Jump to content

REVEJAKTA 08/09


Bård 308

Recommended Posts

Foxhound? Ser at du skriver at du har skutt 12 rever, stemmer dette? Du blir vertfall notert på lista med 12 rever intill du har bekrefta dette. Uansett, utrulig bra jobba :D

 

Med Foxhound sine rever har vi skutt tilsammen 110 rever hittil!! :mrgreen:

 

He he hadde vel ikke skrevet det om jeg ikke hadde skutt det. Hva mener du med bekreftelse ? Er dette en konkuranse........

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 2.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Foxhound? Ser at du skriver at du har skutt 12 rever, stemmer dette? Du blir vertfall notert på lista med 12 rever intill du har bekrefta dette. Uansett, utrulig bra jobba :D

 

Med Foxhound sine rever har vi skutt tilsammen 110 rever hittil!! :mrgreen:

 

He he hadde vel ikke skrevet det om jeg ikke hadde skutt det. Hva mener du med bekreftelse ? Er dette en konkuranse........

 

Skjønner hva du mener nå , har kikket litt i begynnelsen av tråden. Skal prøve å få lagt inn noen bilder av noen av revene , kanskje i kveld..... Skriver ikke så mye her , har stort sett holdt meg til et Svenskt forum siden sluttstykke ble borte.

Link to comment
Share on other sites

hadde en pussig opplevelse i natt da jeg satt å såg på åta..det kom en rev,og da jeg skulle stikke geværet ut av glugga,kom pinade reven opp i mot huset,hoppet inn på plenen,og gikk helt inntill husveggen (ca 1 meter)å snek seg bak hjørnet.....det ble ikke skudd selvfølgelig,satt bare å måpa....har aldri opplevd at det har vært for nært hold noen ganger,men har opplevd det motsatte at holdet var for langt....

tanken har slått meg nå,at neste gang må jeg jo sette på en bajonett på 223`n i tillfelle nærkamp :lol:

overlevelse strategien til reven var upåklagelig i allefall.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ble ikke rev her i natt. Ga meg forholdsvis tidlige. Helt stille. Sjekke filmingen. Hadde ikke vært noe på etter at jeg hadde lagt meg heller. :? Det spørs i natt. Er snart ei uke siden det har vært rev her. Den må jo komme tilbake. Blir nok bedre nå snøen kommer :P , hivs den kommer da.

Link to comment
Share on other sites

Ble ikke rev her i natt. Ga meg forholdsvis tidlige. Helt stille. Sjekke filmingen. Hadde ikke vært noe på etter at jeg hadde lagt meg heller. :? Det spørs i natt. Er snart ei uke siden det har vært rev her. Den må jo komme tilbake. Blir nok bedre nå snøen kommer :P , hivs den kommer da.

 

Hvor har du kameraet? Tenker høyt at om det er ved åta så kan det være at du legger igjen duftspor som reven ikke liker....

Link to comment
Share on other sites

Ble ikke rev her i natt. Ga meg forholdsvis tidlige. Helt stille. Sjekke filmingen. Hadde ikke vært noe på etter at jeg hadde lagt meg heller. :? Det spørs i natt. Er snart ei uke siden det har vært rev her. Den må jo komme tilbake. Blir nok bedre nå snøen kommer :P , hivs den kommer da.

 

Hvor har du kameraet? Tenker høyt at om det er ved åta så kan det være at du legger igjen duftspor som reven ikke liker....

 

Neida kamera står inne i kjøkkenvinduet. Den har ikke sjangs å lukkte det.

Link to comment
Share on other sites

Rolig på denne tråden i år. Kanskje det er for tidlig.Er det ikke kommet noe spess med snø rundt i kongeriket?. Blir vel mere fart her da. Skal jakte noen timer i kveld også. Har vært en runde rundt hytta i dag og brukt peewee fløyta. Fikk ikke inn noen ting i dag, ikke ei jævla kråke engang. Kanskje jeg drar en tur på den kommunale søppelfyllinga i morgen tidlig. Har en jaktavtale der. Skaut en flott rev der tidligere i høst. Hadde en fantastisk fin pels, men lot den ligge siden det var på fyllinga. Angrer på det.

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur idag tidlig.

Er i regi av JFF, så hadde aldri vært der før.

Var ikke lys der. Så måtte vente på skytelys fra kl 0400.

Kom ingenting på åta. Men var tydelig det hadde vært noen der (Å du dæven det lukta død og fordervelse).

