Jump to content

Zeiss vs Swarovski??


Gretchenzo

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
Hva med swarovski Z6i 1,7-10x42?? Den må være optimal for all norsk jakt :)

Njae, optimal og optimal. Ser for meg at den kan bli litt snau i skumringen der mange tross alt jakter en del. Jeg har uansett lyst på en slik eller en 2-12x50 :D

 

Hadde forresten en Victory 3-12x56 HT i hånden tidligere i dag, smekker sak det. Dersom Zeiss faktisk har klart å få til noe a la lysstyrken til Victory med dagslysprikken fra Varipoint bør denne være veldig fin; vanskelig å si så mye om det etter å ha holdt den i butikk.

Link to comment
Share on other sites

Hadde forresten en Victory 3-12x56 HT i hånden tidligere i dag, smekker sak det. Dersom Zeiss faktisk har klart å få til noe a la lysstyrken til Victory med dagslysprikken fra Varipoint bør denne være veldig fin; vanskelig å si så mye om det etter å ha holdt den i butikk.

 

Varipoint er en Victory, ergo så finnes produktet allerede 8)

Link to comment
Share on other sites

Den nye Zeiss HT serien vil ta over for både Victory og Varipoint.

De vil fases ut og prisen blir en mellomting mellom de to modellene.

Ca 18-21 tusen veil.

 

HT serien har bedre lysgjennomgang og skumringsegenskaper enn Victory Diavari. Og den har samme styrke på lysprikken som varipoint, altså beregnet for bruk i dagslys og skumring.

 

Så nøye på hele serien på IWA i helgen, og den så meget lovende ut.

Likte også den nye kompensatoren som er lavere/mindre enn dagens modell. Ny måte å merke tårnet på, følger med 8ulike ringer tilpasset ulike kulebaner, 1 blank og 1 med klikkmarkering i cm. Totalt 10 ringer.

Link to comment
Share on other sites

Dersom kikkerten faktisk ikke mister skumringsegenskaper pga dagslysprikken slik som Varipoint gjorde (i.e. mulig at HT allerede er ekstremt bra, men inntil jeg vet hvordan de har fikset retikkelet vil man jo lure på om den ville vært ENDA bedre uten dagslysretikkel..) blir det en veldig bra kikkert, det er helt sikkert.

 

Jeg må dog innrømme at etter å ha fått i hus en Z6i 2,5-15x56 begynner jeg å lure på om allroundegenskapene / fleksibiliteten i denne kanskje gjør at det i mange tilfeller er verdt å ofte litt av skumringsegenskapene. Det for vel hver enkelt avgjøre for seg selv; alle jakter vi jo forskjellig.

 

Jeg ser iaf at Z6i'en fort kan bli "standardkikkerten" på allroundriflen min og Victory 3-12x56'en mer en ren posteringskikkert i skumring. Det er forskjell på disse i skikkelig mørke, det er sikkert, men den er ikke større enn at det ikke dreier seg om mange minuttene med skytelys der jeg jakter. Muligens noe annet om man jakter hjort i måneskinn der denne "minimale" forskjellen utgjør en reell forskjell mellom akkurat å kunne skyte hele natten kontra ikke å kunne skyte hele natten.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke uttale meg noe om kvaliteten på disse kikkertsiktene.. men..

Min erfaring er at Zeiss har en vel kort øyeavstand til å brukes på tyngre/kraftigere kalibere.

 

så ta også kaliber og rekyl med i beregningen når man skal velge kikkert type og se på øyeavstanden man har til okularet

Link to comment
Share on other sites

jeg synes ikke du skal være så forbanna flangd. mulig ht er et par minutter bedre i mørke men synes z6 er bedre på det meste ellers. bedre synsfelt, føler jeg ser et bedre å støre bilde i z. liker å bedre lys bryteren. mye smak å behag. prøv begge. det har jeg gjort. men uten tvil så er jo ht en meget bra kikkert. mulig jeg kjøper en etter vært

Link to comment
Share on other sites

Mente du "føler jeg ser ett bedre og større bilde S enn i Z"? Isåfall er jeg helt enig med deg!

