Jump to content

Skottland mars 2010, NÅ FILM


Roe

Recommended Posts

Da har jeg vært på tur hos ESKDALE WOOD & WILDLIFE MANAGEMENT og hjulpet til med avskytningen av rå-geiter.

Kortversjonen av turen er:

Stor gjensynsglede med bikkja Rockie :D .

Første uke pent vær med mange dyr skutt, andre uke elendig vær med nesten ingenting sett . Avsluttet med knallvær siste dagen og så 18 dyr.

Superfornøyd med min Sako Forester 243 win som skyter Hornady 87gr Vmax kule, den leverte 17 dyr klokkerent til kjølerommet. Det var kaldt, men med godt utstyr er man likevel fat'n happy på tur.

Her er et lite bildesammendrag:

 

Værhanen på Fingland, lurt å ta en kikk på denne før man reiser ut så man ikke ankommer jaktstedet med vinden i ryggen.

normal_IMG_2514_dz.JPG

 

Terrier-bastarden Rockie i kjent positur på post. Hans lojalitet er absolutt så lenge du har forankret ham med tau. Når han begynner å gløtte bort på deg kan du være sikker på at han ser etter en mulighet til å stikke, og båndet ankres i ryggsekken min :wink:

normal_IMG_2564_dz.JPG

 

Her er vi på post i vinden. Har utrolig hjelp av bikkja, spesielt i skumringen eller skogen hvor han peker viltet for meg. Hadde endel dager med sterk og kald vind, og da er det nytteløst å sitte på åpne poster som dette - dyra kommer rett og slett ikke ut.

normal_m_Rocky_%281%29dz.JPG

 

Trekker da så langt ned i skogen jeg kan og inn på de skjermede oasene. Sjansene for at noe kommer ut er langt større da, men du ser samtidig et meget begrenset område.

normal_Steingjerde_post_%282%29_dz.JPG

 

Slik var terrenget når jeg ankom, passe kaldt og fortsatt mye snø.

normal_Landskap_%284%29dz.JPG

 

normal_Landskap_%285%29dz.JPG

 

normal_Landskap_%286%29dz.JPG

 

Etterhvert forsvant snøen ganske raskt og temperaturen lå stabilt på plusssiden.

normal_Landskap_%287%29dz.JPG

 

normal_Landskap_%288%29dz.JPG

 

Hadde også endel regn (som vanlig). Har anskaffet en Helsport poncho og denne har helt erstattet Jervenduken for meg. Bedre passform for postering og halve vekten. Her lagt over en grein som tak.

normal_Poncho_posten_%281%29dz.JPG

 

Hadde også endel tåke, den kommer som regel ganske fort.

normal_Landskap_%283%29dz.JPG

 

Noen minutter etter bildet over...

normal_Landskap_%281%29dz.JPG

 

Vanskelig å få noe vettugt ut av slikt vær, her står allerede hjorten og kiker på meg. Kan du se den?

normal_Landskapdz.jpg

 

Visibility NIL. Ikke annet å gjøre enn å vente og håpe at solen brenner igjennom. Hadde 3 slike dager :(

normal_Riflen_%282%29_dz.JPG

 

Trefoten min var som vanlig med. Denne bruker jeg når lendet ikke gir god nok støtte for tofoten eller jeg må skyte fra en høyere stilling. Også utmerket støtte for kikkerten når noe på lang avstand må identifiseres.

normal_Riflen_dz.jpg

 

I år tok jeg også med en pølle fra Magne Landrø og brukte denne som backrest. Den er fylt med små kuler (isoporliknende materiale) som gir det meste av egenskapene til sand uten vekta. Dette er et meget praktisk hjelpemiddel for presisjon.

normal_backrest_dz.jpg

 

Her er forresten resultatet av HIVIS prosjektet mitt - du kan lese rattet selv i absolutt siste rest av skytelys.

normal_HIVIS_dz.jpg

 

