Jump to content

Prosjekt riflesekk - håpløs oppgave?


Fjørhanen

Recommended Posts

Jeg er (fortsatt) på jakt etter den perfekte sekken til toppjakt. Har lest mange gamle tråder om emnet både her og på svenske forum, men finner ingen sekk for meg. Har prøvd Jahtijakt sin sekk og funnet den altfor liten. Hilman Megapack er perfekt, bortsett fra størrelsen; 23 + 5 liter...Erbelestock er uaktuelt for meg, jeg synes de er for store og militære..

 

Finnes det en sekk med disse krav tilfredsstilt:

- vadmel eller annet lydløst, vanntett stoff som ikke "stivner" i minus 25 grader

- rifla skal peke oppover, og festes sentrert, bakerst på sekken

- 40 -50l stor, må romme klær, mat, fjellduk og en storfugl

- grønn eller vinterkamofarget

- må være brukbar som anlegg (mao ikke for stor og "stiv" - pleier å dytte sekken foran meg i snøen)

 

Dette er de viktigste punktene for meg. Mulig jeg er for kresen? Har sett QRR-sekken her inne, men den er vel ikke i salg enda. Er det noen som har forslag?

 

Har noen forsøkt denne, forressten?

http://butik.nordicsportsman.se/ (Gun slinger Rifle Holster)

Link to comment
Share on other sites

Takk, Sako, men jeg er ikke fan av Erbelestock :wink: Den jeg liker best hos Winge er denne:

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=1656

 

...men det er ingen riflesekk...Den kan imidlertid være brukbar sammen med gun slinger rifle holster som jeg linket til i første innlegg. 36 liter er litt lite.....

 

Har du sett på den nye stridsekken til forsvaret?

Hei! Ja, men hvis våpnet festes på en av sidene er jeg redd det blir sidetungt, og med høyt festepunkt til kolben blir lyddemperen svaiende veeeldig langt over hodet mitt og henge seg opp i alle snøtunge greiner + altfor høyt tyngdepunkt.

Takk for forslag!

 

Kresen, ja! :D

Link to comment
Share on other sites

Eberlestock X2 Pack, er ikke en rifle sekk. Og finnes i vanlige farger. Den er langt ifra lydløs, men er meget god å feste børsa på. Enten på siden(sidetung). Bak midt på sekken (høy). Eller på skrå, passer meg veldig bra. Og til slutt på tvers( du trenger en skogsvei i bredda!).

Sekken er selvfølgelig vanskelig å få tak i pga brann i fabrikken over there. Jeg fikk min fra 11 hour supply.

Sekken blir desverre stiv og støyer en del i kulde.

Er du tiur jeger ville jeg ikke kjøpt sekk med mikrofiber. Det tar kaffebålet knekken på før du har kokt første kjelen.

Det høres ut som at vi bruker sekken ganske likt. Men jeg jakter ryper, og da er det ikke så kritisk med støy.

Men på lyng bråker ikke sekken mere enn at jeg krøyp innpå en rev under gåsejakta, var på ca 10m før den oppdaget meg. En stiv frossen furu kvist er nok værre.

Har sydd ei enkel kappe som henger fra toppen av sekken og løs bakpå, med stor slisse å tre børsa igjennom. Kappa er av grå loden. Enkel og bra patent. Min sekk er i coyote brown. En merkelig farge som nesten skifter farge etter lyset den er i. I vanlig dagslys ser den lys oliven grønn ut.

Har prøvd det meste av små sekker, men ingen av de moderne rifle sekkene. X2 pack duger. Hvis jeg må. Så kan jeg pakke rifla ned i sekken. Men jeg har ikke ei helt standard rifle.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har ikke en egen riflesekk,men en småviltsekk som jeg monterte et rifelholster på i sin tid. Dette fungerte utmærket :)

Jeg mener den var av Svensk fabrikat,grønn og av skinn/lær.

