Jump to content

Politiet får refs for våpenkontroll


sp33do

Recommended Posts

Politikere har stort sett lite innsikt i de sakene de jobber med, den infoen de "trenger" skaffes til veie av lobbyister, stats-sekretærer og ansatte i departementene.

Det vi trenger er en organisasjon som aktivt driver lobbyvirksomhet og forer politikerene med info om våre aktiviteter. Tviler på at vi noengang vil oppleve en slik organisasjon som salet representerer norske våpeneiere, til det er folk altfor glade med at ting ikke rammer akkurat dem.

Link to comment
Share on other sites

Politikere har stort sett lite innsikt i de sakene de jobber med, den infoen de "trenger" skaffes til veie av lobbyister, stats-sekretærer og ansatte i departementene.

Det vi trenger er en organisasjon som aktivt driver lobbyvirksomhet og forer politikerene med info om våre aktiviteter. Tviler på at vi noengang vil oppleve en slik organisasjon som salet representerer norske våpeneiere, til det er folk altfor glade med at ting ikke rammer akkurat dem.

 

Vi HAR allerede en slik organisasjon.

 

De forsøker allerede å gjøre akkurat dette.

 

Jeg tenker på Norsk Våpeneierforbund.

 

Jeg må sitere noe fra skoledagene : "Men hans egne kjente ham ikke....."

Link to comment
Share on other sites

NV kommer aldri til å bli noe som fungerer, det er skytteroragnisasjonene som må samles og opptre med en felles dagsorden.

(NSF har igrunnen flagget hvor de står, bryr seg ikke om forbud som rammer andre forbund og en leder som har uttalt at smell og krutt ikke er nødvendig for "sporten".)

 

Husker dere tråden på Sluttstykke hvor folk hånet noen japser som skjøt praktisk med softgun? Om noen år sitter det noen i USA og storflirer over en slik Youtube-video fra Norge!

 

Ellers er det valg snart, opp til oss selv å finne ut hva de enklete politikerene og partiene mener og tror.

Link to comment
Share on other sites

Nå har vel POD kjørt sin egen agenda de siste årene uavhengig av hvilke partier som har sittet i regjeringsposisjon.

 

Absolutt, jeg ville tro at det kun er ett menneske på Stortinget som er våken for at vi har "villhester" i statsforvaltningen, som ikke respekterer et uttrykkelig Stortingsvedtak, sist våpenloven var oppe til revisjon, og som har kjørt sitt eget løp like siden 1998 og har gjort hva de kan for å reversere lovlig fattet Stortingsvedtak, nemlig Carl I. Hagen.

 

Så spørs det om Siv Jensen er våken nok til å ta et poeng, eller om hun har trukket alle tennene på den gode Carl I.......

 

Om man ser på den rolle tidl. justisminister Dørum spilte under revisjonen av våpenloven og etter, er det preget av utrolig mange krumspring og sandpåstrøing.

Link to comment
Share on other sites

Keiths utsagn var ikke pent og han har fått en PM fra en av våre moderatorer med beskjed om å selv rydde opp i eget innlegg og slette dette utsagnet.

Vi beklager at denne kommentaren om hjerteinfarkt har gått moderatorene "hus forbi" og at vi ikke har reagert på et tidligere tidspunkt.

Oppfordrer derfor ALLE om å benytte seg av rapporteringsknappen slik at slike ting blir tatt raskere hånd om.

Link to comment
Share on other sites

Så fisefine er vi vel ikke blitt her inne?

 

Jo, så "fisefine" er vi faktisk her.

 

På dette forumet SKAL man behandle ordensmakten med respekt. Saklig kritikk er greit, oppgulp og personangrep vil ikke bli akseptert. Punktum! Og må jeg virkelig forklare hvor usmakelig det er å glede seg over andre menneskers lidelser?

 

Dette temaet er ikke åpent for diskusjon, så enkelt er det!

Link to comment
Share on other sites

"Oppfordrer derfor ALLE om å benytte seg av rapporteringsknappen slik at slike ting blir tatt raskere hånd om."

