Jump to content

Politiet får refs for våpenkontroll


sp33do

Recommended Posts

Dersom datatilsynet er interessert, kan jeg legge fram en etterhvert omfattende korrespondanse, etter at man klarte å feilregistrere hele 4 våpen hos meg, og NEKTET å rette opp de feil man selv hadde gjort.

 

I det verste tilfgelle tok det meg 7 og et halvt år å få rettet opp feilen, under stadige trusler om tilbaketreekking av våpenkort.

 

I tillegg har man klart fullstendig og helt å rote bort alle spor av registrering på et våpen som ble solgt videre fra meg, våpnet har aldri vært registrert i følge politiet, på tross av at jeg har kjøpt våpnet på lovlig måte i sin tid. Den nye eieren har fått våpnet beslaglagt.

 

Det er helt åpenbart at absolutt alt som kan kalles datasikring flyter, jeg trodde lenge det var et spørsmål om a re-sortere databasen (stnadard det å gjenopprette pekere i en database....), men det er nok mye verre enn som så, ved overføring av data fra gammelt system til den Sentrale Våpenregister, ser det ut som om man har tapt all kontroll.....

 

Det som er spesielt frustrerende i en slik sak, er at som medlem av skytterorganisasjon står man helt alene når noe slikt skjer, det er ingen som har midler, eller interesse av å hjelpe sine medlemmer i en såpass pinibel sak, og det er tydeligvis ingen som har mot heller.....

Link to comment
Share on other sites

 

I tillegg har man klart fullstendig og helt å rote bort alle spor av registrering på et våpen som ble solgt videre fra meg, våpnet har aldri vært registrert i følge politiet, på tross av at jeg har kjøpt våpnet på lovlig måte i sin tid. Den nye eieren har fått våpnet beslaglagt.

 

Hvordan gikk går dette??

 

Skal ikke du beholde et av exemplarene ved salg, inntil kjøper har motatt sitt nye våpenkort?

Han skal vel og forøvrig ha den blå lappen, inntil han får sitt våpenkort fra politiet.

 

Føler liksom at her har du egentlig mye papirer som kan bekrefte at dette er ervervet på lovlig vis en gang.

våpenkort, blå del av våpensøknaden til kjøper. gul del til selger.

Link to comment
Share on other sites

Dersom datatilsynet er interessert, kan jeg legge fram en etterhvert omfattende korrespondanse, etter at man klarte å feilregistrere hele 4 våpen hos meg, og NEKTET å rette opp de feil man selv hadde gjort.

 

I det verste tilfgelle tok det meg 7 og et halvt år å få rettet opp feilen, under stadige trusler om tilbaketreekking av våpenkort.

 

I tillegg har man klart fullstendig og helt å rote bort alle spor av registrering på et våpen som ble solgt videre fra meg, våpnet har aldri vært registrert i følge politiet, på tross av at jeg har kjøpt våpnet på lovlig måte i sin tid. Den nye eieren har fått våpnet beslaglagt.

 

Det er helt åpenbart at absolutt alt som kan kalles datasikring flyter, jeg trodde lenge det var et spørsmål om a re-sortere databasen (stnadard det å gjenopprette pekere i en database....), men det er nok mye verre enn som så, ved overføring av data fra gammelt system til den Sentrale Våpenregister, ser det ut som om man har tapt all kontroll.....

 

Det som er spesielt frustrerende i en slik sak, er at som medlem av skytterorganisasjon står man helt alene når noe slikt skjer, det er ingen som har midler, eller interesse av å hjelpe sine medlemmer i en såpass pinibel sak, og det er tydeligvis ingen som har mot heller.....

 

Send alt til Datatilsynet, de har i flere saker vist seg og være en av få innstanser i Norge som faktisk bryr seg om individets frihet og rett til Privatliv.

 

Men selve artikkelen der synes jeg var ett litt grovt angrep på oss våpeneiere;

 

-Norge flommer over av private våpen. Hvorfor er denne settningen så negativt ladet, eller er det bare meg?

 

-Hvert eneste år skjer det drap eller andre kriminelle handlinger, begått av personer som har politiets tillatelse til å eie våpen. Stemmer dette?

 

vi har jo også sett på Sluttstykket i sin tid, og hørt nå fra Keith at feilene i våpenregisteret ikke bare går ut over politiets kontroll med våpen, det går også utover rettssikkerheten til de som har lovlige våpen og 'forsvinner' i systemet eller får ikke-eksisterende våpen lagt til sitt navn. Man må jo spørre seg selv om hvordan det kan skje, og hvor vanlig det er. I denne artikkelen står det at det er 1 377 934 våpen fordelt på 486 335 personer eller organisasjoner. Hvis noe sånn som 1 av 100 får ca. 3 ikke-eksisterende våpen lagt til sitt navn, så betyr det at kanskje 15 000 ikke-eksisterende våpen står i registeret. For meg så virker det faktisk som et lavt tall i forhold til hyppigheten dette skjer, og det er basert på at feilen i det hele tatt blir oppdaget. Og selv da kan det ta et tiår og få det opprettet, med trusler om rettsforfølgelse og en nærmest inkvisisjonsprosess fra våpenkontoret.

Link to comment
Share on other sites

Er nok redd her er en del bugs ute og går, ja!

Hadde nettopp en gjennomgang av mitt "arsenal" med dama på kontoret,

da hun mente jeg hadde for mange våpen som det var, og ikke trengte søke på flere. :roll:

Etter først å ha vennlig forklart henne at våpengarderoben ikke har blitt vedtatt,

og at den heller aldri var ment å gjelde håndvåpen

gikk vi gjennom lista over mine våpen på dataen hennes.

Der var et av våpenene registrert to ganger! :shock:

Det skal faktisk ikke være mulig, mente hun! Og ikke var der feil i våpennr heller.

Skulle være 100% umulig å få registrert et våpen to ganger, eller et våpen på to personer.

Litt lenger nede på lista ble også det siste motbevist!

LAR GRizzlyen min sto enda på meg! :x Da ble jeg litt sint!

Men siden hun mente at den ikke kunne ha blitt reg'a på ny eier, som overtok den for minst 1 år siden,

måtte jeg kontakte våpenbutikken som solgte den for meg.

Etter mye fram og tilbake fremla ny eier våpenkortet sitt på "min" Grizzly... :roll:

Da ble den slettet fra meg ganske kjapt.

At et løp til en Glock sto som et våpen, og ekstre sleide og løp til Grizzlyen det samme

gjorde min samling straks mye mindre.

Hu er så søt og snill, dama på kontoret.

Ordener opp etter beste evne, og er litt redd for "sjefene" i Stavanger...

Ellers skulle dette vært sendt Datatilsynet asap!

 

Så om jeg hadde 4 våpen reg'a på meg som enten var reg'a på andre, ikke var våpen, men våpendel,

og til og med hadde fått reg'a en revolver to ganger, hvor mange andre ikkeeksisterende våpen finnes da?

Ja, det lurer jeg jammen på!

