Jump to content

Falcon Menace 4,5-18x56 MP 20 MOA


Sharpshooter

Recommended Posts

Der ramlet det inne et par stykker av kikkert type Falcon Menace 4-18x56 MP20 meter klikk. Vridd om alt som går an å vri om på kikkerten, alt virker helt ok, billige fake "butler creek" som de godt kunne spart seg, litt tung på justere på gangen var vel det eneste jeg kunne sette fingeren på sånn umiddelbart.

 

Parallaksen fungerer 100% på 20m til 1000m, klar på alle forstørringer og retiklet er ok, kunne verdt bredere mellom stolpene men dette er smak og behag. Dette er rett ut av esken så det er på ingen måte en grundig test, jeg skal montere den på børsa i ettermiddag og springe rett på banen for å teste den enda mer :):D Vanskelig å si hvor kvaliteten på optikken ligger, det får jeg ta når jeg kommer hjem, da får jeg testen den mot blant annet en BSA Platinum, (for øvrig en dårlig kikkert...) Zeiss Conquest, Docter optics og en Burris Black Diamond, i hverfall de jeg har for hånden sånn umiddelbart...

 

Hvor mye kom det på totalt og hvor lang tid tok det? vurderer sterk en falcon til langhold-

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 221
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Der ramlet det inne et par stykker av kikkert type Falcon Menace 4-18x56 MP20 meter klikk. Vridd om alt som går an å vri om på kikkerten, alt virker helt ok, billige fake "butler creek" som de godt kunne spart seg, litt tung på justere på gangen var vel det eneste jeg kunne sette fingeren på sånn umiddelbart.

 

Parallaksen fungerer 100% på 20m til 1000m, klar på alle forstørringer og retiklet er ok, kunne verdt bredere mellom stolpene men dette er smak og behag. Dette er rett ut av esken så det er på ingen måte en grundig test, jeg skal montere den på børsa i ettermiddag og springe rett på banen for å teste den enda mer :):D Vanskelig å si hvor kvaliteten på optikken ligger, det får jeg ta når jeg kommer hjem, da får jeg testen den mot blant annet en BSA Platinum, (for øvrig en dårlig kikkert...) Zeiss Conquest, Docter optics og en Burris Black Diamond, i hverfall de jeg har for hånden sånn umiddelbart...

 

Hvor mye kom det på totalt og hvor lang tid tok det? vurderer sterk en falcon til langhold-

 

Ca 1900 Norske daler ble trukket av kontoen min, så kommer mva på dette... så ca 2300-2400 kommer hele kalaset på...

Link to comment
Share on other sites

Og min ligger på omlastningsterminal i Oslo. Det virker som den er jævlig tung og vond å ha med å gjøre, for den har ligget der en stund. :roll:

 

Rart Buster? Mener da inderlig at du bestilte før meg? den lå ca 1 dag på omlastningen i Oslo hos meg.. gikk da f.. så fort her. Blir jeg plaget med slik ringer jeg til Gardemoen og hører! Det hjelper for å si det slik, ikke lett å skubbe seg på en breikjefta nordlending :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

JAHEY! :D:lol: Min Menace 4-18x56 kom i dag. Ting har tatt litt tid her og, men det var fordi OpticsWarehouse.com, var tom og måtte få nye inn. Men har ikke hørt et kvekk om mva da, trodde man betalte dette når man hentet pakken på posten jeg?

Link to comment
Share on other sites

Bruker tråden din jeg Sharpshooter.

 

I dag dukket også mitt Falcon 10x42 MP20 ME opp. Så langt ser dette meget lovende ut. Har fått satt det på 75`n i kveld og testa litt i skarpt motlys. Dette takler den overraskende bra. Mulig dette kommer av den lange ekstra solblenderen som fulgte med. Sammenlikna med Elite`n på Finnfire`n (på bildet bak) så kan det virke som den er noe skarpere, og takler motlys noe bedre. Så gjenstår det å få testa på banen.

 

abm73k.jpg

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig kan jeg fortelle at det tok 1 døgn fra siktet blei sendt, til det var i Norge.

I Norge tok det 8 dager fra de fant ut at de ville fortolle det. Så tok det 7 dager fra det var ferdig fortollet til det var på mitt postkontor.

Prisen har jeg ikke regnet på, men totalt sett blei det ikke så gæli tror jeg. Moms og fortollingsgebyr kom i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Bruker tråden din jeg Sharpshooter.

