Jump to content

AG3 Bajonett som brukskniv ?


Sportskytter

Recommended Posts

Mykt? Jeg har erfart det stikk motsatte. Prøvde å sette opp eggen, og lyktes så vidt med det. Stålet var så hardt at brynet ikke bet. Måtte slipestein og polerskive til.

Har brukt kniven/bajonetten under div feltforhold både i inn og utland, men særlig egnet til annet enn å stikke med kan en vel ikke si at den er..

Link to comment
Share on other sites

Min er i hvertfall lite egnet som kniv. Omtrent like raskt sløv som en dykkerkniv i geitostkvalitet (geitost ruster ikke den heller) og utformingen er heller ikke god. Jeg liker kniver som har egg helt inn til skaftet for å ha best mulig kontroll på finspikking. Bajonetten har vel et par cm ut til eggen begynner omtrent. Det er bortkastet blad i min mening. Devis egg på knivryggen har jeg aldri funnet noen fordel med. En såpass stor og solid kniv som dette bør kunne gjøre nytten som reserveøks til å kløve ved til bålet, og eggrygg gjør det til en blodig affære.

 

For all del, AGbajonetten kan godt slipes og brukes som kniv, men en morakniv til en 79lapp er en fantastisk mye bedre brukskniv til alt annet enn å feste foran på børsa når du er tom for ammo, men ikke motstandere...

Link to comment
Share on other sites

Vær klar over at "AG bajonett" og "AG bajonett" ikke nødvendigvis er det samme ;)

 

Altså: det er flere produksjonsserier av disse. Noen er lagd med blad fra gamle US carabin bajonetter (M4) og Kampkniver (M3). Mens noen har sikkert nyproduserte blader også. I tillegg har du tyske G3 bajonetter i systemet.

Hvordan stålet er på de forskjellige kan sikkert variere. Jeg har hatt bajonett med både bløtt og hardt blad.

 

AG bajonetten er nok best egnet som kampvåpen (bajonett eller kampkniv) pga dolk fasongen.

Link to comment
Share on other sites

De fleste bajonetter er nok litt myke til å brukes som kniv.

Hardheten vil nok variere, men på slike ting er seighet viktig for å unngå brudd.

 

F.eks. Eickhorn i Solingen har en hardhet på 51-53 HRC på bajonettene.

 

Helt ubrukelig er ikke stålet, om du bare har lyst å prøve, men du bør slipe om bladet litt om det skal være anvendelig.

Link to comment
Share on other sites

Dette er ren teori, og ikke på langt nær helt rett.

Ifølge krigens folkerett, (adskillig mer enn Geneve konvensjonen) skal våpen ikke påføre unødig skade. Dette gir så ulogiske utslag som at bajonetter ikke skal være skarpe, hagler er forbudte våpen i krig, og ekspanderende ammo er heller ikke tillatt. Det er også denne formuleringen som gjør at forsvarets Barett 12,7mm rifle heter MØR (materiell ødeleggelses rifle) siden kaliberet er såpass ødeleggende at det ikke tillates brukt på frittstående soldater. En lastebil full av soldater derimot, er materiell og altså lovlig mål.

 

For bajonetter skal de være spisse, fri for rust og altså ikke skarpslipt.

 

Om man skulle klare kunststykket å bli tatt for dette, er man ikke terrorist, men evt krigsforbryter. Man har allikevel krav på status som krigsfange, og skal stilles for en internasjonal folkerett.

 

Videre er det vurdert som en "ulovlig våpenmodifikajson" å ta av plastpistolgrepet på AG3en for de med små hender. Dette er også en krigsforbrytelse om man skal se smått på det.

 

Tilbake til topic, så er bajonetter i dag feltkniver, og bør av den grunn være så skarpe som mulig. Ordren "Bajonett På!" kommer neppe i ramme alvor igjen.. At de forskjellige forsvar fortsatt tviholder på slike anakronismer er ikke mindre enn utrolig...

Link to comment
Share on other sites

Tilbake til topic, så er bajonetter i dag feltkniver, og bør av den grunn være så skarpe som mulig. Ordren "Bajonett På!" kommer neppe i ramme alvor igjen.. At de forskjellige forsvar fortsatt tviholder på slike anakronismer er ikke mindre enn utrolig...

I Forsvaret i dag har vi bajonetter i forskjellige utførelser og vi har feltkniver i forskjellige utførelser og vi har kampkniver, alle har sine bruksområder.

