Jump to content

.308 Win VS .223 Rem VS 6.5x55, alt-i-ett VS spesialisering


oskar

Recommended Posts

Hei jakt- og skytefrender

 

Jeg sitter i et dilemma hvor jeg ikke helt blir enig med meg selv om kaliber. Slik jeg ser det står det mellom .308 Win og .223 Rem. 6,5x55 er også et alternativ men siden jeg har avstandsforelsket meg i Remington 700P LTR blir det vanskelig med 6,5x55.

 

Punkter til vurdering:

1. Uavhengig av kaliber kommer jeg til å skaffe meg demper og kikkertsikte

2. Uavhengig av kaliber ønsker jeg et lett våpen for lange turer

3. Uavhengig av kaliber bør ammo (spesielt for trening) være rimelig

4. Småvilt (fjellrype) er et must å kunne jakte på (fangsten skal spises)

5. Siden riflen primært skal benyttes til småvilt er det fristende å gå for .223 ("spesial rifle")

6. Siden dette blir min første og eneste rifle på en stund er det fristende å gå for .308w ("alt-i-ett")

7. Twist er ulik på de to i samme modell 1:12 vs 1:9

8. Jeg har ikke ambisjoner om å lade kuler selv (med det første)

9. Det skal være gøy å ta våpenet med på skytebanen

 

Til info bor jeg i leilighet i Oslo, er ikke eier av bil, er ikke og har aldri vært involvert i jaktlag. Det vil med andre ord ikke være praktisk for meg å dra på storviltjakt med det aller første. Men så er det muligheten for storvilt, dersom den byr seg da :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei Truls og takk for svar, jeg har ikke så mange forutsetninger i innlegget, men en del punkter til vurdering for og mot det ene eller det andre. Hvilke punkter er det du ser på som avgjørende for at 6,5x55 vil være best egnet?

Link to comment
Share on other sites

Fordi du vil ha billig ammunisjon og en rifle som kan brukes til storvilt, men som først og fremst kommer til å bli brukt på fugl og småvilt.

Kulebanen på en 6,5 er flat og fin, presisjonen er topp og den er godkjent for storvilt. Det er rett og slett midt i blinken med de forutsetningene du har satt opp, i hvert fall slik jeg har forstått dem.

Link to comment
Share on other sites

Det er spesielt dette med storvilt eller ikke jeg har problemer med å bestemme meg for, hva mister jeg i en 6.5x55 rifle sammenlignet med en .223 dersom jeg kun skal jakte småvilt? Med unntak av at jeg må finne en annen modell enn Remington 700P LTR.

Link to comment
Share on other sites

I og med at du ikke skal lade selv, og har tenkt å primært bruke den på småvilt, er 6,5x55 helt klart et bedre valg enn 308. Det er mye lettere å få tak i ferdig ammo som passer bruksområdene dine med 6,5`en.

 

Jeg aner at du kanskje ikke har en stor pengebinge heller? Da er det igjen best med en 6,5 fremfor å gå for spesialriggen i 223. Min erfaring er at en utgangshastighet på ca 800m/s og helmantel gir moderate skader på fuggel, de fleste 223 ladninger ligger over dette, men i 6,5x55 er det enkelt å få tak i egnet ammo

 

Med 6,5`en har du alltids sjangs på storvilt dersom det skulle by seg, uten å måtte kjøpe ny rifle. Med demper forsvinner det lille som er av rekyl i 6,5`en og dermed forsvinner det meste en 223 har i fordel over 6,5`en på småvilt også, det andre er litt lavere pris på ammo (men dårligere utvalg)

 

Tips: Kjøp en brukt rifle og bruke pengene på optikk ol. Jeg hadde avventet demperen litt og kjøpt meg en god rifle med kikkertsikte for pengene du har tilgjengelig nå, så kan du heller spare opp til demper senere. Husk også at om du kommer over en brukt 30-06 til latterlig lav pris går det an å bytte løp på den til 6,5x55

Link to comment
Share on other sites

Mange gode tilbakemeldinger og råd sålangt.

 

Hva med jakt på toppfugl? Vil ikke 6,5x55 blir i kraftigste laget (i forhold til .223), dersom jeg ikke lader selv?

