Jump to content

Førstegangsjeger trenger råd


Pedern

Recommended Posts

Hei og hopp. For min del begynner tiden å nærme seg for og avlegge jegerprøve. Og i den anledning begynner det også å bli tid for valg av våpen. Og det er her jeg føler at jeg trenger råd og erfaringer av mennesker med mer kompetanse på området enn det jeg har, for det er minimalt.

Jeg har gått rundt å tenkt på ulike typer, merker, kaliber osv. helt siden jeg begynte på kurset i februar. Lest side opp og side ned med tester og diskusjoner rundt temaet på diverse internettsider. Har til slutt funnet ut at Howa 1500 LT / Leupold VX-1 3-9x40 fra Jaktdepoet er en god løsning. En ting jeg ikke klarer å finne ut, eller bestemme meg for er hvilket kaliber jeg skal velge.

Siden jeg er førstegangsjeger og ikke er en del av jegermiljøet i distriktet er det vanskelig for meg å få taket i personer som kan gi meg råd og dele erfaringer de har med meg om de ulike kalibrene, deres forskjeller,likheter og bruksområder. Så håper derfor noen av brukerne her på Kammeret kunne dele sine erfaringer rundt de ulike kalibrene med meg.

Som tidligere nevnt er jeg førstegangsjeger, og har derfor et minimalt kontaktnett innen for jakt og fangst. Er også student, og planen er å fortsette med studier et par år frem i tid, så den store økonomien uteblir nok en god stund fremover. Så etter å tatt dette i betrakting er det heller tvilsomt at det kommer til å bli noe storvilt jakt med en gang, selv om jeg liker tanken ved å være med på storvilt jakt. Det eneste jeg kan tenke meg som blir aktuelt de første årene er rådyrjakt.

Andre jaktforumer jeg tror/vet er mer sannsynlige, og som jeg kommer til å begynne med allerede til høsten og et år år frem i tid er bla. åtejakt på rev, kråkejakt, andejakt, jakt etter skogsfugl, og kanskje harejakt.

Jeg kommer ikke til å lade selv de første årene jeg jakter, men ser ikke bort i fra at dette også kan bli en hobby når jeg får et par år på beina. Men tar utgangspunktet i at jeg ikke kommer til å lade selv. Muligheten for at jeg kanskje kan få noen i distriktet til å gjøre dette for meg i en liten skala er vel til stede.

Et par ting jeg har funnet ut ang. kaliber er at det må være overkommelig pris på ammunisjonen og at jeg må kunne spise viltet jeg skyter.

De forskjellige kalibrene riflen kommer i er; 223, 22-250, 243, 270, 308, 30-06, 300Win Mag og 338 Win Mag

 

Jeg kommer også til å kjøpe meg en hagle, men der har jeg bestemt meg for hva det kommer til å bli.

 

Dette innlegget begynner å veldig langt og jeg har vel også gjentatt meg selv et par ganger også. Men håper på å få noen svar som kan hjelpe meg på veien til valget av kaliber til min første rifle. Det hadde vært fint hvis dere først svarer at dere begrunner hvorfor dere mener den ene kaliberen er bedre en den/de andre.

 

Jeg vil takke alle som gidder å svare/lese dette innlegget, og for et kjempe flott forum.

 

Mvh.

Pedern

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 132
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Velkommen i klubben Pedern!

 

Jeg, og alle andre her på forumet, har vært der du er nå. Jeg valgte 6,5x55 som mitt første kaliber og har aldri angret på dette. Selv om jeg i dag har både .375 H&H og 7Rem Mag, og planer om ytterligere utvidelser av garderoben, er 6,5 fremdeles mitt viktigste kaliber og det jeg er mest glad i.

 

Så litt nærmere om hvorfor. For det første mener jeg du skal ha et helt kurant, "mest vanlig", kaliber som førstevalg og særlig når du ikke lader selv (noe du straks bør begynne med! Morsommere enn jakt nesten...og hjelp skal du få til dette også), men som sagt: velg noe helt vanlig, og da er det egentlig bare .223 Rem og de "tre store" 6,5x55, .308Win og .30-06 som er aktuelle. Uvanlige eller mer spesielle kalibre er mye, mye dyrere å trene med, ofte så kostbart at det begrenser treningen for en student.