Sekken jeg bruker til jakt er en Modan Explore.

Dette er en klatresekk som har mage festeannorninger for div klatreutstyr. Bærereimene er av den tykke typen,men dette byr ikke på problemer da brystreimen stammes så mye at reimen draes godt bort fra skulder. Men jeg har stippet av en del,men beholdt litt bl.a til å feste rifleholstret.

Sekken har å noen sikksakk formede gummidempere (samme prinsippet som til båtfortøyninger) på bærereimen som gjør at den er veldig god å bære når vekten øker. Denne sekken kan være vanskelig/umulig å få tak på da jeg har mine tvil på om Modan produserer den lenger,men man kan jo forhøre seg innad i et klatremiljø om noen sitter på en utfaset sekk :) . Dette er et Israelsk merke.

Kjøpte min sekk for 15 år siden å den er mye brukt. Den kostet da 1800.-

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Har de to siste sesongene brukt eberlestock sin x1 både på elgjakt og fjellrypejakt. Denne er på 36 l og holder alt det jeg trenger for en dags tur. Lommene er litt unormale i forhold til norsk standard men det er ikke noe problem om man pakker riktig. Vindsekk og ullgenser/dunjakke i stor rommet. Mat og liten termos i topprommet og sitteunderlaget i drikkelomma på siden. Sekken sitter fantastisk godt på ryggen og rifla/hagla henger ikke å slenger. DVS at jeg er blitt trygg på at rifla ikke tar skade ved å henge der. Å ha begge hendene fri mens jeg klatrer i steinura eller jager elgen er fantastisk. Jeg når rifla med sekken på.

 

At det er kommet en europeisk versjon med andre lommeløsninger er bare til det gode. Hvordan du kan avskrive denne sekken er for meg en gåte.....

 

mvh

tore

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har ikke prøvd Eberlestock x1 med lyddemper, men forutsatt at det fungerer godt tror jeg neppe du finner noe bedre. Den er kjempegod å gå med, og du tenker over hode ikke på at du har våpen på deg før du trenger det. Bokstavelig talt faktisk. Var på rypejakt med et par kompiser. Jeg hadde blitt for sein til å kjøpe jaktkort, så jeg gikk uten hagle og var med for turen sin skyld. En av kompisene mine har en slik sekk, og hadde med seg rifla i tilfelle toppjakt skulle bli aktuelt. Jeg tilbød meg å bære denne for at han skulle kunne ta vare på eventuelle sjanser som bød seg på sittende fugl. Etter at et kull hadde lettet og slått ned et stykke lenger bort tok det meg faktisk en god stund før jeg kom på at jeg faktisk gikk med rifle. :shock: Den merktes ikke, rett og slett. Det ble ikke noe skudd, for fuglene var vare, men sekken, den er i hvert fall gulla god. Nok plass er det i den også. Stoffet er passe lydløst.

 

For ordens skyld kan det sies at eieren av våpenet hadde sluttstykke og magasin i lommen slik at ingen skulle kunne si noe på at jeg bar våpen uten jaktkort.

 

Om den funker med lyddemper vet jeg altså ikke. Ser man bort fra det tenkte problemet med at demperen sitter fast, har vel også totallengden på våpenet noe å si for hvor godt den fungerer. Hvis du har mulighet, så ta med våpen i butikk og prøv. Har du ikke det finnes det vel snart en del av dem blant forumets medlemmer.

 

Prøv å forandre trådtittel til et spørsmål om nettopp dette, så kommer det helt sikkert konkrete anbefalinger.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har forslag?

Ja, men ikke det du etterlyser.

Jeg går en del med riflesekk, men bruker den kun med rifla i når jeg ikke skal skyte.

Når jeg går å jakter bruker jeg ei reim som holder rifla på magen.

Denne:

justera05s.jpg

 

Med denne trenger en ikke tenke så mye på å ha en spesialsekk til rifla.

