Jump to content

Er dette jakt?


Kvamsgutten

Recommended Posts

Ja, de er latmannsjakt!:)

http://www.dagbladet.no/2010/09/28/nyhe ... /13597376/

 

denne tråden er endret så de som folk har kommentert er ikke så korrekt i forhold til slik jeg mente de

 

Men de er han som bestemmer dette, men syns ikke han burde ut i media med de;)

Men er de noe og skryte av? " jeg skaut en elg fra trappa hjemme jeg ".. nei ikke mye og skryte av..! alle som bor litt på "landet" kan gjøre de! har selv rådyr,elg og hjort som jeg kan skyte fra soverommet om jeg vil;)

Men jeg syns mye av sjarmen med jakt er nemlig og gå ut, ha med kaffe osv og kanskje sitte litt i skogen/gå og viss de da ikke blir noe dyr så får man finne andre metoder, for kvoten "MÅ" fylles:)

 

Viss jeg ser noen som skyter fra trappa f.eks så kommer jeg ikke til og si noe på de annet en "gratulere med elgen" som man vanligvis gjør:)

Beklager, viss noen tok de forrige jeg skrev som kritikk. men håper dere skjønner litt mere hva jeg vil, ikke hva dere gjør:)

Men skyte fra soverommet blir latmannsjakt i mine øyne 8):lol:

 

mulig jeg kommer til og endre taktikk etter hvert, de kan jeg ikke si nå, men da kan jeg slutte for her jeg er så er de mange som ikke har elgjakt, men som vil:)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det som hvertfall er sikkert er at veldig få av oss hadde giddet å bære rundt på kilovis med stål og tre, med dyrt og skjørt glass på toppen, om det var "turer i skog og mark" som var det vi var ute etter. Ikke hadde vi betalt grunneier tusenvis av kroner heller, om ikke det var for å ha en reell mulighet til å få skutt ett dyr.

Link to comment
Share on other sites

KAN noen hjelpe meg og finne et ord?
Hva med
Dette er ikke slik jakt som jeg ville brydd meg om, men jeg skjønner at andre har et annet syn på hva jakta skal inneholde, så jeg skal ikke stå opp som dommer og snakke nedsettende om andre jegeres jaktopplevelse så lenge den skjer i tråd med regelverket og med minst mulig lidelse for viltet
Hm :?:

 

Dette har vi krangla om mye. Hundefolk snakker nedsettende om støkkjegere, støkkjegere snakker nedsettende om hundejegere. Folk som jakter i skauen synes at bøjakt er slakt, bøjegerne skjønner ikke hvorfor noen skal rase rundt i skauen og skadeskyte dyrene. Trofejegerne rynker på nesa av kjøttjegerne, kjøttjegerne skjønner ikke at noen kan sette pris på et flott gevir. Sånn går no dagan, og jegere og skyttere står på hver sin lille tue og er enkelt vilt (slaktedyr!) når antijaktorganisasjoner går til angrep eller reguleringskåte byråkrater mener at alt skal nedfelles i minst tre paragrafer

Link to comment
Share on other sites

Uten å bruke det mot deg Kvamsgutten, så ser jeg av profilen din at du er 17 år og dermed nokså fersk jeger (regner jeg med?).

Kanskje det kan være litt lurt å ikke gå så høyt på banen når det gjelder hvordan andre jegere utfører oppdraget sitt.

 

Om noen år og noen elg eller hjortefall til på kontoen, vil du nok få et noe mer nyansert bilde av hva jakt er og kan være.

I mellomtiden, nyt skogen, friluftslivet og jakta.

 

Som Sako 30-06 skriver, det siste vi jegere trenger er at vi skiter i eget reir.

 

(forøvrig, hadde jeg hatt denne sjansen ville jeg gjort som jegeren i reportasjen og skutt...ingen tvil om det :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Bortsett fra at "kviga" vog 160 kg (= ei "lofsa" kyr) og forutsatt at jaktlaget var enig, er jo dette helt topp!

For min del hadde jeg blitt hudfletta om jeg gjorde slikt første jaktdag! Folk har venta i nesten ett år på å komme seg på skogen, så er halve kvota brukt opp og første jaktdag spolert ( ihverfall halve)

 

En gang stod det en 8 tagger på jordet utenfor huset der vi møttes om morraen i mitt forrige jaktlag. Jaktlaget var lei, og ville skyte. Jeg protesterte kraftig, men skjønte at jeg ble nedstemt. Jeg foreslo at om denne skulle skytes, så skulle en 18 årig førstegangsjeger få skyte denne, vi andre kunne vel ikke ha noe glede av å skyte en okse fra soveromsvinduet? Ble nedstemt der og gitt, og jaktlederen kunne 5 minutter etter føre opp sin elg nr 87 i fellingsskryteboka si...

