Jump to content

Fare! Elgjakt pågår


knutis

Recommended Posts

På dagens sykkeltur med bikkja fant jeg ikke mindre enn 3 fareskilt med elgbilde og teksten "elgjakt pågår. Jakta pågår i perioden 5-31 oktober." Dette var på en grusvei brukt av bl.a. skolebarn, turgåere m.fl. og også på en veldig mye benytta tursti. Hva tror de egentlig de kan gjøre? Sperre av hele området i en mnd? Håper de ikke ønsker å skyte vilt på "alt som ser ut som det rører på seg", selv om det nesten er det de signaliserer. (for å sette det på spissen)

 

Jeg brydde meg selvsagt ikke om skiltet og sykla der jeg hadde tenkt å sykle. Hadde det stått et skilt om "elgjakt pågår i dag 14.10, vennligst vis hensyn" ville jeg selvsagt vist hensyn og tatt en annen vei.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo være greit å varsle folk om at det pågår elgjakt, da. Det er ikke sikkert de mente å skremme folk ut av skogen, kanskje de bare ville advare om hva som skjer der inne, i tilfelle noen skulle lure på hvorfor det står ei bikkje og bjeffer så jævlig inni skauen. Når folk vet hva som foregår, kan slik varsling kanskje gjøre at det unngås gufne situasjoner der folk sniker seg innpå losen for å undersøke.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tok du deg virkelig nær av dette?? Overskriften din er litt tendensiøs, for det stod vel ikke "Fare! Elgjakt pågår", ikke sant? Det stod bare "Elgjakt pågår", og det er en enkel og grei opplysning til publikum. Kan hende noen legger symbolikk i bruk av trafikale fareskilt, og at dette derfor like gjerne kunne vært unngått. Men det er vel ikke akkurat noe å ta på vei for, syns vi?

Link to comment
Share on other sites

Hehe, dette er bare får at de fleste mennesker skal bli skremt å holde seg unna. Vi har selv en vei som vi stenger første uka. da er det ikke lov å kjøre bil der men ingen kan jo nekte folk og gå der eller sykle der. MEN hvis noen spør oss da vi sitter på post om det er farlig å være der så hender det jeg har sagt at " det ville jeg vært litt forsiktig med" og da slipper vi å ha dem der. Dette er kun får å holde flest mulig av folk borte fordi at hvis det blir gått i terrenget hver dag så er det sjelden elgen stopper og opphalder seg der. Men som sagt så kan jo INGEN NEKTE folk og sykle eller gå noen steder. men med en slik plakat så holder mange seg unna og da er jo målet oppnådd.. ;) hos oss funker dette utmerket.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en stor fan av allemannsretten til ferdsel i utmark, og mener at folk må få ferdes der de vil, men syns at det er spesielt at folket i nabobygda, som forøvrig har rikelig med turmuligheter plutselig skal svette ned våre jaktmarker hver høst. Det har med høflighet og alminnelig folkeskikk å gjøre. Ingen trenger å jogge på traktorveien vår hver morgen før det lysner.

 

 

Spørs om bjørnelabben må hentes fram igjen...den virket en periode :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har stor forståelse for å sette opp slike skilt i skogen i den perioden/de dagene jakta faktisk pågår. Men i det tilfellet her synes jeg faktisk det er helt på trynet. Hensikten med skilta er klar. De vil unngå at folk går der. Veistubben er 2-300m lang og brukes bl.a. som skolevei. Veien rundt er 3km lengre. Det ene skiltet er satt opp 50m fra skolen. Dette er altså nærmest midt i bygda.

Jeg tror at slike skilt er med på å gi folk flest et mer negativt forhold til jakt. Skilt av typen "i dag jakter vi elg, vis hensyn" ser jeg på som saklig opplysning.

 

Bjørnelabb var kreativt!

Link to comment
Share on other sites

Full idioti å sett ut slike skilt!! :twisted:

Tror de at de at elgjakt er en viktigere fritidsyssel enn bærplukking, jogging, småviltjakt, sykling, hundelufting, turer, friluftsliv tilsammen?? Og at alle andre interesser bør vike en hel måned??

Resultatet av slike skremme-skilt kan fort bli forbud mot elgjakt på Søndager og andre fridager hvor det er økt alminnelig ferdsel. (slik der er blitt i flere områder rundt Oslo).

