Jump to content

Afrika kaliber i norsk jakt.


357

Recommended Posts

Er litt fristet til å kjøpe noen av de større kalibrene. Aktuelt område vil da være elg, og villsvin i Sverige. Noen synes at man med stor fordell kan bruke disse kalibrene. I et jaktblad blir det hevdet at .458 ikke lager større kjøttødleggelse en 308. Andre mener at det er bare tull.

Link to comment
Share on other sites

Du klarer fint å redusere hastigheten endel i 375'en. Jeg har selv ladet ned høyhastighetskalibre med lette kuler og krutt som i utgangspunktet er for raskt til å oppnå høye hastigheter.

 

Du bør jo klart vite hva du gjør. Trykk-kurven blir rimelig bratt med raske krutt og med tregere krutt er det begrenset hvor mye du kan redusere før trykket blir for lavt.

Link to comment
Share on other sites

.375 H&H med fulladet 300 grains A-frame. Helt topp til alt fra de minste antilopene i afrika og oppover. Fungerer utmerket på det meste her hjemme også. Skutt

rådyr,hjort,elg og rein med denne og kjøttødleggelsen er mye mindre enn med 180 grains A-frame i .30-06 med samme treffpunkta.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bare kjøpe en .358 Norma Magnum og bli ferdig med det. der har du muligheten til å få 180 grs kuler på 308 nivå og 310 grs kuler på .375HH nivå. Eneste kaliber som er designet til Nordisk elgjakt, og i tillegg er veldig universal til hjemmeladeren.Smart ikke sant? :D

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med 375 H&H er at den er prima for rådyr og oppover og at det ikke er noen grunn til å ikke bruke Sierra eller Hornady kuler, beregnet på 375 H&H, til trening. Prisen er i hvertfall rett og Sierra sin 300 SPBT har jeg god erfaring med til elg og rådyr også. Jeg syns noe av sjarmen blir borte med reduserte treningsladinger, pluss at det blir mye logistikk og innskyting.

Link to comment
Share on other sites

Ruger nr 1 i .450 Nitro er allsidig patron, jeg har en slik fra .45-70 energi en patron, til -.458 Lottt + moms med andre . 500 grain kuler ødelegger lite, da de holder sammen godt og går dypt , og en .404 Jeffery er fin også, brukt alt fra 300 grain Haglund kuler , Tonheim 300 grain PBP, opp til Woodligh og swift, veldig kapabel patron, egentlig en stor .30-06 . skriver mer senere.

Link to comment
Share on other sites

@ trådstarter, har du rifle fra før? Hvis ikke, anbefaler jeg å kjøpe et vanlig kaliber som første rifle. Rimelige patroner og ladekomponenter gjør at du i praksis skyter mer, og dermed blir bedre. Koster patroner og komponenter for mye, blir børsa stående i skapet. Hvis du derimot har noe i et letthåndterlig kaliber fra før, er det ikke noe å lure på, slå til på det du har lyst på av grovt skyts. Jeg har ikke skutt hjort med større enn 358 Norma, men konklusjonen er at den ødelegger akkurat like mye som en 30-06, men dreper litt bedre. Reduserte ladninger tror jeg er noe fikkel, egner seg bedre for erfarne ladere enn nybegynnere, men jeg har bare så vidt prøvd og der er endel år siden.

Link to comment
Share on other sites

Jo jeg har .223 og 30-30 som jeg bruker til småvilt jakt. I sverige regnes 30-30 som lovlig på villsvin og elg, men det er litt i underkant. Markedet flyter av 308 og 30-06, og fordelen med 308 er jo billig trenings ammo. Et mellom alternativ hadde jo vært 9,3mm. Ellers så har jeg kronograf og muligheten til å lade.

Link to comment
Share on other sites

Har en cal 375 H/H winchester safari som brukes til all jakt på klauvillt både her og i utlandet! :wink: har også ei 500Asquare som jeg bruker i Afrika men, som også har vært med på hjortejakt i norge :mrgreen: Kjøttødelegging har neste aldrig forekommet med 375 :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Afrika kaliber.