 

Kvamsguten: Jeg er tildels enig med deg, men i artikkelen er det jo ikke fremstilt som en stor bragd heller dette. Det er en effektiv og skånsom måte å jakte på. Ihvertfall på elg. Hjortestammen er mange steder skutt i filler på denne måten. Bøjakt er så lett, hjorten er som halvtamme sauer i måneskinnet. Det medfører at alt for mange store bukker blir tatt ut på denne måten. Jeg prøver å overtale jaktlaget om at om de absolutt må skyte hjort på jordene, så skyt noen ungdyr. Men det er alltid den største kronhjorten som blir med på traktoren. Det kommer vi til å få svi for før eller senere er jeg redd! Selv skyter jeg ikke hjort på jordene, siden hjortestammen ikke er plagsom stor enda. Ikke elgstammen heller lenger...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

dette er da felling det og,men så klart er det noe med det at det er en bedre jaktopplevelse og sitte på en post i skogen og du hører at det knaker og plutselig så står det dyr der. det med og skyte dyr uten om den vanlige organiserte,altså mårran eller kvelden etter avslutta jakt så er det greit om det er avklart på forhånd med laget,ellers så kan det fort bli mye klabb og babb.noen vil da kansje benytte sjansen med og kjøre rundt og speide på jorder på kvelden og mårran og det blir bare gerilja av hele jakta. men ting som er avklart og greit er jo ok

Link to comment
Share on other sites

,men så klart er det noe med det at det er en bedre jaktopplevelse og sitte på en post i skogen og du hører at det knaker og plutselig så står det dyr der.

 

Er det egentlig så klart? Første gangen en skyter en elg fra trappa på huset så regner jeg med det er en jaktopplevelse du husker ganske godt?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da kan du gji elgjakta til noen andre da? er mange jegere her som ikke har elgjakt;) men som vil ha!

 

Jonny, du tuller nå? kaller du de en jaktopplevels..

 

Jeg kan ta bilen og kjøre rundt og speide etter elg, å viss jeg ser noe så spretter jeg ut av bilen og lader og skyter.. er like lovlig de! men ikke mye skryte av!;)

Link to comment
Share on other sites

Jonny, du tuller nå? kaller du de en jaktopplevels..

 

At saka havner i avisene og at fyren lar seg intervjue om saka betyr vel at noen mener dette er en litt spesiell opplevelse? Det en husker er jo ofte det som er utenom det vanlige. Mange vil vel og mene at standard norsk elgjakt ikke er jakt det heller. Sitte på en stubbe ute i skogen i timevis og høre på bygdesladder på jaktradioen. Nei det eneste som er skikkelig jakt er smygjakt etter hjort og vinterjakt i høyfjellet med rifle etter rypa med tung sekk og ski i løssnø med is i skjegget 8)

 

Er forøvrig fullstendig enig med det Sako 30-06 skrev tidligere i tråden!

Link to comment
Share on other sites

ja, viss de er de du liker som jakt så skal jeg ikke blande meg :wink:

 

Jeg la bare frem min tankegang, og står fullt og helt på den! :wink:

Men kan ikke nekte på at jeg kunne gjort de selv og, viss vi hadde slitt med og skaffe ungdyr f.eks og de hat stått en utenfor døra mi om morgenen, men ville ikke gått i media og ville ikke skrytt for de!

MEN DETTE VAR 7 MIN ETTER JAKTSTART, så han kan ikke vite noe om hva som er lett og få tak i:)

Men til dere som liker og ligge hjemme og skyte, hvorfor jakter dere elg da? hvor er gleden? er de slakting som trekker dere år etter år? eller drammen om kvelden?

 

Og for en god reklame for jegerne!:) Hva tror nå disse fisefine folka i oslo å dyrevernere og you name it!

" Jegere tenker kun på å drepe "

Link to comment
Share on other sites

Tror du skal ta deg en tur på elgjakt og oppleve hvor mye jobb det egentlig er Kvamsgutten.

Selv om den ultimate jaktopplevelsen er å skyte i los for egen hund. Er det litt deilig og få noen "gratis" elger man ikke trenger å bruke 4 timer på og få ut av skauen. Vi skøyt de siste elgene våre i midten av januar i -22 minus. Og det er andre ting du heller vi drive med enn å få elgen ut av skogen i 1.5 meter snø. Uansett hvor entusiastisk man er.

 

Ja, detter er jakt. Og jeg hadde gjort akkurat det samme selv. Kanskje ikke 1 dagen, med tanke på laget. Men når som helst ellers.

Link to comment
Share on other sites

Den 10'ern kan du sende til meg med en gang. Om du spør en radikal dyreverner (ala NOAH) om hva de ville valgt dersom du uansett skulle skyte en elg og hadde valget mellom å skyte den under veldig kontrollerte omstendigheter hjemme på bøen eller fra stubben i skogen så tipper jeg de ville valgt den metoden som gav potensiellt minst lidelser for dyret.