Man burde rett og slett ta seg bry med å sende ut brev til alle våpeneiere med de opplysninger som er registrert på dem.

Det være seg våpennavn, nr, adresser osv. Og forlange dette levert politiet om noe er feil.

Om så ikke ble gjort skulle bare våpenkortet inndras!

Mye arbeid for politiet, ja. Men så var ihvertfall alt ajour!

Link to comment
Share on other sites

Man burde rett og slett ta seg bry med å sende ut brev til alle våpeneiere med de opplysninger som er registrert på dem.

Det være seg våpennavn, nr, adresser osv. Og forlange dette levert politiet om noe er feil.

Om så ikke ble gjort skulle bare våpenkortet inndras!

Mye arbeid for politiet, ja. Men så var ihvertfall alt ajour!

 

 

Det ble da gjort for en tid siden (2-3år, samtidig med innføring av nytt datasystem), ihvertfall fra "mitt" våpenkontor.

Husk å samle de gule kopiene, de er gull verdt om det blir noe krøll!

Link to comment
Share on other sites

 

I tillegg har man klart fullstendig og helt å rote bort alle spor av registrering på et våpen som ble solgt videre fra meg, våpnet har aldri vært registrert i følge politiet, på tross av at jeg har kjøpt våpnet på lovlig måte i sin tid. Den nye eieren har fått våpnet beslaglagt.

 

Hvordan gikk går dette??

 

Skal ikke du beholde et av exemplarene ved salg, inntil kjøper har motatt sitt nye våpenkort?

Han skal vel og forøvrig ha den blå lappen, inntil han får sitt våpenkort fra politiet.

 

Føler liksom at her har du egentlig mye papirer som kan bekrefte at dette er ervervet på lovlig vis en gang.

våpenkort, blå del av våpensøknaden til kjøper. gul del til selger.

 

 

Well, hvordan det går er uvisst.

 

Jeg kan forsikre at alt er gjort i henhold til boka HER: jeg kjøpte våpnet av selger, brukt, og fikke det tilsendt, med blå lappe. Våpnet ble solgt videre FØR våpenkort hit avr ankommet. Jeg beholdt gul lappe og leveret hgvit lappe på lensmannskomntoret og gjorde UTRYKKELIG oppmerksom på at jeg enda ikke hadde mottatt våpenkortet. Uttrøndelag våpenkammer, ved den gamle damen som satt på disse sakene den gang, ble i tilegg telefonisk kontaktet og gjort oppmerksom på forholdet. Og ALT var tilsynelatende i orden.

 

Men det er også selve poenget: politiet har aldri vært i stand til å rette opp feil i eget register, når de har blitt gjort oppmerksomme på det. I stedet er man frekke nok til å åpne "etterforskning" mot den som varsler om feil!

 

Og når man snakker om saksbehandling, har jeg vært nødt til å vente i over 3 hele år, og selv starte undersøkelser, før jeg endelig fikk våpenkort på våpen. Slapphet rot og inkompetanse i etaten.

 

Salget fant sted for 7 - 8 år siden.

 

Øyensynlig har politiet, BÅDE lokal lensmann og direktoratet kjent til at det har vært uregelmessigheter ved dette salget (uregelmessigheter som er skapt AV ETATEN!!) i minst 4 år UTEN Å GI TILBAKEMELDING TIL MEG!

 

Det reiser flere spørsmål:

 

HVOR MANGE ÅR SKAL SELGER PÅ PAIRENE?

 

HAR IKKE POLITIET PLIKT TIL Å FORSØKE Å HOLDE ORDEN I EGNE PAPIRER OG RETTE OPP FEIL SÅ SNART SOM MULIG?

 

Som det ser ut for meg, har jeg enten foretatt en rydding og kastet overflødige papirer, ELLER de samme papirene har forsvunnet i det store dokumenthavet som befinner seg 2 etasjer opp, hvor det er gjenparter, skoleoppgaver, eksamener, fotokopier, planer, resultatlister, 3 boksamlinger og hundrevis, om ikke tusenvis an memento'r fra et etterhevert lang liv - det har foreløpig ikke lykkes meg å finne gjenparter av dokumenter i forbindele med akkurat dette salget - men jeg fant igjen blålappen fra den aller første pistolen jeg kjøpte i 1981, dog ikke salongrifla jeg kjøpte en gang på 1960-tallet (den er også solgt; kan den også bli beslaglagt :-) )

 

Det med å beholde papirer inntil kjøper har fått våpenkort:

 

Hvor mange har noen form for kommunikasjon overhodet med den som kjøper et våpen, etter at våpnet er solgt? Jeg for min del HATER ALLE jeg har solgt et våpen til og forbanner det faktum at jeg bor i en politistat som kan diktere meg å selge min private eiendom, hadde jeg levd i en perfekt verden, hadde jeg alltid hatt penger til å beholde alle våpen, og aldri fått påbud av noen, innklusive kone, paven eller gud fader selv til å selge våpen! Så nei, jeg har aldri spurt kjøper av noe våpen noensinne om de har mottatt våpenkort, tvert i mot har jeg vært så infdernalsk DUM at jeg har stolt på at norsk politi har orden i sine sysaker, og at politiet fixer dette, ettersom vi våpenkjøpere betaler dem i dyre dommer for å gjøre akkurat dette!

 

Jeg registrerer dine "følelser" som er basert på en overflatisk ukunnskap om hva som faktisk har foregått.

 

Jeg registrerer også at politiet bevisst og med forsett har ventet og unlatt å fortelle meg om dette i minst 4 år (siden jeg hadde hjembesøk her, hvor hele TO Lensmenn troppa opp og møysommelig avleste alle våpennummer, jeg kunne vanskelig forstå hva som var så viktig med DET, jeg ser nå at at det maest sannsynlig var et forsøk på å bygge en sak!). Man har ventet, øyensynlig for å la det gå så lang tid at jeg vanskelig kan bevise hva som har foregått.

 

Det er trist at en skal bli mistenkeliggjort av sine egne, men ta det med ro min venn, du er ikke alene, min klubb, mitt forbund og andre har gått i samme felle før deg.

 

Jeg minner om en VIS manns ord: La os henge sammen, ellers blir vi hengt, en for en.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk endelig utskrift av våpenkort(ene) i år.

 

 

 

På mitt våpenkort står det mye rart, det er på tide at politiet selv har en gjennomgang og skolerer sine: på kortet mitt står låsekasser, løp og sleider, og messingen bare teller hvor mange linjer det er på kortet, og sier "du har for mange våpen" Det er takka for at man har forsøkt å holde antall vå¨pen nede, og jkjøpe flere løp som gir bruksmuligheter i flere sammenhenger! Jeg har feks en tysk pistol, med 4 løpssett, det ser jo imponerende ut på kortet, men jeg må altså inn i "cleanroom" og bytte deller før 3 av løpssettene kan brukes!