Det hele handler om å opptre i harmoni med andre som bruker naturen. Elgjakt er ikke viktigere for menigmann enn soppsanking, selv om enkelte jegere tror at verden snurrer rundt elgjakta. Snakk om å ødelegge for seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er glad for at de fleste av våre lokale elgjegere faktisk har en normal oppførsel, og ikke oppfører seg som kongen på haugen...

 

Når det gjelder skilting, så velger jeg å tro at det er en advarsel til bilførere om at elgjakt pågår.

Bukes det løshund kan elg og/eller hund krysse veier rimelig raskt og kanskje mer enn ellers.

Link to comment
Share on other sites

at noen velger og skilte at elgjakt pågår er vel ikke mer en rett og rimelig, gjør vel ikke noe om du sykkler eller går tur etter en anna veg den perioden som jakta pågår. gjensidig respekt er vel greit.en kan jo lure litt når det er arrangert skoletur i det beste elgterrenget 5-10okt. det må da være ei bjelle som ringer på for non voksene da,og kansje ta en telefon til for eks den som er jaktansvarlig der turen er planlagt. men ingen kan nekte en og gå selvsagt.men at noen må provosere er det alltid.

Link to comment
Share on other sites

Orlyden på skiltet skal jeg ikke kommentere, men...

Mener at det er fullt forsvarlig å sette ut skilt. Da har de som beveger seg i området noe å forholde seg til når det smeller like ved, en elg kommer ut av skogen med ei bikkje halsende bak eller de ser folk med våpen gå/sitte rundt i terrenget.

 

Så må "besseviterne" også prøve å huske at respekt oppnår man trolig kun ved å vise den andre parten respekt. Dette være seg om man er jeger eller en som har en annen form for bruk av naturen i gitte område.

Link to comment
Share on other sites

"Drepte elgkalv mens barna så på" er bare én avisoverskrift fra i fjor. -Foreldre i fullt opprør over at en søt kalv ble "drept på denne måten". Jakta var selvsagt fullstendig lovlig og innenfor alle rammer for sikker skyting. Det er bare det at enkelte ønsker å lage fårikål av ethvert lite garnnøste de har fått rulla ihop.

Varselskilt om at elgjakt pågår syns jeg er greit. Og hvis jakta pågår ved en skolevei er det vel nesten påkrevet. Jeg har ikke sett skiltet (foto??) men kan aldri tenke meg at det var satt opp for å skremme. Hva er greia med å tillegge jaktlaget slike holdninger uten at de får uttale seg??

Link to comment
Share on other sites

Ingen som kan kreve at en må holde seg unna, men kan ikke den "joggeren" legge om ruten denne mnd.

Selv har jeg både positive og negative opplevelser med å slippe til småviltjegere under elgjakten (flest positive). Så jeg stemmer for å la de slippe til med enkelte forbehold.

Slik elgjakten er blitt i dag setter stortsett alle på laget av førsteuken. På denne uken skal det meste klaffe for at man skal kunne klare å gjøre et innhugg i kvoten. Det siste man da trenger er at en "flokk" med sopp/bær-plukkere, mosesamlere eller en skole på utflukt i terrenget.

Link to comment
Share on other sites

Jeger64: Hvorfor med forebehold?

Er elgjakten/elgjegere viktigere enn rådyrjakt/rådyrjegere?

For meg under elgjakten er svaret ja på ditt spørsmål.

 

Med forbehold pga at når jeg velger å slippe småviltjegere inn på mitt private terreng, er det ikke bare å ture frem (et par har prøvd og feilet her) :evil: Da får du ha på en mobiltelefon, eller du får utlever en radio, samt at du må høre med meg hvor vi har tenkt å jakte denne dagen, så får du anvist et eget område du kan jakte på. Om dette ikke godtas, er det enkelt og greit på hue og ræva ut.

 

Klart nok :?:

 

Dessuten varer småviltjakten "noen" uker lengere enn elgjakten gjør og mange områder stenger kun første uken for småviltjegerne.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Svar ja.

Den ene varer bare noen få uker, den andre i mange måneder.

Den ene har stor økonomisk betydelse, den andre veldig lite.

Den ene er årets sosiale happening, den andre er vel snarere det motsatte.

5. oktober (i mitt liv) er en merkedag for halve bygden, en dag i august bare for spesielt intresserte.

Link to comment
Share on other sites

jeger64: så så, tell til ti osv. Det var bare et spm. om hva din mening var, ingen grunn til å sette hormongryta i sving.

