Jump to content

Hva hadde dere gjort med denne karen


Jamt

Recommended Posts

Til morran i dag så banka katten febrilsk på vindu og skulle inn. Den var livredd, tenkte det var en rev i hagen :D.

 

Men plutselig sitter denne karen i grillbua og speiler seg :mrgreen:

 

normal_IMG_4009_(Small).JPG

normal_IMG_4013_(Small).JPG

Nå sitter han oppe i ei furu rett bak huset. Denne har holdt seg i området i lengre tid. Har "terrorisert" ungene som skal på skolen og sitti på verandaene rundt i bygge feltet her.

 

Er det noe galt med han? Eller er den bare selskap syk :lol:

 

Men han har igrunn kommet til feil plass, for børsa står igrunn klar, men så var det dette med samvittighet og utfordring osv. :roll::roll:

 

Hadde vært fint med en slik på peisen

 

Hadde vært morro å veid den, for den er svær

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dere som har peiling på skogsfugl, er det noe galt med den eller skjer slik til tider. Det er jo en stund til parringa, denne har holdt seg rundt folk i snart 1 mnd nå. Borte i bygge feltet her satt den og katten ved siden av hverandre på rekkverket på verandaen :D.

 

Nei det er en Tiur uten tvil. Ser ut til å ha noen hvite fjær i nederst på brystet, er det da en ungfugl eller voksen.Den ser temmelig svær ut

Link to comment
Share on other sites

det er vell ikke en ren jaktopplevelse å skyte en tiur i et nabolag som driver og terroriserer naboene, men jeg ville ha prøvd å tatt livet av den på en eller annen måte.

 

hvorfor? for den terroriserer nabolaget ditt og en helstekt tiur fylt med diverse ting er jo noe så innigranskauen godt! Eller den kan stoppes ut og stå over peisen som du sier, det vil jo være et morsomt minne :)

 

letteste måten å finne ut på om det er en ungfugel eller ikke er ved å holde i det nederste nebbet, knekker det er det en ungfugel, men det kan du jo ikke gjøre noe med før den er død :lol:

 

Alle tiurer er hvite på brystet og vingene. letteste å bedømme på om det er en ungfugel eller ikke da den er levende er å se på størrelsen og "halefjæran".

 

har hørt om mange tilfeller hvor tiurer går amok på folk, var vell en her i trysil for 3-4 år sida som hakka på folk som gikk på veien. hva som skjedde med den vidre vet jeg ikke.

 

Kristoffer Clausen har vell en liten filmsnutt på youtube der han viser en tiur som angriper dattera hans. (jeg tror det er kristoffer som har den filmen)

Link to comment
Share on other sites

er det noe galt med den eller skjer slik til tider? Det er jo en stund til parringa

 

Er nok ikke noe galt med den, er ofte slike historier i lokalavisene. Som regel litt nærmere våren, men har selv hatt en tiur på pipa på vinteren. Den hold seg rundt gården i flere uker, satt å "vaglet" på pipa, telefonledningen o.l.

Jeg tror du vil få en bismak av å knalle ned denne, og ville heller hatt den som en artig historie i minne. Jeg er glad for at jeg ikke knallet ned "pipetiuren min"

Link to comment
Share on other sites

Her er oppskriften:

1: Sett komfyren på 180 grader

2: Ta opp ca en halvliter blåbær i fra fryseren

3: Lag en sti (av blåbær) fra grillhuset og like inn i komfyren

4: Kast en liten neve salt og pepper på den i det den går igjennøm kjøkkendøra

 

God jul og god middag :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Den lever enda :D OG nå er det mørkt. Får se i morgen om den ypper til strid eller om den bare sitter å ønsker selskap, hvis så så lever den nok de siste 3 dagene også :D. En flott fugl. Har sitti på samme plass i hele dag. I furua bak grillbua. Passe hagle hold

Link to comment
Share on other sites

Skyt og spis (med god samvittighet). Skal man jakte for opplevelsene, trenger man ikke amo i rifla (ikke trenger en rifle heller, kamera gjør den jobben). Nei Mat er mat.

 

Jakt er enten for å få mat, eller for å øke mengden med mat i skogen. Så skyt den, og husk den artige historia om Tiuren som ville bli middagen din. :wink:

 

(spesielt dyr som oppfører seg avvikende, er nyttigt å ta ut av systemet. Disse har naturen nærmest bestemt skal bort).

Link to comment
Share on other sites

Husker at det var en sånn på Rena Leir da jeg tjenestegjorde der i 99/00. Tusla rundt i leiren. Mener dette var mer utpå vårparten, da det er mer naturlig at de oppfører seg slikt. En dag var den med troppen vår på 30 meters banen. Satt på toppen av vollen mens vi lå og skjøt i retning av den. Snål følelse å ligge og skyte og hele tia måtte passe på å ikke treffe den jævla tiurn :D

Link to comment
Share on other sites

La nå stakkaren gå, når du ikke har tatt den mens den var "frisk" og ved sine fulle fem- er det vel ingen grunn til at du skal massakrere den når den i ren juleglede har fått litt løpske hormoner!?? :) Nei, gled deg over selskapet, og kan hende får du flere besøk av den utover vårvinteren- ta heller noen flotte bilder av den da vel?

Link to comment
Share on other sites

Vi har opplevd klin kokos tiur to ganger her hvor jeg bor.

Her er det i tillegg langt mellom de i skogen.

Jeg tror ikke dette fenomenet er så skjeldent.

Sist gang det skjedde her , tok jeg bilde av tiuren når den står på hagla mi som jeg la på bakken ved hekken der den beitet i timevis (svartsurbær)

Jeg har latt tiuene gå , selv om dette hat vært i jakta

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...