Jump to content

limet på nato kuler, hva er det?


høggern

Recommended Posts

det svarte limet som limer kulene fast i hylsa(tettemiddel) på NM60 og annen nato ammunisjon. hva er det slags stoff? hva skjer med det når man skyter, legger det seg i pipa i tillegg til mantel og sot? virker som 7,62 pipa mi i sauern er vanskeligere å få ren etter å ha skutt nato enn om jeg har skutt vanlig ammo uten lim. hvilket pussemiddel løser eventuelt opp dette?

 

jeg vet at whitesprit løser opp det limet, om jeg legger en NM60 kule med svart lim på i whitesprite noen timer vil det løse seg opp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hva stoffet består av, men det er en slags lakk (tjære er ikke så hard som dette). Den er ikke der for å lime kula fast (den er påført etter kuleisettingen sammen med lakkringen rundt tennhetta), men for å sikre at patronen er vanntett. Jeg tipper at den ikke har noen innvirkning på pipa, og at den forbrennes i skuddavgangen

 

Så kan man spørre seg om det egentlig har noen hensikt - kanskje ved svært langvarig og fuktig lagring? Kanskje.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hva stoffet består av, men det er en slags lakk (tjære er ikke så hard som dette). Den er ikke der for å lime kula fast (den er påført etter kuleisettingen sammen med lakkringen rundt tennhetta), men for å sikre at patronen er vanntett. Jeg tipper at den ikke har noen innvirkning på pipa, og at den forbrennes i skuddavgangen

 

Så kan man spørre seg om det egentlig har noen hensikt - kanskje ved svært langvarig og fuktig lagring? Kanskje.

er den påført etter kuleisettinga? det tror ikke jeg. for det er lakk på hele bæreflata til kula.

jeg vet at den ikke er der for å lime kula fast. vet at den er der for å tette mot fukt. men den limer også kula fast. for nato kuler sitter bedre enn det meste annet

Link to comment
Share on other sites

Nå blåser jeg litt bort fra hva trådstarter spør om her da, men hvis en bruker nato kan en godt sett kula 1 mm lenger ned i hylsa, sånn at en "knekker" limet, dette vil føre til litt mindre trykk og jeg har opplevd bedre presisjon.

 

Jeg har også hørt et rykte om at 7,62X51NM Nato altså. har ei hardere kule enn vanlig 308 jakt ammo. og at denne kula sliter mer på løpet en ei vanlig 30 kalibre jakt kule gjør... Men dette er som sagt bare et rykte, vet ikke om det stemmer.

Link to comment
Share on other sites

Nå blåser jeg litt bort fra hva trådstarter spør om her da, men hvis en bruker nato kan en godt sett kula 1 mm lenger ned i hylsa, sånn at en "knekker" limet, dette vil føre til litt mindre trykk og jeg har opplevd bedre presisjon.

 

Jeg har også hørt et rykte om at 7,62X51NM Nato altså. har ei hardere kule enn vanlig 308 jakt ammo. og at denne kula sliter mer på løpet en ei vanlig 30 kalibre jakt kule gjør... Men dette er som sagt bare et rykte, vet ikke om det stemmer.

det med å dtte kule 1 mm inn er prøvd, uten særlig suksess. ikke bedre presisjon. det er og prøvd å ta ut kulene og vaske de fri for svart guff. det ble heller ikke bedre presisjon av det.

relativt dårlig presisjon virker å komme av dårlig kvalitet på prosjektilene.

 

NM60(vanlig nato, norsk) kulene er neppe værre enn andre kuler med å slite på løpet. de har kort bæreflate, og helt std materiale i mantel og blykjerne. så tror neppe selve kula sliter mer enn feks en sierra MK eller en annen kule som ligner.

men natopatronen kan nok slite hardt, da den er knallhardt ladet. jeg får 860-880 msek i sauerpipa mi med NM60.

 

NM231, den nye miljøpatronen i 7,62, kan nok slite mer enn vanlige kuler, da den har stålkjerne......

Link to comment
Share on other sites

Dette stoffet kalte vi for tettelakk da jeg jobbet med 12,7, jeg tror det er noe lurium som delvis består av asfalt. På 12,7 blir det påført som en ring i hylsa, dette skal tørke noen timer før laborering til sånn passe elastisk, hvis hylsene ble stående for lenge kunne vi ikke bruke dem.(Nå er det sikkert beskrevet tørketid i prosessen tenker jeg)

 

Vet ikke om det er det samme stoffet som blir brukt på NATO men sjansen er vel stor. Hvis det er av stor interesse så kan jeg jo forhøre meg nedi bakken her.

