Jump to content

Survivalkniv


steffen

Recommended Posts

jeg er på utkikk etter en survivalkniv, siden jeg ikke har en fra før + at jeg har en fascinasjon for alle eggvåpen/verktøy.

 

glem rambokniven med hulrom(som betyr bare et par cm tange) for å lagre all slags skit oppi.

 

bladlengden skal være 5-8".

har ikke noe peiling på materialvalg, men den bør holde godt på eggen, men samtidig være grei og sette opp under ikke-ideelle forhold.

ønsker ikke serratert blad.

altså, en solid og relativt stor allroundkniv som tåler det meste.

jeg hadde foretrukket om sliren hadde hatt en innretning som forhindrer kniven i å falle ut.

 

siden jeg ikke er gjort av penger, så må den koste under 1000kr og aller helst ca 500-800kr.

jeg har sett litt på Ka-Bar USMC kniven, den virker og være et ganske populært valg i denne klassen.

 

hva vil dere anbefale meg?

(ikke Mora eller samekniv)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har : Kabar USMC, cold steel recon tanto og cold steel SRK. alle er gode kniver. disse kan du vel få for litt under en tusenlapp

 

Ellers kunne man jo vurdert Fallkniven i div modeller. Men de er betraktelig dyrere enn 1000 lapp.

 

 

 

 

Personlig ville jeg anbefalt strømengs 8" med søringsperre. det får du for under 1000lapp

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fallkniven F1 er for liten for trådstarter. Jeg synes det er en bra kniv, men liker ikke slira. Har sånn plastslire (zytel) som kniven henger og skrangler i...

 

Men siden den er for liten, kan du jo se på disse:

 

ONTARIO KNIFE CO. RAT 7

http://www.chestnutridgeknifeshop.com/catalog/product_info.php?cPath=22&products_id=192&osCsid=e223bbec67d2fedfac6574cc32b2c36f

 

Bark River Magnum Fox River

http://www.knifesupply.com/eshop/10Expand.asp?ProductCode=BA230MGC

 

Bark River Bravo 2

http://www.knifesupply.com/eshop/10Expand.asp?ProductCode=BA211MBC

Link to comment
Share on other sites

Enkel løsning: Samekniv. Eneste kniven bortsett fra macheter du kan høgge med. Brattere egg så den holder lenger.

Bakgrunn for denne påstanden ligger i at jeg har Ka-Bar (god kniv,men litt svakt moment på hugginga)

Colt tanto survival. (kosta 3500,-tuppen brakk og håndtaket litt løst etter 1 tur)

Har hatt ymse Colombian River,Buck Gerber og andre mindre kjente merker og ingen ting slår en samekniv bare du husker og olje den, rusta kommer som et kulelyn.

Valg av kniv er ofte 2 delt.tøff eller brukervennelig.

Se litt på de gutta som er helt avhengig av kniv i dagelig virke, det går stort sett i "samevarianter" og det er vel kansje en grunn til det:)

Har brukt godt over 10.000 på "gode kniver" oppgjennom, men dette kunne vært kutta ned til 690,- som er prisen på en Strømeng.

Hvis du vil ha noe som er tøfft så gå for Ka-bar. (Har alltid med denne som ekstrakniv/skarpkniv på tur)

Har valgt og utelukke Cold Steel og SOG i denne diskusjonen pga. pris.

Hvis noen har andre tips er undertegnede MEGET intresert i bra forslag.

Lykke til med anskaffelsen

PS:Carbon gjør kniven jævelig porøs.

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Her hjelper det ikke å skrive at du ikke er ute etter en samekniv eller mora, de dukker opp uansett. :lol:

 

Begrenser litt med maks 1000,-, men diverse Ranger knives og Ontario RAT som er nevnt, burde dekke både priskriterie og konstruksjon.

Merk at Ranger knives RD har et ganske klumpete skaft som bør rundes av før bruk.

