Jump to content

Ammo for druge haglehold


fat_dog86

Recommended Posts

Allåh!

Er det noen som sitter med erfaringer om alternative hagltyper og de lengste holda?

Skal lete meg fram til noe som funker godt i full trangborring, med god nok inntregning til å ta storfugl på 40m + feilmargin.

Blir ikke snakk om å skyte på bevegelige mål, men som rifleerstatter i områder med såpass høyt jegertrykk, at jeg med tanke på sikkerheten ikke vil jakte med rifla i trærne...

70 patroner har mer krutt i forhold til haglvekten, enn 76, så det er vel der det er best muligheter.

Str 3-4? Fot fint taper fort fart, for grovt får for glisne skuddbilder.

Tenker å samle mest mulig forskjelligammo, for så å teste på gråpapir for skuddbilde, og telefonkataloger/aviser for inntreging, og øke holdet til det jeg føler blir maks...

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville si Remington Wingmaster str 2 eller Remington Hevishot. Disse går trangt. Men 40 meter da må du teste både hagldekning og gjennomtrengningsevne.

 

Jeg skøt med Remington Hevishot str B mot en revefigur i høst. Halv borring i hagla. Hadde faktisk 14 haggel i reven og mange av de var gått gjennom 7 lags kryssfinerplate. Holdet her var 50 meter. Det forteller meg ikke at det er greit å skyte på 50 meter, men kanskje 40.

Link to comment
Share on other sites

Vær obs på at selv tynt bladværk/kvist ødelegger mye av den dødelige effekten på haglskuddet. Nå vett ikke jeg hvordan terrenget er der du jakter, men der jeg jakter er det vanskelig å få reine skudd på skogsfugl på 40 meter uten kvist/blader i veien.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Ser at Hevishot er nevnt, men pass på at de ikke bør brukes i trangere boring enn halv (hvis du ikke

har choker godkjent for stål da, på 3/4 og full). Hevishot er meget gode patroner, som jeg bare har

gode erfaringer med.

Link to comment
Share on other sites

Blir snakk om ganske rene skuddbilder. Er som nevnt tenkt som rifleerstatter ved jakt med treskjeller, da jeg i området her ikke vil plaffe med rifle oppi trærne.

Bilde skal testes på gråpapir, og gjennomtregning skal testes på våte aviser/telfkataloger.

Hagla er ei Beretta a390 m 65cm løp. Har tilgjengelig 1/4, 1/2 og full chocke. Dropper kikkert, da kassa har spor, som funker greit nok til skur for å styre inne en haglesverm....

Link to comment
Share on other sites

Hvis du får tak i spesialchoker til Heavyshot i ekstra full choke eller noe tilsvarende, og bruker feks Remington Wingmaster/Heavyshot i haglstørrelse 4, vil du nok kunne felle en skogsfugl sikkert på 40 meter +, vel å merke med kjernetreff. Man har alt for lett til å henge seg opp i at 30-35 meter er maks skuddavstand med hagle. Med en tilfeldig patron i en tilfeldig hagle som ikke har vært testskutt med den aktuelle patronen, er nok 30 meter et fornuftig maxhold. Men gjør jegeren jobben med å teste forskjellige patroner og choker, kan han finne kombinasjoner som legger adskillige meter til den maksimale skuddavstand.

 

Jeg mener at maks skuddhold med hagle er den lengste avstanden en patron/våpen-kombinasjon har tilstrekkelig dekning og penetrasjon til å sikkert avlive den viltarten som skal avlives. Hvor lang denne avstanden er for deg og ditt våpen/din ammunisjon må man teste ut selv.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at 40 meter fort blir 50 meter og da har en fort skadeskyting. Skal ikke mere til en at treet står litt lengre bak en det en først trudde eller lignende. Bedre å sette 30 som maks også blir det av og til 35-40 meter. Hagle er et kortholdsvåpen som fort mister effekt pg.a glissent skuddbilde og/eller dårlig inntrengning.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at 40 meter fort blir 50 meter og da har en fort skadeskyting. Skal ikke mere til en at treet står litt lengre bak en det en først trudde eller lignende. Bedre å sette 30 som maks også blir det av og til 35-40 meter. Hagle er et kortholdsvåpen som fort mister effekt pg.a glissent skuddbilde og/eller dårlig inntrengning.