Om du fortsatt sitter på stolen/i sofaen og har håret i behold, så kan jeg berolige deg med at jeg ikke har økt hjertefrekvensen eller satt noen ekstra hormoner i sving, enda.... :wink:

Sarte sjeler, hm... bamsemums :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ikke for å henge ut elgjegere, men å kaste ut småviltjegere ut av terrenget fører bare dårlig med seg. Selv mener eg at begge har like stor rett på å jakte i samme området, så lenge det det er grunneierlag eller staten sitt, og begge har løst jakt-kort.

Både småvilt og storvilt jegere har like stor interesse og glede av drive sin hobby, så det er ikke et argument som storvilt-jegere kan burke.

Har selv møtt på storvilt-jegere som kjeftet meg huden full for at eg jaktet småvilt når de var på elgjakt, ble også nektet å jakte videre. Resultatet var at ble forbanna, kontaktet jaktoppsynet for allmeningen, fortalte hva som hadde skjedd, grunneierlaget fikk klar beskjed om at vist de ikke ordnet opp og pratet med storvilt jegerene, så kom allmeningen til å trekke ut sitt området av valdet og kun gi lov til småvilt jakt der.

Selv så jaktet eg mye og gikk mest mulig i skogen etter hendelsen, for er noe som forbanner meg, så er det sånne jegere som kommer å skal bestemme og skremme andre ut av skogen.

Klarer man ikke å jakte med andre og dele, så hold dere hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Latterlig diskusjon! Nå må vi skille mellom private jaktterreng og statseid terreng. Ingen kan si noe på om grunneiere vil jakte elg i sitt eget terreng alene, forruten turgåere osv. Om dere elgjegere mener at deres syssler i skogen er så mye viktigere enn andres, så vil jeg gjerne høre hvorfor. Og ikke kom med det økonomiske, for det vi driver med er jo frivillig!

Og jeg for min del kan jo si at jeg irriterer meg over elgjegerene hos oss som sitter på post og skravler i radioen og kjører bil med peiler ut vinduet hele dagen. Det er jo aldri så urolig i skogen som da elgjegerene er på plass! Men jeg velger og ikke gjøre noe ut av det, for alle har jo rett til og ferdes i skogen, og liker jeg det ikke kan jeg dra hjem.

 

Apropo skilt. Vi småviltjegere har satt ut skilter med påskriften: "Jakt med drivende hund pågår, vis hensyn". Det kan være dette som er ment med disse skiltene, kanskje?

Vi har problemer med mye stygg kjøring og er bekymret for hundene våre Mye fint terreng blir ikke jaktet i pga. trafikkerte veier.

Link to comment
Share on other sites

Ikke-jegere bør uansett respektere årets høytid for mange. (Samme som at man ikke banner ikirken eller går med sko i en moske.)

Selv går jeg aldri i skogen første uke av elgjakten.

 

Sitter med den oppfatningen at "ikke-jegere" har 0 peiling på når jakten på de forskjellige artene pågår.. De vet det jaktes på høsten, men ikke datoene.

Syns i grunnen heller ikke at vi kan kreve at de ikke ferdes i skogen når de måtte ønske.

Hadde selv en opplevelse for noen år siden når jeg snek meg innpå en skarv. En turgåer kom gående og lurte på hvorfor jeg løp korte strekninger for så og gjemme meg bak noe, skarv ble det ikke!

Når jeg forklarte damen på en hyggelig måte at jeg hadde en plan om å skyte den skarven som akkurat fløy beklaget hun seg, hun hadde ikke forstått hva som foregikk.

I mine øyne kan man ikke hisse seg opp for sånt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, i de store byene er nok kunnskapene begrenset. I f.eks Indre Østfold derimot må man nok være immun mot det meste om man ikke får med seg når jakten starter!

 

Turister i renjakten kan jeg leve med, men det er ikke morsomt å få en turist på besøk på elgpost. Tenk om, tenk om...

Link to comment
Share on other sites

Vi henger opp skilt hvert år før hjortejakta (ikke fareskilt)

Her står det.

"Hjortejakt pågår i perioden 10.09-15-11, respekter bandtvang"

Vi har jakt i et ommråde med båndtvang hele året, dette er det svært få hundeeiere som bryr seg om.

Etter vi har hengt opp skilt er problemet redusert til under halvparten.

Ellers er oppfatningen min at de fleste turgåere er positiv til jakta, og mangen stopper og spør om ting tilknyttet jakta.

I fjor traff vi tre gamle damer som lurte på om det var trygt å gå i skogen nå.

