Jump to content

Folkeskikk med pumpehagle


CyBear

Recommended Posts

Hei alle sammen,

 

jeg er helt fersk på haglefronten og tenkte jeg skulle forhøre meg litt om skikk og bruk før jeg begir meg ut på banen og i marka.

 

Under jegerprøvekurset lærte vi at man knekker hagla når man møter noen i marka, og at hagla er knekt når man venter ved standplass på bane. Den skal jo også være uladet når den ligger og har pause ved leirbålet. Men for de av oss som er belemret med pumpehagle lar den seg jo vanskelig knekke, og hvis man får det til koster det fort dyrt...

 

Så, hvordan gjøre dere med pumpehagler det når dere er i marka/på banen?

Jeg er i utgangspunktet pistolskytter og det sitter dypt i meg at andre rundt meg til enhver tid skal føle seg trygge på at våpenet mitt er uladet/sikkert. I min gamle Walther GSP .22 har jeg en liten oransje plastpropp med en liten arm som legges i kammeret og som på denne måten viser at våpnet er uladet, finnes det noe slikt til større våpen? Har søkt på google og dette forumet uten å finne noe fornuftig svar, muligens fordi jeg ikke er helt sikker på hva "proppen" kalles :wink:

 

Innspill fra folk uten pumpehagle som ønsker å komme med tanker om hvordan de vil bli møtt av en med pumpehagle mottas også med takk.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo i teorien helt OK å bare trekke sluttstykket/ladearm tilbake, så kammeret står åpent, men det kan jo være litt kinkig å se for andre jegere.

Jeg liker IKKE når andre jegere svinser rundt meg med våpenet lukket/sluttstykket igjen. Derfor er jeg mere positiv til brekkhagler, jeg ser på 50m avstand om jegere som kommer "innom" har dannelsen i orden :)

 

Her er noen som kanskje kan brukes:

 

http://deadeyesupply.com/

http://www.ipsc.org/store/storemi.htm

-Chamber Safety Flag

http://www.tapco.com/products/index.php ... ductId=291

http://www.midwayusa.com/viewproduct/?p ... ber=535054

 

Behold my Google-fu! Googlet shotgun chamber safety og shotgun chamber plug.

 

Ellers lager du kjapt noe brukandes selv, det som betyr noe er at det stikker noe ut av ejektorporten i en glorete farge (en pinne, et lite flagg etc) slik at folk ser det. En bit av et kosteskaft pluss en oransje plast-flapp festet på enden (som kan stikke ut ejektorporten) for eksempel, tar deg maks 10 minutter å lage av ting du sannsynligvis har rundt i huset.

Link to comment
Share on other sites

MÅ man tømme våpen når man møter noen i skauen da? En vanlig hagle er lett å knekke, men med bolt/pumpe/auto blir det litt tungvint å tømme våpen. Og de mer lettskremte kan kanskje reagere på at man begynner å fumle med våpenet? Jeg foretrekker å henge børsa over skuldra, da er munningen i sikker retning og fingrene langt unna avtrekker.

Link to comment
Share on other sites

Takker for den Sako. og Skee, your Google-fu is indeed strong :D Mulig jeg prøver meg på en sånn hjemmesnekkra løsning i første omgang, og så plukker jeg sikkert opp litt erfaringer etter noen turer på banen.

 

@Fulmen: tja, så lenge de som "fumler" med våpenet gjør det med munningen i sikker retning så er det vel grei skuring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å tømme våpenet når jeg møter folk, uavhengig av hva slags våpen, og hva slags folk jeg møter :lol:

Tar forsåvidt poenget om knekkvåpen, og er enig, ingenting er lettere å vise tomt.

Men Pumper er da meget enkle å oppføre seg sivilisert med. Klem inn sluttstykkeutløseren og gli forskjeftet diskret tilbake med munning i trygg retning. om jeg tar ut patronene kommer an på situasjonen. Jakter mest fra kajakk, og da er det minst veiving ved å bare åpne sluttstykket og la patronene ligge i utkasteråpningen. Dette kan jeg gjøre med våpenet liggende på plass i vogga. I denne situasjonen er faktisk ei brytehagle mer klønete å manøvrere. Har ennå ikke vært så heldig å møte oppsynet, men hyggelige hytteeiere og turgåere er det noen av.

Link to comment
Share on other sites

tilbake til topic, så hender det at jeg går i guds frie natur uten våpen, også nå i jaktsesongen. Og da kan man komme til å treffe på Ola jeger. Jeg er _ikke_ komfortabel med noen som opptrer i umiddelbar nærhet av meg med ladd våpen, og jeg er da faktisk i stand til å se om våpen er åpent eller "tilsynelatende skuddklart". Mange mennesker vi møter forstår såpass om våpen.

