Jump to content

Hundegård


Kammerherren

Recommended Posts

  • Replies 161
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hva gjør dere med drenering? Dette er selvfølgelig avhengig av hvor i landet en holder til med tanke på nedbørsmengder, men også plassering i terenget. Har noen lagt ned drensrør?

Jeg bor på vestlandet og der regner det bittelitt av og til en sjelden gang.... :wink: Jeg har 10 cm med singel i bunn og har aldri hatt problemer med dreneringen; urinen skylles vekk (det er jo bittesmå mengder det er snakk om i forhold til regnbøttene vi har) og det lukter ingenting. Avføring er greit å bare plukke opp.

 

Det er også greit å ha en viss størrelse på singelen; men ikke for grovt heller da for potene kan bli såre.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå er prosjekt hundegård godt i gang, vegger og hus er bestilt hos KK import. Ryggen verker og hendene ser ikke ut, dette er uvant kost for en kontorrotte! :( Fikk hjelp av en kamerat med traktor til å komme i gang, men en del graving med spade er ikke til å unngå. Var en tur på det lokale pukkverket for å se hva han hadde av typer grus, og han anbefalte den minste typen, tror den het 8x12. Jeg synes dette blir veldig lite, for denne grusen "setter" seg veldig og jeg vil tro den fort blir "grisete"? De hadde noen støre typer og den neste var vel 8x16 og den neste var omlag en tomme. Blir denne siste for stor??

Link to comment
Share on other sites

De vanligste sorteringene av pukk er 4/8, 8/11 eller 11/16.

Der forskjellige tallene f.eks 4/8 betyr at minste stein er 4 mm og største er 8mm.

Jeg startet med 11/16 i min hundegård, men fant fort ut at den var for stor for den hang seg opp i riva når jeg skulle rake opp "avfallet" etter bikkjene. Så jeg la på et lag med 8/11 på toppen og det funker utmerket. Så min anbefalelse er 8/11.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde singel 8/12 i min hundegård ,den ene dreveren min svelget 2 stein og det blei en dyr sak hos dyrlegen da disse satte seg fast i mage /tarm system. Jeg har nå størelsen mindre å det fungerer fint.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har endelig fått startet bygginga av ny hundegård til petiten min.

har tidligere inngjerdet hele plena, men han er en graver så det var ikke så lurt. Nå ser plena ut som en potetåker :?

har lagt grus og armeringsjern i bunn, satt opp elementene og venter nå på singel.

252865_10150281546695288_670960287_9506870_7635986_n.jpg

 

Må vel også prøve å få bygd et hus til han

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg snart i mål med hundegården min, har igjen å ta på hull inn i garasjen der jeg har bygd hus til hundene og ett lite overbygg over inngangen. Har lagt ramme med 2"4"x2 rundt, med netting under og 10-15 cm pukk inni der(8-11mm). Kjøpte elementer hos KKimport. Har testa den med hundene for første gang i dag, tror de ble godt fornøyd :)

 

2cfd0kn.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kva type singel bør det vera i ein hundegarde?

 

Han som eig grustaket har tre typar:

 

1.) Natursingel, meir eller mindre runde og avslipne steinar, "ligg aldri i ro", sa han. Sikkert billegast.

2.) Knust singel, fin/medium, med litt skarpare kantar.

3.) Knust singel, grov, med litt skarpare kantar.

 

Eg trur eg går for den knuste singelen. Kantane er vel ikkje SÅ skarpe at dei øydelegg potane. Eller kva meiner dei som har prøvd dette?

--------------------------

Beklagar! Ser at det ligg ein del svar på denne tråden. Men ikkje ang. såkalla "natursingel".

Link to comment
Share on other sites

Som trådstarter er det kanskje naturlig å legge frem noen bilder av hundegården, nå når den endelig er blitt en realitet. :D

 

Det har vært en del arbeid, og siden jeg ikke akkurat er noen "handyhunk", så er det ikke blitt 100% alle steder, men jeg er godt fornøyd. Bingen er på 5x3m, og jeg har kjøpt inn ca 1 kubikk for lite med stein..... Trenger litt mer for å dekke til på utsiden. Jeg har kjøpt inn elementer fra KK-import, samme sted har jeg handlet hundehus. Siden Ragg kommer til å bo inne sammen med oss når vi er hjemme etter arbeid, tror jeg han skal kunne trives bra i bingen den tiden har blir stående der. Det er montert varmeelement i huset, og oppvarmet vannskål skal festes på utsiden av huset, slik at han har tilgang til frostfritt vann selv i januar. Vi har prøvd bingen litt i dag, men det er først i morgen han får bli der noen timer. Tror jeg gjør lurt i litt myk oppstart. Etter noen misslykkede forsøk skjønte han til slutt hvordan luka i huset fungerte også! :mrgreen:

