Jump to content

Jaktklær - Norrøna vs Bergans


Bukke

Recommended Posts

Har brukt Norrøna Finnskogen i noen år nå, men må innse at dressen snart er mett av dage. Samtidig har mange konkurenter kommet godt etter, og ett av merkene er Bergans Pasvik II.

 

Hadde vært interessant å høre erfaringer med denne Bergansdressen.

Link to comment
Share on other sites

Nå må jeg først få si at jeg ikke har personlig erfaring med Pasvikdressen. Men jeg har erfaring med Bergans Skogshorn og 2 jaktkammerater som bruker Pasvik. Antar at Skogshorn er uaktuell pga ikke lydløs, jeg bruker den selv på reinsjakt, og på fjellet er ikke lydsvakheten kritisk. Skogshorn virker hakket mer slitesterk enn Pasvik, men slik er det nesten alltid med glatt kontra lydløst stoff. Jeg har også erfaring med enkelte norrønaprodukter, og for meg har Bergansproduktene blitt en favoritt. Fordelene kontra Norrøna er som jeg ser det; komfor/vekt, pris og vanntetthet. Ikke noe galt om Norrøna, men når du kan få like gode dresser til nesten halv prisen hos Bergans så velger jeg Bergans. Er klar over enkelte nye, lette modeller fra Norrøna som jeg ikke har prøvd, men av de jeg har prøvd så synes jeg de virker tyngre og har dårligere passform enn Bergans. Når det gjelder vanntetthet så har jeg til gode å prøve noe som kan måle seg med Bergans.

Link to comment
Share on other sites

Var forsåvdidt på utkikk etter "lydløse" klær, (i den grad en kan kalle Norrøna Finnskogen Gore-tex lydløs da). Det er igrunnen derfor, bl.a, jeg tenker litt på Dermizax.

 

Prismessig er det vel liten forskjell på disse alternativene, med mindre det er noen supertilbud på Bergans Pasvik II, i disse tider da?

 

Men jeg tenker like mye på erfaringer som slitestyrke, bevegelighet, vasking (ja, jeg vasker også selv!) pusteevne etc etc.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke erfaring med verken Bergans eller Norønna, Men etter mange års hjortejakt på Nordmøre med diverse dresser må jeg si jeg ble veldig fornøyd med dressen jeg kjøpte i fjor og som jeg brukte hele jakta i fjord. (Jeg jakter mye, og er ute i all slags vær.) Merket er Langvind som er kjøpt hos Jakt og Fangstbua i Steinkjer. Holder meg god og tørr i all slags vær, er lett og behagelig å bruke. Kan være ett alternativ og vurdere.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, jeg har også jaktet i de Nordmørske skoger noen tiår nå, i all slags vær, og hele høsten igjennom. :D

 

De klærne var åpenbart intet dumt alternativ. Ett av mine hovedpoeng, er at klærne skal være relativt lyse, da de blir mye mindre synlig på lang avstand. Mørkere klær, blir ofte en "svart bevegelig flekk".

 

Hvordan er disse klærne når kulda setter inn?

Link to comment
Share on other sites

Langvinddressen har gode luftemuligheter samt at jakka går godt ned på ræva og buksene går godt oppover korsryggen. Jakka er utstyrt med en god hette. Dressen er ikke tykk og har nettingfor. En jaktdress skal etter min mening ikke være tykk da du skal regulere varmen med antall lag underbeklednind du bruker. Jeg gjorde den tabben en gang og kjøpte en tykk jaktdress, den er brukbar kunn når jeg skal gå ett lite stykke og sitte på post. Ellers er dressen godt utstyrt med lommer ink god radiolomme. Dressen ble langtestet tror det var av villmarksliv for en tid tilbake og fikk toppscore der. Jeg er som sagt kjempefornøyd uten samenlingning forøvrig med Bergans og Norønna.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Lenge siden det har vært liv i tråden nå og hvis jeg husker rett har Bukke kjøpt Bergans?

