting farlig nermt meningsløst som jakttrening. Har man mulighet til å ligge ute i skogen(!) på jakt har det en viss nytteverdi, har man derimot ikke det og ikke skyter opp sittende, eller iallfall eksperimenterer med dette trener man utfra en virkelighet som ikke eksisterer.

Jeg har vært på standplass og sett tilsynelatende åndsfriske mennesker komme med bøylerifler med demper+kikkert+ tofot!!! På en bøylerifle!!! Da er man litt på feil spor mener jeg iallfall!

Link to comment
Share on other sites

Få kikkert så langt fram som mulig og går ikke det så forleng kolben så det ikke er mulig og få den i panna. Monter lyddemper og deretter presser du 3 tomhylser og monter kule så du ikke ser forskjell på de og skarpe så begynner du med 3 skarpe og 2 klikkpatroner , disse blander du i hånda og setter de i magasinet uten at du vet hvor de ligger så trener du med disse til du ser at du ikke napper eller vipper i avtrekket når klikken kommer. Dette er kur som funker etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...