 

Ang pris så har jeg mulighet til å strekke meg et stykke (men vil selvsagt ha mye for penga) dersom en pakke inkl. demper (kutting av løp), kikkertsikte og annet utstyr vil spare meg en del ift å vente er det høyaktuelt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med dem som anbefaler 6.5x55 i og med at du ikke skal lade selv. jeg har selv ei rifle i 223, og har stort sett vært heldig med rypene jeg har skutt, et rundt fint hull rett gjennom uten noen form for søl, men har også blit ei eller to sprengte typer. med 6.5 vil dette problemet bli mindre pga tyngre kuler og lavere utgangshasdtighet. 6.5 er muligens også noe bedre egnet til større fugl som gås og storfugl da 223 lager et lite hull ved bruk av helmantel. I tillegg er ikke 6.5 bare godkjent for storvillt, men med ei god kule kommer du ikke til kort på elgen heller :wink:, dermed er det etter min mening 6.5x55 som best passer ditt bruksområde.

Link to comment
Share on other sites

du får heller kjøpe deg en t3 supervarmint :)

Ja den ser fin ut, i vert fall bedre enn de andre plastic-fantastic T3 riflene (uttaler meg kun med bakgrunn i bilder). Ellers synest jeg Browning ABolt Stainless Stalker ser fin ut, ikke måte på hvor mye Winge Våpen skryter på side sider av den heller :P

Link to comment
Share on other sites

Ser man det ja, kan virke på svarene her at 6.5x55 faktisk er bedre enn .223 til det meste. Bare synd jeg i så fall må forkaste drømmen om Remington 700P LTR, siden den ikke blir produsert i 6.5x55 :(

hvis du finner noen Amerikanske rifler i kaliberet .260 Rem, så gjør den akkurat det samme som en 6,5x55.

men utvalget av fabrikkammo til småvilt er nok betraktelig dårligere.

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste.. videre er ikke 308 noe problem på hverken rype eller skogsfugl. Jaktmatchkula der også går fint. Er ikke så mye mere jaget i ei 308 kontra ei 6,5 kule heller. Kommer selvsagt an på ladningen bak, men regner med at du som virker å være en etter fugl så blir ikke dette toppet.. :)

 

Men hvis du har funnet rifla du vil ha, men den leveres med 308 og ikke 6,5 så har jeg glatt tatt 308 foran 223.

 

Marlin har kommet med ei rifle i år som ligner meget på Remington sin til underkant av 5000 lapper. Den er i 308 eller 3006.

 

Uansett, lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Som skrevet over: Skal du jakte rype har du størst sjangs med hagle i mine øyne.

 

Vi var 4 mann på fjellrypejakt i vinterferien. Vi skaut 17 fjellryoer og 14 av de var skutt rifle. 8 med 308 win ;)

Hehe, da var den påstanden kverket=)

 

Har ikke jaktet på vinteren, bare på høsten, og da er det et helvete å se dem.

Link to comment
Share on other sites

Da er det kommet til en del som foretrekker (eller anbefaler meg) 308 Win foran 6.5x55. Jeg satser på demper ganske tidlig og jeg må si det frister å kutte løpet en del. Hva får man i en 308 kontra 6.5x55 og vice versa? Hovedfokus er altså fuglejakt.

 

Jeg har dessuten hagle, men ser for meg at rifle er mer praktisk på vinterjakt.

Link to comment
Share on other sites

Til din bruk tror jeg ikke det vil være store forskjellen på 6,5x55 og 308, men 308 har jo fordelen av kort kasse, og du får jo dette kaliberet i de fleste amerikanske modeller. Av våpene som er nevnt holder jeg en stor knapp på browning A-bolt, er ikke mye som virker så solid i forhold til pris. NB, har ikke A-bolt selv, men har prøvd/sett hva de er gode for. A-bolt får du jo i alle 3 kalibrene, så der får du ikke noe hjelp i kalibervalget. Men jeg hadde valgt 308 (eller 6,5x55...). Men ikke 223. Har alle kalibrene selv.

Link to comment
Share on other sites

Remington LTR?? Hvordan harmonerer det med at du skal ha "lett å bære" rifle da,- til rypejakt etc??

 

Har "søstera" til LTR en, dvs. 700 XCR Compact tactical i .308win + at jeg har Tikka T3 light ss i 6,5 x 55.

 

Jeg vet hvilket våpen jeg tar med meg dersom jeg skal jakte småvilt (allroundjakt) og bevege meg en del.....Disse 2 av mine våpen har noe ulikt bruksområde...