Link to comment
Share on other sites

Vel, om trådstarter tillater at vi sklir rett av skaftet og graver oss ned i "bajonettenes fortreffeligheter" så kan jeg se for meg et -1- tilfelle hvor bajonett har funskjon i en moderne styrke. Det er på vakt hvor ammunisjon ikke er utlevert da man ikke er i høy nok beredskapssituasjon. På den annen siden vil ikke vaktkommandøren tillate opplantet bajonett på vakt, så virkningen er ca. liten.

 

Jada, feltkniver finnes. Selv var jeg oppsatt med "swiss tool" for relativt kort tid side, og det er et godt stykke verktøy. Vel verd å gå langt med.

 

AG bajonett derimot, har jeg brukt (og hoppet over) i flere år. Den er lite hensiktsmessig til nesten alt. Om man absolutt skal ha stor kniv er en samekniv dramatisk mye bedre. Jeg klarte meg uten den også.. En god foldekniv eller Leathermanvariant pluss en lett foldesag i lårlomma dekker langt de fleste behov.

 

Om 416 bajonetten er på noe vis bedre egnet til daglig bruk, så for all del opplys meg :D

Link to comment
Share on other sites

Vel, om trådstarter tillater at vi sklir rett av skaftet og graver oss ned i "bajonettenes fortreffeligheter" så kan jeg se for meg et -1- tilfelle hvor bajonett har funskjon i en moderne styrke. Det er på vakt hvor ammunisjon ikke er utlevert da man ikke er i høy nok beredskapssituasjon.

 

Man står da ikke på vakt med våpen uten ammunisjon. Er ikke beredskapen høy nok til at man ikke har ammunisjon, så har man ikke våpen eller stridsvest heller...

 

Bajonetten derimot er ypperlig til å kutte teltduk med når teltet begynner å brenne på fyringsvakt. Derfor er alltid bajo med på øvelse som lagsutstyr i Rogaland.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Vel, om trådstarter tillater at vi sklir rett av skaftet og graver oss ned i "bajonettenes fortreffeligheter" så kan jeg se for meg et -1- tilfelle hvor bajonett har funskjon i en moderne styrke. Det er på vakt hvor ammunisjon ikke er utlevert da man ikke er i høy nok beredskapssituasjon.

 

Man står da ikke på vakt med våpen uten ammunisjon. Er ikke beredskapen høy nok til at man ikke har ammunisjon, så har man ikke våpen eller stridsvest heller...

 

HV-soldatene burde ha bajonett, siden det forventes at de skal mobiliseres i uniform og med 4,5 kg kølle (AG uten ammo og tennål) som bevæpning...

Link to comment
Share on other sites

Det har faktisk skjedd at norske gardister i fredstid har brukt bajonett i selvforsvar, for å unngå å måtte løsne skudd i relativt tettbygd strøk med de farer for tredjeperson et skudd ville medført. Jeg synes å huske at en full idiot som prøvde å stjele gardistens våpen fikk en bajonett godt planter i skuldra for en del år tilbake.

 

Angående det tullet med at bajonetten skal være uskarp, så har det nok historisk sett mindre med folkerett å gjøre enn å unngå skader ved geværeksersis i fredstid. Så vidt jeg vet er det noen land som opererer med "slipes kun på ordre", og hvor slik ordre gis i krigstid uten at dette anses som problematisk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

(Utsagn som stred mot forumreglementet fjernet. Jegermeistern.)

Men...hvordan kverker du 20 stk i et bajonettangrep? Var fienden ubevæpnet? Stod de i ei klynge? Uten mulighet å skyte på engelskmennene? Uten evne til å skyte? Uten vilje? Sov de? Noe skurrer litt.

 

Men jeg tviler på at talibangutta har den største avtrekker disiplinen så mulig de stod med tomme våpen og buksa nede på knærne.

Link to comment
Share on other sites

Bajonett er fortsatt aktuelt som et våpen:

 

http://xmb.stuffucanuse.com/xmb/viewthread.php?tid=6322" target="_blank" target="_blank

 

(Utsagn som stred mot forumreglementet fjernet. Jegermeistern.)

Men...hvordan kverker du 20 stk i et bajonettangrep? Var fienden ubevæpnet? Stod de i ei klynge? Uten mulighet å skyte på engelskmennene? Uten evne til å skyte? Uten vilje? Sov de? Noe skurrer litt.

 

Men jeg tviler på at talibangutta har den største avtrekker disiplinen så mulig de stod med tomme våpen og buksa nede på knærne.

Link to comment
Share on other sites

Hk416-bajonetten er ikke skarp, nei. Jeg er gardist og vet sådan.

Hvis du går opp på slottet en sommerdag vil du se at bajonetten står montert på våpenet til gardisten - når den ikke er i bruk er det fordi det ansees å være for glatt til at man trygt kan ha den festet på våpenet. (Ja, ulykker har skjedd)

 

Om bajonetten er i bruk eller ei har ingenting med om man har ammunisjon eller ei.

