Jump to content

Priser for kal 22lr treningsammo, hva er den for tida?


høggern

Recommended Posts

Hei

Må fylle lageret med kal 22LR ammo igjen.

 

Noen som vet priser på feks billig treningsammo, type:

federal classic/cci std

remington thunderbolt

eley sport

eley club

sk standard/standard plus/lapua superclub

 

eller andre typer det kan være aktuelt å benytte som treningsammo til dfs-skyting på 15 og 100m.

Link to comment
Share on other sites

SK standard pluss gav jeg 68 øre skuddet for ved 5000 stk.

Blir vel ansett som en av de beste for bruk til 15 m DFS til en fornuftig pris.

Dette er basert på nitidig testing utført av noen av landets beste DFS skyttere. Skal du ha bedre må du sannsynligvis over 2 kroner skuddet og da må du opp i klasse med Lapua midas/lapua polar. Samler bedre eller like bra som Eley Match i mine våpen som er sauer 200, anschütz 64R, brno modell 2 og remington 597.

Link to comment
Share on other sites

Nokon som veit korleis CCI Standar Velocity oppfører seg i CZ Varmint?

Og det er vel ikkje slik at f.eks. CCI std. går ulikt i forskjellige CZ varmint?

På forhånd takk for svar :D

 

Gikk steike godt i den CZ varmint'en jeg hadde en gang ihvertfall. ett, raggete hull på 100m. savner den CZ'en gitt!!

Link to comment
Share on other sites

Mener å ha lest at Geco er det samme som Rws, syns både patron og fett er veldig likt endel Rws jeg har brukt. Geco'en går godt i CZ452'en min.

 

Noen som vet hva DFS Spesial ligger på idag? (fra skytterlag)

ja hadde en egen tråd med akkurat samme sprøsmålet. Svaret var at det er samme ammo med forskjellig innpakning og merking.

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=37804&p=423327&hilit=geco#p423327

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en CZ 452 varmint med tyristubben stokk på, og jeg skyter ikke på 100m med min salong. Til det har jeg annen redskap. Trener hjemme i hagen og det lengste jeg får til der ift. kulefangeren er 45m. På det holdet går CCI standard 8-10mm i mi børse dvs. ett raggete hull. Har ikke giddet å teste all verdens ammo men SK standarden gikk en del bedre, men uansett så går CCI'en mer enn godt nok til mitt bruk. Trener mest stående og da er det helt andre ting enn ammoen som forårsaker "flyverne" :) desverre! CCI standard funker også fint med lyddemper. For meg er det derfor viktig at skuddene har underlydsfart. SK standarden var helt på grensen så det går mange over og noen under, og det høres godt. Subsonic ammo av diverse merke har blitt testet men presisjonen har vært fra middelmådig til helt rævva i mi børse.

Link to comment
Share on other sites

Dersom federal er det samme som Geco, som koster 55 øre smellen så er det ganske stor prisforskjell....

Geco går helt ok i sauern min. Men tror jeg heller kjøper SK enn Geco. ;)

Vet at det finnes noe Geco på Skytterkontoret som er produsert i USA, og som selges billigere enn den tyskproduserte (feilleveranse som de skal kvitte seg med). Grunnen var at den amerikanske hadde enkelte skudd som slettes ikke havna der de skulle, typisk 1 av 100 gikk ikke i tiern. Men som treningsammo fungerer den strålende!

Link to comment
Share on other sites

Geco er en billig variant av RWS. Geco er et merke eid av RWS. RWS har tradisjonelt brukt geco navnet på billig produktene for å ikke kompromittere RWS navnet med produkter med litt dårligere kvalitet. Ungene i Skytterlaget har skutt opp en kartong (5000) nylig og presisjonen er merkbart dårligere enn SK standard pluss på 15m. Førøvrig er informasjon om geco patronene fjernt nylig fra rws sine hjemmesider. Antar at de er erstattet av rws club....

 

http://www.sport.ruag.domainfactory-kunde.de/rws-munition/produkte/randfeuerpatronen.html

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
cci std sprer værre enn hagla i min 10/22

Der overdriver du vel litt? :?

 

Mine erfaringer med CCI Standard (patronen har nok noe til felles med Federal Standard) er litt varierende. Antall klikk kan være irriterende stort i enkelte lot-er. Men hyggelig nok er presisjonen, så langt jeg kan bedømme, helt ok til pistolskyting.

Styrken på ammoen er vel mer stadard velocity+, men da funker våpenet også godt i lave temperaturer utendørs. (Noen av oss skyter ute hele året, maken til selvplageri...)

Prisen på CCi Standard lå tidligere på ca 30 øre ved kassekjøp, men har har økt merkbart i den senere tid.

 

Den billigste ammoen er høyhastighetspatroner fra bla. Remington, da med kobber belagt kule. Disse patronene er svært sterke, og belaster vel mekanisme (buffere) nokså mye i pistoler. Men i rifle antagelig ok.

Prisene har her tidligere ligget på 25 øre pr. skudd, ved kassekjøp (5000).

 

Må vel nevne de brasilianske Odin patronene også (fra Våpensmia). Min erfaring her er at styrken varierer så mye at det kan merkes under skyting. Styrken på denne ammoen er vel omtrent som CCI Standard. Endel klikk i noen lot-er, godtagbart lite klikk i andre.

Odin-patroner kan, og blir, kjøpt inn i store kvanta av noen lag og klubber. Prisen kommer da godt under 30 øre pr. skudd.

 

Men presisjonen med Odin-patronene er jeg mer usikker på. Har fått noen underlige fluer med salongrifla med den ammoen.

Odin .22 lukter godt (!) i min nese, med et lite hint av ...nei.. ikke skogsbær og lakris som Vimmonopolet skriver om rødvin, men av noe som minner om nafta. Lukter slik god jaktrifleammo lukter.

Odin-patronene kan godt brukes til øvelse i hurtigprogrammene.

 

Eley .22 ammo lukter ikke helt bra,fortsatt. Men for noen år siden var lukten av den ammoen drepende på innendørsbaner. Ny type tennsatsen var årsaken til det, har jeg fått opplyst.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

@ Sjakie: Dette er "galleri"-ammo, en redusert .22 ladning, ladet i en long hylse, men med short kule. Dertil redusert ladning. Z tror jeg står for "zimmer", for innendørsbruk, underforstått.

I riktig gamle dager ble det produsert tilsvarende hylse/kule kobinasjon, men med normal ladning. Da het patronen .22 Long. (Ikke long (for) rifle, altså.)

 

Hva skal du med den der?

Til lyddemperbruk? Da finnes det vel underlydspatroner å få kjøpt i .22 L.r., med normal kule.

RWS lagde (lager?) en tilsvarende patron.

Link to comment
Share on other sites

Winchester Z-long har jeg en halv pakke igjen av, kjøpt på en eller annen G-sport for sikkert 20 år siden. Den er i motsetning til standard underlydsammo (som lager et slags "ploff") helt Hollywood-stille i pistol med lyddemper. Du hører lyden av hanen som slår og et klask når kula treffer vollen. Ladningen er for svak til å veksle mekanismen i pistolen. Jeg vil tippe at med gevær kan du skyte komfortabelt innendørs uten hørselvern, og det er vel et slags bruksområde?

Link to comment
Share on other sites

  • 12 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...