 

Reiser ut igjen imorgen, me satser da på å være der kl 0600 så jeg kan sitte rolig et par timer.

Det er noe snø. men ikke heldekket.

 

Er min første revejakt. Hva bruker folket skinnet til?

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur idag tidlig.

Er i regi av JFF, så hadde aldri vært der før.

Var ikke lys der. Så måtte vente på skytelys fra kl 0400.

Kom ingenting på åta. Men var tydelig det hadde vært noen der (Å du dæven det lukta død og fordervelse).

 

Reiser ut igjen imorgen, me satser da på å være der kl 0600 så jeg kan sitte rolig et par timer.

Det er noe snø. men ikke heldekket.

 

Er min første revejakt. Hva bruker folket skinnet til?

 

bare som et tips for dem som er avhengig av lys eller snø,kan være lurt å legge en stor haug hvitsand fra fjæra,bak åte,eller som en halvmåne rundt åta......da har man en lys bakgrunn,og kan jakte rev fordet om det er mørkt og barmark.....det kombinert med en lyssterk kikkert,funker supert!

Link to comment
Share on other sites

bare som et tips for dem som er avhengig av lys eller snø,kan være lurt å legge en stor haug hvitsand fra fjæra,bak åte,eller som en halvmåne rundt åta......da har man en lys bakgrunn,og kan jakte rev fordet om det er mørkt og barmark.....det kombinert med en lyssterk kikkert,funker supert!

 

med sand er det også lettere å se spor!

Link to comment
Share on other sites

max skrev:

bare som et tips for dem som er avhengig av lys eller snø,kan være lurt å legge en stor haug hvitsand fra fjæra,bak åte,eller som en halvmåne rundt åta......da har man en lys bakgrunn,og kan jakte rev fordet om det er mørkt og barmark.....det kombinert med en lyssterk kikkert,funker supert!

 

Et annet tips kan være å ligge ut sagflis eller sagspon rundt åtet.

Har ikke sjøl prøvd det, men har lest at det skal være et godt alternativ hvis det ikke er skikkelig med lys der du jakter.

Link to comment
Share on other sites

Har enn venn av meg som har overtatt et gårdsbruk for noen år siden.

Han ringte meg for ei uke siden da han hadde sett 2 rev som gjekk ute på beite sammen med dyra.

Dette var i 11-12 tiden på formiddagen , var litt litt snø men nesten helt ubetydeligt.

Er dette vanligt?

At reven er ute og surrer mitt på dagen i dagslys?

Har vert og henta børsa hos børsemakeren med avtrekket fiksa og lydemper på for en time siden...

Er de der fremdeles.... Stakkars...

He-he

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

No har eg satt opp revebua.

Mobil jakthytte som har vorte brukt i hjortejakta er nå satt opp 50m fra ruskedungen som vi har brukt i hjortejakta.

Der ligg avfall fra 8hjort plassert ut med jevnt mellomrom fra 15september til i går.

La på 2 påkjørte hjortekalver som krona på værket.

Så nå er det bare å la åta og bua hvile noen dager,da blir det noen våkenetter.

Bua ligg uti marka så er avhengig av snø eller måne for å sitte ute natta.

Har tatt en til no i år under bukkejakta. fikk også en i fjor under bukkejakta så der er eg i rute...

Fikk 2 på åta i fjor men da starta eg innforing i Januar og fikk begge i Mars.

Håper på fleire i år sidan innforinga starta i September.

Hadde ett forsøk med åte i sommer,men det ble maggot opdrett så det droppa eg.

Link to comment
Share on other sites

Har enn venn av meg som har overtatt et gårdsbruk for noen år siden.

Han ringte meg for ei uke siden da han hadde sett 2 rev som gjekk ute på beite sammen med dyra.

Dette var i 11-12 tiden på formiddagen , var litt litt snø men nesten helt ubetydeligt.

Er dette vanligt?

At reven er ute og surrer mitt på dagen i dagslys?

Har vert og henta børsa hos børsemakeren med avtrekket fiksa og lydemper på for en time siden...

Er de der fremdeles.... Stakkars...

He-he

 

 

John

:mrgreen:

 

Ikke uvanlig det. Har sett rev mitt på dagen som har ligget i sola og slappet av flere ganger, selvfølgelig i fredningstiden. I sommer hadde jeg rev rundt der åta er, flere dager på rad, midt på dagen. Det var også ei tispe som hadde skabb. Disse blir mer "uredd" når dem er syke.