 

Politiet er ubrukelig som administrerende instans når det kommer til våpen: sakkunskapen er fraværende, og i stedet for å drive vanlig sivil saksbehandling (kurs i kundebehandling burde være et MUSST!), bedriver man utelukkende disiplinering av allmuen, og ønsker helt tydelig en UMÆLENDE allmue å herse med.

Link to comment
Share on other sites

Skal ein ikkje ha fått eit våpen kort for kvart våpen også?

Eg har fått det på dei siste,og fekk vite at det skulle det vere på dei gamle også..

Det seier litt om kunskapen til våpen kontoret når ein les på kortet; rifle,rifle,rifle,gevær..(har kun rifler).

Med same våpen som er registrert på fleire personar noko som det er fleire tilfeller av i mitt område,er kanskje det reelle våpen antalet feil?

Link to comment
Share on other sites

Kaster meg på her jeg også.

 

Ble oppringt på fredag av en våpenbutikk der jeg solgte ei rifle for 1år siden ca. De fortalte meg at de hadde blitt kontaktet av politiet fordi de hadde solgt ei rifle som sto på mitt navn :shock: Den hadde jo jeg solgt og sto derfor på deres navn og jeg hadde jo skrevet under på motaksmelding osv. Motaksmeldinga hos våpenbutikken var borte så jeg må bruke søndags eftaen på og prøve og finne den kopien min slik at det blir orden i saken :evil:

 

Selv har jeg vært inne hos politiet og levert våpenkort for mange måneder siden, og fortalt av våpen er solgt/levert hos en våpenbutikk.

 

Lurer på hva jeg kan regne med av tull hvis jeg ikke finner igjen kopien min :(

Link to comment
Share on other sites

Til spørsmålet om å lete etter gamle papirer:

 

Vi må ha på plass et prinsipp som heter Resiprositet her.

 

Politiet innvilger ervervstllatelse. Den gjelder i 6 mnd, Deretter må det søkes på nytt, eller den kan forlenges, dersom ordensmakta er i godt humør......

 

Tilsvarende: dersom politiet oppdager - ETTER at det har gått 6 mnd - at de har rot i papirene sine, så får de for Faen bare ta til etteretning det våpeneier sier, for alle parter er det helt åpenbart at den eneste pålitelige parten i et slikt tilfelle er den som har eidd og solgt våpen i pakt med lovens bokstav.

 

Politiet har i et slikt tilfelle tapt autoritet i og med at de demonstrerer rot og uforstand.

 

Så har de greidd å registrere feil, er ikke tiden inne til å true med inndraging og fengsel hos tidligere eier, tiden inne er til ydmykt å be om hjelp til å arkivet RETT, og til å levere avskjedssøknad fra en jobb man ikke mestrer.

 

Og selvsagt SKAL man i slikt tilfelle bare foreta en etterregistrering, uten spørsmål!

 

Vi kjøper en tjeneste hver eneste gang vi levere søknad og betaler gebyr.

Link to comment
Share on other sites

Vi må ha på plass et prinsipp som heter Resiprositet her.[...] Vi kjøper en tjeneste hver eneste gang vi levere søknad og betaler gebyr.

Jeg vil faktisk ta den ett skritt videre, jeg, og hevde at når Politiet truer med fengsel når de har rotet så beviser de at Staten (her representert ved Politiet) overhodet ikke er til for oss, men motsatt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil faktisk ta den ett skritt videre, jeg, og hevde at når Politiet truer med fengsel når de har rotet så beviser de at Staten (her representert ved Politiet) overhodet ikke er til for oss, men motsatt.

 

No Shit Sherlock.

 

Lennsmenn og politimestere skulle stått på valg slik vi har det her. I fylket jeg bor bruker de skattepengene våre til mer konstruktive ting som f.eks. patruljere huset mitt 3 ganger per dag når jeg er på ferie og gi meg rapport for hver dag når jeg kommer hjem igjen.

Link to comment
Share on other sites

Nå må dere ikke glemme at politiet har et eneste mål når de godkjenner våpensøknader.

Det er å hindre noen i å eie to våpen i samme kaliber.

 

 

Ikke helt enig i den.

Ville heller sagt: "Det er å hindre noen i å eie våpen hvis mulig"

Link to comment
Share on other sites

Nå må dere ikke glemme at politiet har et eneste mål når de godkjenner våpensøknader.

Det er å hindre noen i å eie to våpen i samme kaliber.

 

okei....... men har du noensinne stoppa opp og tenkt etter:

 

Hva er det som er så forbanna farlig om noen av oss - eller alle sammen - eier to eller flere våpen i samme kaliber?

 

Eksploderer jorda da?

 

Hva tror DU er årsaken til det?

Link to comment
Share on other sites

Dette er kanskje den mest matnyttige tråden for oss våpeneier.

 

Skytterlaget her er eier av flere våpen. Vi hadde ei "opprensking" i våpensamlinga for ca 1 år siden, og det ble jaggu dystre dager av det.

Vi fikk utskrift av våpenkort av lensmannen her og så fort at her var ting som ikke stemte. Bl.a. ei rifle var solgt fra skytterlaget på -70 tallet. Ennå reg på kortet. Videre er dette våpenet videresolgt minimum 2 ganger, og befinner seg nå på sørlandet en plass. Dette kunne ei enkel sporing fra "etaten" fortelle i løpet av 3 minutter. Men det er ikke så enkelt å få dette våpenet sletta av vårt kort likevel.

 

Det er nok ikke så rart at "antallet" våpen er mye høyere enn det som er i virkeligheten. Samme våpen kan jo være registrert på 3-4 eiere :(

 

Regner med det vil bli ei opprydding i våpenregisteret etter hvert. Denne situasjonen er jo helt uholdbar for alle parter.

Link to comment
Share on other sites

Joda, der er rot i våpenregistrene.

Men min erfaring er at de/den ansvarlige gjør alt for å få ting på plass.

Ved en tilfeldighet oppdaget jeg at der var noen mindre feil på mine kort. Satte meg ned å skrev et brev til våpenregisteret i Hordaland. To dager senere tok jeg en telefon og så kom der korrekte kort i posten.

Har og bukt tid på å få orden på en forenings våpen garderobe. Og her støter en fort på problemer, men ikke fra våpen kontoret. Men det er våpen som har vandret gjennom flere salgs prosesser, og langt fra alle har vært like flink til å sende papirene til de rette kontorer.

Har oppdaget at det er utrolig mange skuffer som arkiverer dokumenter som skule vært sendt våpen registrere.

Og synderne er kjøpere, selgere, våpenhandlere og lensmenn. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Har og vært borti slike problemer, solgte en salogrifle tidlig på nittitallet som jeg ble hengende ved fram til i fjor...om den er borte da, de har nemmelig sagt flere ganger at nå er det ok, men så har det vist seg at det ikke er det.

Hadde og et hagleløp fra en finn classik 512 jeg hadde som sto registrert på meg sist jeg snakket med de, det våpnet er to år siden jeg solgte nå, løpet var fra et år før det igjen, fikk 66 cm løp når jeg kjøpte våpnet og retunerte dette til selger da jeg hadde bedt om 71 cm...noe som lagde mye hodebry for politiet.. var en smal sak spør du meg, men måtte noen tlf til for å få dette ordnet, og fjernet fra mitt våpenkort.