Svaret ble at det ikke kunne bli tryggere en det er i jakta, siden de nå hadde væpnede vakter rundt seg til å handtere kjeltringer 8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nei kjære vakre vene.

Nå skal jeg prøve å forklare deg noe.

 

Når elgjeger BomBom sitter i skogen og skyter etter elg, gjerne med noe han anser som trygg bakgrunn, tykk skog f.eks.

Selvfølgelig skyter han når han ikke ser antydning til vei eller skolebarn eller bærplukkere, men kula gyver fort igjennom litt krattskog.

Skiltene var etter all sannsynlighet satt opp for sikkerhetens skyld ikke for å provosere menn i 40-50åra med tights og dyre joggesko.

Du syns det er det rene vanvidd at en og annen skogsbilvei blir skiltet om fare i en måned.

Jeg syns det er det rene vanvidd at folk på død og liv skal gå tur for å provosere der jakt pågår.

Tenk med deg selv hvem som er lengst på jordet.

Link to comment
Share on other sites

Nei kjære vakre vene.

Nå skal jeg prøve å forklare deg noe.

 

Når elgjeger BomBom sitter i skogen og skyter etter elg, gjerne med noe han anser som trygg bakgrunn, tykk skog f.eks.

Selvfølgelig skyter han når han ikke ser antydning til vei eller skolebarn eller bærplukkere, men kula gyver fort igjennom litt krattskog.

Skiltene var etter all sannsynlighet satt opp for sikkerhetens skyld ikke for å provosere menn i 40-50åra med tights og dyre joggesko.

Du syns det er det rene vanvidd at en og annen skogsbilvei blir skiltet om fare i en måned.

Jeg syns det er det rene vanvidd at folk på død og liv skal gå tur for å provosere der jakt pågår.

Tenk med deg selv hvem som er lengst på jordet.

 

Nei kjære vakre vene..., nå skal jeg prøve å fortelle deg noe: :lol:

Dersom det er slik at det er utstrakt alminnelig ferdsel i et område hvor det er elgjakt - da bør jaktlaget avstå fra å jakte til visse tider når det befinner seg mye folk der, ihvertfall dersom de ser det som en fare å skyte noen! - Og ihvertfall ikke avfyre skudd med tvilsom bakgrunn!!!

Å forsøke å jage folk ut av området med fareskilt er direkte ufint.

 

Dersom det er slik at de setter opp skilt for å informere om at det elgjakt, og at en derfor kan forvente løse hunder, bilkjøring, bevepnede menn osv. så fortjener det honnør! Dette gjør man ved å henge opp skilt av en smilende jeger med elghund.

Et fareskilt med påskriften elgjakt pågår, mistenker jeg satt ut for å minske menigmanns adgang til skauen. - og det er faktisk et forsøk på å hindre allemannsretten.

 

Er det virkelig noen som tror at en mann med joggesko, tights og 163 i puls IKKE er ute for å trene, men for å provosere jegere???

Link to comment
Share on other sites

Ah...her kan man få inntrykk av at det er en diskusjon oppstykket i 3 ulike avdelinger.

 

1. Indignerte turgåere som føler seg truet av både jegere og skremmende skilt. "Vi går hvor vi vil, når vi vil."

2. Indignerte småviltjegere som føler seg presset ut av storviltjegere. "Vi vil jakte hvor vi vil, når vi vil."

3. Indignerte storviltjegere som føler seg presset av småviltjegere og turgåere. "Vi vil jakte her i de dagene/ukene vi har lov."

 

Hvis man som turgåer/bærplukker/fuglekikker føler seg truet av skilt vil vel det å traffikere våre riksveier også være en skremmende opplevelse? :roll:

Om man i tillegg føler seg truet av jegere...da vil jeg foreslå at man holdt seg hjemme i sofaen hvor evt. trussler utelukkende kommer inn via TV-skjermen.

 

Småviltjegere som føler seg presset ut....nja, om man ser for seg lengden på jaktsesongen for småviltjegere kontra storviltjegere....

Eller for å snu problematikken, man sitter på post og hører harelosen/rådyrlosen synger i skogene, for så å bli forstyrret av en eller flere pesende elgjegere med hund som er ute for å trene bandhunden i god tid før jakten....tenker det vil fylle enhver småviltjegers hjerte med fryd og glede å dele terrenget med andre... :roll:

 

Storviltjegere...de kan vel bare prøve å skilte og opplyse om sine bevegelser og gjøremål, og for øvrig forsøke å opprettholde god kommunikasjon utad.