Link to comment
Share on other sites

Er litt spendt på om dette er "frisk" rev eller skabbete. det får vi se i morgen...

Må bare testskyte rifla litt før eg tar turen siden eg har fått påmontert demper..

Hadde vert snop med revehale i antenna på Volvoen...

Skulle kansje hatt en på bilen til fruen også...

Og firma bilen..

Og Mobilkranen på jobb..

He-he!

 

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Bilder ble etterlyst , prøver om jeg får det til. Jeg lastet opp 5 bilder men bare det ene vises.......Hmm det ble jævla lite , håper dere har godt syn :wink:

 

normal_Bremneskollen_005.JPG

 

Fiksa det jeg! :wink:

 

Var da merkelig farge på den reven...

 

Du er flink du :D

 

Har mye slik korsrev her i Vesterålen. Hvordan fikk du rett størrelse på bildet da ? Får prøve å legge inn de andre bildene også , vet ikke hvor de ble av da jeg lastet de opp.....

Link to comment
Share on other sites

Har i et anfall av jaktfeber kjøpt et rov-viltkort hos Statskog. Det er ikke mulighet for å rigge fast lys, og posten blir i en barhytte- er det da noen vits i å legge ut åte eller kaster jeg bort tiden?

Kan muligens utnytte bakgrunnslys fra vei/boligfelt, men usikker på om dette blir nok lys.

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens :D

Jeg har aldri jaktet rev før, men det høres veldig spennende ut! Jeg har en hagle, men vurderer å kjøpe meg en rifle som jeg spesielt kan bruke på rev. Går det bra med cal. 17 hmr eller bør jeg ha noe enda kraftigere? Eller skal jeg bare droppe det og bruke hagla?

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens :D

Jeg har aldri jaktet rev før, men det høres veldig spennende ut! Jeg har en hagle, men vurderer å kjøpe meg en rifle som jeg spesielt kan bruke på rev. Går det bra med cal. 17 hmr eller bør jeg ha noe enda kraftigere? Eller skal jeg bare droppe det og bruke hagla?

 

Jeg ville vel ha kjøpt en rifle i .223, eller deromkring, da har du også mulighet til å jakte rådyr med den uten at ammunisjonen trenger å koste så mye mer enn .17hmr. Hvis du kjøper en 6,5x55, så er du rustet til alt fra rype til elg :D .

Link to comment
Share on other sites

Foxhound ba meg om litt assistanse, så jeg legger inn noen bilder for han. Han får heller kommentere de selv om han vil, han har skutt 12 rev for hundene sine så langt i sesongen, meget bra resultat får man vel si :D

Husk at det ikke må være æøå i filnavnet, det takler ikke galleriet ser det ut som :wink:

 

Denne hadde bare 1/2 halen.

 

Jennestad_004.JPG

 

En av de vakre korsrevene de har der oppe.

 

Bremneskollen_007.JPG

 

Nok en korsrev.

 

Stavdalen_004.JPG

 

Her er støverene. Guro til venstre, hun er 50/50 haldenstøver/foxhound og til høyre Tessi som er Finskstøver fra finks/svenske revelinjer.

 

rev_017.JPG

 

Guro og fox terrieren Eira

 

melen_013.JPG

 

En velvoksen hannrev på 9,5 kg om jeg ikke tar feil :shock:

 

016.JPG

 

Guro og Eira igjen.

 

006.JPG

 

Og sist men ikke minst, en utrolig flott korsrev, med en ikke så pen nordlending i bakgrunnen :lol::mrgreen:

 

007.JPG

Link to comment
Share on other sites

Foxhound ba meg om litt assistanse, så jeg legger inn noen bilder for han. Han får heller kommentere de selv om han vil, han har skutt 12 rev for hundene sine så langt i sesongen, meget bra resultat får man vel si :D

Husk at det ikke må være æøå i filnavnet, det takler ikke galleriet ser det ut som :wink:

 

Denne hadde bare 1/2 halen.

 

Jennestad_004.JPG

 

En av de vakre korsrevene de har der oppe.

 

Bremneskollen_007.JPG

 

Nok en korsrev.

 

Stavdalen_004.JPG

 

Her er støverene. Guro til venstre, hun er 50/50 haldenstøver/foxhound og til høyre Tessi som er Finskstøver fra finks/svenske revelinjer.

