Jump to content

REVEJAKTA 2010/2011.


jmonsen

Recommended Posts

Jeg har brukt fisk, funke bra det men hundefor ser faktisk ut til å funke mye bedre, vet da pokker hvorfor. Fisken må stanke skikkelig før den er interessert, min erfaring. Katter har jeg ikke vært plaget med, men kråkefugler og div men det lokker jo bare reven så det er positivt hvis ikke all åten går i magene på dem. Skyter en og annen fugel som jeg legger på åta.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har testet i HELE vinter med to forskjellige forspredere (en analog og en digital) - med samme resultat - bare tull...

Alle typer hundemat og kattemat er forsøkt (pellets av forskjellige størrelser og fettinnhold) - med nøyaktig samme resultat - det klumper seg - og går over i grøtform. Dette til tross for tiltak som isolering av fortønnene - alt er forsøkt av store og små tønner, og forskjellige typer trakter er også forsøkt innstallert - til ingen nytte.. Eneste som ga delvis gode resultater var og kjøre på med mange intervaller pr døgn - og hurtig gjennomkjøring av foret, men da gikk vinninga opp i spinninga - da kunne jeg vært der med en spade for hver kveld istedet.. Intensjonen var og få en "uberørt" åteplass som ikke skulle lukte for mye av menneske... Disse er designet for tørket mais og hvete - for foring av de dyrearter som spiser slikt, villsvin/ender etc etc....

 

Hilsen "har gitt opp..." hehe

Link to comment
Share on other sites

Hjemmelaget lukstoff for rev! :D

 

Ta fiskerester å la det henge i sola noen uker.

ta det i en champagneflaske eller noe sånt som holder tett å sett det en plass det blir varmt og godt.

så når det du skal ha åte, heller du dette over så har du ditt eget hjemmelaget luktstoff.

det lokter så inni i h..

jeg har lagd min egen me småørret til jakta :twisted:

 

Ett tips, når du opner flaska etter noen uker i sola så bør du holle pusten :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ang fisk til åte har jeg brukt frossene fiskeslo klosser på 50 kilo fra det lokale røkeriet i gilde kasser.

Det holder ca 10-12 dager der jeg legger det, det er godt med reve spor der og tiltrekker seg hvertfall kråke,skjære,nøtteskrike og ravn sikker ande dyr også med det har jeg ikke sett. Skal ligge 100 meter unna på en kolle i år å plukke med rifle, i fjor hadde jeg bare hagle å det ble litt stress hvis jeg var seint ute. De stakk av og skjønte at de skulle holde seg unna hagle radiusen min dam smart`aass !

Link to comment
Share on other sites

Nå i kveld var jeg ute på plassen en kompis og jeg har pekt ut for å spe på litt med åte. Og du kan tro jeg fikk meg en særdeles positiv overraskelse! Der sto det en rev og kikket lenge på meg, før den rolig spankulerte inn i et skogholdt. Får håpe jeg ikke skremte den vekk for all fremtid, for nå ble jeg dødsgira!

 

Skal en tur ut på fiskemottaket på Hvasser på Tjøme for å høre om det er noe snadder til åte å få med seg der i fra :)

Link to comment
Share on other sites

Hehe... Fisk funker bra samme gjør bikkje mat :P

Men 1 søpple sekk med fisk blir fort borte :lol:

Jeg brukte bikkje mat først også fikk jeg en sekk med fisk også hadde jeg no middagsrester og litt div uttpå åte og til slutt fikk jeg ett rådyr :):mrgreen::mrgreen:

Skal starte og legge ut åte rett etter at det har blitt skjært :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå skal ikke jeg innlede årets jakt med å være negativ...., men når dere forer rev med så store mengder åte som det dere skriver om. Tror dere dere greier å skyte alle de revene som fores opp på atå deres. Eller ender dere totalt sett opp med å fore opp rev?

 

Kan godt hende at mange av dere har så mye tid til å vokte åta at dere skyter mye, men jeg vil ikke fore mer enn akkurat nødvendig for at reven skal stikke innom i ny og ne.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

We have many fox here in England & rather than hunting them specifically, I will often shoot them if out hunting for deer.

