Jump to content

Zeiss vs Swarovski??


Gretchenzo

Recommended Posts

Z3-serien er vel stort sett bare et nytt navn på den tidligere AV-serien til Swarovski. Altså sikter laget etter amerikansk smak: 1"-rør, 4 klikk= tomme på 100yds, (7mm.-100mtr.) og ikke-medforstørrende retikkel.

Lette, smekre sikter som tar seg meget bra ut på lette, fine rifler! :)

Har en 4-12x50 nå, og tidligere en 3-10x42. Meget godt fornøyd. Har brukt dem hardt og brutalt. Hadde et tilfelle av at høydejusteringen på 3-10'en "låste seg", og et tilfelle av dugg på 4-12'en etter noen fuktige netter i telt. Men fikk begge reparert rimelig raskt og kostnadsfritt, (og uten spørsmål).

Fikk sett litt på en Z5 3,5-18x44 BT nå i høst, litt av et Kinder-egg! Stor forstørrelse, Paralakse-justering på rett plass og Bal.-turret, i en relativt lett (450gr.) og fin størrelse. (Litt lengere enn 4-12'en dog.)

Prisen var ganske frisk, men hadde helt klart vært et ultimat fjell-jakt-sikte?

Link to comment
Share on other sites

jeg ser disse z 3 siktene er å få tak i ganske billig fra amerikanske nettsider, er det å anbefale å bestille fra USA? Hva er fordelen ved å ikke ha medforstørrende retikkel? jeg har kun jaktet med det, og ser ikke helt for meg hvordan det vil være uten.. Blir ikke retikkelet fort lite ved høy forstørrelse?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da begynner det å bli en stund siden jeg har vært å sjekket tråden her.. takker for alle gode tips og tilbakemeldinger :D

Valget falt til slutt på en Sako 85 Finnlight med en Swarovski Z6i 2-12x50 levert av Axel Bruun AS i Trondheim.

Gleder meg virkelig til jakta nå :D

Link to comment
Share on other sites

Hva betyr " måle seg mes" ??????????????????? :wink::wink: det er en skrivefeil og betyr "måle seg med"

 

Hva betyr "slet lattelig" ??????????????????? :wink::wink: Dette er også en skrivefeil, men den kan du forsøke og løse selv.. om du ikke har klart og løst den innen 14 dager, skal jeg avsløre :wink:

 

stakkars patetiske lille jævel som sikkert har en ræva zeiss

Link to comment
Share on other sites

Ja, og jeg håper jeg ikke har drite meg ut med å kjøpe Zeiss, selv om jeg ev. ikke har kastet vekk like mye penger som Swarovski forlanger. Har inntil nå trodd Zeiss er nære best mekanisk, optisk, og på design. Har tatt feil før.

Link to comment
Share on other sites

hva baserer du din uttale på 510 Førland? bare din personlige mening eller er det dokumentert noe sted? for begge er jo topp kikkerter som det skiller svært lite på i mine øyne. har selv begge merker. bruker diarangen mest siden dette er ett topp arbeidsverktøy. drømmen min er en zeiss diarange med swarovski optikk. Da tror jeg ikke en kikkert hadde kunne blitt særlig mye bedre :)

Link to comment
Share on other sites

hehe, ja da tar du feil nå også :mrgreen: v modelen er ok men ikke best nei :smile:

 

og til de som tror at zeiss er bra forde det selges fler av de så har de ikke vært i salgs bransjen :P for en selger selger det han har mest brutto % fortjeneste på :)

Faen og da :evil: Dette må sjekkes nærmere :)

Link to comment
Share on other sites

zeiss er mye råere på og overprise end swarovski, og det er klart, når du kjøper et sikte fra zeiss så må du også betale noen tusen kroner for all markedsføringen de brukte på og lokke deg til kunde :lol:

 

He he. sist jeg sjekket lå prisen på swaro langt over zeiss.

Jeg vil tro swaro bruker minst like mye penger på markedsføring som zeiss, i alle fall på jaktoptikk.

Zeiss har klart å bygge seg opp en høg metaverdi, fordi de har levert den beste optikken i over hundre år.

Dette er den beste markedsføringen som finnes.

Men swaro er helt sikkert bra det, hadde prisen hvert på zeiss nivå skulle jeg vurdert en bare på gøy :wink:

Link to comment
Share on other sites

men jeg synes bare det er veldig rart at børsa skal bli helt uhåndterlig slik jeg oppfatter det som skrives.
Nå er ikke verden så svarthvitt. Børsa er ikke enten handterlig eller uhåndterlig.

Godt formulert, Amatør. :wink:

Og et lite spørsmål til Jackrussel, hvor mange Zeiss og Swarovski har du brukt i praktisk jakt i ditt lange jegerliv? :wink:

Link to comment
Share on other sites

@Jackrussel

 

Hatten av for deg, rett og slett imponerende hva du har rukket over i løpet av dine vel 20 år på moder jord :wink:

Uansett, personlig holder jeg en knapp på Zeiss når det gjelder sikter, men foretrekker uten tvil Swarovski som håndkikkert.