At magasin ut og ladearmen i bakre skal være for mye jobb er jeg helt, totalt, uenig i. Og, ja, jeg jakter også med halvauto.

Respekt for andre mennesker vi møter i naturen er verdt de fire kaloriene det koster å åpne børsa. Uansett mekanisme.

De gangene jeg har deltatt i jaktlag har våpnene ikke vært lukket før vi aktivt jakter. Vi tømmer også ved kryssing av bekker, bratte skrenter, unt so weiter. Ingen big deal, og ingen vi møter behøver å være i tvil eller føle usikkerhet på grunn av våre våpen. Ikke vi selv heller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er _ikke_ komfortabel med noen som opptrer i umiddelbar nærhet av meg med ladd våpen.

 

Kan du utdype hvorfor? Jeg skjønner alt dette med usikker håndtering/veiving, men hva er problemet med et ladet våpen over skuldra? Personlig er jeg langt mer bekymret for de jeg IKKE ser som kan dra av et skudd gjennom buskas enn en som har pipa i været.

Link to comment
Share on other sites

Fulmen, jeg skal moderere meg bittelitt. Folk jeg personlig vet er gjennomtenkte i sin omgang med våpen har jeg større tillit til. For eksempel "min" jegertropp fra dengang da. Vi trente såpass mye sammen at det faktisk ble trygt og naturlig å ha ladde våpen flere døgn i strekk. Men det er en helt annen sak, egentlig.

Jeg har opplevd såpass mange "nesten" hendelser med vådeskudd, børser som ramler i bakken, folk og børser som ramler ut av båten, at jeg i utgangspunktet ikke tillegger villt fremmede svært stor våpenkjennskap bare fordi de er på jakt.

 

Jada, nå er fordommene mine i fri dressur, og jeg skal ikke påstå meg bedre selv. Diverse møre minner har lært meg at mine våpen ikke skal være ladd når jeg ikke jakter. Slår jeg av en prat med forbipasserende, så jakter jeg ikke akkurat da. Så enkelt.

Nå er det vel ikke hvert eneste år at jegere klarer å skyte seg selv eller andre, men det skjer desverre med ujevne mellomrom. Jeg føler større trygghet når våpenet ikke bare er sikret, men uladd i situasjoner hvor det er uaktuelt å benytte en evt skuddsjangs. Så min oppfatning av god jaktskikk er å vise tomt våpen, på en naturlig og udramatisk måte.

 

Jeg ville ikke hisse meg opp over å møte deg med ditt våpen bak på skuldra, men jeg ville fortsatt tømme mitt. -og føle en viss uro, siden jeg ikke kjenner deg annet enn som en dyktig debattant her på kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet med pumpe i snart 20 år og kan ikke fatte å forstå hvordan vi kan lage oss slike fiktive problemstillinger som dette. Det er ikke mange måter å "knekke en pumpe på" Det er i grunn to muligheter; enten å tømme vpn med sluttstykke i bakre stilling, eller å trekke mekanismen halveis tilbake og vise patronen.

 

Det er så meget enkelt og kjapt å trykke inn utløserknappen og dra sluttstykke 2-4scm bak slik at patronen synes.. vips så har du en "knekt hagle ala pump". Gjerne gjør dette synlig idet du går de siste meterene frem til de du skal prate med. Sett også haglen slik ved bålpauser..

 

Nei nå er det middag snart :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

uansett våpen så burde det tømmes når det samles folk, ei vådeskudd ulykke er ei for mye. ser enkelte som ikke er så mye på ei skytterbane for eks kommer med sluttstykket atte på rifla og vips kommer det tomhylser og kansje værre ting,hva da om du skulle være så uheldig og drar av et skudd og råker noen.da er du ferdig med våpen og jakt... :idea:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner dette med vådeskudd, men i min verden skjer det helst når folk fumler med våpen, ikke når den henger trygt på skuldra. Når man samles og børser skal stables mot trær og gudvethva skal de tømmes, det er jeg helt ening i. Men jeg tror faktisk jeg føler meg tryggere ved et tilfeldig møte om de bare lar børsa være.