Kan du (eller andre) si litt om hvordan bergans er iforhold til norrøna? Skal handle ny dress og holder en liten knapp på norrøna fordi jeg har fått god service derifra før ;)

 

Er det ikke slik at Dermizax klær ikke skal impregneres, men kjøres en runde i tørketrommel?

Link to comment
Share on other sites

Jeg gir en liten pluss til Norrøna, dette fordi de gir overlegen service.

Får man rifter, spretter opp en søm m.m. så er det ofte man bare kan sende plagget til Norrøna, så reparerer de det gratis.

 

En kollega av meg har slitt med at sømmene/tapingen har gått opp på tre Bergansjakker (ca 1 år gamle). Har klaget og fått ny jakke hver gang.

Ikke særlig miljøvennlig, men iallefall god service!

Link to comment
Share on other sites

Lenge siden det har vært liv i tråden nå og hvis jeg husker rett har Bukke kjøpt Bergans?

 

Stemmer - jeg har handla Bergans Pasvik II, og fått testa litt.

 

Jakka og buksa har god passform, men merkelig nok endte jeg opp med jakke i "XXL", og bukse i "L" (noe som kanskje gjorde godt for psyken? :mrgreen: )

Ellers er det godt med lufting i jakka, hetta har mye god justering, praktiske radiolommer, og festing for antenne etc.

Buksa liker jeg ikke fullt så godt - og særlig da strammingen nederst på beina, hvor det er en spenne, og ikke borrelås. Synes det er litt tungvint.

 

Kommer tilbake med mere, så snart jeg har mere erfaring.

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaringer med Bergans jakttøy, men har hatt en Finnskogen dress, en Recon dress, og en finnskogen windstopper jakke. Er veldig fornøyd med alle, og ikke minst Finnskogen WS jakka, som brukes i allt høstvær bortsett fra regn. Den tåler en skyll, men ved vedvarende regn blir den for dårlig, men da bruker jeg Finnskogen GT jakka istede. Min er den gamle modellen med en radiolomme på venstre side. Har brent noen hull, som jeg har fått sydd hos Norrøna, samt tapet sømmen i skrittet på buksa. Meget god service der ja.

 

Jeg har prøvet Bergans sin på, i butikk, og snittet var fint. Synes buksa virket litt tung da :?:

 

Noe som jeg synes har blitt litt negativt mtp Norrøna generelt, er at de har forandret litt mye på modeller og utvalg. Ikke så mye på jakttøyet kanskje, men det virker som om ønske om å være innovative innimellom overskygger det trygge og gamle gode. Har mann funnet noe man liker og er strålende fornøyd med, så må man nesten kjøpe to, for man vet ikke hvilke forandringer som blir gjort, eller om det blir tatt ut av produksjon :evil: Synes blandt annet at de radiolommene som var på forrige modell (to små napoleonslommer) var en bedre løsning enn den de har nå med to tversover glidelåser :?:, men det var en forbedring med lufting under armene. Men kanskje et svakere punkt :?: I tillegg så begynner snittet å bli mer og mer kroppsnært, noe som det ikke er behov for på jakttøy etter min mening. Greit å kunne få under en tykk fleecejakke uten å se ut som et pølseskinn. Men som sagt, jeg er i utgangspunktet j.... fornøyd med Norrøna. Passformen passer meg (foreløpig).

Link to comment
Share on other sites

Det fine med Bergans sitt dermizax-stoff er enkel re-impregnering ja. Klærne kan, i motsetning til Gore-Tex, vaskes på vanlig måte i maskin (30 grader), uten tilsatt dyrt spesial-lurium.

 

Klærne re-impregneres ved å kjøre de i tørketrommel, eller gå over med strykejern på laveste varme. Fungerer faktisk!