 

Noe til ettertanke - vingemutteren ?

 

Jeg har blitt bedt av moderator å slette utsagn om lensmann og sykdom. Og registrerer at innlegget er blitt slettet. Det er greit.

 

Nå har jeg nok kommet i skade for å uttrykke meg litt skeivt.

 

Jeg registrerer at mannen ble syk, og fratrådte sin stilling FØR han gjennomførte et opplegg som ser ut til å ha vært å skape en "sak" ved å holde tilbake opplysniger jeg hadde krav på å få.

 

Det jeg mente med hell for MEG, er ikke det faktum at manne er syk, det er at han ikke fikk iverksatt sitt forehavende.

 

Men jeg mener fortsatt det er en trussel mot rettsikkerheten at en tjenestemann kan igangsette slikt, sykdom eller ikke.

 

Men jeg skal ikke underslå at jeg er såpass menneskelig at jeg lider av hevngjerrighet.

Link to comment
Share on other sites

Her forklarte du vel greit det jeg siktet til med hva du gledet deg over Keith. Mener flere her totalt misforsto det som ble skrevet fra din side, jeg derimot er en ful faen og er virklig i stand til å glede meg over andres ulykke når det passer seg slik at jeg har ett horn eller to i siden på vedkommende. :wink:

 

Derimot er Fulmens beskjed om koblingen med denslags og ordensmakten grei skuring (forutsatt at man melder det man mente Keith hadde meldt, og ikke det han faktisk meldte).

 

Tilbake til topic: Er det ikke muligt/har man ikke krav om å få disse utskriftene direkte fra våpenkontoret om den lokale helten er vrang?

 

P.s. Shadob

Syntes det var for mye å raportere Locasto, for det var ikke Keith jeg ville ha raportert. For meg var det ihvertfall krystallklart hva han mente han var heldig med (sykdomen var jo bare med som en opplysning om hvorfor han slapp mere trøbbel). Uansett så ble det ihvertfall klart at forskjellige mennesker leser forskjellige ting ut av samme settning, jeg synes det hele ble vel fisefint, men samtidigt så skjønner man jo ting som tydligvis blir misforstått bør endres.

Angående usmakligt Fulmen, "Egen lykke er vel og bra, men andres ulykke er ei heller å forakte". Egentlig endel av esensen av å være ett menneske det ordtaket der. 8)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg tatt en telefon til lensmannskontoret, og vi gikk gjennom lista mi i fellesskap. En sako i .22 med .32 løpssett som ble solgt i forrige århundre sto fortsatt oppført på meg. Heldigvis vet jeg hvem som eier den i dag, så det fant hun ut av med en gang. I tillegg fant hun et våpen som ble meldt stjålet i 1996 på lista. Men jeg har kopi av anmeldelse eller henleggelse liggende, så vi ble enig om at jeg skulle ta med den og komme innom.

 

Så oppføringene var feil, men det var ingen uvilje til å rette på det.

 

PS. Det vil altså si at når jeg søkte på .32 nummer to for 3 mnd siden, trodde de det var nr tre. Og den ble innvilget, så jeg skal ikke klage på den lokale sheriffetaten...

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke bra ut dette, blant oss, som er noen få hundre stykker, av norges mange hundre tusen våpeneiere, er det FLERE feilregistreringer! Foruroligende mange faktisk.

 

Dette kommer til syne fordi man nå har fått et sentralt våpenrgister.

 

Man kan bare skjelve når man tenker på det gamle systemet (ved mitt første våpen var arkivet like avansert som et skoeske full av skjema) og hvor mange titusener av feil som lå der.

 

Det er på tide at de som i dag drifter systemet kommer seg ned av sin høye hest, viser litt ydmykhet (totalt fraværende i mine tilfelle hvor dette har vært tema, tvert i mot, jeg har blitt utsatt for TRUSLER), innrømmer at man har rot i systemet pga Garbage in = Garbage out, og registrerer etter våpeneiers anvisning uten spørsmål.

