Jump to content

Fare! Elgjakt pågår


knutis

Recommended Posts

Vi hadde en utrolig positiv opplevelse med et elgjaktlag i dag. Vi skulle jakte hare i samme området som elgjegerne, på statens grunn. Der er parolen samjakt under hensyn.

 

Vi fikk oppgitt radiokanalen elgjegerne brukte, og fulgte med på deres drev mens vi kosa oss med harelosen nedenfor dem. Jeg kalte dem opp en gang på radioen og spurte om vi var begynt å komme for nær drevet deres, hvorpå jaktleder svarer meget hyggelig at "neida, det er helt iorden, og det hindrer også elgen i å trekke ned dit".

 

Jeg må si det er behagelig å være i skogen med slike kjekke folk i nærheten. En god opplevelse.

Link to comment
Share on other sites

Gå i dialog med jaktleder først. Det er mye som kan ordnes opp i. Jeg ringte han en dag ifjor og lurte på om jeg fikk lov å postere etter rådyr mens dem var i området...men ikke akkurat der jeg var, så vi fikk aldri kommet i konflikt med hverandre på noen måte. Svaret var umiddelbart ja. Han spurte om jeg hadde radio, og han fortalte hvilken kanal laget bruker.

 

Så jeg sa bare ifra hvor jeg var, og når. Også sa jeg ifra da jeg tusla opp til bilen. Dette funka fint det, helt til det var noen på jaktlaget hans, eller om det var noen over han igjen som sa at jeg var sterkt uønsket oppi der. Han hadde visst fått pes fordi han hadde latt meg + kanskje flere....hva veit vel jeg om det...jakte samtidig med dem, sjøl om dem alltid var på en helt annen kant av der jeg oppholdt meg.

 

Da dem evt. skulle jakte der jeg var, så spurte han meg på en høflig måte om jeg kunne postere der og der istedet, siden dem skulle drive akkurat der jeg var. Det var selvfølgelig helt ok for meg. Hvis alle prøver å jenke seg etter hverandre, så kan man utrette mirakler. Så en kveld ringte han meg, og beklaga at jeg ikke fikk jakte samtidig med dem lenger. Dette hadde visst provosert enten laget eller grunneier det da antar jeg. Han ville ikke henge ut noen...det kunne jo for all del være han sjøl også, men det tviler jeg enormt sterkt på. For han er generelt en veldig trivelig kar.

 

Siden han sa at jeg ikke fikk lov å jakte under elgjakta lenger, så sa jeg bare at jeg syntes det var kjipt, og han var enig, men at han ble visstnok "refsa" sjøl for at han hadde latt oss småviltjegere jakte. Hvorvidt denne historia han serverte meg er sann, kan jeg naturligvis ikke svare på, men her er ihvertfall hele min historie på godt og vondt. Jeg gadd ikke å begynne å diskutere med han på tlf., for han var kjempekoselig, og sånn som jeg ble imøtekommet de jaktdagene mine var helt upåklagelig.

 

Og om jeg hadde diskutert meg grønn i trynet, så hadde jeg tapt, for elgjegere i bygda her er GUD. Så fort elgjakta starter, så blir alle veiene innover skauen skrapa og gjort fine. Men da jakta starter for oss andre i august, så er veien så fæl at maks fart er 20 km/t + lavgir for å ikke sette seg fast i gjørme eller å slå filler av hele bilen. Det er greit at en Patrol Y60 er solid, men jeg "lider" hver gang jeg klarer kunststykket å treffe sånne "bittesmå" høl, så jeg nesten stanger i det høye taket + at jeg hører det rett og slett smeller i understellet. Det er ikke brukbart, men kommunen jeg bor i er jo på ROBEK lista, og bruker penger på alt som er totalt unyttig osv. :twisted:

Og da blir det stort sett ikke gjort mer med veien før neste elgjakt starter. Sånt gremmes jeg over.

 

 

Men som dere ser så ble enden på visa at småviltjeger'n er sterk uønska i norsk fauna mens elgjakta pågår. Jeg orker ikke å krangle/diskutere med noen om dette. Men jeg skjønner godt at dere ikke finner dere i å bli stengt ute av deres jaktbare område bare pga. "høye på pæra jegere".

