Jump to content

Falcon Menace 4,5-18x56 MP 20 MOA


Sharpshooter

Recommended Posts

  • Replies 221
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei Buster, har du testa falcon kikkerten ennå?

 

Har ikke testet den på våpen ennå nei. Hadde ikke riktige ringer. Venter på dem. Kjøpte de også fra USA. Det er halv pris.

Jeg vurderer å selge min kikkert, og kjøpe igjen en med lys. Jeg greide ikke å se noen steder at dette var en mulighet når jeg kjøpte min. Derfor ligger den , ny i esken, ennå. Umontert!

Valgets kval......

 

Det som er litt interessant her, er;

-kan dette opplyste retiklet dempes så mye at det ikke blender når det blir skikkelig mørkt??

(At det lyser fint i dagslys er greit, men det er når det blir skikkelig mørkt at mange kikkerter ikke klarer å dempe lyset så mye at det blir behagelig. Det holder med ei lita "glo".)

 

Kan du svare meg på dette, Lillelien? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det holder med ei lita "glo".)

 

Kan du svare meg på dette, Lillelien? :wink:

 

;) får vente til det blir mørkt da.... ikke fått den på noe våpen, men kjører en test når mørket senker seg...

 

eller, for å si det sånn, etter en test i mørkt rom, ække best i verden! på min illuminated swarovski er det langt område å justere på. her er det en millimeter hvor den skifter fra 0 til mye. men med følsomme fingrer :roll: kan en få så lavt som en ønsker..... en mørketest i friluft sier vel kanskje mer.... :?::!:

Link to comment
Share on other sites

Ble nervøs når jeg så retiklet. Er det ett MP20 retikel og metriske klikk?

Grunnen til at jeg lurer, er at den har skeleton stolper (åpne stolper). Bestilte min med MP 20 nettopp fordi den ikke skulle ha skeleton stolpper.

 

Bildene Lillelien har er av skeleton rektikkel, MP20 får du ikke med lys.... Sa han :wink:

Link to comment
Share on other sites

har testa litt i kveldsmørket, kort sagt så er lysbrytaren noko jalla. men til snaue 200 nkr eit must!!! men lyset kan nok blenda noko i mørket.... blir i grenseland.

er mulig å setje styrken så låg at det berre er ei lita glo, men dette krev litt finjustering (tek nokre sekundar) og er langt i frå like smooth som på f.eks Swarovski.... her må ein "jokke" litt fra mot tilbake til ein treff slik passeleg....

 

men uansett, dette ekstrautstyret er eit must have!.... :roll::wink:8)

Link to comment
Share on other sites

 

Bildene Lillelien har er av skeleton rektikkel, MP20 får du ikke med lys.... Sa han :wink:

 

Har fått mail om at det kan leveres på MP20, av ei snelle ved navn Linda, hos opticswarehouse. :roll:

 

Tja, nå tar tvilen meg virkelig. Jeg har jo allerde en slik kikkert her hjemme, uuuuuten lys vel og merke. Men hvis ikke dette lyset kan justeres ned til nesten ikkeno, så er jeg ikke så sikker på om jeg gidder å bytte kikkerten og kjøpe en ny. Hmmmm........jeg ser jo relativt godt ennå.

Tanken var om denne kikkerten kunne brukes på 22-250'n til litt skumringsjakt på reven. :roll::roll:

Gruble, gruble.......skulle vært artig og sett dette med egne øyne, men de vokser ikke på trær her i nærområdet.

Link to comment
Share on other sites

Har fått mail om at det kan leveres på MP20, av ei snelle ved navn Linda, hos opticswarehouse. :roll:

 

Tøft...

Spørst om jeg ikke må ta å bestille meg en Falcon Menace 4,5-18x56 MP20 Metric illuminated da :wink:

 

@lillelien: Hva ble prisen på :?:

Link to comment
Share on other sites

Tja, etter å ha prøvd og skutt litt med min -56, kan jeg vel ikke si at jeg ble imponert over skumringsegenskapene. Kan vel si de drukner litt i dassrulleffekten...

 

Men den ble kjøpt inn til langholdskyting i normalt lys, og til det duger den.

 

Til han som skulle bruke den til nattlig jakt etter rev, finn deg noe annet!

Link to comment
Share on other sites

Jeg gir f....... i lyset, jeg!!

For meg så hørtes det ikke ut som det hadde god nok kvalitet til at jeg gidder å satse på det. :|

 

Fikk tak i ringer i dag, så nå er den montert på 22-250'n..........