Ka-bar er ikke noe å satse på.

Bark river knife and tool blir kanskje i dyreste laget, men de har godt utvalg i utforming, og lite dilldall.

 

Skal du ha solid kan denne være en mulighet, men noe kort i forhold til det du ber om og dyr:

http://www.bussecombat.com/knives/1boss.html

 

Utenom hugging er en kort kniv mer anvendelig enn en lang, og den er enklere å ha med seg.

De mer seriøse overlevelsesknivene har bladlengde på 4-5", men det blir en vurdering du må ta utifra dine tenkte bruksområder.

 

PS:Carbon gjør kniven jævelig porøs.

Karbon er nødvendig for å herde kniven, men høyt innhold gjør den sprø.

Skal kniven tåle mye bøying og slag, bør karboninnholdet være mellom 0,5% og 0,8%.

Under 0,5% vil ikke eggen holde under bruk.

Link to comment
Share on other sites

Ka-bar er ikke noe å satse på.

har du no begrunnelse for dette?

Bare lurer siden jeg syns det er en ok kniv.

 

Ut i fra designet regner jeg med de har tenkt at dette skal være en kombinert feltkniv og kampkniv, noe som går dårlig sammen.

Med 7" blad som er relativt bredt og fingerværnet (spesielt det på ryggen) er den lite egnet til trearbeid, noe som er en viktig del av en felt- og overlevelseskniv. Med et langt blad mister man styrke og koordinasjon når man bruker spissen av bladet.

Bladet er relativt lett i forhold til skaftet så den er ikke noe god til å hugge med, til tross for det lange bladet.

Det finnes mange versjoner og endel av de har en ganske smal tange helt til overgangen mot bladet, noe som gjør disse versjonene svake.

 

Det er en svært interessant kniv med tanke på hvor lenge den har vært i bruk og alle modellene, men bruksmessing finnes det mange bedre alternativ. (Evt pilot/air force varianten, om man ønsker dette designet som i det minste er kortere.)

Link to comment
Share on other sites

Tillater meg å være uenig i endel av det du skriver, basert bla på efaring fra overlevelseskurs osv.

Om du kun skal ha en kniv ville jeg foretrukket noe med 7" blad (kansje tilogmed 8")

Selvfølgelig får du dårligere koordinasjon med tuppen av bladet (så lenge du holder i skaftet) med et langt blad enn med et kort blad. Med et kort blad får du mindre kraft om du skal hugge(noe som kan være viktig i en "survival situasjon). Her vurderer jeg muligheten til hugging viktigere enn å være flink til å finspikke. personlig mener jeg en samekniv (feks 8" med søringsperre) er et bedre valg til en slik situasjon. Men den er enda mindre egnet til finspikking.

 

Men ja, USMC kniven har et par bakdeler, rundt skaft som ikek er det beste å holde i for alle, og jeg har hørt at noen av disse har brekt i overgangen tange/blad. I tillegg er de hulslipt og eggen kan brekke med hardt misbruk. Sånn sett er strømeng et langt bedre valg (i mine øyne) men trådstarter ville ikke ha samekniv.

Link to comment
Share on other sites

Nå tenker jeg ikke så mye på finspikking, men å lage de løsningene man trenger. Det er stort sett de 6-8 cm nærmest skaftet man bruker (eventuelt krumningen eller spiss) til alt annet enn hugging.

Samekniven er grei å hugge tynnere raier og kvist med, men man kan hugge tykkere trær med en kort kniv med kraftig gjennomgående tange enn en samekniv.

 

I Nord Norge er nok samekniven en ideel kniv (det er jo den samene foretrekker...), men i norsk skogsterreng ellers finnes det bedre alternativ siden bruken blir anderledes.

 

De overlevelsesinstruktørene jeg har hatt kontakt med eller lest anbefalinger av har foreslått ca 10-11 cm bladlengde.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje litt vanskeligere å få tak i, men Scrapyard Knife Work sin Dumpster Mutt i SR77 stål er min favoritt.