 

Men tilbake til dette skiltet som ble heftig debattert her. Jeg tolka det kun dithen at dem ville gjøre folk oppmerksomme på at det kunne bli skyting, hundelos osv. Personlig er jeg tilhenger av å bruke enten oransje eller maken til de påbudte sikkerhetsvestene som man alltid har i bilen de gangene jeg befinner meg i et område med jakt. Da har jeg gjort alt jeg kan for å sikre meg sjøl og min familie.

 

Det er ikke alltid "sikker" bakgrunn er så sikker....det har vi sett "et par" tilfeller av. Dette gjelder all slags jakt, så jeg henger ikke ut noen grupper.

Link to comment
Share on other sites

Jakt på elg er da ikke bare skyting og farlige situasjoner.

Hadde en stakkar kjørt inn på en stikk for å treav på naturensvegne og fått en elg mellom underbuksa og juvelene, hadde det nok livet opp i en grå hverdag. Eller skrense merker av elg på panseret mens bilen sto parkert.

 

Opplysning om hva som foregår, gir folk rett og slett mulighet til å gjøre andre valg.

Link to comment
Share on other sites

Om man setter opp skilt på en skogsvei med teksten "Ferdsel på eget ansvar" så er det greit nok, folk flest vil forstå at det kanskje ikke er så lurt å kjøre den asfaltsubbende grombilen innover akkurat den veien.

Om man så setter skilt med "Elgjakt" eller "Elgjakt pågår" over dette skiltet med "Ferdsel på eget ansvar" så blir det ramaskrik... :roll:

Da blir plutselig elgjegerne en gjeng med blodtørstige proteksjonister som vil ha skogen for seg selv.

 

Hva skjer så om man ønsker å hevde sitt soleklare privilegium ifølge "Allemannsretten" til å jakte hare eller rådyr i et skogsterreng der det lokale idrettslaget avholder kretsmesterskap i orientering....?

Link to comment
Share on other sites

Gå i dialog med jaktleder først. Det er mye som kan ordnes opp i. Jeg ringte han en dag ifjor og lurte på om jeg fikk lov å postere etter rådyr mens dem var i området...men ikke akkurat der jeg var, så vi fikk aldri kommet i konflikt med hverandre på noen måte. Svaret var umiddelbart ja. Han spurte om jeg hadde radio, og han fortalte hvilken kanal laget bruker. - - -

Så en kveld ringte han meg, og beklaga at jeg ikke fikk jakte samtidig med dem lenger. Dette hadde visst provosert enten laget eller grunneier det da antar jeg.

Siden han sa at jeg ikke fikk lov å jakte under elgjakta lenger, så sa jeg bare at jeg syntes det var kjipt, og han var enig, men at han ble visstnok "refsa" sjøl for at han hadde latt oss småviltjegere jakte. - - -

Og om jeg hadde diskutert meg grønn i trynet, så hadde jeg tapt, for elgjegere i bygda her er GUD. - - -

Men som dere ser så ble enden på visa at småviltjeger'n er sterk uønska i norsk fauna mens elgjakta pågår. Jeg orker ikke å krangle/diskutere med noen om dette. Men jeg skjønner godt at dere ikke finner dere i å bli stengt ute av deres jaktbare område bare pga. "høye på pæra jegere".

Kutta ned siteringa. Jegermeistern.

 

Nøyaktig dette eg mener som er problemet med elgjegere stort sett alle plassene.

Finnes noen som er trivelige og er greie å ha en god dialog med, men er alltid noen få griske personer som vil og skal ha alt etter sin måte.

Er ikke noe problem å jakte småvilt og storvilt i samme området, går faktisk an å hjelpe hverandre, men er jo alltid noen elgjegere som skal være kranglete og hovne.

Men hvorfor krangle, prøver man å komme i dialog med elgjegere og de ikke viser interesse for samarbeid, så er det bare å jakte småvilt med god samvittighet, da har man vertfall prøvd å komme til ei ordning.

