Jump to content

Er 378 Weatherby Magnum Død ?


S.O.N

Recommended Posts

I følge denne tabellen http://www.chuckhawks.com/recoil_table.htm ligger 378 litt over en fulladet Lott (altså en 500 grains kule i 2300 f/s), men under 460wby. Jeg har skutt en god del med Lott, og bare prøveskutt 378 og 460wby. Men jeg opplevde rekylen fra 378 som mye mer av en hurtigog ubehagelig "smack",mens Lott'emn er mer av et skyv. Gjør en STOR forskjell for meg. Jeg vil mye heller skyte Lott...

Jeg prøveskjøt Buster sin purke i 460wby på siste Sluttstykke feltstevne, gonget faktisk på 300 meter!!! Flaks? Jepp :mrgreen: Synes den var grei å skyte 3-4 skudd med, klarte greit å kontrollere den. Feltstevne med 30 skudd??? :shock:

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøveskjøt Buster sin purke i 460wby på siste Sluttstykke feltstevne, gonget faktisk på 300 meter!!! Flaks? Jepp :mrgreen: Synes den var grei å skyte 3-4 skudd med, klarte greit å kontrollere den. Feltstevne med 30 skudd??? :shock:

 

Er ikke så fæl å skyte med den, skaubjønn. Rekylkappa og utformingen på stokken hjelper MYE! det som plager meg mest i benk, er den vanvittige hodepinen jeg ofte får. Kan nesten sammenliknes litt med små hjernerystelser. Så det ER en grunn til at jeg er litt tom i blikket innimellom. :lol:

 

Jeg sa at jeg ikke var å finne øverst på premielistene....!

Var en som lo da jeg måtte krabbe fremover igjen etter skudd nr 2, og ei halvstor bjørk gikk tverrs av og nesten tok med seg skivestativet på vei ned. Da var det en sporter-skytter ved siden av meg som skulmet stygt. :roll:

 

Han med 500'n spurte om de ikke kunne tolke hullet hans i skiva, og fikk til svar at de måtte bruke skaftet på anviserstaven som tolk. :lol:

Ingen rekylbremser her nei......

 

Men, men.......TULL? Jada, uten tvil! Men litt enkel moro for enkle karer, er det lell! :wink:

 

Men 378 har jeg ikke benkeskutt, så akkurat det skal jeg ikke påberope meg ekspertise innen. Kun skutt stående et par ganger, og da overlever man alt. Selv .585 Nyati. :|

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om den tabellen som anvist ovenfor er riktig, men den gir sikkert en rimelig god pekepinn på hva dette dreier seg om. Altså 378 er ca. 2x9.3, og 460 er 3x9.3. Da ser jeg bildet, men det kan sikkert oppleves forskjelligt også. En rekyl brems på 378 sender den kanskje ned på 375 H&H nivå.

9.3'n Min: 33

378 wby: 71

460 wby : 99

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om den tabellen som anvist ovenfor er riktig, men den gir sikkert en rimelig god pekepinn på hva dette dreier seg om. Altså 378 er ca. 2x9.3, og 460 er 3x9.3. Da ser jeg bildet, men det kan sikkert oppleves forskjelligt også. En rekyl brems på 378 sender den kanskje ned på 375 H&H nivå.

9.3'n Min: 33

378 wby: 71

460 wby : 99

 

Det er nettopp med disse tallene på å forholde seg til at det blir litt galt synes jeg. Jeg har en 9,3 som er nesten like ille å skyte med som 460'n. Men det er pga vekt og utforming på stokken.

MEN hvis ALLE andre ting er like, så er tallene representative.

Link to comment
Share on other sites

en ikke-ekisterende nisje spør du meg.

når var sist man hørte om big-five vilt som ble skutt på 200m+

 

Nå ble vel aldri .378 Weatherby tiltenkt de to største, neshorn og elefant. Men til det største klovviltet, katter og bamser har denne patronen mange tilhengere som jakter på hold langt over 200 meter, selv om du kansje ikke har hørt om det.