På dagene hvor det var mye vind bedrev jeg tiden med blinkskyting over dalene, og da gjerne ut skoggater for å trene på "delvis vind" i prakis. Tommelfingerregelen "1/2 effekt ved vind kun i andre halvdel" stemmer sikkert i et matematisk vakum, men i praksis gav 2/3 effekt slike resultater. Ca 450'ish meter, vindstyrke 7-9 msek og skjøt ut en skoggate de første 200 meter og siste halvdel over åpen dal.

normal_Skyting_over_dal_450_ish_%282%29_dz.JPG

 

Bakken var bunnfrossen og kula stoppet allerede i overflaten.

normal_Skyting_over_dal_450_ish_%281%29_dz.JPG

 

Heldigvis var det god utgang på dager med fint vær og jeg så jevnt over 5-8 dyr på hver eneste tur.

normal_Felt_dz.jpg

 

normal_IMG_2473_dz.JPG

 

Bruker Hornady 87gr Vmax i min 243, skytes ut i ca 950 msek. I følge den etablerte teorien skal denne kula være ubrukelig på matvilt. Har skutt rundt 30 rådyr på forskjellige avstander nå, og jeg synes den oppfører seg meget bra. Så snart jeg fikk tillit nok til kula til å ramme skulderen har alt falt klokkerent på plassen uten utras. Pen åpning og gjennomskudd hver eneste gang uten at jeg har funnet splinter eller sekundærhull i bukhulen. Ved hodeskudd er effekten ganske grusom og langt mer destuktiv enn jeg er vant med. Klikk på linkene og du vil se hva kula gjør med rådyrskrotten - effekten er ganske uniform.

 

LINK VISER VMAX SKUDDEFFEKT

 

LINK VISER VMAX SKUDDEFFEKT

 

LINK VISER VMAX SKUDDEFFEKT

 

LINK VISER VMAX SKUDDEFFEKT

 

LINK VISER VMAX SKUDDEFFEKT

 

LINK VISER VMAX SKUDDEFFEKT

 

Bruker en Atec demper på rifla. Siden forrige tur har denne blitt lakket med grønn Duraheat. Dette mest av forfengelighet da jeg ikke liker sorte våpen med mindre det er blånering. Som vanlig sitter lakken godt der overflaten er skikkelig preparert, men slipper fort der det ikke er pusset skikkelig ned først. Duracoat er ikke et "panser-produkt", men synes det sitter godt. Slitasje dukker opp der blåneringen normalt slites på riflene mine, men i det store og hele er overflaten fullstendig vedlikeholdsfri. Bruker absolutt ikke olje unntatt på bolt og pipepuss.

Har nevnt det før, men nevner det igjen: Korte piper og dempere har kommet for å bli på mine våpen. Ingen praktisk forskjell på skyteresultatet, men lite rekyl, mye mindre smell og vilt som støkkes lite. Fikk ingen double eller triple på denne turen, men det var stort sett fordi det var en bukk som sto igjen etter første skuddet. Høydaren var en bukk 20 meter unna som tittet forvirret rundt seg uten å skjønne helt hva som hadde skjedd.

normal_Utstyr_%283%29_dz.JPG

 

Jeg kjøpte dette beltet fra Cabelas en gang i tiden og er meget glad i det. Det er en "Upland bird half-vest". I viltlomma bak legger jeg en sitteplate, venstre lomme har slakteutstyret og høyre ammunisjon og kamera.

normal_Utstyr_%284%29_dz.JPG

 

Sitteplaten kjøpte jeg en gang på Jaktdepotet og det er rett og slett et supert produkt. Du blir rett og slett en bedre jeger når du kan sitte godt, tørt og varmt.

normal_Utstyr_%285%29_dz.JPG

 

Ryggsekk er Forsvarets 35-40'ish liter stridssekk produsert av Bergans. I denne har jeg alt jeg trenger for å være fat'n happy som jeger: Liggeunderlag, Helsport regnponcho, Magne Landrø pølle som backrest, tykk fleecegenser, votter, trefot. Skal jeg overnatte ute finnes i tillegg en MSR primus m kokekar, mat/drikke og en Jervenduk.