Link to comment
Share on other sites

Trådens emne var val "varselskilt" til den gemene hop, som benytter seg av vanlig ferdselrett på vei, eller allemannsretten i utmark.

 

Hvorvidt elg-/rådyr-/hare-/skogsfugl-/rypejakt kan/bør/skal foregå samtidig, er en sak som den som innehar jaktretten (i praksis: grunneier) bestemmer. Å tillegge elgjegere eller andre jegergrupper diverse mentale karaktertrekk, på basis av at grunneier har bestemt dette eller hint om hvem som skal jakte hvor og når, er vel å dra saken ganske langt. Og angår vel heller ikke denne tråden (er vel diskutert før i div. tråder).

 

Men at et eventuelt vedtak om hvem som skal få "forkjørsrett" av div. jegerkategorier (i svært mange tilfelle: elgjegerne) ofte blir gjort på noe mangelfullt grunnlag, er det kanskje noe i. Jeg spurte en gang om å få jakte råbukk i et område (før jaktstart, i begynnelsen av august). Svaret var: "Hos oss starter vi råbukkjakta etter at elgjakta er ferdig". Dvs., etter 31/10. Da har de aller fleste voksne råbukker felt geviret - så den jakta fant ikke jeg særlig interessant!

Link to comment
Share on other sites

Om man setter opp skilt på en skogsvei med teksten "Ferdsel på eget ansvar" så er det greit nok, folk flest vil forstå at det kanskje ikke er så lurt å kjøre den asfaltsubbende grombilen innover akkurat den veien.

Om man så setter skilt med "Elgjakt" eller "Elgjakt pågår" over dette skiltet med "Ferdsel på eget ansvar" så blir det ramaskrik... :roll:

 

Det kommer helt ann på hva som er formålet med teksten. Er formålet å holde folk unna, så er det brudd på friluftsloven - og helt typisk griske elgjegere som tror at deres interesser er myyye viktigere enn resten.

 

Dersom jeg f.eks setter opp et fareskilt på stranda ved hytta (som vi eier) og skiltet lyder " Løse kamphunder - ferdsel på eget ansvar" så er det et forsøk på å fordrive folk fra et område de har rettmessig tilgang til. - og det er klart brudd på friluftsloven.

Link to comment
Share on other sites

Så et skilt i Os i dag med teksten (fritt etter hukommelsen):

 

"Hjortejakt pågår i perioden 10. september til 15. november. Turgåere henstilles til oppmerkede turstier og skogsveger. God tur."

 

Dette skiltet er altså ikke lovlig i følge allemannsretten? Kommer vel an på hva ordet "henstilles" tolkes som.

Link to comment
Share on other sites

[...]Dette skiltet er altså ikke lovlig i følge allemannsretten?[...]

Det er hvertall litt nærme kanten...

 

Grunnen til at dette tolkes strengt er å finne langs øst/sørlandskysten og Tutta og Prebens hytter med strandlinje... Langs disse har det vært mye "privat eiendom- Adgang forbudt", "Løs vakthund - ferdsel på eget ansvar" piggtråd, søppelhauger, folk som tar seg til rette på brygger, i svømmebaseng og på terrasser og generelt oppførsel du ellers bare ser i arverett og i barnehagen :roll:

Link to comment
Share on other sites

Om man setter opp skilt på en skogsvei med teksten "Ferdsel på eget ansvar" så er det greit nok, folk flest vil forstå at det kanskje ikke er så lurt å kjøre den asfaltsubbende grombilen innover akkurat den veien.

Om man så setter skilt med "Elgjakt" eller "Elgjakt pågår" over dette skiltet med "Ferdsel på eget ansvar" så blir det ramaskrik... :roll:

 

Det kommer helt ann på hva som er formålet med teksten. Er formålet å holde folk unna, så er det brudd på friluftsloven - og helt typisk griske elgjegere som tror at deres interesser er myyye viktigere enn resten.

 

Dersom jeg f.eks setter opp et fareskilt på stranda ved hytta (som vi eier) og skiltet lyder " Løse kamphunder - ferdsel på eget ansvar" så er det et forsøk på å fordrive folk fra et område de har rettmessig tilgang til. - og det er klart brudd på friluftsloven.