 

 

Til det bruket du skisserer ville jeg definitivt kjøpt T3 light ss i 6,5 x 55. Sett på en Hausken kompakt demper og et passe stort kikkertsikte. Vet mange mener det er mye plast, men hva så???? Det er enda mer plast i Sako Quad, men det er det ingen som snakker om, for det er jo Sako.... Det at T3 har mye plast, og at dette er et "problem" er sterkt overdrevet. Tikka stokkene er heller ikke av de bløteste "plast" stokkene. Bra våpen rett fra eska, uten bedding, avtrekksjobb eller lignende.

 

Browning A-bolt ble testet i bladet Jakt for et år eller 2 siden - kom vel ikke så voldsomt bra ut. Personlig synes jeg våpenet er klumpete og direkte stygt - et amerikans jernverktøy uten sjel.

Link to comment
Share on other sites

Alle børsene som er nevnt her er jo stygge som juling, hadde trådstarter vært opptatt av det så ville jeg sett på helt andre saker. Og hva en test i ett våpenblad sier kan man jo alltids vektlegge hvis man ikke har prøvd selv. Har ikke noen LTR, men har remingtons VSF, som er noe i samme gata. Bra børse, men kunne gjerne bytta mot en A-bolt.

Link to comment
Share on other sites

Hovedfokus er altså fuglejakt

 

Får vi anbefale kanon ? Ærlig talt, les hva mannen skriver!

Til fugle- og all småviltjakt - kjøp nå den LTRen i .223Rem og med 1:9" riflestigning. Lita grei rifle, billig treningsammo, ultrapresis matchammo, alt får du, vanvittig utvalg i ammo. Og billigere enn 6.5x55.

Moderne tunge kuler funker helt på tvers av alle myter om .223 og høyhastighets.

 

Mindre rekyl uten demper enn 6.5x55 med, nesten ikke smell med demper. Plenty "drep". Allt som dreper fugler sprer beinsplinter om du treffer bein på vei inn.

 

De aller aller fleste skyter også bedre med lette kalibere, særlig gjelder dette uerfarne skyttere og i improviserte stillinger (les jakt)

 

Selv har jeg fått bygget ei rifle som ligner LTRen men tar ting enda litt lenger. Den er i mine øyne noe nær den optimale småviltrifle: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=16762 Eneste grunnen til at jeg bare kjøpte en LTR var at jeg ville være "sikker" på å få den presisjonen jeg ville ha - og 90grs kuler.

 

Forresten, jeg brukte 6.5x55 før, vurderte så .223, men kjøpte 6.5-284.. Nå har jeg alle tre - og småviltjakt - det er med .223Rem (M67 Spesial - torpedo)

 

PS

7mm..: VSF fås ikke med krapp stigning, det er et must

 

PS2

Det fins hauger av små lette, nette pene rifler i .223,

 

PS3

Det fins andre rifler enn Tikka T3,

 

K

Link to comment
Share on other sites

I mine ører høres det ut som du skal ha en rifle til senere. Da hadde JEG gjort som M67 sier å kjøpt meg en .223 først. Så kan du skaffe storviltrifle senere. Da slipper du så mange kompromisser med ett våpen som skal passe til alt.

Link to comment
Share on other sites

Rolig 7mm, måtte bare få fram at langsomriflede .223er direkte uegnet til jakt på smått matvilt, og kom på det da du nevnte VSFen.

"Gammeldags" .223 Rem med 1:12 og 45grs Vmax eller noe i den duren er antakelig grunnen til at så mange tror at .223 generelt er uegnet.

 

Ei 75 eller 80grs .223 kule har typisk 830-880m/s, og det er vel det mye av 6.5x55 ammoen også vil ha. 69gr LApua kjøpeammo har bra nøyaktig 900m/s i min rifle.

45grainerene nærmer seg vel 1000m/s og fragmenterer i tillegg voldsomt - det er 2 helt forskjellige ting.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Interessant å se vendingene i denne tråden! Det startet altså med å vurdere .223 opp mot .308, ble helt klart anbefalt 6.5x55, deretter ble 308 introdusert på nytt og nå altså tilbake til .223. Føler meg som en sprettball i et hoppeslott, og ja, det er jo moro og lærerrikt!