 

I dette tilfellet er ikke politiet og deres verktøy til å stole på, eneste pålitelige kilde er våpeneieren, det burde gi grobunn for ettertanke og ydmyhet hos politiet, for en gangs skyld.

Link to comment
Share on other sites

Løser ikke problemet med de tilfellene hvor *noen*, det være seg lensmannskontor eller politikammer har *glemt* å sende papirene til nytt politikammer/Våpenkontor, eller rett og slett har rotet bort papirene.

 

Det er grunn til å tro at politiet selv har sørget for at hundrevis, for ikke å si tusenvis av våpen er uregistrerte som følge av dette, hendte i 3 av mine 4 - 5 tilfelle.

 

Enkelt eksempel: etter krigen ble det fordelt tusenvis av våpen, jaktvåpen og skytterlagsvåpen, dette var et stort spørsmål i årene etter krigen, pga våpenmangel og beslag i flere tusentall. Mange av disse våpnene ble fordelt etter lister hos NJFF eller DSF. Jeg er redd vi kan vedde på at nesten ingen av disse våpnene noengang ble registrert. Altså Krageren dere finner hjemme hos oldefar har aldri vært registrert......

Link to comment
Share on other sites

Burde vel i første omgang ikke være så mye i å få laget ett søkeverktøy som først og fremst lette etter like våpenummer? Da ville man i hvertfall få opp en liste over de viktigste tingene å få riktigt (hvem som har hva og bli kvitt dobbelt registreringer).

 

Sentralt våpenregister er tilsynelatende en sql db, og det skulle da være en enkel sak å kjøre et søk på blant annet "unikt" våpennummer for å finne duplikat registreringer. Selvsagt en manuell jobb å skulle gå gjennom resultatene i etterkant (kanskje her problemet ligger ift at de evt da må gå ut og innrømme rot i registreringene i db?)

 

Kanskje noen burde ta initiativ til en formell forespørsel/henvendelse til sentralt våpenregister?

Link to comment
Share on other sites

 

Sentralt våpenregister er tilsynelatende en sql db, og det skulle da være en enkel sak å kjøre et søk på blant annet "unikt" våpennummer for å finne duplikat registreringer. Selvsagt en manuell jobb å skulle gå gjennom resultatene i etterkant (kanskje her problemet ligger ift at de evt da må gå ut og innrømme rot i registreringene i db?)

 

Det burde kanskje gå, men man må likevel da kontakte alle som har mulig dobbeltregistrerte våpen for å få dette sjekket da det kan finnes mange våpen med samme nummer. Det kan til og med finnes mange våpen med samme nummer, av samme modell og kaliber; jeg har vært borti i alle fall en tysk fabrikant som i sin tid startet ny nummerserie hvert år elller for hver "produksjonslot" av samme modell eller noe slikt. Og så har du våpentyper som har vært produsert på et utall forskjellige fabrikker (M98, for eksempel). Det er vel nesten ingen mausere som er registrert med trebokstavskode for hvilken fabrikk de ble laget på, og dessuten har mange blitt slipt ned og merket om opp gjennom årene. I mange slike tilfeller hadde ikke fabrikkene en delt nummerserie, men startet på 1 alle sammen :roll:

 

Jeg skulle nylig finne eier på et salonggevær som ble innlevert i forbindelse med amnestiet, og da jeg søkte på våpennummeret kom det opp 15-20 forskjellige våpen. Flere av disse var mausere i likt kaliber. 3 stykker var salonggevær, så hvis jeg ikke hadde visst hvilken produsent salongen var fra hadde jeg ikke ut ifra registeret kunnet finne ut hvem som eide den. Jeg måtte da ha kontaktet hver enkelt som hadde registrert salongevær med det nummeret, og bedt dem om å vise meg våpenet sitt. Den som da ikke hadde noe våpen å vise fram kunne muligens være rett eier- eller en luring som så sitt snitt til å få et gratis salonggevær. "Davven, det er børsa mi jo! Henger ikke den på veggen da? Neiggu, det gjorde den ikke. Noen må ha tatt den gett, takk for at du gav den tilbake!". Nå ble ikke den problemstillingen aktuell, men det kunne ha skjedd...