 

Ja, det er veldig mye riktig i dette, men... For min egen del har jeg trent mye på å skritte opp hold, har faste holdepunkter i terrenget ol. For min del vil det du sier at 40 fort blir 50 ikke skje. Hadde rev på 50 meter etter at jeg hadde gjort testen jeg beskriver over, skøyt ikke.

 

Det er viktig å være litt streng med seg selv. Vet man ikke om det er innenfor hold eller utenfor, ikke skyt.

Det går an å tenke at maks hold med hagle er dit man ville kastet med en fluestang. Så kan man legge til litt hvis man har testet og har spesiell ammo. Eller trekke fra, hvis man skyter med stål... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg TROR ikke jeg har tatt sjansen på så langt hold på storfugl. Har skutt på flere i flukt, å har rett og slitt med skadeskyting ennå holdene har vært innom 30 meter. Tiuren kan i enkelte tilfeller være seig og enormt vanskelig å få ned. Min far skøt en for noen år siden, før blyforbudet. Den ramla i bakken og satte seg til med ryggen på 40 meter. Pappa dro det siste skuddet på den mens den satt, 50 grams haglstr.4. Tror skudda het Remington magnum, det var bly i allefall. Den rista bare på ryggen og løp videre på myra :roll: Og når de gamlekara der får fart på pedalene går det unna neddi tettskogen :wink:

 

Tviler på at det blir noe lettere i dag, når vi har alternativ som JEG mener ikke er i nærheten av å kunne måle seg mot bly

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt en del tester i vinter.

 

Etter å ha prøvd ut Remington HD Wingmaster T-shot i 12/89 med optimal choke ( dead coyote),

ble jeg mildt sagt overrasket.

Testskutt på 25 cm sirkel.

Samling,antall og anslag er veldig bra på 60 meter, i nitt minst like god som tradisjonell 12/70 med full trangboring på 30 meter.

 

Som det ble skrevet i en god tråd på sluttstykke er haglevåpnet gått inn i en ny æra, et problem som dukker opp med dette er naturligvis å treffe. :lol:

Selv kommer jeg til å sette på sikte, har prøvd flere rødpunkt uten å bli helt fornøyd.

Mulig flere kaller det uforsvarlig, men jeg har ingen betenkligheter med å skyte feks rev og rådyr på 50-60 meters hold, hvis skuddsituasjonen og mine ferdigheter tillater det.

 

Dyre skudd ? ja, men alt er relativt. Koster ikke mer enn en halvliter på uteresturant i byen.... :D:wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Og så til de andre postane dine om det her med "langholdskyting" med hagle... En tiur på 20 meter er hardskyti nok, når vi begynner å komme opp i 30 - 40 meter, trur jeg du kommer te å skuffe Shara med kun et smell og skadeskyting... Vi som er så feite at vi ikke klarer å liste oss sliter nok med å komme oss inn på sånne hold uansett... Men for all del, du må gjerne prøve :D

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en billig og stygg enkeltløper kal 10/90. Det er det eneste jeg skyter med på 40+ og da med god margin. Hadde jeg hatt treskjeller hadde jeg ikke vært i tvil.

 

En 10/90 med 4'er hagel og full trangboring dekker og slår nok minst like bra på 45 m som en 12/70 med 5'er hagel gjør på 30 m. Testet 10/90’en på 50 m og telte 50 stk 5’er hagel i ei fjøl på 19*34 cm.

 

Pris våpen: fra 2000,-

Pris ammo: fra 20-50 kr skuddet

Vekt: fra et stykke oppe på 4 kiloen.

Link to comment
Share on other sites

Og så til de andre postane dine om det her med "langholdskyting" med hagle... En tiur på 20 meter er hardskyti nok, når vi begynner å komme opp i 30 - 40 meter, trur jeg du kommer te å skuffe Shara med kun et smell og skadeskyting... Vi som er så feite at vi ikke klarer å liste oss sliter nok med å komme oss inn på sånne hold uansett... Men for all del, du må gjerne prøve :D

 

Hvis det er meg du svarer her.....?? Det sier du lite om..

I så fall bør du prøve den kombinasjonen jeg nevner, før du dømmer det nord og ned.

Det virker, tro meg. Overlegent min gamle Zabala 10/90 med full boring og gode blyhagl.

Link to comment
Share on other sites

Nei. Stål vil aldri være et alternativ på det holdet du nevner. Det har en egenvekt som er for lav og selv om utgangshastigheten er høy så vil ikke anslagsenergien opprettholdes på slike hold.

