Jump to content

REVEJAKTA 08/09


Bård 308

Recommended Posts

  • Replies 2.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kommer akkurat fra jakt. Var innom hytta og sjekka filminga tidligere i dag. Joda, der kunne jeg se at kl 22:12 i går søndag`s kveld så var mikkel ved åta. Drev på å surra rundt der til kl 23:00 uten å være helt innpå å hente seg fisk. Kl 01:44 var den innom igjen, denne gangen bare i et par minutter for så å komme tilbake kl 03:50, også nå bare et par minutter. Sist jeg så litt bevegelse i utkanten av lyset var ved 7 tia i dag morge. Jeg tenkte Yess, jeg må utover i kveld for å jakte. Så jeg gjorde. Måtte sjekke filminga førs og kunna da se at kl 16:55 hadde den vært en tur forbi åta, frem og tilbake og så ble den borte. Skitt tenkte jeg, da har den vel vært innom for i dag. Jeg fikk rett. Skjønner ikke dette. Har nedgravd fiskeåte, har forsåvitt hatt det jevnlig fra i sommer. Hadde noe kyllingfilet og koteletter og torsk som ligger oppå bakken. Vil ikke innpå helt. Virker veldig skvetten og usikker. Men men, får nok skjangsen til å slippe et skudd om ikke så lenge. Mulig jeg drar en tur utover på Onsdag.

Link to comment
Share on other sites

Får vel legge inn litt i tråden her jeg å da. Har blitt 5 stk i løpet av de 2 siste ukene. Og det har gått med 11 kalkuner som åte på den samme tiden. Og det er fortsatt mye rev i omerådet. Så 2 nye i går.

 

29/10-08

Rev1 (bakerst): 7,8kg (hann) Skutt på ca 50m m/ 223 rem. Federal Power Shock 55 grain soft point

Rev2 (forran): 10,9kg (hann) skutt på ca 160m m/ 223 rem. Federal Power Shock 55 grain soft point

 

rev1&2.jpg

 

5/11-08

Rev3: 5,3kg (hann) Skutt på ca 40m m/ 375 ruger. Hornady 300 grain RN

 

7/11-08

Rev4: 6,5kg (hann) skutt på ca 50m m/ 223 rem. Norma Jaktmatch 55 grain

 

rev4.jpg

 

10/11-08

Rev5: 6,1kg (tispe) skutt på ca 20m m/223 rem. Federal Power Shock 55 grain soft point

 

rev5.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kommer akkurat fra jakt. Var innom hytta og sjekka filminga tidligere i dag. Joda, der kunne jeg se at kl 22:12 i går søndag`s kveld så var mikkel ved åta. Drev på å surra rundt der til kl 23:00 uten å være helt innpå å hente seg fisk. Kl 01:44 var den innom igjen, denne gangen bare i et par minutter for så å komme tilbake kl 03:50, også nå bare et par minutter. Sist jeg så litt bevegelse i utkanten av lyset var ved 7 tia i dag morge. Jeg tenkte Yess, jeg må utover i kveld for å jakte. Så jeg gjorde. Måtte sjekke filminga førs og kunna da se at kl 16:55 hadde den vært en tur forbi åta, frem og tilbake og så ble den borte. Skitt tenkte jeg, da har den vel vært innom for i dag. Jeg fikk rett. Skjønner ikke dette. Har nedgravd fiskeåte, har forsåvitt hatt det jevnlig fra i sommer. Hadde noe kyllingfilet og koteletter og torsk som ligger oppå bakken. Vil ikke innpå helt. Virker veldig skvetten og usikker. Men men, får nok skjangsen til å slippe et skudd om ikke så lenge. Mulig jeg drar en tur utover på Onsdag.

 

Virker som om reven bare er innom for å sjekke åtet sitt. Hadde samme "problem" ifjor, revene bare streifet forbi åtet, stoppet litt opp, og gikk videre. Dette var før jul, og før det kom skikkelig med snø.. Etter jul kom det mye snø, og da vart det fart på åtet. Det var gravd ut flere ganger ned til åtet, og fullt i revetråkk rundt åta.