 

Jeg har hatt Bergans Skogshorn I i 5-6 år, og plaggene er ennå tette til tross for tildels hard bruk. Jakka er litt for tjukk til bruk sommer og tidlig høst, men buksa går greit da også. Klærne tørker meget raskt, og har du gått gjennom regnvått kratt så er det bare snakk om kort tid før det er tørt utapå igjen.

 

Den typen jeg har er ikke så overvettes lydsvak, men helt greit til alt annet enn snikjakt på sky skogsbukk.

 

Jeg kommer ikke til å bruke annet enn Bergans med Dermizax i åra som kommer heller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg Finnskogen for en måned siden, og i helga ble det "extrem" testing. Skautur fra fredag til lørdag med noen kompiser og skikkelig fint vær. Da ble den for varm. Men regnet kom kl 12 på lørdagen, og temperaturen falt ganske mye, og da tok jeg på dressen. Det bøtta ned og vi gikk i dette været med tung sekk i ca 2 timer før vi kom til bilen. Fortsatt varm og tørr under.

 

Så kommer vi til extremtestinga. Hjem var det en del 80 soner, og vi var 4 stykker i denne bilen:

5769_135815068326_554273326_3270635.jpg

To forran, og to bak.

Jeg satt helt bakerst, uten noe form for beskyttelse mot vær og vind. Noe av det mest sinnsyke jeg har vært med på, og etter nesten en time med sånn kjøring var jeg så våt at jeg sikkert kunne fyllt opp ei tilitersbøtte ved å vri opp dressen. Men under var det ikke ei dråpe vann. 100% vindtett og go og varm.

 

Så vann og vind trenger jeg ikke bekymre meg for mer.

Link to comment
Share on other sites

Er det nåken som har bilde av dressen Bergans Pasvik Silent Hunting Jacket i Light green???

Den dark green va da litt for mørk? eller? :)

 

Om du mener å ha sett på nettsidene til Bergans at den leveres i "Light green/Dark green"

og ut fra det antar at den leveres i to forskjellige farger er jeg redd du tar feil ;-)

Den finnes kun i en utførelse, nemlig Light green and Dark green.

Om du ser på bildene ser du at den er to-farget!

Link to comment
Share on other sites

Ellers kan jeg ikke heller få skrytt nok av Bergans!

Mange framholder den utmerkede servicen til Norrøna,

men jeg har aldri opplevd dårlig service fra Bergans heller.

De har fikset sekker med røket hoftereim, ei nesten utslitt Breheimen bukse fikk ny knapp og borrelås,

ei rift i skrittet på ei nesten ny Skogshorn bukse og toppen av det hele:

Kjøpte en Stranda for iPod-jakke som etter et år og kun en vask var helt bleikslitt på alle sømmene.

Den så rett og slett utslitt ut :(

Og som om ikke det var nok fantes de ikke lenger på lager i min størrlse...

Hva gjør vi da, spurte jeg. Hva ønsker du, da spurte de.

Vel jeg hadde jo tenkt å selge den nye Stranda-jakken jeg fikk og kjøpe den nye Sirdal for ipod svarte jeg.

Vel, da skal du heller få den som et plaster på såret svarte han! :o:D

Slik får man trofaste kunder!

Hos meg er det Bergans fra innerst til ytterst! Og slik blir det nok for resten av livet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ellers kan jeg ikke heller få skrytt nok av Bergans!

Mange framholder den utmerkede servicen til Norrøna,

men jeg har aldri opplevd dårlig service fra Bergans heller.

De har fikset sekker med røket hoftereim, ei nesten utslitt Breheimen bukse fikk ny knapp og borrelås,

ei rift i skrittet på ei nesten ny Skogshorn bukse og toppen av det hele:

Kjøpte en Stranda for iPod-jakke som etter et år og kun en vask var helt bleikslitt på alle sømmene.

Den så rett og slett utslitt ut :(

Og som om ikke det var nok fantes de ikke lenger på lager i min størrlse...

Hva gjør vi da, spurte jeg. Hva ønsker du, da spurte de.