Link to comment
Share on other sites

Nå er nå engang trådens tittel "Folkeskikk med pumpehagle", ikke "Unngå vådeskudd med pumpehagle" ;)

 

Jeg bruker kun brytehagle sjøl, har ingen magasinhagler og kan derfor bare synse uten særlig førstehånds erfaring. Men siden jeg anser det som alminnelig folkeskikk å brekke hagla i enhver anledning når jeg ikke jakter eller skyter, setter jeg pris på om magasinhaglefolk på en eller annen måte gjør noe tilsvarende. Eksempelet over med å trekke sluttstykket delvis tilbake slik at man - ihvertfall fra en av sidene - kan se at hagla ikke er funksjonsdyktig, er typisk en type oppførsel som jeg ville synes var en hyggelig gest. Ikke fordi jeg blir så forbannet nervøs av å treffe andre jegere i marka, men fordi jeg anser det som god folkeskikk å vise på en enkel måte at skudd ikke kan avfyres mens vi står og småpreiker.

 

En helt annen sak er at når man ser endel av de derre rakleverkene, virker det som en god idé å brekke dem, en gang for alle :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nå er nå engang trådens tittel "Folkeskikk med pumpehagle", ikke "Unngå vådeskudd med pumpehagle"

Joda, men denne folkeskikken bør vel være basert på en eller annen form for fornuft?

 

Ikke fordi jeg blir så forbannet nervøs av å treffe andre jegere i marka, men fordi jeg anser det som god folkeskikk å vise på en enkel måte at skudd ikke kan avfyres mens vi står og småpreiker.

Men det skjer jo ikke! Vådeskudd er noe vi skal ta veldig alvorlig, men når hørte noen om et vådeskudd mens jeger sto rolig med hagla på ryggen?

Link to comment
Share on other sites

nå har jeg halv automat rifle, men må innrømme jeg liker best når jeg treffer andre at de tar ut magasinet og patronen i kammeret, jeg tar ut magasinet og patronen i kammertet hver gang jeg treffer folk:) enkelt og tryggt=) har noe med trygghets følelsen for de du treffer, du "vet" jo at du ikke trenger men hva hvet de som kommer gående? nei tomt skal de være når du noen møter=)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv halvautomat. Jeg går ALDRI med skudd i kammeret. Jeg har et i magasinet og et under tilbringeren. Da er det bare å dra i sluttstukket, så skyves patronen fram i kammeret. Jeg kan jakte på denne måten, for jeg støkkjakter aldri. Det jeg skyter, har jeg tid til å trekke i sluttstykket før jeg skyter. Hvis ikke får det bli med opplevelsen. Slik er det nesten umulig å skade seg selv og andre.

Nå fikk jeg nylig 5000kr i bot for dette, så jeg skal ikke anbefale det, men sikkert, det er det :D

Link to comment
Share on other sites

Til de av dere som tok dere tid til å skrive konstruktive innlegg; stor takk fra en uerfaren pumpehagleeier som IKKE har jaktet i 20 år...

 

Tenkte etter jeg skrev at den blir sikkert opplevet som tynende.. Var heller meningen å understreke at i løpet av så mange år har du kommet borti en del situasjoner som har gjort at det har vært greit å "knekke hagla"..

 

Håper du får mange fine jaktturer med arbeidsjernet ditt! Og at du enkelt å greit løser det med å slippe sluttstykket litt bakover..

 

egentlig meget flott sak det ogsp ifm forsering av ulendt terreng etc etc.. Slipper du å knekke, evt ta ut skudd osv.. Så noen fordeler er det med rakkelverk :D

Link to comment
Share on other sites

Eg gjør det veldig enkel når eg er på fjellet å jakter, eg går med ladd våpen når eg går på støkkjakt og vist eg skal ned et litt bratt terreng drar eg pumpen litt tilbake, å vist eg møter på folk så drar eg helt tilbake å da spretter det som ligger i kammeret ut å det andre vil da sprett fra magasinet å da bare tipper eg våpene litt å da kan eg ta ut det andre også. Så mitt våpen er alltid tomt når eg treffer på folk :)

Link to comment
Share on other sites

Men det skjer jo ikke! Vådeskudd er noe vi skal ta veldig alvorlig, men når hørte noen om et vådeskudd mens jeger sto rolig med hagla på ryggen?

 

Det kan vi helt sikkert fortsette å si helt fram til det og skjer engang. For alt som kan gå galt kommer før eller siden til å gjøre det!

Link to comment
Share on other sites

Han hadde hagle for 2+1 skudd.

Og det er den beste måten å ha en slik hagle etter mitt syn, sikkringene på disse våpnene er en vits. Så for å få ha 2 patroner klar i våpenet, må man nesten ha mulighet for to i magasinet og tomt kammer. Det kan misbrukes, og det er ulovlig. Men det er sikkert, jeg går ihvetfall aldri med patron i kammeret på 1/2 auto hagla. Med mindre jeg har den skuddklar.

