Jump to content

Valg av revolver!


Alyssis

Recommended Posts

Jeg har sånn ca 2-3 måneder igjen før mine 6 måneder er gått, og jeg får kjøpe våpen..!

Jeg har funnet ut hvilke pistoler jeg skal kjøpe, en .22 og en 9mm. (Benelli MP 90, og en Sig Sauer X-SIX for de som lurte..)

 

Problemet mitt er at jeg aner ikke hvilken revolver jeg skal ha..! Har tenkt på en i .357/.38, siden jeg ikke trenger noe kraftigere, og jeg sikkert kommer til å skyte mest .38 med den uansett. Det blir magnum fordi jeg da også kan ha det litt gøy innimellom, og også være med på mag1 felt!

 

Det vil hovedsaklig bli brukt til revolver felt, og muligens også ppc etterhvert..!

 

Ønsket mitt er å kjøpe et våpen som er så godt som ferdig når jeg kjøper det, altså at våpenet ikke må inn til børsemaker og bli fikset på før jeg får det slik jeg vil..

 

Jeg har sett meg ut en pris på rundt 10-12000 kroner..!

Det er rett og slett for mye forskjellig ute, og jeg aner egentli ikke hva som er bra og ikke.. Så jeg håper på litt tips..!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 119
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ønsket mitt er å kjøpe et våpen som er så godt som ferdig når jeg kjøper det, altså at våpenet ikke må inn til børsemaker og bli fikset på før jeg får det slik jeg vil..

 

Jeg har sett meg ut en pris på rundt 10-12000 kroner..!

Det er rett og slett for mye forskjellig ute, og jeg aner egentli ikke hva som er bra og ikke.. Så jeg håper på litt tips..!

 

Med de ønskene og den prisklassen ville jeg holdt et øye på bruktmarkedet etter Manhurin, Korth eller spesialbygde S&W fra annerkjente byggere.

 

Når jeg tenker meg om er vel kanskje nye Manuhrin i den prisklassen, sjekk med Børselars.

Link to comment
Share on other sites

Manhurinene kostet en del mer. Jeg vet ikke, jeg er vel litt rar av meg, men jeg har lyst på en i rustfri stål, helst med treskjefte.. Skjefte er vel en enkel affære å skifte ut selv, så det er jo ikke en must..

 

686 er sikkert et godt valg, men jeg føler den ser så.. enkel ut.. Jeg så på den performance center versjonen på winge, men jeg vet ikke så mye om den og slikt.. også er den utsolgt! Men den så litt intressant ut..

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe med Manurhin ut over at de koster 18. -19.000. Likevel er avtrekket på den tunede 686en jeg bruker til revolver felt,bedre enn det jeg har justert etter "alle kunstens regler" på MR 73en til mag1.

 

Gå for en ny 686, ferdig tunet fra f.eks. Børeslars, eller Noren. "Rimelig"og du blir garantert fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg føler at jeg kan bidra her da jeg er nokså ny selv. Jeg har kommet litt lenger enn deg da jeg akkurat har kjøpt meg våpen selv. Har faktisk ikke skutt med den ennå (mest fordi jeg jobber natt denne uka).

Har skutt med en slik PC på klubben (OSK) og en "vanlig" utgave, men jeg synes ikke det var stor forskjell på de. Den vanlige synes jeg faktisk er litt morsommere da det er litt lettere løp og derfor "litt" mer rekyl. Klart at den ser kulere ut, men det er nesten en dobling av pris om det det er verdt det får du vel vurdere selv, men personlig så brukte jeg heller de pengene på en .22.

Er også lang ventetid på de også har jeg forstått...

Prøvde også en Ruger revolver (ukjent type, mistenker at det var en GP100), men synes at 686'en hadde ett mye bedre avtrekk. Endte forøvrig opp med en vanlig 686-6.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må jo si at du så langt har gjort utsøkte valg med hensyn til MP90 og X-SIX, men nå er nok ikke jeg den som er mest objektiv i dette spørsmålet siden jeg valgte akkurat det samme selv :wink:

 

Når det gjelder 686, performance centre eller ikke, så er veldig lite av de tingene som er spesielt ved performance centre modellen noe pluss ved feltskyting. Den har et bra baksikte som du kan kjøpe løst for en relativt billig penge, litt tyngere løp og et tøft utseende. Men ekstra bred hanespore og avtrekker er ikke noe å trakte etter, og DA avtrekket må fortsatt jobbes litt med.

 

Jeg er en skikkelig ”sucker” etter kule ting, men på dette spørsmålet så ville jeg først gått for en standard 686, og så påkostet litt arbeid på den.

 

Bedre sikter, løpsvekt og eventuell fiskeskrape(picatinny skinne) kan du få kjøpt løst.