 

 

Om skogsveien på forhånd har et skilt hvor det står "Ferdsel på eget ansvar" så betyr det i de fleste tilfeller at grunneier eller vegholder ikke tar ansvar for de som måtte finne på å kjøre inn denne veien.

Noe som i de fleste tilfeller betyr at vegstandarden er dårlig eller at det er andre momenter (rasfare, flom etc.) som utgjør fare for skade på kjøretøyer eller folk som ferdes der.

Det kan også i enkelte tilfeller henspeile på at det er en skogsvei som ikke brøytes og at du risikerer å måtte påkoste brøyting selv om bilen din snør inne i enden av den veien.

 

Folk flest har ikke noe problem med det, men dukker det opp et skilt med "Elgjakt pågår" på samme skiltstolpen et par uker på høsten så virker det nærmest som en rød klut på enkelte, og DA er det ille da. :roll:

 

Regner med at det medfører omtrent samme nivå på blodtrykket som man får om man driter i det skiltet og så blir liggende bak en traktor med elgslakt på hengeren 4-5km. langs nevnte vei når man skal tilbake etter soppturen med klissvåte og grinete unger i baksetet. :twisted:

 

Om du så ikke har interesse av soppsanking, hva om noen arrangerer kretsmesterskap i orientering midt oppi rådyrterrenget ditt?

Link to comment
Share on other sites

Skilt eller ikke: Vi elgjegere akseptere å møte folk i skogen under jakta. Det kan selvsagt være irriterende, men vi har ikke annet valg enn å ta det med godt humør overfor de vi møter. Dette tror jeg vi alle må innprente oss selv, om vi fortsatt skal få aksept for det vi driver med, i fremtiden.

da får folk faen meg innrette seg etter det og akseptere det faktum at de risikerer å bli skutt dersom de ikke tenker seg om!
Når elgjeger BomBom sitter i skogen og skyter etter elg, gjerne med noe han anser som trygg bakgrunn, tykk skog f.eks.

Selvfølgelig skyter han når han ikke ser antydning til vei eller skolebarn eller bærplukkere, men kula gyver fort igjennom litt krattskog

Skumle holdninger. Ville ikke vært hundefører på ditt jaktlag.

Link to comment
Share on other sites

Skulle ønske flere var som Trond99.

 

+1

 

En samarbeidsform vi gjerne dyrker her ihvertfall.

Nettopp. Og da fungerer ting som regel ganske så knirkefritt. Men jeg kan godt forstå at folk lett blir provosert av "Elgjakt pågår - ferdsel på eget ansvar". Jeg har jaktet storvilt, og jeg har møtt på både trivelige (la oss kalle dem glatthårete) og utrivelige (som vi kan kalle strihårete) elgjegere. Problemet for de glatthårete elgjegerne er at det fremdeles finnes mange nok av den strie hårlagsvarianten, og at den strihårete varianten ofte gjør seg en del mer bemerket enn den glatthårete. Jeg har absolutt ingen problemer med å sjekke med jaktleder i elgjaktlaget og legge dagens småvilttur utenom drevet og postrekka. Heller tvert imot. Men hvis det sånn ca. den 25.9 settes opp et "Elgjakt pågår - ferdsel på eget ansvar" ved en skogsbilvei som går inn i terrenget der jeg har lovlig kort, og det skiltet henger der til den 31.10, vel da synes jeg dette tyder på at vi har å gjøre med den strihårete varianten.

 

Ifølge allemannsretten har man selvsagt full anledning til å spørre høflig om en småviljeger, bærplukker eller 40-årig midtlivskrise i kondomdress kan være så vennlig å velge en annen rute enn rett gjennom postrekka i retning drevet, og fornuftige småviljegere, bærplukkere eller 40-årige midtlivskriser i kondomdress (vel, det siste er vel litt vanskeligere å finne) vil selvsagt følge en slik oppfordring. Men i det øyeblikket man går fra høflig oppfordring til dulgte trusler (og ja, "Elgjakt pågår - ferdsel på eget ansvar" minner litt for mye om "skutt blir den...") har man skutt både seg sjøl og jegerstanden generelt i foten. For det vil undergrave aksepten for jakt i samfunnet, og da er vi alle enda et lite skritt nærmere NOAHs idealsamfunn. Det går an å formulere et slikt skilt på en litt annen måte.