Det som irriterer meg er at det er vi som våpeneiere som må styre for å få ting i orden, virker som det er liten interesse for å ordne opp hos onkel.

 

Har eid våpen siden 1988 og kan ikke fatte forskjellen på om jeg har 3 eller 8, og om jeg vil ha 3 i samme kaliber..hva så egentlig?..

Link to comment
Share on other sites

Dette med antal våpen, fleire i same kaliber osv,at dette skal vere so farlig ,det forstår ikkje eg helder..

Er det fordi at dei trur at vi let dei ligge å "slenge" rundt i heile huset? Det blir no vel retta på med påbud omvåpen skap frå 1våpen?

Link to comment
Share on other sites

Det har INGENTING med at det er farlig!!

 

JD/POD vil ha ned antall våpen i Norge PUNKTUM.

Politiet bytter nå fra den game Smith 38 revolveren til HK P30. Flere politifolk ville kjøpe revolveren av nostalgiske årsaker. Dette fikk de blankt avslag på. Grunnen de fikk: Fordi hvis de ble innvilget ville de ødelegge den fine STATISTIKKEN til POD/JD! Den ville da vise at mange flere våpensøknader ble innvilget enn ønskelig!

Link to comment
Share on other sites

Det har INGENTING med at det er farlig!!

 

JD/POD vil ha ned antall våpen i Norge PUNKTUM.

Politiet bytter nå fra den game Smith 38 revolveren til HK P30. Flere politifolk ville kjøpe revolveren av nostalgiske årsaker. Dette fikk de blankt avslag på. Grunnen de fikk: Fordi hvis de ble innvilget ville de ødelegge den fine STATISTIKKEN til POD/JD! Den ville da vise at mange flere våpensøknader ble innvilget enn ønskelig!

 

 

Well stakkars nostalgiske tjenestemenn......

 

Om en av dem leser dette, så har jeg en av de våpna, har hatt den i mange år, og den er lagt ut til salg her på kammeret........

 

Jeg bidrar GJERNE til å ødelegge statistikken!

 

 

Mysteriet med "forbudet" mot flere våpen i samme kaliber er et mysterium Vesper verdig! Om han leser disse linjer, oppfordrer jeg ham til å oppklare dette mysteriet, for her ligger det vel ei historielekse!

LOL.

Link to comment
Share on other sites

Nå må dere ikke glemme at politiet har et eneste mål når de godkjenner våpensøknader.

Det er å hindre noen i å eie to våpen i samme kaliber.

 

okei....... men har du noensinne stoppa opp og tenkt etter:

 

Hva er det som er så forbanna farlig om noen av oss - eller alle sammen - eier to eller flere våpen i samme kaliber?

 

Eksploderer jorda da?

 

Hva tror DU er årsaken til det?

 

Det er som kjent ikke umulig å ha flere våpen i samme kaliber, men på samme måte som man må godtgjøre behovet for ethvert registreringspliktig våpen man vil erverve, må man godtgjøre særskilt behov for "mer enn ett skytevåpen av en bestemt type" (som er den noe underlige formuleringen i Våpenforskriften §2-2). Enkelte saksbehandlere/våpenkontor er etter sigende særdeles vanskelige å ha med å gjøre, men de jeg har hatt befatning med prøver tilsynelatende å gjøre jobben sin samtidig som de forholder seg til loven, forskriften, PODs rundskriv og "kundenes" behov.

 

Fx. søkte en jeg kjenner om en .223 til kråkejakt og fikk da en telefon fra våpenkontoret med spørsmål om hvorfor han ikke kunne bruke salongrifla han hadde fra før. Han ble tatt litt på senga, men summet seg fort og forklarte at det er ganske stor forskjell på .22 LR og .223 Win, bl.a hva angår praktisk rekkevidde. Han satt igjen med et inntrykk av at saksbehandleren så etter en mulighet til å innvilge, snarere enn en mulighet til å avslå. Søknaden ble da også godkjent. Ikke lenge etterpå søkte samme fyr om enda en salongrifle. Han la da ved et brev hvor han redegjorde for behovet (som forøvrig var høyst reelt). Også den søknaden ble godkjent.

 

PODs rundskriv om håndvåpen sier også nærmest i klartekst at man kan ha behov for mer enn ett våpen av samme type - behovet oppstår automatisk dersom man er aktiv nok.

Link to comment
Share on other sites

Dette er kanskje den mest matnyttige tråden for oss våpeneier.

 

Skytterlaget her er eier av flere våpen. Vi hadde ei "opprensking" i våpensamlinga for ca 1 år siden, og det ble jaggu dystre dager av det.

Vi fikk utskrift av våpenkort av lensmannen her og så fort at her var ting som ikke stemte. Bl.a. ei rifle var solgt fra skytterlaget på -70 tallet. Ennå reg på kortet. Videre er dette våpenet videresolgt minimum 2 ganger, og befinner seg nå på sørlandet en plass. Dette kunne ei enkel sporing fra "etaten" fortelle i løpet av 3 minutter. Men det er ikke så enkelt å få dette våpenet sletta av vårt kort likevel.

 

Det er nok ikke så rart at "antallet" våpen er mye høyere enn det som er i virkeligheten. Samme våpen kan jo være registrert på 3-4 eiere :(

 

Regner med det vil bli ei opprydding i våpenregisteret etter hvert. Denne situasjonen er jo helt uholdbar for alle parter.

 

 

Dette er vel ikke tilfeldig vis en krag jørgensen 6,5X55 med bredvoldstokk?? Jeg kjøpte en sånn, mye tull frem og tilbake for og får registrert denne. Han jeg kjøpte den av døde før papirene ble ordenet, så det ble et vilt sirkeus. Men denne kragen er nå registrert på pappa på sørlandet :D var bare derfor jeg måtte spørre.

Link to comment
Share on other sites

Dette er kanskje den mest matnyttige tråden for oss våpeneier.

 

Skytterlaget her er eier av flere våpen. Vi hadde ei "opprensking" i våpensamlinga for ca 1 år siden, og det ble jaggu dystre dager av det.

Vi fikk utskrift av våpenkort av lensmannen her og så fort at her var ting som ikke stemte. Bl.a. ei rifle var solgt fra skytterlaget på -70 tallet. Ennå reg på kortet. Videre er dette våpenet videresolgt minimum 2 ganger, og befinner seg nå på sørlandet en plass. Dette kunne ei enkel sporing fra "etaten" fortelle i løpet av 3 minutter. Men det er ikke så enkelt å få dette våpenet sletta av vårt kort likevel.

 

Det er nok ikke så rart at "antallet" våpen er mye høyere enn det som er i virkeligheten. Samme våpen kan jo være registrert på 3-4 eiere :(

 

Regner med det vil bli ei opprydding i våpenregisteret etter hvert. Denne situasjonen er jo helt uholdbar for alle parter.

