Jump to content

Hundegård


Kammerherren

Recommended Posts

  • Replies 161
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Endelig fikk jeg avskjermet deler av hundegården for sol, brukte presening de 2 første åra etter jeg satt den opp, nå har jeg satt endelig løsning. :)

 

hundegrd3.jpg

 

 

 

Sako_35

fy flate,den var flott :shock: kunne nesten tenkt meg å flytte inn selv :mrgreen: hvor mange kvadrat er gården på :?:

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg har akkurat satt opp en hundegård selv. Den blei ikke så dyr men håper den fungerer greit nok. den er på 25 kvadrat og har litt skygge. bildene er under bygging man skal prøve å få tatt et av ferdig produkt seinere. Jeg har i tillegg satt opp en filt/pressenning i ene hjørnet får mere skygge utover dagen. ;)

En liten oppdatering med nye dårlige bilder fra mobilkameraet, men dere ser jo sånn ca ¨ssen det er intill videre... ;)

Kom gjerne med forslag til utbedringer jeg kan gjøre. (Utenom nytt bikkjehus da får det skal jeg bygge snart)

 

DSC01016.jpg

 

DSC01015.jpg

 

DSC010142.jpg

 

DSC01022.jpg

 

DSC01021.jpg

 

DSC01020.jpg

 

DSC01019.jpg

 

DSC01018.jpg

 

DSC01016.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Begynner og bygge hundegård de nermeste ukene nå, blir ca 24kvm, legger pressenning i bunn, et lag med sand over så blir det noe stein heller og resten singel er planen, kommer bilder etterhvert.

 

Presenning i bunn? Blir ikke det et gjørmebad?

Link to comment
Share on other sites

Har sett på flere av bildene at bikkjene mangler skygge, eller at dere bruker presenning el.lign.

 

Jeg har plantet rådhus-villvin og humle ved hundegården. Da får bikkjene nok skygge (har også noen dragere som villvinen kan klatre på slik at det blir skygge over også)i de varme sommermånedene. Det er mer estetisk å se på enn presenning på boligfeltet. Samtidig får bikkjene mer sol og varme om vinteren. Både dahsen og jämten slikker sol om vinteren.

 

Har forøvrig terrassebord som gulv, 15 kvm, 180 cm høy flettverksnetting, isolert hundehus, to rom, ett med 12V panelovn, 2 vippeluker, oppvarmet vannskål - tror bikkjene har det ganske bra mens jeg er på jobb. Om natta er de på vaskerommet og om kvelden foran peisen eller i sofaen :P . Dama er ikke like begeistret for elgbikkje i sofaen men... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for det Melvin, må få tatt meg turen :mrgreen:

 

Anywho, nå er hundegården mer eller mindre satt opp (det tok bare et halvt år :lol: ) Problemet er at jeg har valgt en flettet netting fra jula som dachsen min, bare etter et kvarter i hundegården, fant ut var veldig lett å dra i slik at det blir større hull i maskene. Da klarte hun faktisk å snike seg ut der :evil: Hvilken netting bruker dere andre? Vurderer å bytte netting (det var 500 spenn rett ut vinduet). Kan ikke ta sjangsen på å ha en netting som bikkja kan komme seg ut gjennom.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt vanlig flettverksnetting, med grønt plasttrekk, sånn som du har i vanlige gjerder (180 cm høy, fås på rull i ønsket lengde). Har du helt rabiate bikkjer klarer de sikkert å bite seg igjennom etterhvert, men min hundegård har nå holdt i snart 10 år - og holdt på plass 2 dachser, jämthund og diverse bikkjer på besøk og pensjon...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte min på byggern, de bestilte. Men det kan hende at din hund har funnet "oppskriften" på hvordan den skal komme ut... Ser ikke helt hvordan din netting er oppbygd, men min er jo flettet som navnet sier. Det er ei fuglebikkje til en kompis som prøvde å komme ut. Den beit og sleit, så du ser hvor den prøvde, men rutene er ca like store. Men om bikkja di klarer å spise seg igjennom over tid veit jeg jo ikke...

