Jump to content

Rypjakta 08/09


General Custer

Recommended Posts

jakta rype i folldal i 27år,jakta i oktober er minst like bra som i september,mindre m jegere da.jakter du m hund og i hvilken sone har du fått jakt?

 

Har faktisk ikke fått jakt ennå... Ser at kortsalget åpner nå snart så satser på at jeg får kjøpt meg kort :D Jakter uten hund. Det er i utgangspunktet sone 2 eller 3 jeg har tenkt å kjøpe kort. Siden du har jakta der i 27 år så har du kanskje noen gode tips? Hvilket område vil du anbefale 2 eller 3? Har du hørt noe om bestanden i området år? Var i utgangspunktet tenkt på å jakte på dovrefjell, men der er kortsalget stoppet.

 

Har aldri jakta i Folldal før så det skal bli veldig spennende :)

Ville valgt sone 2.takseringa viser litt mindre fugl enn i fjor,men fjoråret var veldig bra her,bra med fugl på treniengsterenget så jeg vil tru at det er bra m fugl ellers å.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 418
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ville valgt sone 2.takseringa viser litt mindre fugl enn i fjor,men fjoråret var veldig bra her,bra med fugl på treniengsterenget så jeg vil tru at det er bra m fugl ellers å.

 

Takk for svar :D Da får jeg bare krysse fingrene for at det er igjen kort og at været blir bra :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da var årets 3 første ryper i frysern.

 

Jeg har jakta I HJFF sitt område nr 1. (Hardangervidda)

 

Har Jaktet efektivt i 25 timer fordelt på tre dager, for tre ryper.. Tror det kan stemme at det er lite rype i år.

 

Kan folk fortelle litt om hvordan det er rundt om kring i landet?

 

 

ERIK

Link to comment
Share on other sites

Da var min første rype sikret! :)

 

Fuglen var der den, bare vi kom høyt nok på en så flott dag som dette har vært! (Les: Sol, skyfri himmel og vindstille.)

 

 

 

Gira på å komme meg ut igjen på jakt, men nå er det potet i noen uker :( I\Men bare til elgjakta, for da smeller det igjen!

Link to comment
Share on other sites

Da var årets 3 første ryper i frysern.

 

Jeg har jakta I HJFF sitt område nr 1. (Hardangervidda)

 

Har Jaktet efektivt i 25 timer fordelt på tre dager, for tre ryper.. Tror det kan stemme at det er lite rype i år.

 

Kan folk fortelle litt om hvordan det er rundt om kring i landet?

 

 

ERIK

 

Enig der, Erik.

 

Jakta mest Kjela. Såg fra 15-20 rjupe om dagen, men skjær som fy. Vart nokre, men nedgang frå i fjor.

 

raudnakke

Link to comment
Share on other sites

Skal dere jakte rype i Rindal bør dere velge området rundt Rinnhatten, der er det hvertfall noe å jakte på. Urda området er i år stengt for rypejakt.

 

NB! ble det noe rype på dere som var på Tifjellet?

 

Urda stengt sier du? Hvor har du det fra? Sjekket sidene til Trollheimsporten.no men står ingen ting om det der :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ble til at vi drop opp på Bolmtrollhøtta, (ved rinnhatten som er nevnt som tips lengre opp :wink: ) Har sjelden sett så lite fugl i løpet av en hel dag i området der. Så to flokker fjellrype, 11 og 6, samt så tre single liryper på hele turen. Vi hørte også uvanlige lite smelling fra fjellene rundt oss, vi så mange andre jegere. Jakta i Rindal skulle vært stoppa i åå!!

 

Jeg har også hørt at Urda er stoppet for rypejakt i år, en kamerat som har hytte der som fortalte i går...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Var oppe 05:00 i dag, gleda meg som en unge til å ta årets første jakttur.

Brukte ca 2 timer opp til terenget. (bratt li ) Etter en halvtime med jakting ringer telefonen, begge guttene mine hadde fått oppkastsjuka. Mens jeg er i telefonen letter det 10 fjellryper ca 15 meter fra meg. Dem får leve litt til , jeg må gå hjem:( Uflax!!! :cry:

Link to comment
Share on other sites

Var oppe 05:00 i dag, gleda meg som en unge til å ta årets første jakttur.

Brukte ca 2 timer opp til terenget. (bratt li ) Etter en halvtime med jakting ringer telefonen, begge guttene mine hadde fått oppkastsjuka. Mens jeg er i telefonen letter det 10 fjellryper ca 15 meter fra meg. Dem får leve litt til , jeg må gå hjem:( Uflax!!! :cry:

Det hørtes kjipt ut du. Hvor var du på jakt hen da? molde området eller? var en tur inni sunndals fjella på lørdag... så kun 4 fjellryper å en blei lliggende i sekken... :D

tragisk skyting igrunn...men første turen i år...(må ha en unskyldning...)

