Jump to content

Er 378 Weatherby Magnum Død ?


S.O.N

Recommended Posts

Har siklet på noe spesielt som f.eks 378 Weatherby Magnum.

Når jeg ser etter kuler, så finner jeg så å si ingenting. Er det jeg som ikke kan lete, eller er

dette kaliberet så og si dødt ?

 

Hvordan er f.eks 30-378 eller 338-378 til sammenligning ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg får fram 1207 m/s med 122 grs MRP2 (104% hylsefylling) og 68 bar over max... Man får ikke så voldsom fart med de lette kulene med så mye krutt. Jeg får over 1000 m/s med 45 grs krutt i 308win, denne patronen brenner 80 grs mere krutt og man får knapt ut 200 m/s mer... Det er med de tunge kulene man får fart (i forhold til andre patroner i samme kaliber..)

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig med at 30-378 er en kruttbrenner. Ikke mye ekstra å hente der. Lader for en venn, max 150 skudd i året. Denne børsa har rekyl demper/smellforsterker og er helt hyggelig å skyte med. 378Wbm er jeg blitt fortalt dytter verre og kjappere enn 475AM(460wbm hylse) som jeg har brukt litt sjøl.

Skulle jeg anbefalt noe, måtte det bli 378Wbm. Denne har alt! Høy morro/spennnings faktor.

Er du uendelig mer enn normalt interssert, dukket det plutselig opp en dårlig ide. Så et 30 br løp på kjøp og salg, med 1-18 i stigning. Kamre om til 30-378wbm! Med en slik stigning kan det vel hende at du klarer å hastigheter ala Roy Weatherby

og beholde litt levetid på pipa(regner med at du har lest historien om 30-378).

Link to comment
Share on other sites

På generelt grunnlag har vel mange beltehylser (og Weatherby?) gått inn i solnedgangen etter at det dukket opp en masse belteløse magnumer som er både raske(re) og (mer) presise?

 

Når det er sagt vil .378 alltid være en kuriositet, og ha et visst sus over seg!

 

Har du lyst på patronen så skaff deg den, har man lyst har man lov! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et 375H&H løp til Blaseren nå, og har hatt flere 375 før. Blant annet en 375 Weatherby, som er en 375H&H skyteformet til større hylsekapasitet. Mer fart og mer kraft i begge retninger med denne. Ikke på 378 nivå, men et sted mellom 375H&H og 378. For min del har jeg kommet til at jeg tror ikke det er noe en 378 kangjøre som ikke en 375 H&H kan gjøre. Dette blir jo smak og behag da, men man får myyyye mer rekyl, og jeg venter spent på argumenter for at man får myyyye bedre terminalballistikk (drep :wink: ). Man får flatere kulebane, men hvor mye dreier det seg om? La oss se litt på forskjellene slik det ser ut i PCB. Jeg velger (tilfeldig) 300 grains woodleigh FMJ kule med BC på rett over .300 innskutt på 100 meters hold. I 375H&H kan man lade den til omtrent 2650f/s (807 m/s), i 378wea til omtrent 3100f/s (950m/s) Dette er omtrentlige hastigheter slik jeg fant dem her http://www.accuratereloading.com/378wby.html

:arrow: 375H&H 15cm fall til 200 meter, 55cm til 300 meter.

:arrow: 378wea 10cm til 200 meter, 37cm til 300 meter.

 

Innenfor normale jaktavstander er det altså snakk om, i mine øyne, helt marginale forskjeller i kulebane mellom de to kalibrene. Man kan også argumentere for at med de nye superkulene som har kommet i dag kan man gå ned i kulevekt i 375H&H og få samme effekt, men for sammenligningens skyld er det brukt samme kule i standardvekten 300 grains her.

 

så kommer neste spørsmål, blir det bedre terminalballistikk med 150m/s øket utgangshastighet? Mon det. Jeg har ikke sett noen tester som indikerer det. Jeg har lest om PH'er i Afrika som lader ned hastigheten på sin 375H&H for å få bedre penetrasjon. Man ønsker ikke en "varmint" effekt ved at kula river mye ved anslag, når man jakter på stort vilt. Så utfordringen er: Kan noen dokumentere øket penetrasjon ved øket hastighet, ut over det 800m/s som 375H&H gir?

