Jump to content

Erfaringer med Norsk Elghund Svart som jakt/familiehund?


rotorhead

Recommended Posts

Da min beste venn og jaktkompis de siste 7 årene: dachsen min Tussi, gikk bort for noen uker siden, har jeg tenkt på å få meg en ny hund. Da jeg flytter tilbake til hjembyen min Bergen (der det ikke er så mange rådyr å jakte på) og jaktprioriteringene mine endres (les bandhundjakt istedet for løs på drevet), vurderer jeg å anskaffe meg en NES.

 

Har hørt at disse skal være meget gode som bandhunder, og det er en viktig del av vurderingen min. Men og der er et men. Den må også være en god familiehund, da jeg har to gutter som også skal kose seg med hunden.

 

Utifra det jeg har lest om rasesn, så er den utvilsomt god på jakt, men der er motstridende oppfatninger på egenskaper som familiehund. Jeg har lest at de kan være stri, egenrådige og ikke egnet til familier, gneldrebikkjer. På den andre siden lovprises den av andre.

 

Noen som kan bidra med selvopplevde erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

De 2 jeg har vært borti har vært skikkelig kosebamser av dimensjoner!

 

En av dem tilhører moderator Jmonsen, utrolig herlig hund! Og Monsen hadde nok av kjøtt i fryseren og bilder av hund med død elg & hjort så da konkluderer jeg med at den duger meget godt på jakt!

 

Hund nr 2 brukte jeg med annen moderator, dvs Mr Mauser68! Skikkelig skogsracer og følgte sporene som, vel en hund! :mrgreen::mrgreen: Den også veldig kosete av natur! :D

 

Hjortejakt2009_1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Min far har en svart elghundtispe på 4 år.

Hunden har 1.premie på jaktprøve (kun gått en jaktprøve) og er utstillingschampion.

Hun er en kanon bra jakthund(band) på elg. Og en skikkeligkosebamse. Den er nesten like kosebamse som noen av de NEG fattern har hatt før (å et par av de var skikkelige kosebamser så lengede ikke var på jakt ;) )

Link to comment
Share on other sites

Dette høres jo veldig bra ut! Jeg håper å få overtalt min bedre halvdel, som er litt skeptisk til å få seg en "så stor hund" (etter 7 år med dachs...). Håper ikke det blir lenge til jeg kan gå til anskaffelse heller....tomt uten hund ja....

Link to comment
Share on other sites

vi har gråhund tispe og svarthund tispe. Vil si at svarthunden er ca 5 cm lavere i skulderhøyde og smekrere.

 

De største svarthund hannene jeg har sett er mindre enn eller maks like stor som de fleste gråhund tispene jeg har sett.

 

edit:

Svarthund

Mankehøyde

Hannhunder: 46-49 cm. Idealhøyde 47 cm.

Tisper: 43-46 . Idealhøyde 44 cm

Kilde: http://www.nkk.no/nkk/public/getAttachment?ATTACHMENT_ID=3345&ARTICLE_ID=1506

 

Gråhund:

Mankehøyde: Hannhunder: Idealhøyde 52 cm

Tisper: Idealhøyde 49 cm

Kilde: http://www.nkk.no/nkk/public/getAttachment?ATTACHMENT_ID=3344&ARTICLE_ID=1505

Link to comment
Share on other sites

Svart elghund kan vera heilt taus. Det er det du som styrer.

Rasen er lett å halda rein i pelsen som er glatt og blank.

Etter ein tur i søle og regn vaskar ein lett av skiten som sit på labbane og underkroppen.

Denne pelsen er godt egna ute i område med snø. Det festar seg lite snø på labbane og ingenting på pelsen.

Gi hunden mykje sosial trenging og den er eit kosedyr utan like.

 

Svært god bandhund i bratte vestlandslier.

Link to comment
Share on other sites

Jeg dømte en svarhund i går på blodsporprøve og det var en fryd å gå bak den hunden. Rolig og sindig og ingen tvil om hva den holdt på med :)

Eieren sjølv fortalte at det var en kjempetrivelig familiehund; de hadde barnebarn og hunden og barna elsket hverandres selskap. Han mente det var en ypperlig familiehund. Og jeg har fått truffet en del svarthunder etterhvert og jeg blir mer og mer fasinert av rasen. Virker som en super kombihund (jakt og familie).