Link to comment
Share on other sites

Har vært to turer i mitt faste fjellrype terreng nord for Bergen. Vanligvis ser jeg fra 5-100 på dagsturer i de beste områdene, men i år er det helt dødt :(

 

Nå er gode råd dyre i forbindelse med valg av sted for ukesturen i uke 42. Tips mottas med takk - hva som helst av småviltjakt så langt nord som Nord Trøndelag.

Link to comment
Share on other sites

Ja da var første rypetur gjennomført, men resultatet var ikke mye å skrive hjem om, det var helt tomt for ryper på vårt terreng i Jønndalen i Nore Uvdal, vi var å gikk hardt i terrenget (siden vi ikke har hund må man bruke beina desto mere) hele onsdagen, lot terrenge være i fred på torsdag pga mye tåke, gikk like hardt på terrenget fredag og lørdag, men uten hell :( , men på vei ned fra fjellet lysnet håpet da vi støkket to orrhaner i skogen på onsdagen, vi gikk mange turer di neste dagene å støkket tilsammen 7 godt voksene orrhaner, men siden skogen var veldig tett blei det ikke mange skudd sjangsene dvs, ingen :lol: , men men jeg har da med meg noe hjem, to gode gnagsår etter noen skikkerlig møkka fjellstøvler :evil: ,

 

noen som har erfaring fra jønndalen området her inne???

Link to comment
Share on other sites

Var på min første tur på lørdag. Vi var fire stykker som gikk etter fjellrypa. Så ikke så mange fugler, ca. 20-25 til sammen på 6-7 timer. Jeg skjøt tre, samme med en av kammeratene, mens de to andre ikke fikk skuddsjanse. Dette var på kysten av Vest-Finnmark. Etter rapportene så er det et bunnår med noen lokale lyspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Skal dere jakte rype i Rindal bør dere velge området rundt Rinnhatten, der er det hvertfall noe å jakte på. Urda området er i år stengt for rypejakt.

 

NB! ble det noe rype på dere som var på Tifjellet?

 

Urda stengt sier du? Hvor har du det fra? Sjekket sidene til Trollheimsporten.no men står ingen ting om det der :roll:

 

Sjekk denne så ser dere at jakten i Urda er stengt i år. Det arbeides med å få begrenset jakten i Rindal i år blant flere grunneiere.

 

http://www.trollheimsporten.no/default. ... =16&Head=1

Link to comment
Share on other sites

I dag ble det årets første jakttur på meg! :) etter en ukes treningssamling med skolen, ble en 8timers tur i myr å bratte fjell litt hardt, men det var absolutt verdt det!

Så ikke mye ryper, bare 15-20 stk. Fikk skutt en liten fjellrype på slutten uansett, var moro! :)

Jaktet forresten i Meråker, på eiendommen til Meråker Brug. Hvis det er flere som jakter i samme område, vil jeg gjerne høre historier og rapporter.

Link to comment
Share on other sites

Då var min første tur etter rypa over såg 15-16 rype og dei trykte som fy, gjekk fram på ein liten hammar og plutselig ser eg ei rype som satt 1 m framfor meg, eg jagar den opp og rypene lettar på alle kantar.

 

Den første rypa er nede for telling og eg siktar meg over på neste, fjørspruten står men rypa flyge vidare :(

bismuth er ikkje eit godt alternativ, holde var ca 15 m...

 

Prøvar og finne igjen der rypa landar men det er heilt håplaust på grun av dei mange hamrane, etter ein time gjer eg opp og går vidare innover fjelle då det lettar 3 ryper og eine detter i smellen, bommar på andre skote.

 

Det virkar som om fjellrypa er heilt vekke, lette overalt, men såg kun 5 stk, og det var kun enkle og par, ikkje kull! :(

 

Snakte med ein kompis som hadde vert på fjelltur i dag, han hadde sett 1 skarv og 2 kull me liarype der det var 5 og 10.