 

En god venn av meg som er yrkesjeger i Sør Afrika forklarte meg dette

 

1. For "the big five" Elefant, Neshorn, Flodhest, Cape Bøffel og Løve kreves det minimum 375 HH Magnum

2. For alt annet foreslår de 300 win mag 30-06 eller 9,3x62 med minimums regelen 270 Win eller 7x57, så ja 6,5x55 er ute da den holder for liten diameter...

 

Så om du vil ha ett jern til å skyte big 5 med er det vel 375 HH Magnum som er kravet på farlig vilt, eller gå for 416 Rigby.

 

Av alle kaliber som en kan tenke seg er 30-06 brukbar til alt untatt dette, skal du gå for ett Afrika kaliber kan du da gå for 30-06 om du vil. 300 WM skyter flatere så på slettene er vel den noe bedre. Faktisk er 300 win mag sett på som øvre grense på fornuftig kaliber på en jaktrifle. Dette kaliberet sparker mye mere enn en 30-06 og enkelte skyter den ut til 1100 meters avstand. Det som er bra med 300 er at den bruker samme kulediameter som 308, 30-06 og hva har vi. Det betyr om du lader selv kan du lade den til 308 Win styrke og helt opp til full on 300 win mag. Antakeligvis det mest fornuftige kaliberet som en kan tenke seg dersom en MÅ ha muligheten til å dundre av en kanon i ny og ne.

 

Om du bare vil ha en kanon for å ha det, kjøp en 50 BMG det er ingen over og ingen ved siden av denne.

 

Nostalgisk, og fremdeles som i enkelte land som i Kenya kan du jakte alle vilt inkludert elefanter med 9,3x62 eller 9,3x74 om du er erfaren jeger. Dermed kan du ha ett klassisk Afrika kaliber i ett helt supert kaliber for storvilt i dag.

Faktisk er 9,3x62 nettopp ett kaliber som var designet for bønder og arbeidere i Afrika, samt det mest brukte kaliberet noensinne for storvilt i Afrika.

 

Hva min venn sier er det spiller ingen rolle hvor fin riflen, kaliberet eller kulen er om du ikke skyter bra. Øvelse øvelse og atter øvelse er noe en bør praktisere med børsen sin. Kjappe oppfølgnings skudd er ett must i mange tilfeller, og da det er forbudt med halvautomat er dette noe en også bør trene på med afrika børsen. Jeg feiler å fatte hvem som niøver med store tunge magnum kaliber, har ikke sett noen til dags dato hvertfall. Her er vel 375 om big 5 det du orker å niøve med, 308 og 30-06 knall da ammo er billigvare og veldig lett tilgjengelig over alt. Om du liker max ladinger og lader selv er 30-06 bedre egnet enn 308. Så om du jakter alt annet enn big 5 og vil ha enn allround rifle er det ingenting som slår 30-06 på verdensbasis. (før 6,5 klubben hyler, vi snakker om ei børse en reiser med og kan lovlig jakte med over alt)

 

Skulle jeg velge ett tungt Afrika kaliber ville jeg gått for 375 HH magnum dersom jeg skulle jakte big 5, og tatt med en 30-06 for alt annet. Skulle jeg bare ha en afrika børse og ikke jakte big 5 ville jeg gått for en 30-06 som er verdens mest anvendelige kaliber.

 

Og til sist det kaliberet som Mr. Bell den største jegeren av Elefanter brukte var 7x57 som han felte mere enn 1000 elefanter med.

Blandt yrkesjegere diskuterer de fremdeles, og har stor uenighet om 9,3 er bedre enn 375 på jakt. Selvsagt har loven kommet inn med krav som er enkelt å overholde. Sier en 9,3 er lovlig ville mange si 35 wheelen og mange 30 kaliber rifler med mere burde bli lovlig...

Link to comment
Share on other sites

 

Faktisk er 300 win mag sett på som øvre grense på fornuftig kaliber på en jaktrifle. Dette kaliberet sparker mye mere enn en 30-06 og enkelte skyter den ut til 1100 meters avstand.