Link to comment
Share on other sites

Hva skal man med Hotel Cæsar når man har Kammeret? :mrgreen:

 

Håper vi kan la personsitatene hvile (joda, jeg bidro der jeg også..) og heller diskutere og analysere "saken"?

Det hele koker jo ned til morofaktor med denne typen kalibre? Det er det mest diplomatiske jeg kan komme opp med, siden jeg faktisk planlegger å bygge noe stort og raskt selv...

Det er vel for lenge siden bevist at de færreste dyr overlever vinteren etter å ha blitt truffet av selv en 6,5musefis....

 

Debattantene her viser jo at de tilhører hver sin "skole" med hensyn til hva som faktisk dreper, farten og "sjokket" eller mekanisk ødeleggelse... Roy W var jo som amerikanere flest,bgger is better, og laget derfor noe som gikk raskere enn alt annet i klassen i den tro at dette var frelsen... .378Wby er en festlig kuriositet, men i praksis så er nytten sterkt diskutabel!

 

Skaubjønn har helt rett når han kritiserer den fanatismen som enkelte har vedrørerende høy hastighet, og "flatere" kulebane.. Jeg skal også innrømme at jeg ikke ser poenget med "for høy" hatighet. Det holder med tilstrekkelig hastighet.

Man dreper ikke store bjørner og Big5 med "sjokk"! Det er blodtrykksfall eller skade i CNS som skal til på alle de store dyrene hvor .378 er aktuell.

Kun på dette med blodtrykksfall kan den slå enkelte "tregere" patroner, men forskjellen er faktisk marginal. Etter mitt syn så oppveier ulempene denne fordelen mange ganger.

 

Når sant skal sies er det bare små forskjeller som skiller jaktpatroner i den virkelige verden. Det er vi jegere som er i overkant ivrige som lager en problemstilling ut av det, og som bransjen tjener seg ganske rik på. Jeg skulle likt å se hvor mye vår kjære Roy faktisk har tjent på ideene sine?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er med jevne mellomrom på løvenskjold i oslo og skyter, så det var der jeg hadde tenkt en lørdag når det passer seg slik. Men om jeg må ta en tur utforbi oslo/akershus til en annen bane eller område så lar det seg gjøre også.

 

Ja, da er du ikke så langt unna her. Jeg bor på Gran (ca. 80km nordover).

Vi kan se om det passer seg slik engang.

Link to comment
Share on other sites

Hvem som kan pisse høyest på stolpen driter jeg, og mange andre på kammeret antar jeg, syltynt i..

 

La oss komme litt mer tilbake til Topic :idea: :

 

Fossdal, du legger veldig stor vekt på anslagsenergi, og det sjokket denne gir. Anslagsenergi er et veldig dårlig begrep/ord, det du sikter til er kinetisk anslagsenergi. Det er dessverre ikke det samme som ”drepeevne”. Nå er verdien av kinetisk anslagsenergi veldig omstridt: Stor tung kule i moderat hastighet kontra rask lett kule som gir samme kinetiske anslagsenergien…. Det er skrevet metervis av bøker hvor sanne eksperter (jegere med tusenvis av farlig storvilt på samvittigheten) er kommet til at man når en gyllen grense for hvor høy fart man trenger på store bjørner og big5. spesielt med helmantlede kuler, men også på vanlige blyspisser. Det har i praksis vist seg at diameter på kula og inntreningsevne med påfølgende stor mekanisk skade betyr mer på disse dyrene. Flatere kulebane er fullstendig irrelevant på det viltet man skyter med denne typen våpen. Hva velger man så? Fossdal?