Link to comment
Share on other sites

Vært i Kvænangen i Nord-troms. Gikk inn lavvoen med hodelykt 3.5 time inn på fjellet natt til fredag, jaktet 12 timer fredag og lørdag, 6 timer søndag. Kammeraten min og meg så totalt 22 ryper på disse timene. Et kull helt på tampen på lørdag med 10 fugl, de eneste vi så denne dagen. Etter 12 timers tråkking i fjell vi kjenner godt. Pleier å vite hvor rypa sitter der. = bunnår. Men, har aldri sett så mye spor etter reinsdyr før! Det var rene autostradaene på fjellet etter reisdyrklauer! Oppsparket mull, nedbeitet vier, ikke så rart det blir lite igjen til rypa. Man kan se forørkning av Finnmarksvidda med satelittfoto, mye skyldes for mye rein. Holder det samme på å skje i Troms nå? I hvertfall ser det slik ut i Kvænangen! Fatter ikke dette, ingen kan jo tjene på det på lang sikt. Ikke naturen, og heller ikke reineierne som får beitegrunnlaget ødelagt.

Link to comment
Share on other sites

Var oppe på Ruten (Sør-Trøndelag) nå i 2 dager, første dagen 15/9 så jeg en enkelt rype og et kull på 4 fugler, dag 2 Ingenting :!: Jakta helt ned mot myrdragene og opp på toppen, har aldri vært der oppe og sett så lite fugl. De rypene jeg så var fjellrype, normalt finner du jo litt lirype også men ikke nå. Hadde tenkt å være der oppe fra fram til 18/9, men reiste ned igjen i går :(

Link to comment
Share on other sites

Var halvannen dag på vestvidda (Hardangervidda) og kan bekrefte at det er en god del færre ryper (fjellryper) enn normalt. Pleier å være noenlunde stabil bestand, men denne gangen var det altså merkbart færre ryper. Første dagen med litt over 30 kilometer logget på GPSèn så jeg bare 40-50 ryper og andre dagen som bare ble 5 timer så jeg 20-30 ryper. Normalt pr. dag skal det være ca. 80 - 150 ryper. God innsats og grei skyting gjorde at det ble 9 ryper og et par harer. Det fikk være nok i forhold til bestanden iallefall.

 

Så tre ganger stegg og høne uten kull. Så også fire kull med bare 2-3 kyllinger :(

Imidlertid var det et par kull med 8-10 kyllinger, så her har kanskje hønen gjrort en god jobb..

Link to comment
Share on other sites

Var oppe på Ruten (Sør-Trøndelag) nå i 2 dager, første dagen 15/9 så jeg en enkelt rype og et kull på 4 fugler, dag 2 Ingenting :!: Jakta helt ned mot myrdragene og opp på toppen, har aldri vært der oppe og sett så lite fugl. De rypene jeg så var fjellrype, normalt finner du jo litt lirype også men ikke nå. Hadde tenkt å være der oppe fra fram til 18/9, men reiste ned igjen i går :(

 

Var på Ruten i dag 17/9 jaktet oss opp fra Kårøyan, så ei lirype på tur opp.

På toppen var det en del fjellrype men de har nå flokket seg slik att de var meget vanskelige å komme inn på.

Det samme på tur ned, ingen lirype å se :(

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Er noen her som jakter/har jaktet i Folldal?

 

Har planlagt en helg med jakt først i oktober og lurer på om noen har noen tips? Har aldri hvert i terrenget før... Så gode råd mottas gjerne :D

 

Hei tilbake!

Lykke til med jakt i Folldal! Nydelig natur og landets beste jaktvær!

Jeg har jaktet på statsalmenningen i 15 år der rypebestanden ser ut til å holde seg ganske stabil - så jeg regner med at jeg finner dem der de var i fjor... Statsalmenningen er stor - så du får bruke nesa....

Områdebegrensningen/valget gjelder nemlig bare for jegere MED hund (se Fjellstyrets hjemmeside: http://www.folldal-fjellstyre.no/Defaul ... 11&DGI=211).

 

Google-Søk på nett: "rypetaksering Folldal" (kun taksering av lirypa) - så ser du at det er store lokale variasjoner. De takserte områdene er likevel det beste start-tipset du kan få - for lirypejakt.

Fjellrypene er der også - men som vanlig - nærmere toppene ,0)

 

Jeg reiser oppover i morgen kveld - så fredag morgen smeller det!

 

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

kom hjem fra tana området i går.

Samme opplevelse som skaubjønn, masse reinsdyr få ryper. Klarte ikke å fylle dagskvoten før de siste dagene.

Nesten ingen kyllinger, mest stamfugl. Så da var det egentlig greit at det ikke ble høstet noe særlig.

Lokale rypejegere ga nesten opp jakta og oppfordret til å skyte kråker :)

Link to comment
Share on other sites

Hei tilbake!

Lykke til med jakt i Folldal! Nydelig natur og landets beste jaktvær!

Jeg har jaktet på statsalmenningen i 15 år der rypebestanden ser ut til å holde seg ganske stabil - så jeg regner med at jeg finner dem der de var i fjor... Statsalmenningen er stor - så du får bruke nesa....