 

Når du primært skal jakte småvilt, kanskje Rådyr er det ingen grunn til å velge .308 eller .30-06. Av kalibre lovlige til Rådyr er 6,5x55 er det nest billigste du kan skyte med, etter .223 rem. 6,5 har lite rekyl, er snill og skyte med. Videre er det et kaliber som duger veldig bra til f.eks. Reinsdyrjakt og som i tillegg ikke bare er lovlig, men også brukbart til Elg. Du er med andre ord helgardert!

 

Ulempen med .223 Rem er at den ikke kan brukes til storvilt, og kanskje heller ikke er noe særlig ideelt som Rådyrkaliber for en førstegangsjeger.

 

Jeg forutsetter da at du må greie deg med en rifle en tid fremover, og vil ha mulighet til variert jakt. Da blir mitt svar 6,5x55: Billig å skyte (skytterlagsammunisjon er det rimeligste, meld deg inn i et lokalt skytterlag og kjøp ammunisjon der til trening), mild rekyl, god presisjon og veldig anvendelig til norsk jakt.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Har ikke allverdens erfaring selv, men for meg høres det ut som om en Howa i .223 er børsa du ser etter.

Ammoen er lett tilgjengelig og relativt billig, tror den er relativt presis og.

 

Har selv 6,5x55 og syns det er et kjempemessig kaliber, men ettersom du hadde bestemt deg for Howa utgår vel det. Howa har forøvrig fått masse god kritikk så jeg tror, gjentar tror, at den er et greit alternativ.

Link to comment
Share on other sites

 

Ulempen med .223 Rem er at den ikke kan brukes til storvilt, og kanskje heller ikke er noe særlig ideelt som Rådyrkaliber for en førstegangsjeger.

 

Jeg forutsetter da at du må greie deg med en rifle en tid fremover, og vil ha mulighet til variert jakt. Da blir mitt svar 6,5x55: Billig å skyte (skytterlagsammunisjon er det rimeligste, meld deg inn i et lokalt skytterlag og kjøp ammunisjon der til trening), mild rekyl, god presisjon og veldig anvendelig til norsk jakt.

 

Tron

 

Tusen takk skal du ha Tron.

 

Jeg glemte selvfølgelig å skrive hvike kaliber den riflen jeg har pekt meg ut leveres i. Noe jeg redigerte inn akkurat nå.

Jeg har gått å tenkt endel på 6,5x55 og det virker som et meget egnet kaliber. Det eneste problemet er at den Howa pakken som jaktdepoet har ikke leveres i 6,5x55.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er selv student og jeger. Jakter ganske mye om høsten på elg, rådyr, gås, due, sjøfugler og forhåpentligvis blir det litt skogsfugl til høsten. Siden jeg jakter så mye forskjellig var det viktig for meg å ha ett kaliber som man kunne bruke på det meste, så da endte jeg opp med en Tikka T3 i kaliber 6,5X55. Angrer ikke ett sekund på det, et ypperlig allround kaliber! Og det er billig å skyte med, noe som er viktig for en fattig student.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste problemet er at den Howa pakken som jaktdepoet har ikke leveres i 6,5x55.

 

Problem, eller frihet. Til å velge noe annet! :D Jeg har ingenting i mot Howa, det er sikkert et godt valg, men kaliberet er viktigere enn børsa etter min mening. For meg ville Howa ikke fyllt kravene mine om de ikke kan levere i 6,5x55. Det er mange gode våpen å få kjøpt til en grei pris, bruktmarkedet er også en mulighet.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen i klubben! Tok jegerprøven for en liten måned siden og er vel nesten på nøyaktig samme sted som du. Har lest utrolig mye de siste månedene på nettet og i bøker for å sette meg inn i ting, men har vel funnet ut at det aller beste er et forum slik som dette! Så velkommen inn!

 

Når det gjelder rifle så har jeg igrunnen bare ett lite tips å komme med. Vet ikke om det er interessant for deg eller nødvendig, men i mitt tilfelle var det iallefall nødvendig å spare der det spares kan, uten at det gikk for mye ut over kvaliteten. Løsningen min ble å kjøpe et våpen på XXL's ryddesalg, samt importere kikkert fra USA. Dette førte til at jeg satt igjen med en pakke til 7000,- Skulle jeg gått rett til forhandler for å kjøpe samme pakke ville det ut i fra veil. priser blitt en snaue 12 000,-. Er sikkert både fordeler og ulemper med denne metoden, men jeg er svært fornøyd!