 

Uansett hvordan man snur og vender på det, den litt flatere kulebanen og mulige økete penetrasjonen betaler man for ved en sinnsyk økning i rekyl. Og det er en "vond" rekyl slik jeg opplever den. Jeg vil mye heller ha det tunge skyvet fra en 500, enn det kjappe smellet i skuldra fra en 378. Det gjør noe med min skyting ihvertfall... Og, som sagt, jeg synes ikke man får særlig mye igjen for det.

Link to comment
Share on other sites

Er forsåvidt enig med Skaubjønn i at det er nok ikke mye en 378 kan gjør som man ikke greier med en 375, men likevel har den like mye anslagsenergi på 100 meter som 375 har ved munningen :mrgreen:

Hadde en slik i 2004, men solgte den da den ble uhånderlig for meg i den grad at jeg ikke greidde å skyte presist med den pga uhorvelig mye og vond rekyl :oops:

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er vel mer hva man kan bruke denne anslagsenergien til. Jeg mener, T-rex er jo utdødd... Til vanlig storviltjakt menerjeg man ikke kommer lenger med 378. Elgen kan ikke bli mer død enn død, og 375H&H er overkill så det holder på elg. En 375H&H skyter gjennom en bøffel på langs med gode kuler. Så blir det elefant da, som 378 eventuelt skal være bedre på? Det vil vel si dypere/sikrere penetrasjon av skallen, vel? Jeg har som sagt ikke sett noe som indikerer at øket hastighet ut over 800m/s gir mer penetrasjon.

Link to comment
Share on other sites

Angående inntrenging og hastiget:

 

Når man skal bruke helmantel på tykkhuder er det mange erfarne jegere som mener man bør ha maks 2300fps for å være sikret en rettlinjet penetrasjon, og at ikke kula skjener. 2800-2900fps er i den sammenheng for mye..

Man skal også ha en veldig hard blyspiss før man får vesentlig dypere inntrenging i vilt med økt hastighet. Kula kan også åpne seg for fort, og inntrenging kan bli redusert!

SD teller mer enn hastighet mtp inntrenging, så man kan oppnå en høyere SD ved å bruke tyngre kuler med samme fart. Nå er 300grs kula i .375 "lang nok" fra før, så en 350grs gir neppe noen fordel.

 

Jeg ville mye før hatt en .375 H&H etter elefant, enn en .378Wby...

 

For meg er det moro-faktoren som gjør slike kalibre interessante!

Link to comment
Share on other sites

Nå synes jeg denne debatten har fått en meget snevert fokus kun på inntrengning.

Å ignorere hastigheten og økt sjokkvirkiningen tror jeg blir litt feil.

At 378'n er en potent patron, for den som håndterer den, er det liten tvil. De som ikke håndterer den vil gjerne påpeke alle dens svakheter. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nok dradd debatten ut av morro-å-ha og over i hva-gjør-den-egentlig. Beklager hvos det ble kjedelig, men jeg har hatt en del forskjellige grovkalibre selv, den siste jeg solgte var en 458Lott. Fantastisk gøy kaliber (mye heller en slik en en 378!) men den ble rett og slett lite brukt både på banen og på jakt, i likhet med de andre grovsakene. Men ok, jeg vil fortsette å være kjedelig Buster. Du skriver at øket hastighet og øket sjokkvirkning er to fordeler. Vel, hva er fordelene med øket hastighet om det ikke er flatere kulebane og bedre penetrasjon? Det jeg ikke har berørt da er sjokkvirking. Jeg må si at jeg er mer og mer skeptisk til dene sjokkvirkningen jeg! Elgen dør som følge av blodtrykksfall til hjernen, eller at deler av sentralnervesystemet er satt ut av spill. Sjokkvirkning betyr vel at man skal kunne slå dyret ut uten å komme borti sentralsnervesystemet, men fordi den høye hastigheten gir hydrostatisk sjokk, http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrostatic_shock Jeg tror dette er mulig med mindre dyr. Jakter man bøffel eller elefant tror jeg ikke man kan satse på hydrostatisk sjokk, det blir god plassering av en kule som går dypt nok til å sikre blodtrykksfall, eventuelt sette sentralnervesystemet ut av spill, som blir oppskriften. Som vil si tilstrekkelig penetrasjon på et godt plassert skudd.