 

Det kan virke som om folk ser seg litt blinde på storviltjakt og derfor utelater .223 med det samme. Dette er også min feil siden jeg hadde dette med som en faktor i åpningsinnlegget. Jeg har ennå ikke blitt fanget av engasjementet for storviltjakt, noe av grunnen er nok minimal erfaring, samt at det er mer styr om man ender opp med fangst (naturlig nok). Om jeg må tvinge meg selv til å tippe (samt gjøre det lettere for dere å se mitt behov) vil jeg anta at 95% av jaktturene med rifle de neste 5 årene vil dreie seg om jakt på rådyr eller mindre.

 

Det nevnes at man må inngå kompromisser for å få ett våpen som passer til alt, det kan jeg forstå, betyr det at man burde velge .223 fremfor 6.5x55 dersom man kun skal jakte rådyr ned til fjellrype?

 

Hva snakker vi om ift prisforskjeller på .233 ammo vs .308/6.5x55 både trening og jakt?

 

Når det gjelder våpenmodell har jeg ikke bestemt meg ennå. Jeg har avstandsforelsket (dvs sett på bilder) meg i LTR, men jeg må ut å teste, kjenne på og holde i det som finnes der ute før jeg kan si hvilken modell som passer meg best. Jeg er 190cm på strømpelesten og har lange lemmer :) Vekt spiller også inn, men heller ikke avgjørende for utseende. Jeg er ikke enig i at alle våpen som nevnes i denne tråden er stygge, men smaken er som baken (delt). For min del synest jeg matt-"sniper"-look er litt kult.

Link to comment
Share on other sites

Interessant å se vendingene i denne tråden!

Hadde bestemt meg for å holde kjeft, temaet er jo også debattert heftig tidligere - ad nauseam. Men det ble for mye 6.5x55 for meg og så .308 (!) oppå det hele... Det virker som om folk har glemt at småvilt er ryper, ender, hare, gjess i verste fall?

 

Det nevnes at man må inngå kompromisser for å få ett våpen som passer til alt, det kan jeg forstå, betyr det at man burde velge .223 fremfor 6.5x55 dersom man kun skal jakte rådyr ned til fjellrype?

Slik jeg forstår deg skal du ikke ha et våpen til alt, men et våpen til småvilt. Om du skal kun jakte rådyr og nedover = .223Rem.

 

Hva snakker vi om ift prisforskjeller på .233 ammo vs .308/6.5x55 både trening og jakt?

Barnaul og S&B har jeg sett til 1.80 smellen. Barnaulen gikk 15-20cm @500m og det holder for de fleste. UMC så jeg for 4 kroner omtrent og Lapua Match betalte jeg 10.40 for, den skyter ett hull for meg @100m, og funker greit nok på fuglejakt, men det gjør nok Barnaulen også.

I 6.5x55 er det eneste fornuftige å trene med skytterlagsammo, og den koster fra omtrent 5kr opp til 7-8kr, jaktammo koster nesten hva som helst.

 

Lader en selv er det nesten kult, for kruttboksene blir jo "aldri" tomme :lol:

 

K

Link to comment
Share on other sites

fra rådyr ned til fjellrype ville jeg valgt 6,5x55, ofte er det ikke vindstille på fjellet og da er 6,5x55 mindre påvirket av vinden sammenlignet med 223. på rådyr vil 6,5x55 være lettere å få tak i kuler som ikke ødelegger mye enn til 223 etter som 223 er et kaliber som har høy utgangshastighet og små lette kuler som ekspanderer hurtig. det er bedre utvalg av ammo til 6,5x55 enn til 223. sammenligner man kulebanen vil den skille på nesten ingenting.

skyter man inn på 100 meter vil det ikke være noen praktisk forskjell på kulebanen frem til 100 meter. vil være snakk om mm som skiller de:lol:

diametern på kulene er jo ikke noen stor forskjell på og etter som det er snakk om småvilt er vel helmantel det om vil bli mest brukt og da vil ikke en 5,56mm kule lage noe merkbart større hull enn 6,71 mm kule. hastigheten vil være mer å ta hensyn til, den kulen med størst fart vil nok også ødelegge mest. til matvilt ville jeg selv valgt 6,5x55 til kråker, rev og annet skadedyr ville jeg kanskje vurdert 223 men tror nok da også jeg hadde havnet på 6,5x55 man får artige kuler til 6,5x55 også :D

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig med tveraa!

 

Klarte ikke holde meg i skinnet..jeg vil absolutt anbefale deg 6,5x55, men hvis du overhodet ikke finner et kosmetisk kompromiss med et vpn som gir dette kaliberet så holder jeg mot 308.