Jeg betalte $ 140 for denne på Bladeforum.

Bladlengde på 5 1/4 tomme, bladtykkelse på 6,5 mm, totallengde på 245 mm og vekt på 265 gram gjør dette til en solid, hådterbar og hendig survival kniv.

Denne henger alltid på sekken, det seg være jakt eller tur.

 

DumpsterMutt004.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker meg egentlig en joikesabel med søringsperre veldig mye... (Men er stort sett veldig fornøyd med Gerber bowien) I tilegg er jeg hypp på en brukbar Lagouile foldekniv til småarbeid. Men er veldig fornøyd med leahterman foldekniven jeg fikk til jul. Den kan jeg skjære med og åpne øl. Veldig praktisk.

Link to comment
Share on other sites

En fyr på youtube som går under navnet nutnfancy har veldig mange tester av kniver og annet turutstyr, inkludert felttester. verdt en kikk, tror jeg.

 

http://www.youtube.com/user/nutnfancy#g ... 17A308D2AA

 

Han har allerede lagd 16 filmer bare om temaet: BEST Large Survival Knives by Nutnfancy

 

Jeg synes også at han har mye gode videoer. Noe heavy på den politiske våpenfronten, men ikke tvil at han sitter inne med en del kunnskap! Etter å ha sett en del youtube tester av Ontario RTAK 2 så tror jeg det blir min neste kniv! 1 kg med ren kniv! Har en Strømeng samekniv 9 fra før, men en kniv til kan da ikke skade? :mrgreen: En mann må jo ha verktøy!

 

Dette er en STOR & DIGER survival kniv. Ser Top Secret selger den, men du får nok den billigere på Ebay!

 

sany0275.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
Perry blade http://survivalcache.com/survival-gear-review-parry-blade-survival-knife/

 

den ultimate kniv. kunne tenkt meg den. ligge diverse filma om den på youtube

 

Det er en artig kniv, men garantert ikke den ultimate. :mrgreen:

Lang avstand mellom skaft og start på egg hindrer "power cutting".

Tykt blad gir mye friksjon når slipfasen er så lav.

Recurve-slipinga gjør sliping og bryning vanskelig.

Klumpen på enden av skaftet vil, i likhet med fingervernet på ryggen, være mer i veien enn i bruk.

 

Hjemmesiden til produsenten:

http://www.scorpionknives.com/mel_parry.htm

Link to comment
Share on other sites

kan hende. har ikkje prøvd kniven, men sikkla ein del. såg ein test av den på tv og youtube.

 

 

men når det kjem til kniva som eg har prøv/har så lika eg gerber sin Bear grylls kniv den anbefala eg til alle som ve ha survival kniv.

 

den er kanskje ikkje optimal til alt, men ein god kniv synst no eg

Link to comment
Share on other sites

Sorry, men det er bare en skikkelig kniv som lages til nordisk "survival" den er brukenes til både øks, brødkniv, kapping av spiker... slakting og flåing i nøden+ alt annet du måtte finne på og bruke den til, å det er den gode gamle Samekniven det er gjennomført kvalitet, og er bruks testet i flere hundre år! (ikke noe opphypa bear grylls discovery skjit)

 

http://www.samekniv.no/index.php?option=com_easygallery&act=photos&cid=63&Itemid=59

 

Kombinert med denne øksa fra Jula: http://www.jula.no/turoks-106-550g-100724 så kan man bygge hus!

 

Sammen med en skikkelig kvalitets kniv i beltet til småjobbene og slakting, laget av en god gammeldags knivsmed.

De finnes her på kammeret, og det arbeidet jeg har sett er flott og gjennomført, du kan sikkert egle deg innpå en av dem for å få tak i en god kniv. Den varer livet ditt, pluss ett par generasjoner til...

