Jump to content

Hjelp! Rifla mi ruster!?!


Stalker

Recommended Posts

Min ca 3 uker gamle Winchester M70 har begynt å få bittesmå rustflekker på løpet, inni/oppå kammeret og på avtrekkeren. Små og mulige å tørke nesten helt bort, men hva i huleste skjer? Jeg er vettskremt! Har gjort alt for å passe på rifla og smurte den inn med en dyr rustbeskyttende greie fra en børsemaker for ikke lenge siden. Virker som om rustet har dukket opp nesten over natta! Hvordan kan ting ruste så fort??

 

Uææ! :shock:

Link to comment
Share on other sites

Kanskje så svettar du like mykje som meg i handflatene? Saltet i svetten set seg på børsa og fører veldig snart til rustprikkar slik du beskriv. Eg har fast rutine på å tørka av både våpen og verktøy som eg har teke i med ei fille dynka med litt våpenolje før eg set det vekk. Dette må gjerast kvar gang eg har handtert børsa, ellers kjem rustprikkane.

Link to comment
Share on other sites

Våpenskap uten avfukting?

 

Har ikkje våpenskap, bare ei einsleg rifle og ein koffert som ved første øyekast virker tørr... :roll:

Skumle saker...

 

Kanskje så svettar du like mykje som meg i handflatene? Saltet i svetten set seg på børsa og fører veldig snart til rustprikkar slik du beskriv. Eg har fast rutine på å tørka av både våpen og verktøy som eg har teke i med ei fille dynka med litt våpenolje før eg set det vekk. Dette må gjerast kvar gang eg har handtert børsa, ellers kjem rustprikkane.

 

Hmm, ja, det kan jo godt være. Får tørke godt av då. Men tar du vanleg våpenolje som du brukar inni løpet?

Har som sagt noe rust protection greier som lukter nesten likt som vanlig 5.56... Har smurt det på eit par gonger... Men det kjem altså svært fort sånn rust då?

Link to comment
Share on other sites

Våpenskap uten avfukting?

når jeg kjøpte Weatherby'en min så begynnte også den og ruste etter ca 1,5 uke.

jeg fikk jo selvfølgelig angst, og tørket vekk rusten men den kom stadig tilbake.

fikk tips om at det kunne være skapet, tok rifla ut(9-10mnd siden) og siden har den ikke hatt rust-tendenser

Link to comment
Share on other sites

Er iallefall skummelt å legge rifla ned i en koffert med skumplast inni. Det kan være fukt inni der uten at man ser eller føler det er noe. Når denne blir lukket med rifla inni kan det fort bli rustdannelser på våpenet. Du må iallefall ha rifle noen dager i rommvarme for skikkelig tørking før du legger den inn i kofferten igjen. MEN, jeg synes det var veldig kjappt å få rustflekker på rifla... Skjønner du er stressa!!! :|

Link to comment
Share on other sites

Beste måten å lage "rustbørse" på er etter min erfaring våpenkoffert/futteral med polstring. Bare å legge børsa rett i futteralet etter en dag på skytebanen eller på jakt og etter 2-3 dager kan du plukke frem børsa med de flotteste fargenyanser på stålet... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Beste måten å lage "rustbørse" på er etter min erfaring våpenkoffert/futteral med polstring. Bare å legge børsa rett i futteralet etter en dag på skytebanen eller på jakt og etter 2-3 dager kan du plukke frem børsa med de flotteste fargenyanser på stålet... :oops:

 

Tiltredes. Sitter med den samme erfaringa selv. Gjør ikke den tabben igjen, nei :|

Link to comment
Share on other sites

En del typer skumplast som brukes til polstring i kufferter MÅ IKKE komme i kontakt med aggressive våpenoljer! Det som visstnok kas skje er at oljen reagerer med plasten, som brytes ned og frigjør syre. Da får man rust over natta!

 

Jeg har selv gått i denne fella, lagt et nypusset våpen i en polstret kuffert, med "rutemønster" etter skumplasten som resultat. Blåneringa forsvant der plasten var i kontakt med oljet stål. Da jeg åpnet kufferten luktet det eddik lang vei, tydelig at det hadde blitt dannet noe syre.

 

Egentlig er det utrolig at slike kufferter selges som VÅPEN-kufferter, de egner seg muligens til å oppbevare klarinetter eller blokkfløyter, men er fullstendig uegnet for våpen eller verktøy som smøres med olje.

Link to comment
Share on other sites

Svarte altså! Er jo akkurat dette jeg har gjort... Pusset grundig med "rustbeskytter" og puttet i den forbaskede polstrede drittkofferten! :evil:

 

Nå er rifla berget ut av kofferten, tørket grundig med en silikonfille og satt "til tørk" i det fri.