 

Skulle du være interessert i å prøve dette skal jeg selvfølgelig bistå med all den lille kunnskapen jeg fikk da jeg gikk igjennom prossessen!

 

mvh Stalker

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar så langt, setter stor pris på det :)

 

Ser det blir argumentert endel for 6,5x55. Så visst noen vet om en tilsvarende pakkeløsning som jaktdepoet fører i nevt kaliber hadde det vært fin om de sa ifra.

 

Er selvføgelig fortsatt åpen for andre kaliber ennå.

 

Har hørt mange gode ord om Howa, og har veldig lyst på en. Men at den ikke leveres i 6,5x55 er jo litt dumt.

 

Men er det noen av de kalibrene den blir levert i som har ca. samme bruksområde?

 

Mvh.

Pedern

Link to comment
Share on other sites

Jeg var akkuratt i din situasjon når jeg begynnte. Jeg kjøpte en gammel HV-mauser i .3006 til 900,- og la resten i kikkert. Mauseren skjøt hull i hull @100m ubeddet med orginalstokken, det var muligens spesiellt men mauserene har generellt mer enn nok presisjon (som de fleste anstendige rifler). Jeg vil på det sterkeste anbefale å legge pengene i kikkert. Du får mer jakttid midt i den mørkeste delen av posteringa der sannsynligheten for vilt er størst. (Selv kjøpte jeg en 3-9X36 fordi jeg trengte noe smekkert til en Ruger No 1 jeg hadde planer om, 1,5-6X42 er nok egentlig et bedre valg.) Om en har råd er Zeiss og Swarovski i en egen klasse, Leupold er slett ikke ille i sin klasse den heller, men det er nok verd pengene å gå for en VX-2 eller 3 og heller kjøpe en billig bruktrifle. Bare pass på at den er klar for kikkert. 6,5x55 er selvsagt et flott kaliber med lite rekyl og alt som trengs. Skjønnt 3006 er som regel ikke noe problem det heller.

 

Det er i alle fall mine 5øre.

Link to comment
Share on other sites

Ser det blir argumentert endel for 6,5x55. Så visst noen vet om en tilsvarende pakkeløsning som jaktdepoet fører i nevt kaliber hadde det vært fin om de sa ifra.

En av de lokale pusherne her i distriktet leverer Tikka T3 med original kikkertmontasje og Meoptakikkert til 11 lapper og litt. Ihvertfall påstår de det på nettet: http://www.bruun.no/Våpen/rifler/Rifle_pakker.htm. T3 leveres i 6.5x55

 

(Linken virker ikke direkte, siden et eller annet geni har bestemt seg for å bruke norske tegn i URL'en, men om du kopierer den inn i adressefeltet på nettleseren din bør du komme dit. Eller gå til http://www.bruun.no :arrow: Våpen :arrow: Rifle Pakker)

Link to comment
Share on other sites

 

 

- Så langt jeg vet så må vel det være .308win som er nærmest.

 

Litt kraftigere, litt mer rekyl, litt krummere kulebane.

 

Ok. Men er rekylen overkommelig for en som har null skyteerfaring?

 

Har lest litt rundt om .223 og har blitt litt nyskjerrig på det kaliberet. Men hvordan er egentlig kjøttødelegelsene på denne? Og er det kraftig nok til rådyr?

 

-Pedern

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Men hvordan er egentlig kjøttødelegelsene på denne? Og er det kraftig nok til rådyr?

 

Det er ikke noe kjøtt på en .223.. :lol: Neida, ville ikke vært bekymret for det, finnes vel ladninger også med helmantel som ikke går så fort, men litt må den ødelegge for at viltet skal dø. Til Rådyr er det helt greit for en erfaren jeger/jeger med hund, for nybegynneren er det egentlig en fordel med litt grovere kaliber som legger dyret raskere i bakken.