 

For øvrig blir det nok færre og færre feil etter som tiden går, i dag blir alle våpensøknader registrert elektronisk i tillegg til å sendes ut i papirformat. Selv om "blålappen" blir borte, så skal det gå an å finne ut hva du har fått godkjent søknader på. Jeg søkte for eksempel på meg selv, og da så jeg at søknaden på ei hagle jeg kjøpte for 7-8 år siden fremdeles var å finne i registeret i tillegg til at rifla selvsagt var registrert på meg. Dette gir en viss sikkerhet, for hvis selger ikke leverer papirene til politiet, så er det i alle fall registrert at du på riktig tidspunkt hadde en godkjent søknad for aktuelt kaliber og våpentype.

Link to comment
Share on other sites

 

Sentralt våpenregister er tilsynelatende en sql db, og det skulle da være en enkel sak å kjøre et søk på blant annet "unikt" våpennummer for å finne duplikat registreringer. Selvsagt en manuell jobb å skulle gå gjennom resultatene i etterkant (kanskje her problemet ligger ift at de evt da må gå ut og innrømme rot i registreringene i db?)

 

Det burde kanskje gå, men man må likevel da kontakte alle som har mulig dobbeltregistrerte våpen for å få dette sjekket da det kan finnes mange våpen med samme nummer. Det kan til og med finnes mange våpen med samme nummer, av samme modell og kaliber; jeg har vært borti i alle fall en tysk fabrikant som i sin tid startet ny nummerserie hvert år elller for hver "produksjonslot" av samme modell eller noe slikt. Og så har du våpentyper som har vært produsert på et utall forskjellige fabrikker (M98, for eksempel). Det er vel nesten ingen mausere som er registrert med trebokstavskode for hvilken fabrikk de ble laget på, og dessuten har mange blitt slipt ned og merket om opp gjennom årene. I mange slike tilfeller hadde ikke fabrikkene en delt nummerserie, men startet på 1 alle sammen :roll:

 

Jeg skulle nylig finne eier på et salonggevær som ble innlevert i forbindelse med amnestiet, og da jeg søkte på våpennummeret kom det opp 15-20 forskjellige våpen. Flere av disse var mausere i likt kaliber. 3 stykker var salonggevær, så hvis jeg ikke hadde visst hvilken produsent salongen var fra hadde jeg ikke ut ifra registeret kunnet finne ut hvem som eide den. Jeg måtte da ha kontaktet hver enkelt som hadde registrert salongevær med det nummeret, og bedt dem om å vise meg våpenet sitt. Den som da ikke hadde noe våpen å vise fram kunne muligens være rett eier- eller en luring som så sitt snitt til å få et gratis salonggevær. "Davven, det er børsa mi jo! Henger ikke den på veggen da? Neiggu, det gjorde den ikke. Noen må ha tatt den gett, takk for at du gav den tilbake!". Nå ble ikke den problemstillingen aktuell, men det kunne ha skjedd...

 

For øvrig blir det nok færre og færre feil etter som tiden går, i dag blir alle våpensøknader registrert elektronisk i tillegg til å sendes ut i papirformat. Selv om "blålappen" blir borte, så skal det gå an å finne ut hva du har fått godkjent søknader på. Jeg søkte for eksempel på meg selv, og da så jeg at søknaden på ei hagle jeg kjøpte for 7-8 år siden fremdeles var å finne i registeret i tillegg til at rifla selvsagt var registrert på meg. Dette gir en viss sikkerhet, for hvis selger ikke leverer papirene til politiet, så er det i alle fall registrert at du på riktig tidspunkt hadde en godkjent søknad for aktuelt kaliber og våpentype.

 

Noen reaksjoner her:

 

Er det SÅ LETT å tuske til seg et våpen fra politiet?