Link to comment
Share on other sites

Swarovski er dyrere forde det er det beste :mrgreen:

De som vill kjøpe noe billigere og er fornøyd med, kan kjøpe zeiss, kales, schmidt&bender eller noe annet ok opptikk :mrgreen:

 

kansje i motsatt rekkefølge også ;)

 

Hmmm..... Er folk fortsatt så dumme at de kjøper de der overpriste middelmådige kikkertene fra Swarovski?!? Jeg er sjokkert :winke1::lol:

Link to comment
Share on other sites

Er litt forundret over at man gidder diskutere noe sånt som Zeiss vs Swarovski. Alle siktene jeg har sett i gjennom har jeg stort sett funnet "feil" eller "mangler" ved. Er det ikke det ene, så er det det andre. Når du endelig finner noe som kanskje duger så veier siktet over kiloet og koster mellom 20 og 30 000, og på toppen av det hele så finner man ut at lysbryteren er på helt feil plass. Det jeg prøver å komme fram til er at det like mange meniger om sikter som der er brukere av de.

Når jeg velger sikte prøver jeg å tenke grundig i gjennom hva jeg ønsker å bruke det til. Det er sjeldent at optikken er den avgjørende faktoren for hvilken kikkert jeg kjøper. For meg blir det stort sett en kompromi mellom pris, funksjoner, optikk, vekt og hvor mye juling jeg tror kikkerten må tåle.

Om det står Zeiss eller Swarovski (eller S&B, eller Leupold, eller Nightforce osv...osv..) på kikkert er av mindre betydning.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig Bly. Uten god analysering av behov før kjøp blir det fort til å bytte igjen senere. Ev. små optiske forskjeller mellom toppmerkene driter jeg i, vel så viktig er grad av kompakthet, medforstørrende ret. eller ikke o.s.v.

Link to comment
Share on other sites

Herre min juldag! jeg har en meopta meostar r1 3-12x56 og den er mye bedre enn swaro og zeiss. :overrasket:

|

Og for de som ikke skjønte den så er det IRONI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Hvordan noen kan være så bastante og påstå at zwaro er bedre enn zeiss ELLER omvendt er rett og slett idioti. Hvis man vurderer å kjøpe kikkert så vil jeg påstå at det er den kikkerten som ditt øye ser best igjennom,den du liker teknisk og estetisk,den som passer ditt bruk og din konto som blir med hjem og blir montert på børsa.

 

Prøv kikkerter av venner,kolleger og kompiser før du kjøper og ikke vær så utrolig opphengt i merke. Det er tross alt du som skal bruke utstyret på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Zeiss eller Swarovski er etter min mening avhengig av bruken.

 

Drivjakt: Swarovski Z6i 1-6x24 & Zeiss Varipoint 1.1-4x24

 

Reinsjakt: Swarovski Z3 3-9x36

 

Elgjakt/allround: Zeiss Victory/Varipoint 1.5-6x42

 

Skumringsjakt: Zeiss Victory/Vairpoint 3-12x56

 

Skumringsjakt/allround: Zeiss Victory/Varipoint 2.5-10x50

 

 

Swarovski har gode sikter og etter min mening er spesielt Z6 1-6x24 og Z3 3-9x36 meget gode valg til sitt bruk. Etter å ha sammenlignet Zeiss og Swarovski til skumringsjakt er jeg imidlertid ikke i tvil om at jeg vil velge Zeiss til den bruken fremfor Z6 serien til Swarovski. Om man ikke bryr seg om vekten, er sikkert også Schmidt og Bender sikter som tåler sammenligning, uten at jeg selv har erfaring med andre S&B sikter en 1.5-6x42 og 3-12x50 i Klassik serien.

Link to comment
Share on other sites

Zeiss eller Swarovski er etter min mening avhengig av bruken.

 

Drivjakt: Swarovski Z6i 1-6x24 & Zeiss Varipoint 1.1-4x24

 

Reinsjakt: Swarovski Z3 3-9x36

 

Elgjakt/allround: Zeiss Victory/Varipoint 1.5-6x42

 

Skumringsjakt: Zeiss Victory/Vairpoint 3-12x56

 

Skumringsjakt/allround: Zeiss Victory/Varipoint 2.5-10x50

 

 

Swarovski har gode sikter og etter min mening er spesielt Z6 1-6x24 og Z3 3-9x36 meget gode valg til sitt bruk. Etter å ha sammenlignet Zeiss og Swarovski til skumringsjakt er jeg imidlertid ikke i tvil om at jeg vil velge Zeiss til den bruken fremfor Z6 serien til Swarovski. Om man ikke bryr seg om vekten, er sikkert også Schmidt og Bender sikter som tåler sammenligning, uten at jeg selv har erfaring med andre S&B sikter en 1.5-6x42 og 3-12x50 i Klassik serien.

 

Skumringsjakt Zeiss Victory FL 6-24x72 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

eg må seie eg syntast Zeiss (og då sjølvsagt Victory) og Swarovski ligg temmeleg jamt eg. Det er iallefall ikkje så stor forskjell som prisforskjellen skulle tilseie. Det som gjer at eg heller mot zeiss, er den superkjappe servicen dei har om noko mot all forventning skulle gå gale.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...