 

 

Forresten, nå er det vel ikke så mange andre skilt med bilde av elg her i landet enn akkurat fareskiltet...

Selv kunne jeg godt tenke meg et opplysningsskilt eller, enda bedre, et påbudsskilt med bilde av elg. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter elg i et område hvor det er meget stor gjennomgang av turgåere,

i alle fall de dagene været holder, og jeg har aldri opplevd noe negativt med at de er der.

Aldri har vi fått inntrykk av at de har skremt dyr vekk for oss, aldri har vi vært borti at det

har oppstått farlige situasjoner. Turgåerene er lykkelig utvitene om postene da de stort sett ikke oppdager dem.

 

Synes slike skilt er unødvendig, det har lett for å gi inntrykk av at man bør "passe seg", "holde seg borte" osv.

Og det er ikke positivt for jegere som gruppe, om det blir en almen oppfatning at det er farlig å være i skogen

under jakt (noe det allerede er enkelte steder..) så er veien betydelig kortere til forbud o.l.

Link to comment
Share on other sites

Småviltjegere som føler seg presset ut....nja, om man ser for seg lengden på jaktsesongen for småviltjegere kontra storviltjegere....

Eller for å snu problematikken, man sitter på post og hører harelosen/rådyrlosen synger i skogene, for så å bli forstyrret av en eller flere pesende elgjegere med hund som er ute for å trene bandhunden i god tid før jakten....tenker det vil fylle enhver småviltjegers hjerte med fryd og glede å dele terrenget med andre... :roll:

 

Sesongen for småvilt-jakt er lenger ja, men høsten er like lang for både småvilt og storvilt jegere. Eg liker best å jakte mens det ennå ikke er kommet snø, og mange bikkje som loser bedre på bar mark framfor snø.

Problemet er mange storvilt-jegere som ikke vil samarbeide med småvilt-jegere.

Selv har eg ikke noe imot å jakte i samme terreng som storvilt-jegere, det ødelegger ikke jakta for mindel, har prøvd å komme i dialog med flere storvilt-jegere og lage avtale om at vi kan varsle hvor man jakter, men mange som ikke vil prøve det, for dem har betalt elgjakt og da skal de ha skogen for seg selv.

Da blir eg provosert når man kommer med den holdningen, og bruker allmensretten min så godt eg kan, om det er elgjakt eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det er nå en gang slik at det er åpnet for jakt i Norge, da får folk faen meg innrette seg etter det og akseptere det faktum at de risikerer å bli skutt dersom de ikke tenker seg om!

Dette temaet ble straks like provoserende som syklister og rulleskiturister som preger de absolutt fleste riks- og fylkesveiene.

De har sikkert akseptert at faren for å bli overkjørt er relativt høy.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, dette er bare får at de fleste mennesker skal bli skremt å holde seg unna. Vi har selv en vei som vi stenger første uka. da er det ikke lov å kjøre bil der men ingen kan jo nekte folk og gå der eller sykle der. MEN hvis noen spør oss da vi sitter på post om det er farlig å være der så hender det jeg har sagt at " det ville jeg vært litt forsiktig med" og da slipper vi å ha dem der.
Og hvis du sier slikt i vitners nærvær, skal du være glad for "å slippe" en ting til: Å bli anmeldt for uforsvarlig jaktutøvelse. Med deg sjøl som sannhetsvitne.
Dette er kun får å holde flest mulig av folk borte fordi at hvis det blir gått i terrenget hver dag så er det sjelden elgen stopper og opphalder seg der.
Hvis elgen skyr terreng der det går turfolk - hvor skal da den elgen du mener de jager, komme fra? Opp fra jorda, som vettene på OL?
Det er nå en gang slik at det er åpnet for jakt i Norge, da får folk faen meg innrette seg etter det og akseptere det faktum at de risikerer å bli skutt dersom de ikke tenker seg om!
Når man kommer med utsagn i dette kaliberet, kan det nok diskuteres hvem som bør "tenke seg om".
Link to comment
Share on other sites

Det er nå en gang slik at det er åpnet for jakt i Norge, da får folk faen meg innrette seg etter det og akseptere det faktum at de risikerer å bli skutt dersom de ikke tenker seg om!

Dette temaet ble straks like provoserende som syklister og rulleskiturister som preger de absolutt fleste riks- og fylkesveiene.

De har sikkert akseptert at faren for å bli overkjørt er relativt høy.