 

I use a trail camera to help understand what is moving through an area - these shots show a couple of our visitors to one bait site. Enjoy! :)

 

Morningfoxmed-2.jpg

 

morningBuck.jpg

 

RoeandBoar.jpg

 

visitor.jpg

 

Rgds

 

Ian

Link to comment
Share on other sites

Her er det nyslåtte atleger nå. I går kveld litt før midnatt spankulerte det en voksen rev rett nedom huset og låven her. Hadde ei mus i munnen. Verre var det at den bare var 50 m fra den ene kaninen til ungene. Har tre kaniner som for tiden går fritt rundt her. Spørs om reven kan bli litt nærgående framover visst den såg kaninen. Vel, det er snart jakttid. Rifla står klar. :D

Link to comment
Share on other sites

På Torsdag satt jeg og en jaktkompiss et par timer i kveldinge og "spanet" på åtet? Så to rev og et rådyr :)

I går satte vi i gang med å bygge en liten trehytte ca. 4 meter over bakken, arealet på hytten er rundt 4 kvadrat meter.

 

Det eneste vi er usikkre på er om reven etterhvert bil komfortabel med den nye hytten, eller om vi har skremt den vekk?

En annen ting jeg lurer på er dette med rev med skabb, kan den skytes utenfor sessong?

 

Håper på svar :)

Link to comment
Share on other sites

kimjorgen

 

( Skabbrev kan ikke skytes utenfor sesong nei. Med mindre du søker om det. )

 

Dette er feil.

 

I følge dyrevernsloven står dette:

 

 

Avliving av skabbrev

 

Lov om dyrevern § 6: Råkar nokon på eit dyr som synleg er sjukt, skadd eller hjelpelaust, skal han hjelpa det så langt råd er.

 

Når det er klårt at dyret ikkje kan leva eller verta godt att, kan kvar den som råkar på det, taka livet av dyret med det same i samsvar med reglane i § 10, i dyrevernloven, såframt det trengst for å spara det for meir liding.

 

Har en ikke mulighet for å avlive en hardt angrepet skabbrev selv, kan en ta kontakt med den lokale viltnemd.

 

Men ja, en plikter å avlive hardt skadede dyr, og syke dyr for å unngå / påføre dyret videre lidelser.

 

Dyrevernsloven:

 

http://oslovet.veths.no/compendia/fdyr/KAP05.pdf

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått ladet opp en god neve 35 grs. v-max og skutt inn rifla. Knappe 2 cm overslag på 100 m skulle holde til mitt bruk. Fikk ordnet meg et enkelt stativ som gjorde at jeg kunne kronografere skuddene under innskyting. Sparer noen skudd der. :D

Snittet låg på ca. 1072 m/s . Kaliberet er .222 rem. Presisjonen var som alltid upåklagelig i min Brno Fox. Nå går jeg og fundere på en ny plass for ei lita åtegrop. Blir fin i forhold til mi lille jaktbu, men upraktisk mht. til å våke åta fra loftsvinduet hjemme. Spørs om jeg bare hiver på litt hundefor. Da kan jeg knipe en rev under jakt på hjort. Åteplassen er i området der hjorten trekker inn på innmarka.

Link to comment
Share on other sites

I går kveld spadde jeg opp ei lita grop 60-70 m unna jakttårnet mitt og la nedi ei grågås og noe annet åtekjøtt. La på jorda og trampet det til. Var en tur bortom i dag. Gåsa gravd opp og fortært. Bare fjær å se rundt om. :D

Tok med middagsrester, noen pølser og hundemat og la det i åtegropa igjen. På med jord og tramet det til. I tillegg satte jeg opp et viltkamera mot åtet. Skal se når på døgnet reven er der.

Skal ta denne reven så snart jakta begynner.

 

Åtet ligger ved stolpen lengst unna.