 

Jeg har skutt nok fugl til å mene dette. Nå vet jeg ikke helt hva du skal skyte, men de turene jeg har hatt vinterstid på ryper og topptiurer har gitt meg stort sett hold på 100-250 meter. Hvis du ikke har en meget god kikkert kan det være vanskelig å se litt snø i forkant av rypa, evt en kvist eller to, litt furubar/grein foran tiuren.. En litt tyngre kule med roligere fart gjør denne jobben sikrere uten splash. Tiurene mine har sittet på 170 meter og ut til 270 meter. Da skal det samtidlig litt effekt til for å få de rett ned men samt ikke få ødelagt kjøtt. Jeg vil tro ei kule på halve vekta ut på 250 meter bør ha en smule mere fart for at de ikke skal slå ut vingene fra grana på 15 meter og seile til sin gravplass.. Og er kula da kjapp nok på dette holdet og snubler i kvisten foran fuglen... Ja da er frikassee'n klar?

 

I høyfjellet kan det også være en del vindtrekk som påvirker, ihvertfall hvis holdet er på 100meter +..

 

Stødigere og mere flatskytende kaliber skal vel en lete en stund etter, samt med demper absolutt ingen rekyl å snakken om heller.. På rådyret har du plenty gode kuler. Og elgen.. ja det er vel bortimot enighet inne her at det er vel ikke rent lite antall som har lagt seg ned i skandinavia med den gode gamle 6,5'en i maskinrommet..

 

Nei, fir nå litt på kosmetiske behov, tenk som DFS og maaang jegere, gå for en 6,5x55 og vær garantert safe!

Link to comment
Share on other sites

http://wingevapen.no/index.php?do=product&id=33

denne er fin ;) rustfri, ferdig gjenget for lyddemper(noe du nevnte du ville ha med det første). 1500 kr så har man en billig s&l hardcore demper som fungerer utmerket uansett om den ikke er så vakker :lol:

browning a-bolt er vel av de mest rustfri riflene på markedet, tikka har ikke rustfri avtrekker mekanisme? vil da si det er bedre med rustfri "innmat" enn at løpet får en flekk eller to ;) løpet er lett å pusse etter turen i regnet men vet selv at jeg ikke tar riflen ut av stokken for å komme til mellom løpet og stokken. eller undersiden av låskassen, er utrolig hvor vannet kommer seg.

60 grader hevarmsløft som gjør at man ladder raskere :D stokk med et fantastisk belegg som sikkrer godt grep uansett om det regner og lager minimalt med lyd selv om man går å gnir den mot glidelås på jakken eller mot plastspenner på sekken.

Link to comment
Share on other sites

Hoterhals,

JEg startet for å gi Oskar et råd, men nå skifter jeg fokus:

Jeg vil tro

Er noe piss, og jeg er lei av det - jeg har nemlig prøvd - begge deler. Altså vet jeg!

Tro kan du gjøre i kirka (eller som sønnen min sa i barnehagen her om dagen, rimelig oppgitt: "alle veeet jo at Jesus ikke fins på orntli..."

 

Og dette har jeg prøvd - ei 6.5x55 kule (Norma Golden target) treffer ikke et a4 ark på 150m hold om den er borti en 3mm tykk bjerkekvist på halvveien, det gjør neppe ei .223 kule heller.

Samme med jakta, Den skarven jeg skjøt på lengst hold i høst, (10 til, ingen under 150m, de er sky) skjøt jeg med med .223 og den bikka i treffet, så lang den var - 80gr Amaxen starter vel i omtrent 840m/s på en kald oktoberdag.

 

Igrunnen så gjør fuglene skutt med .223 akkurat det samme som de jeg har skutt før med 6.5x55 (og jeg tror ikke noe om hva som skjedde).

Kan ikke se noen signifikant forskjell. Noen har et pent hull, noen er endel blod, gørr og beinsplinter, alle er døde og alle er spiselige. En skarv er forøvrig i størrelse noe mellom en orrhane og en tiur.

Den store forskjellen er at jeg skyter bedre med den lille kompakte børsa og med mere "tro" når jeg vet jeg kan se kula treffe viltet.

 

høyfjellet kan det også være en del vindtrekk

Tror du det er vindstille på sjøen?

