Jump to content

Er dette jakt?


Kvamsgutten

Recommended Posts

Så du syns de er de samme om du skyter fra trappen eller i stålos for elghund din? :shock:

?

 

Jupp. Såpass har du fått med deg. :mrgreen:

 

Jeg jakter for å skyte dyr, ikke for å trimme bikkjene.

Og jeg bruker bikkjene som et redskap for å presentere vilt for skytter. Og jeg driter som regel langt i om det er på støkk, skjen eller i los. Eller hvor lenge losen har vart. Kommer det vilt foran børse pipa skyter jeg.

Og gjerne fra trammen eller kjøkkenvinduet hvis den sjansen byr seg.

Det ene gir meg like stor jaktopplevelse som det andre.

Du burde løfte blikket litt og se på horrisonten. Som 17 åring har du mye godt i vendte og det er alt for tidlig bli trangsynt allerede nå.

Det er en noe med argumentasjonene dine som sier meg at du ikke har skutt så mye vilt.

Link to comment
Share on other sites

Fasiten er vel at folk er forskjellige, enkelt og greit.

 

Når det gjelder den aktuelle saken så er vel dette like mye jakt som å sitte å vente på gåsa, selen eller hva det nå skulle være. Men når det kommer til elgjakt hadde ikke jeg skutt den elgen, spesielt ikke hvis det var tidlig i jakta. Det hadde gitt meg utrolig lite imot det skyte en elg i et drev der det ligger lagarbeid bak fellingen.

Link to comment
Share on other sites

Jakt er jakt! Er man en allsidig jeger praktiserer man fler forskjellige typer jakt. Jeg jakter ofte i måneskinn på både hjort og rev, og synes dette er en artig og spennende jaktform. Det krever mere enn folk tror.

Men jeg synes også det er morro og slippe dachsen etter rådyr på førjuls vinteren, og for ikke å snakke om å ta med elghunden og drive fram elg og hjort!

Sitte på post og vente på dyr er også spennende. Det og gå i fjellet og i skogen etter ryper og skogsfugl har også en sjarm.

Alle jakttyper er spennende og krevende på hver sin måte, og jeg liker de fleste :)

Link to comment
Share on other sites

Til syvende og sist er storviltjakta bestandsregulering, og mange plasser har de større kvoter enn utmarka skal tilsi på bgrunn av beitepress på innmark. Skulle bare mangle om ikke uttaket av dyr også forgår på innmark. Skyting av størst mulig del av dyrene på innmark er fornuftig bestandsregulering.

 

Tikka3: Om du tror de største hjortebukkene kommer og stiller seg opp på innmark så inviteres du til å vente, du får vente lenge.. :roll:

 

Til Kvamsgutten: Du blir nok reflektert etter hvert. Det er sagt mange kloke ord tidliger i tråden av andre. :wink:

 

Til den historien som er starten på denne tråden så vet vel hverken du eller jeg noe om hvor lett eller vanskelig det har vært å fylle kvoten i det aktuelle jaktlaget. Skjønner skytteren meget godt, og hadde gjort det samme selv. :P

 

Det enkle er som oftest det beste, men det vanskelige kan være morsommere, uten at det er bedre av den grunn. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja, ja Kvamsguten det er egentlig litt moro å lese hva du skriver. Det føyer seg godt inn i rekkene av hva jeg har opplevd gjennom et forholdsvis langt jegerliv. Det er de med minst erfaring som har de mest bastante meningene. Jeg behøver ikke å sitere hva de fleste har svart deg på ditt utspill for det er helt klart jakt.

 

Du kommer nok til å oppleve etterhvert at det ikke nødvendigvis er de jaktsituasjonene i skogen du husker best. Jeg har selv skutt noen hundre storvilt og noe av det som sitter klistret i minnet mitt er når det har vært en unormal jaktsituasjon, det være seg et fall på en spesiell plass, en gang hvor viltet dukket opp der du minst ante det eller når du har slitt livet av deg for å få fram skutt vilt. De helt "normale" situasjonene hvor du sitter på post i skogen og viltet kommer joggende og du får felt det med et enkelt skudd er faktisk de situasjonene som går raskest i glemmeboka. Det samme er med de situasjonene hvor du enkelt smyger deg på et vilt som felles med et godt skudd.

 

Hva som føles rktig av en jeger behøver nødvendigvis ikke å være rett for en annen. Ja, innenfor vårt rigide lovverk da selvfølgelig... Selv så synes jeg ikke at bukkejakt er "jakt", for meg så gir det ingen opplevelse, men å påstå at de som driver med bukkejakt på rådyr ikke bedriver jakt blir helt fjærnt! Jeg skyter mye heller en killing i los for en drivende hund enn en stor 6 takker på bukkejakt. Dette er min helt private mening og jeg har ingen intensjon om å omvende andre jegere til min "tro". Dette for å vise deg at de fleste av oss jegere har noen rariteter inni hodene våre uten at vi skal være nedsettende i vår omtale av andres utførsel av sin jakt.

