Jump to content

Falcon Menace 4,5-18x56 MP 20 MOA


Sharpshooter

Recommended Posts

Er i tenkeboksen ang innkjøp av Falcon Menace 4-18x56 MP 20 Moa

til Sauer 200 STR'n

falconmenace41856bg(1).jpg

 

Spørsmålet som da melder seg er som følger. Hvor høy montasje trenger jeg?

Har en Picatiney skinne som bygger 6 mm fra toppen av låskassa.

Montasjen jeg vurderer er Burris Extreme Tactical

Den fåes i høydene 1/4", 1/2", 3/4" og 1"

1/4"n vet jeg utgår, men regner med jeg ikke er den eneste som har tenkt tanken på å montere et kikkertsikte med 56 mm objekt på en STR, så derfor tenkte jeg det var unødvendig å finne opp *kruttet* en gang til.

Husker jeg rett mener jeg å ha lest at objektet er 62 mm utvendig.

 

 

John-A

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 221
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

hmmm

 

Dem hadde ikke det retiklet jeg ville ha med Metrisk knepp.

så da er alternativene:

 

det retiklet en vil ha, men da moa knepp

eller det retiklet en ikke vil ha, men da metriske knepp.

 

6 uker til dem får det jeg vil ha og så lenge vil jeg ikke vente.

 

Hva ville dere ha valgt? Hvor stor fordel er det med metriske knepp forran moa i forbindelse med mildot retikkel?

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Her retiklene det sto om:

 

Enhanced Skeleton Long Range Mil Dot

45menace7.jpg

 

MP20

falcon2.jpg

 

Så etter litt grubling så ble det MP20 retikel og Moa knepp.

Ikke den aller beste løsningen men.......

Får bli noe annet neste gang

Men gleder meg uansett til å få montert siktet på Sauer 200'n og skyte litt på drygt hold ;-) ;-)

Slike ringer ble det:

Burris Xtreme Tactical 30mm

xtr-rings.jpg

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Har ikke testskutt nei, har haller ikke sett retiklet annet enn på bilder.

Men grunnen til at jeg valgte MP20 var at jeg ville ha tykke stolper utenfor selve krysset og ikke gjennomsiktige stolper.

Etter å ha lest litt på amerikanske forum så ble skeleton retiklet litt for tynt i vanskelige lysforhold osv.

Så dette lå til grunn for valget, mulig jeg tar feil men...... :lol:

For sendt å angre nå :-)

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte mitt 10x42 metrisk MP20 sikte i fjor høst. Det første siktet byttet jeg før jeg fikk sjansen til å skyte med det, pga at det løsnet noe av en pakning inni som la seg slik at det så ut som glasset var sprukket når jeg så igjennom det. Dette var ca en måned etter kjøpet, hadde skrudd endel på knottene i mellomtiden, men fikk aldri tid til å dra på skytebanen. Sendte det tilbake til fabrikken, de sjekket hva som kunne være galt og to uker senere lå det hentelapp for nytt sikte i postkassa. Kan bare skryte av kundeservicen til Falcon, den er helt topp. Og det er visst også det eneste siktet dette har skjedd på, så det er ikke noe vanlig problem.

 

Det nye har jeg ikke hatt noen problemer med. Har vel sendt i vei snart 500 skudd med det, og alt er fint.

Knottene skrur jevnt, kneppene er tydelige å kjenne og høre. Returnerer alltid til null.

Optikken synes jeg er bra til prisen jeg betalte, bedre enn Bushnell 3200 som er det eneste jeg har sammenlignet med side ved side. Så klarere og mer lyssterkt ut. Liker MP20-retikkelet godt, strekene i krysset er "akkurat passe" tykke uten at jeg kan gå inn på det mer teknisk :P Dekker ikke for mye av et mål på lengre hold, men er samtidig nokså lett å se i dårlig lys. Var allerede en fan av IOR's MP-8 før dette siktet kom ut, så er glad for at det kom et billigere siktet på markedet med tilsvarende retikkel :mrgreen: Synes ikke Skeleton-retikkelet ser særlig pent ut, virker for rotete for min smak med både prikker og streker, og gjennomsiktige stolper. Men hver sin smak.

Alt i alt tviler jeg på at du finner et sikte i samme prisklasse som slår det, og spesielt ikke som kommer med metriske knepp.

Link to comment
Share on other sites

Sorry for OT, men hvem andre leverer 1 cm/100 m klikk? Skal ha mildot (eller noe som ligner). Turrets, max>20 og helst et snev av kvalitet :roll:

Greitt om vekta er max 7-800 gram... bruksområde jakt/bane/div....

