Jump to content

REVEJAKTA 08/09


Bård 308

Recommended Posts

Har lest de siste innleggene, og lurer på om jeg har gjort det galt. Har kun hatt på lys når jeg har jaktet, så det er sikkert derfor jeg har sett så lite rev....

Fikk et tips av en venn, siden de fleste dyr i stor grad er fargeblinde, vil de ikke se rødt lys, siden dette vil virke grått. Det kan faktisk fungere, for jeg har sett på youtube at de jakter bobcat i lyset fra store røde lyskastere... Skal prøve med rød celofan forran lykta. Enn venn hadde prøvd å lyse på hjort med rødt lys, og de reagerte ikke...

 

Eller du kan la lyset stå på hele døgnet, eller enda bedre; skaffe deg en timer på clas ohlson, så kan du velge selv når lyset slås på og av automatisk. Hvis det kun er lys på når du jakter, så vil reven se at noe er annerledes, og bli skeptisk. Derfor bør du gjøre som jeg beskrev.

 

Ved bruk av rødt filter foran lyset, så vil du kvele mye av lysstyrken. Det krever en ganske sterk lampe for å i det hele tatt se nok til å kunne skyte. Jeg hadde en sterk lampe jeg brukte, lyste uproblematisk opp 70-80meter. Men ved å tilføye et rødt filter foran lampen, ble lampen ubrukelig. Lyste kanskje 10meter, maks.

Pokker, trodde jeg hadde funnet en optimal løsning.... Låner strømmen fra ei som har gård, så kan ikke bruke ubegrenset. Hun klager også på at lyset holder henne våken...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 2.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvor langt er det til åta di da? Ble anbefalt en lampe i en annen tråd her på forumet fra jernia på 28w som lyste opp ca 40-50m. Husker ikke hvilken tråd det var. Den bruker ikke mye strøm. Kjøper du deg en timer, så sparer du mye strøm i tillegg. Det er lett å regne ut hvor mye strøm som går med, og evt betale til personen du bruker strøm ifra. Bare et lite tips. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter her på min tredje nattevakt denne helgen og prøver å få tiden til å gå frem til jeg kan reise hjem og legge meg. Jeg googler "revejakt" og finner denne:

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 624902.ece

 

Det er sikkert noen som har sett den før, men uansett så understreker den viktigheten av det å være sikker i forhold til artsbestemmelse :mrgreen: ! Selvfølgelig ble jegeren fremstilt som en erfaren revejeger. Uavhengig av hvorvidt dette er en korrekt påstand, så vil jeg tro at han trenger en snarlig tur til optiker :P !

Link to comment
Share on other sites

Tok en rev lørdagsmorgenen kl. 08.00. Jeg satt på løa og kikket etter hjort. Da kommer den spankulerende opp atlega og vinkler mot meg og opp mot åta. Jeg lirker fram rifla og setter ei kule i reven da den stopper opp. Holdet var ca. 80 m. Rifla var ei Tikka M55 Sporter med Swarovski 2,5-10x56 og A-tec demper. Kula,ei 165 grs Woodleigh ladet til 815 m/s ment for storvilt, laget et stort hull. Skjøt en hjort senere på dagen, og da fungerte den fortreffelig. På reven var den ikke like snill..... Hann på 6,4 kg. Åte: Slakteavfall fra hjort. Bilde er påkrevd forstår jeg. Ikke noe vakkert syn.......

DSC09619.JPG

Link to comment
Share on other sites

har sikkert nevnt det før,men jeg bruker industri lampe med halogen,den lyser opp flere hundre meter i hver rettning og reven har ingen skrupler med å gå inn i lyset å spise på åta som ligger 100 meter fra gluggen.Har skutt et 40 tals rev på denne de to åra jeg holdt på som værst.36 rever på en sessong er rekorden,så reven til passer seg og så er den såpass frekk at den ikke bryr seg om lys midt på natta.

 

Vart köper man en liknande lampa?

Link to comment
Share on other sites

har sikkert nevnt det før,men jeg bruker industri lampe med halogen,den lyser opp flere hundre meter i hver rettning og reven har ingen skrupler med å gå inn i lyset å spise på åta som ligger 100 meter fra gluggen.Har skutt et 40 tals rev på denne de to åra jeg holdt på som værst.36 rever på en sessong er rekorden,så reven til passer seg og så er den såpass frekk at den ikke bryr seg om lys midt på natta.

 

Vart köper man en liknande lampa?

 

Henger meg på den...300 w arbeidslampe blir litt for dårlig når det er pløya :roll:

Link to comment
Share on other sites

Mikkelrev: blir egentlig mest på kjerringøy hvor vi har familie, men er jeg andre steder og jakter å kommer over spor så følger jeg gjerne på. Skulle gjerne hatt mulighet litt nærmere byen, men min hoved motivasjon er å forhindre predasjon i områder jeg jakter fugl!