Også i hjemlige forhold tviler jeg på at man ser stor forskjell. En død elg er død, om det er en 6.5 kule som spjærere lungene dens, eller en 375 i 800m/s eller 950 m/s, eller en 458 kule. 6.5 kula er mye mer marginal, rett og slett fordi det ikke skal så store hindringer til før den ikke når frem til lungene. Man må altså ha et helt rent skuddfelt, da er 375 kula bedre. Er den bedre i 950m/s enn i 800m/s? Neppe. Setningen "Use enough gun" faller meg i hu. Det er viktig å bruke nok, og altså ha noe å gå på. Og man kan fint skyte rådyr med 375 (har gjort det), man må bare være klar over at det aller meste av energien ligger igjen i lyngen på andre siden av dyret.

 

Tilbake til morrofaktor. Jeg synes det er gøy når det river litt i skuldra. Jeg skyter rimelig bra med tunge kalibre, har jo gjort det en del. Men det kjappe rekylen fra 378 ødelegger gleden for meg, og jeg skyter hurtig på meg en solid "flinch" som det heter på nynorsk. Det gjør jeg ikke med 375H&H, eller 458 i bedagelig hastighet. Det er sikkert mange som håndterer en 378 uten å nappe skuddene, eller parkere børsa i våpenskapet en stund til den blir solgt. Men, det er også mange som ikke har glede av å skyte med 378. Omløpshastigheten på disse kalibrene er relativt stor... Synes det er på sin plass å be trådstater prøve noen skudd med en 378 før du investerer i en selv.

Link to comment
Share on other sites

På generelt grunnlag har vel mange beltehylser (og Weatherby?) gått inn i solnedgangen etter at det dukket opp en masse belteløse magnumer som er både raske(re) og (mer) presise? :

Hvem belteløs stiller opp mot denne 378 ?

 

Det mest eklstreme beletøse jeg har sett tror jeg er den Lapua magnum, men den er vel i 338. Kan den sammenlignes med 338-378 ?

Link to comment
Share on other sites

...... Synes det er på sin plass å be trådstater prøve noen skudd med en 378 før du investerer i en selv.

Dette er en glimrende ide. Vist jeg kan få avtale med noen utpå våren å prøve 10 skudd oppe på løvenskjold, så betaler jeg for det. Send PM så man kan avtale etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Var ikkje det dette kaliberet dei plagast med å lade til i våpenjournalen i si tid? på sikkre ladninga fekk dei eit voldsomt overtrykk berre tempraturen steig 1grad...

Det var ein som hadde ein wetherby for nokre år sidan på på bana vår,det eg hugsar best var

smellen (rekyl dempar), rekylen og ein totalt håplaus stokk for slike kaliber :roll:

Link to comment
Share on other sites

På generelt grunnlag har vel mange beltehylser (og Weatherby?) gått inn i solnedgangen etter at det dukket opp en masse belteløse magnumer som er både raske(re) og (mer) presise? :

 

.300 Weatherby magnum er ikke på vei inn i noen solnedgang, i hvertfall. Jeg vet ikke om noen belteløse magnumpatroner som er mer presis enn den. Ikke er det vel særlig mange som nevneverdig raskere heller.

Link to comment
Share on other sites

.378 Wea'by er nok litt spesiell, men det blir vel litt fjollete å avskrive den som unødvendig. Større plainsgame på lengre hold nyter godt av den økte anslagsenergien og sjokkvirkningen, ikke minst gir dette ofte kortere fluktstrekninger.

