Jump to content

.308 Win VS .223 Rem VS 6.5x55, alt-i-ett VS spesialisering


oskar

Recommended Posts

Jeg har en 6.5 som jeg aldri bruker til småvilt.

 

Derimot har jeg en 223 som jeg bruker veldig mye etter jeg kjøpte den, det er en Browning x-bolt stainless stalker, den har kort låskasse, skyter ufattelig presist, veldig billig ammo å øve med samt å jakte med. Rådyr og annen jakt fabrikkpatroner rundt en femmer er utrolig billig, så billig du skyter dem på bane også bare for å øve.

Utenom dette er den omtrent rekylfri og med lyddemperen på er hørselvern helt unødvendig. Jeg liker så mye den lette rustfrie komposittriflen at den er med overalt, som en kniv i beltet nærmest. På grunn av dette er det mye færre rev, ravn og kråker her nå :)

 

Det er ingenting i veien med 6.5 men min er tyngre, har lengre låskasse og dermed blir mindre brukt av meg. Nå vil jeg for alvor begynne med villsvin i nabolandet og der går rådet å gå for 30-06 som ett minimum. Så dermed blir nok 6.5 pensjonert hos meg fra hjortejakten med, så kan jeg heller få meg en 30-06 eller 9.3x62 for Norsk storvilt og villsvin.

 

Jeg skyter mye fugl med 223 helmantel, og den ødelegger hverken mer eller mindre enn 6.5en gjorde, om du lader selv kan du klemme på en helmantel 22 hornet kule, og lade patronen til 22 hornet hastighet og ihht alle gamlekara var/er jo dette verdens beste fuglepatron. Jeg har skudd gamlingens 22 hornet og den er helt super til fugl den, og det er mulig jeg lager meg et 22 hornet prosjekt for 223, hadde vært artig det.

 

Om du vet du bare skal småvilt jakte ville jeg gått for 223 med kort låskasse, men det er min mening, om du velger 223, 6.5 eller 308 spiller ingen rolle egentlig, 308 på rype kan jo kalles å skyte spurv med kanon da, men det er ingenting i veien med å gjøre det. Om du plutselig bare må skyte en elg eller noe kan du alltid låne ei børse, eller ha en unnskyldning til å eie en til.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...