Ja, slike uttalelser fremmer jo jegernes sak. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg også jakter elg, men lite irriterer meg mer enn lite tolerante elgjegere som tror de har enerett på all utmark på høsten. Småviljegere og turgåere kan like gjerne jage elg inn på terenget som ut av terenget.

Mye av rådyrjakta blir ødelagt pga av dette for min del. Er ikke godtatt å jakte rådyr her omkring før den siste elgen er skutt.

Noen elgjegere har imidlertid forstått det, traff noen for noen år siden når vi var på fuglejakt. Vi hadde uten å mene det gått oss mitt inn i drevet deres, men det gikk vist helt greit. De spanderte en kopp kaffe og fortalte hvor de skulle jakte resten av dagen og neste dag, slik at vi kunne jakte uten å forstyrre hverandre.

Det ble ingen ufred og alle ble rimelig fornøyde.

Link to comment
Share on other sites

Etter vi har hengt opp skit er problemet redusert til under halvparten.

Sikkert et effektivt tiltak, ja! :mrgreen:

 

Liten skrivefeil.

En annen fordel med å opplyse om jakt i terrenget, er at det finnes folk som helst ikke ønsker å være på plasser der det drives jaktutøvelse.

Disse velger andre plasser og trimme til jakta er over.

Link to comment
Share on other sites

Ingen som kan kreve at en må holde seg unna.

Jo faktisk, om det gjelder ett privat tereng. Er reglene ganske så klare på at i utmark kan enhver ferdes til fots hele året, når det skjer hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet. Dette må bety at om ferdsel ikke kan skje på hensynsfult vis. Er den til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker. Og er derved ikke tillatt. Fritt fra Frilutslovens §2 og 3.

 

Som grunneier kan man stenge for ferdsel i kortere perioder, om ferdsel er til hinder for grunneier. For permanent eller lengre avstengning av ett område, må man som grunneier søke kommunen om løyve og få fylkesmannens velsignelse (og den sitter nok langt inne).

 

Ut av dette kan man si at Alemannsretten i dag, i en del tilfeller blir praktisert på en måte som er heller tvilsom. Der folk påberoper seg rettigheter de ikke har, skal jeg foreta ett drev gjennom egen eiendom en formiddag. Er det fritt frem for meg å skilte rundt eiendommen, at området er avstengt for allemansretten i det aktuelle tidsrom (med begrunnelse). Og at den er åpnet fra det øyeblikket skiltene er tatt ned.

 

Det er også fult mulig å stenge av private skogsveier med samme begrunnelse, men da må kommunen og fylkesmannen godta det.

 

Poenget er i midlertid at man må kunne begrunne stengning av område, på en slik måte at om noen klager (det er jo alltid en eller annen som gjør det). Så har man gode begrunnelser på rede hånd (det er nok heller ikke dumt å informere lensmann om hva en har fore).

 

Vider er det vansklig å kunne påberope seg at man blir hindret av passerende peroner, om man selv ikke er ute og bruker det aktuelle området. Slik at man må vise stor varsomhet med å bruke de rettighetene man som grunneier har på dette området i tide og utide. Om man kan finne åpninger i tidsrom for stengning (slik at stengning er tidbestemt til tider i døgnet, eventuelt koblet opp til enkelt datoer), vill jeg tro folk har en betydelig større forståelse og respekt for at en kortvarig stenger enkelt arial.

Link to comment
Share on other sites

Har lært at alle skudd skal legges mot sikker bakgrunn.

 

Greit at man skilter at elgjakt pågår, men ikke på en måte som skremmer folk fra ferdsel. (Det betyr dårlig rykte for jegere)

Men mer for å opplyse om det, som folk over nevner.

 

Uansett hvordan man ser på det så SKAL folk være trygge i skogen, selv under jakt. For det er vi jegere som har ansvaret for at skuddene blir avfyrt med hensyn til vilt, folk og sikkerhet.

 

Har opplevd at folk snøfter fra seg at, "vi kan vel ikke plukke bær uten å bli beskutt" Da har jeg svart at de må bare gå ut å plukke bær selv om det er jakt. Men anbefaler dem å ta på seg klær med sterke farger, da blir det lettere å se dem og sjansen for ulykker minker. Det blir som å ta på seg refleksvest når man skal ut å gå i mørket.

Er jo slik med våpen som med bil, er ikke alle som bruker det fornuftig og da kan det fort gå galt.