Link to comment
Share on other sites

Har ikke lest hele tråden men det ser ut som om åtejakt er det som flest driver med.

Da jeg for en del år siden jaktet mye rev her på helgeland(hattfjelldal),brukte jeg noen ganger en mindre utbredd metode.

Vet ikke hvordan det er ellers i landet men på vinteren så er det mye rev her i området som bruker hi som dagleie. Altså spora jeg rev på dagen,til jeg fant hiet evt annen skjult liggeplass,for så å sitte klar i skumringen når reven sto opp for sin nattlige jakt. Hvis hiet var nært vei dro jeg hjem først for så å dra til hiet når mørket nærmet seg. Skjøt ikke så mange rever på akkurat denne måten men spennende var det. Å spore kunne ta lang tid,men man får jo sett mye spennende når man reker nattespor. Lærerikt er det også. Å sitte i all slags vær et stykke fra hiet,og ikke vite når reven kommer frem er spennende. En gang sov jaggu reven hele natta gjennom og gikk ikke ut før langt ut på dagen etterpå.

De fleste revene skjøt jeg alikevel når jeg posta ved "ferdselsårer" som reven brukte,som spesielle steder langs/over islagt elver o.l.

 

Flott at dere jakter rev :D

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet rev i en del år, men bare "snikjakt" seinhøstes og vinteren. Hadde tenkt å prøve litt åtejakt nå i vinter. Men, der jeg skal plassere åta er det 5-600 meter unna nærmeste stikkontakt. Kan man bruke lys koblet til bilbatteri som man lader opp hver dag, eller har noen en smart løsning på dette?

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet rev i en del år, men bare "snikjakt" seinhøstes og vinteren. Hadde tenkt å prøve litt åtejakt nå i vinter. Men, der jeg skal plassere åta er det 5-600 meter unna nærmeste stikkontakt. Kan man bruke lys koblet til bilbatteri som man lader opp hver dag, eller har noen en smart løsning på dette?

 

Hvis du skal bruke batteri bør du bruke ett forbruksbatteri, ikke startbatteri - tåler utlading etterfulgt av lading mye bedre - er dessuten billigere i innkjøp - 80-100 Ah.

 

Ikke bruk 12 volts lampe da denne trekker mye strøm.

Bruk inverter på 150watt - omformer 12 volt til 230 volt - fås på Clas Ohlson f.eks.

 

Deretter bruker du lampe med sparepære i - mener 16 watts sparepære tilsvarer ca. 80-90 watt vanlig - finnes større også da..

 

Dette vil kunne lyse hele natta uten noen form for problemer..

Link to comment
Share on other sites

I kveld ladet jeg opp sesongens patroner til reven. 35 grs. V-Max ladet til ca. 1070 m/s til min Brno Fox .222 rem. RIfla er toppet med en Swarovski 8x56 og påmontert en A-tec tmm5 demper. Har to åtegroper, ei på hver siden av huset. Den ene er 80 m fra gluggen og den andre er 100 m fra glugg nr. 2. Begge åtene er belyst med 12 v lyskastere med omformer som lar meg bruke 220v. Begge åtene har i tillegg Mikkel revevarsler. Problemet er at tiden jeg får brukt på revejakt i år kan bli knapp. Med barn nr. to på vei blir det vel færre økter enn i fjor. Men så snart hjortekvota er fylt blir lyset satt på. Skjøt forresten to rever samme natta som lyset ble satt på i fjor.

 

Noen bilder: :D

DSC08112r.JPG

 

DSC06614.JPG

 

DSC06615.JPG

 

DSC06997.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hei mork. Ser du bruker 35 grs vmax. Hva synes du om den? Har også en .222 som reverifle, en Baikal enkeltskudd. Har testet litt 40grs, den gikk godt i 1030ms. Redd for at enda lettere kuler lett vil bli påvirket av vind. Erfaringer? Har nå 50grs i 950ms (pga av min subjektive "redsel" for vindavdrift), de går også veldig godt.

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp begynt å fora inn reveåta.

Første gangen jeg har revåte, så dette blir spennende.

I går når jeg lå på soffan å kika på kråkene og sjura som hoppa rundt på åta, kom det plutselig en stor rev gående.

Jeg har selvfølgelig ikke hatt tid til å skyte inn rifla, så jeg ble liggende å se på at den plukka med seg en dueskrott og gikk bort.

Men det lover da bra at den kommer så fort, så nå skal jeg skyte inn rifla så jeg er klar til neste gang.

 

Noen som bruker 223 og har ammo og anbefale?

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp begynt å fora inn reveåta.

Første gangen jeg har revåte, så dette blir spennende.