 

Tror dere jeg løper en risko etter hvert med at han kan finne på å hoppe over gjerdet om han står på huset?? :?:

 

Noen bilder:

DSC_0251_lite.jpg

 

DSC_0258_lite.jpg

 

DSC_0261_lite.jpg

 

DSC_0262_lite.jpg

 

DSC_0263_lite.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tror dere jeg løper en risko etter hvert med at han kan finne på å hoppe over gjerdet om han står på huset?? :?:

Jeg har dårlig erfaring med hus med flatt tak som står litt for nærme nettingen.... vips så hadde jeg en Houdinihund.

 

Dersom huset står for nært (og det ser det ut for at det gjør) så kan du legge netting over akkurat der huset står. Da hindrer du et uthopp.

 

For har hunden først skjønt at det går an å hoppe ut så er det gjort.

 

PS: Grattis med flott hundegård forresten :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei.

Etter og ha sett på disse fine hundegårdene, er det vel bare og hive seg rundt....

Har sett litt på disse elementene fra KK import.

Er det noe vesetlig forskjell mellom SVENO HUNDEGÅRD, TROAX HUNDEGÅRD, BENOR HUNDEGÅRD. Da tenker jeg på kvalitet og erfaringer dere har med disse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk for Benor, nettopp fordi hunden ikke klarer å klatre når veggen består av spiler i stedet for gitter. Det er en ulempe jeg vil nevne, og det er at om du planlegger å feste elementene i en tresville, så er det litt klønete med "bena" som stikker ut på undersiden. Om du skal støpe ringmur er nok disse bare en fordel. Siden elementene er galvanisert bør en jo ikke kappe av disse bena heller. Nå som gården er oppe er jeg svært godt fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg og skal bygge meg hundeinnhegning....Det blir ikke gård til meg, da vi er så heldig å ha naturtomt, der det er naturlig gress/røsslyng/etc etc....og litt skrå...hvordn vil hunden trives der oppe, med et skikkelig hundehus da, men med nevnte underlag?

Link to comment
Share on other sites

Naturtomt er fint... men dersom du har en rakker så vil han kunne grave seg ut. Så jeg ville nok ha sikret den med armeringmatter akkurat der elementene står sånn at du ikke får en overraskelse.

 

Ellers så kan det bli relativt bløtt og gjørmete dersom det regner og bikkja liker å grave.... har erfaring kan du si med naturlig underlag og vestlandsvær.

Link to comment
Share on other sites

Ok!

 

Jeg tenkte da og på om det er greit at gården blir i en skråfasong....det har vel ikke så mye å si da skjønner jeg. Bygger selvsagt huset i vater på små pæler....Jeg skal ha en fuglehund, som skal være godt dressert, bruke mye tid på dette. Dvs, den skal jo da heller ikke bo i innhengningen, men npr jeg er på jobb etc....han skal jo være en del av flokken! ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
dqn4ah.jpg2upcwo2.jpgw7hhf4.jpg her er noen til av huset.er ikkje ferdig med og fore inngangshullet.skal også plate betongveggen,skal også lage dør til hver av hundene i huset.måtte ta vekk luka til elghunden,tror det ble vel varmt inne.huset er isolert med 10 cm.pluss eg har varmepumpe i rommet.luka blir montert når det blir kaldere,det tok ei stund før drevern ville gå inn gjennom luka.eg lokka med all slags snask,men fant ut att det beste var att ho fant ut av det selv :lol:
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei!

Holder på med hytte som skal huse 6 bikkjer.

Tenkte å bruke inngangsluker, lurer på om noen har en smart patent på å dempe farten litt på døra!

