Jump to content

Cal. for STORE dyr ?


olemartiny

Recommended Posts

  • 11 months later...

9,3X62 fungerer bra på begge de artene du nevner. Har selv skutt elg med 9,3 og aldri hatt problemer. Gjennomskyting hver gang med 286 grain lapua mega. Har også erfaring med 416 Rigby. Dette kaliberet er noe mer spesielt enn 9,3mm, men gir en god del mer effekt. Du får gode rifler fra tsjekkiske CZ i dette kaliberet. Norma leverer hylser, så det er null problem å lade ammo. Fabrikkammo fra Norma i 416 Rigby koster opptil 160kr/skudd..

 

Lykke til i Canada.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke jaktet moose og grizzly i Canada (men har bodd der en periode), og jeg ville nok også valgt 338 Winmag i rifle med kontrollert mating (mausermekanisme).

375 H&H eller nye 375 Ruger blir heller aldri feil til slik jakt.

 

338 Winmag og 375 Ruger har standard lengde på mekanismen, og fås i lette og hendige våpen.

Med 375 H&H må en ha magnumkasse og riflevekta øker vel noen gram uten at det behøver å bety så mye.

Grizzly er "dangerous game", og riktig kulevalg er også en viktig faktor (Swift A-frame, Barnes TSX, Woodleigh PP...)

Jeg har brukt alle tre kalibrene i Afrika, og merket ikke vesentlig forskjell med tanke på effekt på vilt.

 

9,3x62 er også en god kandidat selv om jeg aldri har jaktet med den selv.

Link to comment
Share on other sites

Hva med .45-70? Populær på andre siden av dammen, sympatisk rekyl og super anledning til å kjøpe en Marlin 1895 Guide Gun :). Garret lager noen skikkelig sinte ladninger som er brukt også i Afrika på store dyr med suksess.

 

Selvsagt viktig hva slags jakt det er snakk om. Åtejakt fra tårn burde være utmerket, men hvis holdet strekker seg mye over 100m, så er nok kalibre med mer hastighet tingen.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

En 338 og en 45/70 blir 2 helt forskjellige ting..

En 338 vil være svært anvendelig i en rekke situasjoner. Relativ flat kulebane, fabrikkammo med gode premiumkuler, anslagsenergi god nok ut til 3-400m osv.

45/70 er hyggelig nok, men i en lever-action blir det et spesialvåpen for hurtige skudd på korte hold. Bare 405grs kulene har god nok penetrasjon på større vilt. Presisjon og kulebane langt dårligere enn en gjennomsnitts 338..

 

M

Link to comment
Share on other sites

En 338 og en 45/70 blir 2 helt forskjellige ting..

En 338 vil være svært anvendelig i en rekke situasjoner. Relativ flat kulebane, fabrikkammo med gode premiumkuler, anslagsenergi god nok ut til 3-400m osv.

45/70 er hyggelig nok, men i en lever-action blir det et spesialvåpen for hurtige skudd på korte hold. Bare 405grs kulene har god nok penetrasjon på større vilt. Presisjon og kulebane langt dårligere enn en gjennomsnitts 338..

 

M

Hold ut til 150m burde en 45/70 håndtere greit, og at presisjon er dårlig? Vel, er svært fornøyd med presisjon i min GuideGun. Hadde ikke forventet noe i nærheten engang.

Treskuddssamlinger på 25mm syns jeg er bra når holdet er 100m. Men mulig at elgene er små i Canada?

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg har fått med meg er .300 Win mag det mest utbredte kaliberet på disse lengde og breddegrader.

Merk at det er vanlig å skyte på adskillig lengre hold enn de fleste er vant med her på berget i alle fall når det gjelder jakt på elg og brunbjørn.

Behovet for "nærkampvåpen" er kan hende derfor ikke så stort.

 

.300en er forøvrig et utmerket allround kaliber for jakt her hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Uansett hvilket kaliber du velger så tror jeg du skal få en fatastisk og flott opplevelse.

