Jump to content

En som akkurat prøvde å lure meg..


TigerBlack

Recommended Posts

Har en tanfo-pistol som jeg skal selge og har lagt inn annonse på finn.no (og her på salgskammeret)

 

Tidligere ikveld fikk jeg en telefon fra en kar som gladlig ville by meg godt over forlangende pris for denne.. Jeg sa at det tilbudet var godt og ba han sende meg ervervelstilatelsen og overføre pengene via finn.no sikker betaling. Da sa han at penger var ikke noe problem og han ville overføre disse direkte, men han hverken hadde eller kunne få ervervelsestilatelse, men han betalte gjerne mer om jeg syntes budet hans var for lavt..

 

Jeg sa naturligvis at dette var fulstendig utelukket og avsluttet med det.. Det står klart i annonsen at ervervelsestilatelse må foreligge, og jeg har i noefall ingen som helst planer å risikere det hel*vete det blir ved å gjøre en sånn transaksjon/overdragelse

 

Jeg mener å huske at flere her på forumet har hatt tilsvarende opplevelser ved annonsering på finn.no og en ganske nylig.. Kan du hvis du ser dette sende meg en PM da jeg har ett par spørsmål.

 

Jeg tok en kjapp telefon til 02800 og tipset om hendelsen, jeg sporet opp telefonen vedkommende brukte og så at denne ikke tilhørte det navnet han oppgav..

Link to comment
Share on other sites

Som lovlydig våpeneier bør du anmelde forholdet! Vedkommede er helt klart er på jakt etter et ulovlig våpen, og bærer preg av å kjenne lovverket. Ulovlige våpen i hendene på slike personer skaper overskrifter i media, og vi lovlydige behandles gang på gang i samme lys!

 

Legg inn et tips hos politiet med telefonnummer og de personalia som vedkommede har oppgitt.

https://www.politi.no/tjenester/tips_politiet/

Link to comment
Share on other sites

En av våre brukere prøvde seg på meg for et par dager siden i forbindelse med en anonnse på en salongpistol jeg skulle selge. Han var helt klart på jakt etter "saker" som ikke var registrert!

Han ble hyggelig avvist, men jeg ble litt skeptisk :?

Ting blir jo litt vanskelig siden det er så lett å være anonym her på forumet! Jeg har ikke annet å gå på enn et nick som er helt intetsigene!

Link to comment
Share on other sites

Skulle selge en Colt 1911 for mange år siden. Jeg forlangte 5 lapper for denne. Da var det en som kontaktet meg på mail og var interessert i å gi meg det dobbelte om jeg solgte den uten papirer. Avviste han blangt og har heldigvis ikke hatt lignende tilfeller siden. Jeg ble veldig overrasket.....

Link to comment
Share on other sites

det er ikke ulovlige å ønske å kjøpe et uregistrert våpen.

 

Mulig det, men den vurderingen overlater jeg til politiet, så håper jeg det har konsekvenser for evt lovlige erverv av våpen.

 

Dersom noen her på kammeret forsøker å kjøpe våpen uten kjøpetilatelse så hadde jeg i tillegg tipset moderator.

Link to comment
Share on other sites

Hadde akkurat en prat til med politiet og de sa jeg måtte gjerne anmelde det, men det var tvilsomt at det var ett lovbrudd.

 

Vedkommende som ringte meg prøvde seg, men gitt at jeg avviste han blankt hadde jeg "gjort jobben min". Opratøren fikk telefon nummeret det ble ringt fra og alle opplysningene jeg hadde fått fra vedkommende og ville føre det i loggen som ett tips. Han mente at det var det ville være nok. Dette vurdert ifra at telefon nummeret det ble ringt ifra ikke var "gjerningsmannen" sitt.. det var registrert på en kvinne, og det var en mannsperson som ringte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel solgt en 10-15 håndvåpen på Finn. Det var nærmest uten unntak telefoner og ønske om jeg kunne "selge uten papirer" eller "kan du ikke miste den" ved de første anonnsene, selv om det ble presisert at det krevdes kjøpetillatelse.

I de siste salgene hadde jeg med teksten: NB! Har du ikke kjøpetillatelse eller kan skaffe dette, så ikke ta kontakt!!

Med denne underteksten har det blitt betydelig bedre.

Link to comment
Share on other sites

Som lovlydig våpeneier bør du anmelde forholdet! Vedkommede er helt klart er på jakt etter et ulovlig våpen, og bærer preg av å kjenne lovverket. Ulovlige våpen i hendene på slike personer skaper overskrifter i media, og vi lovlydige behandles gang på gang i samme lys!

 

Legg inn et tips hos politiet med telefonnummer og de personalia som vedkommede har oppgitt.

https://www.politi.no/tjenester/tips_politiet/

Jeg anmeldte 4 stykker som ville kjøpe min pistol på Finn.no uten løyve.