 

P.s. Ved møte med andre, der man stopper opp for en prat. Låses sluttstykket i bakre stilling mens de ser at jeg gjør det, og patronen i vogga vippes ut.

Da er det mye kjekkere for alle parter, siden selv de som ikke har peiling på våpen skjønner hva dette betyr.

Link to comment
Share on other sites

Nei, der har du helt rett.

 

Men jeg kan ikke skjønne at det skulle by på noe problem å plukke ut 2 patroner fra ei børse, spesielt når så mange her er enige i at det er best å tømme våpen helt når man møter folk. Men det får bli opp til hver enkelt da hvordan han/hun vil gjøre det. Jeg vet bare hva jeg og mange med meg foretrekker.

Link to comment
Share on other sites

Ta den setningen for akkurat det den var ment som: En fleip. Litt sleivkjeft uten vond mening tåler du vel?

 

Joda, tok den :wink: Er delvis enig også, det rakkler jo en del under håndtering.

 

@hosterhals: takk for det! Jeg kjøpte den mest pga. ryktene som sier at den tåler det meste, både av ammo og håndtering. Så får tiden vise om ryktene er sanne eller ei.

Link to comment
Share on other sites

når hørte noen om et vådeskudd mens jeger sto rolig med hagla på ryggen?
Vettafanken jeg, men det er mange ting som anses som dårlig folkeskikk og likevel er relativt ufarlig. Som å slippe en brakfjert i heisen sammen med kollegene, slevje og søle ved matbordet, dr*ite i hva samtalepartneren sier og bare overkjøre med høy stemme eller snakke nedsettende om bikkja til jaktkompisen. På samme måte er det noen ting som jeg mener hører til god folkeskikk. Som å brekke hagla eller åpne sluttstykket når jeg treffer på andre folk i skauen, si "takk", åpne døra for en dame, bremse ned og eventuelt stoppe for myke trafikanter og hilse hyggelig på dem man møter.

 

Men det er godt mulig at det bare er småborgerlige snobbetendenser som skinner gjennom her ;)

Link to comment
Share on other sites

Fulmen; du har rett naturligvis at de fleste vådeskudd skjer nok når våpenet håndteres. Og nei, jeg har ikke hørt om vådeskudd fra bak på ryggen. Men jeg har opplevd børser som sklir ned av skuldra og går i bakken. Skjelden, bevares, og oftest går det bra, men når tråden er pumpehagler så er det greit å tenke på at sikringen på disse er enkeltvirkende. Våpenet er dermed mer utsatt for å gå av ved støt enn et våpen med dobbel eller trippelvirkende sikring.

Etter min mening er dette den største svakheten til denne våpentypen.

I tillegg har vi det faktum at mange mennesker føler seg litt utilpass i væpnet selskap, og derfor også liker jeg å vise tomt.

Som en høflighet.

Link to comment
Share on other sites

En helt annen sak er at når man ser endel av de derre rakleverkene, virker det som en god idé å brekke dem, en gang for alle :mrgreen:

 

Nå er det noen som mener at de med pumpehagle ikke har folkeskikk, og slike våpen passer best til "parmilitær" og kriminell adferd.

 

Som en vassekte pumpe tilhenger har eg fått en del "pepper" opp gjennom tiden for min "legning" , fra mine "finere" kammerater med s/s og o/u. Det morsomme er at mange av de skyter bedre med min 870 super mag synt. enn med sine egne italienske "femi" lette nøttetre gravyrbefegte desig hagler. :twisted:

Kommentaren eg ofte får, er at "den er jo god å skyte med", "men den er jo så stygg".

Da pleier eg å svare " har du sett deg sjøl i speile i det siste, du e vell ikke et så pent syn du heller, selv om du skyte med en pen italiensk femidotthagle" :twisted::twisted::mrgreen:

 

 

I forhold til sikkerhet pleier eg å trekke sluttstykke i bakre stilling hvis eg møter andre, så de ser at våpenet ikke er ladet. Når eg går på jaktturer pleier eg å ha to skudd i magasinet, ingen i kammeret.

Klarer å lade fort med pumpehaglen min.

 

Remington 870 12/89 Supermag Synt.

Mossberg 500 Police Defence

Beretta Silver Pigeon (pumpe :mrgreen: )

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
men når hørte noen om et vådeskudd mens jeger sto rolig med hagla på ryggen?

 

Jeg sto ved siden av en, som sto med rifla hengende i reima over skuldra, der det gikk ett skudd i lufta :?

Dette skuddet paserte 30-40cm til side for mitt hode :shock:

Dette var vell å merke ikke en hagle men like utrivelig uansett :?

Årsak var feil med våpen (sikring var på)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...