 

I dag dukket også mitt Falcon 10x42 MP20 ME opp. Så langt ser dette meget lovende ut. Har fått satt det på 75`n i kveld og testa litt i skarpt motlys. Dette takler den overraskende bra. Mulig dette kommer av den lange ekstra solblenderen som fulgte med. Sammenlikna med Elite`n på Finnfire`n (på bildet bak) så kan det virke som den er noe skarpere, og takler motlys noe bedre. Så gjenstår det å få testa på banen.

 

abm73k.jpg

 

Det begynner å bli bra med stæsj i garderoben der også ser jeg. :lol:

Jeg skal også sammelikne disse to, da jeg også har en Elite fra før. Mangler bare en Nikon Monarch og en Leupold 8-25x50 nå, så er det bra. Har en Leupold da, men det er en fast 24x. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sakset dette fra Sniper's Hide:

 

The Box and Magnification Test

 

From here I did a box test. Starting at the bottom right (where the red/white diamond is) I fired 3 rounds. I got sloppy here and started dragging my finger. The groups look horrible, but It's also been a while since I've made it to the range. I hope to solve that with more trigger time. Anyway, I put on -8 MOA and sent three more rounds down range. POI was the diamond the entire time. Put 8L and fired 3 more then +8 and 3 more rounds sent down range. Finally I put on 8R and set 3 more rounds. The group that you see in the center of the target in the power test. I wanted to see what would happen if I went from 4.5-18x in roughly 4x increments. I put on -4 and 4L and reset the power to 4.5x. Holding my POI at the diamond I sent on down range. I then “up'd” it to 8x, that's where the “out of group shot” came from. It was most likely me and not the scope given my rustiness and the following shots. I then put the magnification at 12x, 16x, and finally 18x. The POI was within the group, but this test really needs to be conducted at a longer distance (the 300 yard line was closed because someone decided to go mudd'n).

 

Meanceboxtest2.jpg

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Det begynner å bli bra med stæsj i garderoben der også ser jeg. :lol:

Jeg skal også sammelikne disse to, da jeg også har en Elite fra før. Mangler bare en Nikon Monarch og en Leupold 8-25x50 nå, så er det bra. Har en Leupold da, men det er en fast 24x. :wink:

Hehe.. skummelt med lav dollar/pund- kurs... :mrgreen:

 

Du har jo litt stæsj i "safen" du også :lol:

 

Men nå bør jeg vel egentlig vurdere et par optilock montasjer til 6,5`n da... Hadde vært kjekt med hurtigfestesystem til både Falcon og Swarovski`n... :oops:

Link to comment
Share on other sites

 

Men nå bør jeg vel egentlig vurdere et par optilock montasjer til 6,5`n da... Hadde vært kjekt med hurtigfestesystem til både Falcon og Swarovski`n... :oops:

 

Konverterer til picatinny all the way jeg nå, så kjører jeg QRW/Burris med elevasjon. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fan.. tror du ikke ringene var for lave slik det ble ikke noen testing på meg av denne kikkerten, uansett fikk klødd og titta på den og ting virker bra etter prisen å bedømme. Et kjapt spørsmål, det står 80 MOA i justering (total elevation på 100m) på kikkerten på hjemmesiden til Falcon, jeg får bare til 164 klikk (har cm klikk), det vil si 164cm på 100m? mangler nesten 1m her! Eller er det tenkt at MOA strekene også skal brukes? I så fall hvilken gange skal jeg bruke den på for at det skal stemme? (10x?)

Link to comment
Share on other sites

Eller er det tenkt at MOA strekene også skal brukes? I så fall hvilken gange skal jeg bruke den på for at det skal stemme? (10x?)

 

Antakelig så må du bruke korset i tillegg. Er ikke det tallet på forstørrelsen en annen farge da, der mil-doten stemmer?

 

Ser at kikkerten min også har ankommet postkontoret, så jeg får svelge maten og komme meg avsted. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Metric Models

1cm @ 100m per click. 60cm @ 100m per turret revolution.

Total elevation = 2.3m @ 100m

 

Blir vel 230 clikk. 164 blir da litt lite ja.

 

MOA Models

1/4MOA per click. 15MOA per turret revolution.

Total elevation = 80MOA

 

Ved 100yards (91.44m).

 

 

Pokker så kjapp Amatør var med å påpeke feilen min da. :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her er svaret fra opticswarhous..."Falcon has just come back to us and they have said that the website details are incorrect because that was from a prototype model. It was found that at low magnification with the greater elevation adjustment that a halo could appear due to the erector tube moving too far. Therefore the spec you receive is correct and we will be changing it on our website as will Falcon."