Til "langholdskyting" med hagle snakker vi mest om materialer med egenvekt på rundt 12. Bly har ca 11.

Link to comment
Share on other sites

Må nok regne med å vente et år eller to før vi får kjøpt dette, skjønner ikke helt hvorfor vi ikke får kjøpt ladekomponenter, men fikk dette svaret i fjor sommer da jeg spurte om det var mulig å få tak i dette i Norge. Forespørselen gjaldt ladekomponenter uten krutt og primere.

 

” My apologies for the late response.

We hope to establish a European marketing network within the next two to three years.

At this time we do not have an export licence.

More importantly, the shipping rates for small quantities of product are incredibly high.

Please keep one eye on our website. We hope to develop a working partnership in the EU as noted.

Thanks for your inquiry, and again, my apologies for the late response.

Kyle Smith”

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Selvfølgelig hører man om mange som skyter både det ene og det andre på lange hold med hagle, men når det gjelder jakt så er og blir hagle et kortholdsvåpen. Det man ikke hører om er alle skuddenne på lange hold som ender i skadeskyting. Sittende fugl er mer hardskutt enn flygende og man bør på ingen måte tøye skuddholdet. Vi snakker her om jakt og ikke blinkskyting. Viltet fortjener å bli behandlet med respekt og vi skal ikke ta unødige sjanser med hagleskyting på lange hold.

 

Jeg har selv jaktet skogsfugl i ti år med en remington pumpe i kal 12/89 og selv med denne er det et sjansespill å skyte på sittende fugl på mer enn 25 meter.

Stian Berntsen har jaktet med spets i mange år og han skyter ca 150 skogsfugl i året, tidlig i jakta feller han de fleste med hagle. Han bruker avstandsmåler og skyter aldri på lengre enn 25 meter på sittende fugl. Dette fordi han har erfart at skyting på lengre hold ofte resulterer i skadeskyting og lange ettersøk.

 

Skal du først skyte på sittende skogsfugl med hagle så er Remington Hevishot det helt klart beste valget.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Det råeste for dryge hold må være Hevishot`s dead coyote. Husker det var noen som hadde testet denne på stykket. hevishot.com

 

Er dette en choke?

Det er ikke en choke, det er merkenavnet hevi-shot sin patron for å skyte coyote på 70 yds+ Det var vel jeg som lirte av meg noe om denne på sluttstykket, og den fås ikke her i landet, Men det gjør Remington Wingmaster HD. Størrelsen på haglene er T. Akkurat hvor store det e r husker jeg ikke, men det er ca 70 i en 3"

 

For å få disse til å gå tett på 70 yards, MÅ det brukes en choke som er laget til disse, heter dead coyote den og. Fås på nettet til alle hagler. Kan brukes til alle grove harde hagl hvis det skal skytes tett.

 

Hagla HAR VÆRT et kortholdsvåpen, og er det fortsatt, men nå er 6o+ meter greit haglehold, HVIS du gjør leksa, og HVIS du treffer. Min erfaring med hagle er at det er en fordel å treffe med hagla på 10 meter også... :wink:

 

Ikke lag denne tråden til å dømme andres jakt. Hvis noen greier å treffe med god dekning og inntrengning er det vel greit? ALT er kompromisser innen jakt. Patronen som skyter tett på lange hold, skyter som en kule på kort, og omvendt.

 

Som eksempel kan jeg ta etpar bilder fra siste reven i fjor; Ura ligger på en flate, og eneste måten å snike seg inn er på en fjellskrent. Ellers er det myr rundt så mikkel stikker før du er 100 meter fra fra den kanten.

Nærmeste mulige hold blir da 30 meter, lengste over 70 til kanten av ura. Valget er da å

a)ikke gå der...eller ta med kulevåpen som ikke er egnet på de andre stedene på heia mikkel kunne vært i

b) Legge i RETT ammo før avansement fram...

 

Jeg valgte b) og slik gikk det;

 

22032008318xn7.jpg

 

22032008320uf9.jpg

 

Ammo; Hjemmeladet "forbedret Dead Coyote" (går FOR tett)

Choke; Dead Coyote

Hold(dere fast); 90 meter(89 på laser)

 

Legg merke til 2 ting; Se på sporene av reven og snuten; Tror dere den sprellet mye :?: OG Se på svermen i snøen. Skutt på skrå slik den ligger.