 

Det Skaubjønn, og noen av oss andre, har forsøkt å få frem er det totalt meningsløse i å jazze opp ei stor tung kule til hastigheter hvor rettlinjet penetrasjon kan bli vanskelig og hvor man i enkelte tilfeller kan stille spørsmålstegn ved dybden på denne penetrasjonen. Som jeg nevnte på tidligere er det ikke sjokket som dreper store dyr, hva er da poenget med .378? Bortsett fra å være raskest, størst osv? Det i seg selv er kult nok, og jeg ser absolutt eiergleden i det. Jeg er selv svak for litt store kalibre, dog i en mer moderat hastighet.

.378 er et produkt av sin tid, da størst var best. I dag vet vi litt bedre?

 

Det i seg selv betyr ikke at man skal la .378 dø.

Skal man ha noe artig, som nesten ingen har, som var ”banebrytende” i sin tid, og som utvilsomt vekker oppmerksomhet på banen (med eller uten demper!), skaff deg en .378 og ha det gøy! Men skaff deg den på det grunnlaget, ikke fordi den er overlegen alt annet..

:wink:

Link to comment
Share on other sites

inntreningsevne med påfølgende stor mekanisk skade betyr

Inntrenging og mekanisk skade, spesielt med stor kulediameter krever arbeid å lage, dvs. det krever energi. Hvor må den komme fra, jo den kinetiske energien til kula.

 

Kan vi være enige om at dersom energien er for liten så får vi hverken inntrenging eller mekanisk skade? Det fins en slags grense hvor denne energien blir for liten? Vi skyter ikke elg med .223 (vedder på at det virker..snart stikker jeg en 80gr Amax bak frambeinet på en), og ikke elg med 6.5x55 og Mega @700m - energien er for liten?

Kan vi så være enige om at 460Wby-kula har energi nok til å lage "inntrening og mekanisk skade" lenger bort fra skytteren enn f.eks. 450NE eller 45/70. Skaubjønn og Reinhard? (og svar på rett spm.)

 

 

 

 

Det er da en grunn til HTI/MØ utføres med 12.7 istf. 7.62. Forøvrig skyter da folk utmerket med div. 12.7 rifler, hvis rekylimpuls oppgår til nær det dobbelte av en fattig 460 :roll: Og tilogmed jeg, som synes 30-06 er noe i overkant overlevde 450en - selv om frykten for at innmaten ihodet var slått løs var påtrengende. Hver sin lyst.

 

At avstanden hvor 460 kanskje har en merkbar fordel over de andre kalibrene er "umoralsk" eller upraktisk, eller at skyttere flest ikke kan treffe noe som helst med en 460 er uvesentlig, fordelen gjelder bare den som kan treffe - uansett

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det synes jeg er interessant Kiwi. Han her for eksempel http://buffalosafaris.com/pages/cartridges-for-dangerous-game.phpsom er PH på jakt etter farglig vilt i Australia skriver:

The Weatherby range of cartridges has far too much velocity and energy for caliber to be totally reliable at very close ranges unless you are using the strongest solids. That aside, they kick too much for me to enjoy using any of them!

Han mener altså at den økede hastigheten ødelegger for penetrasjonen på kort hold.

Han her som har skrevet bok om kalibre for DG jakt er enig http://books.google.no/books?id=zjpbG1NE970C&pg=PA178&lpg=PA178&dq=penetration+378+375&source=bl&ots=nGDXIxvUok&sig=50HnPA1YOWm8VWOfwoUFezXFzVI&hl=no&ei=2u9eS5mGH8GG-QbzvKW4DA&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=5&ved=0CB0Q6AEwBA#v=onepage&q=penetration%20378%20375&f=false og påstår at H&H har betydelig bedre penetrasjon på grunn av lavere utgangshastighet.

