Jump to content

REVEJAKTA 08/09


Bård 308

Recommended Posts

Takk Rypert :D

 

Etter en og en halv time satt katten der fremdeles, jeg ble så irritert at jeg ville blåse hode av den

 

:shock: Hvorfor denne irritasjonen over en stakkars katt :?:

 

Neida, har ikke hjerte til å ta livet av den uansett. Det er jo morsomt å ha noe å se på også da.

Men har heller ville ha sett rev enn katt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 2.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvis en skal skride vitenskapelig til verks, kunne jo en ildsjel utarbeide et skjema (hurra, skjemaveldet lenge leve!) der Kammeratene får føre på dato, klokkeslett, værforhold, lysforhold osv. for sine åtefellinger. Og etter en skjemainnlevering og litt statistiske underverker, kunne man ha et litt bedre datagrunnlag for å anslå den beste tida, det beste værforholdene og de beste lysforholdene for å skyte rev på åte, for hver måned fra november til mars, f.eks.

 

Og så kunne noen fortelle meg dette, så kunne jeg gå på åta og skyte en akkurat når den var der.

 

:mrgreen:

 

Tja. Er det snø har jeg lys uansett skydekke. Lenge leve bønder og drivhus + et par gode motorveier gjennom kommunen. Er jo som å sitte midt på dagen når det er snø. Et sånt fint gulaktig lys hele natta gjennom. Jeg spotta lett ei elgku m/ kalv som gikk på et jorde på andre siden av dalen, 1-1,5km i luftlinje med lavt skydekke/høy tåke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å skyte den når den kommer over veien, tipper det å postere langs trekkrutene til reven og ta den på jordet når den har gått over veien er mer effektivt enn åtejakt. Tenker da spesielt på snøfrie årstider. Forutsetter selvfølgelig at man har funnet trekkruta og det er jo ikke så vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

IMPONERT!!! Var ute å testet en elektronisk predator call idag. Satte meg med utsikt over et større område. Trykte 1 gang på dødshylet til hare. Tok ca 8 sekund så sto der en rev på 30 meters hold med bredsiden til, og tryglet om å bli penetrert av en 50 grains v-max i ca 1120 meter pr.sekund. Fy f.... bare så j.... kult!!!

Link to comment
Share on other sites

Er vel sant det at alle gode ting er tre! :D Tredje natta på åta, etter å ha sett rev både første og andre natt datt det to stk rev! :D

 

Var e tur i ettermiddagmed litt for på åta, og så at den hadde vært der natt til i går, så da fant jeg ut at jeg skulle sitte noen timer i natt. :)

 

 

normal_10022009123.jpg

 

Satt meg i vinduet på hytta ca kl 01:30 etter å ha vært med mer mat på åta, og kl 02:05 kom han Mikkel småspringende over jordet mot åta, en liten plystrelyd, reven stoppa, PANG og reven datt i smellen.

 

normal_10022009127.jpg

 

Overlykkelig etter og ha skutt den første reven denne sesongen tok jeg meg en varm kopp kaffe, og fant ut at jeg skulle sitte til kl var 02:35, meeen... Kl 02:30 kom nummer to ca 5 meter nedenfor der den første reven lå.

 

normal_10022009126.jpg

 

Den småsprang forbi reven, og snudde i skogkanten og gikk mot reven.

Den stoppa ca 4 meter unna, og PANG igjenn, den datt også i smellen! :D

 

normal_10022009128.jpg

 

normal_10022009125.jpg

 

Gjett om det var en som var fornøyd. :D

 

normal_10022009130.jpg

 

normal_10022009133.jpg

 

Så nå er det bare å håpe at det blir like mye aktivitet på åta som det har vært til nå! :)

 

running_moose878 2 stk rev

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis en skal skride vitenskapelig til verks, kunne jo en ildsjel utarbeide et skjema (hurra, skjemaveldet lenge leve!) der Kammeratene får føre på dato, klokkeslett, værforhold, lysforhold osv. for sine åtefellinger. Og etter en skjemainnlevering og litt statistiske underverker, kunne man ha et litt bedre datagrunnlag for å anslå den beste tida, det beste værforholdene og de beste lysforholdene for å skyte rev på åte, for hver måned fra november til mars, f.eks.

 

Og så kunne noen fortelle meg dette, så kunne jeg gå på åta og skyte en akkurat når den var der.

 

:mrgreen:

 

Interessant tanke. Man skal ikke se bort ifra at man kan få fram noen mønster ut fra dette. Sjekk revejaktboka til Morten Kraabøl. Han har litt statistikk på åtetrafikk

Link to comment
Share on other sites

Jeg har filming på åta. Har i 4 mnd nå registrert allt av bevegelse nede på åta i en kalender med klokkeslett. Kan ikke se noe mønster på nårtid reven er der. Det sies at har den vært der en kveld så kommer den tilbake stort sett til samme tid neste kveld. Stemmer ikke helt. Den har ikke dukket opp i det hele tatt eller så har den kommet mange timer senere eller tidliger. Det er vanskelig å finne et mønster hos meg iallefall. Men når det er fullmåne ser jeg at han er sjeldnere på åta. Været ser ikke ut til å spille så veldig stor rolle. Han har vært der i stiv kuling med regn og snø også når det har vært stille. Han har vært der på natt, kveld,ettermiddag og midt på dagen. Jeg har iallefall konkludert, ut i fra mine notater, at ingen vet når reven lusker.