 

.308 Win er ikke noe skummelt å skyte med, bare litt dyrere (hvis du ikke får tak i NATO skudd), og litt mindre fleksibelt til småvilt, etter min mening.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

En av de lokale pusherne her i distriktet leverer Tikka T3 med original kikkertmontasje og Meoptakikkert til 11 lapper og litt. Ihvertfall påstår de det på nettet: http://www.bruun.no/Våpen/rifler/Rifle_pakker.htm. T3 leveres i 6.5x55

 

Tusen takk:) Dette var jo et veldig godt tilbud. Budsjettet mitt er egentlig på 7-8tusen kr til rifle og kikkert. Men det er jo fristende med den pakken der. Får se om jeg klarer å skrape sammen litt mer penger. Bilen skal på EU kontroll nå i mai, å hvis jeg er heldig der er det nok muligheter for denne pakken 8)

 

-Pedern

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Men hvordan er egentlig kjøttødelegelsene på denne? Og er det kraftig nok til rådyr?

 

Det er ikke noe kjøtt på en .223.. :lol: Neida, ville ikke vært bekymret for det, finnes vel ladninger også med helmantel som ikke går så fort, men litt må den ødelegge for at viltet skal dø. Til Rådyr er det helt greit for en erfaren jeger/jeger med hund, for nybegynneren er det egentlig en fordel med litt grovere kaliber som legger dyret raskere i bakken.

 

.308 Win er ikke noe skummelt å skyte med, bare litt dyrere (hvis du ikke får tak i NATO skudd), og litt mindre fleksibelt til småvilt, etter min mening.

 

Tron

 

Hehe, nei det er vel ikke noe kjøtt på den nei :lol: Men hvis valget sto mellom .223 og .308 hva er det som egner seg best for min bruk?

Hvis det blir noe rådyrjakt høsten 2009....

 

-Pedern

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er på budsjett så ville jeg seriøst ha sjekket muligheten for å kjøpe brukt rifle! Ville også ha sjekket optikk i USA. Her er noen linker til deg:

 

http://www.jaktogfriluft.no/brukt.asp?ID=34&segment=1&session=127483028220072912492&vgrp=1&srt=kaliber&srtr=ASC

Mye bra her f.eks. både 6,5x55 og .308...

 

http://theopticzone.com/scopes.aspx

Her er det fryktelig billig! Og de leverer varene punktlig og etter avtale! Bare legg til en $25-30 i frakt og gang med 1,25 så har du prisen ferdig hjem i postkassa! :D

Link to comment
Share on other sites

Hei Pedern. Når man siterer andre innlegg er det viktig å trimme de ned så mye som mulig så det kommer klart frem hva du svarer på. Sitering av hele innlegg gjør bare tråden mindre lesbar, en grei regel er å ikke sitere mer enn du selv skriver. Og svarer du på siste innlegg er det ofte ikke nødvendig å sitere i det hele tatt.

 

Og dette gjelder selvfølgelig for alle dere andre også, sitering er til for å presisere hva en svarer på, hele innlegget ligger jo tilgjengelig i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Ta å hør med jakt depoet om de får inn Howa i 6,5*55 når stor kontainern kommer fra andre siden av dammen. Trur det va i mai en gang.

 

Fulstendig off topick hørte jeg noen rykter om amerikansk krutt også......(Som sagt rykter :shock: ).

Link to comment
Share on other sites

Sendte følgene mail til jaktdepoet 19.03.2008:

 

"Hei mitt navn er Ola Nordmann. Jeg lurer på om Howa 1500 LT eller Howa

1500 Hogue kan leveres i kaliber 6,5x55? Om dette lar seg gjøres, hvor

lang bestillings tid vil det være?"

 

Fikk til svar 2 dager senere:

Pr i dag ikke noen mulighet

 

Kort og greit svar det, dog noe avvisende.

 

-Pedern

Link to comment
Share on other sites

308 er et helt greit all-round kaliber. Tror ikke du vil få klage fra rådyra om hullet er 1 mm større enn 6,5. Prisen for ferdigrulla ammo er ikke avskrekkende og rekylen må sies være snill. Er du heldig så kjenner du noen som har tilgang på nato.

 

Ville lagt litt mer i optikken. Gå ett steg høyere på leupolden feks.. VX-2 er nok et bedre valg.