Greit der det blir enkel hund,men tenkte i tilfelle kull slik at ikke tispa går igjennom og andremann i rekken for den midt i fleisen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om Ullensaker har særegne regler, men om du eier egen hage/eiendom og ikke skal støpe, bygge eller på annen måte fastmontere noe permanent eller enormt, så er det neppe noe problem. Inne på byggefelt kan det være litt strengere regler av hensyn til nabo-eiendom vet jeg, men jeg tror det gjelder bare permanente bygg, ikke en hundegård. Har du naboer tett på kan det være greit å ha tillatelse fra enten dem eller kommunen... Er det en som settes opp av elementer kan den endres på i verste fall.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bandt opp luken når jeg hade kull! En valp kan gå ut mens en annen går inn!!!! Da lukker luka seg feil vei over halen/beinet. Hadde en valp som hang og skrek etter halen, heldigvis var jeg hjemme å fikk den løs før den kjempet på seg en haleknekk :shock: ..

 

Jeg har ikke to hunder i samme gård etter dette, mulig jeg er overforsiktig...

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hei!

 

Det ser ut som jeg blir eier av en tysk jaktterrier til sommeren. I den anledning må jeg få laget meg en ny hundegård. Den gamle jeg har var dimensjonert for en dachs, og er nok ikke store utfordringen for en jaktsugen terrier.

 

Hundegården skal lages inntil en garasjevegg. Området som skal gjerdes inn inntil garasjeveggen er ca 4x10 meter.

 

Jeg planlegger en høyde på ca 150 cm.

 

Jeg har planer om å lage gjerdet av flettverksnetting, med gjerdestolper av passende lengde. Bakken på innsiden av gjerdet skal dekkes av hønsenetting som dekkes med grus/jord. Hvor får man best pris på passende flettverksnetting og passende gjerdestolper?

 

Er det noen som har noen andre forslag til en fornuftig hundegård? Prosjektet bør ikke bli dyrere enn 2-3 tusen (hvis ikke får jeg ikke råd til bikkja :D ).

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Det ser ut som jeg blir eier av en tysk jaktterrier til sommeren. I den anledning må jeg få laget meg en ny hundegård. Den gamle jeg har var dimensjonert for en dachs, og er nok ikke store utfordringen for en jaktsugen terrier.

 

Hundegården skal lages inntil en garasjevegg. Området som skal gjerdes inn inntil garasjeveggen er ca 4x10 meter.

 

Jeg planlegger en høyde på ca 150 cm.

 

Jeg har planer om å lage gjerdet av flettverksnetting, med gjerdestolper av passende lengde. Bakken på innsiden av gjerdet skal dekkes av hønsenetting som dekkes med grus/jord. Hvor får man best pris på passende flettverksnetting og passende gjerdestolper?

 

Er det noen som har noen andre forslag til en fornuftig hundegård? Prosjektet bør ikke bli dyrere enn 2-3 tusen (hvis ikke får jeg ikke råd til bikkja :D ).

 

http://foraas.no/midlertidig-sikring/mo ... ggsgjerde/

 

Jeg bruker slike, de finnes i ulike varianter.

Ta kontakt med Ramirent, Uco eller noe sånt. De har mye "B"-vare liggende som er lett å fixe.

Jeg hentet nettopp et lass med slike. Kostet meg ei bløtkake til "basen".

 

De jeg bruker måler 3,5x2meter (lxh). Jeg bruker jernbane sviller som "føtter". Graver ned svillene, borer hull til rammene, å setter de nedpå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har planer om å lage gjerdet av flettverksnetting, med gjerdestolper av passende lengde. Bakken på innsiden av gjerdet skal dekkes av hønsenetting som dekkes med grus/jord.

...

Er det noen som har noen andre forslag til en fornuftig hundegård?

 

Jeg vil absolutt anbefale å se på hundegårdselementer med en gang istedet for å ta "omveien" om flettverksnetting. Før du aner ordet av det sitter du der med en utbryterkonge som har lært seg at det går an å komme ut av hundegården, og som derfor aldri roer seg ned i hundegård. Flettverksnettingen har en tendens til å bli seende rimelig shabby ut etterhvert, og så må du begynne å lappe, og passe på, og legge stein der hunden har begynt å slite på nettingen osv...

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig med Jibrag som anbefaler elementer først som sist.

 

Det som i tillegg til det han sier er fint er at du kan sette dem opp presis som du vil; bygge på hvis du får flere hunder eller demontere og ta med deg om du skulle flytte.