Her er link til en demovideo.

 

http://www.quickshooter.se/index.shtml

Link to comment
Share on other sites

Har en eberlestock X1 som jeg fått brukt litt på rypefjellet nå. Har ei 223 rifle med Atec CTM4 lyddemper, ingen problem med å få den ut og inn av hylsteret med demperen på. God å bære, stor nok som dagstursekk. Men jeg tror jeg vil slite med å få stappet noe mer en en tiur inn i sekken (kanskje ikke den mest relevante problemstillingen...).

I tillegg går det greit å sette seg på steiner, rotvelt etc med sekken på, bare sett deg litt på kanten så rifla stikker utenom.

Stoffet virker lydløst, gode glidelåser, reimer og klips er av bra kvalitet, litt merkelig lommearrangement men det funker.

I tillegg er det en slags MOLLE stroppearrangement rundt omkring, så du kan feste diverse lommer etc. Har laget meg et par hendige ammoholdere av et haglepatronbelte, som jeg fester utenpå hoftebelte på sekken. Genialt :D

Link to comment
Share on other sites

Hoppalopp!

 

Jeg har ikke noen anbefaling å komme med, men jeg har en litt annen tilnærming til "problemstillingen" :)

 

Jeg har en stk. sekk type gammel ludvik som jeg fikk utlevert i forsen en gang for en del år siden. Jeg vet at det går an å stappe den full og samtidig laste opp en nediset 7-duker på den, så da er den stor nok.

 

Alle de andre kriteriene dine fyller jeg ved å tilpasse meg selv i stedet for sekken. Som oftest er det utstyret man har godt nok til det meste, bare man finner den riktige måten å bruke det på.

 

Jeg ville stilt meg spørsmålet: Om jeg finner en sekk som fyller alle kriterier til punkt og prikke, vil det føre til flere tiurer i sekken? Eller er det mer effektivt å tilpasse mannen som sekken henger på?

 

(Skrevet med et par karsk i vomma. Julebrygget testes tidlig:)

Link to comment
Share on other sites

Om jeg finner en sekk som fyller alle kriterier til punkt og prikke, vil det føre til flere tiurer i sekken?

 

Indirekte tror jeg det, ja. Fordi jeg da vil være langt mer fornøyd, mindre sliten og mer motivert på tur. Det vil bli fler km på ski og nødvendigvis flere spottede fugler. Har altfor lenge prøvd å tilpasse meg dårlig utstyr - det går sjelden bra for min del :)

Link to comment
Share on other sites

Har en Eberlestock GS05M Gunslinger 47l som jeg bruker mye både om høsten og på toppjakt. Er skikkelig fornøyd med denne sekken. Mange fine detaljer, får med deg alt du trenger og god å ha på ryggen.

 

Hvordan er denne da det blir skikkelig kaldt (blir den stokk stiv og bråkete eller beholder den smidigheten)? Og er den egnet til å dytte foran seg i snøen, slik mange gjør for å komme i posisjon? Ser for meg at den er litt stor med hoftebeltet og riflehylsteret, men det går kanskje bra? Kan du ha rifla i hylsteret med pipa pekende oppover?

Link to comment
Share on other sites

Var flere turer ute i 20 blå i vinter og merket ikke at den forandret seg noe av den grunn. Det som er litt minus til toppjakta er at den sekken jeg har er grønn (veit ikke om du får snøcamo) så jeg kjøpte med et sånt regntrekk i snøcamo. Dette kan lage litt lyd. Så vurderer og lage et mere lydløst. Ja jo syns det har gått greit og skyve den. Har klipset på en sånn eberlestock skytestøtte på den ene siden. Den er veldig fin. Jeg har gått med pipa ned hele tiden, men tok ut rifla og prøvde med pipa opp nå i kveld. Hele stokken kom ned i sekken ihvertfall. Så kan hende det blir den nye bære måten min også siden jeg akkurat har fått på en lyddemer. Den er ikke så stor som det ser ut på bildet. Syns det ikke er mere plass en det trengs. Det du ser av hylstret over selve sekken er et slags overtrekk som du ikke trenger og bruke. Det er bare for og pakke inn våpnet helt. Hoftebeltet kan du også ta av.