Områdebegrensningen/valget gjelder nemlig bare for jegere MED hund (se Fjellstyrets hjemmeside: http://www.folldal-fjellstyre.no/Defaul ... 11&DGI=211).

 

Google-Søk på nett: "rypetaksering Folldal" (kun taksering av lirypa) - så ser du at det er store lokale variasjoner. De takserte områdene er likevel det beste start-tipset du kan få - for lirypejakt.

Fjellrypene er der også - men som vanlig - nærmere toppene ,0)

 

Jeg reiser oppover i morgen kveld - så fredag morgen smeller det!

 

Skitt jakt!

 

Takk for tipsene!

 

Gleder meg veldig, det føles som om første uka i oktober er uendelig langt unna....

 

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Har nå kommet hjem etter 4 dagers jakt etter Lirype i Lurrudal i Snåsa. 4 dagers jakt endte i fantastisk dårlige 3 ryper fordelt på 3 mann. (jaktet fra ca kl 7-8 til 18-19 hver dag) Utrolig lite fugl å se. Den første dagen så vi kanskje 20 ryper, hvorav et kull på 10-12 ryper, et kull på 6 ryper samt noen enkeltfugl. Dag to og tre så vi kun en enkeltfugl hver av dagene. Dag fire så vi ingenting før vi kom ned i skogen hvor tre ryper lettet på ca 50 meter. Rett og slett veldig skuffende. Har også snakket med flere andre jegere som har det samme å fortelle - forferdelig lite rype å se...

 

Hvordan det stårtil med fjellrypa vet jeg ikke, men det var generelt svært lite skyting å høre...

Link to comment
Share on other sites

Conquest:

 

Vi jaktet i Lurudal nordre side (jaktfelt 4) i statsalmenningene i Snåsa. De første dagene jaktet vi i området nord for Grisbakkhytta, mens siste dagen i området nord/nordvest for Dalvasshytta (se kart på siden til Snåsa fjellstyre). Jeg jaktet i dette området også ifjor og da var det veldig mye bedre.

 

I fjor var det mye skyting å høre fra jaktfelt 3 Langvasstrakten - Storåsen, mens det iår var stilt også fra den delen av dalen.

 

Jeg har også snakket med en annen kar idag som jaktet sammen med tre andre samt tre hunder i dette området. Det var ¨så dårlig at de innstilte ferien etter to dager og dro på jobb isteden...både de og hundene var lei...

Link to comment
Share on other sites

Har vært 6 dager i fjellet i Hattfjelldal, fant ikke mye fugl men de kulla vi fant var store og fine.

Ellers hadde jeg mye kjenninger rundt om kring i komunen og de meldte om store variasjoner.

Nå skal det sies at i mine tredve år som rypejeger aldri har opplevd at det har vært så tørt, det var helt håpløse forhold for bikkja så tror nok vi har gådd forbi fugl.

Link to comment
Share on other sites

Kommer akkurat fra min andre jakttur.. Gikk i ca 4 timer i knall fjellrype terreng, å så bare 2 fugler.. Traff den ene, men den fløy videre, gikk å leitet etter den en god stund, men så ikke snurten av hverken den eller kompisen.. Ellers var det en fin tur i kjempe jakttemperatur, ca 10 grader og litt vind.. Plages litt med føttene når jeg går i steinur, men håper det bedrer seg ed nye fjellsko..

Link to comment
Share on other sites

Hmm, jeg skal være litt forsiktig med å påstå noe som helst nå i "tidlig-jakta". I fjor på denne tiden var det samme greia, folk klagde over lite fugl. Men etterhvert som ukene gikk ble ikke resultatet så ille allikevel.

At bestanden har hatt en viss nedgang betviles ikke, men når rypa trykker og har høst-og steinkamo på er det nesten søkk umulig å få øye på arten. Jeg vært ute noen turer i kystnære strøk og har sett flere flokker med 5-10 av arten, og er ennå ikke så veeldig bekymret. Områder hvor det den ene uka ser ut som "the day after"- kun biller å observere, kan uka etterpå være "livlig". Når oktober måned kommer og rypa tar på vinterpelsen DA kan skal jeg konkludere årets rypejakt.

 

Og forvalterne med vedtaksfullmakter bør bruke vinter/vår med innsamlede facts på en langsiktig plan, og ikke komme den 1.september 2009 med ad-hoc arbeide og hastetiltak.

Noen tiltak, er allerede igangsatt, men HVIS det er på lavmål bør rypejakta utsettes til 1.oktober og total forbud mot bruk av hunder, er det helt førr jævlig må rypejakta totalfredes, men hva vet vel jeg en "vanlig støkkjeger"... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...