Vel jeg hadde jo tenkt å selge den nye Stranda-jakken jeg fikk og kjøpe den nye Sirdal for ipod svarte jeg.

Vel, da skal du heller få den som et plaster på såret svarte han! :o:D

Slik får man trofaste kunder!

Hos meg er det Bergans fra innerst til ytterst! Og slik blir det nok for resten av livet.

 

 

Hvem henvender du deg til når du du har hatt problemer med Bergans tøyet :?:

produsenten Bergans :?:

Butikken der du kjøpte tøyet :?: (kan bil et problem om enn har kjøpt det et annet sted i landet)

Må du framlegge kvitering :?:

Link to comment
Share on other sites

 

Hvem henvender du deg til når du du har hatt problemer med Bergans tøyet :?:

produsenten Bergans :?:

Butikken der du kjøpte tøyet :?: (kan bil et problem om enn har kjøpt det et annet sted i landet)

Må du framlegge kvitering :?:

 

Du henvender deg til butikken du kjøpte klærene i, eller en annen butikk som selger Bergans. Bergans spør aldri om kvittering på kjøpet, og jeg har heller aldri opplevd at min lokale butikk spør etter dette. Tror du også kan kontakte Bergans direkte, men vet ikke hvordan det går hvis de ikke har produktene på lager?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Bergans passvik II dress (brukt den i ca3-4år nå) som jeg bruker fra sen høst(ca+5 eller kaldere hvis jeg skal gå mye) å utover :arrow: pga jeg synes den er for varm å bruke ellers. Jakka er behaglig, god å varm, vind å vanntett, mange kjekke/praktiske lommer, glidlås for lufting under armene. Buksa har kjekke lommer(glidlås på dype forlommer :D lårlommer med knapper å baklommer ), vind å vanntett, god å varm, behaglig å bruke, praktisk snøring til å stramme buksa rundt jaktstøvlene. Da jeg jakter i ulent terreng har jeg fått noen små rift/hull på leggene å sømmen rundt bena-nede ved snøring har raknet litt. Har sydd å fixet detta selv(må vel innrømme at det var mutter som gjorde det) Synes det kunne vært noe tykkere stoff på leggene å sterkere sømmer på di mest utsatte stedene som bena(går i mye høy lyng bla) Ellers jeg jeg veldig fornøyd med Bergans passvik II dressen jeg har :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt dressen mye under all slags jakt. Postering og driving/støkk. Dressen har fungert veldig bra til å drive i og ved støkkjakt på storfugl :) Da jeg skulle bruke dressen under rådyrjakt i nov/des så fikk jeg ett sjokk over hvor kald dressen var. Jeg måtte ha flere lag med devold ullundertøy og ennå da var det ubehagelig å sitte på post. Minusgrader og Finnskogen jaktdress fungerte ihvertfall ikke får meg. :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjort meg samme erfaring med en annen jakke med GT....

 

Gore-tex dresser og kaldt vær går sjelden bra sammen:

Man blir klammere i en GT dress, og dette ødelegger isolasjonen. Jeg bruker utelukkende vadmel og tykk ullfleece på jakt utover senhøsten. Kombinert med ull mot kroppen tåler jeg å bli litt svett før postering uten at jeg blir kald etterpå.

 

Jeg er egentlig veldig ferdig med Gore-Tex perioden min når vi skriver 25 september på kalenderen... :wink:

Link to comment
Share on other sites

:? Nå er det nå en gang slik at med en tynn skalljakke- og bukse- så må du ha andre klær under i kaldt vær, aller helst ull. Det er det samme om dressen er fra Bergans, Norrøna eller H&M. Skal en kle seg mot kulde er lag på lag løsningen, spesiellt når en bruker en dress som er beregnet til bruk også i varmt vær. :? Her bør en ikke skylde på dressen- men på brukeren....
Link to comment
Share on other sites

G-t klær er ikke ment for MYE klær under.. da puster de ikke normalt, man blir klam og etterhvert kald.

