Jump to content

Survivalkniv


steffen

Recommended Posts

Er det en kniv som jeg virkelig har brukt de siste årene - er det en Strømeng samekniv.

Den fikk jeg kjøpt mens jeg var i militæret på begynnelsen av -70, hos barnebarnet til opphavsmannen.

 

Den er like god i dag - og jeg kan forsikre alle og enhver - at den er blitt brukt mye.

 

For et par år siden - fikk jeg Strømeng til å lage en ny slire (dobbeltslire) - som også passet til en 3".

 

Man kan også kjøpe full-pakke

 

http://www.samekniv.no/index.php?option ... &Itemid=48

 

Lykke til med survival`en :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

nå er det snart 4 år siden jeg startet denne tråden :winke1:

etter å ha kjøpt en god del kniver de siste årene har man lært litt.

 

hvis jeg skulle svart på mitt eget spørsmål så hadde jeg nok sagt esee-6.

når det er sagt, en overlevelseskniv er den kniven man har på seg når en overlevelsessituasjon oppstår.

med andre ord, det er ikke hva du har i skuffen men hva du bestandig har på deg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Og om noen fremdeles lurer på hva en survival kniv er (he he), fant en kanal på youtube som tilbyr en playlist med en del ok kniv-info fra en forhandler i California.

Svarer der på spørsmål som hva er en survival kniv, og hva er taktisk kniv (se nesten nederst på listen), hva skal man legge vekt på når man kjøper slike m.m. Neppe uttømmend og endelig, men ok info for den som vil navigere seg gjennom ord og uttrykk. Selv lurer jeg nå på hva det tilsvarende norske navnet for knivtypene "Paring knife" er? :) ...og for Switchblade...sier vi springkniv - eller sprettkniv? Mener å huske at "springkniv" var de der bladet sprang ut på siden, mens "sprettkniv" der kom bladet rett ut av kortenden på skaftet. (Husker fra den gang jeg handlet springkniv på Våpensøylen i Bergen....det er leeeenge siden det...før forbudet kom....men kniven har jeg nå fortsatt :)
Link to comment
Share on other sites

Ontario har generelt sett mange bra kniver som tåler mye, har bra stål og ikke koster for mye. Slirene er ofte ikke så bra da.. Har mest trua på Ontario RAT kniven med tanke på pris og kvalitet. De har også bra slire. (fulgte hvertfall med bra slire på RAT 3). Om man velger ESSE eller Ontario RAT knivene spiller vel egentlig ikke så mye rolle. Er vel ikke så stor forskjell på de. Begge deler er bra.

Hva med Ontario Marine Raider Bowie? Den koster godt under 1000 kroner (også i Norge), har bra stål, tåler mye og hogger bra. Eneste er at den muligens er litt for lang for tråstarter og den har jo litt slaskete slire, men du får veldig mye for pengene.

 

Mange som mener samekniv er best. Den er sikkert bra nok den, men den er ganske hypa opp her i Norge også. Har skjedd en del i knivstålindustrien siden samekniven ble funnet opp. Mange kniver i dag som har mer solid stål. .. Er tre-grep det beste med tanke på hardt bruk, snø og regn (som det er mye av i Norge)? Hva med lærslire? Så vidt jeg vet så holder lær mye bedre på vann enn det en plastslire gjør. Lett for folk å si at man skal tørke og olje kniven hele tiden når man sitter å skriver forran PCn, men i praksis er det nok fort gjort at ikke dette vedlikeholdet blir like godt fulgt opp i skogen.

 

nå er det snart 4 år siden jeg startet denne tråden :winke1:

etter å ha kjøpt en god del kniver de siste årene har man lært litt.

 

hvis jeg skulle svart på mitt eget spørsmål så hadde jeg nok sagt esee-6.

når det er sagt, en overlevelseskniv er den kniven man har på seg når en overlevelsessituasjon oppstår.

med andre ord, det er ikke hva du har i skuffen men hva du bestandig har på deg.

Bra du ikke gikk for noe Bear Grylls søppel! Ser ut som du har gjort et bra valg i esee 6.

Sant det du sier om at du kun har med deg det lille du har på deg hvis du skulle ende opp i en survival-situasjon. Det betyr kanskje at det beste er å ha en "rust fri" kniv siden man vanligvis ikke går rundt med olje flasker i lomma :) Kommer ikke på noen bedre enn Fallkniven i det tilfellet. Men har man egentlig alltid på seg en kniv? Det er vel ikke helt lovlig. For min del så blir det i praksis Spyderco Bug knife! Den er alltid med på nøklene, men om det er noe bra survivalkniv kan vel diskuteres hehe.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Valget for min del er enkelt, joikasabel og Leatherman utfyller hverandre i de fleste situasjoner.

 

Har brukt altfor mye tid på å sette opp eggen på knallharde rustfriblad, og det er ikke gøy for andre enn spesiellt interesserte.

 

Samekniven kan som Høggern nevnte brukes til å skjære torv, han glemte å nevne at torv er en viktig komponent i bygging av gamme, og gamme er et reellt alternativ til å fryse ihjel ute på vidda.

At sameknven også kan brukes til å kutte opp snøblokker som er store nk til å bygge igloo med, samt i et knipetak brukes til å grave snøhule skal man heller ikke glemme.

Link to comment
Share on other sites

Nei, men Esee har tatt SURVIVAL akronymet sitt fra disse bøkene. Overlevelseboka til Bob Mayer er en parodi på overlevelsesbøker som inneholder ordet zombie. FM 3-05-70 er en parodi på en Field Manual innen overlevelse.

ESEE-knivene er enkle, funksjonelle kniver og man trenger ikke lese parodi på noe for å forstå de.

 

Diverse "art knives" kunne nok gjerne kommet med en tegneserie for å forstå funksjonen da.

Link to comment
Share on other sites

En skal ikke kikke nøye på websidene til Esee for å skjønne at alt de driver med ikke skal tas 100 % seriøst.

Overlevelseskit med håndjernsnøkler til salgs på det åpne markedet....

De er vel av de mer seriøse aktørene nå for tiden.

Håndjernsnøkler er ikke uvanlig blant operatører i forsvaret, og blir brukt i noe SERE kursing, så det er ikke tegn på at de er useriøse.

 

Spesialfargene de leverer er jo noe harry, men litt humor må man jo ha.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...