 

Noen som vet om det vil funke å f.eks. pakke rifla inn i et håndkle eller noe sånt inni kofferten?

Link to comment
Share on other sites

Noe av det samme opplever en med pistol/revolver som oppbevares i lærhylster. Svært mange av f.eks eldre militærpistoler som er oppbevart i lærhylster har mye pitring og gravrust på sleide og ramme. Jeg antar at dette skyldes garvesyre eller lignende fra læret som tærer på våpnets overflate/blånering og tilslutt skaper rust.

Jeg har endel pistoler med lærhylster, og bruker brødposer av plast hvor jeg sprøyter litt WD 40 inn, hvorpå pistolen legges legges inn i plasten i hylsteret. Fungerer greit.

Link to comment
Share on other sites

Gode svar du fikk her! Har selv fått rutemønster på ei hagle.. Synes håndkleideen din høres god ut, ville selv brukt noe tynnere. Bit av et laken for eksempel? For det andre kan du tørrpusse rifla di. Altså, du oljer den inn, lar det stå en stund, og tørker så av overflødig olje.

Link to comment
Share on other sites

Jeg antar at dette skyldes garvesyre eller lignende fra læret som tærer på våpnets overflate/blånering og tilslutt skaper rust.

 

Lær konserveres blant annet med salt. Det er derfor man får hvite render på lærsko når det har vært gjennomvåte. Lær avgir altså salt, og det er ikke akkurat optimalt for stål.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke vært plaget med rust på mine våpen. Det kommer antakeligvis av at jeg følger en del prinsipper ifb. våpenstell:

 

- Våpenet blir demontert og alle "skjulte" metalloverflater (innenfor stokk, under kikkertmontasje o.l.) blir satt inn med våpenfett minst en gang i året

- Etter bruk ser man over våpenet utvendig: Tørker bort eventuell fukt, lar lufttørke på et lunt og luftig sted, alle metalloverflater skal glinse svakt av våpenolje (jeg bruker Break-Free CLP) eller våpenfett (Gyttorp)

- Hvis våpenet er brukt nær sjø, pusses/stelles det så raskt som mulig etter bruk

- Hvis våpenet har fått skvett av sjø, skylles det godt med ferskvann. Gå så til punkt 2.

- Våpenet skal aldri oppbevares i futteral. Futteral er kun til transport

- Våpenet oppbevares på et tørt og luftig sted

Link to comment
Share on other sites

Jo, må innrømme at jeg har syndet mot flere av disse budene allerede. Har bl.a. brukt kofferten som fast oppbevaringssted for rifla i den tro at den hadde det bra der. :roll:

 

Men, på den andre siden må jeg få lov å si at for en fersk jeger som heller ikke kjenner noen erfarne jegere, så er det ikke lett å vite hvordan man skal behandle et våpen etter alle kunstens regler. Syns det burde vært lagt inn i jegerprøvekurset litt om våpenstell og pussing og oppbevaring mm...

 

Tror mange nybegynnere, som meg selv, ikke har peiling på våpenstell! Kjenner f.eks. en fyr som kjøpte pussesett først etter to jaktsesonger. Han tok bare børsa ut av esken og plaffet i vei i to år, så tenkte han at det kunne vært greit og pusset bare for moro skyld omtrent.

 

Jammen bra det er mange gode kammerater her inne som deler sin kunnskap :!:

Link to comment
Share on other sites

Min ca 3 uker gamle Winchester M70 har begynt å få bittesmå rustflekker på løpet, inni/oppå kammeret og på avtrekkeren. Små og mulige å tørke nesten helt bort, men hva i huleste skjer? Jeg er vettskremt! Har gjort alt for å passe på rifla og smurte den inn med en dyr rustbeskyttende greie fra en børsemaker for ikke lenge siden. Virker som om rustet har dukket opp nesten over natta! Hvordan kan ting ruste så fort??

 

Uææ! :shock:

 

Har du ikke hørt om olje, olje er rustbeskytter

Link to comment
Share on other sites

Har du ikke hørt om olje, olje er rustbeskytter

 

Hva i huleste skal være vitsen med slike hjernedøde kommentarer? Står jo i teksten min at jeg har smurt inn våpenet med en rustbeskyttende substans. Om den er laget av olje eller noe annet kan jeg ikke si på stående fot, men ifølge børsemakern skal den beskytte meget godt mot rust! Da velger jeg å tro at den gjør det og at problemet er kondens/bobleskummet i kofferten. Ellers takk for ditt meningsløse og totalt malplasserte, ironiske/"morsomme" innlegg! :evil:

Link to comment
Share on other sites

Ett håpløst dumt spørsmål fortjener ikke noe bedre svar. Alle vet at olje er rustbeskyttende på alle metallflater til og med i saltvanns miljø.