 

 

Velger du dette oppsettet så har du utrustning du garantert klarer deg gjennom alle tekelige situasjoner med

Dessuten, ingen av disse redskapene er rustfri, så de er lette og sette opp med ett bryne+ at de holder eggen lenge, og det er ikke rutfrie kniver spesialister på!

 

Det finnes nemmelig ingen kniv som kan gjøre alt, men Samekniven kommer nærmest, den kan brukes i det minste

Ingen ting er så farlig for egen helse som en sløv kniv eller øks, det er vertfall helt sikkert!

 

Lykke til med valget, jeg skal ikke legge meg oppi hva du skal kjøpe, jeg sier bare hva slags utstyr jeg selv er kanon fornøyd med :wink:

Link to comment
Share on other sites

bear grylls sitt program er det dommaste som er laga, men han har og mange gode tips

 

 

kniven derimot er laga av gerber. som er gode kniva. og same kniven har eit heilt anna bruksområde.

 

gerber kniven er ikkje laga for å hogge, men for mange andre ting.

 

har same kniv sjøl. eg det er ein kniv som er brukande til alt, men ikkje god til nåke.

 

og det at dei er så forbanna robuste er berre bullshit, min har vorte testa til sine grenser og der er ikkje meir kniv igjenn. har denn enno, men har vort plassert på hylla til fordel for betre knivar. er mindre.

skal ikkje seie at same kniven er dårleg, men det fins mange kniva som gjer oppgåvene som den kan, mykje betre

Link to comment
Share on other sites

mdm. Det er kniv, for en som drømmer om, at han på en flytur og flykrach (med kniv på hofta), skal kunne klare seg i jungelen (eller i norsk skog/fjell), kun med den ultimate kniv. Den er både husly, fyrtøy, hakke, spade, kniv, øks, og masse annet tull. :)

 

Jegere og friluftsfolk, planlegger og bringer med nødvendig og egnet utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Ikke kniven i seg selv som gjør at man overlever under slike situasjoner her i Norge.

Beste survivaltrikset er å ha nok kunskap slik at man ikke havner i problemer :winke1:

Havner man i en survivalsituasjon i Norge så holder en helt vanlig brukskniv!

Link to comment
Share on other sites

Må bare støtte 1937M98 her, svaret må bli samekniven :thumbup:

 

Jeg har gått sirkelen rundt, og min Dumpster Mutt er nå blitt fast innventar i bilen, mens Helle sin 8 1/2 toms Lapplandskniven er tilbake der den hører heime, i sekkelomma og alltid med på tur :)

Den er riktignok rustfri, men noen drag med bryna og den er skarp og fin.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
kan vell beskrivast som ein kniv som skal vere brukande til fleire ting. som skal vere det einaste du treng for å overleve... for å finne mat, ly, osv...

Finne mat med? Du mener vel drepe mat med? Forstår det slik at en survival kniv jo også skal være en jaktkniv, en man kan drepe vilt med - eller i det minste flå det med.

 

mdm. Det er kniv, for en som drømmer om, at han på en flytur og flykrach (med kniv på hofta), skal kunne klare seg i jungelen (eller i norsk skog/fjell), kun med den ultimate kniv. Den er både husly, fyrtøy, hakke, spade, kniv, øks, og masse annet tull. :)

Jegere og friluftsfolk, planlegger og bringer med nødvendig og egnet utstyr.