 

Men, man kan sikkert til en viss grad oppveie dette med å ta på seg ekstra mye under... mye mer enn man ville under en vanlig bomullsjakke..

 

Mulig det bare er meg, men det byr meg i mot å gå på jakt seende ut som michelin-mannen... :lol:

 

Med vadmelsbuske, 1! stillongs i ull, 1! ulltopp, med tilhørende ullgenser og ei normal "posteringsjakke"(tykkere fleecevariant, gjerne med membran i ytterstoffet) så holder i alle fall jeg varmen til langt nedi de blå.. Dersom det er ekstra kaldt er det lurt å legge noe over bena, for der buksa ligger inntil over lårene blir man først kald. gjør man det så slipper man unna med tynnere bekledning totalt sett.

 

G-T er fint i øs-pøs regnvær, når man er i bevegelse, og kun har noe tynt tøy under. Klesprodusentene har en tvangstanke at ALT skal ha GT.

 

Det er fint til sitt bruk, men la meg få kjøpt jaktklær uten... :!:

 

Når det gjelder Norrøna vs Bergans stiller de i mine øyne likt. Norrøna har kanskje litt stiligere snitt og søm-fargekombinasjoner. Smak og behag!

Link to comment
Share on other sites

Hvem henvender du deg til når du du har hatt problemer med Bergans tøyet :?:

produsenten Bergans :?:

Butikken der du kjøpte tøyet :?: (kan bil et problem om enn har kjøpt det et annet sted i landet)

Må du framlegge kvitering :?:

 

Jeg har henvendt meg direkte til Bergans et par ganger, andre ganger levert inn via min forhandler.

Anything goes! :lol:

I historien med jakken prata jeg selv med Bergans etter å ha sendt den inn selv, da forhandleren min så at jakken ikke lenger var å få i min str

og vi derfor fant det enklest at jeg pratet med dem direkte og ikke fram og tilbake gjennom ham.

Har aldri opplevd at hverken min forhandlre eller Bergans har vært vanskelige!

Kvittering har aldri noen av dem spurt om, men så er min forhandler en bekjent, og vi bor på et sted der folk fortsatt kjenner hverandre.

Uansett skjønner jo Bergans at du eier et av deres produkter om du sender inn et,

og bryr seg mindre med hvor det har blitt kjøpt.

Og jeg har haugevis av Bergans-utstyr, så jeg har fått testet både produktene og servicen gjennom en del år! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter reinsdyr, rype, hjort, rådyr og en del andre småvilt. Dermed trenger jeg en jaktdress som er lydsvak, vanntett, vindtett, luftig nok til å kunne gå med på varme dager, og romslig nok til å ha flere lag under på kalde dager. Jeg har egentlig funnet ut at den perfekte jaktdress ikke finnes. Det skal noe til å tilfredsstille alle disse kravene, så dermed hadde jeg hadde to valg når jeg skulle kjøpe jaktdress; en dress til rype/reinsdyr og en til hjort/rådyr, eller en som kunne brukes til alle typer jakt med visse kompromisser.

 

Jeg så mye på Bergans sine dresser, men det så ut for at alle var for varme for mitt bruk (har Bergans Breheimen II jakke som er akkurat den samme jakken som Skogshorn II). Jeg har tjenestegjort som jeger i indre troms, og da brukte jeg kun superundertøy og gore tex uniformen eller superundertøy og F1, selv på de kaldeste dagene om vinteren når vi var ute og gikk. Jeg vil ikke si at jeg er en spesielt varm person, men så lenge jeg er i aktivitet så holder jeg meg varm. Poenget mitt er at uansett hvor fantastiske klær vi har, så må vi først og fremst lære oss å bruke dem. Uten blir du garantert altfor svett med resultat i at du ender opp med å fryse eller være ubehagelig klam.