Link to comment
Share on other sites

hver tråd er ikke tvinnet rundt neste tråd på min. Den går bare "mellom" trådene. Dette var sikkert like uforståelig skrevet som latin, men klarer ikke forklare det på noen annen måte :(

 

Hvordan vil denne være tror dere? http://www.jula.no/galvanisert-sekskantnetting-med-plastbelegg-131347

 

Og et annet spørsmål, hvor lenge kan jeg la valpen på 7 mnd stå i hundegården alene av gangen?

Link to comment
Share on other sites

Tykkelsen er bare 1,0 mm...det virker veldig tynt for meg (mer som hønsenetting)...

Husker ikke helt prisen på min flettverksnetting, men den var ikke veldig dyr - mye billigere enn hundegårdselementer ihvertfall.

 

Hvor lenge en valp på 7 mnd kan stå i hundegården varierer veldig ifra hund til hund er min erfaring. Dachsene mine har vært tøffe som juling, aldri vist tegn til angst eller noe sånt. Har plassert andre hunder i hundegården min, sammen med mine hunder, og et par stykker har blitt helt rabiate... Så det varierer, og spørs nok veldig hva de har blitt tilvent. Mine hunder syns hundehuset er veldig trygt.

 

...men så lå jeg sammen med alle mine hunder de 14 første nettene...også i hundegården...naboene trodde at jeg hadde blitt gal! :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du får kjøpt skikkelig flettverksnetting på Felleskjøpet i Grimstad Kjetil A. Tror det koster rundt 2000 for en rull som er rundt 20 meter.

Det biltema greiene må du styre unna. Jeg har netting som er 180 cm høy i gården min.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har handlet på KK Import og har fått varene sendt til deg :?:

 

Jeg ser at man må betale på forhånd vis varene skal sendes til deg og da blir jeg ganske fort

skeptisk :| særlig når det gjelder hundegårds elementer og hund-hus for en masse tusen :?

 

Når man skal sette opp en ny hundgård trenger man og søke om tilatelse til dette :?:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

KK-import er en seriøs levrandør av hundegårdselementer, du kan spørre Jaktlykke her, hun hadde særs dårlig erfaring med en annen levrandør, men handlet fra KK-import. Selv har jeg vært å hentet hos KK-Import, der får du det du betaler for.

Under 15kvm trenger du ikke søke mener jeg det er!

 

Rett meg om jeg tar feil om størrelsen som er søknadspliktig. Ser du i tråden her, så ser du bilde av min hundegård, med KK elementer. :)

 

Edit: Skrivefeil

 

Sako_35

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

KK-import er seriøst, og leverar kvalitet. Har hatt bikkjegard derifrå der eg budde før. Sjølv har eg kjøpt gard til 3 hundar (3 båsar på 3x5) hjå Eurodog. Kjempekvalitet og fekk betre tilbod enn hjå KK-import. Fekk rekning etter at varene var levert. Lurt å sjå litt på frakta, eg fiksa rimelegare frakt sjølv enn Eurodog kunne ordne.

Link to comment
Share on other sites

@thehunter: Jeg er storfornøyd med KK Import. Betalte på forhånd som er nevnt her - de skjønte skepsisen etter lureriet fra Cigam, men jeg fikk varene på døra 4 dager etter bestilling; da med dører av bedre kvalitet enn jeg hadde bestilt fordi de syntes det var så ille det jeg hadde opplevd.

Bestilte på mandagen, ble sendt ut på onsdagen og torsdagen lå de på plattingen der hundegården skulle reises.

 

@Kjetil-A: armeringsmatter i bunn med grus og grov singel i et 15-20 cm lag oppå. Suverent både for utgraving men også drenering av urin (finnes ikke dårlig lukt og jeg har gjennom flere år hatt 3 bikkjer på en gang der) samt at det er bra for potene å trø på.