 

Det er ikke så rart at bildet virker større synes jeg. Sjekket spec på noen kikkerter nylig, etter å ha fått min Z6i 2,5-15x56 og sammenliknet den med Victoryene mine.

 

FOW @ 100m

 

Swaro Z6i 2,5-15x56: 16.5 - 2.7 m

Zeiss Vic 3-12x56: 12,5 - 3,5 m

Zeiss Vic 2,5-10x50: 14,5 - 4,0 m

 

Om bildet er bedre eller ikke blir vel mer en smakssak. Synes at Z6i'en er veldig bra i kurant lys (ser like bra detaljer som i Victoryene), men jeg ser en anelse dårligere i skikkelig dårlig lys. Jeg er dog usikker på om det kommer å bety så mye for MIN jakt; det er kanskje snakk om max 5min forskjell under bukkejakten. Dersom man er grenseland lysmessig (ser for meg at hvortejakt nattestid er et typisk eksempel) er det jo noe annet; men for min egen del er jeg spent på om jeg kommer å bruke Zeiss'ene mye i skumring til høsten, eller forsetter med Swaro'en som helt sikkert blir brukt på dagtid.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg og to kompiser hadde en uhøytidlig test i skumringen i kveld med Z6i 2,5-15x56 (gen. 1), samme men gen.2 og Zeiss victory 3-12x56 HT. Swaro gen. 2 var ikke montert på rifle og da litt vanskelig å sammenlikne nøye men la den i en to-fot så det ble ganske stødig. Så ingen forskjell i det hele tatt i de to Swaroene. Var ikke skikkelig mørkt men var veldig vanskelig å se hvem som var lysest av Zeissen og Swaroen. De to andre (som begge er Zeiss folk :lol: ) synes kanskje HT var en anelse lysere og jeg skal ikke krangle på det. Z6èn er noe mer kresen på øyeplassering ved høy forstørrelse. Men bildet i Swaroen synes jeg er mer åpent, større synsfelt og mindre følelse av å kikke mellom ett rør. Så jeg mener Swarovskien er en bedre kikkert til allround bruk men hvis bruksområdet er jakt i marginalt lys er kanskje Zeissen ett bedre valg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke testen foran meg, men mener både Zeiss Victory og Swaro Z4 fikk toppkarakter på skumring.

Samt Helia CBX 3-12x56 og Zeiss Classic 3-12x56.

Sistnevnte er etter min mening et godt kjøp (kr. 9.490 inkl. lys). Classic fikk ett poeng mindre enn Victory på tunnell-effekt på minste forstørrelse, øvrige egenskaper ble vurdert likt mellom disse to.

Link to comment
Share on other sites

Stod og tittet gjennom Zeiss Victory HT 3-12x56 og en Swarovski Z6i 2.5-15x56 for ikke lenge siden.

Swaroen virker som sagt før litt mer åpen enn Zeissen, men lysdot'en føltes stor som en 50-øring for å sette det litt på spissen, og det passer ikke min bruk.

Mener at lysdot'en må strebe etter å være så liten, klar og lite dominerende som overhodet mulig.

 

Før dette hadde jeg gått og psyket meg opp til å gå for Swaroen i snart 2 mnd selv om prisen var godt over HT'ens 14690,- Jeg fortalt meg selv at å kunne ha 15x forstørrelse samt aksellerometerbasert av/på

av lysdot'en var verdt dette.