Slik jeg ser det ville svermen holdt 20 meter til... :wink:

 

Så til spørsmålet om han som ville skyte skogsfugl på druge hold; Sett i en Choke for formålet og TEST aktuelle Hevi shot varianter i str. US4. Det kan være at du får større sjokk en tiuren...

 

Til dere som mener at forsvarlig hold i 2008 er 25-30 meter; Hold dere til det foreløpig.

Hvis du skal strekke holdene MÅ du teste ut dekning og gjennomslagkraft.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge tinga er behørlig testa og funnet i orden til slikt bruk, er det ingenting i veien for å bruke hagla på slike hold. Jeg testa Remington Wingmaster 12/89 i nr 2 her om dagen. Hadde både dekning og penetrasjon nok på 50 meter til sikker felling av rådyr, så det har virkelig skjedd noe på haglammo-fronten i det siste. Man må bare klare å treffe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg TROR ikke jeg har tatt sjansen på så langt hold på storfugl. Har skutt på flere i flukt, å har rett og slitt med skadeskyting ennå holdene har vært innom 30 meter. Tiuren kan i enkelte tilfeller være seig og enormt vanskelig å få ned. Min far skøt en for noen år siden, før blyforbudet. Den ramla i bakken og satte seg til med ryggen på 40 meter. Pappa dro det siste skuddet på den mens den satt, 50 grams haglstr.4. Tror skudda het Remington magnum, det var bly i allefall. Den rista bare på ryggen og løp videre på myra :roll: Og når de gamlekara der får fart på pedalene går det unna neddi tettskogen :wink:

 

Tviler på at det blir noe lettere i dag, når vi har alternativ som JEG mener ikke er i nærheten av å kunne måle seg mot bly

 

Må være enig her! Skyte på sittende storfugl på 40m+ er litt skumelt, veldig lett å skadeskyte.

Link to comment
Share on other sites

J Pappa dro det siste skuddet på den mens den satt, 50 grams haglstr.4. Tror skudda het Remington magnum, det var bly i allefall. Den rista bare på ryggen og løp videre på myra :ne måle seg mot bly

 

en ting med tunge ladninger at de ikke alltid gir nok hastighet, selv om de sparker og slår fælt.

mye hagl(50 gram er MYE) i lav hastighet er i mine øyne mindre effektivt enn normale vekter(+/-30gram) i høyere hastigheter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg TROR ikke jeg har tatt sjansen på så langt hold på storfugl. Har skutt på flere i flukt, å har rett og slitt med skadeskyting ennå holdene har vært innom 30 meter. Tiuren kan i enkelte tilfeller være seig og enormt vanskelig å få ned. Min far skøt en for noen år siden, før blyforbudet. Den ramla i bakken og satte seg til med ryggen på 40 meter. Pappa dro det siste skuddet på den mens den satt, 50 grams haglstr.4. Tror skudda het Remington magnum, det var bly i allefall. Den rista bare på ryggen og løp videre på myra :roll: Og når de gamlekara der får fart på pedalene går det unna neddi tettskogen :wink:

 

Tviler på at det blir noe lettere i dag, når vi har alternativ som JEG mener ikke er i nærheten av å kunne måle seg mot bly

 

Må være enig her! Skyte på sittende storfugl på 40m+ er litt skumelt, veldig lett å skadeskyte.

 

Hvorfor mener dere at hagl som har vesentlig høyere egenvekt enn bly ikke er i nærheten av å være like bra?

Link to comment
Share on other sites

Denne http://www.tungstensupershot.com/ burde holde til det meste. Bare synd at de ikke sender ut av USA enda. Ca 50% høyere egenvekt enn bly.

Denne hadde gått meg hus forbi :shock: Denne må testes.

 

Umiddelbart ser jeg at de bruker en TPS wad fra ballisticproducts, og mylar wraps inni, som du MÅ på ting hardere enn hagleløpet. Synd de ikke har større hagl, så kunne den kanskje vært effektiv til 125 meter rett komponert :wink::wink:

 

en ting med tunge ladninger at de ikke alltid gir nok hastighet, selv om de sparker og slår fælt.

mye hagl(50 gram er MYE) i lav hastighet er i mine øyne mindre effektivt enn normale vekter(+/-30gram) i høyere hastigheter.

