Jump to content

Hundegård


Kammerherren

Recommended Posts

Hei,

Jeg planlegger litt frem i tid og skulle sette opp en hundegård. Siden jeg ikke har hatt hund tidligere er dette et område jeg kan heller lite om.

 

Når det kommer til plasering, hva bør jeg tenke på da? Solforhold, støy, annet?

 

Etter å ha søkt på emnet hundegård fikk jeg noen tips ang underlag i gården, så jeg regner med at det blir belegningsstein. Jeg tenker også i de baner å sette opp et "skur" fra f.eks Maxbo, som etter litt spesialdesign innvendig kan deles opp slik at det er mulig for vofsen og komme inn under tak til en varmelampe om det skulle bli kaldt en vinterdag. Pga dette bygget kommer jeg ikke til å skulle ha noe annet tak over resten av gården.

 

Er det noe annet jeg ikke har tatt med her nå som bør tenkes på?

 

Takk for alle tips.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 161
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Erfaring fra min egen hund er at den elsker sola om høsten/våren, men når temperaturen stiger om sommeren så liker hun seg best i skyggen. Derfor ville jeg sørget for at det alltid er noe skygge som hunden kan ligge under som sommeren. Derimot må det ikke bli bare skygge, dette blir fort kaldt om våren/høsten. Dette sprøs selvfølgelig på hvordan hund du har. En langhåret rase greier seg mye bedre i de kalde vintermånedene enn en korthåret rase, men ville kanskje foretrukket det litt kjøligere om sommeren.

Link to comment
Share on other sites

Takk for informasjon!

Det med hunderase er selfølgelig et punkt jeg burde nevnt. Det ser ut til at jeg kommer til å starte med en harehund, en støver eller dunker. Etter litt tid ser jeg ikke bort fra at det vil dukke opp en norsk elghund også.

 

På den eiendommen jeg kommer til å sette opp dette finnes det flere alternative steder. Det ene er ut mot det ene hjørnet av tomta, der vil det være mulig å ha sol hele dagen. Siden jeg vil ha et lite skur til dyret vil det heller ikke være problem å finne litt skygge ved siden av en av veggene.

 

De to andre stedene jeg har tenkt på er på hver side av garasjen. Her vil det på norsiden være svært lite sol store deler av året. På sørsiden vil det være mer, men ikke lengre enn til 12 om fomidage pga huset som da vil skygge.

 

Ulempen med det første alternativet er at det ligger en grusvei der som det støver noe aldeles forferdelig av på sommeren hver gang en bil paserer. (ikke så ofte, men alikevel). Ser for meg at dette vil være aldri så lite ubehagelig i lengden.....

Link to comment
Share on other sites

Erfaringen herifra med hundegårder er at de vil se litt - og ha litt oversikt. Her har det stort sett vært elghunder, men også harehund. Hunden vil seff være der du er, og ha konktakt med det - så det å gjemme hundegården bak huset/der det aldri er folk er ikke noe jeg ville gjort med det første.

Inntrykket på gneldrebikkjene her er at det er mindre boffing i den hundegården som de har litt oversikt. Hundegården som står innerst på parkeringsplassen (altså bak alle biler, delvis bak hus) bråker alle bikkjer....

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Har bygget opp en hundegård for dachsen min, og studert diverse innlegg på hvordan folk mener det bør gjøres, og som så mye annet her i verden er det 1000 forskjellige meninger også om hundegårder, og deres utforminger, men tilgang til skygge er av vesentlig betydning, så nå i 1 omgang har jeg satt opp en pressening rundt deler/over den! Og hunden er hjemme på dagtid mens matfar må jobbe!

 

Det ser ut som det går bra, men tror han kjeder seg tidvis der inne! Så vurdere hvordan han aktiviseres mere mens han er alene!!

 

 

Mvh

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Hundehus med flatt tak er også en fin ting. Da kan hunden ligge oppå og ha taket som utkikkspost. Dersom det er nødvendig med rengjøring i huset så er jo taket også lett å ta av.

 

Hos meg er ene hunden polarrase, og erfaringsmessig er de flinke utbryterkonger... så det er netting over huset med det flate taket slik at hun ikke klarer å bruke det som springbrett og ut i friheten.

