Jump to content

Hva skal jeg gjøre med naboens "løs-hund"?


MacJoJo

Recommended Posts

Hva skal jeg gjøre med naboens "løs-hund"? Evt med naboen?

 

Saken er at sist torsdag kom jeg over naboens hund da den jaget rådyr-kje. Dette er en ung fuglehund (6 mnd og brun, jeg kjenner ikke hundetypen).

Da jeg konfronterte eieren (naboen) med at hunden hadde jaget rådyr-kjeene frem og tilbake på ett jorde i litt over en halv time, så mente han at det gjorde da ingenting, hunden spiser jo ikke rådyrene.

 

Vel jeg prøvde å gjøre det klart for naboen at hunden ikke trenger å spise kjeene for å drepe dem. Med dagens kulde, og harde skare, er det ikke så lett for rådyrene å finne fòr, så de kan rett å slett løpe seg i hjel.

 

Så etter litt frem og tilbake ble vi enige om at han skulle prøve å holde hunden inne i alle fall på ettermiddagen, det er da rådyrene er frempå å beiter her. Men han måtte slippe ut hunden noen timer på formiddagen fordi hunden trengte mer trim enn han orket å gi den (hva slags selvlært fuglehund blir dette tro?).

 

Hva kan jeg gjøre overfor naboen? evt hans hund?

 

 

 

Så en liten morsom historie fra dagens rådyrjakt.

 

Jeg felte i dag ett rådyrkje, etter å ha flådd det skulle jeg steine ned skinnet, hodet og innmaten. Men da jeg holdt på å hente stein kom jaggu meg "fillebikja" og "stjal" pels og hode. før jeg fikk gjort noe hadde den fått det ut av hullet, og dro det med seg over holka, og reiste hjem med "byttet".

 

Vel, må si jeg knakk sammen av latter da jeg tenkte på at eieren sa at hunden ikke spiste rådyr, hehe, og plutselig finner han en rådyr-fell på trappa, hehe, og jeg ler enda. Hadde virkelig vært morsomt å være flue på veggen når han skal slippe inn "fillebikja" si, hehe, og den kommer slepende med en rådyrfell (inkusive hodet), hehe.

 

Lurer på om jeg skal ta en tur å si at hunden har jaktet rådyr igjen, og at det mangler ett kje, hehe, kanskje det hjelper på "fri-dressuren".

 

 

Vel, det var dagens problem, og dagens jakthistorie, hehe.

 

Men kan ikke si at jeg liker at denne "løs-hunden" får streife fritt rundt for å jage rådyr, helt klart at rådyra blir stresset av dette.

 

Hva gjør jeg?

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

Selv om det ikke er bandtvang, er det ikke slik at hunder skal kunne løpe fritt utenfor eiers kontroll. Å anmelde eier har jeg ingen tro på - det skaper som regel bare ufred - men som regel hjelper det om en eller annen "myndighetsperson" (lensmann, viltnemd el.) tar et alvorsord med eieren. Har god erfaring med å bruke en av de gode gamle viltnemdskarene til slike "oppdrag", de har som regel myndighet som en gammel heimevernsoffiser, og en egen evne til å få poeng i boks uten å gjøre mer spetakkel ut av det...

 

(pers.medd...) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke komunen båndtvang? I beste fall utvidet båndtvang.

Sjekk dette først.

Har komunen utvidet båndtvang,så konfrontere naboen med dette,å gi beskjed om at hunden SKAL holdes i bånd. Hvis ikke tar du videre affære å kontakter blålysetaten.

Men du har jo en dust av en nabo som sier han må slippe hunden fri et par timer pga han ikke gidder gi den nokk trim. Skal vedde på at den hunden er understimulert,å aldri blir en god jakthund...

Synd for hunden egentli..den hadde fortjent en annen eier.

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er ikke kommunal båndtvang her. Men i følge "hundeloven" skal jo ikke hunder slippes uten at eier har kontroll over dem. Og det skal utvises særskilt aktsomhet overfor hunder som beviselig har jaget vilt.

 

Jeg er ikke interessert i noe uvennskap med naboen, så det er uaktuelt å anmelde han. Men det må bli en stopp på denne rådyr-jagingen.

 

Har en kompis som er politimann, så jeg vurderer å ta det opp med han. Så kanskje han, som det foreslåes her, kan ta en vennlig prat med hundeeieren.

 

 

Men ler fortsatt av naboen sikkert fikk med en rådyrfell da han skulle slippe inn dyret, hehe.

 

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

Selv om det ikke er båndtvang er det langt fra lovlig å la en hund gå løs uten oppsikt!

 

Jfr. Hundeloven §4:

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

 

Hunder kan være løse bare når de

a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller

b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

 

 

Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll.