 

Det var i og for seg ikke noe problem for meg at revene ikke spiste av åtet, idet skuddsjansene bydde seg for det :)

Link to comment
Share on other sites

Kommer akkurat fra jakt. Var innom hytta og sjekka filminga tidligere i dag. Joda, der kunne jeg se at kl 22:12 i går søndag`s kveld så var mikkel ved åta. Drev på å surra rundt der til kl 23:00 uten å være helt innpå å hente seg fisk. Kl 01:44 var den innom igjen, denne gangen bare i et par minutter for så å komme tilbake kl 03:50, også nå bare et par minutter. Sist jeg så litt bevegelse i utkanten av lyset var ved 7 tia i dag morge. Jeg tenkte Yess, jeg må utover i kveld for å jakte. Så jeg gjorde. Måtte sjekke filminga førs og kunna da se at kl 16:55 hadde den vært en tur forbi åta, frem og tilbake og så ble den borte. Skitt tenkte jeg, da har den vel vært innom for i dag. Jeg fikk rett. Skjønner ikke dette. Har nedgravd fiskeåte, har forsåvitt hatt det jevnlig fra i sommer. Hadde noe kyllingfilet og koteletter og torsk som ligger oppå bakken. Vil ikke innpå helt. Virker veldig skvetten og usikker. Men men, får nok skjangsen til å slippe et skudd om ikke så lenge. Mulig jeg drar en tur utover på Onsdag.

 

Virker som om reven bare er innom for å sjekke åtet sitt. Hadde samme "problem" ifjor, revene bare streifet forbi åtet, stoppet litt opp, og gikk videre. Dette var før jul, og før det kom skikkelig med snø.. Etter jul kom det mye snø, og da vart det fart på åtet. Det var gravd ut flere ganger ned til åtet, og fullt i revetråkk rundt åta.

 

Det var i og for seg ikke noe problem for meg at revene ikke spiste av åtet, idet skuddsjansene bydde seg for det :)

 

Neida det er ikke noe problem at den ikke forskyner seg av åta. Skuddsjangse blir det nok bare jeg er på plass når reven er der. Hytta ligger ca 1 times kjøring fra byen, så det blir mest jakt i helgene. Drar nok utover på Onsdag for å sjekke og for å sitte i glugga litt. Det som er litt rart er at i sommer gravde jeg ned fiskerester på samme plassen. Da var det en kjempeaktivitet på åta, av rev. Den grov opp allt, drog det av gårde, gikk flere turer att og fram og hamstret. Skulle tro at den hadde nok mat da. Det var jo selvfølgelig i fredningstiden. Mulig den hamstret til hvalpene. Den var også innom mitt på dagen og forskynte seg.

Link to comment
Share on other sites

Endelig var det min tur! :D

Reven datt nøyaktig kl 22.25 i kveld.

Børsa er en Tikka cal 6,5, og holdet var 90 meter.

Har ikke helt nøyaktig vekt, men den stoppet på ca 7 kg. veldig fin og tjukk i pelsen.

 

Min første rev!!! :D

 

Bilder vil komme i morgen..

 

Hilsen TikkaReven

 

Gratulerer, det føles utrulig bra og skyte den første.

 

Eg tenkte meg ut og sjå etter hjort og rev nå. Er forholdsvis bra måneskinn, så får håpe eg ser noko.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat kommet fra jakt. Sjekka filmingen først. Vært masse rev der i natt og i ettermiddag. Har vært en på åta når æ kom til hytta. Så en kl 20 men klarte ikke å få opp vinduet stille nok så den ble borte. Gikk så ut i bua og satte meg. Så ingen ting men hørte den hylte. Tok så frem PeeWee fløyta og blåste i den. Skulle til å gi meg da jeg etter ca 20 min etter at jeg har brukt fløyta en par ganger så noen øyne som lyste mellom buskene. Joda rev var det, men kom ikke inn på åta for bare og svinsa frem og tilbake utenfor lyset. Så ble den borte. Ca 5 min etter på var det lys av øyne igjen like utenfor åta, så ble de bort så ca 10 min etter det så var det lys i et par øyne igjen men den ville ikke inn på åta. Pakket sammen kl 01 og dro hjem uten fangst.

Link to comment
Share on other sites

Tusen Takk! Ja, nå kan jeg endelig kalle meg revejeger. :wink:

Ble så ivrig at jeg kommer nok til å sitte litt i natt også :D

 

Men det som er litt dumt, er at kulene ekspanderer så kaftig at det går ikke ann å ta vare på skinnet.

Tror dere reven faller visst jeg bruker helmantel i cal 6,5?

 

Hilsen TikkaReven

Link to comment
Share on other sites

Tusen Takk! Ja, nå kan jeg endelig kalle meg revejeger. :wink:

Ble så ivrig at jeg kommer nok til å sitte litt i natt også :D

 

Men det som er litt dumt, er at kulene ekspanderer så kaftig at det går ikke ann å ta vare på skinnet.

Tror dere reven faller visst jeg bruker helmantel i cal 6,5?