Billigste optikken får du fra statene. Leupold og Nikon får du til halve prisen på amerikanske nettsteder. Det samme med montasjen. Har du en kompis som studerer der borte, så få det sendt til han slik at han kan ta med hjem eller sende som gave.

 

Howa høres fornuftig ut ihht. budsjettet. Ett alternativ kan også være CZ 550. XXL selger denne til 4000,-.

Mye børse for 4 laken, spør du meg.

 

Lykke til og skitt jakt.

Link to comment
Share on other sites

er 308 duganes til mindre vilt også? Som rev og skogsfugel? Eller er .223rem mer fordelaktig? Naboen bor ca. 2/3 av året i usa, men akkuratt nå er han hjemme for sommeren. Men da er det jo muligheter for billig opptikk senere :)

 

-Pedern

Link to comment
Share on other sites

Når vi skjøt med 30-06 på Jegerprøven satt halve kurset å masserte skuldrene etterpå, selv synes jeg det bare var heftig, og merket ingenting på rekylen, så jeg har bestilt Tikka T3 Lite SS 30-06 etter at jeg har utelukkende lest positive anmeldinger av våpenet, så nå venter vi bare på jegerprøve eksamen og politi-tillatelse så er det opp på skytebanen og kose seg i vårsolen 8)

Link to comment
Share on other sites

Kaster meg på i debatten jeg også. Har egentlig ikke så mye å si, men vil bare komme med noen kommentarer rundt kalibervalg. Til rådyrjakt egner 223 seg like fint som 308. Rekylen er ikke noe du trenger å tenke på. Kulebanen derimot er forskjellig, avhengig av hva du ønsker. Til syvende og sist er det typen kule du nytter som avgjør kjøttødeleggelsen og ikke kalibervalget.

 

At du har forelsket deg i Howa kan jeg godt forstå. Mye får du for pengene ihvertfall. Et annet alternativ er Weatherby (amerikansk det også) som er beslektet med Howa. Sjekk http://www.xxl.no. Mye for pengene der også.

 

Er enig i det flere har sagt før meg om å legge heller litt ekstra i optikken. Der får du det du betaler for, enkelt og greit. Siden du tenker å legge deg på 7-8 tusen totalt, vil jeg anbefale deg tre mellomklasse kikkertsikter som jeg selv mener er bra. Det er Nikon Monarch, Meopta Meostar eller Zeiss Classic. Lysåpningen velger du utfra behovet ditt, om du kommer til å jakte mye i skumring, eller ikke.

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

Et annet alternativ er Weatherby (amerikansk det også) som er beslektet med Howa.

 

Har også registrert dette, men hvor nært er egentlig slektskapet? Har lest at Weatherby Vanguard bruker samme mekanisme som Howa 1500 serien. Hvis det stemmer er nok det vel og bra, skal en tro det som er skrevet om Howa. Noen som har formeninger om Howa vs. Weatherby med hensyn på presisjon, avtrekk, ladegrep og praktisk bruk generelt?

 

Skal også ha et smelljern i nærmeste fremtid, og da et i .308. Har kikket en del på nettet, og synes at Howa 1500 Varmint ser interssant ut, men har så langt ikke sett en Howa i virkeligheten. Blir vel en tur til Drammen for å kikke litt vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Siden du tenker å legge deg på 7-8 tusen totalt, vil jeg anbefale deg tre mellomklasse kikkertsikter som jeg selv mener er bra. Det er Nikon Monarch, Meopta Meostar eller Zeiss Classic. Lysåpningen velger du utfra behovet ditt, om du kommer til å jakte mye i skumring, eller ikke.

Hjortetrekk

 

Hvis totalen skal ligge på en 7-8000, og børsa utgjør vel ikke mindre enn 4000, hvor finner man noen av disse kikkertene til den prisen? Spesielt Zeiss Classic skulle jeg likt å hatt kloa i for 3-4 lapper... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes også 6.5x55 er et genialt kaliber. Jeg har en rifle i 22-250 også, men på rådyrjakt blir den stort sett stående hjemme. Er litt lite margin synes jeg, selv om det holder med gode kuler.