 

 

Dette er vel ikke tilfeldig vis en krag jørgensen 6,5X55 med bredvoldstokk?? Jeg kjøpte en sånn, mye tull frem og tilbake for og får registrert denne. Han jeg kjøpte den av døde før papirene ble ordenet, så det ble et vilt sirkeus. Men denne kragen er nå registrert på pappa på sørlandet :D var bare derfor jeg måtte spørre.

 

Hehe. Det hadde vært morro å vist. Kan sende nr til deg på PM.

Link to comment
Share on other sites

Jeg og pappa tok jegerprøven iår, og får at jeg kan jakte (småvilt) må pappa være med meg(15). Så vi skrev to våpensøknader på pappa sitt navn. Kan jo ikke ha det på mitt navn! Og når vi kommer til politi stasjonen sier de at vi ikke kan ha to våpen av samme kaliber. Latterlig, men vi sendte den inn og skrev en liten lapp ved siden av. Krysser fingre for at jeg og pappa får godkjent søknaden :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg og pappa tok jegerprøven iår, og får at jeg kan jakte (småvilt) må pappa være med meg(15). Så vi skrev to våpensøknader på pappa sitt navn. Kan jo ikke ha det på mitt navn! Og når vi kommer til politi stasjonen sier de at vi ikke kan ha to våpen av samme kaliber. Latterlig, men vi sendte den inn og skrev en liten lapp ved siden av. Krysser fingre for at jeg og pappa får godkjent søknaden :wink:

 

Du kan ha rifle på ditt eget navn men pappaen din må stå som verge. Men ditt navn står på kortet fordet.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke lovteksten som er feil når man ønsker et våpen i samme kaliber som man har fra før av.

Problemet er tolkningen hos det lokale politikammer, du kan sikkert kjøpe hagle i kaliber 12,16 og 20 uten komentar, men å eie to i kaliber 12 blir vanskelig, når nissen på kontoret ikke vet forskjell på gåsejakt på ei øy på vestlandet og rypejakt i fjellet er det kanskje ikke annet å forvente.

Jeg bor rett utenfor Oslo og ansvarlig på lensmanskontoret er selv jeger, vi har skjelden problemer.

en kamerat som bor i Oslo er ivrig jeger og aktiv konkuranseskytter sliter alvorlig med Tanta på våpenkontoret, hun skjønner ikke forskjell på colt 1911 (pistol), Ruger vaquero (revolver) og en gammel perkusjonsrevolver, alle er jo i kaliber 45.

Jeg synes det er litt betenkelig at de ikke har oversikt over hvem som faktisk er i besittelse av våpnene i norge, tollvesenet fikser dette forholdsvis greit når det gjelder biler, det kan riktignok gå noen år før de er på skinner, men nå har jo de ansvar for at det skal komme penger i statskassa vært år, politiet er liksom ferdig etter at søknaden er behandlet.

Link to comment
Share on other sites

"Om en av dem leser dette, så har jeg en av de våpna, har hatt den i mange år, og den er lagt ut til salg her på kammeret........"

 

Det var kanskje våpenet den enkelte tjenestemann selv hadde hatt - som ville vært "nostalgisk" :lol: - og av den grunn interessant å kjøpe for slikk og ingenting :wink:

Link to comment
Share on other sites

"Om en av dem leser dette, så har jeg en av de våpna, har hatt den i mange år, og den er lagt ut til salg her på kammeret........"

 

Det var kanskje våpenet den enkelte tjenestemann selv hadde hatt - som ville vært "nostalgisk" :lol: - og av den grunn interessant å kjøpe for slikk og ingenting :wink:

 

 

Jeg kjøpte min av en tjenestemann som HADDE fått kjøpe sin, i de gode gamle dager.

 

Muligens for en slikk og ingenting - men DET skulle man ikke tro når han skulle selge! :D

(klager ikke jeg, riktig pris er når selger og kjøper blir enige og håndfester på det)

Link to comment
Share on other sites

Vi må ha på plass et prinsipp som heter Resiprositet her.[...] Vi kjøper en tjeneste hver eneste gang vi levere søknad og betaler gebyr.

Jeg vil faktisk ta den ett skritt videre, jeg, og hevde at når Politiet truer med fengsel når de har rotet så beviser de at Staten (her representert ved Politiet) overhodet ikke er til for oss, men motsatt.

No Shit? Ser at flere og flere er i ferd med å oppdage hvor farligt nær vi i dag er en reell politistat i Norge.

En del personer innenfor Politiet er redde, meget redde. De er redde for deg og meg. Vanlige lovlydige borgere av landet, faktisk er de enda mere redd for deg og meg. For vi er våpeneiere, og som sådan en potensiell maktfaktor om ting går av skaftet (sansynligvis p.g.a. mulig milits dannelse ved uroligheter eller noe annet tilsvarende tull). Som en lensmansbetjent engang sa til meg "våpen hos privatpersoner er ett marittet for mange tjenestemenn, nesten ett like stort mareritt som privatpersoner med kunskap om loven som stiller plagsomme spørsmål". :shock:

 

Og der er problemet, et politi som har en for stor andel redde tjenestemenn. En ser det på måten de reagerer om man stiller spørsmål som går på autoriteten deres. De trygge bryr seg ikke, og fortsetter som normalt. De utrygge hisser seg opp og begynner å true, og tåler overhode ikke at noen stiller det minste kritiske (eller saklige for den del) spørsmål ved deres handlemåte eller deres rett til å handle i gitte situasjoner. Og jeg snakker da om en hvilken som helst situasjon, som t.d. ett forsøk på å rydde opp i feil som etaten selv er skyldige i. Disse tjenestemennene (og kvinner), har den innstillingen at de ikke inrømmer feil ovenfor offentligheten. Punktum. Jeg er redd disse feilvarene fra politiskolen og den skaden de kan gjøre, spesielt om de klarer å klore seg opp i systemt til t.d. visse kontorer hos POD.

 

Vi har ett system som delegerer makt fra departemanget og nedover, mens kontrollfunksjonene ligger innenfor samme system (bukken og havresekken). Klager en på en tjenestesmann blir man trenert og latterligjort. Kommer saken videre, så stopper den normalt på at tjenestemannen blir regnet som ett mere pålitligt vittne. Arogansen i disse personenes tro på at systemet ikke gjør feil eller beskytter dem, er i seg selv skremmende.

 

Min innstilling til politet er i dag avmålt og avventende i de fleste situasjoner, jeg går nå (etter ett par uheldige opplevelser) utifra at jeg kan ha med ett råttent egg å gjøre (alle vet jo hva som skjer om man knuser ett råtten egg, bare dritt som kommer ut), så man behandler de varsomt.