Du har helt rett i dette; Speed kills.

MEN; Det som teller på lange hold er tung egenvekt. Da trengs ikke superhøy utgangshastighet. Har haglene det skjer 2 ting; De flyr bedre enn lettere hagl, og opprettholder farten bedre. Med det resultat at de har større hastighet enn lettere materialer. Men det som mange glemmer er at de også har en stor tverrsnittsbelastning. DVS at de penetrerer lettere. Hvis du tenker deg at på en gitt avstand er to hagl like i vekt, like i hastighet, vil det minste trenge lenger inn enn det største.

Derfor vil ovenfornevnte hagl være ypperlige til druge hold

 

Det er imidlertid en hake ved det; Du får færre hagl! Når du har maks trykk du kan ha i en hagle, er det bare slik at jo lettere materiale jo flere hagl. Tyngre>færre. Som det meste annet handler det om kompromisser. Pris er igrunnen den største haken synes nå jeg, men likevel tror jeg at hver 30. ladning av mine havner etter dyr...Resten er i telefonkataloger eller jernplater :lol:

Link to comment
Share on other sites

For oss som ikke lader selv, men må handle ferdigsydde i butikk; Hva kan anbefales da?

Jeg har kjøpt litt Federal Ultra-shok Heavyweight. Tror det var den som kom best ut i en test i et eller annet jaktblad i høst. Den har i hvert fall høyere egenvekt enn Remington sin Heavyshot. Jeg er egentlig fornøyd med patronen, bortsett fra prisen… selvfølgelig… Bruker den til gås.

Jeg bruker bare opp til 1/2 choke til denne patronen utifra det jeg har lest og hørt om choker til heavyshot. Vet at noen har brukt full trangboring også, men aner ikke hvordan skuddbilde og trykk blir da, så det lar jeg være å prøve.

 

Denne "Dead Coyote" choken. Hva er det som er spessielt med den? Samler den som en 1/1 choke, uten at trykket økes og med bra skuddbilde? Eller hva er saken? Går utifra at den passer for andre tunge kuler enn heavyshot også?

 

Gikk inn på Cabela's, og så at det var mange andre typer choker enn "Dead Coyote" å få kjøpt, men den er kanskje best? Så forresten at "Carson's Heavyshot Dead Coyote" kom med beskjed om å ikke brukes med stål.

Link to comment
Share on other sites

Sitter med mange spørsmål her nå HS, og de blir kanskje dårlig formulert, men jeg håper å gjøre meg forstått alikevel ;)

 

*Hva slags våpen er det du bruker selv, og hva mener du er det mest egnet til "langholds-hagling"? Halvauto for å redusere litt av rekylen fra heftige ladninger, eller dobbeltløper med forskjellig haglstørrelse og trangborringsgrad til ulike avstander?

 

*Hva slag siktemidler bruker du? Regner med det blir vanskelig å treffe uten optikk på denne avstanden?

 

*Hvordan blir "kulebanen" seende ut? Må du begynne med overhold osv på lange hold?

 

*Hva med bakgrunnen når du bruker denslags heftige ladninger? Må jo bli nesten som å skyte med rifle da?

 

*Det må vel bli problemer å treffe med skudd på beveglige mål, f eks rådyr med så tette samlinger?

 

* Hvordan organiserer du deg rent praktisk for skudd på ulike avstander og med amunisjon av såpass spesialisert art?

Det er jo vanskelig å vite på hvilken avstand dyret dukker opp...

 

* Hva med stillbare/variable choker? Fungerer de bra nok til å samle svermen på f eks 50 meter?

 

* Rent hypotetisk, på hvor langt hold mener du man skulle kunne skyte rådyr ,om man lader selv? Hvilken haglstørrelse snakker vi om da, og hvor stor utgangshastighet må man ha for å ha tilstrekkelig penetrasjon på lang avstand?

 

*Hvordan tester du selv anslagsenergi og penetrasjonsevne? Skudd i telefonkataloger, tre eller noe annet egnet medie?

 

*Må man ha ett ekstra langløpet våpen for å få tilstrekkelig hastighet?

 

Fasinerende dette med haglelading! Merkelig att de fleste jeg har snakket med som driver med hjemmeladning mener att det ikke er så mye å hente på å lade hagleammo.