 

261-01.jpg

Ganske tøff?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Lærlingen: Takk for det, jeg føler det er to gode våpen jeg har valgt sålangt! Forøvrig har jeg sett på hylsteret du lagde til x-sixen din, og jeg har håpt at du tar oppdrag sånn når det nærmer seg sommer.. ;)

 

Revolveren på bildet var ekstremt pen! Jeg er veldig ny innenfor skytesporten sånn egentli, så jeg har like mye peiling på å fikse på våpen selv, som jeg klarer på bilen..! Og der er det såvidt jeg klarer å skifte dekk..! Så jeg aner ikke hvor mye arbeid det ligger i å få revolveren til å se slik ut..! Men dersom det er bedre å kjøpe en orginal, og få børsemaker til å mekke den slik, og det blir billigere enn PC versjonen, så er det vel ikke noe problem.. Da er det vel enklest å kjøpe hos en av de, og få dem til å fikse alt før de sender det videre, dersom det er mulig..!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lenge vurdert å kjøpe en 686 6" . Syns den er skikkelig god å skyte med. Har bare prøvd .38 ikke 357. Eneste grunnen til at ikke det har blitt kjøp, er at den ser kjedelig ut og "alle" har en. Litt teit argument men alikevel...

Fikk tilbud om en brukt Smith & Wesson model 627 V-Comp. Er denna brukanes til noe annet enn å se kuul ut?? Løpet er 5" tror jeg, så blir kanskje litt vankeligere å treffe med. 8 skudds tønne er vel ikke så praktisk i div. konkuranser? Planen var å kjøpe noe morsomt å skyte med i felt og kose skyting.

Link to comment
Share on other sites

Tja, si ikke det. Mange mener at 5' løp er perfekt til felt. Og at det er plass til 8 i tønna er vel et mindre drawback enn om det bare hadde vært plass til 5. Du lærer fort hvilke 2 kammer som bør være tomme for at du ikke skal få dårlig tid... I tillegg er jo kompensatoren avtagbar, så dersom prisen er til å leve med og du liker våpenet like godt etter prøveskyting (obligatorisk!) så er det vel bare å slå til?

Link to comment
Share on other sites

Ryu: Jeg skjønner hvordan du har det.. er egentli derfor jeg ikke vil ha den vanlige 686n heller.. Den ser jo litt kjedelig ut, sånn.. fresh fra esken.. Men som lærlingen skrev, med noen kroner så kan du få den til å se slik ut som bildet han viste.. Da er den ikke mye kjedelig lengre..

 

8skudds tønne har vel ikke mye å si i felt, og sikkert greit å ha til koseskyting..Men dersom du skal bruke revolveren til for eksempel ppc en gang i tiden, så vil det sikkert by på litt mer problemer, ettersom de fleste hurtigladere vel er 6 skudd... Nå finnes det moonclips til 627en da, men jeg vet ikke helt kossn de er å bruke..!

 

5" løp er heller ikke det beste på 50 meter, men.. det er delte meninger om hva som er best i felt, så du får velge det du liker best..! Er ingen fasit på det.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ryu: Jeg skjønner hvordan du har det.. er egentli derfor jeg ikke vil ha den vanlige 686n heller.. Den ser jo litt kjedelig ut, sånn.. fresh fra esken.. Men som lærlingen skrev, med noen kroner så kan du få den til å se slik ut som bildet han viste.. Da er den ikke mye kjedelig lengre.. )

Enig i at 686en på bildet var råå :) Hadde vært intressant å hørt en ca. pris på å få til noe lignende! Fikk lyst til å kjøpe en brukt og sende den til pimping. Eventuelt få den glassblåst el no for å få en annen finish enn orginalt. Føler det blir litt feil å kopiere andres våpen :)

627en som selges er for langt unna til å prøves...og liker ikke å kjøpe uprøvd/usett. Er en til salgs på finn, men den blir for dyr!

Spørs om jeg må vurdere 686 "pimp edition" hehe.

Link to comment
Share on other sites

8skudds tønne har vel ikke mye å si i felt, og sikkert greit å ha til koseskyting..Men dersom du skal bruke revolveren til for eksempel ppc en gang i tiden, så vil det sikkert by på litt mer problemer, ettersom de fleste hurtigladere vel er 6 skudd... Nå finnes det moonclips til 627en da, men jeg vet ikke helt kossn de er å bruke..! quote]

 

 

8 skudds tønne er ikke noe problem i felt nei, og kun praktisk i ppc "open". Har selv en PC 627 5" og det er gøy med 8 skudd i tønna under morroskyting. Når det gjelder omlading med moonclips er det lettere/raskere enn med hurtiglader. Bare litt knot å få hylsene ut av clipsa etter skyting.

 

Han har riktignok trent en stund da :D

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Jeg har enda tilgode å skyte revolverfelt i det hele tatt, men jeg skjønner ikke helt hva du mener.. Du lader jo uansett bare opp med 6 skudd, og trenger virkelig ikke å skyte de to tomme klikkene først? Er det noe krav til det etterpå? Jeg kan ikke helt se poenget ditt her..

Link to comment
Share on other sites

ikke helt uvanlig med klikk på tuna revolvere. HAr du tid tar du avtrekk på nytt til du kommer tilbake til skuddet som ikke gikk av og håper det går av da. 6 skuddstønne betyr at du må ta 6 ekstra avtrekk med maks uflaks. Med 8 skuddstønne er det to avtrekk ekstra.