 

Det er altså mange erfarne folk som mener 378 er lite brukelig på nært hold. Hvordan vil dette se ut på 200 meters hold? Vil penetrasjonen være bedre med 378 enn med 375? Skulle gjerne sett en test av det. Skulle også gjerne sett en test av kavitet, altså hvor mye vev som blir ødelagt, med de to kalibrene. Det er noe besnærende logisk med tanken på at man øker hastigheten, og derved øker "drepeevnen". Jeg tror bare ikke helt på det, når det gjelder storvilt. Jeg tror det er penetrasjon og vevsødeleggelse som bestemmer "drepen", og tviler på at man får mer av disse to tingene ved å øke hastigheten ut over et visst nivå. Men skulle altså gjerne sett hvordan det ser ut på 200 meters hold, testet i et egnet medium.

Link to comment
Share on other sites

Klart det M67. Hvis man snakker om virkelig lange hold blir det lite igjen av energien i en 375H&H kule i 2600f/s og en 378 er bedre. Spørsmålet er jo om det er rett som de herrene jeg har linket til over hevder, at hastigheten gjør 378 uegnet på korte hold. For det er vel ikke mange som vil jakte DG kun på langt hold? Det er mulig disse argumentene kun gjelder med dårlige kuler, men jeg har ikke sett penetrasjonstester som viser det, og skulle gjerne hatt en link eller to dersom noen sitter på det. Jeg synes dette er et spennende tema.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig disse argumentene kun gjelder med dårlige kuler

Ikke min gebet. Men jeg aner at det er en grunn til at vi ser konstruksjoner som "Tungsten Solid"?

 

Noen steder er jo forresten 10mm regelen i veien for de store 338ene og 378.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kan vi så være enige...//... Skaubjønn og Reinhard?K

Å ja, definitivt.

 

Jeg tror de fleste har rett.

Fossdal har sikkert helt rett i at .378Wea er et uovertruffent kaliber på "stort på lengre hold". Jeg er enda mer sikker på at han har mye bedre greie på slikt en meg.

 

Jeg tror også Skaubjønn har et poeng i at det kan være en problemstilling med slike våpen på kortere hold, det finnes i alle fall en del som påstår det.

 

Jeg er helt sikker på at jeg gjerne skulle prøve en. :wink:.

Link to comment
Share on other sites

Ja, her skjedde det mye siden jeg la inn 5.gir på jobben gitt...

 

At vi alle nok kan enes om et par ting er jeg ikke i tvil om. Likevel, føler for å komme med noen svar/kommentarer:

 

Fossdal/M67: .375++ diameter kalibre er "overpowered" på hjortevilt uansett. en .378 gjør ikke elgen mer dau enn en 9,3x57.

Det finnes andre mer egnede patroner til å skyte på hjortevilt enn en .378Wby. Spesielt om du tenker å strekke holdet litt over normalen... Det er mange her inne som liker å gjøre beregninger på PCB, så de kan sikkert "hjelpe" til litt her også.. Eks: .338 Edge, Lapua, 340Wby etc..

Uansett tror jeg du vil få gjennomskudd med alle nevnte kalibre, på alle slags klauvilt på temmelig langt hold. Hva skal du med så høy kinetisk anlagsenergi når det eneste den gjør mer enn et "dårligere" kaliber er å lage et stort hull i bakken bak dyret? Jeg vil anta at du skyter inn din .378 på 100m dersom du skulle jakte med den, da vil du uansett måtte skru deg inn på riktig treffpunkt når du passerer 200-250m. Forskjellen i kulebane er akademisk.

 

Dette med langholdsjakt synes jeg er helt greit, forutsatt at jegeren vet hva han driver med. En ting er å skyte hjortevilt på langt hold, noe HELT annet er å skyte potensielt farlig vilt på langt hold. Der mener jeg at man ikke skal tolerere selv den minste fare for skadeskyting! En såret bjørn som stikker seg vekk og ikke blir funnet utgjør en stor fare for alle som ferdes i området!