Link to comment
Share on other sites

vingemutteren; Du tolker lovmaterialet helt feil, ganske riktig skal ferdsel skje hensynsfult. Stilferdig bærplukking, jogging, turgåing etc. er i utgangspunktet hensynsfull, og kan ikke hindres med loven i hånd. Loven definerer slettes ikke at det er opp til grunneier å bedømme hva som er hensynsfull ferdsel.

 

Jeg kan heller ikke se at grunneier alene kan hindre ferdsel i kortere perioder, uten spesiell tillatelse til dette.

 

- Den primære paragraf i allemannsretten sier noe slikt som:"I utmark kan enhver ferdes til fots hele året, når det skjer hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet" Dette innebærer HELE året, og elgjakta er ikke untatt på noen som helst måte.

 

Der derimot loven er ganske spesifikk på er det som gjelder skilting: "Uten særskilt heimel må ingen sette opp skilt eller på annen måte kunngjøre at det er forbudt å ferdes eller bade på område hvor det er adgang til det etter denne lov."

 

Ergo, direkte ulovlig å sette opp skilt som "Elgjakt pågår, adgang forbudt"

Link to comment
Share on other sites

Dette ble det diskusjon av gitt!

 

Jeg tror det beste er om alle viser litt hensyn. Elgjegere kan ikke oppføre seg som om de har enerett på all ferdsel i utmarka i en mnd. Men de kan høflig be om at andre brukere viser hensyn de dagene jakta faktisk pågår. Treffer jeg et skilt hvor det står elgjakt pågår i dag 16.10, vennligst vis hensyn, så går jeg ikke tur der den dagen. Totalt unødvendig å provosere bare for å gjøre det. Skilt som anmoder om å holde seg unna hele den mnd jakta pågår, selv om jakta faktisk pågår kun noen få dager, bryr jeg meg ikke om. Det verste tilfellet jeg har sett var når en grunneier hengte opp skilt hvor han ba om at folk måtte holde seg unna morgen og sen ettermiddag/kveld i hele rådyrjakta. Dette i et mye brutk turområde.

 

Den saken åpningsinnlegget mitt omhandler dreier seg ikke om info. Alle i Hurdal vet at det er elgjakt nå! Det dreier seg heller ikke om sikkerhet. Man skyter jo uansett ikke skudd som kan tenkes å ende opp på en vei / sti som er mye brukt. Ikke noen fare for biler heller på akkurat denne veien ettersom de kjører nyvegen. Veien brukes nærmest som en offentlig gang og sykkelvei. På hovedveien 100m unna derimot er faren for krasj tilstede, men der er det selvsagt ikke noe skilt. Det som det handler om er å få folk til å holde seg unna.

Link to comment
Share on other sites

Elgjegere må begynne å tolerer og innse at de kan ikke ha skogen for seg selv i elgjakta, vertfall om man ikke har elgjakt hos privat grunneier.

Heldigvis så virker det som at den yngre garde av elgjegere er mye mer forståelsefulle for dette og de har enklere for å tolere at det drives småvilt-jakt i samme terreng.

Problem jegerene er som regel eldre jakt-lag som har jaktet i mange som har "eg vet best for eg har jaktet lengst" ånden i seg og har flere elgjegere på laget som skal styre.

Vertfall er det inntrykket eg har, etter alle elgjegere eg har møtt på og vært med å jakta elg med.

Link to comment
Share on other sites

Er akkurat inne igjen etter en tur etter skogfugl. Stoppet og slo av en prat med to av elgjaktlgene i terrenget.

Jeg spurte hva de synes om oss småviltjegere som bruker terrenget i elgjakta. Alle mente at dette er helt greit, og at det også kunne være positivt med tanke på elgjakta, da elgen ofte flyttet litt på seg.

Etter første runde etter fugl'n så jeg et par elger som småjogget over et hogstfelt, tok da kontakt med laget som har teigen, med opplysninger om antall og type. De er fortsatt meget godt fornøyd med oss småviltjegere.... ;)

 

Det er viktig å holde en viss kommunikasjon med elglagene, og jeg mener at som småviltjeger må/bør jeg vise hensyn og unngå deler av terrenget jeg vet de driver på. Har en gang gått rett på en elgpost, ble litt fliring, slo av en lavmelt prat, og jeg trakk videre i "sikker" retning.

 

Det jeg savner er nettopp skilt om viser hvor i terrenget elglagene driver på.

Link to comment
Share on other sites

vingemutteren; Du tolker lovmaterialet helt feil, ganske riktig skal ferdsel skje hensynsfult. Stilferdig bærplukking, jogging, turgåing etc. er i utgangspunktet hensynsfull, og kan ikke hindres med loven i hånd. Loven definerer slettes ikke at det er opp til grunneier å bedømme hva som er hensynsfull ferdsel.