Får se om jeg får testa'n i morra. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan jo fortelle kort hva jeg synes om denne kikkerten da, etter en liten innskyting bare, på banen.....

 

-Rel. klar og fin.(på høyde med Bushnell Tactical 6-24x50'n i allefall)

-Litt trang i synsfeltet, synes jeg. Men pytt.

-Parallaxe-justeringen stemmer ikke helt med skalaen og mine øyne, men det er heller ikke krise. Når jeg synes den var klar på 100m så sto innstillingen på mellom 100 og 300m.

Ellers så det ut som klikkene var med hele iden, selv med ett og ett klikk.

Jeg liker kikkerten, i allefall så langt, og spesiellt når man tenker på prisen.....

Detter er helt klart ingen jaktkikkert, selv om den sikkert kan brukes til det. Men den er tung som et beist, og stoooor. Men den ser rå ut, til div. blinkskyting, og sikkert også til jaktfelt (sporter ev.).

Jeg har den foreløpig på 22-250'n min, og den går jævlig godt om dagen med 40 grs V-max. 5 skudd godt inne på en klistrelapp/100m. Og kikkerten sviktet meg ikke der.

Jeg synes ikke jeg kunne se noen stor forskjell på Bushnellen og Falconen, annet enn at jeg selvfølgelig så bedre med Bushnellen, men det var nok helst pga. at den hadde litt mere forstørrelse.

(Den sitter på Saueren.)

Jeg skal si ifra så fort positive, eller negative ting skulle dukke opp. Men jeg kan anbefale kikkerten på det sterkeste, og som sagt; spesiellt med tanke på hvilken økonomisk risiko det gjelder.

Men jeg vet ikke nok om denne kikkerten ennå til at jeg uforbeholdent anbefaler denne som "eneste kikkert på Afrika-jakt, feks.......) :roll:

Link to comment
Share on other sites

Da er min Falcon Menace 4.5-18x56 MP20 Metric montert i Warne Maxima QD ringer, på min T3SV223R.

Første inntrykk er at den er litt trang på øyeposisjon, og at de tunge kontrollene på forstørring og SF heldigvis fort ble endel bedre etter en ti - tolv repeteringer fra ende til ende.

Om jeg får tid blir det innskyting i morgen.

 

Synes jeg må flytte kikkerten 3-4 plasser frem i picatinnyskinna når jeg går fra liggende til stående for å få ett fornuftigt fokus (noen tips til hva jeg gjør galt?).

Link to comment
Share on other sites

Ja da har Menacen (MP20 Metrisk) blitt montert på T3'n (SV 223R) i høye 30mm Warne Maxima QD ringer (på Picatinny skinne).

Bruker første hakket på kinnstøtta, og kikkerten har god klaring med de medfølgene beskyttelses lokkene.

 

Det første jeg gjorde var å vri forstørrelsen fra ende til ende minst ti ganger, så nå klarer jeg å vri den med en hånd (så vidt det er) når jeg ligger klar med børsa. Gjorde det samme med SF'n, og den kom seg. Er nå litt treg men ellers ok.

MP20 retiklet er rotete (julegran ja), men passer godt til papp skyting med sitt tynne kryss. Og jeg tror det med litt tilvenning vil funke til jakt også, da det ser ut til at en fort plukker opp vanen med å bruke "boksene" mil strekene lager.

Hvor klart det er kan jeg desverre ikke si noe om, da jeg syntes både den og Bushnell Elite 3200 10x40 Mildot siktet var usedvanligt uklart i kveld. Ja jeg glemte å vaske brillene før jeg strøk på dør til skytebanen (rart jeg så noe som helst i tåka). :oops:

 

Hva jeg kan utale meg om, er tårnene. Disse var etter mitt syn for lette å vri, klikkene er svake men mere enn tydlige nok (høres greit). Men som sagt, for lette å vri. Jeg er redd en kan komme til å snu litt på tårnene når en legger ned eller tar opp rifla fra koffert eller futeral. Ellers så var de godt merket (lett å se når en lå der hvilken vei en skulle skru).

 

Til bruk i tjeneste ville jeg ikke anbefale siktet, nettopp på grunn av tårnene slik mine nå er (får se om det er muligt å gjøre noe med dette).

Til bruk på papp, er dette overhode ikke noe problem, og til jakt er det bare å notere på klikktabelen hva som er nulstillingen (antall tørn + klikk om en ikke vil snu tårnene slik at null på tårnene er null).