 

Hilsen TikkaReven

ville ikke gjort det.....har en 30-06,og tanken om å skyte helmantel har ikke vært tilstede i det heletatt....

lange ettersøk er ikke noe for meg i allefall....

Link to comment
Share on other sites

Sist eg skaut rev hadde eg berre heilmanteln, men den datt heldigvis rett ned i skotet. Dette var .308 180grains. Men gangen før så måtte den ha fleire skot før den var heilt dau. Styr unna heilmantel med mindre du er heilt sikker på kor du treffer og det er jo ikkje enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt rev med hagel nr 4 med kjempegod effekt. Avstanden da var ca 15 m.

 

Hvilket haglemateriale brukte du da? Og hvilket merke® vil du anbefale?

 

Nitedal Stål. Men på den avstanden tror jeg nesten du kunne ha brukt hva som helst.

Har prøvd Federal nr 3 Havy Shot, den virker også bra. Skaut en rev på søppelfyllinga med det, datt rett i dong. Men der var holdet bare 5 meter.

Link to comment
Share on other sites

Men det som er litt dumt, er at kulene ekspanderer så kaftig at det går ikke ann å ta vare på skinnet.

Tror dere reven faller visst jeg bruker helmantel i cal 6,5?

 

Selv om det er litt hull er det ikke noe problem å ta vare på skinnet, det er bare å sy igjen etter at reven er flådd og skinnet skrapet. Det ser ikke ut til å være et spesielt stort utgangshull det der, men ikke så godt å se på bildet.

Her er et skinn jeg måtte sy i går, reven ble skutt på langs forfra med helmantel og kula traff ryggbein og tomlet da den gikk ut, noe som laget en stor flerre i skinnet, lå en del tarmer utenfor reven som ble dyttet inn igjen.

 

Utgangshullet før sying

normal_P1010011.JPG

Beklager dårlig bildekvalitet, men sånn er det.

 

Her ser du det hullet etter sying

normal_P1010012.JPG

 

Jeg har en spesialnål for skinnsying, men du klarer deg med vanlige nåler og. Til å sy med brukte jeg noe gammelt fiskesnøre 0,3mm (Ironline tror jeg det var). Det du må passe på når du syr et reveskinn er at du du tar stingene litt innenfor skinnkanten for at tråden ikke skal skjære seg gjennom når du strammer tråden/snøret. Du må heller ikke vente for lenge etter flåing og skraping med å sy, skinnet blir som papir og umulig å sy etter kort tid.etter sying er det bare og dynke og gni inn med salt, overdriv gjerne og pass på at du får salt inn i ørene, lepper, hale og labber. Bruk gjerne fint salt. så kan du la skinnet ligge 12-14 dager i salt (gni gjerne inn med mer salt i løpet av dagene) og deretter sende det inn til beredning for best resultat og holdbarhet på skinnet.

 

Det er sikkert mange her som kan dette bedre enn meg, men det virker som de fleste her inne ikke tar vare på skinnet, de dårlige skinnprisene må nok ta en del av skylden for dette.

 

Lykke til.

 

Hilsen Guovza

Link to comment
Share on other sites

Inntresang økt på åta igjen. Var på plass 03.00. Satt kun en halv time før en rev tispe kom luskende mitt mellom meg og åta. Lagde en liten muselyd, reven stoppet og fikk en kule mitt i øye 8) .

Etterpå tok jeg en slurk kaffe, OG SOVNET PÅ POST :evil: (FYYY!). Lit lite søvn i det siste :roll: . Men så: Etter ca en halv time våknet jeg med en fornemmelse av at noen stirret på meg :shock: . For tredje gang i år har en rev kommet gående på stein-gjerde 5m rett forran meg, stoppet opp for så å prøve "å stirre meg i senk". Lik de to gangene forut, fikk Mikkel ingen respons. Tenkte sikkert at: her er ting som det skal være, og ruslet vidre :lol: . Men denne gangen gjored han en fatal feil. I stede for å fortsette gjerdet rett frem og inn i mørket, hoppet den av i retning åta, og inn i lyset (det så ut som om at den døde tispa ute på jordet virket inntersang). Jeg lot den slippe ca 50m, før reven (som har lurt meg 2 ganger før) ble skrevet inn i hostorien :wink: . Avsluttet med det, og tok en velfortjent forkost.