Link to comment
Share on other sites

I natt kl 2 våknet jeg av varsleren,tittet ut å der sto den,hadde ikke gjort meg klar for jakt så jeg sto bare i vinduet å så på den en stund før jeg la meg igjen. I dag tilig når jeg så ut var det spor alle steder nedenfor huset,så i natt sitter jeg klar med 22 mag å tar den. Ps nesten sikker.. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Har i det siste vært mye mindre aktivitet enn ellers på åte. Før snøen kom var det spor over hele myra som åte ligger på, men etter snøen har kommet har det ikke vært en eneste rev der. Har kommet litt over 50cm laussnø på 2-3 dager. Har dette noen påvirkning på revens aktivitet? Er det bra med så mye nysnø eller er det best med lite snø :?:

Link to comment
Share on other sites

Nei i går kom reven for tidli,allerede i beste TV tid kl 20. Hørte det peip i varsleren å når jeg så ut var den på tur rett opp til åta,han sto på hode å krafsa fram en liten grisunge å forsvant. Satte meg kl 23 å kl 2 fikk jeg se en skygge kom fra skogen,men den ble skremt av noe å forsvant før rifla var ute.Satt til kl 6 i 17 blå gr uten noe annet skjedd. Prøver igjen i natt. :)

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner det å utarte seg til en personlig krig mellom meg og reven :evil:

Studerer utenbys, så har ikke så ofte tilgang til å sitte på post annet enn når jeg er hjemme noen dager.

Sist jeg sjekket åte var lørdag. Da var det mange ferske spor, og reven hadde gravd på begge åtene

som var oversnødd.

Har tidligere prøvd å sitte på ettermiddagen og kveldinga, uten å se noe.

Har også prøvd lokking ved lydene som retr0 her på forumet har gjort tilgjengelig (takk igjen!).

Igår var jeg ute igjen på ettermiddagen, da hadde reven vært der igjen siden sist lørdag, på begge åtene.

Ingen særlig ferske spor, unntatt noen harespor som krysset det som normalt er revetrekket.

Gikk hjem klokken 1600, la meg tidlig.

Sto opp 0115 inatt, og var på plass i terrenget 0230. Satt til 0440, uten å se spor av Mikkel inatt heller.

Men han hadde vært der, for nå var det nye spor der som ikke var der når jeg dro hjem klokken 16!

Nye revespor i gamle harespor, og nye harespor og revespor ut av det samme området... :lol:

 

Men %/(%/&/& kan ikke den reven snart se til å lære seg å komme når jeg sitter på post! :evil:

Link to comment
Share on other sites

I kveld har jeg omsider tenkt å prøve åtejakt for første gang. Rundt 20 kalde i kombinasjon med utendørspost gjør at det sikkert ikke blir ei veldig lang økt. Men greit å prøvesitte litt under kalde forhold. Da finner jeg i alle fall ut om bekledningen fungerer! Var å sjekket åtet på søndag og da hadde reven hatt fest så den er klar over hvor maten er å finne.

Link to comment
Share on other sites

Ja, har sittet to netter selv og det er kulda som er værst merker jeg.

Første kvelden fant jeg ut at jeg trengte mer klær noen steder på kroppen + at jeg måtte bytte ut noen klær pga støy.

Utrolig hva man hører når det er helt tyst om natta!

Så når jeg kom hjem prøvde jeg ut alt jeg hadde av vinterklær for finne ut hva som var varmest, men også mest lydløst. :lol:

Nå sitter jeg i en slags campingstol som jeg har lagt et saueskinn oppi.

Under beina har jeg et liggeunderlag som jeg har tredd et ullteppe rundt for å dempe støy.

I tillegg kjøpte jeg forsvarets fotposer som jeg trer utenpå støvlene.

Så nå skal det litt til før jeg fryser på beina, for gjør jeg det så er den natta ødelagt.

Man holder ut MYE lenger når man ikke fryser og sitter godt!

 

Kom fryktelig med snø her også på et par dager, og etter det har jeg ikke sett spor av mikkel.

Link to comment
Share on other sites

Kort raport herfra for de siste par dager. Vært økende trafikk på åte etter store snøfall på disse kanter den senere tid og er nå javn trafikk. Reven har gravd seg godt inn til åte og jeg ser den ikke lenger når den står å spiser. Jeg har ikke så mye tid til å sitte men åte ligger slik at det er greit for meg å gå opp i gluggen å kikke om det er rev på åte eller jordet. Om mandagskvelden gikk jeg opp å kikka og så ingen umiddelbart. Så la jeg ann rifla i gluggen og plystra. Det gikk to sekunder så stakk mikkel seg fram. Den gikk rett bak en tallehaug som åte ligger ved å stoppet der uten at jeg så den. Etter noen sekunder til strøk den nedover jordet uten å stoppe og jeg fikk ikke skutt. Den løp nedover mot ett skuterspor og stoppet på det men jeg synes det ble for langt så jeg gikk ned fra låven og mot en snøhaug som lå noe nermere. Reven hadde flyttet seg litt lenger opp på løypa og noe nermere. La meg ned i snøhaugen og holdet var ca 100 m. Reven satt rett mot meg og jeg brente av. Reven skvatt avgårde og borte ble den. Så den langt oppover jordet og var nede å titta på sporet og det var ikke ett bloddrypp så det ble nok kava bom. Forbanna iriterende. :oops:

 

Tirsdagskvelden var jeg på ny oppe å kikke i halv elleve tiden. Sto noen minutter å kikka så kom reven frem. Dro på den å den datt i smellen så det var jo godt. Det var rev nr 11 sesongen 08/09

 

Satt opp revevarsleren i går efta men var inget å høre derfra i natt. Må nok prøve å stille litt på den. Har hatt litt problemer med å få den til å slå ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...