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. 3 runder faktisk.. trodde ikke det var så lett å få klikk på revolver..! Tror jeg holder meg til det orginale.. ;P

 

Er det bortkastet å kjøpe en 686 i bare .38, og fikse litt på den!? Egentli bare av den enkle grunn at jeg har litt lyst på en colt python til mag1 senere, bare fordi den ser utrolig pen ut..!? :) Jeg trenger jo uansett en skikkelig .38 til felt og ppc, men kjøper jeg 686n i .357 så mister jeg muligheten til pythonen..!

Link to comment
Share on other sites

Hos oss går det ofte ett skudd i bordet / golvet....

Jeg stod forøvrig ved siden av en skytter for et par år siden som klarte å skyte TO skudd i bakken FØR ild-kommando.

Han brukte en .44 (mag2) og JEG stod i veien for sprut av bly. Plukket ut en bit fra kinnet, 2cm under øyet og BAK skytebrillen.... :roll:

Ble også et blødende sår i skyteneven, men jeg fylte standplassen tross det inntruffne!

Link to comment
Share on other sites

Har noen tenkt på de negative effektene med "ultratunede" revolvere, bortsett fra klikk selvfølgelig?

Ja, det er snart ikke mulig å få tak i en strøken og orginal smith. Mye fine samlevåpen som blir herpet for å bygge spesial/superracer feltrevolver. :(

Det er jo selvfølgelig en negativ del av det hele, det går an å overraske seg selv med hvor godt det går an å skyte med en utunet Smith. Men det jeg reagerer mest på, er hvilket handicap skytterne gir seg selv ved å øke slagtiden på hanen ved slakking av slagfjær. Det gir kanskje en liten effekt hos en helt fersk skytter som må lære seg DAteknikken, men deretter bør fjæra strammes. Det VISES på skiva.

Link to comment
Share on other sites

Personlig så tror jeg ikke jeg hadde klart å skyte særlig bra DA hurtigskyting med en helt urørt revolver, men samtidig står jeg og gliser litt når en i rekka går klikkklikkklikkkklikk, bang, for å få ut det siste skuddet.

Min (begrensede) erfaring har gjort at jeg setter opp fjæra slik at revolveren skal fungere med fabrikkammo, da føler jeg meg trygg på at det ikke blir klikk.

 

Når det gjelder herpisering av originalvåpen så har det to sider, hvis det er våpen du ikke har, men ønsker å samle på så er det jo trist.

Er det derimot et våpen av en type du allerede eier, så får folk stå fritt til å ødelegge sine våpen så mye de vil. Da blir jo faktisk bare det eksemplaret du har sjeldnere.

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tja de er som hønsetenner, jeg fikk tak i min på Winge (som fikk tak i litt av ett overskudd på en eller annen spesial ordre). Og så vidt jeg har forstått det, er disse revolverne ikke produsert i vanlig produksjon. Men går i samme leia som produksjon til militæret og politiet rundt om (uten at jeg kan gå god for informasjonen). De står i hvertfall ikke i S&W sine kataloger. Mitt er fra en serie, produsert med Target sikter, og kansje target avtrekker.

 

Det kjipe for min del, er at våpenet er kjøpt og betalt (til og med frakten). Og likevel må revolveren ligge hos winge, mens jeg venter på pods avgjørelse (klagesak nr 3 eller var det 4? fra meg til den etaten der). :?

Link to comment
Share on other sites

Det er jo selvfølgelig en negativ del av det hele, det går an å overraske seg selv med hvor godt det går an å skyte med en utunet Smith. Men det jeg reagerer mest på, er hvilket handicap skytterne gir seg selv ved å øke slagtiden på hanen ved slakking av slagfjær. Det gir kanskje en liten effekt hos en helt fersk skytter som må lære seg DAteknikken, men deretter bør fjæra strammes. Det VISES på skiva.

Her var jaggu mye rart skrevet synest eg... :|

Link to comment
Share on other sites

Jøss! Det var god service :) Gratulerer med "kjøp". Jeg går nok for en 686 jeg også, men i 357mag. Har bedt jakt og friluft om å kontakte meg når de får mer på lager. Men kan kanskje høre med winge..ser at de har gått ned til 6500kr. (Samme som jakt og friluft)

Link to comment
Share on other sites

Det er jo selvfølgelig en negativ del av det hele, det går an å overraske seg selv med hvor godt det går an å skyte med en utunet Smith. Men det jeg reagerer mest på, er hvilket handicap skytterne gir seg selv ved å øke slagtiden på hanen ved slakking av slagfjær. Det gir kanskje en liten effekt hos en helt fersk skytter som må lære seg DAteknikken, men deretter bør fjæra strammes. Det VISES på skiva.

Her var jaggu mye rart skrevet synest eg... :|

Jo, det var kanskje det. Noe du ikke forstod?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...