 

Det hele endte opp med at jeg valgte å kjøpe en kombinert dress: Norrøna Forelhogna jakke og Norrøna Finnskogen bukse. Jakken er ikke like lydløs som Finnskogen, men til gjengjeld tørker den fortere, og er kjøligere. Buksen er derimot den mest kritiske i forhold til støynivå, så da var finnskogen eneste alternativ.

 

Buksa har greie luftinger på innsiden av lårene, og jakken har store luftinger under armene med knottnetting i. Jeg vil ikke si at jeg trenger knottnettingen, men luftingen har fungert bra til nå, og den dagen jeg føler jeg ikke får nok lufting, så skjærer jeg nettingen vekk på et blunk. Jakken har en meget god hette med gode muligheter for innstilling etter behov. I tillegg er det også i hetten en knottnetting som fungerer greit i korte perioder, men ikke under postering og fiske – den hindrer for mye utsyn. Jakken har både radiolomme og andre praktiske lommer med gode størrelser som jeg bruker mye.

 

Etter tre års flittig bruk vil jeg si at både buksa og jakken fremstår som solide og (selvfølgelig) helt vanntette :D Jeg blir bløt på rumpa når jeg setter meg ned i bløt mose, men det er det samme for alle gore tex–produkter..

Link to comment
Share on other sites

Som sagt asterix så fungerer ikke Norrøna dressen til posteringsjakt når det er snakk om flere minusgrader. Selv med kvalitetsundertøy i ull.

 

Nå er den jo heller ikke laget til det formålet, men egner seg derimot godt for oss på Nordvestlandet som driver snikjakt- i "litt" regn. "Finnskogen" er vel egentlig et dårlig navnevalg på den dressen :wink: . Når kulden kommer er nok andre og mere egnede plagg å foretrekke. Men skal du sitte på post- og bruke dressen, er det lurt å ha en Jervensekk på lur i tillegg :wink: Den bråker litt- men du holder deg tørr, god og varm. :wink:

"Bjer" kommer forresten med en del visdomsord som gjerne kan leses to ganger.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt asterix så fungerer ikke Norrøna dressen til posteringsjakt når det er snakk om flere minusgrader. Selv med kvalitetsundertøy i ull.

 

Nåja, jeg bruker Finnskogen dressen min hele sesongen. På senhøsten i Trøndelag kan det bli meget kaldt, men jeg klarer meg så lenge jeg har skikkelige ullklær og et lag med fiberpels under. Det er etter min mening to ulemper med Finnskogen dressen. Den tåler litt for lite kvister og gnister. Samt at den er alt for varm tidlig på høsten. Og som Asterix skriver, så er den utmerket når det kommer nedbør. Og der har i hvert fall de andre dressene jeg har prøvd vært svakere enn Finnskogen dressen.

Link to comment
Share on other sites

Å skulle diskutere klær uten å definere bruksområdet er ikke lett. Jeg har 3 GT dresser fra Norrøna og er meget godt fornøyd med de. Jeg bruker Dovre dressen på fjellet etter rypa i september, Finnskogen dressen i skogen senere på høsten etter elg og tiur. Om elgjakta trekker ut så har jeg en vadmeldress til de skikkelig kalde dagene. Jeg bruker en Lofoten dress på skiturer for å ikke være så militær på skitur. Disse 4 dressene gjør at jeg føler jeg har perfekt bekldning til de forskjellige bruksområdene. Om jeg måtte velge en dress til alle disse bruksområdene så måtte jeg nok meldt pass. At disse har kostet noen kroner er det ingen tvil om, men jeg angrer ikke på at jeg kjøpte dem inn mens jeg var fri og frank...... Hadde nok ikke vært like lett å kjøpe dem nå er jeg redd. Nå skal det sies at jeg bruker disse dressene bare på turer som trenger slike klær. På sommeren bruker jeg en sliten feltbukse som ikke koster noe og erstatte. På en rask skitur bruker jeg en gammal anorakk. Dette betyr at jeg har disse gode dressene i lang tid uten at de blir slitt ut med det første. Jeg må si jeg rister på hodet når jeg ser folk komme på skytebanen i september iført Finnskogendressen bare for å fullføre jaktprøva.