normal_Utstyr_%286%29_dz.JPG

 

Fat'n happy i skitværet. Er været bedritent må du kle deg for å kunne jakte skikkelig. Du MÅ kunne betjene optikken og ha roen til å søke av området systematisk igjen og igjen og igjen. Klær produserer ikke varme, de reduserer kun varmetapet ditt, så skalk lukene så snart du er under svette-terskelen og åpene alt når du skal bevege deg igjen.

normal_IMG_2558_dz.JPG

 

Den kaldeste biten av oppholdet var faktisk inne på Fingland. Skotske steinhus er skikkelig kalde. Sitter her med doble ullsokker, stilongs og vadmelsbukse, ulltrøye, ullgenser og tykk fleece og det er rett og slett hustrig! Hoppet tidlig i køya hver eneste kveld, rett og slett for å komme under varme dyna... :o

normal_IMG_2552_dz.JPG

 

Alt i alt en tur jeg var meget godt fornøyd med.

Video dukker opp etterhvert, mitt trofaste Canon G9 kamera kreperte på denne turen så det blir et lite opphold i videoblogen min nå. Har dog materiale til 2-3 blogs som jeg begynner å arbeide på i neste uke.

Sako riflen er nå solgt, og jeg skal kaste meg rundt med neste prosjekt: 6,5x284 i 20" pipe...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her skulle en hatt en "applaus" smiley.....klapp klapp klapp!

Ser frem til dine tråder, og du leverer som vanlig.

 

Bare ett lite spørsmål, hvorfor har du "sladdet" bildene ifra brystkorgen?

Har Kammeret blitt så urbanisert at vi ikke tåler å se inn/utgang etter kuler i en dyreskrott?

 

Ser frem til fremtidige reportasjer med 6,5x284-en med "stuttløpet". :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Meget bra jakthistorie ja. Det blir og litt sånn "faen at en aldri får ut fingeren og drar til utlandet", men dette er vel uansett forbeholdt eliten?

Inspirerende og informativt. gid det var flere sånne.

 

Så gleder jeg meg og til neste prosjektet ditt - mitt 6.5-284 løp er sånn passe på utgående og jeg lurer på hva som kommer next. Kaliberet blir 6.5-284, men både løpsprofil og lengde er i uvisse.

Om du vil eksperimentere med løpslengder og hastigheter, så kan du egentlig få låne både børse og baufil (noen som har et håndholdt kroningsverktøy i 6.5 å låne bort?) Jeg hadde tenkt å gjøre det selv, fikk aldri tid, men det kan jo enda skje?

Ser uansett fram til video av skyting i tusmørke med 20" løp og 60 grs MRP2...

Teoretikerene mener her at en vil få for høyt munningstrykk og at dette vil gå ut over presisjonen, i praksis, hvem vet?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja, se der ja.... Fikk nå et mye mer nyansert bilde av V-max. Tidligere bilder her på kammeret har kun vist kråker skutt med denne kulen, og da fikk jeg inntrykket av at denne kulen slettes ikke kunnne brukes på noe som helst som skulle spises.

 

Får du ikke veldig mye vindavdrift med en så lett kule?

 

Takk for at du tar deg tiden til å legge ut slike rapporter, de er rett og slett en glede å lese!

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Fikk nå et mye mer nyansert bilde av V-max.

 

(host,kremt)

Jeg har litt erfaring med V-max kula på jakt :wink: . Det er mange som tror at det blir splatt uansett.

Men hvis avstand er litt mer enn normalt, så kula får "roet" farten så vil den oppføre seg omtrent som std.jaktkule.

Hvis du derimot skal avfyre et skudd på kort hold, så er skuddplassering avgjørende! Da kan det fort bli litt "graps" ved "feil" plassering.