 

Hvorfor er 300 en øvre grense for fornuftig kaliber?

 

Om du bare vil ha en kanon for å ha det, kjøp en 50 BMG det er ingen over og ingen ved siden av denne.

Kan by på "litt" problemer å få kjøpt slikt her til lands..

 

Nostalgisk, og fremdeles som i enkelte land som i Kenya kan du jakte alle vilt inkludert elefanter med 9,3x62 eller 9,3x74 om du er erfaren jeger.

 

Har ikke storviljakt vært forbudt siden 70-tallet i Kenya?

 

Mine tilføyelser med rødt...

Link to comment
Share on other sites

Har en cal 375 winchester safari som brukes til all jakt på klauvillt både her og i utlandet! :wink: har også ei 500Asquare som jeg bruker i Afrika men, som også har vært med på hjortejakt i norge :mrgreen: Kjøttødelegging har neste aldrig forekommet med 375 :D

 

 

.375 Winchester blir vel litt puslete for storvillt i Afrika :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bare kjøpe en .358 Norma Magnum og bli ferdig med det. der har du muligheten til å få 180 grs kuler på 308 nivå og 310 grs kuler på .375HH nivå. Eneste kaliber som er designet til Nordisk elgjakt, og i tillegg er veldig universal til hjemmeladeren.Smart ikke sant? :D

.308 og .358 norma var strengt tatt designet for å få amerikanerne til å åpne lommebøkene.

Link to comment
Share on other sites

Og om man skulle ønske å bruke feks en 375 HH på litt mindre vilt, vil det være vanskelig å lade den ned på nivå med feks .243 eller 30-30?
Ingen vits i å lade ned, en solid 375HH kule er igjennom med mindre kjøttskade en de mer vanlige kulene i nevnte kaliber. Har prøvd. En svakt latt 165grs Nosler Balistic Tip i 30-06, lagde ut gangs hull i en rådyrbukk, man elegant kunne stikke hode inni uten å bli våt på øra.
Link to comment
Share on other sites

Til trådstarters opprinnelige spørsmål....

slik jeg oppfatter det :-)

 

Det er ingenting i veien for å bruke et grovt kaliber til jakt på norsk og nordisk vilt.

Selv foretrekker jeg et grøvre kaliber som rusler avgårde med en moderat hastighet, da er man ikke SÅÅ avhengig av dyre spesialkuøer for å få kulene til å holde sammen ved treff i dyret og kjøttødeleggelsen blir selvfølgelig mindre.

"super kalibre" med store hasigheter og flate kulebaner slår veldig mye blod i kjøttet ved treff og man er avhengig av "superkuler" for å få disse til å henge godt sammen ved treff.

 

Bruk det kaliberet du føler deg vel med og trives med.

For min del er .416 Rigby akkurat på min tålegrense når det gjelder rekyl :winke1: og er et flott våpen.

Men aller mest nytter jeg 9,6x62 som er bare et lite hakk svakere enn 375 H&H

Link to comment
Share on other sites

Om du vil ha noe klassisk og bra med laaang historie i Norge, så ville jeg anbefalt en eller annen .450NE. Helt fra 1870årene brukte man kal. .450 her tillands, selvsagt BP de første tiårene. Med det kuleutvalget som finnes idag bør det være enkelt å finne noe som virker perfekt.

 

Du finner sikkert noe spennende lesing/bilder i dette som jeg la ut før helgen, skrevet av legendariske Frantz Rosenberg :

 

viewtopic.php?f=21&t=52699

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Bruker 375H&H Mag til alt jeg jakter, kan ikke tenke meg bedre allroundkaliber, selvsagt har jeg 3006 og 6,5x55 også

 

Da er vi 2 som har gått for den kombinasjonen. Perfekt for all type jakt fra Rype til Elefant.

Systemvåpen er gull verdt, og med selvladete skudd med "riktige" kuler og krutt, samt demper på alt, er det ikke mye mer å gjøre enn å sette førsteskuddet på rett plass.

