Jump to content

Ammo for druge haglehold


fat_dog86

Recommended Posts

For det første vil jeg ikke anbefale folk å strekke hagleholda. For da blir det fort mye skadeskyting. Alle som har jakta mye fugl har skutt på for lange hold. Å det blir fort 40 meter når en orrhane flyr ut. Som guttunge skjøt jeg alltid kråker på revåta til pappa. En gammel s/s star 12/70 2 og 3 hagel. Fra gluga til åta 56 meter. Det var aldri ei kråke som kom der ifra, hvis jeg klarte å få løpet ut uten å bli sett. For en del årsiden da jeg jakta mye med kombi dreit meg skikklig ut. feil avtrekker på et rådyr. 60 skritt rett ned i smellen. Bare dritflaks/hedig. Med dagens hagelpatroner hevishot og vingmaster ville jeg ikke være betengt med å skyte på tiur i topp på 40 meter. Hvis fuglen ikke er dekt med greiner. Men forutsetningen er at patronene er utprøvd å samler godt i hagla. patronene vi brukte før kosta ei krone. Det var tider. Olympic noen som husker de? Polske.

Link to comment
Share on other sites

patronene vi brukte før kosta ei krone. Det var tider.

Kommer an på når "før i tiden" er... :wink: Las akkurat i avisen det jeg har hevdet i alle år; Bensinprisen er på et historisk lavt nivå når en regner for hvor mange liter en får for ei gjennomsittsbruttolønn.

 

Vi får 10-15-20 patroner i dag for ei timelønn. Hvor mange fikk en for 40 år siden? Jeg las en historie der de ikke skjøt fugl som fløy, men de på bakken, av den grunn at det var for dyrt å risikere bom. Så kom engelskmennene å lærte oss at det ikke var "sporty" å ikke gi fuglen en sjanse :roll: Før ladde mange patroner med messinghylser. I dag bruker vi pressene igjen...noen :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Men du HS, dersom jeg vil bruke hagla til dette formålet, med lading prøving og feiling. Er det en dum ide og sette på ei

picatinny skinne på pumpa også tilhørende ghost ring siktemidler? Da kan jeg jo bruke både åpne midler samt sette på en aimpoint eller lignende dersom jeg vil.

 

Spør da jeg ikke har slik erfaring med hagle. Men i hodet mitt så ser det ut til og virke :D Hvor kjøpte du ladeutstyr for hagle forresten?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det finnes en bly patron jeg selv har prøvd husker ikke merket men den var litt spesiel det er dobbel impact og løser ut en "salve" på 40m og den andre på 70-80!!!!! det er 76 legde og 56gr ladning så den river litt i skuldra enda jeg har rekyldempet halvauto :wink:

kommer tilbake med navnet når jeg har funnet en patron :D

Link to comment
Share on other sites

Det finnes en bly patron jeg selv har prøvd husker ikke merket men den var litt spesiel det er dobbel impact og løser ut en "salve" på 40m og den andre på 70-80!!!!! det er 76 legde og 56gr ladning så den river litt i skuldra enda jeg har rekyldempet halvauto :wink:

kommer tilbake med navnet når jeg har funnet en patron :D

 

Tror kanskje du mener en hvit/gjennomsiktig rottweil...?

Men jeg tror du har misforstått litt av funksjonen..

Link to comment
Share on other sites

nei det var ikke rotwail det var noe som startet på c tror jeg......

Funksjonen er som beskrevet d sa selger og det er testet ut på 70 m da så d ut som en slug enda!!!!!

 

vi må ikke ta i for hardt nå Aasum :D

Slughull var det vell ikke, men en tiur hadde nokk hatt problemer med å sluppet unna

skura, så det er nok en av de bedre hagglepatronene for langt hold!

 

Men jeg har fortsatt troen på rife på slike hold :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sa ikke noe om hvor jeg jaktet, men nå har jeg navnet her:

 

Double impact doppio impatto 56gr 70mm

 

de er produsert i italia av Zanoletti walter

 

på skuddene står d:

 

CHEDDITE

og oppover hylsa står d: brevettata

 

ingen internett side men det er et tlf. nr.

 

Tlf 030 8910937

Fax 030 8912435

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Tar opp tråden igjen, da det tross alt ikke er lenge til høsten om man blir nødt til å lære seg å lade selv..! :oops:

 

Konklusjonen fra tråden var vel at TSS var Tingen, med stor T :!:

I utgangspunktet er jeg mest interessert i ferdigsydde patroner, da jeg ikke har erfaring fra hjemmelading. Hverken for rifle eller hagle.

Jeg har sett innom TSS websiden fra tid til annen, men de har aldri hatt fabrikkammo tilgjengelig.

Er det noen som vet om man kan få kjøpt det fra andre steder, eller kjenner tilsvarende produsenter som er tilgjengelig?

Kunne virkelig tenkt meg å prøve dette på gåsa til høsten.

Link to comment
Share on other sites

Vil før denne tråden spinner videre anbefale ingen å prøve fluktskudd på noe som helst vilt på "lange" hold uansett ammo. Sjansen for å treffe er betydelig dårligere enn ved stillestående mål. Håper folk holder seg i skinnet og at det ikke kommer flere innlegg om at stål drepte gås på 70 m og sånt... DET ER ALLTID EN ELLER ANNEN SOM TAR DETTE SOM BEVIST OG UTPRØVD OG VIL PRAKTISERE DET. Så det så, nå fikk jeg sagt det. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...