 

Og jada, vi har helt vanlige morakniver.

Dessuten får alle GBU-elever og UB-elever utdelt samekniv.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg var inne (i 90-91), slipte jeg bajonetten min på slipesteinen (hadde ikke råd til fancy kniver). Og den gjorde nytten noen måneder (holdt eggen godt), til ett befal oppdaget at man kunne barbere seg med den. Ble nødt til å ta eggen av den, grunnet noe vas om ulovlig krigsforberedelse. Kjøpte da en bitteliten liten Helle kniv, som gjør god nytte den dag i dag.

Link to comment
Share on other sites

Det har faktisk skjedd at norske gardister i fredstid har brukt bajonett i selvforsvar, for å unngå å måtte løsne skudd i relativt tettbygd strøk med de farer for tredjeperson et skudd ville medført. Jeg synes å huske at en full idiot som prøvde å stjele gardistens våpen fikk en bajonett godt planter i skuldra for en del år tilbake.

 

Angående det tullet med at bajonetten skal være uskarp, så har det nok historisk sett mindre med folkerett å gjøre enn å unngå skader ved geværeksersis i fredstid. Så vidt jeg vet er det noen land som opererer med "slipes kun på ordre", og hvor slik ordre gis i krigstid uten at dette anses som problematisk.

 

Det var i -96.

Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev:
Så vidt jeg vet er det noen land som opererer med "slipes kun på ordre", og hvor slik ordre gis i krigstid uten at dette anses som problematisk.

 

 

Ordre om å slipe bajonetten er en symbolhandling. I praksis betyr det å ikke ta krigsfanger og ikke spare sivilbefolkning.

 

 

I praksis må dette gjelde fra forhold i wwII eller i møkkaland fra den tredje verden. Tviler STERKT på at dette er noe som er relevant for noen moderne hær i et anstendig Iland

Link to comment
Share on other sites

Det har faktisk skjedd at norske gardister i fredstid har brukt bajonett i selvforsvar, for å unngå å måtte løsne skudd i relativt tettbygd strøk med de farer for tredjeperson et skudd ville medført. Jeg synes å huske at en full idiot som prøvde å stjele gardistens våpen fikk en bajonett godt planter i skuldra for en del år tilbake.

 

 

Den var ny for meg, men det var etter sigende en gang på 1980 tallet at en lett animert rabulist (Blitzer?) forsøkte å lage krøll for gardistene utenfor slottet natt til 1. mai, han skal visstnok ha blitt kjørt på legevakten med dundrende hodepine og et stripete merke etter koblekappa på AG3'n i pannen.

 

Hos oss i KA ble bajonettene så vidt jeg forsto inndratt etter en episode på 1980 tallet der et noe Rambo-inspirert befal under trening på anholdelse og visitasjon av fanger gjorde et dumt sprell...

Fra stående i "jeger-hvil" forsøkte gullstripen et "Kung-fu" spark mot en UKA som sto med full GRU og opplantet bajonett på AG3'n, med det resultat at gullstripen tredde seg selv på bajonetten (uvisst hvilken kroppsdel) noe som gjorde vondt og medførte et øyeblikkelig bajonettforbud.

Dette var altså rett før man gikk over til å bruke BK for å sortere ut befal, og for vår del besto den eneste kontakten med bajonett av drill og parade ved finere anledninger.

Det var forresten endel finere anledninger, så vi ble sendt hit og dit for å paradere, og ved sånne anledninger er jo bajonett et must!

 

Bajonettforbudet medførte forøvrig et blomstrende mangfold av forskjellige kniver blant gutta, alt fra Swiss-Army til macheter, og sistnevnte kategori skremte meg mer enn noen bajonett. :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Så "erfaren" den gjennomsnittlige soldat i det norske forsvaret er idag bør de kanskje være glade for at bajonetten er sløv..... Guttunger med tilgang til skarpe kniver pleier å ende med plasterlapper her og der...Pinlige øyeblikk har oppstått før på ymse kaserner....

Link to comment
Share on other sites

snakker om pinlige øyeblikk på kaserne,kom på en ting fra jeg var inne 99-2000..

er litt OT men men..det var flere episoder i nabokaserna der gutter hadde litt vel..go omgang med hverandre :lol:

trur det var bombekaster gutta..blå berret:P

 

Enda viktigere med sløve kniver......

En bajonett trenger ikke være skarp, med en ag3 på drøye fire kilo bak seg har den mer enn nok kinetisk energi til å lage hull i folk... Skal man kutte over ting finnes det mye annet flott....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...