Alle papirer på våpen ligger nå i våpenskapet (tenker da selvfølgligt på tillatelsene, har jo nå også mistet tilliten til våpenkontorene og våpenregistret, som sikkert har oppført ett betydligt anntall for mange våpen), og generelt går jeg utifra at man vil bli motarbeidet om man ber om hjelp og det innebærer arbeid for etaten (gjelder dog ikke ved spørsmål til mitt lokale våpenkontor ved dagens betjening).

Når jeg vokste opp hadde jeg klokketro på politiet (her var vi velsignet med en av verdens mest fornuftige betjenter), Nå har jeg ett betydligt mere balansert syn på den brokete forsamlingen av individer med svært viakrierende motiver for å søke seg til politietaten.

 

 

Men la meg legge til en stor takk til alle som rundt om i landet som prøver å gjøre en god jobb som tjenestemenn/kvinner, når vi kommer med våre ønsker og drømmer til deres kontor, og det uavhengigt av om de godkjenner våre søknader eller ei. For heldigvis er flertallet fortsatt personer som er der for å gjøre en så god jobb som muligt.

 

P.s. Har man som våpeneier krav om å få ut en utskrift av det som er registrert på en fra våpenkontoret?

Link to comment
Share on other sites

"Noen" jeg kjenner, kjøpte et brukt våpen. i den forbindelse, så stemte ikke kaliber i forholdt til våpennr. som var oppgitt av selger på søknaden. Etter ett oppmøte på våpenkontoret, fikk "noen" ut hele lista over våpen selgeren eide med våpen nr. og kaliber, og type.

 

Litt merkelig da, at du ikke fikk lista di, da den her ble gitt ut til kjøper for at han skulle orde opp med selger og få riktig kaliber. Regner med at det ble gjordt ei blemme der da....

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk endelig utskrift av våpenkort(ene) i år.

 

 

"Noen" jeg kjenner, kjøpte et brukt våpen. i den forbindelse, så stemte ikke kaliber i forholdt til våpennr. som var oppgitt av selger på søknaden. Etter ett oppmøte på våpenkontoret, fikk "noen" ut hele lista over våpen selgeren eide med våpen nr. og kaliber, og type.

 

Litt merkelig da, at du ikke fikk lista di, da den her ble gitt ut til kjøper for at han skulle orde opp med selger og få riktig kaliber. Regner med at det ble gjordt ei blemme der da....

 

Jeg kan ikke uttale meg om den saken, men vanligvis er det ulovlig å lever ut opplysninger fra et register om en juridisk person til en annen......

 

Blemma JEG kan uttale meg om er den lokale høvdingen her, som nekta meg, for en skal ha krav på innsyn i hvilke opplysninger som er registrert.

 

Og årsaken til at vedkommende tjenestemann gjorde som han gjorde, var at han ønsket å holde inn til brystet hvilke opplysninger han satt med, i håp om at jeg skulle huske feil, og inkriminere meg selv på noen måte.

 

Noen nevte Tolla, jeg vil trekke fra Statens Biltilsyn, som er en landsomfattende spesialist på å samle inn kompliserte data og sikre opplysningene i databaser.

 

Jeg har stor tro på at SB kunne ta over Det Sentrale Våpenregister, og faktisk nesten hele saksbehandlingen mht våpen, med unntak av en enkelt uttalelse om vandel som kunne innhentes fra Politiet.

SB kunne administrere dette etter et felles regelverk gitt av Justis, ikke POD, og ta over hele greia, som det er greier tydeligvis ikke Politiet jobben.

 

Jeg har tro på at det ville alminneligjgjøre saksbehandlingen av en LOVLIG vare, og få det hele ned på jorden, på en nøytral måte til beste for alle parter.

 

Så kunne tjenestemennene sette seg på sykkelen og dra ut og fange innbruddstyver i stedet!

Link to comment
Share on other sites

Amen, det beste og mest realistiske forslaget så langt. Politiet har for mye å styre med som det er i dag. Så hvorfor ikke outsource denne kjenesten til en virklig proff på informasjonshåndtering. Og en trenger ikke å være i tvil om at regelverket vil bli fulgt til punkt og prikke (på godt og ondt). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Blemma JEG kan uttale meg om er den lokale høvdingen her, som nekta meg, for en skal ha krav på innsyn i hvilke opplysninger som er registrert.

 

Og årsaken til at vedkommende tjenestemann gjorde som han gjorde, var at han ønsket å holde inn til brystet hvilke opplysninger han satt med, i håp om at jeg skulle huske feil, og inkriminere meg selv på noen måte.

 

Ikke at det har så mye å si for din del nå, men forsøkte du å ta kontakt med annet politikammer/våpenkontor enn lokal høvding?

 

Jeg har i nyere tid selv hatt behov for informasjon i fra politiet ifm hva som var registrert, og jeg fikk etter samtale med saksbehandler oversendt e-post med screendump fra det de kaller GAT-Våpen, som viste hvilke våpenkort som var utstedt og med hvilke våpen/våpendeler. Løste mine problemer, plain and simple.

Link to comment
Share on other sites

"hvorfor ikke outsource denne kjenesten til en virklig proff på informasjonshåndtering"

 

Kan det tenkes at staten skal ha sin avgift på søknader uansett om de setter bort jobben?

Kan det tenkes at firmaet som skal utføre jobben - ikke vil gjøre dette av veldedighet?

Kan det tenkes at firmaet vil få sin betaling i form av en årsavgift som tillegges våpeneierene - f.eks. for hvert våpen man har?

Kan det tenkes at man må søke om regodkjenning hvert annet år - og betale enda et gebyr?

 

For den som er litt paranoid og oppgitt over våpenlovgivningen (og administrasjonen med den) i Norge:

Skul hen til andre land!

Jeg tror faktisk ikke vi har det så verst i Norge - også i denne sammenheng!

Link to comment
Share on other sites

Vi er faretruende nær Britiske tilstander som det er, og det ville vel tatt seg godt ut i et land som fortsatt har innbyggere i live som opplevde det under den store Tysker turistsesongen '40-'45 :wink:

 

 

No Shit? Ser at flere og flere er i ferd med å oppdage hvor farligt nær vi i dag er en reell politistat i Norge.

En del personer innenfor Politiet er redde, meget redde. De er redde for deg og meg. Vanlige lovlydige borgere av landet, faktisk er de enda mere redd for deg og meg. For vi er våpeneiere, og som sådan en potensiell maktfaktor om ting går av skaftet

 

Og det er sånn det SKAL være. Problemet er ikke at de frykter oss, for det er helt rett i et Demokrati, de skal ha eksekusjonspelotonger, repet og giljotinen klart for seg (og helst en fungerende giljotin, daglig demonstrert, foran stortinget, til påminnelse om at de sitter der på vår nåde for og tjene oss). Problemet er at de sitter på makten, og bruker den makten, til og aktivt motvirke og fjerne dette som er Demokratiets virkelige kjennetegn og ultimate beskyttelse, at folket har midlene og muligheten til og fjerne enhver trussel mot Demokratiet.

Link to comment
Share on other sites

"hvorfor ikke outsource denne kjenesten til en virklig proff på informasjonshåndtering"

 

Kan det tenkes at staten skal ha sin avgift på søknader uansett om de setter bort jobben?