 

Føler meg egentlig litt snytt her!!! Er vel egentlig fullt mulig å sende den i retur fordi vi kjøpere får oppgitt feil opplysninger... :(

 

164 cm click holder vel ikke lengere en til ca 500 m i praksis...buhu! får trene på å bruke retiklet da.

Link to comment
Share on other sites

Her er svaret fra opticswarhous..."Falcon has just come back to us and they have said that the website details are incorrect because that was from a prototype model. It was found that at low magnification with the greater elevation adjustment that a halo could appear due to the erector tube moving too far. Therefore the spec you receive is correct and we will be changing it on our website as will Falcon."

 

Føler meg egentlig litt snytt her!!! Er vel egentlig fullt mulig å sende den i retur fordi vi kjøpere får oppgitt feil opplysninger... :(

 

164 cm click holder vel ikke lengere en til ca 500 m i praksis...buhu! får trene på å bruke retiklet da.

 

Hvordan regne du ut det????

Tok følgende ladning i PCB:

 

6,5x55 140 grs Sierra HPBT i 835 m/s og siktet montert 50 mm over kjerne linja innskutt på 100 meter.

da bruker du 114 knepp til 1000 meter

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Her er svaret fra opticswarhous..."Falcon has just come back to us and they have said that the website details are incorrect because that was from a prototype model. It was found that at low magnification with the greater elevation adjustment that a halo could appear due to the erector tube moving too far. Therefore the spec you receive is correct and we will be changing it on our website as will Falcon."

 

Føler meg egentlig litt snytt her!!! Er vel egentlig fullt mulig å sende den i retur fordi vi kjøpere får oppgitt feil opplysninger... :(

 

164 cm click holder vel ikke lengere en til ca 500 m i praksis...buhu! får trene på å bruke retiklet da.

 

Hvordan regne du ut det????

Tok følgende ladning i PCB:

 

6,5x55 140 grs Sierra HPBT i 835 m/s og siktet montert 50 mm over kjerne linja innskutt på 100 meter.

da bruker du 114 knepp til 1000 meter

 

tja har ikke regnet i det hele tatt:-) bare antar og skuffet så hodet er lite rasjonellt! 164/2=82 clic, der om kring vil vel klikkene stoppe tenker jeg.. mer rundt 90 klikk opp tipper jeg.... ja ja.. hjem og skyte inn, ringene ankommet :?

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Enig i at det ikke helt holder i forhold til reklamen nei, må innrømme jeg ikke prøvde det før jeg leste dine erfaringer her.

Uten 20 Moa skinne kommer jeg ut til ca 700 meter teoretisk mener jeg å huske jeg fant ut. Prøvde ikke da hvor mange knepp jeg hadde nedover :oops:

 

Men skal uansett ha 20 Moa skinne så kommer vel mere enn langt nok ut e æ redd. Har jo i tillegg 8 MIL

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Med mindre det er vinger og oppdrift på kula, så er det nok mer enn 114cm'c fall ut til tusen meter..

 

joda, men hvor mye utgjør et knepp på 1000 meter? jo 10 cm og kulefallet er 1137 cm på 1000 meter

 

John-A

 

 

Korrekt John A, det holder nok skal du se :D ble nok bare irritert over å ikke få den varen jeg bestilte :evil:

Denne kikkerten skal oppå en RUM også etter hvert, da ligger kulefallet på ca 500-600cm på 1000m :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Fleir de.............. litt mystisk at det ble stille egentlig 8)

 

 

John-A

 

Hehe, mor kom hjem å stresset med at vi skulle på skauen og besøke noen venner på ei hytte...... :wink:

Nuh er jeg hemmat. Kikkerten ligger i bua.

Jeg oppdaget fort at jeg selvfølgelig ikke hadde noen 30mm ringer med rett høyde liggende, så selve testingen blir en smule utsatt. Men jeg har klådd på'n, og skrudd på'n, og jeg er ikke blitt skremt ennå. Fakstisk så ser dette aldri så bra ut. Skarp og fin, og tung som en murstein.... :lol:

Skal bli artig å teste den på våpen. :D

 

Jeg tar'n med på grillfesten på lørdag, hvis noe skulle ønske å tukle litt med den med sine fettete fingre. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

vel, då var min og komen.... men raud og grøn kross! lys-ad-on-dingsen ser ok ut og den lysende retikkelen ser heftig ut. 8)

einaste eg synes han er litt slakk i klikka.... ikkje noko jaktkikkert når dei er så lette å skru på. noko ein kan justere?