Link to comment
Share on other sites

Her kommer det jo flere gode råd! :D

 

Nå hadde jeg tenkt til å benytte meg av et bygg alla dette http:

 

http://www.rkc.no/produkt.html?ebiz_products.pid=483&mcid=5&ebiz_pcategory.cid=31

 

Da har man plass til å bygge en avdeling der inne som dyret kan ha om vinteren, og en avdeling hvor man kan oppbevare en del hundeutstyr, tørrfor ol. Ved å bygge gjerdet opp mot dette bygget, kan man ha hundeinngang på baksiden. Et slikt bygg vil jo gi noe skygge deler av dagen, men ikke hele tiden. Kan nok være lurt med noe mer som kaster skygge skjønner jeg...... Kan jo også lage en eller annen innretning midt inne i bingen som har en forhøyning nettopp for utsiktens skyld. :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Det ser ut som det går bra, men tror han kjeder seg tidvis der inne! Så vurdere hvordan han aktiviseres mere mens han er alene!!

 

Vi laget en midlertidig hundegård til de to unghundene her i huset forrige dagen. Jeg har en aktiviseringsball til hunden, som jeg legger godis inni (som da faller ut når hun dytter på denne). Denne har hun arbeid med en time eller to. Har også brukt den på to elghunder på snart 8 år, og har blitt en suksess hos dem. Enkelt og forholdsvis billig :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei igjen!

 

Om du leser litt lengre opp, så vil du se at jeg har skrevet at jeg har hengt opp en pressening nå i sommer, så får jeg heller lage til overbygg og en levegg til han senere. Så ja, han har skygge ja, står også noen trær som hjelper litt på.

 

Mvh

 

Sako_35 :)

Link to comment
Share on other sites

Hei Hyprjinta. :)

 

Siden det står at du du er bostedsløs så burde det ikke bli så dyrt! Da jeg er singel og har god plass, så burde det bli en kost på kr 0. :)

Sorry, måtte bare .......:)

 

Tror jeg ligger i underkant av 12000 kr inkludert hundehuset, og gjort det meste selv. Men jeg kjøpte sekker med B20 sement, hadde vært billigere med rein sement, og sand riktignok. Kjøpte 3 eller 4 lass med 12/16 stein ca 1000 kr., hundegårdelementer var ca 6400,- Hundehus 2600,- 2"x4" plank imprignert ca 400 kr og div andre ting.....

Har hatt litt hjelp til støpinga og montering av elementene, ikke alt som er enkelt helt alene.

 

Men takk for berømmelse for hundegården.

 

Mvh

 

Sako_35 :D

Link to comment
Share on other sites

Etter å hatt Sako valpen der en stund, så vet jeg i allefall en ting!

 

Naboen her klager på alt som ikke passer dem!! Valpen hyler jo litt når den kjeder seg og bjeffer på andre hunder som pasere, og desverre naboen har mye hjemmetid.

 

Og jeg som la hundegården lengst vekk fra huset dems, noe jeg nå angre på! :evil:

 

Men det får de bare tåle så lenge han er valp!!

 

Får tro hunden min legger av den ulingen når den vokser til, men den er jo et flokkdyr, og vil være der matfar er!

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Var fin hundegård ja. Litt mere forseggjort en min. Fylte den bare med grus jeg. Gadd ikke å støpe platting. Men skal ikke bo her i så mange år heller så hundegården må flyttes.

Valpen min ula og bjeffa litt i starten. Lot han ikke stå så lenge av gangen. Lot døra stå åpen og vi gikk litt ut og inn uten at han ble låst inn der. Hev litt godis til han inn der så han måtte løpe inn for å finne det. Pluss at jeg aldri går bort å henter han om han ikke er stille. Da står jeg heller å venter rundt hushjørnet. Og dette har funket for meg. Nå er han stille i hundegården. Ihvertfall når jeg er hjemme eller kommer hjemme. Men han står aldri mere enn et par timer der da.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I løpet av sommeren har jeg endelig fått opp skikkelig hundegård, og det hadde jeg behov for. Hvor stort behovet egentlig var, ser jeg nå når den er ferdig. Jeg hadde fra før av to drevere stående i en hundegård, en laika i kjetting ved et hundehus og en halvstøver i kjetting ved et annet. I tillegg til enda en drever som går løst, og en gjeterhund som stod ved det TREDJE hundehuset. Sistnevnte er for tiden satt bort. (jeg jakter gaupe mens de andre leter sau, er slagordet som gjelder). Den løse dreveren er fortsatt løs.