 

Det skulle vært moro å ta en prat med deg om en 15-20 år, jeg vil tro at du da har en del mer erfaring og at du da ikke er så veldig bastant i dine uttallelser. Jeg vil ønske deg lykke til i din videre utvikling som jeger og jakt på den måten som du føler er riktig for deg samtidig som du bør ha et noe mer åpent sinn for andres jaktmetoder.

Link to comment
Share on other sites

Du kommer nok til å oppleve etterhvert at det ikke nødvendigvis er de jaktsituasjonene i skogen du husker best. Jeg har selv skutt noen hundre storvilt og noe av det som sitter klistret i minnet mitt er når det har vært en unormal jaktsituasjon, det være seg et fall på en spesiell plass, en gang hvor viltet dukket opp der du minst ante det eller når du har slitt livet av deg for å få fram skutt vilt. De helt "normale" situasjonene hvor du sitter på post i skogen og viltet kommer joggende og du får felt det med et enkelt skudd er faktisk de situasjonene som går raskest i glemmeboka. Det samme er med de situasjonene hvor du enkelt smyger deg på et vilt som felles med et godt skudd.

 

Vil støtte dette utsagnet fullt ut, det er den første og de spesielle fellingene av dyr en sitte igjen med i hukommelsen. Hva som er en god jaktopplevelse er avhengig av den ulike jeger. Hva som er mer jakt enn andre tryper jakt har litt "facistiske" tendenser, med at noen jaktformer er "renere" enn andre for ulike personer/jegere.

At noen typer jakt kan være mer utfordrende fysisk enn andre, gjør ikke til at de har høyere jaktverdi, og blir til mer jakt.

 

Ser som sagt at denne unge jegeren er 17 år og har klare formeninger om hva som er jakt, men hvis vi snur på tallene og spør han når han er 71 år, gikten, blære og tarmproblemer, dårlig syn og hørsel har begynt å melde seg, vil han nok sette pris på den elgen han skjøt rett utenfor stuevindet. :mrgreen::mrgreen:

 

Etter mange år med jakt har eg skjønt at en begynner å få erfaring med hvor hjorten går, men aldri hvor den er. Den dukker opp stadig på nye steder der den ikke skulle ha vært, i mitt jeger sinn.

 

Årets jaktminne blir vel at eg skjøt en kolle alene, fikk hjelp av nabobondensønne til å få dyret hjem, vommet ut dyret og skulle henge det opp alene.

Først røk tauet når eg hadde fått dyret nesten opp,

det neste var taljen eg brukte knakk i vaierfeste, så dyret datt ned en gang til,

og etter et par andre forsøk, var eg så sliten at eg kom til å tenke på den gangen eg hentet bilen for å dra opp en hjort den siste bakken.

Så eg tok et nytt tau, festet det til "Slaktfeste", over bjelken, ut døren på løa, og rett på tilhengerfeste på bilen, og fikk dradd "fanenskapet" opp.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Ta nå å drit i aldern min da!! :!:

men bry deg om meningene, viss du kan lese så har jeg rettet de nå! de er jakt! LES.. tror ikke jeg kommer til og sitte og skryte av at jeg skjøt en elg hjemme fra huset mitt.. vil heller skryte av en elg jeg skjøt første gang eller noe.. ikke en som jeg skjøt fra trappa hjemme da jeg var 60..

Jeg definerer begge delene som jakt!

Link to comment
Share on other sites

Syns de bli feil og angripe meg fordi at JEG vil ut for og jakte;)
Neimen, kjære, lille venn (ja, jeg vet: hersketeknikk. Men avogtil får man en ball lagt opp til smash, og da kan man ikke dy seg. Akkurat som når et dyr stiller seg vakkert opp med breisida til på jordet rett ved veien istedenfor å beine fire timer inn på fjellet bortom den blauteste myra i bygda)

 

Vi kritiserer deg ikke for at du vil jakte. Jakt i vei, du. Vi prøver å få deg til å forstå at man skal ikke slenge skit om andres opplevelser selv om det de gjør ikke er det samme som du tenner på. For det var det som det første innlegget ditt dreide seg om; du kom inn med høye kneløft og påsto - uten at noen hadde spurt deg - at en annen jegers opplevelse "ikke var jakt". Det var derfor du fikk såpass mye tyn.

 

 

Nå kan like godt denne tråden egentlig fjernes, for de fleste av svarene som har kommet var til det FØRSTE innlegget ditt, og det hele blir ganske absurd nå som du har endret det slik at det står noe helt annet enn hva folk har svart på...

Link to comment
Share on other sites

Ja, Kvamsgutten, du har endret starten på tråden, men jeg er ikke sikker på om det er til det bedre!!

