Jump to content

Rypjakta 08/09


General Custer

Recommended Posts

  • Replies 418
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Legger ut noen bilder fra turen igår. Hadde med meg to som aldri hadde våre på rypejakt før som tilskuere. turen var jo fin, med knall vær selv om det ikke ble noen felling. men di fikk jo ihverfall sett noen ryper.

normal_netland_011.JPG tungt å komme til topps:-)

normal_netland_020.JPG Mye spor, nesten i hvert eneste bjørke kratt

normal_netland_019.JPG

normal_netland_018.JPG

normal_netland_016.JPG

normal_netland_017.JPG Er litt fres i unghunden:-)

Link to comment
Share on other sites

Ble en tur på vinterjakt rundt skorovatn i helga. Veldig tungt føre på lørdag, men litt bedre der vi gikk søndag.

Veldig dålig med rype, så bare 3 ryper på søndag og ingen på lørdag. Ble ingen skuddsjanser på noen av dem.

Så noen spor litt opp i høyda, men var ingen ryper å se der. Men en flott tur ble det jo likevell

 

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=11299&g2_serialNumber=1&g2_GALLERYSID=e00c6ab260532b9be7dfd10f636dce89

Skodde men ellers fint på søndag, snøvær og mye vind på lørdag.

 

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=11287&g2_serialNumber=2&g2_GALLERYSID=e00c6ab260532b9be7dfd10f636dce89

Tara koser seg i snøen

Link to comment
Share on other sites

Var en tur i Sollia i helga.

Gikk utenom den vante "løypa" der det alltid er mye folk.

Så en del spor og dokk, men ikke så mye fugl.

Så noe vanvittig med harespor den ene dagen, men bare 3 ryper. Ingen fangst.

Dag 2 så jeg 4 ryper, men de var lette.

Været var bra, så det var ingen bomtur sånn sett. Gikk rundt å rusla og kosa meg.

 

Tungt føre for bikkja i den høyden fuglen satt (under tregrensa).

Røde baller også etter å ha subba nedi og svømt i snøen.

Her fra rennene bak Snødølssætra.

 

Bilde017-1.jpg?t=1234780889

Link to comment
Share on other sites

Er ikke sikker på navn, men første dagen jaktet vi litt nord øst for skorovatn, mens andre dagen gikk vi opp ved kirka og slo oss sør øst. Prøvde både høyt og lavt der, men var lite fugl å se. Men var veldig flott rypterreng, så rart det ikke var mere fugl i lufta.

Hvor bruker du å jakte der da?

Link to comment
Share on other sites

De siste 2 åra har vi jaktet på den "tarmen" mellom Limingen og Tunnsjøen, men før det jaktet vi Sør vest for Skorovatn.

Vi gikk over Gruvfjellet og så vest-sør vest mot Nesåvatna.

 

Det er flotte områder ja. Men vår erfaring fra sist høst er at noe har gått galt med produksjonen der oppe. I forfjor var det meget bra med alle typer fugl, mens i år var det nesten helt tomt.

Link to comment
Share on other sites

img1105rh7.jpg

 

Fra rypejakten i Balestrand i November. Sognefjorden i bakgrunnen. Bildet tatt på ca 1000 moh. Bilen min står parkert ved fjorden. Fatter ikke at jeg klarte å gå hele veien!

 

img1067yg1.jpg

 

Stølen jeg overnattet på tidlig om morningen! Resultatet uteble. Fant noen ryper ved tre-grensen, men de lettet utenfor hold, men du verden for en fantastisk natur vi har! :D

Link to comment
Share on other sites

Nå ble jeg sugen på å jakte litt når jeg så disse bildene! :o

 

Når dere går i snøen, hvordan gjør dere det da? Truger? Ski? Ski med feller?