Link to comment
Share on other sites

Da blir det bare å lete etter oppdretter og evt kull fremover.... Har du kanskje noen tips, eller er det beste å kontakte avlsrådet?

 

 

Du kan jo begynne med å kontakte Tore Storhaug. Han er kontaktperson for avlsutvalget for NES på vestlandet, og er rett mann å snakke med. Det har også kommet mye bra hunder fra ham selv.

 

http://home.online.no/~tstorh2/index.cfm

Link to comment
Share on other sites

en svarthund er faktisk en liten hund, kan du bruke som argument ;)/quote]
Svarthund:

MankehøydeHannhunder: 46-49 cm. Idealhøyde 47 cm.Tisper: 43-46 . Idealhøyde 44 cm

Jeg har hatt to svarthunder, "Chico" fra 1974 - 89, og "Bofsus" fra 1994 - 2009.

 

Chico var vel 50 cm høy, 20 kg, løp 100 m på 7,1 (2. plass, foran alle greyhound og whippet i en konkurranse), hoppet opp og tok godbiter 2,5 m over bakken, og dukket ned til 4 meter og kom opp igjen med stein (sannsynligvis ikke den jeg kastet uti til han, riktignok!).

Han var utstillingschampion som unghund, men da jeg bodde på Vestlandet, var det upraktisk å stille han på jaktprøver.

 

Da han var blitt veteran, stilte jeg han på ei utstilling. Han var, som vanlig, den flotteste hunden på utstillingen, men fikk 2. premie! Standarden var blitt endret fra "boghøyde opptil ca. 50 cm for hannhunder", til "boghøyde maksimalt 47 cm for hanhunder". Siden er standarden blitt endret til 47 +- 2 cm.

 

Bofsus var 49,5 cm - så jeg gadd ikke stille han på utstilling.

 

En kvadratisk hund på 50 cm er i grenselandet som kløv- og trekkhund. Jeg mener "de styrende" ødela for rasen ved å avle hundene så små. Argumentet var visstnok at de ikke skulle dra så hardt i bandet - en bandhund skal ikke dra, uansett størrelse!

 

Begge hundene var suverene familiehunder, og gjorde ikke en katt - vel, eh, Chico drepte vel noen av det slaget - stort sett ikke noen fortred. Som jakthunder var de gode som løshunder, men også gode i bånd. Bofs var en svært god ettersøkshund!

Link to comment
Share on other sites

Støtter de andre uttalelsene her, men vil presisere at sosial trening er nødvendig.

Dette gjelder i størst grad de valpene som er født og oppvokst uti fjøsgangen, de som kommer til blant folk i et bolighus er som regel godt nok preget fra starten av.

Selv har jeg et eksemplar av begge sortene, de ligger under bordet her og snorker i skrivende stund, og han som ble født og vokste opp i en familie er helt klart den største kosegrisen, mens den andre er mer uinteressert når det gjelder kos og klapp.

Ellers stort sett rolige og greie, både på jakt og i hjemmet. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 12 years later...
Jegermeistern skrev (På 26.5.2010 den 15.48):

Begge hundene var suverene familiehunder, og gjorde ikke en katt - vel, eh, Chico drepte vel noen av det slaget - stort sett ikke noen fortred. Som jakthunder var de gode som løshunder, men også gode i bånd. Bofs var en svært god ettersøkshund!

Hei :) Gammel tråd det her men, vi vurderer svart elghund. Har ikke hatt hund før, men skal begynne å jakte på Vestlandet. Det var først snakk om Beagle, men av diverse årsaker ser det ut til å ikke bli aktuelt. Bl.a fordi jaktterrenget (hjort og rådyr) ligger tett i tett med andre terreng, .. så ble anbefalt NES i stedet, som båndhund. Eneste aberet er hvordan denne vil gå overens med katten vår. Det virker å være litt tilfeldig? Synd om elghunden får los på katten eller/og vil drepe den 🤔 Da blir det ikke god stemning i heimen. Er det et problem, med katt og NES?