 

Samt at jeg elsker og provosere, særlig når man biter over hele agnet med en gang.... :wink:

 

Du skulle ikke væe av den typen som uten internett ville latt børsa stå i skapet til den så ut som en rødrev, du skjønner poenget mitt ikke sant? Kanskje lurt å prøve å finne ut noe selv, det er det som førte menneskeheten til det vi er i dag, evulosjon kalles det vist...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg oppbevarer mine håndvåpen i en koffert med slik vaffelmønstret skum inni som jeg kjøpte på Clas Ohlson. Metoden min er å olje våpna som bare f i 3-4 uker etter at jeg kjøper dem. Virker som om de blir metta etterhvert og trenger ikke fullt så mye olje en god stund fremover, dog jeg smører på litt i ny og ne.. Det jeg også har gjort er å legge silica gel under vaffelskummet både over og under.

 

De ligger i kofferten sin hele tiden når jeg ikke bruker dem. Har aldri fått noe rust (2-3 år siden jeg begynte å bruke kofferten)

 

Det skal også sies at jeg ikke bare slenger dem inni rett etter skyting og lukker igjen. Bruker å legge de inni og la kofferten åpen i romtemp i ett par timer først.

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

Jeg oppbevarer mine håndvåpen i en koffert med slik vaffelmønstret skum inni som jeg kjøpte på Clas Ohlson. Metoden min er å olje våpna som bare f i 3-4 uker etter at jeg kjøper dem. Virker som om de blir metta etterhvert og trenger ikke fullt så mye olje en god stund fremover, dog jeg smører på litt i ny og ne.. Det jeg også har gjort er å legge silica gel under vaffelskummet både over og under.

 

De ligger i kofferten sin hele tiden når jeg ikke bruker dem. Har aldri fått noe rust (2-3 år siden jeg begynte å bruke kofferten)

 

Det skal også sies at jeg ikke bare slenger dem inni rett etter skyting og lukker igjen. Bruker å legge de inni og la kofferten åpen i romtemp i ett par timer først.

 

BB John

 

Helt enig, normalt vedlikehold og å sette inn alt stål med olje slik at det er en oljefilm som ligger igjen på stålet når man setter denne i skapet eller safen, da har ikke rusta noen sjanse

Link to comment
Share on other sites

Etter jakt på skarv i dårlig vær la jeg børsa rett i en våpenkoffert. Fikk litt sjokk da jeg åpnet den for å pusse våpenet etter 2-3 dager :shock:

Etter det har jeg alltid påført olje utenpå våpenet etter hver bruk. Skrur av stokken og tar skikkelig oppussing etter jakta.

Link to comment
Share on other sites

Ett håpløst dumt spørsmål fortjener ikke noe bedre svar. Alle vet at olje er rustbeskyttende på alle metallflater til og med i saltvanns miljø.

 

Samt at jeg elsker og provosere, særlig når man biter over hele agnet med en gang.... :wink:

 

Du skulle ikke væe av den typen som uten internett ville latt børsa stå i skapet til den så ut som en rødrev, du skjønner poenget mitt ikke sant? Kanskje lurt å prøve å finne ut noe selv, det er det som førte menneskeheten til det vi er i dag, evulosjon kalles det vist...

 

Det du egentlig prøver å si er at når jeg, med null erfaring innen våpenstell og etter å ha smurt inn børsa med et børsemaker lovprist, rustbeskyttende middel, oppdager rustflekker og snåle mønster over hele stasen, automatisk skal tenke at; hmmm, kanskje jeg heller skal ta litt olje? :roll:

 

Bare provoser i vei du, jeg skal ikke være vanskelig å be. :wink:

 

Men er konklusjonen at rust protectoren ikke virker og at det er olje som er tingen? Isåfall har jeg bare en type olje og det er den som jeg bruker inni løpet, funker den utenpå også?

Link to comment
Share on other sites

Min ca 3 uker gamle Winchester M70 har begynt å få bittesmå rustflekker på løpet, inni/oppå kammeret og på avtrekkeren. Små og mulige å tørke nesten helt bort, men hva i huleste skjer? Jeg er vettskremt! Har gjort alt for å passe på rifla og smurte den inn med en dyr rustbeskyttende greie fra en børsemaker for ikke lenge siden. Virker som om rustet har dukket opp nesten over natta! Hvordan kan ting ruste så fort??