 

Og det du beskriver fordrer VELVILJE fra etaten for å funke, dessverre glimrer den som oftest med sitt fravær.......

 

For det tredje det du fortrøstningsfullt beskriver som at systemet skal bli bedre med tiden: Hvor mange år har dere drevet på å tulle nå? Og fordrer ikke dette og bygger du ikke dine forhåpninger på at du har TILGANG til registeret? Vi andre har ikke det.

 

Om jeg er slem arkiverer jeg postingen din under "Bukken og Havresekken"........

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Jeg har stort sett bare hatt positive opplevelser når det gjelder Politiet - men hadde vel en episode her for noen år siden (annet bosted) der et våpen jeg solgte til forhandler fikk våpennummet endret ved videresalg. Resultat: et fysisk våpen ble til to virituelle. Et ett tall ble en I eller omvent, det ble mest min jobb å rydde opp i dette. Heldigvis oppdaget jeg dette imens dette enda var relativt "ferskt"og fikk enkelt ryddet opp. Jeg anser det som et delt ansvar og få ryddet slike feil av banen.

 

At våpenregisteret er stemmer er viktig for både for enkeltmennesket med våpen, og samfunnet. Selvfølgelig er slike ting irriterende å bruke tid på, men livet er aldri helt rettferdig. Den som har uforskyldt havnet i en ubehagelig twist med staten, i en eller annen form, vet hva jeg snakker om.

 

Jeg tviler ikke på at det er en del mennesker som er "feilplassert" innenfor både offentlig og privat sektor. Er det noen som har problemer med lokale tjenester ville jeg prøvd å klage tjenesten inn til nærmeste klageinstans. Er klagen basert på et reelt problem samt saklig formulert, ser jeg det som svært betenkelig om den ikke blir tatt til etterettning. Er en selv vanskelig og usakelig kan en ikke forvente å få gehør.

Link to comment
Share on other sites

Er det SÅ LETT å tuske til seg et våpen fra politiet?

 

 

For det tredje det du fortrøstningsfullt beskriver som at systemet skal bli bedre med tiden: Hvor mange år har dere drevet på å tulle nå? Og fordrer ikke dette og bygger du ikke dine forhåpninger på at du har TILGANG til registeret? Vi andre har ikke det.

 

 

Nei, det er ikke fullt så lett- vedkommende ville jo da hatt et forklaringsproblem da han skulle ha visst hvor våpenet befant seg, og ikke har meldt det stjålet. Jeg sier bare at noen kunne ha prøvd, og at det dermed i noen tilfeller kan være vanskelig å finne rett eier av et våpen hvis våpennummeret er alt man har å gå på. Risikoen er dermed at noen kanskje aldri får tilbake et stjålet våpen selv om det havner hos politiet, men dette skjer nok kun i unntakstilfelle. Jeg fant jo rett eier på det nevnte salonggeværet, og ville ha funnet det ut ifra f.eks. geografiske opplysninger, alder m.m. selv om jeg hadde vært grønn på kjenningstjeneste og ikke visste hvilket merke det var.

 

En slik "naturlig forbedring" tar selvsagt lang tid- kanskje flere generasjoner- før det nærmer seg perfekt, blant annet fordi våpen har meget lang levetid og mennesker også lever nokså lenge. Hvis en person på 18 år får feilregistrert et våpen og det aldri blir oppdaget så lenge han lever, så vil jo den første muligheten til å rette opp feilen skje i det han dør etter 60-70 år og våpenet skal registreres på hans arvinger. Heldigvis blir mange våpen solgt eller på annen måte avhendet med noen års mellomrom, og da får man en ny mulighet til å avdekke feil. Jeg har inntrykk av at de aller, aller fleste feil i registeret stammer fra tiden før elektronisk behandling, og enten oppsto pga dårlig håndskrift på gamle falmede papirskjema eller pga punchefeil ved overføring til elektronisk register. Med mindre man setter av personell og penger til å ta en møysommelig gjennomgang av _hele_ registeret og kontrollere opplysningene opp mot fysiske våpen (enten ved hjemmebesøk i halparten av landets husstander eller ved å be våpeneiere ta med rubb&rake til lensmannskontoret for sjekk av våpennummer), så vil ikke feilregistreringer oppdages før noen enten sjekker hva som er registrert på seg selv, eller våpenet selges og saksbehandler oppdager at noe ikke stemmer.