 

Forøvrig har jeg sjøl opplevd -- mer enn en gang -- å ligge på kveldspost og vente på hjorten for så -- akkurat når skumringen er på det mest ideelle, altså like før skytelyset forsvinner -- høre høylytt skravling fra etpar middelaldrende husmødre på kveldstur rett forbi posten. Man kan jo ikke gjøre annet enn å holde svartbanninga innvortes, smile pent og hilse. Det er surt, men sånn er av og til jakta :?

Link to comment
Share on other sites

Jakter selv elg på statsgrunn. Vi har nesten daglig fugljegere i terrenget. Kan ikke se at det hverken har positiv eller negativ effekt på jaktresultatet vårt. På statsgrunn,har man like kår alle som en.

På privat grunn blir det vel litt forskjell. Her kan vel grunneier om han vil,forby all annen jakt under elgjakta,eller forsåvidt hele året. Allemannsretten for turgåere etc kan man selvfølgelig ikke rokke med. Jakter selv småvilt ofte på privat grunn,men av respekt for grunneiere som jakter elg på samme grunn, lar vi være å jakte der så lenge elgjakta pågår.

Man har tross alt fått tilatelse fra grunneier til å jakte på hans grunn. Synes bare dette er sunt vett,og god folkeskikk.

Et skilt til opplysning,f.eks OBS! elgjakt pågår...støter / provoserer i hvertfall ikke meg. Burde være en fornuftig opplysning til evt. ukjennte turgåere.

Link to comment
Share on other sites

Så et skilt i Os i dag med teksten (fritt etter hukommelsen):

 

"Hjortejakt pågår i perioden 10. september til 15. november. Turgåere henstilles til oppmerkede turstier og skogsveger. God tur."

 

Dette skiltet er altså ikke lovlig i følge allemannsretten? Kommer vel an på hva ordet "henstilles" tolkes som.

 

Her synes jeg at de som har satt opp skiltet gjør det de skal.

De forteller at det er jakt. Opplysning.

De henstiller til bruk av stier og veg. Oppfordring.

Forøvrigt hadde jeg satt stor pris på at turgjengere kunne brukt litt skarpe farger når de ferdes i terenger med jakt. Det hadde gjort det lettere å se de.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, dette er bare får at de fleste mennesker skal bli skremt å holde seg unna. Vi har selv en vei som vi stenger første uka. da er det ikke lov å kjøre bil der men ingen kan jo nekte folk og gå der eller sykle der. MEN hvis noen spør oss da vi sitter på post om det er farlig å være der så hender det jeg har sagt at " det ville jeg vært litt forsiktig med" og da slipper vi å ha dem der.
Og hvis du sier slikt i vitners nærvær, skal du være glad for "å slippe" en ting til: Å bli anmeldt for uforsvarlig jaktutøvelse. Med deg sjøl som sannhetsvitne.
Dette er kun får å holde flest mulig av folk borte fordi at hvis det blir gått i terrenget hver dag så er det sjelden elgen stopper og opphalder seg der.
Hvis elgen skyr terreng der det går turfolk - hvor skal da den elgen du mener de jager, komme fra? Opp fra jorda, som vettene på OL?
Det er nå en gang slik at det er åpnet for jakt i Norge, da får folk faen meg innrette seg etter det og akseptere det faktum at de risikerer å bli skutt dersom de ikke tenker seg om!
Når man kommer med utsagn i dette kaliberet, kan det nok diskuteres hvem som bør "tenke seg om".