 

rev_017.JPG

 

Guro og fox terrieren Eira

 

melen_013.JPG

 

En velvoksen hannrev på 9,5 kg om jeg ikke tar feil :shock:

 

016.JPG

 

Guro og Eira igjen.

 

006.JPG

 

Og sist men ikke minst, en utrolig flott korsrev, med en ikke så pen nordlending i bakgrunnen :lol::mrgreen:

 

007.JPG

 

for å pirke litt,så er den siste en sølvrev....desverre begynner det å bli færre av disse flotte revene her......skaut mange sølvrever før,....kansje en av 5 var sølvrev,men nå er det ca en av 15 rever jeg skyter som er sølvfarge på....

Link to comment
Share on other sites

En flott rev jeg skaut tidligere i høst på søppelfyllinga årets 2 rev.

 

thumb_31082008149.jpg

 

Viss du fjerner thumb fra linken din blir bildet større

 

Har forsøkt det flere ganger men bildet blir ikke større. Kanskje det er fordi det er tatt med mobilen. Man fjerner vel bare thumb orden i linken, ikke noe mere??

Link to comment
Share on other sites

Har vært en tur ute på hytta i kveld og sjekka åta og filminga. Var rev ved åta kl 22:30 på Søndag`s kveld. Ikke noe siden. Ser at den er veldig "ygg" når det ligger åte oppå bakken. Hadde et lårbein fra en elg. La det ut forrige helg. Har ikke vært rev inne på åta siden jeg la det ut, bar luska rundt omkring. I kveld grov jeg det ned samt allt av den andre åta også. Problemet er at det er på ei myr så det blir en del vann i den holla der jeg legger åta nedi men jeg tror han mikkel teffter åta allikevel.Noen som har vært borti at han mikkel ikke vil inn på åta hvis det ligger åpent på bakken?

 

Jeg har ikke hatt problemer med at mikkel ikke kommer på åta om det ligger oppå bakken. Jeg har vanligvis ett stort nedgravd åte, i tillegg til at jeg strør mye godsaker rundt åta, mikkel spiser dette også.

Link to comment
Share on other sites

En flott rev jeg skaut tidligere i høst på søppelfyllinga årets 2 rev.

 

thumb_31082008149.jpg

 

Viss du fjerner thumb fra linken din blir bildet større

 

Har forsøkt det flere ganger men bildet blir ikke større. Kanskje det er fordi det er tatt med mobilen. Man fjerner vel bare thumb orden i linken, ikke noe mere??

 

Fjern thumb_ så blir det slik som dette

31082008149.jpg

Link to comment
Share on other sites

v-max

for å pirke litt,så er den siste en sølvrev....desverre begynner det å bli færre av disse flotte revene her......skaut mange sølvrever før,....kansje en av 5 var sølvrev,men nå er det ca en av 15 rever jeg skyter som er sølvfarge på....

For å pirke mye, er det nødvendig å quote alle bildene for å kommentere ett ?

Link to comment
Share on other sites

v-max

for å pirke litt,så er den siste en sølvrev....desverre begynner det å bli færre av disse flotte revene her......skaut mange sølvrever før,....kansje en av 5 var sølvrev,men nå er det ca en av 15 rever jeg skyter som er sølvfarge på....

For å pirke mye, er det nødvendig å quote alle bildene for å kommentere ett ?

 

neida,kunne jo ha kommentert det ene bildet.....skyldes latskap...

Link to comment
Share on other sites

Dette er den mest begivenhetsrike økta i år.

Sto opp kl 03.00 lørdag morgen for å "sitte litt på åta" før jeg gikk i fjøsen. Var først innom garderoben i fjøste for å legge fra meg noe. Der fikk jeg se en MUS som kravlett ned kjeledressen min :evil: Da var jakta alerede i gang. Musfella ble laddet med ost. Deretter vente jeg blikket mot revjakta.

Hadde ikke sittet mere en en time før det kom 3 rever samtidig mot åta :shock::shock: . Jeg ble sittende en stund i forundring å se på, før jeg bestemte meg for hvilken jeg skulle ta. Etter et vellplasert skudd i den største reven, var selvfølgelig de to andre som sunket i jorden. Hadde de bare kommet i hver sin omgang, hadde det falt 3 stykker den natta :evil: Men men. En flott opplevelse var det iallefall.