 

Uten å bli missforstått nå, så vil jeg nesten si at du må vite hva du holder på med :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mange takk for interessen, var som sagt en god tur.

 

Bare ett lite spørsmål, hvorfor har du "sladdet" bildene ifra brystkorgen?

Har Kammeret blitt så urbanisert at vi ikke tåler å se inn/utgang etter kuler i en dyreskrott?

 

Ingen annen grunn enn egen estetisk sans; liker flott natur og flott vilt og generelt gode minner. Blod, gørr og slakteavfall er ikke min greie selv om jeg er veldig interessert i om kula gjør jobben skikkelig.

 

... men dette er vel uansett forbeholdt eliten?

Inspirerende og informativt. gid det var flere sånne.

 

Ser uansett fram til video av skyting i tusmørke med 20" løp og 60 grs MRP2...

Teoretikerene mener her at en vil få for høyt munningstrykk og at dette vil gå ut over presisjonen, i praksis, hvem vet?

 

Nei, å jakte på www.eskdalewildlife.com er en av de rimeligere plassene og en av svært få tilbydere som lar deg jakte på egen hånd.

Lading av 6,5x284 blir det Mildot her på forumet som skal stå for. Er nepe på utvikling av ladinger og er takknemlig for at noen som kan det var villig til å gjøre det for meg. Med 6,5x55 kjører jeg alltid N15 og litt under maks som står på boksen.

 

 

Får du ikke veldig mye vindavdrift med en så lett kule?

 

Av 6mm jaktkuler som kan skytes i et løp med 1:10 twist er 87gr Hornady Vmax en av de aller beste. Med Bc 0,4 oppfører den seg som en 308 mtp vindavdrift og innenfor 500m er den helt grei.

 

 

Og om noen lurer på om jeg gruer meg til uke 20, så gjøre jeg ikke det...!!

 

Kommer vel snart video etterhvert på blog'en. Har filmet noen endel bukker, noen av dem skikkelig gromme.

Link to comment
Share on other sites

Takk for enda en fin sak. :D

 

 

 

Jeg har litt erfaring med V-max kula på jakt :wink: . Det er mange som tror at det blir splatt uansett.

Men hvis avstand er litt mer enn normalt, så kula får "roet" farten så vil den oppføre seg omtrent som std.jaktkule.

Hvis du derimot skal avfyre et skudd på kort hold, så er skuddplassering avgjørende! Da kan det fort bli litt "graps" ved "feil" plassering.

Muligens litt OT, men ikke helt: Jeg har oppfattet det slik at Sierra's lette Varminterkuler er mer eller mindre samme greia som Hornady's V-max. Har dere brukt denne også, eller vet dere om den funker?

 

Tillegg: Nå ser jeg at det er en 87gr V-max som brukes her, og det er jo ikke av de aller letteste kulene. Er det den som brukes? Hvilken vekt brukes i seksåenhalv?

Link to comment
Share on other sites

Hvilken vekt brukes i seksåenhalv?

 

Siden styret har gått "OT", så tar jeg meg friheten til å fortsette :wink:

 

120 Bal.Tip

120 A-max

123 A-max

140 A-max

 

De 3 første i 6,5-47 & 6,5x55. Den siste i 6,5-284. Selv om 140A-max er brukt med meget godt resultat i 6,5x55 også :D

Link to comment
Share on other sites

Da var filmen ferdig.

 

Endte faktisk opp med 20 minutter ferdig film denne gangen til tross for kun 1 kamera. Likevel, hakket den ned til youtube's påkrevde 10 minutter. Ser det gikk litt fort unna, så filmen havnet i feil bloggmal og klippinga var ikke den beste... men jeg har anna å gjøre i påska.

 

Link to comment
Share on other sites

Det og komme over "Bloggen" i ny og ne har blitt et høydepungt her på Kammeret.

Tusen takk til Roe som gjør så mye for og underholde oss andre.

Dette er informativt og veldig inspirerende.

Supre saker Roe :D Keep up the good work.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...