Har ikke hørt et pip fra onkel siden....

Link to comment
Share on other sites

Forsøk på å kjøpe våpen uten kjøpeløyve, er nok ikke ulovlig. Og derfor er anmeldelse heller ikke mulig.

Derimot er en bekymringsmelding til onkel, helt på sin plass når slikt inntreffer.

Man skal ikke skue hunden på hårene, de har det med å lagre info de karene. Og jeg vill alltid tro at alle slike forespørsler er av interesse, de sitter vel med muligheten til å kryssjekke slike tips.

Link to comment
Share on other sites

Forsøk på å kjøpe våpen uten kjøpeløyve, er nok ikke ulovlig. Og derfor er anmeldelse heller ikke mulig.

 

Det kommer helt ann på hva våpenet er tenkt brukt til. Vi lar det være opp til politiet å ta den avgjørelsen. Prøver noen å erverve ulovlige våpen bør det gis melding til politiet, de sitter kanskje på informasjon som gjør en slik opplysning svært aktuell.

 

Fra straffeloven:

§ 161. Med fengsel inntil 6 år straffes den som i den hensikt å begå en forbrytelse, anskaffer, tilvirker eller oppbevarer

 

a) skytevåpen, våpendeler, ammunisjon eller sprengstoff, eller

b) særlig utstyr for å tilvirke eller anvende slike gjenstander.

 

Under særdeles skjerpende omstendigheter kan fengsel inntil 10 år idømmes.

 

Medvirkning straffes på samme måte

 

 

§ 49. Strafbart Forsøg foreligger, naar en Forbrydelse ei er fuldbyrdet, men der er foretaget Handling, hvorved dens Udførelse tilsigtedes paabegyndt.

Link to comment
Share on other sites

Politiet henlegger anmeldelser på forhold som helt klart er ulovligheter (f eks volds og vinningskriminalitet) over en lav sko pga manglende kapasitet.

Du blir vel heller oppfatta som en kverulant om du bryr etaten etaten med slike "ikke ting"?

Link to comment
Share on other sites

Har et spørsmål angående dette med annonser på Finn, har ikke i fremtiden tenkt å selge mine våpen selv.

 

Men de som legger ut våpen for salg. Kan dere ikke skrive nederst på annonsen deres med disse ordene:

 

"Forsøk på bestikkelse eller spørsmål om salg av våpen uten ervervstillatelse blir tipset/meldt til Politiet omgående"

 

Det burde kanskje "skremme" dem litt så dere slipper sånne ubehagelige episoder :?:

 

Glenn Are Hovin

/Sekretær

Rena Pistolklubb

Link to comment
Share on other sites

Selv om politiet ikke kan gjøre noe ved slike forsøk er det likevel bra om folk rapporterer slikt. Dette er informasjon som politiet kan ha nytte av, hva om personen prøver å gå den lange veien for å få seg en "gønner"? Noen rapporter på slik oppførsel vil da kunne telle svært negativt.

Link to comment
Share on other sites

Der ett moment som vi kanskje ikke tenker på, og det er provokatører. En gang jeg var innom min lokale pusher, og stod og pratet med han , ringte telefonen. Og jeg hørte at karen bak disken i våpenbutikken svarte " jaha" og " neida" noen ganger, før han sa "takk for i dag" og la på. Han fortalte at fyren i andre enden hadde spurt mange tvedtydige spørsmål, som blandt annet kom inn på dette " hvor nøye er du på dette med papirer da?".

Våpenhandleren trodde rett og slett ikke at kjeltringene der ute som trenger våpen til neste 7-Eleven ran var så dumme som denne karen i telefonen hørtes ut til å være, men helte mer til at han trodde det var en journalist som prøvde å lage en "story".

Det er en virkelig mulighet som vi må være våkne for.

Link to comment
Share on other sites

Forsøket er ikke ulovlig, men om det blir et reelt salg, er både selger og kjøper skyldige til straff.

 

Med et konkret tips, vil det kunne lagres og få følge for den, som forsøker seg på ulovlighet, ved seinere søknad, evt. kunne gi en ekstra dråpe i "glasset" slik at det evt kan foretaes ransaking mot vekommende.

Link to comment
Share on other sites

@Robinson

 

Ja jeg ser poenget ditt der ,men jeg tenker ikke akkurat om det er en jurnalist som ringte meg eller ikke. Og i noe tilfelle så vil jeg behandle denne typer henvendelser på samme måten i framtiden.

 

Jeg har jobbet ved SAS Norge/SAS sitt kundesenter i over 10 år som kundekonsulent og har med tiden utviklet ett ganske godt øre for høre etter små tegn på hva personen i andre enden tenker og er ute etter. Måten en person prater på og ordlegger seg sier veldig mye om vedkommende ,jurnalister prøver seg på oss med ugjevne mellomrom og når en vet hva en skal høre etter så er det ganske enkelt å plukke dem ut. De er flinke til å legge samtalen i en viss retning, og ofte avslører de seg selv med at de gir ut informasjon til meg på en "avhørende" måte som kjennetegner jurnalister. Dette individet jeg prata med anser jeg sjansen for å være en jurnalist som minimal.