Det der var et godt bilde syns jeg! Skjønt drømmen som drømmes halter jo litt, for hvordan får man med seg en survivalkniv på flyet? Men, jo, skjønner jo hva som menes/tenkes. En sånn kniv rollefiguren til Tom Hanks gjerne skulle hatt i "Cast Away" http://no.wikipedia.org/wiki/Cast_Away:)

 

Dog, etter å ha sett div Youtube klipp om survivalkniver (amerikanske sådanne - selvsagt) , så får jeg litt inntrykk at at foruten å være egnet til å jakte med, felle trær og skape gnistregn med, så bør kniven også være egnet til forsvare seg med (les drepe med). Man må jo kunne forsvare seg mot naboen eller noen som ligner på ham. Det er jo gjerne det første man tenker på om nabolaget blir rammet av flom eller vulkanutbrudd. Siste tilskudd er jo ellers at man må kunne drepe Zombier med sin survivalkniv. Slike har jo eller en lei tendens til å dukke opp når du ikke har kniven med deg forstår jeg ;)

 

Ikke kniven i seg selv som gjør at man overlever under slike situasjoner her i Norge.

Beste survivaltrikset er å ha nok kunskap slik at man ikke havner i problemer :winke1:

Havner man i en survivalsituasjon i Norge så holder en helt vanlig brukskniv!

Ok, en vanlig tollekniv er altså ikke helt ubrukelig for den som vil overleve altså. ;)

Link to comment
Share on other sites

[
Ikke kniven i seg selv som gjør at man overlever under slike situasjoner her i Norge.

Beste survivaltrikset er å ha nok kunskap slik at man ikke havner i problemer :winke1:

Havner man i en survivalsituasjon i Norge så holder en helt vanlig brukskniv!

Ok, en vanlig tollekniv er altså ikke helt ubrukelig for den som vil overleve altså. ;)

En morakniv (tollekniv), en samekniv, en cold steel av et eller annet slag, en fallkniven, osv osv osv vil duge...

Aller best (i mine øyne) vil være en kniv som er såpass lang at man kan skjære ut torv, hugge ting (feks raier, osv). En kort liten kniv vil slite med de jobbene. Altså vil en 7-8" samekniv eller lignende score høyt som 1. kniv. Som 2. kniv ville jeg valgt en mindre kniv, feks en tollkniv fra mora.

 

Men her i tråden er vel stæsjfaktoren ikke ubetydelig ;)

Link to comment
Share on other sites

Stæsjfaktoren ja, he he, fort å bli smittet av den. Og de som selger vet jo å spille på dette også da. Gutta boys behov for leketøy og hang for detaljer. Brukte selv et par månder på å bestemme meg for nytt fjelltelt til noen få tusenlapper. Ny rammemadrass til 20.000 valgte jeg derimot på få minutter og med bare ett besøk i butikken: "Er denne bra? Ok, tar den!" Forstå det den som kan! :-)

 

Men, skjære torv? Er det også et kriterie? Det vil da altså si at de av oss som har med oss tollekniven, ei øks, ei sag og en torvspade, vi vil overleve vi også? Eller sagt på en annen måte, det er bare de som ikke klarer å få disse fire verktøyene med seg samtidig, eller som bare klarer å forholde seg til et verktøy av gangen, som egentlig trenger en survivalkniv? He he ;)

 

btw, her følger et par youtube lenker til en som kanskje tøyde testingen sin litt lang for å finne ut av hvilken av to s.k. survivalkniver som var "best".

 

ESEE5 vs Becker BK 2 Part 1 by TAGannon

"What happens when you try to baton an ESEE 5 through a Becker BK-2." :shock:

http://www.youtube.com/watch?v=2lwVznVHrwM

ESEE5 vs Becker BK 2 Part 2 by TAGannon

http://www.youtube.com/watch?v=Nb62_vd8w38

PS: Han hadde kanskje bare litt for mye penger på kontoen sin og kjedet seg en smule....hvem vet.

Link to comment
Share on other sites

- kun med den ultimate kniv. Den er både husly, fyrtøy, hakke, spade, kniv, øks, og masse annet tull. :)

Jegere og friluftsfolk, planlegger og bringer med nødvendig og egnet utstyr.