 

Jeg sa selv en gang at jakt skulle skje innpå fjellet, hytta skulle være ei bu uten strøm og vann minst to km fra vei. Nå sier jeg at jakt blir der det byr seg, og hytta skal ha strøm, vann og vei helt frem. :oops::oops: Hovmod står for fall.

Link to comment
Share on other sites

Ta nå å drit i aldern min da!! :!:

men bry deg om meningene, viss du kan lese så har jeg rettet de nå! de er jakt! LES.. tror ikke jeg kommer til og sitte og skryte av at jeg skjøt en elg hjemme fra huset mitt.. vil heller skryte av en elg jeg skjøt første gang eller noe.. ikke en som jeg skjøt fra trappa hjemme da jeg var 60..

Jeg definerer begge delene som jakt!

 

En ting er å skryte over å ha felt storvilt, men det kan være at de beste jakthistoriene blir "de spesielle" fellingene, som da du som 60 åring sjøt en 16 takkers elgokse som stod å spiste epler fra epletreet i hagen.

Men du vil vel først jage den ut i skogen for å få en "høyverdig" jaktopplevelse, når du skyter den. (ADVARSEL dette er skrevet i en "ironisk"tone) :wink:

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Ta nå å drit i aldern min da!! :!:

men bry deg om meningene, viss du kan lese så har jeg rettet de nå! de er jakt! LES.. tror ikke jeg kommer til og sitte og skryte av at jeg skjøt en elg hjemme fra huset mitt.. vil heller skryte av en elg jeg skjøt første gang eller noe.. ikke en som jeg skjøt fra trappa hjemme da jeg var 60..

Jeg definerer begge delene som jakt!

 

En ting er å skryte over å ha felt storvilt, men det kan være at de beste jakthistoriene blir "de spesielle" fellingene, som da du som 60 åring sjøt en 16 takkers elgokse som stod å spiste epler fra epletreet i hagen.

Men du vil vel først jage den ut i skogen for å få en "høyverdig" jaktopplevelse, når du skyter den. (ADVARSEL dette er skrevet i en "ironisk"tone) :wink:

 

MADMADS

 

 

ja de var en god ide :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Det finnes tre typer jegere. 1: de som tenker på at det er en ren matkilde. 2: de som tenker på trofë og 3: de som nyter av den høye spenningen, og kosen av det å være på jakt.

 

Da er det opp til hver enkelt å bedømme om dette er jakt. skjønner at de som ser på jakt som nr 3, syns at situasjonen elgen blir skutt i nærmest er usportslig, mens andre syns at det egentlig ikke spiller så stor rolle hvordan elgen detter. Deretter kan vi stille oss selv spørsmålet: Hva ville jeg gjort?

Link to comment
Share on other sites

hehe, takk Sauer hansen;) men skal nok tåle alt de skriver:)

 

dystleksi? Hva er de? Mener du dysleksi så får du nok konsentrere deg om å skrive rett selv;)

Skriver sjelden bokmål så jeg blander litt med dialekt og bokmål;)

 

Beklager det, men viss du ikke tåler det så får du finne på noe annet;)

Link to comment
Share on other sites

Det finnes tre typer jegere. 1: de som tenker på at det er en ren matkilde. 2: de som tenker på trofë og 3: de som nyter av den høye spenningen, og kosen av det å være på jakt.

 

Da er det opp til hver enkelt å bedømme om dette er jakt. skjønner at de som ser på jakt som nr 3, syns at situasjonen elgen blir skutt i nærmest er usportslig, mens andre syns at det egentlig ikke spiller så stor rolle hvordan elgen detter. Deretter kan vi stille oss selv spørsmålet: Hva ville jeg gjort?

Man bør vel legge til at de fleste jegere, til enhver tid har alle 3 typene i seg. Og alt etter situasjonen, så varierer fordelingen de i mellom. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Njaaa, joooo.. Altså... Jeg ville kalt det jakt, absolutt, men jeg skjønner veldig godt hva du mener ;)

 

Hvis jeg drar på rypejakt på fjellet, sitter jeg ikke på terrassen og speider etter fugl, så ta de med rifla for å slippe den lange gåturen. Men hvis sjansen tilfeldigvis bød seg, så hindrer det meg ikke og jeg ville nok husket det som en artig opplevelse..

Jeg liker best å gå i fjellet, lage bål og ser på det hele som en god tur om jeg vender tomhendt hjem :D ( :cry: )

 

Men nå er ikke jeg gamle karen jeg heller, så kanskje er det slik at den yngre generasjonen er mer glad i de lange turene og mener at spenninga ikke er den samme på terassen som oppe på fjellet?

 

Nå har det selvsagt noe å si hva man jakter og hvorfor man jakter. Er sikker på at mannen i artikkelen jakter for å fylle kvota og for å få seg litt kjøtt i frysen. Er ikke bare derfor jeg jakter rype for å si det sånn :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...