Link to comment
Share on other sites

Fikk selv en Pasvik 2 bukse jeg har tenkt å bruke til hjortejakten i år, har brukt forsvarets gore-tex hittil men synes den bråker litt for mye, men på vestlandet er det godt med noe som er vann og vind bestandig. @ Kammerherren, at folk kommer på oppskyting i Finnskogdressen kan vel kanskje ha noe med at de faktisk kommer til å bruke den når de skal jakte? Er litt forskjell å skyte med en tynn genser i pluss 20 grader enn i full jaktdress

Link to comment
Share on other sites

Fikk selv en Pasvik 2 bukse jeg har tenkt å bruke til hjortejakten i år, har brukt forsvarets gore-tex hittil men synes den bråker litt for mye, men på vestlandet er det godt med noe som er vann og vind bestandig. @ Kammerherren, at folk kommer på oppskyting i Finnskogdressen kan vel kanskje ha noe med at de faktisk kommer til å bruke den når de skal jakte? Er litt forskjell å skyte med en tynn genser i pluss 20 grader enn i full jaktdress

Link to comment
Share on other sites

He he ja det er gøy å se på de som drar på seg full utrustning for å ta skyteprøva! Greit nok om det er surt, men i 23+ da gitt.

 

Jeg har flere Norrøna skidresser, men valgte å kjøpe Harkila jaktdress. Grunnen er at jeg synes Norrøna tyner snittet og formene på dressene sine litt mye mot det å se bra ut. Dette gjelder i stor grad skidressene og noen av de nye jaktdressene. Jeg vil ha klær med ok plass til noe under, men ikke minst så vil jeg ha en jakke som går godt under baken. Dette er utrolig viktig særlig om man beveger seg over tregrensa. Det er utolig udigg å lene seg godt fremover for å kjenne at nordvesten pisker oppover ryggen..

Link to comment
Share on other sites

Mitt inntrykk (som ikke bare er egen erfaring, men også baserer seg på kompisser) er at Norrønadressene varer lengst og det er jo viktig synes jeg med så dyre klær. Bergans synes jeg er litt lettere og bevege seg i (jeg er kort og kraftig). Hærkila dressen jeg kjøpte i fjor sommer er snart utslitt og det er for dårlig selv om jeg jakter mye!

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner hva du mener JohnMB, men som andre også skriver, komme i full jaktdress i over 20 grader da...... Svett og god ja!! :D

Det er jo ingenting i veien for å ta prøva i shorts og sandaler i juli, for så å ta et par raske testskudd med full jaktdress rett før jakta. Jeg føler nemlig at en del er veldig opptatt av at alle de andre skal se hvor fin jaktdress de har! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Polardego! I dag er du ingen dego, men en KONGE! Takk for tipset om Forelhogna.

Tok turen sporenstreks innom oslosportslager.no og kjøpte meg en hel dress Norrøna Forelhogna. Har ønsket meg den lenge, men har ikke tatt meg råd. Den koster jo normalt 7.500,-

Ifølge min svigerfar (som har over 150 elger på samvittigheten gjennom en helt jaktliv) er dette den beste dressen han noensinne har hatt.

Jeg har hatt en chevalier outland dress til nå.

Godt fornøyd, men har svingt motorsaga med buksa på. Bra å ha buksene på forsåvidt :) -Men ikke når jeg reiv opp gore-tex'en tvers over låret.

 

Noen griner på nesa over den bronze-fargen på Forelhognadressen. Men sannheten er at det er en mye bedre camo-farge enn den mer tradisjonelle militærgrønne..

Link to comment
Share on other sites

Vet at Bergans har minst like god service som andre ja, men klærne mine er så bra at de ikke har behøvd service på de årene jeg har hatt de. :wink:

 

Kvalitet er en ting, piggtrå er noe annet. :mrgreen:

 

Jeg har ikke noe erfaring med norrøna. Men jeg har bruker selv bergans passvik, Herkila extrem og sweadteam paclite til jakt. I tillegg til vadmel og forsvarets feltbukse.