 

Jeg har to sesong-kort på rype, hare og orrfugl, på noen fine områder. Men cluet er at det er over en meter med snø jevnt over, og jeg kunne godt tenke meg å jakte litt... :cry:

Link to comment
Share on other sites

Fin jaktdag med drillingen idag, nesten alt med kule. Litt vanskelig fugl, så litt lange hold14022009180822L4Unabkd12B6.jpg?87

 

Det var da så inne i helέήξζδΐж med ryper du skyter, jeg trodde det var et dårlig år i år, men nå begynner jeg å lure på om det bare har vært et år med mangen dårlige jegere :mrgreen:

Jeg har for første gang på 22 år ikke vært på rypejakt, hjortekvotene er snart så store at det ikke blir tid til å spise matpakken lenger, nei takke seg til før i tiden når det var 14 dager pause i hjortejaka, der en kunne jakte ryper uten å være redd for at kompisen skjøt 14 taggeren :lol:

Ellers vet du vell at som kammerbruker er du pliktig til å røpe dine beste jaktommråder tril andre kammerbrukere, så du kan bare sende de til meg på PM :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ski med feller ja!

 

Sp.1 Blir det et problem når det er ca. en meter med litt fuktig snø?

 

Sp.2 Jeg kan vel ikke bruke staver da jeg skal jakte med hagle?

 

Sp.3Er det bare å gå rundt i fjellet med ski på beina og hagla i hånda? Jeg har nemlig ikke rifle... :(

 

Svar på sp.

1. Tungt å gå ellers ingen hindring.

2. Du kan bruke stav(er). Sjølv så går eg med ein stav i ei hand og hagla i den andre. Når eg kjem i områder som rypene ofte sitter i så havner staven på ryggen. (Trer den inn mellom berereimen på sekken )

3. I teorien ja. Men i realiteten nei. Oppsøk områder med vier eller skog. Ofte finner du dei der det er ly mot ver og vind.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Det var det var det jeg også lurte på om han mente, trur ikke jeg hadde lagt ut bilder av tyvjakt :mrgreen:

Jakter på 6-7 terreng, og kjøper kort på de fleste terreng. Noen terreng er det kun 4-5 kort samt jeg er grunneier på et terreng. Håper dere forstår at jeg ikke kan si kor jeg jakter :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ski med feller ja!

 

Sp.1 Blir det et problem når det er ca. en meter med litt fuktig snø?

 

Sp.2 Jeg kan vel ikke bruke staver da jeg skal jakte med hagle?

 

Sp.3Er det bare å gå rundt i fjellet med ski på beina og hagla i hånda? Jeg har nemlig ikke rifle... :(

 

Svar på sp.

1. Tungt å gå ellers ingen hindring.

2. Du kan bruke stav(er). Sjølv så går eg med ein stav i ei hand og hagla i den andre. Når eg kjem i områder som rypene ofte sitter i så havner staven på ryggen. (Trer den inn mellom berereimen på sekken )

3. I teorien ja. Men i realiteten nei. Oppsøk områder med vier eller skog. Ofte finner du dei der det er ly mot ver og vind.

 

Lykke til.

Takk, jeg skal prøver nemlig å dra med meg brodern på rype/hare/orrfugl-jakt på søndag! Blir jo spennende det, når det er meldt så fint vær.

Link to comment
Share on other sites

Eg sier ikkje at han tjuvjakter,men at vi ikkje kan få kjøpe kort i det eine terrenget som eg har sett bilder fra. Det er forøvrig fleire plasser her det ikkje er mulig å kjøpe kort, men grunneiere kan jo jakte sjølv og sjølvsagt kan la venner og kjente gå på jakt uten at det er noe ulovligt med det.