Den er nok ikke ideell for de fleste, men må alle patroner være det?

Link to comment
Share on other sites

Truls:

 

Hvorfor skal jeg kjøpe meg en .300Wby når jeg kan få meg .300RUM?

 

Har selv en Rem .300WinMag og synes beltet er noe f... dritt. Er frista til å brotsje den opp til .300RUM, men synes at winmagen har litt mer hensiktsmessig levetid på løpet..

Weatherbybørsene imponerer meg ikke, og jeg synes de har verdens styggeste stokker. Den monte-carlo stokken får meg til å grøsse. Og hva skal jeg med 9 (!) låsklakker når to gjør akkurat samme nytten?

Kort hevarmsløft har en pris på at det blir tyngre enn langt hevarmsløft, dvs større bevegelse i børsa når man repeterer. Ser ikke helt den store fordelen med det der korte hevarmsløftet. Har til gode å se et kikkertsikte som ikke kommer lavt nok ned uansett.

 

Beklager at dette ble veldig off-topic.

 

Når det gjelder .378Wby så har den sikkert en spektakulær virkning på "vanlig" hjortevilt, bjørn etc som er mykere (mer vann) i kroppen der hastighetssjokket vil gjøre seg gjeldende i større grad.

 

Som tidligere nevnt mener jeg morofaktoren må få veie tyngst her, så klem til å realiser en drøm - det vil du aldri angre på!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kiwi: Jeg snakker om kaliberet, ikke børsa 8)

Forresten skjønner jeg ikke hvorfor enkelte har så innigranskauen mye imot magnumbeltet? Nå har jeg ladet og skutt tusenvis av skudd med .300 wby mag i flere år, og aldri - ikke én eneste gang - irritert meg over magnumbeltet. Men for fankern, folk irriterer seg jo over fluer i lufta og kvinner i trafikken også.

Link to comment
Share on other sites

Hehehe, enig Truls! Har selv ladet flere hundre patroner i 300 WinMag og magnumbeltet har aldri plaget meg, da er det langt værre med f.eks S&B hylser i 6,5x55 :lol:

Syns ikke det har kommet noen gode argument imot å kjøpe seg en 378WBY sålenge man er sikker på man har lyst på den og kan håndtere rekylen, jeg innrømmer glatt at jeg var redd den rifla :oops:

Link to comment
Share on other sites

.........en 460 sier fra den og, men rekylen blir mere tung og lang.

Lå det et lite signal her om at 460 wby er noe mere håndterbar ?

 

Det er MERE rekyl i en 460, men den føles litt tregere. Men du får vondere i hue etter noen skudd, etter å bli skikkelig ristet hver gang det smeller. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Jeg har eid en orginal delux weatherby i dette kaliberet for mange år siden. Det ble aldri skutt dyr med denne, skytteren klarte ikke å håndtere rekylen som var kjapp som en 300 Magnum, men med laaangt større trykk bakover.

 

Jørund lien hadde en reportasje i Våpenjournalen (Mener jeg) og børsa ble kjøpt på bakgrunn av dette.

 

Slik jeg ser det er dette patronen for den som vet han håndterer mye rekyl uten å la seg affisere av slike bagateller. Jeg ser fortsatt på den som en ideel patron til alt storvilt - så lenge en passer på å bruke de rette kulene.

 

Burde også kunne være en fin langholdspatron i en tung rigg. Iverfall om en dreier kuler selv (400grain?) (og har langt løp med kjapp twist).

Link to comment
Share on other sites

Tror absolutt ikke dette er et kaliber som dør ut men om det er et kaliber som blir noe stort her i Norge tror jeg ikke men det er absolutt et kaliber for spesielt interesserte og de som behersker denne rekylen og det blir da ikke for den vanlige norske elgjegeren . Her er det skyv og muskler :D

Link to comment
Share on other sites

Jer er intressert i å prøve noen skudd med en slik 378......eller for den del en 416 eller 460 og kjenne forskjellene

før jeg bestemmer meg. Det er den 378 som frister mest siden det er bra utvalg i 375 kuler.