IMG_4401.jpg

 

Såpass må det nesten være for at de skal dø av det. 80gr Amax, hastighet ved treff ca 600m/s

IMG_4414.jpg

 

Poenget er tross alt å ha fuglen ihjel, fort

IMG_4416.jpg

 

Å andre siden, 6.5x55 og .308 vil gjøre jobben, det er det liten tvil om. Som sagt er det så og si ingen forskjell på terminalballistikken til fornuftig valgte kuler.

JEG tror imidlertid DU vil skyte litt dårligere med de grove kalibrene. En ting du skal huske i min og hoterhals sine "pisse høyest på veggen"-øvelser er at ei fabrikkrifle ikke nødvendigvis leverer presisjon til å treffe noen rype @ 250m.

Fabrikkrifler er oftest mere presise i små kalibre, er også mitt inntrykk. Men så kan du jo bli invitert med på elgjakt :wink:

 

Lykke til med valget!

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler meg litt skyldig i å ha hypet opp 308win her :oops:

Grunnen til dette var egentlig at jeg mente at den praktiske forskjellen mellon 308win og 6.5x55 ikke er så innmari stor som det av og til kan virke som her på forumet.

Ellers så er jeg enig med m67 i at ei rifle i .223 vil være et bra valg som småviltrifle. Har et søskenbarn som har skutt 50+ ryper med .223 og diverse ferdigrulla 50-55 grains helmantel. Han har hatt svært få tilfeller av sprengte ryper med denne kombinasjonen. Det vi forøvrig har observert er at det ser ut til at 308win ser ut til å føre til en raskere død selv ved litt dårlige treff.

Link to comment
Share on other sites

På rypejakt på fjellet vil vel vindavdrift være ganske avgjørende på lengre hold... Derfor ville jeg gått for en 6,5 eller 308. Rekylen på 6,5 er ikke så ille at det skal være noen hindring for å skyte godt. Har hatt både 223, 6,5 og 308 og liker selv 308 og 6,5 best.

 

Ser ikke noen spesielle fordeler med 223 kontra disse bortsett fra rekyl (og med demper vil jo ikke dette ha noe å si)

Link to comment
Share on other sites

Til fjellrype er nå vel nesten ikke annet enn 22LR og 22Mag brukbart med mindre du treffer riktig. Et treff med 223 vil også ødelegge en rype en del. Men av disse 3 alternativene er 6.5x55 det beste alternativet, med mindre du skal jakte elg. Da kan det hende det kniper litt, men er jo fullt lovlig.

 

Flere tusen fornøyde norske og svenske elgjegere med 6,5-55 vil vel bestride at det "kniper litt" med dette kaiberet på elg!

Link to comment
Share on other sites

Det som kan være problemet med 6.5x55 på elg, er at dersom du setter inn eit skudd i bogen og treffer midt i tjukkeste bogbeinet på ein stor elg, så er det ikkje garantert at kula når inn der den skal. Men dette har med kva kule ein bruker og sjølvsagt kva fart kula har. Sett du kula bak bogen der ein bør treffe, så skal normalt alt dette for ei kule i 6.5x55...

Link to comment
Share on other sites

Det som kan være problemet med 6.5x55 på elg, er at dersom du setter inn eit skudd i bogen og treffer midt i tjukkeste bogbeinet på ein stor elg, så er det ikkje garantert at kula når inn der den skal.

Det gjer det ikkje alltid med 308 heller. Kulekonstruksjonen har minst like mykje å seie for resultatet som kaliberet. Eg har vore med på ettersøk etter både 6,5x55, 308 og 30-06, og treff midt i bogkula med for dårleg kule kan gå dårleg for alle desse.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok sikkert riktig det H.K, treff direkte i beinet sett høge krav til kula og sjølvsagt farten på den.. :)

Eg har jakta med 6.5x55 og 30-06 på hjort, so har lite erfaring med elgen, men det er iallefall det eg har fått med meg at er problemet med lettere kaliber... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg kan ikke se at kaliberet spiller så stor rolle, egentlig... jeg har p.t. 223. 6.5x55, 300wsm, 30R Blaser og noen til. Jeg har skutt noen fjellryper med 6.5 og tung kule uten hulspiss, og det blir stort sett et pent hull rett igjennom. Det er det helt sikkert mulig å få til med 223 ladningene til M67 også. Trådstarter skal jo ha demper på, det sier han i første innlegg, så rekyl er ikke noe problem hverken med 6,.5x55, 308 eller 223.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...