 

Jeg har hatt begge deler og er ikke i tvil om hva som er best / finest. Jeg hadde en houdinihund og det betydde myyyye ekstraarbeid med laus netting...

Link to comment
Share on other sites

Kan spare en for mye leiting. Armeringsmatter hørtes suverent ut.

Trådstarter skriver ikke sin rase (men er vel en Faune på profilbilldet :) )

Til Mikkel: Veit ikke hvor lenge galvanisert hønsenetting holder før den går i oppløsning,men flere jeg kjenner har brukt det og terrierne har

ikke klart å grave seg ut :) (ennå)

Link to comment
Share on other sites

tenke jeg skulle bygge luftegård og hundehus, men er usikker på hvordan jeg skal gjøre det.

 

derfor spør jeg de med erfaring hvordan dere har gjort det, er ikke interessert i ferdigelementer, budsjettet er litt trangt :|

 

så tips om byggevarer og byggemåte mottas med takknemlighet :D

Link to comment
Share on other sites

Hei

jeg kjøpte ferdige elementer fra en lokal byggherre(ble veldig billig). Dette er sperre gjerder som normalt settes rundt byggeplasser og som står oppi betong ben (små) for vekt og støtte nederst.

Disse modifiserte jeg ved å kutte bort spisse "pinner" på toppen og grave ned "betongbena" for deretter å fylle på med litt grov singel.

Elementene er skrudd sammen med store slangeklemmer og hvor jeg har 2 elementer pr side (blir ca 4x4meter).

Døra ordnet jeg med "4" bokser som ramme og en del av et gjerdeelement som selve døra. Fungerer helt topp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte trykkimpregnert og elementer fra KK import.

 

Lagde en kasse med 8"x2" somstår over armeringsmatter.

armeringsmattene går noe utenfor kassa, for å hindre at noen graver seg inn og andre graver seg ut. (tispe med løpetid i hundegården er fristende for de lokale sjarmørene)

 

Snekra resten rundt et gammel hønsehus og resultatet ble sånn her.

 

428176_10150619273385935_738105934_11240835_1049752396_n.jpg

HErligheten kom på ca 6-7 tusen.

Link to comment
Share on other sites

Uansett budsett ville jeg begynt med en vatret ramme i impregnert treverk som hundegården skal stå på. Om det er naturtomt, bygger du da opp med egnet materiale, som kan være alt fra stablet skifer til jernbanesviller.

 

Så ville jeg kjøpt minimum 4 element, hvorav det ene elementet har dør, samt to hjørnestag. Da har du to stabile hjørner.

 

Så kan du benytte f.eks. garasjeveggen.

 

Som beskyttelse mot sol eller vind eller naboer, er det kanskje en fordel å snekre en vegg ?

Når denne festes mellom de nevnte hjørnene, blir den ganske stabil på en enkel måte.

 

Videre er det kreativitet og fantasi som skal til.

Link to comment
Share on other sites

ferdigelementa blir fort dyre. ingen som har erfaring med trevirke og netting?

 

så forresten ut som en fin hundegård :smile:

 

Har god erfaring med trevirke og netting. Brukte 2meter høy plastbelagt netting. Men da jeg skulle utvide gikk jeg for de tidligere nevnte "byggeplass" gjerdene. Disse får du nesten gratis om du går til en entrepenør/ramirent/uco.

 

Ser enkelte i tråden bruker så mye som 6-7000krpå en liten flekk av en hundegård.

 

Jeg har pr idag 120m2 med hundegård, og har "materialer" for ca 500m2 til liggende. Dette har ikke kostet meg mere en ca 1500kr fedig bygd. Å da har mesteparten av de pengene gått til verktøy og diesel.

Link to comment
Share on other sites

Selv har æ også god erfaring med sånn plastbelagt bufenetting, ca 2 m høyde, og gjerdestolper fra Felleskjøpet. (Men kjøpte rulle med 1m bredde som æ skøytet sammen (etter oppmontering på gjerdestolpene) for enklere håndtering ved bygging. Selvfølgelig beroende av nevenyttighet/redskap/mannskap). Netting i bunn pluss grus/pukk oppå. Husk å lage inngang stor nok for å få inn/ut snøskuffe, og med litt høyde på dørterskelen slik at du får åpnet døra selv med litt snø på bakken. Hvis det pleier å snø der du bor da. :o

 

N

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...