Akkurat. Her er det "kun en kniv" som diskuteres - den skal kunne gjøre alt?!? I "virkeligheten" er løsningen mye mer nærliggende:
Som 2. kniv ville jeg valgt en mindre kniv, feks en tollkniv fra mora.
Jeg "ville" ikke valgt - jeg har valgt for lengst. De siste årene har jeg gått rundt med denne kniven, dagen lang, på tur, heime og på kontoret, husker ikke en gang at jeg har den på når jeg går i banken, eller fyller ut en våpensøknad på politikammeret! Den veier 83 gram med slire, er så kort at den aldri kommer borti noe, har slire som gjør at den ligger tett inntil hofta, praktisk trykk-knapp for å ta den av og på, sitter fast i sliren, men har i tillegg ekstra "sikrings"-stropp, og - og - . Jeg har slaktet flere elger med den - bare brukt sag i tillegg, ved partering.

 

Hva jeg ville hatt i tillegg, som "øks" etc.? Jeg har Helle sin "same"-kniv, og Puma Bowie - de klarer seg til det meste, unntatt til å felle grove trær - da må ei lett sag til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg "ville" ikke valgt - jeg har valgt for lengst. De siste årene har jeg gått rundt med denne kniven, dagen lang, på tur, heime og på kontoret, husker ikke en gang at jeg har den på når jeg går i banken, eller fyller ut en våpensøknad på politikammeret! Den veier 83 gram med slire, er så kort at den aldri kommer borti noe, har slire som gjør at den ligger tett inntil hofta, praktisk trykk-knapp for å ta den av og på, sitter fast i sliren, men har i tillegg ekstra "sikrings"-stropp, og - og - . Jeg har slaktet flere elger med den - bare brukt sag i tillegg, ved partering.

Har tittet på den der et par ganger (på nettet) Pendelton Mini Hunter fra Cold Steel. Ligner jo på F1 (Fällkniven) - ut fra bilder å dømme altså, men har jo noe kortere blad (7.62 cm mot 9,7 cm for F1, også noe tynnere blad 3,2mm mot 4,5, men det er en annen sak). Ut fra din bruk/beskrivelse høres det ut som en utmerket "EDC" (Every Day Carry) som det heter på fint, eller en god brukskniv som jeg ville jeg ha sagt det, men blir ikke bladet litt kort om du skal fyre opp et bål og trenger å splitte ved med den? Det er vel noe en survivalkniv bør kunne? Er kanskje derfor du vil ha samekniv eller Puma Bowie i tilegg...som "øks"?

Link to comment
Share on other sites

- men blir ikke bladet litt kort om du skal fyre opp et bål og trenger å splitte ved med den? Det er vel noe en survivalkniv bør kunne? Er kanskje derfor du vil ha samekniv eller Puma Bowie i tilegg...som "øks"?
Bladet blir kanskje ikke for kort - men kniven blir, definitivt, alt for lett til å brukes som øks. Her i landet er det, som oftest, god tilgang på tørrkvist, og til å brekke dem, er de fleste av oss utstyrt med to armer, med (mer eller mindre solide) never på.

 

Etter som jeg har to sibirhuskier, som oftest går med kløv, har jeg heller med ei lita øks, og ei sammenleggbar sag, enn en ekstra kniv.

 

Edit.: Skal jeg ha med en ekstra kniv, er det, i tilfelle, for å filetere fisk. Til det bruket har jeg en tidlig versjon av denne - (jeg tror bladet er litt lengre og bredere på min, enn på dagens modell). Den veier ca. 100 gram med slire - ikke mye ekstra vekt, akkurat.

Link to comment
Share on other sites

- men blir ikke bladet litt kort om du skal fyre opp et bål og trenger å splitte ved med den? Det er vel noe en survivalkniv bør kunne? Er kanskje derfor du vil ha samekniv eller Puma Bowie i tilegg...som "øks"?
Bladet blir kanskje ikke for kort - men kniven blir, definitivt, alt for lett til å brukes som øks. Her i landet er det, som oftest, god tilgang på tørrkvist, og til å brekke dem, er de fleste av oss utstyrt med to armer, med (mer eller mindre solide) never på.
Skjønner hva du mener, og stort sett enig. Men, tilgangen til kvist kan vel variere med hvor du går/er i landet. Og, om regnet har høljet ned noen dager kan det uansett være greit å kunne splitte ved.