I går når jeg lå på soffan å kika på kråkene og sjura som hoppa rundt på åta, kom det plutselig en stor rev gående.

Jeg har selvfølgelig ikke hatt tid til å skyte inn rifla, så jeg ble liggende å se på at den plukka med seg en dueskrott og gikk bort.

Men det lover da bra at den kommer så fort, så nå skal jeg skyte inn rifla så jeg er klar til neste gang.

 

Noen som bruker 223 og har ammo og anbefale?

 

Lader du selv; vmax, speer tnt, ballistic tip m.m. Lader du ikke selv; federal power/vital shok f.eks.

Link to comment
Share on other sites

Hei mork. Ser du bruker 35 grs vmax. Hva synes du om den? Har også en .222 som reverifle, en Baikal enkeltskudd. Har testet litt 40grs, den gikk godt i 1030ms. Redd for at enda lettere kuler lett vil bli påvirket av vind. Erfaringer? Har nå 50grs i 950ms (pga av min subjektive "redsel" for vindavdrift), de går også veldig godt.

 

Har ikke testet vindavdriften. Det jeg vet om 35 grs er at de går skikkelig godt. Samlingene er små. Når effekten i tillegg er som å slå av en bryter uten at det blir gjennomskudd, ja da er det det som skal til for meg. Når det gjelder vindavdrift, tror jeg ikke dette er noe stort problem. Er det så gale vind at kulene bommer, tror jeg neppe reven er på åtet for å si det slik.....

Link to comment
Share on other sites

Faen, satt her på pcen og surfa og så plutselig høyrte eg revevarsleren. Tenkte at det var en av kattane som var der igjen sidan dei alltid går på åtet og bestemte meg for og gå ut og lyse med skikkelig lys (Lyset på åtet var av). Først opna eg vinduet fult opp og ser ut, men ser ingen ting, lagde mykje bråk når eg opna det så skulle nesten tru det var katt sidan det fortsatt peip. Gjekk derfor ut av huset og bort til bilen og tok lyskasteren derfra og lyste på åtet, da stirrer pokker meg ein fin rev meg midt i ansiktet og springer avgårde.. :evil:

 

Men nååå er lyset montert opp, så får vi berre vente og sjå om den kjem igjen.

Link to comment
Share on other sites

Har vært en tur ute på hytta i kveld og sjekka åta og filminga. Var rev ved åta kl 22:30 på Søndag`s kveld. Ikke noe siden. Ser at den er veldig "ygg" når det ligger åte oppå bakken. Hadde et lårbein fra en elg. La det ut forrige helg. Har ikke vært rev inne på åta siden jeg la det ut, bar luska rundt omkring. I kveld grov jeg det ned samt allt av den andre åta også. Problemet er at det er på ei myr så det blir en del vann i den holla der jeg legger åta nedi men jeg tror han mikkel teffter åta allikevel.Noen som har vært borti at han mikkel ikke vil inn på åta hvis det ligger åpent på bakken?

Link to comment
Share on other sites

Woow. Det her var litt av eit kick. Har ikkje hatt så bra timing før.

 

Sitter her og surfer på kammeret, så tenkte eg at eg skulle ta meg en tur oppå loftet og sjå utover bøen etter rev. Tenkte at den kansje ikkje turte og gå inntil åtet men heller gjekk rundt.

 

Så gjekk eg opp. Sitter der i 10min og ser utover. Så tenkte eg at eg skulle gå ned igjen, men akuratt då ser eg noko som beveger seg ute på bøen. Pulsen steig med engang og eg hadde ikkje lada rifla eller opna vindue eller nokon ting. Eg var utrulig redd for og skremme vekk reven når eg opna glaset men den blei heldigvis ikkje skremd.

 

Reven sirkla rundt åtet og nappa litt i det. Så sto den på skrå mot meg, tenkte at nå måtte eg benytte sjangsen og la skotet gå. Reven datt med engang og det var rett ut og hente den.

 

Skoten med S&B Competiton FMJ 180grains, kal. 308

 

Dette var min andre rev skutt i år, og den første skutt på åtet.

 

Tok eit kjapt bilde av den. Reven vog 7,4kg

normal_nr2%2C_berglid_.JPG

Link to comment
Share on other sites

Var en liten tur ute på hjortejakt i morges, men hjorten glimret med sitt fravær. På veg hjem får jeg plutselig se noe som ikke var der når jeg gikk forbi sist. Kikkerten ble fisket frem og jeg fikk slått fast at det var en rev som satt der 5o meter forran meg. Reven satt med ryggen til og studerte ett eller annet nedenfor seg. Ned på kne, hørselvern på, avsikring! Bang så skrudde en 200 grains Woodleigh PP fra min .300 H&H av lyset hos reven. Det ble gjennomskudd ja! :wink: 2 røde og en sølvrev så langt i høst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...