Jeg har en svigerfar som har vokst opp med å lade all ammunisjon selv, og han står hardnakket på det att hjemmelading til hagle er noe tungvint tull og att det er mye bedre (og billigere pga liten tilgang til komponenter) å handle ferdigammo.

 

Nå skal det sies att han er en riflemann til fingerspissene, men dog ;)

Link to comment
Share on other sites

Sitter med mange spørsmål her nå HS, og de blir kanskje dårlig formulert, men jeg håper å gjøre meg forstått alikevel ;)

 

*Hva slags våpen er det du bruker selv, og hva mener du er det mest egnet til "langholds-hagling"? Halvauto for å redusere litt av rekylen fra heftige ladninger, eller dobbeltløper med forskjellig haglstørrelse og trangborringsgrad til ulike avstander?

 

*Hva slag siktemidler bruker du? Regner med det blir vanskelig å treffe uten optikk på denne avstanden?

 

*Hvordan blir "kulebanen" seende ut? Må du begynne med overhold osv på lange hold?

 

*Hva med bakgrunnen når du bruker denslags heftige ladninger? Må jo bli nesten som å skyte med rifle da?

 

*Det må vel bli problemer å treffe med skudd på beveglige mål, f eks rådyr med så tette samlinger?

 

* Hvordan organiserer du deg rent praktisk for skudd på ulike avstander og med amunisjon av såpass spesialisert art?

Det er jo vanskelig å vite på hvilken avstand dyret dukker opp...

 

* Hva med stillbare/variable choker? Fungerer de bra nok til å samle svermen på f eks 50 meter?

 

* Rent hypotetisk, på hvor langt hold mener du man skulle kunne skyte rådyr ,om man lader selv? Hvilken haglstørrelse snakker vi om da, og hvor stor utgangshastighet må man ha for å ha tilstrekkelig penetrasjon på lang avstand?

 

*Hvordan tester du selv anslagsenergi og penetrasjonsevne? Skudd i telefonkataloger, tre eller noe annet egnet medie?

 

*Må man ha ett ekstra langløpet våpen for å få tilstrekkelig hastighet?

 

Fasinerende dette med haglelading! Merkelig att de fleste jeg har snakket med som driver med hjemmeladning mener att det ikke er så mye å hente på å lade hagleammo.

Jeg har en svigerfar som har vokst opp med å lade all ammunisjon selv, og han står hardnakket på det att hjemmelading til hagle er noe tungvint tull og att det er mye bedre (og billigere pga liten tilgang til komponenter) å handle ferdigammo.

 

Nå skal det sies att han er en riflemann til fingerspissene, men dog ;)

 

Fra toppen;

 

*Bruker en pumpe med choker. Ladningene er ikke "heftige", de kan skytes i alle moderne hagler.

 

*Zeiss Z-point rødpunkt, eller Leupold variX-1,5-5X, sikte er et must

 

*Ja, egentlig, men jeg skyter inn på lengste hold, og da passer de korte også.

 

*Du må ha bakgrunn til all jakt, også fugl :wink: Ei hagle blir aldri ballistisk som ei rifle...det må finnes grenser for (over)tro :wink:

 

*Ja, har du patroner som samler må dyr stå stille eller bevege seg seint. Men jeg skjøt nå en ravn som trodde han holdt veldig god margin med høyden sin. Tror jeg holdt nokså langt foran :lol:

 

*Det er akkurat det det er, som med all jakt, men stort sett er reven lenger unna annet vilt jeg jakter på, og så MÅ en ikke vente med å skyte til det er 70 meter

 

*Stillbare choker er stort sett ikke harde nok til å tåle harde hagl i lengden. Det fine med utskiftbare choker er at de er...UTSKIFTBARE. Bytt når den er utslitt. Koster ikke mye.

 

*Du skal stå opp tidlig, og eksperimentere mye før du har noe som er marginalt bedre enn Remington WingmasterHD i str.T. Jeg vil ikke si avstand...se neste punkt.

 

*Jeg gjorde en test engang av anerkjennte "rådyr og revekillere" i 12-3" Bly i US2 på myndighetens avstand 25 meter. De gikk gjennom endel sider, ca.2 cm tror jeg. Når jeg har tilstrekkelig antall hagl innenfor et visst område, og penetrasjon lik 2 cm. eller bedre sier det meg at dette er godt nok...Nå må jeg tillegge at det stilles større krav til å få livet av ren rev, da vitalt område er mye mye mindre.