 

At du får en større personlig opplevelse av å skyte elgen i skogen skal det rettferdiggjøre den økte risikoen for at dyret skal lide? Svar på den du :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er med på elgjakt, vi har 9 elger og 11 hjort!

 

Under opplæringsjakt.

Tviler på at det er du som gjør meste parten av jobben med disse elgen.

 

Når traktoren har gått igjennom myra for andre gang på 2 timer fordi bekkene ser ut som flomstore elver og vannet drukner myrene.

Og det ligger ann til at du må jobbe 3-4 timer for å få den og elgen ut. Da er det jobb. Og da er man ganske happy hvis sjansen for å få en "gratis elg" byr seg. Og man enkelt kan hente den ut. Det gir igjen mere tid til vider jakt.

Et hver skudd man skyter på vilt er en jaktopplevelse. Enten man skyter elger i kjempe losarbeid dypt langt inne på skogen eller skjærer i hagen fra kjøkkenvinduet. Begge deler er jakt og gir en god jaktopplevelse.

 

Og heldigvis bor vi i et land hvor vi kan velge selv hva som er jakt og hva som gir opplevelser

Link to comment
Share on other sites

huh? Er da like mye med jeg som de andre? jeg kjører elgtrekk, jeg slakter , jeg er med og drar med tau viss vi må de og jeg er til og med om kvelden og tar en øl :shock: så om jeg er under opplæring eller ei, så spiller vel de ingen rolle?

 

Hva er de som trekker dere med og betaler tusener av kroner hvert år for og jakte elg?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt rådyr fra soveromsvinduet :oops: Det smakte like godt som det jeg skøyt etter fire timers smygjakt!

 

Elgjakt er et av årets høydepunkt og jeg tror nok jeg hadde blitt litt skuffet hvis en av jegerne som kommer fra bygda hadde skutt et dyr på jordet før jakta hadde "kommet i gang". Kunne kanskje sett gjennom fingrene med det hvis det var et ungdyr da de kan være vanskelig å få.

 

Elgjakt kan også være jobb eller hard arbeid. Har vært tilbake på jakthytta kl. 0600 etter håndtering av død elg. Når man da skal ut på jakt igjen kl 0800 er det ikke bare morro! Eller når 10 mann skal trekke ut to store elger og det er tre kilometer til nærmeste traktorvei!

Link to comment
Share on other sites

Du, Kvamsgutten.

 

Du er veldig ivrig på å argumentere for ditt eget - noe trange - syn på saken. Denne tråden er nå oppe i tre sider, og en stor del av innleggene er dine egne, men med lite nytt i forhold til det første innlegget. Du argumenterer ikke særlig godt for din egen oppfatning med uttalelser som

Jeg kan ta bilen og kjøre rundt og speide etter elg, å viss jeg ser noe så spretter jeg ut av bilen og lader og skyter..
kaller du de en jaktopplevels..
dere som liker og ligge hjemme og skyte, hvorfor jakter dere elg da?
du kan jo droppe jakta viss du ser på de som arbied!-.-
ELG ER ELG OG REV ER REV:)
detta var jo mange barske menn:)

Hvis du er litt smart nå, tar du deg en ørliten bolle og tenker over at det er mange forskjellige slags mennesker, med ulike fysiske og psykiske forutsetninger og holdninger. Så tenker du over om det er så veldig fornuftig for jegere i sin alminnelighet om vi skal begynne å prate skit om det som andre synes er en grei opplevelse.

 

Sjøl har jeg jakta mye forskjellig opp gjennom årene, og jeg er en av de "slakterne" som faktisk - ja, faktisk! - synes det gir meg en større opplevelse å ligge under en duk ved et utmarksbeite og "slakte" hjort i måneskinnet enn å sitte på en stubbe med radioen på øret og høre driverne rapportere hvor de går. Til tross for dette sier jeg gjerne jatakk til begge delene. I tillegg sier jeg jatakk til andre former for jakt, som støkkjakt etter skogsfuglen (en av mine favoritter), smygjakt etter råbukken, fine spaserturer med bikkje og hagle i rypefjellet med mye mer. Det er noen former for jakt som ikke er "min" type jakt, men jeg innser at folk er forskjellige og ser liten grunn til å slenge dritt om det som andre har glede av så lenge det er lovlig og medfører minimal lidelse for viltet.

 

Det er fint at ungdommen er engasjert, men en liten smule ydmykhet og kanskje en tanke på at det ikke er helt sikkert at en sjøl forvalter Den Eneste Rette Sannhet™ er ofte veldig fornuftig når man skal diskutere med folk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...