 

Vurderer zeiss 6-24x56 m/lys, men denne har kun 0.5 cm klikk....? Og er på absolutt max pris, 12-13.000.

Bushnell 6-24x50... men har kun MOA?

Falcon 4-18 Metric.... men sugen på noe mer max-forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

Sorry for OT, men hvem andre leverer 1 cm/100 m klikk? Skal ha mildot (eller noe som ligner). Turrets, max>20 og helst et snev av kvalitet :roll:

Greitt om vekta er max 7-800 gram... bruksområde jakt/bane/div....

 

Vurderer zeiss 6-24x56 m/lys, men denne har kun 0.5 cm klikk....? Og er på absolutt max pris, 12-13.000.

Bushnell 6-24x50... men har kun MOA?

Falcon 4-18 Metric.... men sugen på noe mer max-forstørrelse.

 

Hei...

 

Sjekket på http://www.midwaynorge.com ? De har en del kikkerter, noen billige også.... og selvfølgelig de dyre... :lol:

 

 

Evt. -----> http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=176963

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke kjenner noen som skal til statene,

 

http://www.lightforce.se/group.asp?group=292⊂=4

 

Her er den jeg kjøpte. Den holder seg vel innenfor summen med tanke på svensk krone.

http://www.lightforce.se/product.asp?pr ... b=4&page=1

 

Valget falt på MLR retikkel, liker streker bedre enn dotter.

2298051401_0d483c64b4.jpg

2298036365_3a72cc3024.jpg

Venter nå på Kenn farrel skinne (15moa) og ringer, ligger på gardemoen for fortolling, (pris 1200kr).

Link to comment
Share on other sites

Dere som har erfaring med siktet trådstarter beskriver er dere fornøyd? Er det klart i optikken på høyeste forstørrelse? Har tittet i noen sikter i rimeligere prisklasser og de blir grå ved mye zoom, og veldig sære på øyeavstand. Skal ha et sikte til pappskyting uten medforstørrende ret. og jeg må ha metrisk klikk. Da er det ikke mye å velge i så hadde vært fint med brukererfaring på Falcon

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
For "lenge siden" på Usenet var nightforce det uoppnelige, dyrere og bedre enn "våre" europeiske alternativ. Hvordan er dette i dag?

 

Nigthforce er solide og bra greier - ok optisk det jeg har sett i dem. Men står nok tilbake i dag i forhold til s&b PM II og ikke minst Zeiss Hensoldt spesiellt optisk. (men så er prisen en annen også).

Link to comment
Share on other sites

Da er siktet kommet og montert på Sauer'n :D:D:D

 

Digert var det hehe. Kan vel sammenlignes med en PMII

 

Det ble milrad og skelton retikkel til slutt. Like greit med metriske knepp :-)

Så langt virker siktet helt OK.

Kan stilles skarpt ned til 15 meter på 18x

Skal se om jeg får tatt noen bilder når jeg kommer hjem fra jobb i kveld :-)

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Prisen ble 2241 kr pluss MVA levert i postkassa :-)

Etter litt fram og tilbake så ble det Metrisk knepp og skeleton retikkel ettersom dem ikke hadde MP20 på lager.

Tok noen kjappe bilder etter at jeg kom hjem så kvaliteten ble så som så.

normal_ja_001.jpg

normal_ja_003.jpg

normal_ja_005.jpg

 

Kunne sikkert ha klart meg med en lavere montasje, men ettersom jeg kommer til å bruke mirage bånd så valgte jeg den høyden nå. Så får tiden vise hva jeg gjør siden.

Skal bygge opp kinnstøtta litt.

Ellers så er siktet helt skarpt ned til 15 meter på 18X forstørrelse.

Sånn med det samme så syns jeg ikke siktet står noe tilbake for de andre jeg har av Leupold, Kahles, Swarvoski osv. Men det må prøves litt mere først.

Gleder meg til å prøve det på skytterbanen :D:D

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Vil påstå den ikke er større enn på en Leupold 6,5-20 som jeg har. Forskjellen er at på Falcon siktet er det ikke noen forskjell på liten eller stor forstørrelse. Mens på Leupold er den litt større på liten forstørrelse.

Det er erfaringene så langt.

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Sorry for OT, men hvem andre leverer 1 cm/100 m klikk? Skal ha mildot (eller noe som ligner). Turrets, max>20 og helst et snev av kvalitet :roll:

Greitt om vekta er max 7-800 gram... bruksområde jakt/bane/div....