 

Jeg kan heller ikke se at grunneier alene kan hindre ferdsel i kortere perioder, uten spesiell tillatelse til dette.

 

- Den primære paragraf i allemannsretten sier noe slikt som:"I utmark kan enhver ferdes til fots hele året, når det skjer hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet" Dette innebærer HELE året, og elgjakta er ikke untatt på noen som helst måte.

 

Der derimot loven er ganske spesifikk på er det som gjelder skilting: "Uten særskilt heimel må ingen sette opp skilt eller på annen måte kunngjøre at det er forbudt å ferdes eller bade på område hvor det er adgang til det etter denne lov."

 

Ergo, direkte ulovlig å sette opp skilt som "Elgjakt pågår, adgang forbudt"

Ah! Tvert i mot. Om jeg skal bruke min utmark, til ett formål som innebærerer at samtidig annen ferdsel er til fortrengsel for min aktivitet. Så bryter det med §2, siden ferdsel da ikke kan foregå på hensynsfull og varsom måte. Dette er ikke til å misforstå, og det er tolkninger som du her har gjort. Som gjør at denne loven i dag til tider blir missbrukt.

Hvorvidt det er opp til grunneier eller ei å bestemme hva som er hensynsfult og varsomt. Så er det så enkelt som at man stenger av, når en mener det er nødvendigt. Og så får retten ta stilling til saken om noen har innvendinger og vilje til å kjøre sak.

 

Angående skilting uten hjemmel, så skilter man med hjemmel i friluftslovens §2. (som gir grunneier rett til å stenge av deler av eller hele sin eiendom når annen ferdsel ikke kan gjennomføres på hensynsfult og varsomt vis).:wink:

 

Forbudskilt uten hjemmel, betyr vel ganske enkelt at man ikke kan skilte med forbud uten å kunne henvise til den lov/forskrift man baserer skiltingen på.

 

Kansje jeg tolker loven noe fritt, men hva annet kan den bety? Allemansretten har aldri hatt som intensjon å fortrenge grunneier/bruker fra å kunne bruke egen eiendom uten selv å bli fortrengt og forstyrret, kun å sikkre at grunneier/bruker. Ikke stenger allemenheten ute uten meget god grunn. Og loven gir heller ikke grunneier/bruker rett til å stenge noen ute i lengre perioder enn man selv faktisk bruker arealet (svært kortvarigt med andre ord).

 

Jeg kunne godt ha tenkt meg en uttalelse fra noen som har juss bakgrunn og har lest forrarbeidet til allemansretten, eventuelt har dommer å støtte seg på.

 

OBS! Dette betyr ikke at en kan stenge ett terreng for ferdsel, i lengre perioder enn man selv faktisk er i terrenget. Og heller ikke de deler av terrenget man ikke selv aktivt bruker der og da. I prinsipp er det svært vanskelig å kunne stenge av terreng med slike begrunnelser, med mindre det er deler man samme dag skal gå drev gjennom. Kort sagt, det er få steder som oppfyller både behov av og mulighet til å stenges.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge kona begynner jeg å bli gretten og sær, noe som helt sikkert stemmer. Der jeg bor, leier et stort antall grunneiere ut terreng til grunneierlaget, dette gjelder også meg. Grunneierlaget selger jaktkort for småvilt og rådyr, men bare til lokale innbygggere. På grunn av at bortimot alle kjenner alle så har vi aldri hatt noen konflikter mellom småvilt og storvilt jegere. (Småviltjegerne har tross alt betalt for å bruke terrenget, så de ha rett til å være der.) Men tilbake til det jeg startet med, nemlig min særhet og grettenhet: jeg setter ikke noe pris på turgåere i terrenget. Jeg syns storviltjakt er såpass samfunnsnyttig at vi kan i lov til å drive på i skauen uforstyrret de få ukene storviltjakta pågår. Ved å få ned elgbestanden spiser elgen mindre av avlinger, og sjansen for å få en elg i frontruta minker. I tillegg sitter det ganske dypt at jeg er grunneier; siden jeg hvert år vedlikeholder og påkoster 500 meter privat vei som er en yndet turvei så syns jeg at jeg i det minste kan få fred i elgjakta. Så jeg har ingen problemer med et skilt som opplyser om at det er elgjakt, i et håp om at turgåere tar litt hensyn!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...