 

I 375 H&H liker jeg Barnes Tripple Shock i 300-350gr for de største i Afrika, 285gr for Elgen i Norge og da gjerne med en Woodleigh i spissen.

Man kommer også langt Norma sine ferdige Woodleigh combinasjoner.

 

Sierra 85gr kuler til Rypa.

 

Lapua hylser, eller en varmebehandlet (halsen) Norma hylse er også fint å ha.

 

En liten koffert med 3 kaliber og et par kikkerter, så er det bare å komme seg avgårde, uansett hvor enn turen går. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg må minne om at "Kammeret" har artikkelen "Grove Afrika-kalibre" liggende på portalen.

 

9,3x62 er godkjent til "B5" i en del land - jeg har skutt vilt fra orrhøne til stor elg med den, og resultatene er upåklagelige. Om det hadde stått "375 H&H" på hylksebunnen, ville nok ikke resultatet vært særlig annerledes.

 

Lenger oppe framsettes det en del påstander om magiske egenskaper ved en del kalibre, som nok ville passet bedre på en "alternativ"-messe, f.eks.:

"Faktisk er 300 win mag sett på som øvre grense på fornuftig kaliber på en jaktrifle".

"(300 Win Mag) sparker mye mere enn en 30-06 og enkelte skyter den ut til 1100 meters avstand".

 

300 WM oppnår, i beste fall, samme hastighet med 180 grs. kuler som 3006 med 165 grs, eller 308 W med 150 grs. Med gode kuler er forskjellen mellom slike .30-kalibre ganske marginal (men 308 Norma Magnum er penest!)

De .30-magnumene jeg skyter med, har ikke merkbar forskjellig rekyl fra 30.06 (kanskje fordi disse riflene har noen digre glassdingser til å sikte gjennom). Hvis magnum-kalibre har mer rekyl enn f.eks. 30.06, skyldes det like mye alt det ekstra kruttet de må brenne for å oppnå noen m/s mer (halve kruttvekta regnes som "rekylskapende").

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har brukt 8x68S, 9,3x62, 9,3x64 og 375 H&H på elgjakt her hjemme. De 3 siste er det ikke merkbar forskjell i effekt på elgen på. Alle disse 4 syns jeg fungerer bedre enn 308/30-06 på norsk elgjakt, da det er merkbart lettere å se trefftegn på elgen og lettere å få gjennomskudd slik at den blør tom raskere.

 

I Namibia har jeg brukt 9,3x64 med stort hell. Den har en fordel over x62 i kulebane, faktisk også over Holland's 375 da det gjelder tverrsnittsbelastning og kulehastighet. Dette kommer godt med da holdene krabber over 200 meter. 8x68S er nærmest perfekt på "plains game" ift kulebane, tverrsnitt og anslagsenergi. Men det vil også en 300 magnum, 8mm Rem mag og 338/340 være :)

 

Å snakke om å lade 375H&H med lette kuler til "243" hastighet blir helt sprøtt! :forvirra:

Hvordan tror du en 235 grains Speer-kule vil oppføre seg i et rådyr hvis du lader den til 2900 fot????

Nei, finn en god jaktladning med en god kule som holder godt sammen og bruk den til alt!!

 

M

Link to comment
Share on other sites

Woodleigh har jo også 235 grain kule , vet om en kar som for none år siden dro på Big 4 tur pluss plains game til Afrika med to ladninger og 2 kikkerter for rifla, ene med 253 grain woodleigh og den andre med 300 grain woodie.

 

Jeg har .358 NM og den er like allsidig syns jeg som 375 cal, med woodie 225, 250 og 275 PP så føler jeg at de kule vektene der er noe av det mest allsidige en kan få i den vekta . Men 310 woodie er også et alternativ .

 

Tror neste gang jeg skal bygge noe så blir det 8x68 . virker som det blir Afrika tur til neste år hvis faktorene kommer på plass og jeg skal ikke dit med marginalt kaliber ihvertfall

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...