 

Er det noen som har desse sakene som er i oslo/løvenskjold området ?

(betaler for skuddene)

Link to comment
Share on other sites

Sjokkvirkning betyr vel at man skal kunne slå dyret ut uten å komme borti sentralsnervesystemet

Jeg hadde vel knapt turt å skyte med en slik, men folk overlever jo å skyte med 50BMG.

Sjokkvirkning Skaubjønn, teorien går på at en i en "sylinder" rundt kula/sårkanalen har et nivå av "hydrostatisk" sjokk (det er jo alt annet enn statisk..) som kalles "midlertidig sårkanal", det er der en får "blodslått" kjøtt tror jeg, kanskje? Uansett går teorien videre på at dette er der der trykkbølgen er sterk nok til å skape kavitasjon, og derved ødelegge vev.

 

Denne sylinderen er større (større diameter) jo mer hastighet og med kulediameter. Og omslutter den midlertidige sårkanalen vesentlige deler av sentralnervesystemet så får en "knall og fall". Dette er noe jeg har lest.

 

Egen erfaring med .22LR, 6.5 og .223 på fuglevilt tilsier at det er noe i det. Man får sågodt som aldri knall og fall med .22LR uten 100% senterskudd, og med 6.5 har en tydeligvis mer å gå på enn med .223. Ser det ut som.

Samtidig blir jeg fortalt (igjen) at en en aldri får K&F med pil og bue, uten direktetreff i SNS. (har jeg forresten sett - på JAvelina, lysbryter..) Piler har jo nærmest gangfart, og 0 hydrostatisk sjokk.

 

ET annet, og kanskje hovedargumentet til Roy Weatherby, er at .378en har vesentlig mere energi enn .375H&H.

378Wby. vil ha energi nok til intrenging og felling av et gitt vilt, på lenger hold enn .375H&H. Vesentlig lenger hold. Kulebanen er bare et bi-argument. En kunne f.eks. felle elg på 800m (ballistikk-øyemål på) med samme energi som 6.5x55 har på 200m. Om det er etisk å skyte på så langt hold får noen andre diskutere.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt med både 378 , 416 og 460 . Skjøt riktignok ikke i benk men synes ikke 378 var så grusom som mange vil ha det til . Børsa var en Weatherby Classicmark , den med rett stokk så det hjalp vel litt i forhold til en vanlig stokk fra den produsenten. Hvis man hadde en våpenvekt på rundt 4,5 kilo og en rett litt grov stokk tror jeg det ville bli en glimrende børse. Fantaserte om en 378 engang jeg også mens elgstammen var på topp men nå som det ville blitt en hjort /rådyr børse er det ikke så veldig aktuellt. Dessuten er jeg blitt eldre og funnet ut at en 308 faktisk tar livet av et hjortevilt. Det trodde jeg ikke for 20 år siden :lol:

Link to comment
Share on other sites

Eg har ei Brno 602 rifle kamra i .378 som eg har hatt i 15 år. Stokken er ein rett laminatstokk lagd av Rafdal Våpen originalstokken var litt kort til meg. Eg har skote ein god del skot med denne opp gjennom åra med 300grains kuler rundt 900m/s. Rekylen er kjapp og hard med absolutt håndterbar. Har og deltatt på jaktfeltstevner med den fleire gonger og den fungerer heil utmerka. Det er nok ikkje eit vanleg kaliber i Norge og vil nok aldri bli det, litt for sært til det. Fabrikkspatroner er ikkje lett å få tak i. Har og opplevd ettertenning (hang fire) men kun med bruk av CCI hetter. Federal 215 har aldri forårsaka dette. Bur desverre på vestlandet ellers skulle du gjerne fått prøve den. Skal du ha rifle i dette kaliberet blir det lett customvåpen, det er ikkje mange andre enn Weatherby som kamrar denne i sine våpen. Muligens på spesialbestilling hos enkelte. Har ikkje rekylbrems på mi og vil ikkje ha det heller. Er fullt håndterbar utan. Er lysten på ei rifle i 378 tilstades så er det berre å kjøpe. Dersom fornuftige argument skal ligge til grunn finns det stort sett 3 kaliber å velge mellom, 6,5x55, 308 og 30-06. Desse er lett tilgjengelege hos dei aller fleste våpenmerke, masse og variert fabrikksammo. valg mellom dyr og billeg fabrikksammo etc.