Link to comment
Share on other sites

regne med at det er samme prosessen med NM60, mhva skjer med dette i løpet? brener det opp? eller legger det seg i lag med kruttslammet? eller forbrenner det totalt og lager et slags sot som legger seg i løpet. for som sagt har jeg følelsen av at løp skutt med nato er svartere enn løp skutt med annen ammo. (subjektiv oppfatning)

 

om du finner ut hva det er hadde det vært gøy å vite. å om du finner ut hva som skjer med det ved avfyring hadde det vært enda mer interessant.

Link to comment
Share on other sites

regne med at det er samme prosessen med NM60, mhva skjer med dette i løpet? brener det opp? eller legger det seg i lag med kruttslammet? eller forbrenner det totalt og lager et slags sot som legger seg i løpet. for som sagt har jeg følelsen av at løp skutt med nato er svartere enn løp skutt med annen ammo. (subjektiv oppfatning)

 

om du finner ut hva det er hadde det vært gøy å vite. å om du finner ut hva som skjer med det ved avfyring hadde det vært enda mer interessant.

 

Mens John sjekker kan jeg spekulere litt! :)

 

Jeg vet ikke hva som brukes på NM60, men noe som har vært brukt til den slags er et stoff som kalles bitumen. Det brukes også som bindemiddel i asfalt. Det er den tyngste fraksjonen som kommer når man destillerer råolje i oljeraffinerier. Ved romtemperatur er det knallhardt, men oppvarmet til noen hundre grader blir det mykt (tenk på nylagt asfalt). Kjemisk sett er bitumen nokså beslektet med det svarte som sitter igjen i løpet etter skyting uansett (polyaromatiske hydrokarboner, sotpartikler etc), så jeg ville ikke tro at det har så mye å si for sotingen (som jo kan variere ganske mye med forskjellig ammo uten "lim"). Bitumen gjennomgår utvilsomt kjemiske forandringer under avfyringen, antagelig i en retning som får det til å ligne ennå mer på kruttslam.

 

- men kanskje stoffet er noe helt annet? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hmm litt utenom tema kansje.

 

Det har i visse kretser sirkulert at kulene i nato ikke er så godt balasert, prøv å trille dem ned en glassplate og se.

Natoammo går bra om kulene blir byttet. Dra ut den gamle og sett inn sierra kule isteden :D Jeg har fått vite at det er enkelte lot som ikke er bra til baneskyting da de sprer for mye. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

NM231, den nye miljøpatronen i 7,62, kan nok slite mer enn vanlige kuler, da den har stålkjerne......

Har de stålkjerne? Da er det vel bare skalkeskjul dette med miljø?

Stålkjernen vil vel stanse hull i et menneske, selv om vedkommende bruker all verdens verneutstyr?

 

Tetningslakk har jo vært brukt på militær ammo i alle år fordi ammunisjonen skal være idiotsikker med hensyn til dårlig behandling i "vanskelige" omgivelser, og gjerne over tid uten renhold og tørking.

 

:?

Link to comment
Share on other sites

NM231, den nye miljøpatronen i 7,62, kan nok slite mer enn vanlige kuler, da den har stålkjerne......

Har de stålkjerne? Da er det vel bare skalkeskjul dette med miljø?

Stålkjernen vil vel stanse hull i et menneske, selv om vedkommende bruker all verdens verneutstyr?

 

den har 2 ståldeler (kjerner) inni. den fremre delen er visstnok av hardere stål enn bakre del.

Link to comment
Share on other sites

Hallo !!!!

 

Har du lest hva tråden heter?

Har du lest hva trådstarter spør om?

Har du i det hele tatt lest tråden før du spør? :roll::roll::roll:

 

Hallo !!!

Har du lest hvem trådstarter er? Det er Høggern.

Han gjengtok spørsmålet sitt da det ikke ble besvart.

 

Kanskje du skal lese tråden før du blir for ivrig på tastaturet. :roll:

Link to comment
Share on other sites

noen som vet hva limet på nato ammoen er for noe?

 

Hallo !!!!

 

Har du lest hva tråden heter?

Har du lest hva trådstarter spør om?

Har du i det hele tatt lest tråden før du spør? :roll::roll::roll:

 

Hallo selv!

Har du lest hele tråden?

 

siden det kan virke som du har litt tungt for det så skal jeg hjelpe til med å svare på dine 3 spørsmål.

(det jeg skriver nå ønsker jeg at skal leses sakte, slik at det blir oppfattet akkurat som jeg ville sagt det; sakte så du får det med deg)

1)Jeg er trådstarter.

2)Jeg spør et spørsmål om hva limet på nato er for noe.

3) Jeg har lest hele tråden, flere ganger. Jeg får mange svar på hva folk tror det er. Men ingen er helt sikre.

jeg spør om igjen om noen vet hva det limet er, ikke tror, ikke synser eller mener, men vet.

 

Om du mener det er forsøpling av min egen tråd å spørre et så dumt spørsmål om hva limet på nato ammo er for noe.....?

synd trist leit.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...