 

Anyway, tror vi snakker litt forbi hverandre når det kommer til det å bruke kniven som øks (siden du trekker frem at kniven blir for lett til dette). Det jeg har i tankene er det som på engelsk omtales som "batonging", det vil si man bruker ikke kniven som slagredskap, men som en egg/meisel. Setter kniven ned mot veden og slår på baksiden av eggen med en tyngre stokk/kubbe ("batong"). Og der spiller jo både bladlengdenen og tykkelsen en rolle (samt om kniven er full-tang eller ikke) med tanke på hvor store "kubber" du klarer å køyve på den måten uten at kniven tar (slag-)skade.

Etter som jeg har to sibirhuskier, som oftest går med kløv, har jeg heller med ei lita øks, og ei sammenleggbar sag, enn en ekstra kniv.
ikke dumt med hjelpere som kan kløve noe av det du vil ha med ut. Har s.regel med ei lita øks og ei tursag jeg også, men må nok bære sjøl ja.:)
Edit.: Skal jeg ha med en ekstra kniv, er det, i tilfelle, for å filetere fisk. Til det bruket har jeg en tidlig versjon av denne - (jeg tror bladet er litt lengre og bredere på min, enn på dagens modell). Den veier ca. 100 gram med slire - ikke mye ekstra vekt, akkurat.
Ditto, ikke samme knive, men samme behov. Har med en tidligere versjon av denne http://moraofsweden.se/aventyr/fishing-classic-54 til samme formål. Denne fra Mora har da også har fungert som en brukbar "alt-mulig-kniv" for meg i flere år. Enkel og grei. Og billig... ikke noe man er redd for å miste...som det meste fra Mora.
Link to comment
Share on other sites

Og, om regnet har høljet ned noen dager kan det uansett være greit å kunne splitte ved.Anyway, tror vi snakker litt forbi hverandre når det kommer til det å bruke kniven som øks (siden du trekker frem at kniven blir for lett til dette). Det jeg har i tankene er det som på engelsk omtales som "batonging", det vil si man bruker ikke kniven som slagredskap, men som en egg/meisel.
Når alt er skikkelig gjennombløtt, må man inn til kjerneveden for å finne noe tørt (eller stole på medbragt gass-/multifuel-brenner). Da må man ha skikkelig sag til å kutte treet med, hvertfall. Hvis man ikke har øks, er det særlig bredda på bladet (som da blir "lengda" på "øksa") som begrenser bruken av kniv til kløyving.
- Til det bruket har jeg en tidlig versjon av denne - Den veier ca. 100 gram med slire - ikke mye ekstra vekt, akkurat.
Ditto, ikke samme knive, men samme behov. Har med en tidligere versjon av denne http://moraofsweden.se/aventyr/fishing-classic-54 til samme formål. Denne fra Mora har da også har fungert som en brukbar "alt-mulig-kniv" for meg i flere år. Enkel og grei. Og billig... ikke noe man er redd for å miste...som det meste fra Mora.
Helle-kniven min er så lett at den flyter i vann (korkskaft). Og er utmerket som brødkniv!
Link to comment
Share on other sites

Siden Morakniv og Samekniv er utelukket:

 

Kniv med mulighet for å kappe gjerder.

http://www.campingsurvivalgearreviews.c ... 7-bayonet/

Personlig foretrekker jeg den Polske. Jeg mistenker de har bedre

stål. Priser fra USD 10 (Gunshows) og oppover

 

Øks fra India som veier 600 gram

http://biltema.no/no/Verktoy/Handverkto ... Oks-16305/

Skikkelig Indisk kvalitet for NOK 60

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...