Link to comment
Share on other sites

ET annet, og kanskje hovedargumentet til Roy Weatherby, er at .378en har vesentlig mere energi enn .375H&H.

378Wby. vil ha energi nok til intrenging og felling av et gitt vilt, på lenger hold enn .375H&H. Vesentlig lenger hold. Kulebanen er bare et bi-argument. En kunne f.eks. felle elg på 800m (ballistikk-øyemål på) med samme energi som 6.5x55 har på 200m. Om det er etisk å skyte på så langt hold får noen andre diskutere.

K

 

Pluss at slike kaviteter som du snakket om, nettopp gir et raskt blodtrykksfall. Det var noe i denne gata jeg også mente.

På plains game (antiloper og div.) som faktisk i mange tilfeller er større en norsk elg, og slettene er lange, så kan det være greit å ha litt fart i anslaget også. At man "kommer frem" med den antikke raringe 375HH er sikkert sant, men det skal jo gjøre litt vondt når man treffer også. :lol:

 

En annen, mere vettug variant av 375 med nesten samme farten, er 375 RUM (Remington Ultra Mag). Det er heller ingen pusekatt, og ligger ikke langt etter 378'n. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her blir det litt snakk om hva man tror på. Roy Watherby mente at man burde skyte dyra i vomma med høyhastighetskaliber (såvidt jeg kan huske å ha lest) fordi vomma er så vannfylt at man før større hydrostatisk sjokk, og altså sikrere knall og fall. Finnes det noen som tror på det lenger?

Jeg kan lade min 375 med lette mono kuler som Barnes TSX til samme hastighet som han kunne med de 300 grains kulene han hadde tilgjengelig, og få bedre penetrasjon... Så lenge 375 kula ekspanderer til samme diameter, i samme hastighet, og det blir gjenomskyting, gjør da 230 grains Barnes TSX i 375H&H det samme som en 300 grains Hornady RN? Hvor blir mer-energien fra den tyngre kula av, så lenge det blir gjennomskyting?

 

Det ser ut for meg som om mange som har trodd på hydrostatisk sjokk teorien har gått bort fra dette. Jørund Lien for eksempel, skrev mye om "snauflaterifler" i sin tid, og var magnumfantast. Så er det vel mange av oss da som har begynt å sjekke fakta. Og et faktum er at det skal mye til å sjokke store dyr. Av og til detter de rett ned skutt med en 6.5musefis, andre ganger løper de ut av ville h... skutt med haubits. Sjokkeffekten er lite å satse på ved storviltjakt mener jeg. Man må kutte blodstrømmen til hjernen, eller ødelegge CNS. Et annet faktum er at det finnes ikke flattskytende kalibre. Det er kulefall for alle kalibre, og innen jaktmessige avstander er det helt forsvinnende små forskjeller i kulefall mellom standardkalibre og magnumpatroner. Det er kanskje en grunn til at Mr. Lien nå skriver forelsket om trad 8mm kalibre om dagen, og ikke om magnumer?

 

 

Men, alle behøver ikke jakte med det samme, heldigvis! Dersom man har lyst til å jakte og skyte med en 378 så er det jo bare å gjøre det! Feltstevne med 378? :?::shock: Respekt! Kul ting å gjøre! Morrofaktoren, og "må ha den, bare må ha den" følelsen skal man ikke undervurdere. Men det er vanskelig å begrunne det i at kaliberet er totalt overlegent på storviltjakt, mener nå jeg.