Link to comment
Share on other sites

Det var det var det jeg også lurte på om han mente, trur ikke jeg hadde lagt ut bilder av tyvjakt :mrgreen:

Jakter på 6-7 terreng, og kjøper kort på de fleste terreng. Noen terreng er det kun 4-5 kort samt jeg er grunneier på et terreng. Håper dere forstår at jeg ikke kan si kor jeg jakter :wink:

 

 

hadde heller ALDRIG nevnt hvor det er!

har sjølv mine plasser der det er godt med fugl, å de forblir sjå meg til den dagen jeg dauer :lol:

Link to comment
Share on other sites

Takk, jeg skal prøver nemlig å dra med meg brodern på rype/hare/orrfugl-jakt på søndag! Blir jo spennende det, når det er meldt så fint vær.

 

Orrfugljakta er jo over til jul!!!!

Ja.. ehem.. det visste jeg jo... :oops: Jeg syntest bare at jeg så noe på jaktkortet med 30. mars eller noe.. :P

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Var ute sist helg med salong. Uten kamera uheldigvis :cry:

 

Ble 1 stk - 2 skutt.

 

Den ene skutte: Ble skutt på 50 - 70meters hold med salong rifle med CCI hulspiss. Første skuddet satt i rett nedforbi buken. Den datt ned for treet og med vingene ut. Trudde at der satt skuddet, men det gjorde det ikkje. Den reiste seg opp på 1 sekund, var dum som ikkje skaut 1 skudd til. Ville følge meir med på fuglen. Den fauk videre, datt ned igjen, fauk ned i en kortvokst skog og der lå den. Leta fra 11.00 til 15.00. Var ute til 17,00 på jakt.

 

Den med fekk: Den ble skutt på 150 meters hold med salong!!! :shock: Fjør for og den datt ned på snøen. Me sikte i hytt og pine langt oppanfor rypa. Den gjikk bak en haug og satt seg ned. Eg gjikk med haglo opp og far min med salongen. Det var tung tur i lausnøen med uten ski til knea. Og bakken gjikk i 60graders vinkel i dei første 20 meterane. Når med kom lengere opp merka eg at pappa låg seg ned, sikta. Traff igjen. Den før lenge bakom haugen. Me to delto oss om den skulle begynna og gå. Plutselig sa det pang fra salongen, eg kikka over haugen, den lå med hovudet ned i snøen! :D Då vart eg glad!

Link to comment
Share on other sites

Var på rypejakt med noen kamerater i helga. Var ikke helt frisk så det ble bare en dags jakt på meg i løssnøen. For min del ble resultatet ei fjellrype skutt med rifle på 197 meters hold :)

 

DSCF2657.jpg

Mi første fjellrype med rifle

DSCF2659_tekst.JPG

Bilde fra "standplass"

DSCF2658.jpg

Nye ryper observert

DSCF2660.jpg

På veg tilbake til hytta etter en lang dag

 

Rypa ble skutt med Lapua Lockbase 150 grs i en Browning A-bolt Comp. Stalker i 308win. Har ladet med en utgangshastighet på ca 800 m/s.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vet hvor jeg kan henvende meg for å kjøpe jaktkort i Trondheimområdet for den siste helga med rypejakt? Inatur har ingen tilbud, Trondheim jeger og fiskerforening og andre grunneiere har jeg ikke fått svar hos mens Singsås og Budal fjellstyre ikke selger jaktkort for rype etter desember.

Link to comment
Share on other sites

Da var sesongen over for min del. Dro til fjells natt til fredag og jaktet fredag og lørdag. Fikk min første skuddsjanse med Sauer 202'en og det resulteret i en flott fjellrype :-)

IMG_5141.jpg?t=1235930814

 

Skutt på ca 90 meter, trillet ned til skytteren! Så deretter mye fugl, men ingen på hold. Til slutt skremte jeg opp en som satt seg på ca 150 meters hold. Også den havnet i sekken. Til nå 100% uttelling med Saueren 8)

 

Kompisen fikk en med rifle dagen etter. Alt i alt så vi ca 60 fugl på to dager, regner med forståelse for at jeg ikke røper hvor jeg var.

 

Gleder meg til neste sesong.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...