 

Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

 

Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen.

 

Hunder skal alltid holdes under slikt tilsyn at de så vidt mulig hindres i å drive eller forfølge vilt, jf. likevel § 9 tredje ledd.

Link to comment
Share on other sites

For å gå rett på sak, så er det å bo på landet, folk tror de kan gjøre det de vil, alle her slipper hunden sine ut uten direkte overvåking, men de er bare for det bisja må gå på do. treffer flere i båndtvang tiden med løs bisje også. Men er jager ikkje hunden noe, og det hender de stikker av, fikk besøk av en svær skjøter for 1 månde siden, den var på ville veier, men den oppførte seg. Eg hadde bare skat til naboen at vist eg ser bisja de sliter ut rødyrene til de dør er du anmeldt. Å da vet eg ikkje ka som skjer med bisja de, så ta ansvar å lag en hundegård, eller så kan du resikere å miste den. Eg er gode venner med de nærmeste naboene og vil ha det sånn også, men noen må vise mot og ta ansvar. Han kan jo også resikere at bisja blir overkjørt også å det må være fryktelig, så vist han bryr seg om bisja så tar han ansvar. Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

 

Spesiell adferd på disse rådyra, har de røyka sokkene sine? :roll:

 

 

Vel, det er nok ikke rådyra som har røyka sokkene sine, men kjøteren som flyter oppå skaren, og rådyra går gjennom, og finner bunn 35 cm lenger nede.

 

Bikja springer dem glatt opp, han var som en gjeterhund rundt dem.

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

Ett par ting virker veldig klart.

Naboen har ikke kjøpt seg fuglehund for å jakte fugl, de mulighetene spolerer han etter alt å dømme ved å "ødelegge" bikkja på denne måten. Ei heller tar han hensyn til normal skikk og bruk eller viltvern, og etter min mening burde han aldri ha eid hund. Trådstarter ønsker ikke bråk og uvennskap med naboen, noe som virker som en fornuftig og gjennomtenkt sak. Støtter ham 100% i det, da han selv kanskje er hundeier og på en måte sitter i "glasshus" selv om han har ett bra hundehold. Krig med naboer kan ha en tendens til å eskalere, noe som svært få er tjent med.

Jeg ville tatt en ny prat med naboen og fotalt ham hva slags skade bikkje hans gjør på rådyra og hvor alvorlig slike ting kan utarte seg. Det er jo hevet over enhver tvil om at hundeieren ikke er sitt ansvar bevisst, og det bør synligjøres på en slik måte at han faktisk skjønner det uten å måtte gå fullstendig ydmyket ut av situasjonen.

Om han fortsatt ikke forstår alvoret og legger om sitt hundehold, må det jo være mangel på noe annet enn kkunnskap og forståelse. Uansett er min erfaring at de fleste tåler å bli snakket til om det gjøres på en ordentlig måte.

Jeg ville ihvertfall prøvd en slik måte før en gikk til andre skritt.

Link to comment
Share on other sites

4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

 

Hunder kan være løse bare når de

a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller

b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

Hva er det som er vanskelig å forstå i denne loven? Les overskriften til paragrafen en gang til, og merk dere ordene vilkår for å la hund være løs.

 

Hund har aldri lov til å være løs og alene (ikke engang på jakt). En hund som ikke er i ett arbeide, skal alltid være innenfor eiers kontroll, og selv da innenfor synsvidde.

Link to comment
Share on other sites

Hund har aldri lov til å være løs og alene (ikke engang på jakt). En hund som ikke er i ett arbeide, skal alltid være innenfor eiers kontroll, og selv da innenfor synsvidde.

 

Nå må du slutte :shock:

Minner meg om en opplevelse jeg hadde for noen uker siden. Bikkja tok ut hare som dro rett til fjells, og det kom en dame på tur og kjefta meg opp fordi jeg sto nede og postet og ikke løp opp fjellet etter losen. Hun mumlet seg kjeftende bort fra oss før jeg fikk muligheten til å forklare hvordan dette foregår :?

Link to comment
Share on other sites

1. Ta det opp med hunde eieren, og forklar at om han ikke har kontroll på hunden sin, så må du melde fra om dette til viltnemda.

2. Hvis han fremdeles ikke har kontroll på hunden så meld fra til viltnemda. Torvald snus vil neppe gjøre noe med denne saken, om de i det hele tatt gjør noe, så vil de sende en henvendelse til viltnemda.

 

Dette med ekstraordinær båndtvang er veldig tungrodd, samtidig som det blir en kollektiv avstraffelse for at en person ikke klarer å holde kontroll på hunden sin. Å innføre ekstraordinær båndtvang medfører at en må opprette en lokal forskrift med høringsfrist på 1 mnd. i praksis betyr det at det tar i allefall 2 mnd før den ekstraordinære båndtvangen blir innført.. og da er det jo som regel for sent..