Link to comment
Share on other sites

Kjempefin hundegård du har laget! Hvordan er det med mulighet for skygge? Jeg har en hundegård som stå mye tettere inntil buskas enn din men likevel uten å få skikkelig skygge. Og det er slitsomt for en pelsdott kan jeg love deg... så jeg vurderer å sette opp en levegg rett og slett.

 

130 cm og elghund? Er det godlukt i nærheten av løpske tisper så er det absolutt ingen hindring vil jeg si... polartispa mi klarte å komme seg over 180 cm hun så jeg måtte legge netting over hele hundegården til slutt.

 

PS: Vet ikke hva slags vintre du har, men det blir rimelig fort hardpakka med snø inni hundegården så dermed blir det ytterligere kortere opp til friheten.

Link to comment
Share on other sites

Skal i gang med bygging av ny hundegård. Har i dag en på 40 kvm, men planlegger å redusere til ca. 30. Har en NEG og en drever som kun er der på dagtid.

 

Har lenge fundert på å støpe gulv, men har vel kommet fram til at grus er det jeg vil ha. Legger fiberduk for å forhindre ugras, eller ingen hokus-pokus. Har tenkt å benytte gml. netting: 180 cm galvanisert gjerdenetting. Denne er så god som ny. Stolpes med impringnerte gjerdestolper, og det er her mitt egentlige spørmål dukker opp: Hvordan bør jeg mest hensiktsmessig utforme dette? Har vurdert ringmur, tenker på støping av søyler for feste av stolpesko, har tenkt på ...

 

Mye erfaring og kompetanse i denne tråden, så regner med å få litt hjelp her...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt to hundegårder; den ene med ringmur og den andre med impregnerte 4" plank.

 

Dersom du støyper ringmuren slik at den står litt nedi bakken så slipper du at bikkja klarer å krype under og rømme. Ulempen er at det tar litt tid å lage den samt at når den først er oppe så er designet på hundegården låst. Skal du fjerne hundegården igjen så er det også en del arbeid med å fjerne restene.

 

 

4" plank legger du rett på bakken - ulempen her er selvsagt at bikkja kan krype under dersom du ikke har armeringsmatter i bunn. Men det er lett å sette opp hele hundegården (min som er 17 kvm ble satt opp fra scratch på 5 timer). Og dersom du vil endre utformingen så er det lett - bare å skru av elementene og flytte forskalingen slik du vi ha det.

For deg som skal ha netting på rull vil det selvsagt bli litt mer arbeid med å strekke den og feste den i motsetning til ferdige elementer som har universalskruer og som du kan bruke som byggesett i alle høyder.

 

I min hundegård er det fiberduk, sand og singel, armeringsmatter og grov singel ca 15 cm oppå der igjen. Armeringsmattene ligger (nå) over hele hundegården for jeg fant ut at jeg hadde en utbryterdronning. Lett å holde reint; avføring plukker jeg opp daglig og urin dreneres ned i grunnen og det har aldri vært lukt av noe slag der inne. Det vokser heller ikke et eneste ugress der.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Startet arbeidet med hundgård rindt 17.mai og er nå ferdig med den.

Har selvfølgelig tatt altfor lite bilder men tenkte å legge ut noen bilder.

 

Utgangspunktet var å fjene en gammel garasje og bygge hundegård der.

 

2iia61z.jpg

 

Etter fjerning så det slik ut

 

mc4ths.jpg

 

Så var det å grave ut og fylle pukk og legge en ringmur

 

3026p9w.jpg

 

10eizyo.jpg

 

Så var det å reise bygget

 

2urujwm.jpg

 

zluqg7.jpg

 

2s0gryx.jpg

 

14kiaes.jpg

 

vowxsj.jpg

 

Hundeluke fra kk import

9h802a.jpg

 

Så var det å begynne inne, først flislegge og isolere rundt grunnmur

addz48.jpg

 

Så resten av gulvet flislagt

abt8wg.jpg

 