 

Å dra sammenligningen mellom .460 og .450 NE f.eks blir litt søkt: Du får sammenligne med andre kalibre som har samme kinetiske energien dersom dette betyr så mye? Da snakker vi .500+ patroner der hastigheten ligger på 2150.2200fps, og det har gjennom flere generasjoner profesjonelle jegere på det mørke kontinent vist seg å være tilstrekkelig i massevis på verdens største jaktbare arter.. Jeg ser ærlig talt ikke noe plass for Wby's sine patroner? De er stort sett bare litt raskere enn konkurrentene, dog ikke raskest for det er det nok en amerikaner som kan smykke seg med: Lazzeroni..

 

Vi skyter ikke Elg med .223? Vel, det datt vel en og annen elg under krigen for .22 uten at det fremholdes som noen fremragende elgpatron: Dersom du øker farten nok (over det som er teknisk mulig i dagens løp) oppnår du sikkert høy nok kinetisk energi til å klare storviltkravet baser på det..? Jeg finner den sammenligningen lite interessant.

Klart .460 Wby gjør joben til .470 NE på lengre hold, men hvem med vettet i behold skyter på den typen dyr som fordrer dette kaliberet på så langt hold at det utgjør en praktisk forskjell??? Nå får vi stikke fingern i jorda og tenke litt på hva vi holder på med?

 

Apropos MØR-skyttere: Jeg har en kamerat som driver med dette, og det skal vel i sannhetens navn sies at det ikke er bare vanlig norma blyspiss i de 12,7 patronene der... Det er også forskjell på å skyte matreiell og dyr.

Når det er sagt så brer .338 kaliberne om seg i militær skarpskyting. Det er det en god grunn til.

 

Konklusjonen min blir:

 

En .378 er et våpen tiltenkt potensielt farlig vilt, (for til hjortevilt har man andre bedre alternativer): Dersom man på død og liv vil lempe 19,2 gram bly og kobber etter hjorten et al så får man bedre resultat av en .338 super duper magnum eller mindre (det skal i alle fall jeg ha snart... men jeg argumentere ikke med at farten og kulevekta er Nødvendig for å "gonge" , eller kneppe en hjort på umoralsk langt hold :D )

En .378 er forøvrige et våpen som sorterer under "Kjekt og Ha", og at det gir eierne en stor glede tviler jeg ikke et sekund på. Det er det sammme med meg og min .470.. :mrgreen:

 

Om jeg skulle få tilbudet om å prøve en .460 Wby takker jeg nok høflig nei, jeg fikk vondt nok i hodet etter noen skudd med en fulladet .458 Lott... :!:

Link to comment
Share on other sites

Her var det sannelig mykje synsing og myter. Eg kjøper ingen argumenter mot 378. Ingen patron kombinerer betre energi og ballistikk. Den sparker godt fordi ein standard Mark V er for lett. Med tyngre løp og kolbe med blyinnlegg er 378 suveren til alt storvilt. Minimum vekt bør vera 7kg og siktet sjølsakt Aimpoint. Til samanlikning er Sauer 200STR 6,6kg. Då er det bara å nyta rekylen. :D

Link to comment
Share on other sites

Her var det sannelig mykje synsing og myter. Eg kjøper ingen argumenter mot 378. Ingen patron kombinerer betre energi og ballistikk. Den sparker godt fordi ein standard Mark V er for lett. Med tyngre løp og kolbe med blyinnlegg er 378 suveren til alt storvilt. Minimum vekt bør vera 7kg og siktet sjølsakt Aimpoint. Til samanlikning er Sauer 200STR 6,6kg. Då er det bara å nyta rekylen. :D

 

 

Hvordan skal du utnytte den fantastiske ballistikken når du har en Aimpoint på :?

 

(Sorry, men jeg måtte nesten spørre :oops: )

Link to comment
Share on other sites

Reidar SS:

 

Får du en fin og rund prikk i Aimpointen din? Det har ikke jeg opplevd å få, mulig det er øynene mine.. :?

 

Jeg fikk det imidlertid i Varipointen, så den kan du muligens klare det med.