 

Nå har det seg slik at terrenget jeg jakter i er i utgangspunktet et døfødt terreng å jakte elg i. Dette pga en haug med sure grinete gamle gubber som inkluderer min far og mange andre både på vårt og noboenes jaktlag. Terrenget er blitt delt opp i flere små jaktlag. terrenget som vi sitter igjenn med er på ca 6800 mål. Problemet er at det er ca 7,5 km langt. det vil jo da si at man trenger ikke store mattekunnskapene får å skjønne at det er under 1 km bredt i gjennomsnitt. nærmere 900 meter. Elgen går stort sett på tvers av disse terrenga. Da vi også har en bilvei som går på langs av hele terrenget så trenger man ikke store fantasien får å skjønne at her stikker elgen fort ut av terrenget hvis den får "vær" av mennesker. Jeg mener med hånden på hjerte at jeg ikke har sagt noe galt. jeg har da aldri sagt at vi jakter på en uforsvalig måte slik du antyder. Siden du også kaller deg jegermeistern så regner jeg med du kan litt om elgjakt også. Da veit du sikkert også at hvis man Går å tråkker i et terreng en dag så tar det gjerne 1-2 dager før elgen kommer tilbake dit. Veldig sjelden elgene kommer inn igjen i samme området kvelden etter de har blitt jaget ut. Med dette i bakhodet så skjønner i allefall de fleste at jo mindre folk som er i terrenget våres, jo bedre er det. Elgene vi jager ut kommer stort sett igjen etter 1-2 dager. Spesielt okser og kavlekuer. Oksene skyter vi og kalvekuene er bare en "lokkefugl" for å få inn oksene. Ku og kalv er fredet rundt her. Med bilvei da tvers gjennom terrenget så er det ikke mere enn 4 til 5 biler med folk som skal gå tur før nesten alle stedene elgen pleier å stoppe i er ødelagt for vår del. Men vi prøver selvfølgelig å være først ute så vi får has på elgen før den blir skremt av gårde av turister. Vi har selfølgelig aldri sagt at folk ikke skal gå der og setter pris på dem som kun går etter veien. Men om folk syns svaret mitt som jeg skreiv før her tolkes som en trussel så er det deres problem. holder dem seg heller unna så er jeg bare glad og hvis de dukker opp med lensmannen så er ikke det noe problem da vi aldri har sagt noe som sier at vi driver med uforsvalig jakt. Som andre sier her så kan folk bli skremt da dem plutselig får et 9,3 skudd avfyrt 10 meter fra der dem går uten noe forvarsel. Mange går forbi oss uten å se vi er der og da kan et menneske med dårlig hjerte fort stryke med da de blir skremt på den måten. ;)

Link to comment
Share on other sites

Skjønner godt at dere vil ha minst mulig folk der mens dere jakter! Men å antyde overfor folk at det er farlig, slik du sier du har gjort er nok ikke veien å gå. Det ødelegger vanvittig mye når jegere antyder at det utrygt i skogen. Sett heller opp en plakat og be om at folk viser hensyn de dagene dere jakter.

Link to comment
Share on other sites

Nå har det seg slik at terrenget jeg jakter i er i utgangspunktet et døfødt terreng å jakte elg i. Dette pga en haug med sure grinete gamle gubber som inkluderer min far og mange andre både på vårt og noboenes jaktlag. Terrenget er blitt delt opp i flere små jaktlag. terrenget som vi sitter igjenn med er på ca 6800 mål. Problemet er at det er ca 7,5 km langt. det vil jo da si at man trenger ikke store mattekunnskapene får å skjønne at det er under 1 km bredt i gjennomsnitt. nærmere 900 meter.

Jeg har jaktet i et terreng som var litt lenger, men enda smalere! Og der elgen gikk på tvers - til helt uforutsigbare tider! Det var ikke enkelt - så jeg skjønner at dere har problemer med å jakte et slikt terreng! Og jeg vet (til dels av egen erfaring) at kategorien "sggg" er vanskelig å forhandle med. Men på sikt må det da gå an å få en bedre arrondering av jaktfelta?

 

Det jeg skulle fram til, var at elg, som oppdager folk uten å bli støkket, går 2-300 m, elg som blir støkket, går 3-500 m. Den løper altså ikke over 7 prestegjeld, slik noen "sggg"-ere synes å mene. Men når terrenget er slik du beskriver, skal det nok ikke mange elgsteg til, før dyrene er over grensa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...