 

Selv har jeg både 300 WM, 358 WM og en Marlin 45-70. Favoritten min blandt de tre er 45-70 børsa.

En kort og lett børse som har god presisjon og mye sjel. I motsetning til mange andre bøylerifler har de utkast av hylser til siden, vilket gjør det uproblematisk med kikkertsikte. Kikkerten bruker jeg på minste forstørrelse og da har jeg en børse som er like god på korte hold hvor det er litt action og som er god på 100 meter pluss.

 

Den er kort og lett hvilket er veldig kjekt nør du skal bakse gjennom kratt og buskas: Den er morsom å skyte med og når man først er i cowboy og indianerland så hører jo børsa liksom hjeme der. De andre børsene/kalibrene nevnt i dette og de andre inleggene er selfølgelig også godt egnet, hvert på sitt hvis. Men bare Marlinen gir deg den gode følelsen. Jeg ville også tatt med meg min .357 Colt King Cobra i beltet. Nesten så man kunne øsnke å møte en litt sint grizzly i tett alderkratt, senke hånden mot beltet si: Make my day, punk!

 

God tur:-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun erfaring med kalibere opp til 30-06, la det være sagt med en gang.

 

Canada og jakte grizzly?

Potensielt lange hold og store/farlige dyr..

 

Det må bli .300 WinMag, eller .338 WinMag om du klarer med rekylen.

 

Sjekk denne linken for mer synspunkt:

What Calibers Do I Need For North American Hunting?

http://www.chuckhawks.com/what_calibers.htm

Link to comment
Share on other sites

Det kommer litt an på hva du jakter her hjemme og om du eventuelt lader selv. Dersom du også jakter elg her hjemme er 9,3X62 nærliggende å tenke på.

Lader du selv ville jeg også tenkt på 358NM, med 280 grains Swift eller 225 grains TSX vil den være et godt valg.

Det er flere her som har nevnt 338WM, det vil ikke være feil å velge den.

Link to comment
Share on other sites

Når du først skal gå til anskaffelse av en rifle nr 2 så bør du ta hensyn til hva slags jakt du bedriver hjemme i furet værbitt. Dersom du jakter elg, eller kommer til å gjøre det, vil det være lurt å velge en rifle som ikke er tyngre enn at du gidder å bruke den. Grove og halvgrove rifler må ha vekt for å bli godt skytbare, min egen Husqvarna i 358 NM veier 3,3 kg + kikkert, og såpass må den være for å bli god å ta rekyl med. Siden du er vant med 6,5 bør du gå litt gradvis til grøvre kalibre, .30 magnumer, 338WM, 358 NM har blitt nevnt av andre her og er trygge valg.

 

Men hva vet jeg, jeg har bare vært på elgjakt uten å skyte noe, og i Afrika ble det heller ikke noen store dyr. Så hvis en Marlin 45/70 eller en dobbel 500 NE er det som vekker havesyken, så bare slå til uten å høre på meg.

Link to comment
Share on other sites

Hva er kaliberkravet? Tenkte bare at hvis du var fornøyd med 6,5'en, kunne du kanskje brukt den? Hvis man stiller med kuler som penetrerer dypt, som Swift, Barnes, Rhino eller Trophy Bonded, og er pirkete med skuddplassering, burde det være mulig å senke både kjempeælj og bjørn med 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Herlig med en tråd hvor ingen påpeker viktigheten av at kalibret må være egnet for kapping av løp og demper :mrgreen:

 

Spøk til alvor... både 338 Winmag og 375H&H er uproblematiske kaliber når det gjelder rekylopplevelsen.

Velg rifle med rett stokk, passe tyngde, sikte med brukbar øyeavstand, god kule, og du er klar for det meste.

Når det gjelder skyting på lange hold (lengere enn det vi vanligvis praktiserer her hjemme), er det du som bestemmer!

Du betaler regningen, og er du ikke komfortabel, skyter du heller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...