Kan det tenkes at firmaet som skal utføre jobben - ikke vil gjøre dette av veldedighet?

Kan det tenkes at firmaet vil få sin betaling i form av en årsavgift som tillegges våpeneierene - f.eks. for hvert våpen man har?

Kan det tenkes at man må søke om regodkjenning hvert annet år - og betale enda et gebyr?

 

For den som er litt paranoid og oppgitt over våpenlovgivningen (og administrasjonen med den) i Norge:

Skul hen til andre land!

Jeg tror faktisk ikke vi har det så verst i Norge - også i denne sammenheng!

 

Jeg betaler allerede årsavgift hvert år.

 

Til en klubb og et forbund som ikke gjør noe for meg.......

DE driver i allefall ikke av veldedighet.

 

Så vi har det ikke så forbanna godt når vi begynner å se nærmere etter.

 

Vet du at man til og med betaler halvparten for strømmen i USA, i forhold til hva VI gjør "som har så billg strøm" trodde vi?

 

Mytene sprekker som trollet i sola.

Link to comment
Share on other sites

Vi er faretruende nær Britiske tilstander som det er, og det ville vel tatt seg godt ut i et land som fortsatt har innbyggere i live som opplevde det under den store Tysker turistsesongen '40-'45 :wink:

 

Ifølge de britene jeg kjenner, og det regimet de lever under med hensyn til å inneha sivile våpen,utstyr til hjemmeladning og antall skudd/ammo, stemmer ikke dette utsagnet.

Vi har vel i dag en av de mest liberale våpenlovene i Europa ?

 

Misnøye med politi, register, saksbehandlere, onkel blå og tante grønn på de forskjellige politi/lensmannskontor er sikkert på sin plass.

Men mist ikke av syne at vi tross alt har muligheter til jakt og til diverse skytesporter som andre land bare kan drømme om.

 

At POD har en agenda på å redusere antall sivile (registrerte) våpen i samfunnet, kan godt være, men er dette et uttalt politisk mål fra de lovgivende valgte poiltikere?

Jeg kan ikke huske å ha sett noe slikt i noe politisk program.

Dermed er det ikke sagt at det ikke finns.

 

Og argumenter om at vi, den bevepnede sivilbefolkningen, "militsen", oppfattes som en trussel for enkelte paranoide tjenestemen... jeg vet ikke helt, men i mitt hode lyder det litt for mye Hollywood.

 

Personlig har jeg bodd flere plasser i landet og drasset mine våpen med meg.

Jeg har kjøpt og solgt og byttet både jakt og konkurransevåpen, og stort sett har alt gått greit og korrekt for seg.

 

Eneste problemet var en innful saksbehandler i Trondheim som ville nekte meg å kjøpe jaktrifle i 375 H&H.

Saken løste seg uten anke da det på grunn av arbeidspress ble oversendt en haug søknader til Skaun, hvor alt gikk rett igjennom.

 

Siste søknaden på 375 Ruger gikk også greit.

Saksbehandler(innen) ringte meg til og med og ville vite mer om hvilket kaliber dette egentlig var da hun ikke hadde hørt om det før og ikke hadde det i sine lister.

 

Imidlertid er jeg hjertens enige med at slikt rot som nå er avslørt, er helt borti staur og vegger.

At de som sitter og forvalter våpenloven ikke her mer orden i eget hus, gir ikke mye tillit.

En sak for noen som kjenner noen som sitter på tinget kanskje?

Eller er det på sin plass at NOJS sender et rundskriv til de politiske partiene om denne saken?

Link to comment
Share on other sites

Ja ikke sant, og lignende tull skrev jeg vel om dette. Likefult så har polititjenestemenn uttalt bekymring for muligheten. Den viktigste grunnen jeg kan tenke meg ligger bak enkelte innenfor JD, POD og resten av politiet tenker slik, er vel basert på den samme reddselen av å bli satt til veggs som autoriter. Altså ett absolutt ønske om absolutt autoritet. Om dette bunner i redsel eller er ett tegn psykopatiske tendenser kan jeg ikke uttale meg om. Resultatet er uansett det samme, tjenestemenn som som har en privat agenda på tvers av ekisterende lovgivning.

 

Angående ett eventuelt ønske om å redusere lovlige våpen i samfunnet fra JD, POD. Så må det være basert på en vanvittig vrangforestilling og/eller det samme ønske om absolutt kontroll. En kontroll som da kun vil virke inn mot lovlydigeborgere, som fra før av fortsatt ikke er eller vil bli ett problem. Det er nok virklig på tide å begynne en informasjons kampanje mot politikerne, de kan umulig like at byråkratiet kjører en egen agenda på tvers av den lovgivendeforsamling sine intensjoner. Ei heller at tallene de blir foret med ikke kan regnes som etterrettlige. Tenk om der er 10% feil i våpenregistreringen (tenker da kun på antall, dobbelt registreringer og våpendeler registrert som våpen når antallet telles opp). Dette ville ha vært en betydlig reduksjon og også ett skudd for baugen for de som prediker at Norge flommer over av lovlige våpen. Man kan nesten lure på om feilregistreringene tjener ett formål for enkelte sentrale krefter i POD? Kansje det er derfor viljen til å få ting på plass virker fraværende?

Link to comment
Share on other sites

Vi beveger oss kanskje litt bort fra det opprinnelige tema, men skitt au.

 

På grunn av at jeg har hatt veldig lite med politi å gjøre i sivil sammenheng, er jeg kanskje litt naiv i forhold til de betraktninger vingemutter har.

 

Men når det kommer argumenter som tenderer mot "oss borgere mot ordensmakten" ala USA sitt Second Amendment, (borgeremilits mot regjeringen), da er det jeg ramler litt av lasset.

Det har ingeting med korrupte styresmakter å gjøre, de finns og sikkert også her i kongeriket, men jeg har problemer med militstanken.

En ting er at skytterlagene mobiliserte i April 1945, en annen ting er at dagens sivile våpeniere aksjonerer mot ordensmakten med "deadly force".

Og jeg har som sagt litt vanskelig å tro at personer / etater innen ordensmakten har en slik reell frykt?

 

At krefter innen POD / Justisdept derimot har sterke ønsker om å redusere mengden av sivile våpen ser jeg på som svært sannsynlig.

Det er vel kanskje her at vi må søke å påvirke politikerne slik at de "grå frakkene" ikke får helt fritt spillerom.

Synd at vi ikke har et enhetlig talerør som kan ivareta våre interesser / rettigheter i forhold til myndighetene på tvers av interessefeltene innen skyting og jakt

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker ikke å fable om revolusjon eller opprør, eller om hvorvidt våpeneiere utgjør noen trussel for samfunn, eller for politietat.

 

Det jeg ønsker å fokusere på, er at det nå er fastslått av overliggende autoritet (den svir nok for politietaten!) at man har gjort for dårlig jobb mht opprettelsen av sentralt våpenregister samt vedlikehold av samme.