 

Vurderer zeiss 6-24x56 m/lys, men denne har kun 0.5 cm klikk....? Og er på absolutt max pris, 12-13.000.

Bushnell 6-24x50... men har kun MOA?

Falcon 4-18 Metric.... men sugen på noe mer max-forstørrelse.

 

Fås ikke IOR valdada med cm klikk?

http://www.artemis.as er importør her på berget.

Link to comment
Share on other sites

Fikk tatt noen nye bilder i dag på skytterbanen :-)

Må bare si at siktet imponerer så langt. Stabile knepp og skarp optikk. Ingen problem med å bruke en klisterlapp som siktepunkt :-)

Fikk skutt litt på 100 og 200 meter så de store utfordringene har ikke siktet fått så langt. Men så langt har jeg ingen problem med å annbefale siktet.

Fikk tatt noen bilder også:

IM000440.jpg

IM000441.jpg

IM000446.jpg

IM000447.jpg

IM000448.jpg

IM000449.jpg

 

Måtte bare legge ved bilde av første 5 skudds serie etter innskytinga ;-)

Virker som kombinasjonen Sauer/Falcon/S&L løp og Sierra kuler fungerer bra :D

Litt synd med skudd nr 3 8)

(serien er skutt på 100 meter ja så ingen tror noe annet)

IM000432.jpg

 

Blir spennende og prøve det på lengre hold etterhvert ;-)

Synd at BR stevnet i Trondheim kolliderer med et bryllup som vi er innvitert i, ellers hadde det vært spennende og fått prøvd riggen der. Men får komme sterkere tilbake senere :-)

(skal legge ut bildene på nytt når jeg får galleriet til å fungere)

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Hei Sharpshooter. Håper du kan svare på mine spørsmål nå som du har fått erfart litt. Oplever du optikken som skarp og klar på x 18 ? Blir den veldig nøye på øyeavstand for ikke å bli grå? Har du testet kikkerten i skumringen og i motlys? Hvordan er skarpheten hvis du skrur deg opp mot maks på høyde reg. ?

Link to comment
Share on other sites

Har litt begrensa *bane erfaringer* enda men har sittet å sett litt igjennom den på div avstander.

Bilskilt på 200 meter oppfattes helt skarpt.

På skytterbanen i helga var det ingen problem og dele en klisterlapp i 4 på 100 meter

Skarp og fin på 18X ned til 15 meter.

Ingen forskjell i skarpheten 4,5 til 18X når jeg sikter på et mål 200 meter unna, dvs trenger ikke å justere på fokuseringa.

Synes ikke den er så nøye på øyeavstanden på 18X, opplever den som mere fleksibel enn Leupold 6,5-20 f.eks.

Kan heller ikke si at siktet blir uskarpt om jeg skrur meg til ends på høydeskruen.

Test i skumringa begrenser seg til litt *sikting* i 1-2 tiden på natta i fint vær. så der skal jeg ikke utale meg enda, men retiklet som jeg har (skeleton) blir for tynt vil jeg tro om det blir for mørkt.

I motlys er ikke siktet prøvd enda.

Har en Tasco 6-24 og en Leupold 6,5-20 fra før og er ikke redd for å sammenligne det med Leupold'n så langt :-)

Skal bli spennede og prøve den på lengre avstander og skruing over litt tid. Men så langt er jeg imponert :D:D

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mine ringer er *High* dvs 3/4 " høy. Ettersom siktet nå står på salongen så får jeg ikke målt avstanden mellom løpet og Objektivet, men tipper avstanden er ca 10 mm så hakket lavere montasje skulle fungere greit. Dvs Medium (1/2") ringer.

Om jeg husker rett så er avstanden fra toppen av skinna og ned på løpet ca 7 mm

Skinna er frest ut av min Onkel etter mine mål. Mulig andre skinner er høyere slik at du kan ha en lavere montasje.

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Ok. Tenker jeg kjører mediumringene jeg ;)

Kan kanskje prøve den på toppjakt og seljakt og. Er litt redd for at retikkel MP20 blir litt rotete og komplisert for meg, er så enormt med streker :lol:

Er det medforstørrende retikkel i denne modellen?

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som kan si noe om MP 20 retikkelet i praktisk bruk, samme hvilken kikkert?

Det virker som om 1 og ½ milsmerkene er ekstremt tett, og at stolpene er veeeldig lange. Nesten vanskelig å fokusere skikkelig på trådkorset...

Slik ser det ut på bilde, hva tror dere?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...