 

Vi kan vel være enige om at registeret burde og skulle være perfekt- men kan du se for deg at staten setter av midler til å gjennomføre hjemmebesøk hos _samtlige_ våpeneiere i norge, med det formål å avdekke feilregistreringer? Jeg synes jeg ser det, vi har jo en del annet å stri med... og jeg skulle likt å høre Fosjord'en hvis noe slikt kom på tale :D

 

Og alle SKAL ha tilgang på de opplysninger som er registrert på dem selv, med unntak av noen opplysninger i straffesaker som er under etterforskning. Ikke nødvendigvis i form av et papir som du kan ta med hjem, men hvis du går til ditt nærmeste lensmannskontor eller politistasjon og ber om å få se hvilke våpen som er registrert på deg, så kan de så vidt jeg vet IKKE nekte deg å få se opplysningene på skjermen. Folk får jo til og med se mappa si hos PST (tidligere POT), så hvorfor i all verden skulle noen nekte deg å sjekke om dine våpen er korrekt registrert? Dette er i alle fall vanlig praksis der jeg jobber (jeg er ikke i din del av landet, desverre, ellers skulle jeg ha vist deg hva du har registrert hvis du ville). Nå om dagen får vi ekstra mange slike forespørsler på grunn av amnestiet; folk kommer og vil ha registrert våpen som de har glemt at de registrerte allerede på 70-tallet en gang og som de har rotet bort våpenkortene til.

 

Våpenregisteret er underlagt reglene i forvaltningsloven, og derfor er det så vidt jeg husker noen ganske klare bestemmelser om at alle skal kunne få opplyst hvilken informasjon som er lagret om dem selv. Hvis en tjenestemann faktisk nekter deg å få se dette, send skriftlig (men høflig og velbegrunnet, det lønner seg) klage til hans overordnede.

 

 

For ordens skyld: jeg jobber IKKE på våpenkontor, og har bare lesetilgang på våpenregisteret. Jeg søker på vanlig måte når jeg skal kjøpe våpen, og opplever at jeg må begrunne behov på lik linje med alle andre hvis jeg skal få godkjent kjøpetillatelse.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg sier bare at noen kunne ha prøvd, og at det dermed i noen tilfeller kan være vanskelig å finne rett eier av et våpen hvis våpennummeret er alt man har å gå på. Risikoen er dermed at noen kanskje aldri får tilbake et stjålet våpen selv om det havner hos politiet, men dette skjer nok kun i unntakstilfelle.

 

Akkurat dette har jeg tatt med i beregningen, har en mappe med bilder av alle mine våpen og på det har jeg lagt til serienummer, merke, modell, beskrivelse av eventuelt tilbehør og hva jeg ga for våpenet i photoshop. Tanken er at hvis våpenet skulle forsvinne i et innbrudd eller en brann kan jeg ikke bare gi full 'personalia' og bilde til onkel blå, jeg kan også gi en oversikt (og muligens en taksering basert på bildet) til forsikringsselskapet i tilfelle tap.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat dette har jeg tatt med i beregningen, har en mappe med bilder av alle mine våpen og på det har jeg lagt til serienummer, merke, modell, beskrivelse av eventuelt tilbehør og hva jeg ga for våpenet i photoshop. Tanken er at hvis våpenet skulle forsvinne i et innbrudd eller en brann kan jeg ikke bare gi full 'personalia' og bilde til onkel blå, jeg kan også gi en oversikt (og muligens en taksering basert på bildet) til forsikringsselskapet i tilfelle tap.

Dette var egentlig en veldig god ide. Kanskje man skulle sette av en sommerdag (hvis vi får noen...)til dette arbeidet...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...