 

Min erfaring er at både dermisax og Gt puster like dårlig og holder like godt tett. Gore-tex bråker litt mere mere mot mesh/nettingforet enn dermisax. Liker passformen til passvik veldig godt. Jakka er romslig med føles allikevel lett og smidig, lommene synes jeg er bra. Men savner en skikkelig fangstlomme nederst på ryggen. Til og kunne ha en ekstra genser og kikkertsikte i. Og til ekstra lufting på varme dager. Hetta er helt konge. Kommer godt med i pøsene regnvær og stivkuling. Buksa har et godt snitt. Men kunne tenkt med to like store lommer på låret i stede for den Peiler/gps lomma. på venstre lår. I tillegg noe litt kraftigere spenner og litt tykkere stramme reimer nederst som ikke går opp så fort.

 

 

Buksa liker jeg ikke fullt så godt - og særlig da strammingen nederst på beina, hvor det er en spenne, og ikke borrelås. Synes det er litt tungvint.

 

Da tror jeg ikke du har oppdaget hele bruksområdet til de spenne. Hvis du har et par skikkelig gore-tex støvler og strammer de godt. Kan du fint vasse med vann helt opp til buksesmekken uten og ta inn nevneverdig vann. Pluss borrelås og snø er sykt dårlig kombinasjon. På herkila buksene er det lagt inn to gummi striper på innsiden av bukse beinet. Og de har jeg til tider nesten brukt som vadere.

 

at folk kommer på oppskyting i Finnskogdressen kan vel kanskje ha noe med at de faktisk kommer til å bruke den når de skal jakte? Er litt forskjell å skyte med en tynn genser i pluss 20 grader enn i full jaktdress

 

Hvis du ikke greier og skyte prøva i t-shirt, og må ha på deg full jaktdress.

Synes jeg man har 3 valg.

1. Bytte til mindre kaliber.

2. Skyte mer

3. Slutte og jakte.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke greier og skyte prøva i t-shirt, og må ha på deg full jaktdress.

Synes jeg man har 3 valg.

1. Bytte til mindre kaliber.

2. Skyte mer

3. Slutte og jakte.

 

OT, men eg klara ikkje å la vera

Dette er tullsnakk :!:

Alle som har drive litt med baneskyting veit at ein må kle seg for å skyta godt på bane. 99% skyt liggande og standplassen er hard og kald. Ein gensar og ei god jakke hjelper på dette. Eit kleslag dempar og pulsslaga i børsa og tek opp litt rekyl. Til meir komfortabelt ein har det til betre skyt ein. Dei fleste skal ofte skyte minst 20 skudd (dei siste 15 obligatoriske + skyteprøven) Om du tykkjer det er macho å gjennomføre dette i t-skjorte så gjerne for meg, men eg vil gjerne at skyteprøven skal klarast på 1. forsøk, slik at køen går fort og vi funksjonærane når TV2 nyhetene. 20 år som standplassleiar på skyteprøvar har synt meg at dei ferraste som stiller i t-skjorte klarar dette...

Link to comment
Share on other sites

Ettersom både Norrøna og Bergans ble for kort i armene falt valget på Harkila Kebne.

http://www.harkila.se/garment/kebne.htm

 

Her går det litt fort i svingene ;)

Etter å ha sett på merkelappen viste det seg at settet heter Racoon ;)

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=13002&prodid=17502

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=13001&prodid=17506

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ikke annet enn at jeg prøvde det på en gang XXL hadde knalltilbud på settet (3 lapper for jakke og bukse). Synes jakken var alt for "stiv" og ukomfortabel, så anbefaler å stikke innom å prøve hvis du har mulighet til det. Vann- og vindtetthet og generell kvalitet er sikkert god, men som sagt, prøv det hvis du har mulighet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...