 

Med opplyst rektikkel??? :shock::shock:

 

Her er det noe som har gått meg lukt forbi!!

Få høre!

Link to comment
Share on other sites

@ Lillelien:

Kan ikke du ta et bilde av kikkert'n :?: slik at vi får se hvordan lysbryter'n er :wink:

 

Grønt lys!? Er ikke det berykta for å blende i skyminga :?:

 

Vurderer sterkt en Falcon Menace 4,5-18x56 MP20 Metric illuminated til høstens investering, nemli en CZ/Brno 452 Varmint heldempa vell å merke :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at det er en modell med opplyst retikkel, men det står da ingen steder at 4,5-18x56 fåes med lys! :|

 

Hvis denne modellen kan fåes med lys, er det det mulig å ettermontere dette selv? :|

 

 

Extra Payment for Falcon Menace Illuminated

 

Price: £17.02 ( £20.00 Inc. VAT)

Saksa herfra: http://opticswarehouse.co.uk/products.asp?cat=249

 

Jada, jeg ser det..........NÅ!! Men web-siden er nettopp oppdatert, og dette la jeg ikke merke til på den gamle siden dems.

Jeg villa da selvfølgelig hatt dette opplyste retiklet hvis jeg bare hadde visst om at det fantes....... :roll::|

Link to comment
Share on other sites

@ Lillelien:

Kan ikke du ta et bilde av kikkert'n :?: slik at vi får se hvordan lysbryter'n er :wink:

 

Grønt lys!? Er ikke det berykta for å blende i skyminga :?:

 

Vurderer sterkt en Falcon Menace 4,5-18x56 MP20 Metric illuminated til høstens investering, nemli en CZ/Brno 452 Varmint heldempa vell å merke :wink:

 

 

får ikkje illuminated i MP20... var i alle fall beskjeden eg fekk frå optikkvarehuset. justeringsskruen for lys er klint på paralex-skruven og bygger lite. denne er inndelt i felt for raud og grønt, dvs ein kan velgje kva farge ein har. lyser godt i dagslys....

Link to comment
Share on other sites

Jada, jeg ser det..........NÅ!! Men web-siden er nettopp oppdatert, og dette la jeg ikke merke til på den gamle siden dems.

Jeg villa da selvfølgelig hatt dette opplyste retiklet hvis jeg bare hadde visst om at det fantes....... :roll::|

 

dei fekk inn dei alle første kikkertane med lys for 14 dager sia.... og eg bestillte vel for 3 veker sia.... det løner seg å finlese! måtte skrive mail og få bekrefta muligheten for lys. etter å ha kjøpt lysbryter til swarovski til 3-4000 så var snaue 200 nkr litt utruleg 8)

Link to comment
Share on other sites

Jada, jeg ser det..........NÅ!! Men web-siden er nettopp oppdatert, og dette la jeg ikke merke til på den gamle siden dems.

Jeg villa da selvfølgelig hatt dette opplyste retiklet hvis jeg bare hadde visst om at det fantes....... :roll::|

 

dei fekk inn dei alle første kikkertane med lys for 14 dager sia.... og eg bestillte vel for 3 veker sia.... det løner seg å finlese! måtte skrive mail og få bekrefta muligheten for lys. etter å ha kjøpt lysbryter til swarovski til 3-4000 så var snaue 200 nkr litt utruleg 8)

 

Er det en 4,5-18x56 20MOA metric, du har også da, eller er det den andre som har mindre forstørrelse?

Link to comment
Share on other sites

@ Lillelien:

Kan ikke du ta et bilde av kikkert'n :?: slik at vi får se hvordan lysbryter'n er :wink:

:wink:

 

OK.... legg inn nokre lett ufokuserte bilete :roll:8)

edit: vart kappa ja... linkar ligg her...

 

http://home.no.net/ups/Falcon_01.jpg

http://home.no.net/ups/Falcon_02.jpg

http://home.no.net/ups/Falcon_03.jpg

http://home.no.net/ups/Falcon_04.jpg

http://home.no.net/ups/Falcon_05.jpg

http://home.no.net/ups/Falcon_06.jpg

 

Falcon_01.jpg

 

Falcon_02.jpg

 

Falcon_03.jpg

 

Falcon_04.jpg

 

Falcon_05.jpg

 

Falcon_06.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...