 

Ti tonn maskingrus i bånn for å jevne ut hellinga, jernbanesviller som står på kant og er bolta sammen som fundament til elementene. Flettverksnetting 10 cm under grusen rundt ytterkantene. To separate gårder på 3x3 meter med nettingelementer i veggene, stenger i dørene (det var tomt for nettingdører). Som påbudt i Sverige - forhøyet sitteplass som hundene rett og slett digger. Det er nordvendt, så de har ikke så mye sol annet enn om ettermiddagene. Og egentlig er det like greit, så slipper en å være redd for at det blir for varmt.

 

Jeg trodde det skulle bli mer bråk av å ha alle hundene samlet - det ble omvendt, rett og slett helt herlig stille. Selv om hundene har utsikt over hele bygda og E6. Det går sau helt inn til hundegården, og det tror jeg heller ikke er noen ulempe. Har sett før at hundene blir mer eller mindre likegyldige til sau av det.

 

Det ironiske er at nå har jeg en hundegård til overs... :twisted:

 

hundgardbl6.jpg

 

Det som gjenstår - bygge opp "inneavdeling" med tre separate "binger" inne og dør rett ut til hundegården. Nå flytter jeg hundene hver kveld og morgen, selv om de vel egentlig kunne gått ute nå på sommeren...

Link to comment
Share on other sites

 

Etter å ha søkt på emnet hundegård fikk jeg noen tips ang underlag i gården, så jeg regner med at det blir belegningsstein.

 

Hei jeg vil annbefale deg å sette opp et impregnert bord rundt hundegården nederst og fylle opp med grus eller singel samt legge ut litt netting rundt kanten før du fyller i grus/singel.Veldig greit å plukke opp møkka og hvis det blir pisslukt så er det bare å vanne litt så synker det ned.

 

mvh Bingo

Link to comment
Share on other sites

Holder på å bygge om hundegården nå som vi venter valper og skal gå fra 2 til 4 hunder. Jeg venter på at de som selger de elementene jeg skal ha kommer hjem fra ferie...(må jo stå i stil med de elementene vi har fra før.)

 

Siden jeg skullegjøre litt annet der hundegården skal stå, og at det kom "betongheller med singel på" på tilbud på obs-bygg, slo jeg til å steinla hele utearealet forran huset der hundegårdene skal stå.

 

I Polarhund-miljøet er jo det helt vanlig med hundegårder, og jeg ser at der det ligger slike heller er det ofte lite med møkkete hunder og lite lukt. (forutsetter jo at en holder det ryddig og rent).

 

Bilder kommer når de siste elementene kommer på plass

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Endelig har jeg fått resten av elementene og skal få gjort meg ferdig i løpet av ikke så veldig lang tid... Er jo uutholdelig å gjøre noe i denne varmen...

 

Så kommer spørsmålet om hva dere andre gjør for å "kjøle" bikkjene når det er så steike varmt som nå?

Selv har jeg satt opp partyteltet i hundegården slik at det er godt med skygge... i tilleg spyler jeg hellene i hundegården før jeg går på jobb, slik at de er litt kjøligere enn normalt. Har også tatt den lette expedisjonspulken og fylllt den med vann slik at de kan vasse i den om de har lyst. Skulle jo vært å badet med dem noen ganger for dagen, men siden tispen har under 14 dager igjen til valping så anbefales det ikke bading pga fare for infeksjoner.

Link to comment
Share on other sites

Med 30 grader i skyggen og ingen vind så er det ikke så kjekt ha bikkjene ute. I alle fall ikke uten tilsyn.

 

Jeg prøvde å spyle dem med hageslangen innimellom - men man skal være klar over at det ikke er så bra hvis hunden har mye pels. For det blir rene badstueffekten siden det er så tett med pels at avdamningen hindres... det ser deilig og kjølig ut på utsiden - men helt inntil huden er det kokvarmt.

