Jump to content

Skudd med lys!


nix cabriolix

Recommended Posts

Lumenok blir vel helst brukt om bue ja. Har ikke klipp fra den filmen, men de skyter med 223 med rødt lys. Det er sinnsykt rått å se på. Pluss at du ser hvor du treffer og hvor rekosjetten går. Ingen som vet om noen i Norge som har dette altså? Jeg kjøper!

 

Hvis det er sporlys du snakker om er det ikke rikosjetten du ser men fosforen (den som lyser) som deler seg fra kula etter treff.

Link to comment
Share on other sites

Sporlys er lovlig. Jeg siterer Fulmen fra annen tråd om lovlighet av sporlys:

 

Fra Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon

 

Sitat:

§ 8-5. Erverv av ammunisjon for medlemmer av skytterlag

Medlemmer av visse skytterlag/-klubb kan erverve ammunisjon etter de regler som er gitt i kap. 9.

Det er til sivilt bruk forbudt å eie eller inneha panserbrytende ammunisjon. Det samme gjelder ammunisjon med

eksploderende prosjektil og brannprosjektil.

 

Selv om sporlys inneholder en brennende lyssats er de hverken laget for eller egnet til å starte branner.

Link to comment
Share on other sites

Noe OT igjen, men likevel.

Amerikanerne, og sikkert andre, jakter mye i skumringen. Å ha ei pil som lyser, sittende på dyret, vil gjøre det mye enklere å finne dyret i mørket. Det inntrykket jeg har av buejegerne der borte, er mye skadeskyting og tvilsomme skudd/skuddvinkler. Derfor er det ut å lete dagen etter, etter dyret som da forhåpentilgvis ligger ikke så altforlangt unna. Mye jakt der er etter trofe, og ikke etter kjøtt.

Men On Topic igjen.

Kan det være en fordel å jakte med sporlys? Vil man se skuddtegn på dyret, eller vil man i skumringen bare se på lyset?

Link to comment
Share on other sites

offtopic: så at han skaut den voksene grisen, i stede for den unge, ikke samme konseptet som vi har i norge, med "kalven" føre "kua"?

 

ontopic: vil dette ha noen misjon for rifleskyttere, med tanke på rekyl under skuddet, så er det godt gjort å få med seg lyset, i det momanget?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke akkurat så mye erfaring når det gjelder jakt med sporlys, men sånn på generell basis vil jeg hevde at sporlys har en ugunstig effekt for nattsynet, og hvis skumringen har kommet så langt at fargene har begynt å viskes ut er du avhengig av de reseptorene som utgjør nattsynet for å se klart.

 

Du kan jo ikke godt begynne å jakte med nattoptikk bare for å benytte sporlysammunisjon.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Poenget er at det så utrolig optisk ut og ga for meg en liten ny dimensjon til jakta. Pluss at det så ut som en nyttig ting med tanke på hvor man treffer dyret. Det ser jo man med sporlys som det nå da snakkes om. Hvor kan man skaffe slikt sporlys skal tro? Eller er det slik at det faktisk er ulovlig? I filmen jeg ref. til er det iallefall ikke noe som hverken ser tvilsom ut eller lignende med bruk av sporlys, man fikk kun en bedre indikasjon på om man faktisk traff byttet og eventuelt hvor...

Link to comment
Share on other sites

Hvis du setter ett par sporlys i børsa di og tar den med på banen og skyter på hold lange nok til at sporlyset tenner vil du legge merke til at det er veldig vanskelig å se hvor kula går igjennom kikkerten på grunn av rekylen. Kulen er rett og slett kommet frem før du har fått ro nok i deg selv og børsa til å observere skikkelig.

Andre som observerer vil kunne se det, men du selv skal ha rimelig lite hopp i børsa for å få med deg kulebanen.

Det kan igjennom kikkerten ofte se ut som noen som leker med en laserpenn med ustødig hånd.

Dette er basert på 5,56 Nato gjennom en JP kompensert Bushmaster og endel 7,62 Nato gjennom AG3 og MSG 90.

 

Bruker du derimot MG av en eller annen form er sporlys ganske praktisk.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du setter ett par sporlys i børsa di og tar den med på banen og skyter på hold lange nok til at sporlyset tenner vil du legge merke til at det er veldig vanskelig å se hvor kula går igjennom kikkerten på grunn av rekylen. Kulen er rett og slett kommet frem før du har fått ro nok i deg selv og børsa til å observere skikkelig.

Andre som observerer vil kunne se det, men du selv skal ha rimelig lite hopp i børsa for å få med deg kulebanen.