 

Men etter å ha kikket gjennom begge kikkertene så sto 2 ting klart for meg:

1: Auto on/off på lysdot'en er en gimmick når det gjelder praktisk jakt og batterisbesparelse. Disse dot'ene trekker minimalt med batteri uansett, og om Zeiss har auto-off etter 4 timer, så tenker jeg at jeg kan leve med å kjøpe ett ekstra batteri pr. 2 år med bruk

 

2: Å betale ekstra for å gå opp fra 12x til 15x forstørrelse er (for mitt bruk) totalt bortkastet - fra 12x til 15x på Swaroen var det veldig liten reell forskjell. Det er sånn som gjør seg mer på papiret enn i praktisk jakt (det samme synes jeg forøvrig gjelder det om 95% lysgjennomgang på HT-serien).

 

 

Så jeg endte med å gå for Zeissen og gikk bort til Winge-stand'en beredt på å fleske ut kr. 16 490 - da jeg fikk messepris på kr. 13 800,- stod valget ennå klarere for meg og jeg endte følgelig opp med HT'en.

 

Men når det er sagt, kunne jeg veldig gjerne tenkt meg Z6i'en om Swarovski hadde gjort noe med lysdot'en sin og ikke minst prisnivået sitt - for det er det absolutt peneste kikkertsiktet på markedet og jeg har siklet lenge etter det :-)

 

Uansett, å betale 13 800 for en HT 3-12x56 er snart 9 000 mindre enn for en Z6i 2.5-15x56 og det er ikke en optisk forskjell i verden som er verdt den prisforskjellen - spesielt ikke når man sammeligner top of the line Zeiss mot Swaro der forskjellene tross alt er marginale.

 

Har kun 1 jaktsesong under beltet, men for min del handler det å velge optikk om praktisk bruk og sunn fornuft sett i forhold til bruksmønster.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sit i den tøffe "he lyst på" modusen om dagane. Ny kikkert til 22-250'n eller 30-06'n.

He idag ein gamal Zeiss Diavari 3-12x56 på 30-06'n, og ein nyare Leupold VX3L 3,5-10x50 på 250'n.

Det eg i utgangspunktet hadde bestemt meg for var å handle ny Victory HT 3-12x56 til 250'n sidan det er

denna rifla som bli brukt i dårlegast ljos og lengst skyteavstand.

 

MEN: det ha vore kjekt med ein Swaro Z6i 2-12x50 på elgbørsa au, sidan eg stort sett kun går med/etter bikkje i elgjakta.

Men i reinsjakta er det greit med 12x på maks... syns eg...

Bildet i Swaroen 8,5 m breiare enn HT'n på minste forstørring... Klart kjekt i elgskogen!

Å sikkert 12m breiare enn den gamle Zeissen eg he, å den kan eg setje

over på 250'n vis eg kvittar meg med Leupold'n.

 

Det som valget mitt fell mest på er kva eg skal bruke rifla til.

Å kven av riflene brukar eg mest?

Det veit eg ikkje :roll::roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har PV-N 2,5-10x56, som er samme kikkert. Z4i er bare et nyere navn og med litt endring på bryter.

Har skutt en del hjort og rev med denne. I fra greie til krevende forhold (rev). Dette siktet yter såpass

at jeg personlig gir meg før siktet gjør det.

 

Ofte jeg ikke skyter hjort, selv om jeg har god kontroll på siktepunktet. Fryten ligger i at de kan rase ut av bøen, og

da er situasjonen værre, selv med gode treff.

 

Så, om du klarer deg med 10x, er det virkelig et godt sikte til utfordrende forhold. Ikke like smekker som 50-objektiv-

utgaven. Som også har 12x. Se litt på det også du. Du blir ikke skuffet over skumringsegenskapene til det heller. Naboen har

det, og er like ram som meg i skyminga.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Mange som har erfaring med Swarovski Z4i 2,5-10x56?

Gode som dårlige?

 

har hatt dette sikte i eit år nå. har til dags dato ingen ting negativt å sei om det!

 

veldig grei patent på lysbrytar, kjekt med oppbevaringsplass for reservebatteri lett tilgjengelig.

 

skarp og lyssterk kikkert. veldig fornøgd med retikkelet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...