Uten vind til å avhjelpe - obs. obs!!!

 

Så jeg har satt AC på full guffe og hatt hundene inne rett og slett.

Link to comment
Share on other sites

Welcome to my world.

 

Jeg lar bikkjene vaere innendoers det meste av tiden om "sommeren", som strekker seg fra Mai til Oktober. Rhodesierene mine er flinke med aa bjeffe naar de vil inn mens labradoren min nesten maa dyttes inn bakdoera, hun liker aa sole seg paa grillplattingen mer enn det som er godt for henne. Vi pleier aa kjoere sprinklerene mens de er ute saa de kan kjoele seg paa den maaten. Hundegaarden vaar har foroevrig permanent montert solseil.

 

Ellers saa gaar jeg ikke tur med dem mellom 7 om morgenen og 8-9 om kvelden og selv da tar jeg med meg vann i tilfelle de blir toerste.

 

Er de uten tilsyn saa holder jeg dem innelaast og spanderer noen ekstra dollars paa aa holde tempen i huset rundt 25 grader mens jeg er borte. "Baby Gates" (hva det naa heter paa norsk) funker bra for aa holde bikkjene vekk fra de delene av huset jeg har aktive bevegelsesdetektorer.

Link to comment
Share on other sites

Har lest litt flyktig, så det kan være noe jeg har oversett, men har et forslag. Lag en frittstående platting som hunden kan ligge på når den vil sole seg og ha litt oversikt. Blir det varmt så kan den ligge under, i skyggen. Ikke lag vegger på plattingen for da kommer i alle fall ingen trekk inn der når det er varmt. Har du hund som er litt spretten, så lag plattingen så langt fra gjerdet at den ikke kan brukes som "springbrett" ut i den store verden.

 

Mine hunder har eget rom i uthuset, som de går ut og inn i etter eget forgodtbefinnende. Der har jeg støpt gulv med varmekabler. Godt og varmt på vinteren og befriende svalende på sommeren (for da står varmen selvfølgelig ikke på). De ligger stort sett inne på gulvet om sommeren når sola steiker.På vinteren ligger de oftest inne på liggebenkene.

 

Har også et par/tre gårder der jeg har bygd levegg med tak over i sørenden. Der er det platting. Da kan de ligge mot husveggen og sole seg evt på platting i skygge og under tak om de synes det er varmt.

 

Som underlag har jeg belggningsstein i de sistnevnte og ved renovering av de øvrige blir det slik stein i alle. Super løsning, men skulle hatt et vidundermiddel mot ugresset som vokser opp mellom hellene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har snekret meg en liten luftegård for hunden inntil huset.

I den forbindelse lurer jeg på om det noen som kjenner til om det går å få kjøpt en hundedør som er tilpasset for montasje på vanlig yttervegg av tre?

Kjekt om hunden kunne ha mulighet til å gå ut og inn på av luftegården på egenhånd, og da slipper jeg å bygge eget hundehus i gården.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Heia,

Jeg holder på å lage meg en hundegård til bikkjene så de kan være mer ute om dagene. Hvor stor hundegård trenger jeg på to hunder i dachs størrelse? Der jeg tenker å sette hundegården kommer jeg opp i 9 kvm.

 

Er singel et greit underlag å bruke? Eller bør de ha noe mykere?

 

Kjetil A.

 

 

 

Slått sammen to like emner. G.Larson

Link to comment
Share on other sites

Hvis hunden skal bo ute i hundegården,så er det visse kreterier ifølge lov'en. (tror hundegården skal være min 12km2 å hundehus bla.)

:shock: 12KM2?

 

Mener å ha sett eller hørt at loven sier at skal bikkja bo ute i hundegården fast, så skal den være minimum 12 kvadratmeter.

Link to comment
Share on other sites

Her er Mattilsynet punkt 3.1 i regelverket.

 

Retningslinjer for hold av hund utendørs

3.1 Hver hund bør ha minst 12 m2 å bevege seg på når den holdes i hundegård. Hvis hunder deler hundegård bør størrelsen på hundegården økes med 7 m2 per hund.