Link to comment
Share on other sites

Takk for responsen folkens! Jeg har absolutt lyst på NES. Men etter mye lesing var både jeg og særlig min bedre halvdel skeptisk til om NES/spisshund var snille med katter. Vi har en ung katt som alle i familien er svært glad i, så det hadde vært så leit om den plutselig ble ansett som et bytte. 
Den andre bekymringen var om en NES ville fått nok tid av oss med tanke på at vi har 3 barn (i dag 3,5-11 år, hund ikke aktuelt før om 1-3 år, alt ettersom den motoriske utviklingen til minstemann). Vi er vel litt redde for å ta på oss «for mye hund» og at ambisjonene til eget aktivitetsnivå/tur/jakt er for høyt i forhold til virkeligheten. Det er jo et valg vi skal leve med i 12-15 år. 

Det var derfor vi tenkte på først Dachs, så Beagle -men så snakket jeg med en lokal jeger i NJFF-laget jeg holder til i og akkurat meldte meg inn i -han viste meg hvor tett terrengene er der vi disponerer hjort og rådyr i laget. Han mente det ikke var så populært å drive dyrene på kryss og tvers av terrengene (smale terreng på rekke og rad opp en fjellside på Vestlandet). 
Av kortjagere har jeg forstått at Wachtel og cocker spaniel kan brukes. Vi har lest på Cocker Spaniels i dag, og liker det vi leser. 
 

Tok jegerprøven for 20 år siden og skal børste støvet av den lille jakterfaringa jeg har (kun småvilt). Blir introjakt på storvilt i høst og jeg gleder meg! 
Det er jammen vanskelig å velge hund. En dag har vi bestemt oss for den, andre dagen en annen 😅 Men da høres det ut som at frykten for at NES skal spise opp pus er ubegrunnet..? Jegeren jeg snakket med sa de brukte NES i laget, og at han selv ville kjøpt en om han ikke var så mye på farten..

Mener dere at NES vil kreve like mye eller mer stimuli enn f.eks en cocker spaniel?

Edited by Pappeske
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Husk... når man leser på nett så leser man alle sine meninger. Fra dem som aldrig har eid hund. Dem som passet en for 5år siden og dem som driver aktivt med hund.. vil du vite hvordan en rase funker. Så ta kontakt med raseklubber. Snakk med folk som eier den typen. Snakk med flere. Gjerne med oppdrettere. Hva er viktig i deres avl? Har aldrig eid verken svart elghund. Eller cocker/springer spaniel. Men flere i nær familie/venner eier slike. Begge gjør jobben i bånd. Men du kommer til og like den svarte bedre når det er sny ute. Da den ikke klepper i pels.. når det kommer til stimuli og mosjon så vil dem ligge på det samme.. muligens så trenger spaniel litt mere hjernetrim.. om du har katt når det kommer valp så går det nokk veldig bra. Motsatt, om ikke den voksne hunden er vant med katt. Kan bli litt stygt...

Edited by t-trim
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Pappeske skrev (På 5.5.2023 den 16.38):

Mener dere at NES vil kreve like mye eller mer stimuli enn f.eks en cocker spaniel?

På generell basis mener jeg NES trenger mer stimuli i form av jakt og sportrening enn en cocker spaniel. Sistnevnte er jo avlet fram som selskapshund, selv om den har jaktinstinkt. For øvrig trenger alle raser mentale utfordringer i tillegg til fysisk trening for å trives og fungere sosialt.

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (4 timer siden):

Sistnevnte er jo avlet fram som selskapshund, selv om den har jaktinstinkt.

 

Jeg har 2 jaktcockere og de ække mye avlet frem som selskapshunder. Og hvis du har rett i at elghunden krever mer stimuli for å være fornøyd - ja, da hører jeg at man må være ufør eller pensjonist for å ha tid nok, for jaktcockeren krever mye.

Link to comment
Share on other sites

@Skrueråmuttere: Jeg skal ikke motsi deg på jakt-cockerens behov og særtrekk. De er avlet for jakt, og krever selvfølgelig mer enn selskapsvarianten. Alle hunder trenger å få utløp for hva de er avlet fram til å gjøre. Det gjelder både jakthunder og andre brukshunder, som f.eks. border collie.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...