 

Når jeg får en samtale i jobbsammenheng og ellers går dette av seg selv og jeg har tenkt mye på samtalen de siste par dagene og analysert stemmen jeg hørte. Jeg har kommet fram til at vedkommende var en mannsperson i tidlig/midten av 20 årene. Han prata utydelig, og ordla seg på en slik måte at jeg tviler sterkt på at det er en person med noe høy utdannelse. Måten han prøvde å manipulere meg på var veldig "rett på" i det at han ville gladlig gi meg mere penger for å få overta våpnet. Slik humøret hans endret seg og han ble redd når jeg i det heletatt nevnte politiet forteller meg at det er en som har veldig negative følser med politimyndigheten. Det at han spurte om det fulgte med noe ammunisjon og at han ikke trengte så veldig mye er vel det som skremmer meg mest. Han viste tydlige mangler om grunnleggende regler mht anskaffelse av våpen/ammunisjon da han ble overasket over at han måtte ha våpenkort for å få kjøpt ammunisjon.. Det at når jeg spurte hvordan han skulle skaffe ammunisjon til denne fikk jeg til svar at "det ordner seg" bare styrker det at jeg regner med at dette var en person med ikke-hederlige intensjoner.

 

Har nå hatt over 500 visninger av annonsen min på en drøy uke ,men ingen henvendelser av den seriøse sorten. Bare dette individet som ikke hadde rent mel i posen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var innom M. Landrø for et par år siden da det kom inn 3 stk som ihvertfall ikke var etnisk Norske, som så på noen pistoler. De spurte litt og selgeren sa : Jada, klart dere kan få kjøpe......hvis dere har kjøpetillatelse.

 

Plutselig skjønte de 3 ingen ting, og Norsk ble vanskelig.

 

Selger oppførte seg veldig proffesjonelt og sa at de måtte være medlemmer i skytterlag og alt det der.

 

Så de gikk :)

 

Kanskje noen fake annonser på Finn er lurt. Så kan man lure frem noen banditter og la polisen få dem ? Litt cowboystyle, men hva om de virkelig får kjøpt et skarpt våpen via Finn da, og et esel som synes litt ekstra penger frister.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den som tror tips om ulovelig kjøp/salg/besiktigelse av våpen nødvendigvis får onkel til å lette på øyelokket tar feil.

 

En bekjent av meg tipset politiet om at en mentalt ustabil person, som gjentatte ganger har utøvd vold i nære relasjoner, hadde skaffet seg en illegal pistol. Politiet har så langt ikke foretatt seg noe, til tross for at vitner også kunne bevitne forholdet.

 

En bransje tilknyttet person tipset politiet om at det der og da, foregikk omsetning av håndvåpen i kvanta på en gitt privat adresse. Våpen som skulle ha vært destruer, men kommet på avveie. Politiet foretok seg ingen ting, men ringte tilbake to uker senere.

 

Derimot så ble politiet tipset om at en tideligere politiker hadde solgt et håndvåpen til en annen politiker som følte seg forfulgt, og trengte pistolen til beskyttelse imot politiet.

Da var det full pakke med bevæpnet aksjon og hele greia.

Link to comment
Share on other sites

Det er når man leser sånt at man veit hvilket land man er i :evil::evil::evil:

 

Dem tar bare de som dem klarer å hanskes med uten å risikere noe. Derfor er dem etter oss skyttere og jegere. F.eks en 15 år og 11.5 mnd. gammel ungdom som kjører moped litt før han har lappen, men som aldri har kjørt uaktsomt eller noe. Dem bare tropper opp på skolen, lusker rundt og sjekker alle sykla....dette har jeg sett med egne øyer på 2 forskjellige vgs....den ene på 90 tallet, hvert år i 3 år, og den 2. på 2000 tallet. Dem utgjør jo også en enormt "stor fare" mot politiet :shock::arrow:

Men jeg synes virkelig at dem kunne bruke skattepenga mine på dem som skader og dreper folk jeg, og latt oss ærlige få gå i fred...men det blir nok bare med drømmen.... :roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

kjører du moped nåt du er 15 år og 11,5 månder gammel er du ikke ærlig (I den forstand at du er lovlydig)

 

Har fått en hendvedelse på compacten med spørsmål om salg uten papirer og en henvedelse fra en jeg tror er han .22 duden på revolver.

 

Jeg skriver konsekvent ikke at det kreves papipier når jeg legger ut våpen for salg. Det er lovpålagt, om nisser ikke skjønner det, får onkel få tips.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...