IMGn_1031.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er vel etterhvert lagt opp til en strengere tolkning av viltlovens §19 "Jakt og fangst skal utøves på slik måte at viltet ikke utsettes for unødige lidelser", og det er absolutt mulig å tolke denne teksten slik at det vil være uforsvarlig å avfyre skudd mot en så liten "blink" på så lange avstander som 300-700m.

 

Såvidt jeg vet finnes det ikke presedens på dette, men jeg har forstått det slik at man ønsker å skape en slik presedens. Så lykke til... :roll::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel etterhvert lagt opp til en strengere tolkning av viltlovens §19 "Jakt og fangst skal utøves på slik måte at viltet ikke utsettes for unødige lidelser", og det er absolutt mulig å tolke denne teksten slik at det vil være uforsvarlig å avfyre skudd mot en så liten "blink" på så lange avstander som 300-700m.

 

 

helmantel på rev er også en mulig måte å tolke loven på når det gjelder det humane,men lov...det er det alikevell....

Link to comment
Share on other sites

.............og de første månedene er det jo i praksis viltstell det dreier seg om. Revens sommerpels er det vel ingen som vil ikle seg....?

 

Bruk det som går best i rifla. Om det er lette v-max eller tyngre Elite er ikke så viktig. Reven skal ned!

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Tenkte jeg skulle prøve meg på litt rev selv i år.

Men har et lite spørsmål...

 

Jeg har funnet frem masse karbonader, duekadaver,sosisser? (Pølser) laks,tunfisk og sjøørret som har ligget litt vell lenge i frysern.

Regner med at det meste av dette egner seg godt til reven.

Men hvis jeg legger ut dette idag, vil ikke reven spise seg veldig mett og ikke komme tilbake på kanskje mange dager?

Vil den kanskje ikke prøve å ta med seg en del av maten og oppbevare den et annet sted?

 

noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Melk: Flott at du har tenkt å skyte rev, det er noe alle burde gjøre! Om den kan, så tar den med seg maten, iallefall om du legger ut hele fisk/duer etc. Om du mater der regelmessig vil den etterhvert skjønne at det er mat å finne der.

Jeg dreiv å bytta litt åteplasser i vinter, på den siste plassen viste jeg at det var rev i området, men den rørte ikke åtet (hundemat & rådyrkadaver) de første ukene, plutselig etter en helg var det bare beinpipene igjen, så åtet går fort om det er litt trafikk der.

 

Om du vil forhindre at reven stikker av med maten, så kan du legge en palle/armeringsnett over.

Link to comment
Share on other sites

jeg for min del har ikke noe tradisjon å skyte rev før snøen kommer,så fremt den tilfelldigvis kommer til syne på marka da...ser det er mange som skyter mye rev på sommeren,men dabber av når høst og vinter trer inn....lurer på hvorfor?er jo på vinteren reven er lettest å lure inn,på bla åte og lokk.....

Link to comment
Share on other sites

Trur jeg venter til snøen kommer eller jeg kommer til og skyte rev hvis jeg ser en og den er innenfor skuddhold når vi skal jakte Rådyr :mrgreen:

Reven er mye finere om vinteren også..

Kan hende jeg skal sitte ute på jordet når dom slår gresset igjen her.. Er ikke sikker enda :)

Link to comment
Share on other sites

Cluet er for min del predatorkontroll. Om jeg skyter de som 3 kg`s unger eller som 5-6 kg`s voksne er ikke så viktig for meg. Summen til slutt er vel så viktig.

 

Korrekt!

 

Jo flere rever du skyter, uansett om den er valp eller gammal hannrev så er det en rev mindre. Resultatet av dette er mere vilt igjen i naturen på sikt. Kompisen og jeg felte 18 rever i fjor og vi ser at det har blitt markant mindre rev. Skal blir spennende å se om vi merker noen effekt i det aktuelle området, hva vilt-tetthet angår.

 

Brede: Hvis du venter med å skyte reven, risikerer du at den tar rådyrkjeene dine.....

 

Hørte rykter om at noen hadde kommet over et revehi med rester av 11 kje her forleden. Så det å la en rev gå nå i sommer ville jeg ikke gjort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...