 

En annen sak som iriterer er merkingen av sideforskyvningen, disse har på tidligere modeller fra Falcon vert slikt at merkingen begynner på null begge veier (slik at en nullstiller side tårnet og kun trenger å tenke antall cm til den ene eller andre siden). Her går den fra 0-60cm, det burde ha vert fra 0-30-0. For meg ser det ut til at de har spart noen kroner, og nå bruker samme merkingen på begge tårnene. Vekten på siktet er selvfølglig også på den tunge siden, og jeg synes det har ett litt trangt sikteområde sideveis og øyeavstanden endrer seg endel ved forskjellig forstørrelser (blir vel slik med så stort spenn på forstørrielsen).

 

Posetivt er at Side Fokusen ser ut til å stemme (ihvertfall ved første øyekast). Satte første blinken på 10m (for å komme inn på skiva), og når jeg vridde dit det ble klart v/10X. Så sto den på 10m. Vridde til 100m og blinken på 100m ble klar, bra!

 

Om jeg vil anbefale siktet?

Tja, det kostet meg 1933kr ex mva + knapt 700kr i mva og gebyr før det lå i postkassa (totalt ca 2600kr alt inklusive). Altså ett meget rimligt sikte.

 

Hva har jeg så fått? Ett sikte som spenner fra 4.5-18X i forstørrelse, 56mm objektiv, Side Fokus. Rimligt nøyaktige klikk og justeringer ellers, foreløpig så ser den nogså klar ut (må teste med rene briller først :oops: ), 30mm rør, metriske klikk, MP 20 retikkel (Russisik form for Mildot). Treg X justering (kommer seg med bruk), litt lett tårn justering, noenlunde nøyaktig SF, og litt dassrull effekt. Dette for 2600kr i postkassa.

Hva annet får vi for 2600kr, som stortsett holder det det lover?

 

Bruksområder: Papp/gong/medium langhold, Sel/toppjakt/Gåsejakt/Varminting.

Anbefales? Etter førstegangs bruk, klart ja om man har klart for seg at dette siktet ikke er til storviltjakt og trange poster (da kjøper man en Zeiss Clasic i 2.5-10x50 ret 4 eller noe i den dur). Eneste forbehold er at jeg ikke vet om siktet er repeterbart, men raportene er gode jamnt over på dette punktet. Kommer tilbake til dette når jeg har brukt det litt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Takk, er litt gresk for meg dette. Jo, du har rett, den er nok i overkant av 60mm i diameter.

 

Ellers, jeg fikk min i posten i dag, og har sittet og sett igjennom den og sammenlignet med en langt dyrere kikkert. Noe bredere synsfelt på den dyrere, ellers greier ikke jeg å se noen nevneverdig forskjell optisk. jeg får se senere i kveld når det blir mørkere, hvordan keiserens nye klær ser ut...

 

http://www.dagbladet.no/art/mediekritikk/jan_arild_snoen/3250732/

Link to comment
Share on other sites

Støtter Nico når det gjelder å bruke denne kikaren til jakt, ikke bruk den til skumringsjakt! Ellers er kikkerten ok tatt pris i betraktning. Jeg har kun brukt den til papp og gong, middels avstand (550m) når det gjelder langhold. Dassrullen blomstrer og den er ikke spesiellt god i motlys eller sidelys heller, følsom som f... Men hva får man for 2700 kr i dag? ikke mye desverre... Bruker man annen europeisk kvalitetsoptikk til vanlig blir det helt feil å sammenligne med feks denne Menace, der er det flere klasser i forskjell....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Husker at det var noen av dere som tidligere var i tvil til hvordan Falcon ville klare seg ute i skogen, vel til det kan jeg bare si. No Problem. I elgjakta som var bøttet det med regn, noe inni så mye også, jeg gjorde ingen forsøk på å skjerme Falcon. Den dype trakta foran gjør at du skal være dyktig for å få vann på linsen, bak er det som vanlig. Droppet å gå med flaps, og et kort sveip med papir på post så var det som å titte rett i godsolen.

 

Ingen antydning til dugg eller annet rusk. Solid som fy.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

går det og bruke en slik kikkertsikt på en 17 hmr, men det er vell ikke nødvendig med en 4-18x56, den blir vell i tillegg j....g tung og ha med seg på rypejakt. har dere noen råd om en annen falcon menace kikkert jeg kan bruke på rypejakt? sykt vill kikkert :D

det går vell med en 10x42? selve om det og blir litt tung

Link to comment
Share on other sites

går det og bruke en slik kikkertsikt på en 17 hmr, men det er vell ikke nødvendig med en 4-18x56, den blir vell i tillegg j....g tung og ha med seg på rypejakt. har dere noen råd om en annen falcon menace kikkert jeg kan bruke på rypejakt? sykt vill kikkert :D

det går vell med en 10x42? selve om det og blir litt tung

 

Alt går....... :wink:

Men om det er optimalt er vel en annen sak.