Link to comment
Share on other sites

Takk for utfyllende svar, JTJ! Når det gjelder fargen, tenker jeg at grønn er helt ok, selv på toppjakt. Tenk deg norske soldater på vinterøvelse. De er jammen ikke lette å se, enten sekken er grå eller grønn :) Man kan kanskje klippe opp noe sportstape og klistre litt her og der, men tror ikke det er nødvendig. At sekken er grønn er jo fint om høsten og.

 

Fint du nevnte dette med overtrekk og avtagbart hoftebelte. Det er de to tinga som har gjort meg skeptisk til en slik type sekk. Spørs om jeg må se litt på en slik i butikken, og vurdere litt på nært hold :)

Link to comment
Share on other sites

Sånn kan det gå: Begynte tråden som Eberlestock-skeptiker/misliker. Fikk mange tips og reaksjoner, tom på pm av folk som ikke kunne fatte at jeg ikke ville ha Eberlestock! :lol: Jaja, ble jo litt usikker, og satte idag kursen mot butikken i Moss. Og her sitter jeg med en X1E-sekk :shock::lol:

 

Førsteinntrykket er usedvanlig bra. Håper følelsen fortsetter utover toppjaktsesongen. Takk for alle innspill! Godt det er lov å skifte mening av og til...

Link to comment
Share on other sites

Takker! Bilder ja, det har jeg hatt lyst til å legge ut mange ganger her, men ser ikke hvordan det skal gjøres. Er vant med å laste opp fra egen harddisk på andre forum. Må man oppbevare bilder på servere hos andre for å legge ut bilder her, så går det ikke. Har kun bilder på egne harddisker. (Fortell gjerne en ikke så datakyndig om fremgangsmåte :mrgreen: )

 

Har en link her da, men fargen er ikke den samme. Min er grønngrå, eller "ranger green" som fargen kalles.

 

 

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=1937

Link to comment
Share on other sites

Ja gratulerer med sekk !

 

Ble innkjøpt en forrige uke her også :D Jeg syntes X1E ble litt liten og modellen over var utsolgt så jeg tenkte detta er

så dyrt alikevel så hvorfor ikke :P

Sekken er jo litt rart utformet men veldig justerbar i størrelse da.

 

Blei en Dragonfly på meg ( Godt norsk navn )

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=45

 

Prøvd på 2 turer alleredet og så langt meget fornøyd, :P På tur 2 var børsa hjemme og det var også OK..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 8 months later...

Jeg kjøpte inn en X1A1 denne sesongen.Den ble tiltenkt hjortejakta,da jeg var rimelig lei av og trekke hjort ned bratte lier,med rifla dinglende rundt halsen.Etter jeg fikk justert sekken skikkelig etter min størelse synes jeg den satt så bra at jeg har brukt den også på skogsfugljakt denne høsten.

 

Synes sekken er knallgod,den har eget rom for Camelbak eller lignende drikkesystem også.Virker som bra og solid kvalitet,Molle festesystemet er også fint,da det er masse tasker,hylster,punger,nett osv man kan feste til sekken på en skikkelig måte.Eneste lille minuset er at sengen er litt tung,men så lenge du tilpasser den skikkelig er ikke dette noe problem

 

LØP Å KJØP!