 

Uææ! :shock:

 

Huffda. Uansett hva du oppbevarer rifla di i, er det en viss mengde fukt i det. Og spesielt i en koffert der fyllet inni ligger klemt mot rifla. Da risikerer du rust, uansett hva du smører inn rifla med. :( Det lureste er nok å gi rifla di luft etter at du har smurt den inn med olje el.

Link to comment
Share on other sites

Det har mye med rommet der du oppbevarer børsene dine også.

Hagla mi var perfekt uten rust i fire år. Etter en og en halv måned i ny leilighet var det gravrust.

Er du tvunget til å ha børser et sted hvor det er funktighet så er nok biltema sine avfuktere et triks.

Jeg skal i alle fall kjøpe en nå. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, det har nok det! Bor i en kjellerleilighet og har faktisk hatt problemer med fuktighet tidligere også. Har både fuktighetsmåler og luftavfukter, så igår målte jeg rommet der våpenet "bor" til 54% luftfuktighet! Skalket alle dører og kjørte på med luftavfukteren i 22 timer og idag tidlig var det så tørt at jeg nesten fikk pustebesvær da jeg åpna døra! 34% sier måleren nå, noe som burde være langt bedre både for børsa og resten av rommet forøvrig! :D

Link to comment
Share on other sites

Drit i luriumene. Bruk ei god våpenolje (her finnes det antakeligvis like mange meninger som det er våpeneiere, men jeg er veldig glad i Break-Free CLP) og evt. våpenfett i tillegg. Så lenge stålet ikke er tørt, men har den gode oljeglansen, og du oppbevarer noenlunde tørt og luftig holder dette i massevis. Er det fuktig er det vel nesten bare et tjukt lag syrefritt fett på alle metalloverflater som er tilstrekkelig.

Link to comment
Share on other sites

Min personlige preferanse er Birchwood Casey Sheath. Hele poenget er egentlig at man bruker noe som er beregnet på rustbeskyttelse alene og ikke er et kompromiss mellom smøremiddel, rensemiddel og rustbeskytter.

 

Rustbeskyttelse er noe som er kommet temmelig langt de siste år. Man kan bl.a. kjøpe presenninger som avgir små mengder rustbeskyttende stoff i gassform. En av mine tidligere arbeidsgivere har brukt slike triks for noe som kalles "mothballing" av onshore prosessanlegg. Man legger et midlertidig anlegg på is i noen år og plasserer det et annet sted med minimale ombygninger. Jeg fikk orget meg noen vareprøver og hadde ingen grunn til å klage på resultatet.

 

Uansett, sekundære midler er sekundære midler. Fjern fuktigheten så slipper du å tenke på slike ting. Hele greia ligger i å sørge for at vannet befinner seg i gassform og lar være å kondensere. Våpenskap med varmekolbe eller noe så enkelt som en lyspære holder glatt tempen over duggpunkt og våpnene rustfrie.

 

Det andre alternativet er selvsagt å fjerne vann fra lufta, noe som er mye mer omstendelig og dyrt med mindre du har hus med air condition slik som meg.

Link to comment
Share on other sites

Ett håpløst dumt spørsmål fortjener ikke noe bedre svar. Alle vet at olje er rustbeskyttende på alle metallflater til og med i saltvanns miljø.

 

Samt at jeg elsker og provosere, særlig når man biter over hele agnet med en gang.... :wink:

 

Du skulle ikke væe av den typen som uten internett ville latt børsa stå i skapet til den så ut som en rødrev, du skjønner poenget mitt ikke sant? Kanskje lurt å prøve å finne ut noe selv, det er det som førte menneskeheten til det vi er i dag, evulosjon kalles det vist...

Tusen takk!

Det er ikke hver dag jeg får syndenes forlatelse servert rett i fanget uten å engang å ha bedt om det. Jeg har mer enn én gang tenkt og lenge og vel - sett at jeg har trampet langt over streken i løpet av mitt liv som debattant på ulike fora i den store internettverden. Men i innlegget jeg har sitert over, understreker du bortenfor enhver tvil at jeg bare er en liten fis uten injurende kraft. Takk - HJERTELIG TAKK - for at du viser for all verden at det faktisk finnes fælere mennesker enn meg der ute.

 

Enkelte ganger føles det godt å bli forbigått.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med deg, Vinje. Gadd ikke å svare ham for mye tilbake fordi jeg synes innlegget hans taler for seg selv.