Lekta ned 48mm i taket til luftespalte

zt8940.jpg

 

Og lagde denne spalta med asfaltplate

vd029l.jpg

 

10 cm isolasjon i vegger og 15 i tak

13ylzdu.jpg

 

Nemi syntes det godt å ligge på isolasjonen

33clqvc.jpg

 

Isolere grunnmuren inni "Hundehuset" også

2v99oci.jpg

 

Hunden skal ha det fint :D

2l87l3r.jpg

 

Til slutt litt panel og det begynner å bli ferdig

5dlydl.jpg

 

262pouc.jpg

 

11qh4xt.jpg

 

 

Det har tatt litt tid å bygge, og har ikke blitt serlig billig, men det hjelper på at jeg har gjort alt selv

 

Skal se om jeg finner noen bilder fra støpinga. Valgte sement med mye fall og sluk i enden. Betongen har jeg kun impregnert.

 

Det tragiske i det hele er at siste listverket kom opp på mandag og på Onsdag ble Dreveren min 13,5 mnd påkjørt.

Så nå har jeg en flott hundergård og ingen hund

 

vgjsdg.jpg

 

Epletreet markerer Nemis siste hvilested

2enqn2q.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

http://i52.tinypic.com/fjoold.jpg" target="_blank

 

http://i51.tinypic.com/29kp2zr.jpg" target="_blank

 

Dette ble resultatet av min hundegård. Hunden har ikke rømt en gang, selv om elg har gått forbi, også tispe i løpe tid. På vinteren freser jeg.

 

Også funker doet mitt i ene hjørnet, driter ikke på steinen eller plattingen.

Link to comment
Share on other sites

Jammen lever denne tråden fremdeles til tross for at jeg startet den opp i juni 2008! :overrasket: Nå har tankene modnet en del hos meg også, og det er kommet en rekke gode forslag og masse flotte bilder i tråden. Jeg benyttet skjærtorsdag til å reise å se på valp, så nå er hund bestilt! :D Tassen kommer i hus 20 mai, så jeg vet hva jeg skal benytte sommeren til i år! Valget falt på en NEG hanhund fra Toten, så nå blir han oppdratt som hadelending! http://www.youtube.com/watch?v=6qA7TA7jNCw"%20target="_blank

Link to comment
Share on other sites

En hundegård blir til.

 

Måtte flytte hundegården pga bygging av nytt redskapshus.

 

P1000158.jpg

 

Brukte byggegjerder

 

P1000161.jpg

 

La impregnert gulv i litt over halve og armeringsnett i bunnen på resten

P1000164.jpg

P1000169.jpg

 

Grusa opp med grov subbus, og laga pall av impregnert matriale som var til overs

 

P1000174.jpg

 

12,5 m2 stor luftegård med oppvarma hus

Link to comment
Share on other sites

Siden sist jeg skrev har jeg flyttet og dermed bygget ny hundegård. Denne gangen er det kun en bikkje jeg har, men hundegården er laget slik at den er todelt med mulighet for å ha den som èn stor innhegning (24 kvm).

 

Armeringsmatter og grov singel på topp; ingen netting over da Houdinihunden min ikke lenger er blandt oss.

 

208512_10150215124951970_567821969_8884358_2136644_n.jpg

 

217724_10150215125041970_567821969_8884360_7839765_n.jpg

 

singelferdigihundegrden.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal legge armeringsnett i bunn med grus over, som flere andre har benyttet. Hvilken granulering på stein er det folk benytter? Jeg kjenner ikke til så mye rundt dette, men det finnes jo pukk, grus, subbus, kult og sikkert masse mer med forskjellig granulering innad i hver kategori? Ser for meg at det er greit å ha litt størrelse på grusen? Hva gjør dere med drenering? Dette er selvfølgelig avhengig av hvor i landet en holder til med tanke på nedbørsmengder, men også plassering i terenget. Har noen lagt ned drensrør?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...