Så. Noen timer senere. Avdekket det stadig stigende morgenlyset to skikkelser langt borte på et jorde. Å med et ble rev jakta til en halv times spenende snikjakt på rådyr, med julegave til noboen som resultat (han hadde spurt om jeg kunne skaffe et slakt til jul) . Aaah :!: . Det kan da ikke være noe bedre, en et liv som jeger.

Etter fjøstid tok jeg to ravner som satt på åta, og i garderoben lå det en død mus 8):lol:

GetAttachment2.jpg

Musa og reven. :)

 

Bilde av rådyret er lagt ut på: Rådyr - 2008 emmnet.

Link to comment
Share on other sites

Dette er den mest begivenhetsrike økta i år.

Sto opp kl 03.00 lørdag morgen for å "sitte litt på åta" før jeg gikk i fjøsen. Var først innom garderoben i fjøste for å legge fra meg noe. Der fikk jeg se en MUS som kravlett ned kjeledressen min :evil: Da var jakta alerede i gang. Musfella ble laddet med ost. Deretter vente jeg blikket mot revjakta.

Hadde ikke sittet mere en en time før det kom 3 rever samtidig mot åta :shock::shock: . Jeg ble sittende en stund i forundring å se på, før jeg bestemte meg for hvilken jeg skulle ta. Etter et vellplasert skudd i den største reven, var selvfølgelig de to andre som sunket i jorden. Hadde de bare kommet i hver sin omgang, hadde det falt 3 stykker den natta :evil: Men men. En flott opplevelse var det iallefall.

Så. Noen timer senere. Avdekket det stadig stigende morgenlyset to skikkelser langt borte på et jorde. Å med et ble rev jakta til en halv times spenende snikjakt på rådyr, med julegave til noboen som resultat (han hadde spurt om jeg kunne skaffe et slakt til jul) . Aaah :!: . Det kan da ikke være noe bedre, en et liv som jeger.

Etter fjøstid tok jeg to ravner som satt på åta, og i garderoben lå det en død mus 8):lol:

 

Bilde av rådyret er lagt ut på: Rådyr - 2008 emmnet.

 

Høres ut som en bra dag. Hvilket våpen jakter du med på reven? Siden dette er det første bildet av skutt rev uten innvollene på utsiden.. :)

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som en bra dag. Hvilket våpen jakter du med på reven? Siden dette er det første bildet av skutt rev uten innvollene på utsiden.. :)

 

Howa Varmint 22-250. Hart ladde 40gr eller 35gr kuler (V-max eller Blitz King) går som regel i oppløsning inne i reven, å rekker aldri å komme ut på andre siden (Som regel). Det har hent en sjelden gang at fragmenter har trengt gjennom, men uten alt for stor skade.

 

Men, som oftes skyter jeg hodeskudd hvis jeg er ute etter pels. Funker som bare det. Må bare ha is i magen, å vente til riktig øyeblikk. Som foreksempel når reve står å tygger på en bit fra åta :twisted:

(skal lage revskinns-luer som julegaver i år) :D .

Link to comment
Share on other sites

Har en drever "unghund" (3 år, brukt lite før i år) som har gira seg opp på rev i år. Har hatt et par loser før, i dag dro hun i vei og fyrte opp mor si såpass at vi hadde halvannen time revelos sammenhengende. Gamlebikkja som gjorde brorparten av jobben, ungbikkja tok over i "innersvingene". Reven passerte i åpen storskog bare 50m unna meg uten at jeg fikk skutt, vinkla og kom rett på meg på 2m. Kasta og forsvant som et lyn. Jeg rakk akkurat å melde fra på radio'n før den passerte på samme avstand unna en av postene.

 

Losen slutta, gamlebikkja fant rådyr et stykke unna der revelosen gikk, ungbikkja surra med noe annet (muligens også rådyr) rett foran meg, og da kom en rev smettende i tettskogen og stoppa på 4-5 meter. Og der ble den liggende...

 

Revelos med drever er og blir en fornøyelse... Turer tettere enn en harelos.

Link to comment
Share on other sites

Og sist men ikke minst, en utrolig flott korsrev, med en ikke så pen nordlending i bakgrunnen :lol::mrgreen:

 

007.JPG

 

Synes nesten jeg må si til mitt forsvar at du må ha problemer med synet ditt, er nok en sølvrev som andre her har påpekt, og så er det ett meget pent eksemplar av en nordlending som holder reven... :wink: få deg sterkere glass i innfatningen din Foxterrier så ser du alle de vakre detaljene :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...