Link to comment
Share on other sites

det den fugle hunden gjør er vei ulovlig siden den går over max str er det ikke 44 cm?så vidt jeg vet er det ikke lov. selv om det ikke er båndtvang har den ikke lov til og jage rådyra.med en drever har :P

 

OT: Kravet til boghøyde under 41 cm gjelder bruk av "Løs, på drevet halsende hund" Fuglehunder kommer ikke under dette begrepet.

 

Med "Løs, på drevet halsende hund" menes først og fremst Støvere og kortbeinte raser som drever, beagle, bassett og dachs.

 

 

§ 22. Løs, på drevet halsende hund

 

Bruk av løs, på drevet halsende hund er tillatt brukt under jakt på følgende viltarter: hjort, rådyr, gaupe, rødrev og hare, eller felling av gaupe. Boghøyde til løs, på drevet halsende hund som brukes under jakt på hjort og rådyr må ikke overstige 41 cm.

Link to comment
Share on other sites

Han mener nokk en svær kjøter :mrgreen:

Eller på bokmål..en stor hund :lol:

 

Hehe...jada, jeg skjønte jo faktisk hva han forsøkte å skrive...var mer ment som et stikk og en oppfordring til å skrive skikkelig.

 

Skrive skikkelig? Noe i veien med deg? har du hørt om dysleksi? Tenk vist verden bare hadde bestått av selvgodt idioter som deg da hadde det hadde vert flott. Tenkt deg om før du tryker på tastene.

Link to comment
Share on other sites

Han mener nokk en svær kjøter :mrgreen:

Eller på bokmål..en stor hund :lol:

 

Hehe...jada, jeg skjønte jo faktisk hva han forsøkte å skrive...var mer ment som et stikk og en oppfordring til å skrive skikkelig.

 

Skrive skikkelig? Noe i veien med deg? har du hørt om dysleksi? Tenk vist verden bare hadde bestått av selvgodt idioter som deg da hadde det hadde vert flott. Tenkt deg om før du tryker på tastene.

Tenk deg om selv også. Prøv å ta det med humor. Det løser ting oftest på en bedre måte, men tydeligvis ikke denne gangen. Ikke la en fillesak eskalere med stygge utsagn.

Link to comment
Share on other sites

Hvah?

Må jeg løpe sammen med bikkja når den jager?

Hva med å lese hva jeg skriver. :wink:

 

ikke er i ett arbeide
Det vil si gjelder ikke hunder når de brukes i lovlig jakt eller lovlig trening til jakt, ikke gjeterhunder, ikke politihunder, ikke lavinehunder etc. Da disse har ett videre begrep på kontroll og endel untak knyttet til sin bruk.(og det var dagens voksen opplæring). 8)

 

Hva angår trådstarters problem, er bekymringsmelding til politiet eller kansje først et forsøk via viltnemda. Absolutt veien å gå. Husk man må ikke annmelde noen, fordi om man ber politiet om hjelp til å rydde opp (jeg har skrevt noen slike bekymringsmeldinger, og det som skjer er at de tar kontakt med hundeeier om problemet. Og om noe værre skulle skje, er muligtheten for at hundeeier får så det svir, uten at han/hun slipper med skrekken. Slik de ellers normalt gjør, absolutt til stede :twisted: ).

Link to comment
Share on other sites

Jutul og Forstkandidaten: Ja, planen er å ta det opp med eieren av hunden.

 

Har jo tatt det opp en gang allerede, men det hjalp ikke, men han skal da få en sjanse til før jeg går videre med det.

 

Når det gjelder loven om hunder uten bånd, så er det vel ganske klart at hunder ikke skal slippes ut til "selv-lufting" uten tilsyn. Å slippe hund i jaktsammenheng er noe ganske annet, da er jo hunden under en viss kontroll selv om den er utenfor rekkevidde til tider.

 

At dette sikkert kommer til å ødelegge hundens jaktegenskaper tror nok jeg også. Har tidligere sett hundeier som mente at en elg-hund er født som elgjeger, og dermed ikke trenger noen for for opplæring, hehe, og det gikk jo som det måtte, den elghunden er kun interessert i folk og rådyr.

Det er sikkert samme tankegang til naboen, han tror nok at dette er en født fuglehund, og dermed kan gå på treningsrunder alene.

 

Har ikke hatt besøk av hunden i dag, hehe, og har heller ikke hatt kontaktmed naboen. Får vel ta en prat med han i morgen om det passer slik.

 

Skal bli spennende å høre hundeeierens forklaring på at bikkja kom hjem med en rådyrfell, hehe.

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...