 

*Har du for langt løp synker hastigheten... :shock: Det var FØR i svartkruttiden at lange løp var tingen, og forsåvidt nå også, da "pekingen" /svingen blir bedre for enkelte, og lettere å TREFFE. Å treffe er et viktig element med skyting...Men sikter på hagla, kombinert med passe løp gir god fart og presisjon. Største fordelen med langt løp er at smellen blir mindre..., men hørselvern er best.

For å si det sånn; Langt nok løp....og patronen blir subsonisk :wink:

 

*Det er mer å hente på å lade hagle enn rifle...Jeg lader selv mest rifle. Til langholdskyting, BR(en stund siden) , jakt, jaktfelt, trening...10 000 i året kanskje, så riflelading er greit nok, selv om en Lapua er vanskelig å slå uansett :wink:

Haglelading er ansett som tull av mange av uvitenhet rett og slett. Alle tester rifla, men med hagla er det liksom litt testing på vilt, og så prøves noe annnet. Pris er jo tema...Du kan si det sånn; Du får det du betaler for.

Si til svigerfar din at ei RCBS Grand presse spytter ut flere patroner på en dag enn han greier å skyte på et liv :lol: Nei haglelading er for de som skal ha noe spesiellt. Jeg liker å dra fram Brynjer sin minkpatron som eksempel; En 3" med 50 grams ladning. Vismut US nr.8 og en spredeforsats i...Da har du 1500 hagl+++ i en svær sky, som uansett hvor minken måtte befinne seg vil få 10 av...Såntno får du ikke kjøpt.

Men det viktigste med å lade selv er at det blir testing. Og med testing kommer flere AHA...Og med flere AHA kommer andre patroner i børsa, som i siste instans vil gi bedre resultater. Og det var kanskje hensikten... :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

*Du skal stå opp tidlig, og eksperimentere mye før du har noe som er marginalt bedre enn Remington WingmasterHD i str.T.

 

Hvem selger de?

Har trålet nettet nå, og ikke funnet noen....

Heavyshot i det heletatt virker det som om det ikke er noen som fører. Står ihvertfall ikke oppført noe sted...

 

En annen ting; har du kronografert ladninger? Hva slags utgangshastighet har du på superladningene dine?

 

Og til slutt: hvor skal jeg begynne å lese om haglelading? (har lest det du har skrevet her og på sluttstykke) Noen bøker å anbefale?

Link to comment
Share on other sites

Kjøpde de på Jakt&Friluft.

 

Utg. hast på Hevishot ligger på 1350fps. Det blir uansett som å hive "dun mot vind" så det er bedre å øke haglmengden. Hvis du ikke har trykkmåler ala pressure trace (www.shootingsoftware.com) så må du holde deg til fabrikkladninger eller tabeller. www.ballisticproducts.com har for hevi shot, det er flere.

 

Lyman har gode bøker, se på ball.prod. De har alt som finnes til Hagle. Ellers så vil jeg anbefale NJFFs "lading av haglepatroner" skrevet av ærverdige Nils Kvale. Den kan sikkert lastes på sidene til NJFF, eller kanskje får der. Prinsippene er akkurat det samme som i dag. Selv om det finnes nye og spennende haglmaterialer er ikke "kruttet funnet opp på nytt" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kjøpde de på Jakt&Friluft.

 

Utg. hast på Hevishot ligger på 1350fps. Det blir uansett som å hive "dun mot vind" så det er bedre å øke haglmengden. Hvis du ikke har trykkmåler ala pressure trace (www.shootingsoftware.com) så må du holde deg til fabrikkladninger eller tabeller. www.ballisticproducts.com har for hevi shot, det er flere.

 

Lyman har gode bøker, se på ball.prod. De har alt som finnes til Hagle. Ellers så vil jeg anbefale NJFFs "lading av haglepatroner" skrevet av ærverdige Nils Kvale. Den kan sikkert lastes på sidene til NJFF, eller kanskje får der. Prinsippene er akkurat det samme som i dag. Selv om det finnes nye og spennende haglmaterialer er ikke "kruttet funnet opp på nytt" :wink:

 

 

Er ikke 1350fps ansett som ganske høy utgangshastighet da på disse (tunge) haglmaterialene?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
hm, jeg har en pumpehagle med 28" løp i kal 12/89. hvordan ammo burde man bruke for å kunne skyte på 30-40 meter med den?

er stål et alternativ?