 

En liten ting til slutt, hva står egentlig ss for? Jeg fikk noen rare assosiasjoner... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Akkurat ja, der har vi forklaringen... Jeg har litt skjeve hornhinner, såpass lite at jeg ikke bryr med å bruke briller, mn det gir utslag i aimpointene jeg har prøvd i alle fall.

 

Dersom man får en skarp prikk ser jeg ikke bort i fra at man kan skyte temmelig presist med et slikt sikte om man får justert det etter gjeldende hold. Øyet vårt sentrerer jo naturlig runde objekter i forhold til hverandre

Nei, jeg må få tak i et Varipoint 1,1-4 til drillingen igjen..... :(

Link to comment
Share on other sites

.378 Wby er en legendarisk patron , som ble lagd for å kombinere rollen som langholdspatron og grov vilt patron . En alt i ett rifle for jegeren som reiser mye og SOM vil lære seg den å bruke og takle. Federal 215 tennhetten ble lagd for den patronen for å ikke gi hangfires . Det gikk endel år før det ble kuler som kunne takle den , men Nosler av den gode gamle typen var den første som passet den ypperlig, før trophy bonded kom. Les i en test av Lien i Våpenjournalen om den bedøm selv . Men med de nye superkulene Rhino 350 og 380 grain, de ble konstruert for nettopp .378 at de skulle få ned hastigheten litt på de og gi de mere smekk i streffet.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har jaktet elg i mange år med .378 Wby mag. Har vel skutt rundt 10 elger med denne patronen.Har brukt forskjellige premiumkuler.Eks:Trophy bonded 300 grs,swift a-frame 300 grs,Nosler Partition 300grs og 260 grs,og Barnes-X 270 grs.

De fleste elgene har kveilet seg fint og pyntelig sammen,som de nok også ville gjort med mange andre kalibre,ved like skudd.Vet at rundt 10 elger ikke er noe å bygge statistikk over,men man får da en pekepinn. Har opplevd at en 2 1/2 års okse tok tre lunge treff med 300 grs Nosler Partition ladd til 2935 fts før den la seg.Tror ikke det finnes noen "vanlig " storvilt patron med garanti for at dyr av elg,s størrelse skal gå rett ned i smellen. MEN! sansynligheten er nok etter min mening større når man bruker kraftige kalibre med GODE kuler. Har lest teorier om at ved å øke hastigheten,får man dårligere penetrering. Dette er nok riktig om man bruker en kule som er beregnet for standard hastighet,og skyter den i magnum hastighet.Kula holder ikke sammen,og mister derved energi og penetreringsevne.Tester man dette med kuler beregnet for mag.hastighet blir saken en helt annen.Test: prøv en femtoms spiker i en granlegg. Går spikeren dypere etter et slag med hammeren,enn etter et slag med slegga,så er alle diskusjoner over...

Etter min mening/erfaring,er .378 Wby mag et ypperlig kaliber til det meste av storvilt,på korte,og lange hold forutsatt at man velger de BESTE kulene,og trener nok med våpenet slik at man skyter godt med det. Rekylen er kraftig,men fullt ut mulig å mestre for en trenet skytter. En bakdel med .375 kaliberet er mangel på "billige treningskuler. Har derfor fått ompipet min .378 til .460 Wby mag,da man kan kjøpe 405 grs kuler til en ok pris. .460,n har jeg enda ikke fått prøvd på elgen,men det kommer! :D

Link to comment
Share on other sites

Har glemt å spørre om dere bruker kikkerter med lang øyeavstand eller som noen nevnte ovenfor

aimpoint eller tislvarende. Det er vel såpass bevegelse at man bør vere oppmerksom på å

ikke få kikkerten plantet rundt øyet.

 

Men det er morsomt å høre at både 378 og 460 er i bruk. Jeg er så heldig at jeg nå får prøvd den 460

etterhvert men mangler å prøve en 378 også før jeg bestemmer meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...