Det kan igjennom kikkerten ofte se ut som noen som leker med en laserpenn med ustødig hånd.

Dette er basert på 5,56 Nato gjennom en JP kompensert Bushmaster og endel 7,62 Nato gjennom AG3 og MSG 90.

 

Bruker du derimot MG av en eller annen form er sporlys ganske praktisk.

Det er nok et godt poeng- Så da koker det ned til: Glem sporlys fordi det sef er forbudt i Norge. Og, det hadde vært jevlig kult på film:)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du setter ett par sporlys i børsa di og tar den med på banen og skyter på hold lange nok til at sporlyset tenner vil du legge merke til at det er veldig vanskelig å se hvor kula går igjennom kikkerten på grunn av rekylen.

 

Tenner ikkje sporlyssatsen med en gang?

 

Hugsar godt ein som prøvde å skyte opp til storviltprøven med sporlys, såg lyset fra kula nesten fra munningen og heile vegen fram til skiva!

Gubben vart litt overraska då eg sa at prøven ikkje vart godkjent med ein gang siste skotet var skote sidan han brukte sporlys. Men han innrømde at han hadde skote med det, og godtok avgjersla.

Link to comment
Share on other sites

Ikke en film om buejakt. Hvordan får du til det?

Dessuten er jeg helt åpen om hvor mine interresser ved hjelp av min signatur. Prøver ikke med noe snikreklame her nei. Siden det er så åpnelyst hvor jeg kommer fra er det vel opp til deg selv om du vil bli påvirket av dette eller ikke. Men godt observert :/

Link to comment
Share on other sites

1: Sporlys amo er lovlig å kjøpe, bruke, og inneha for sivile i norge.

2: Sporlys amo er ikke lovlig å bruke på storvilt.

3: Sporlys er "tøft" for de som ser på, ikke for den som skyter (jeg så nesten aldri sporlysene selv, annet enn når jeg skjøt MG3).

4: Sporlys til 22lr, er etter mitt syn ubrukelig til noe som helst (har prøvd). Selv imponeringsfaktoren er syltyn for en som er vant til MG3.

Link to comment
Share on other sites

Ser nå at informasjonen som pekte mot bue, ikke kom fra filmen som først ble omtalt,

og at min "konspirasjonsteori" raste sammen :oops:

 

Jeg må bare beklage til trådstarter, og minne meg selv om at jeg må bruke bedre tid til å lese neste gang :idea:

slik at jeg ikke setter sammen poster i feil rekkefølge i tankegangen.

Link to comment
Share on other sites

Ser nå at informasjonen som pekte mot bue, ikke kom fra filmen som først ble omtalt,

og at min "konspirasjonsteori" raste sammen :oops:

 

Jeg må bare beklage til trådstarter, og minne meg selv om at jeg må bruke bedre tid til å lese neste gang :idea:

slik at jeg ikke setter sammen poster i feil rekkefølge i tankegangen.

Helt ok. Har gjort det samme selv noen ganger ;)

Link to comment
Share on other sites

Sporlys er "tøft" for de som ser på, ikke for den som skyter (jeg så nesten aldri sporlysene selv, annet enn når jeg skjøt MG3).

Uvane avslørt - hold øya åpne når du skyter :wink:

 

K

He he, kansje det. Men hvorfor hadde jeg aldri det problemet med MG3?

 

P.s. Så da sporlys med AG'n også, men skjønte aldri helt poenget med de der (hurtige enkeltskudd).

Link to comment
Share on other sites

Fordi du bare blinker Vingemutter. Men også fordi du glaner gjennom et lite hull i AGen og rekylen hjelper til med å skjule kula for deg, iallefall på kort hold. Det synes mye bedre når en skyter på mange 100m hold.

 

Sporlys er greit både for å se hvor en treffer på alle hold igrunnen, sålenge ikke målet gir umiddelbar rapport og oppgaven bare er å treffe.

Det fungerer også bra for å markere hvr en ønsker tyngre ild, f.eks. 12.7 byger eller 84mm granater, idag bruker de vel laser til slikt? Ikke veldig jaktrelatert uansett :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Fungerer også bra for å vise ildkraft. 200 sporlys gjennom mg'n i sammenhengende byge gir et litt annet inntrykk enn hvert femte. Sporlys kan også brukes til å gi et lite hint om at det er på tide å bytte magasin.(lad de siste 3-5 patronene i magasinet med sporlys.)

 

Men som M67 sier, lite jaktrelatert:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...