 

Mens alle andre her inne etter beste evne forsøker å hjelpe og forklare hvor problemet ligger, kommer denne Hallgeir fyren med et arrogant og frekt innlegg som ikke hjelper for noe. I samme slengen presterer han å si at han "elsker å provosere". På forum blir slike folk gjerne kalt for troll. De er ikke noe kjekke å ha rundt seg og bidrar ikke positivt.

 

Syns også at det kan leses mellom linjene i innlegget hans at han har en trang til å hevde seg litt ovenfor andre. "Se på meg, da jeg var ny i gamet fant jeg ut av alle ting selv og trengte aldri å spør om noe" Litt sånn syns jeg det fremstilles.

 

Jeg har faktisk tenkt på dette innlegget i noen dager nå og vurdert om jeg skulle rapportere det, svare tilbake eller bare ignorere det. Men må innrømme at jeg faktisk syns det er såpass frekt at jeg bare var nødt til å ta bladet fra munnen.

 

Lurer også på, Hallgeir, hva som får en fyr som deg, som ønsker å framstå som en seriøs(?) tilbyder av jaktturer, til å oppføre deg så arrogant og ufyselig, og så til og med stå fram med fullt navn under innlegget. Det tyder på lite utviklete sosiale antenner og en begrenset empati, spør du meg.

 

Skulle jeg noen gang få lyst til å reise en tur til Afrika for å oppleve jakteventyret der, så har du iallefall gjort det klinkende klart for meg hvem jeg ikke skal ha med meg som reisefølge.

 

Takk.

Link to comment
Share on other sites

Stalker viser her hvorfor markedsaktører bør velge sine ord med omhu. Jeg skal ikke ta stilling til innlegget som diskuteres nå, bare minne om at folk med negative erfaringer deler den erfaringen med langt fler enn folk med gode erfaringer. Om (noe av) målet med å være her er å få fler kunder bør man trø relativt forsiktig, dere har langt mer å tape på en konflikt enn den vanlige bruker.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Kondens er ofte ett stort problem inne i våpenfuteral. Dette er noe man fort opplever om man har børsa oppbevart inne på ett uisolert rom eller ikke oppvarmet rom hvor temperaturen ofte svinger mye.

Børser skal etter min mening ha samme omsorg som levende vesner. Godt, varmt og skikkelig koselig. :D

En kald bod er på kanten til sadisme!

Ett våpenfuteral er i alle tilfeller noe man har børsa i under transport.

Link to comment
Share on other sites

Brukt mye rart jeg. RHT speed metal brukte jeg en stund til jeg gikk tom for det. Nå går det mest på ymse wd40 lignende produkter og den billigste motorolje ifra Biltema :mrgreen: Trenger ikke å gjøre det dyrere enn nødvendig. Og igjen. Ikke no rust her i gården.

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

Min ca 3 uker gamle Winchester M70 har begynt å få bittesmå rustflekker på løpet, inni/oppå kammeret og på avtrekkeren. Små og mulige å tørke nesten helt bort, men hva i huleste skjer? Jeg er vettskremt! Har gjort alt for å passe på rifla og smurte den inn med en dyr rustbeskyttende greie fra en børsemaker for ikke lenge siden. Virker som om rustet har dukket opp nesten over natta! Hvordan kan ting ruste så fort??

 

Uææ! :shock:

 

Hei!

 

Har maken børse som deg! Ikke noen problemer med rust her i gården! Har vært nøye med å tørke rifla helt tørr etter bruk samt sette den inn med olje. Oppbevarer den tørt og trygt og det ser ut til å ha gjort susen! ;)

Har brukt noe rustbeskyttende også, men det er mest som en ekstra forsikring!

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Noen regler jeg har når det gjelder våpen puss og oppbevaring av våpen.

 

* Våpne skal aldri være fukti når jeg setter de i fra meg (Våpenskape)

* Jeg pusser altid våpne med en gang jeg kommer inn, venter ikke 1 time en gang.

* Våpen kofferten setter jeg til tørk

* Legger på et lag med WD-40 olje utenpå løpet og i hagla så bruker jeg den inni også

* Når jeg har brukt hagla med sjøen så spruter jeg på et lag med WD-40 og lar jeg det være på til neste dag, så tørker jeg det bort med papir.

 

Skal legge ut noen bilder sener av hvordan rifla blir vis man ikke har vedlikehold på den.

Link to comment
Share on other sites

en av de tingene jeg er mest nøye med på jakt er å ikke få blod på våpnene mine. er nesten skremmende hvor fort det ruster. det beste man kan gjøre i alle sammenhenger er vel å få på olje og la våpna stå tørt. kofferter er bare til å frakte våpen ikke oppbevaring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...