 

Siden jeg har fått være så heldig å studere den på kloss hold, er jeg ganske sikker på at det har vært samme reven. Et lite smykke av en han rev på 9 kg :D

Tispa veide 6 kg.

fox.jpg

Beskrivelse av "reve-ruta"

ote.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til å være en del rev her også. Sjekka filmingen i går, så at det har vært 3 forskjellige rever her i løpet av 6 timer natt til Fredag. På en av dem så manglet det pels mitt på hallen, ca 15 cm som var helt pelsfritt, dette er nok en skabbrev. De andre 2 så veldige fine ut, spesielt den ene. Er på hytta nå men det blir nok ikke mye jakting i helga hvis det ikke plutselig skulle dukke opp en. Men på Onsdag skal jeg tilbake og da for å jakte. Må bare vedlikeholde åta nå i helga. Litt snø på bakken så jeg ser at det har russlet en del rev i området.

 

Sofus: hvor i Nordland jakter du?

Link to comment
Share on other sites

Då var dagens jakt avslutad!

Jag, farsan och Max Charge på forumet Robsoft skulle ge oss ut på min lilla mark o släppa Pluto (taxen) ett par släpp. Första såten så står jag o väntar på att få släppa Pluto, för farsan hade några minuter kvar till sitt pass. Då kommer det fyra rådjur utspringande förbi oss, och Pluto skriker i för fullt när dom kommer trippande på 50m förbi oss :o

Trodde jag skulle få problem att han skulle ta an spåret på dessa när jag släppte honom, men jag smög fram till dungen där han skulle in o manade på honom att "ta kissen" där inne, och han försvann bland hallonsnår o sly på ett par sekunder. Då ser jag att en räv kommer utspringande ur såten 100 m längre bort o försvinner in på grannmarken.

Jag stod nu o passade precis i hörnet på dungen där jag har hittat ett bra rävstråk. Upptaget låter inte vänta på sig, och det går rakt ut på farsan, som skjuter ett kid för Pluto. Jag grattulerar på radion, och ber farsan att han ska släppa in Pluto i såten igen. Strax efter det ser jag en räv komma smygande utmed kanalen där jag står, rakt emot mig. När den är skymd bakom ett par träd höjer jag bössan, och när den blir synlig igen så låter jag skottet gå, och räven slår omkull. Jag rapporterar på radion att jag sköt en räv, och går fram o tar ett par kort, för att sen höra ett riktigt påstick. Det går rakt mot där jag står, och jag tar mig till mitt gamla pass så fort jag kan, och hinner inte stå där så många sekunder innan en räv kommer i full fart utspringande från dungen. Jag svingar ikapp, och låter skottet gå. Ser att räven blev träffad, men den fortsätter, skjuter nästa skott, men ingen reaktion. Pluto kommer strax efter, och bara 75 m bortanför skottplatsen går det i gryt, och Pluto följde med efter. Anropar farsan och Max Charge o ber dom hämta terriern o spade som finns i bilen. Dom kommer dit 10 minuter senare, och efter lite grävande kommer vi ner o får upp Pluto, och jag kan avliva räven, som visade sig vara skabbangripen.

 

IMG_1369.jpg

 

Ny såt, Pluto fick upp get o kid, alla hade dom i pass men ingen fick bra läge. Sen gick Max Charge med sin mynster i en liten dunge, och hon hade tag i ett rådjur, som dock inte ville gå i pass.

 

Mer bilder finner ni på http://www.nordicpredators.com/

Nya tag imorn! :wink:

 

Mvh Rasmus

Link to comment
Share on other sites

Skjøt årets første rev forje uke.

 

DSC_4345640x480.jpg

 

Skjøt en til rev i går kvell. Kom hjem til kåken i 18 tia. Ikke vært folk her på en uke. Åta ligger 15 meter fra garasjen så jeg slo på utelyset der å lyste opp åta. Hunden sto ute å bjeffa mot åta, slapp han inn å etter 15 minutt var reven der. Den datt i smellen å jeg lot den ligge. Gikk ut i morrest for å hente det lykkelige liket.

 

Her skulle det ligget en dau rev

DSC_4666640x480.jpg

 

En annen rev hadde fanden mæ vært å slept bort sin nylig avdøde venn å spist han me hud å pels

Her er slepesporene

DSC_4664640x480.jpg

 

En 6-7 plasser hadde han stoppet opp å spist på kompisen

DSC_4665640x480.jpg

 

Før jeg etter ca 400 m fant litt av reven

DSC_4667640x480.jpg

 

Fersk kompis til nattmat er vist tingen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja tidspunktet reven kommer på kan variere fra gang til gang og fra sted til sted. Hos meg kommer døm som regel fra kl 10.30- 12.30 og deretter er det dødt fram til litt lengre utpå natta igjen( rundt 3). Men hvordan det er hos deg må du nesten finne ut sjøl :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...