Dette må du nok reflektere litt over selv.

 

En "vill" kikkert må da være vond å få et rolig siktebilde med, kanskje...............men jeg er jo gammel og vet ikke alt... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke en diger tuba for å jakte ryper :) Men, en kikkert som er mekanisk stabil og ikke dugger innvendig er en stor fordel. I tillegg er det kjekt med litt forstørrelse. Hvor mye koster f.eks. en Bushnell Elite 3200 5-15x40 hvis man tar den fra USA? Ellen en Leupold VXII 6-18X40?

Link to comment
Share on other sites

Er det bare meg, eller er det andre som synes retikklene i Flacon siktene er litt spesielle?

Skeleton-retikkelet er jo gjennomsiktig, og virker litt lite synlig. MP20-retikkelet ser ut til å ha alle strekene presset så langt inn mot midten,trådkorset, at det nesten blir vanskelig å i det hele tatt bruke det.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaringer med den 1,5-4X fra falcon ??

Regner med at det er 1,5-5x du mener?

Jeg har en slik en. Den er diger den også, om enn ikke fullt så stor som 10x42'n. Retikkelet er fint, men jeg synes kanskje at det er litt vel mye(sterkt) lys til tross for at det det bare er prikken i midten som er opplyst. Ved sterk lysstyrke belyses også innerrøret noe.

Klikkene føles dog bedre på denne kikkerten enn på 10x42'n.

Felles for begge kikkertene som jeg har fra Falcon er at jeg kunne ønske meg litte granne lengre øyeavstand på de.

 

.... MP20-retikkelet ser ut til å ha alle strekene presset så langt inn mot midten,trådkorset, at det nesten blir vanskelig å i det hele tatt bruke det.

MP20-retikkelet har en spacing på 1 milliradian mellom strekene, akkurat som mil-dot-retikkelene har. Eneste grunn til at alt eventuellt havner som en klyse langt inn i midten må vel være lav forstørrelse. Dette vil kunne oppleves på kikkerter som har medforstørrende retikkel.

Link to comment
Share on other sites

Og MP20 retikklet har også markeringer for halve mil, og lengre streker for hele mil (det er derfor vi kaller den "julegrana").

Skjøt ved siden av en måse her om dagen, brukte den som mål da gåsa likevel var fløyet, men la siktet ett par mil til siden med vinden, da jeg kun skulle sjekke om alt var ok, avstand var knappe 200m.

 

Det som slo meg, var hvor klart jeg så måsen der den satt på en stein ute i sjøen (siktet på 10x). Nesten litt spoky når en legger seg med avstandsmåler og klikk tabell (jeg hadde selvsagt ikke med meg noen av disse. :oops: Men måsen er nok bare glad til for den tabben :wink: ). Og bare skru kikkertsiktet til riktigt antal klikk, og saken er done deal om bare jeg gjør resten

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Kikker litt på en sånn kikkert selv nå, og lurer derfor på om noen av dere har fått gjort litt mer omfattende tester?

 

Nå har jeg kommet i den luxus-situasjonen at jeg har litt for mange kikkerter til slikt bruk, så jeg har ikke brukt Falconen min så mye ennå. Den satt en stund på 22-250'n min, men så kom jeg plutselig på at den skulle få .458 Socom pipe.........Kikkerten ble for stor og tung til den rifla, så en ble lagt i skapet. Men nå er ny stokk til 6,5-06'n under tilpassning, og kikkerten er tiltenkt denne rifla etterhvert, ooooog skal brukes på litt langhold i vinter.

Så noen "test" har jeg ikke gjort.

Men kikkerten funker greit den. Trangt synsfelt, men det spiller liten rolle på blink......

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg har brukt MIL-utgaven av samme siktet siden påsketider. Har blitt ratta mange ganger opp og ned mellom 100 og 1000 meter, og kommer alltid tilbake til utgangspunktet. Virker stabilt altså.

Det største ankepunktet er følelsen på klikkene. Det hadde vært kjekt om man følte klikkene i fingrene.

Litt nøye på øyeplasseringen også, altså trang i synsfeltet.

Og det finnes garantert kikkerter med bedre optikk også.

 

Men til den nette sum av 2800,- ferdig momset og levert er ihvertfall jeg fornøyd sålangt :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...