Link to comment
Share on other sites

Her blir det litt snakk om hva man tror på. Roy Watherby mente at man burde skyte dyra i vomma med høyhastighetskaliber (såvidt jeg kan huske å ha lest) fordi vomma er så vannfylt at man før større hydrostatisk sjokk, og altså sikrere knall og fall. Finnes det noen som tror på det lenger?

Jeg kan lade min 375 med lette mono kuler som Barnes TSX til samme hastighet som han kunne med de 300 grains kulene han hadde tilgjengelig, og få bedre penetrasjon... Så lenge 375 kula ekspanderer til samme diameter, i samme hastighet, og det blir gjenomskyting, gjør da 230 grains Barnes TSX i 375H&H det samme som en 300 grains Hornady RN? Hvor blir mer-energien fra den tyngre kula av, så lenge det blir gjennomskyting?

 

Sekundær prosjektiler, som gir ødelagt vev og gir raskt brodtrykksfall!

Men hva om man bruker denne denne nye superkula i en 378 da? :wink:

 

Det ser ut for meg som om mange som har trodd på hydrostatisk sjokk teorien har gått bort fra dette. Jørund Lien for eksempel, skrev mye om "snauflaterifler" i sin tid, og var magnumfantast. Så er det vel mange av oss da som har begynt å sjekke fakta. Og et faktum er at det skal mye til å sjokke store dyr. Av og til detter de rett ned skutt med en 6.5musefis, andre ganger løper de ut av ville h... skutt med haubits. Sjokkeffekten er lite å satse på ved storviltjakt mener jeg. Man må kutte blodstrømmen til hjernen, eller ødelegge CNS.(Oppnåes ikke fortest med en plugg som går tverrt igjennom. Det må faktisk en destruksjon av vev til hvis du ikke treffer midt i hjertet eller brodårer inn/ut av hjertet.) Et annet faktum er at det finnes ikke flattskytende kalibre. Det er kulefall for alle kalibre,Ny viten? 8) og innen jaktmessige avstander er det helt forsvinnende små forskjeller i kulefall mellom standardkalibre og magnumpatroner. Det er kanskje en grunn til at Mr. Lien nå skriver forelsket om trad 8mm kalibre om dagen, og ikke om magnumer?

 

 

Men, alle behøver ikke jakte med det samme, heldigvis! Dersom man har lyst til å jakte og skyte med en 378 så er det jo bare å gjøre det! Feltstevne med 378? :?::shock: Respekt! Kul ting å gjøre! Morrofaktoren, og "må ha den, bare må ha den" følelsen skal man ikke undervurdere. Men det er vanskelig å begrunne det i at kaliberet er totalt overlegent på storviltjakt, mener nå jeg.

 

Hilsen en som har skutt feltstevne med .416!

 

:lol:

Hvis jeg skal falle for fristelsen til å kaste meg på matcho hypen her, så kan vel jeg også nevne at jeg har skutt flere jaktfeltstevner med 460 Wby, og har et par kompiser som skyter jaktfelt med 500 A-Square. Den ene 500'n veier litt over 3kg!! :shock:

Men at jeg var på pallen på de stevnene.......nope! :lol:

Er rett og slett litt moro bare, sånn engang i året, og lufte "purka" litt! :mrgreen:

 

Men nok om det. 378 er uten tvil en patron som har mye av det meste. Påtvunget? ....Nei!!, men moro lell, hvis du orker det i lengden. Jeg orker det ikke i lengden, men ære være dem som gjør det, og skyter godt hver gang!! For som Skaubjønn tidligere nevnte, og som jeg kan underskrive på, er at du neppe blir noen bedre skytter av slike kalibre. Heller dårligere! :|

Link to comment
Share on other sites

Våpenvekt og individuell tilpasning avgjør mye om hvor mye rekyl man OPPLEVER!

Det finnes sammenliknings-modeller for dette, via formler som gjør at det kan regnes ut, men de husker jeg ikke her og nå.

Men,.........vekten av kruttgassene + prosjektilet, og utgangshastigheten er her viktige faktorer som sier noe om dette, men som sagt; Ikke alt! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...