Link to comment
Share on other sites

Her er en snutt med eberlestokken, den er med lyddemper på børsa , jeg foretrekker qrs sekken da den er overlegen når du trenger rifla men den mangler drikkesystem og noen lokkom for å bli perfekt (den var hos sydama til modding når dette blei filmet)

 

qrs selges vell på forumet hær om han er kommet igang med produksjonen.

viewtopic.php?f=35&t=32858&hilit=riflesekk

 

https://www.facebook.com/video/video.ph ... 3394731405" target="_blank" target="_blank

 

video.php?v=10150393394731405

 

https://www.facebook.com/video/video.php?v=10150393394731405

Link to comment
Share on other sites

@Fjørhanen (eventuelt noen andre som har testet Eberlestock X1A1)

Hvor fornøyd er du med sekken? Hvordan fungerer dette "riflehylsteret"?

 

Pluss og minus ved sekken:

+ bærekomfort

+ fargen

+ mange rom utenpå

+ tåler regn og snø (hittil iallfall)

+ festestroppen til riflepipa holder børsa på plass i hylsteret

 

- savner lokk over hylsteret slik at snø ikke faller oppi

- litt stor og lite håndterlig til innpåstilling, og til å legge under som skytestøtte, i forhold til f.eks min gamle vadmelssekk

- savner fuglenett utenpå (mulig dette er ekstrautstyr, har ikke sjekket)

- blir litt stiv i minus 15 og kaldere

- egenvekta

 

Og går det an å skyte med hagle og rifle med sekken på? (Flate reimer)

Sekken har en bryststropp (den du spenner på tvers over brystet). Festebøyla til denne på høyre side kan være litt i veien, men den kan justeres nedover, og da er den ikke noe problem. Selve reimen føles flat nok. En kamerat skjøt tre ryper med sekken på lørdag, og han syntes det var deilig å gå med hagla på ryggen, i påvente av stand.

 

Alt i alt nokså fornøyd. Skulle ønske meg litt bedre "håndterlighet", men har ennå ikke funnet den helt perfekte sekken.

Link to comment
Share on other sites

@Fjørhanen

 

Jeg har originalt fuglenett til min X1A1,kjøpt som ekstrautstyr.

Det er så stort at du nesten får plass til ett rådyr oppi der 8)

Veldig greit å bruke som ekstra rom til tau,sitteunderlag osv.

 

Edit:link til nevnte nett:http://www.eberlestock.com/A4BB%20BirdBag.htm

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dersom det er noen fingernemme "syersker" her på forumet, så har jeg en idè for et riflesekkprosjekt!

 

Hvorfor har ingen kommet opp med en riflesekk med stol!? Det må jo være genialt!

 

Har to jaktsekker. Den ene er en vanlig stolsekk mens den andre er en QRR-sekk. Når jeg bruker stolsekken, savner jeg plass til rifla. Når jeg bruker QRR-sekken, savner jeg "sitteplass". Alltid træl å lete etter en tue når jeg skal ta pause i skogen. Finner jo noe, men det blir å lete her og der, og det tar gjerne litt tid og ender av og til med å lempe seg nedi lyngen med sitteunderlag. Tenk så mye bedre å bare slå ut stolen og sette seg uten å risikere edderkopper og maur i buksa og bli bløt og møkkete i tillegg...

 

Eller finnes det en slik sekk!

 

Uansett. Jeg skal aldri, aldri, aldri ha meg sekk uten vanlig lokk... Den glidelåsskiten har røket nok en gang på riflesekken min. Blir bare fikkel og fanteri. Slik passer best på... Ingenting... Nei, gi meg ordentlig lokk og snorstramming! Og riflefeste. Og stol... :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Til de som fortsatt leter etter den perfekte riflesekken så kan jeg anbefale en titt på Kifaru UL sekkene.

Min veier 1.1 kg i 60 liters versjon og har et herlig system for å flytte vekta til hofta.

Den har igrunn bare et par ulemper: Dryg pris og langleveringstid da de lages på bestilling. (Null utvendig lommer som standard, men et mini molle system og mer ekstra utstyr å velge i enn kontoen min liker)

Bæresystemet for våpen funker godt og jeg har rifla kjappere i skulder enn ved bæring i reim.

F

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...