 

Det er godt mulig det, men da med det groveste (BB, 4,5mm) du får av stålhagl for å veie opp mot den lette egenvekten. Prøv en 3'er eller 4'er i annet haglmateriale som du vet dreper det du jakter på på f.eks 40 meter. Skyt deretter stålpatronen i BB og sammenlign dekning, inntrenging. :)

 

Dekningen kan gjøres noe med ved å bruke spesialchoke til stål i dritfull hvis det viser seg nødvendig på holdet du ønsker å teste på. Velg stålpatron med den høyeste utg.hastigheten, igjen for å veie opp mot lett egenvekt. Federal Speed Shok er et hot tips. 12/76 32g ble testet til 490ms (opprinnelig 475ms fra fabrikk) i en test jeg leste for en liten stund tilbake. Har du 12/89, får du 39g ladning også i 475ms i samme ammomerke. I tillegg også flere hagl i denne patronen enn 12/76 hvis du er misfornøyd med dekningen.

 

Jeg sier ikke med dette at det går fint an å bruke stål på denne avstanden, men jeg sier at man bør teste før man konkluderer. Det kan godt være at det er fullt brukelig, men også fullstendig ubrukelig. Det vil vise seg under en test :)

 

(Jeg har forøvrig hørt om at det har blitt skutt rev på 40(!)meter med 12/89 BB stål, reven døde like mye som ved bruk av andre haglmaterialer :))

Link to comment
Share on other sites

La inn et innlegg tidligere i tråden, men fikk ingen svar. Frisker derfor opp lesernes hukommelse... :wink:

 

Jeg bruker bare opp til 1/2 choke til patroner âla Heavyshot, utifra det jeg har lest og hørt om choker til patroner med harde hagl. Vet at noen har brukt full trangboring også. Er det skuddbilde, trykk eller begge deler man er redd for ved mye choke?

 

Denne "Dead Coyote" choken. Hva er det som er spessielt med den? Samler den som en 1/1 choke, uten at trykket økes og med bra skuddbilde? Eller hva er saken? Går utifra at den passer for andre tunge kuler enn heavyshot også? Som f.eks. Federal Heavyweight.

 

Gikk inn på Cabela's, og så at det var mange andre typer choker enn "Dead Coyote" å få kjøpt, men den er kanskje best? Så forresten at "Carson's Heavyshot Dead Coyote" kom med beskjed om å ikke brukes med stål.

 

Håper noen kanskje vet litt om dette... :D

Link to comment
Share on other sites

La inn et innlegg tidligere i tråden, men fikk ingen svar. Frisker derfor opp lesernes hukommelse... :wink:

 

Jeg bruker bare opp til 1/2 choke til patroner âla Heavyshot, utifra det jeg har lest og hørt om choker til patroner med harde hagl. Vet at noen har brukt full trangboring også. Er det skuddbilde, trykk eller begge deler man er redd for ved mye choke?

 

Denne "Dead Coyote" choken. Hva er det som er spessielt med den? Samler den som en 1/1 choke, uten at trykket økes og med bra skuddbilde? Eller hva er saken? Går utifra at den passer for andre tunge kuler enn heavyshot også? Som f.eks. Federal Heavyweight.

 

Gikk inn på Cabela's, og så at det var mange andre typer choker enn "Dead Coyote" å få kjøpt, men den er kanskje best? Så forresten at "Carson's Heavyshot Dead Coyote" kom med beskjed om å ikke brukes med stål.

 

Håper noen kanskje vet litt om dette... :D

 

HS Precision vet alt om dette. PM til han er mitt tips.

 

Forøvrig så samler Dead Coyote choken ekstremt. Det er en choke til bruk for lange hagleskudd. Den funker på annen ammo også, men er best sammen med de groveste hevishot--patronene og wingmaster-patronene. (Dette er ikke egne erfaringer, men det jeg har lest og blitt fortalt om choken)

Link to comment
Share on other sites

en kompis av meg har ei remington 870 i kaliber 12/89(28"løp),han brukte federal stål 12/89 bb på gås jakta i år å han tok ei gås på 70m død i skudde den :) så i grove størelser så tror jeg kansje ståle ikker er så verst.

 

Skulle vært av-væpna på jakt den tullingen. Du skriver ingenting om de han skadeskjøt på det holdet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...