 

OG videre ønsker jeg å fokusere på at man innen etaten dessverre ikke ser ut til å behandle ytterst lovlydige våpeneiere, som ved alle korsveier, (registering, våpenskap, aktivitet osv osv) har vist at man villig imøtekommer alle samfunnets krav, på en måte de fortjener.

 

Det politiet dessverre i stort ser ut til å mangle forståelse for, er at våpen faktisk er borgernes EIENDOM, som politiet ikke skal skalt og valte med, etter eget forgodtbefinnende, uten i svært spesielle og graverende tilfelle.

 

Som et absolutt minimum må man forvente at i de tilfelle hvor det oppstår tvil, og hvor det er grunn til å anta at ETATEN SELV har gjort feil eller skapt en vanskelig situasjon, at man møter våpeneieren med en solid porsjon ydmykhet og LYTTER,. og deretter retter opp alle feilene, utne mere seigpining og harselas.

 

Personlig har jeg ingenting mpt registrering. Jeg har for så vidt ingenting mot krav til AKTIVITET heller.

 

Men jeg har svært mye mot at offentlig tjenestemann misbruker sin stilling til å forsøke å sette uskyldige borgere i fella, og kreere situasjoner hvor en kan bli idømt straff. Det er slikt vi kaller en politistat, når vi treffer på det i andre land, og vær ikke så blåøyde å tro at DET umulig her......

Link to comment
Share on other sites

Og jeg har som sagt litt vanskelig å tro at personer / etater innen ordensmakten har en slik reell frykt? [...] At krefter innen POD / Justisdept derimot har sterke ønsker om å redusere mengden av sivile våpen ser jeg på som svært sannsynlig.

Disse to setningene henger dessverre ubønnhørlig sammen.

 

La oss forutsette at JD/POD faktisk har en bakenforliggende hensikt med å redusere antall lovlige våpen i privat eie. Vi har dessverre bare to alternativer:

 

1. JD/POD ønsker å beskytte folket.

Dette forutsetter -- nødvendigvis -- at lovlige våpen er et reelt problem i dagens samfunn. Det er de ikke.

Det vil si: drap begått med lovlige våpen er en statistisk ikke-dødsårsak i Norge; "lekkasje" av våpen til kriminelle miljøer er totalt udokumentert; kriminelle bruker smuglede automatvåpen og ikke boltrifler uansett.

 

2. JD/POD ønsker å beskytte staten.

Sviktende grunnlag på forrige punkt, tilsier dessverre at det er dette som er tilfellet.

Jeg ser det som totalt usannsynlig at en folkemilits skulle gjøre opprør mot staten, men man kan jo spørre om ikke staten frykter det? Hvorfor skulle de i såfall det -- hva er det de holder på med, som gjør at de skulle frykte væpna revvolusjon?

 

JD/POD er, om de tror på punkt 1, irrasjonelle og inkompetente.

Om de tror på punkt 2, er situasjonen ubeskrivelig mye verre.

Link to comment
Share on other sites

Er nok en blanding av en og to.

 

Politikerene har oftest en teori/oppfattning om hvordan verden er, og gir instrukser utifra den.

Problemet er at de ikke behandler teorien som en vitenskapsmann. Hvis en fysiker har en teori og så observerer eller finner noe som går imot den, må han enten forkaste teorien eller modifisere den. Hvis en politiker har en teori og finner fakta som går imot den, kaster han ut fakta og beholder teorien. Lovlige våpen er ikke ett problem men politikerene tror det.

 

En annen ting er vel at det å redusere kriminelles bruk av våpen er ikke lett, men politikerene "føler" det må gjøre "noe". Og da er det ofte slik at tiltakene ikke treffer de de burde.

 

Punkt to: Mener POD/JD tidligere har uttalt seg offentlig at strenge våpenlover skal blant annet forhindre at "millitser" skla kunne bevæpne seg for enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Redd du har rett på punkt 2 Edvard.

 

Jeg har diskutert historiske fakta og vandrehistorier med enkelte tjenestemenn:

 

1970-tallet: Det VAR faktisk en utbredt frykt innen store deler av apparatet for at AKP-ML skulle gjøre "væpna revvolusjon" !!!!

 

Det er så hysterisk latterlig og morsomt at det er nesten utrolig. Den gang diskuterte jeg akkurat det med en lokal befalingsmann i HV. Han bare smilte og tok det helt mer ro. Erik Braathen (Vepr) skreiv om det i Våpenjournalen i forbindelse med Lex-VG, registreringspåbudet (salgsforbudet) mot automathagler, og kalte det en tåpelig tanke at en marginal gruppe som AKP overhodet skulle utgjøre noen trussel, langt mindre med automathagler....

 

Men selvsagt, DEN gangen hadde vi jo et forsvar, DER kan det jo ligge er årsak, ruster man ned lenge nok, står man forsvarsløs. Etter klokken 15:30 på en fredags ettermiddag kan Norge kuttes i to ved at et bevæpnet sangkor inntar politihuset i Trondheim, det samme kan skje i Narvik, Tromsø osv osv osv.

 

Forsvarsløse individer reagere av og til irrasjonelt, det kan muligens skje med til dels autoritære organisasjonber også.

 

Det ligger en historisk lekse her også:

 

DEN gangen gjalt den innbilte trusselen automathagler, i DAG er det 50-kaliber rifler og revolvere.

 

Makta reagerer like irrasjonelt og tåpelig på hvert nytt innbilt trusselbilde.

 

Ikke glem forbudet mot skateboard fra 1979 til 1987, norsk statsskikk på et absolutt lavmål!

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder "væpna militser" så HAR vi allrede forbud mot den slags i lovverket.

 

Det har vi hatt siden ca 1937, mener jeg og det ble bekreftet etter WW2, etter at man hadde lært hvilke ulykker rød eller brunsort terror medfører for hele verden.

 

Det er unødvendig å bruke VÅPENLOVEN for å regulere ulovlig politisk virksomhet.

 

Det eksisterer fortsatt forbud mot å opptre UNIFORMERT i politisk sammenheng (brunskjorter eller røde garder) [blitzerne fremstår vel helst som "garder" kledd i filler.....] likes er det forbudt å opptre i bevæpnet flokk, DET har ingenting med våpenloven å gjøre, regelverket ligger der, det er bare å BRUKE det i stedet for å la det hensovne.

 

Det var for øvrig en skam at man ikke pussa støvet av disse paragarfene og taua inn hele ny-nazi-bunten som herja på 1980-tallet (endte med maskinpistoldrap som noen vil huske), så hadde man enkelt re-etablert en presedens og ingen hadde behøvd å bekymre seg.

 

Atter en gang kan man se hvor dårlig aktorat og byråkrati ER og fungerer, når det er behov for det.

 

I stedet for å GJØRE noe, sitter man i 15 år etterpå å tvinner fingre og leter etter egler foå å løse et problem, og finner kun regler som virker på noe helt annet!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...