 

(fant dette i et innlegg fra et annet forum)

Link to comment
Share on other sites

Det er forskjell på å bo fast ute og å være oppstallet noen timer. Samt at det er forskjell på størrelse på hunden...

 

Mine to bikkjer er store og de deler en hundegård på 17 kvm. Det er mer enn nok - hundegården brukes IKKE til trim eller andre aktiviteter.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Jeg planlegger litt frem i tid og skulle sette opp en hundegård. Siden jeg ikke har hatt hund tidligere er dette et område jeg kan heller lite om.

 

Når det kommer til plasering, hva bør jeg tenke på da? Solforhold, støy, annet?

 

Etter å ha søkt på emnet hundegård fikk jeg noen tips ang underlag i gården, så jeg regner med at det blir belegningsstein. Jeg tenker også i de baner å sette opp et "skur" fra f.eks Maxbo, som etter litt spesialdesign innvendig kan deles opp slik at det er mulig for vofsen og komme inn under tak til en varmelampe om det skulle bli kaldt en vinterdag. Pga dette bygget kommer jeg ikke til å skulle ha noe annet tak over resten av gården.

 

Er det noe annet jeg ikke har tatt med her nå som bør tenkes på?

 

Takk for alle tips.

 

Du får svinge deg en tur over åsen, til meg, da serru. Og titte litt på min bikkjebinge. Jeg er knallfornøyd med denne i alle fall, men at dette er noen fasit skal jeg ikke påstå. Det finnes mange måter. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jaktlykke skrev

 

Mine to bikkjer er store og de deler en hundegård på 17 kvm. Det er mer enn nok -

 

Mattilsynet er ikke helt enig ref:

 

Retningslinjer for hold av hund utendørs

Publisert: 24.01.2005 Sist oppdatert: 11.07.2007

 

Fastsatt 15.05.2003 av Statens dyrehelsetilsyn – Sentralforvaltningen (nå Mattilsynet).

Retningslinjene representerer Dyrehelsetilsynets vurdering av hvordan utendørs hundehold bør være for å oppfylle dyrevernlovens § 2 og lovens særskilte bestemmelser. 1.2 Eier og andre personer med ansvar for hund skal ha nødvendig kunnskap om hunders fysiske og psykiske behov og den aktuelle driftsformen.

 

 

Fra avsnitt: 3. HUNDEGÅRD

 

3.1 Hver hund bør ha minst 12 m2 å bevege seg på når den holdes i hundegård. Hvis hunder deler hundegård bør størrelsen på hundegården økes med 7 m2 per hund. :)

 

Dermed mangler du 2 m2 ihht mattilsynets vurdering av dyrevernloven.

Link to comment
Share on other sites

@Jøtul - Mattilsynet er meg det ;) (er nestleder i Dyrevernnemnda i mitt distrikt).

 

Det er lov å bruke sunn fornuft; bikkjene er der på dagtid når jeg er på jobb - ellers får de både trim i skogen og å være sosiale med meg resten av døgnet.

Hvis bikkjene derimot skulle vært inne i huset mitt mens jeg var på jobb, så hadde de hatt mindre plass å vandre på (de får ikke lov å være overalt), de får ikke frisk luft og ikke minst; de får ikke gått på do.

 

Jeg har studert bikkjene i hundegården; de ligger stort sett i ro og slapper av.

Link to comment
Share on other sites

@Jøtul - Mattilsynet er meg det ;) (er nestleder i Dyrevernnemnda i mitt distrikt).

 

Det er lov å bruke sunn fornuft; bikkjene er der på dagtid når jeg er på jobb - ellers får de både trim i skogen og å være sosiale med meg resten av døgnet.

Hvis bikkjene derimot skulle vært inne i huset mitt mens jeg var på jobb, så hadde de hatt mindre plass å vandre på (de får ikke lov å være overalt), de får ikke frisk luft og ikke minst; de får ikke gått på do.

 

Jeg har studert bikkjene i hundegården; de ligger stort sett i ro og slapper av.

 

Definer utendørs hundehold... :wink:

 

Dersom det å sette hunden sin i hundegården når du reiser på jobb kan defineres som utendørs hundehold, så bryter du dine egne regler :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...