Amerikanerne bruker lite 6.5x55 ja, deres standardpatron som er omtrent i samme klasse er 270 win. Den er på lista over kalibre til Howa. Genial liten patron, lovlig til Norsk storvilt den også, men du får neppe tak i rimelig treningsammo. Altså 223, 6.5x55, 308 eller 30-06. De to siste bruker samme kule, men 30-06 er lenger. Kulebanen er omtrent lik.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har den Howa-pakken du har sett på, i 30-06 . Grunnen til at jeg tok nettopp 30-06, er at jeg synes det er greit å ha "det lille ekstra" som denne patronen kan gi. Og så lader jeg selv, da.

Men jeg stod lenge (minst 5 min :wink: ) og vurderte mellom .308 og 30-06, mest med tanke på rekylen i børsa.

Jeg synes børsa tar rekylen veldig bra, har flere ganger skutt 30 - 40 skudd, kun iført t-skjorte. Uten at det verker i skuldra.

Kikkerten som følger med er helt grei. Men har du råd, så vil mitt råd være å oppgradere litt, ikke minst med tanke på jakt i dårlige lysforhold. Men som sagt, en helt grei kikkert.

Ellers er jeg 100% fornøyd med børsa.

Tok forresten mitt 1. rådyr med den i vinter, og det var forbausende lite kjøttødeleggelse.

Link to comment
Share on other sites

Siden du tenker å legge deg på 7-8 tusen totalt, vil jeg anbefale deg tre mellomklasse kikkertsikter som jeg selv mener er bra. Det er Nikon Monarch, Meopta Meostar eller Zeiss Classic. Lysåpningen velger du utfra behovet ditt, om du kommer til å jakte mye i skumring, eller ikke.

Hjortetrekk

 

Hvis totalen skal ligge på en 7-8000, og børsa utgjør vel ikke mindre enn 4000, hvor finner man noen av disse kikkertene til den prisen? Spesielt Zeiss Classic skulle jeg likt å hatt kloa i for 3-4 lapper... :mrgreen:

 

Joda, du har et poeng der :oops: Men flere forhandlere opererer med gode pakkeløsninger hvor det er mulig å spare noen lapper. Nikon Fieldmaster er modellen under Monarch, men også med god optikk. Denne modellen leverer også 3-9*50 som er en brukbar skumringskikkert. Har selv jaktet hjort med Nikon Monarch i tre år, og har vert veldig fornøyd, uten at jeg skal komme med en lang analyse av de optiske kvalitetene :roll:

 

Zeiss classicen ligger nå på 6500,- på XXL. Etter min mening det beste kjøpet du kan få på ett kikkertsikte i Norge i dag ;) Men som trådstarter blir vel det i det høyeste laget prismessig.

 

Har foresten trådstarter vert hos forhandler og kikket på Remington?

 

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=62275

 

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=64154

 

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=64151

Link to comment
Share on other sites

. Til rådyrjakt egner 223 seg like fint som 308. Rekylen er ikke noe du trenger å tenke på. Kulebanen derimot er forskjellig, avhengig av hva du ønsker. Til syvende og sist er det typen kule du nytter som avgjør kjøttødeleggelsen og ikke kalibervalget.

Så til mitt bruk klarer jeg meg egentlig fint med 223, men hvis jeg vil ha litt mer å gå på bør jeg velge 308..?

Hva er forresten prisforskjell når det gjelder ammunisjon på de to? Regner med at jeg kommer til å skyte endel siden jeg bor 3 min unna skytterbanen.

Men har du råd, så vil mitt råd være å oppgradere litt, ikke minst med tanke på jakt i dårlige lysforhold. Men som sagt, en helt grei kikkert.

Tenkte jeg skulle gå for en pakkeløsning nå, og hvis kikkerten ikke tilfredstiller mine behov ber jeg en venn av meg som bor store deler av året i USA om å kjøpe en kikkert til meg å sende i posten som gave, når han drar tilbake mot slutten av sommeren.

Zeiss classicen ligger nå på 6500,- på XXL. Etter min mening det beste kjøpet du kan få på ett kikkertsikte i Norge i dag Men som trådstarter blir vel det i det høyeste laget prismessig.Har foresten trådstarter vert hos forhandler og kikket på Remington?

Det blir nok desverre i drøyeste laget. Men det kan jo hende at det er mulighet for å få en annen kikkert i pakkeløsningen hvis jeg sper på med et par kroner ekstra...?

Har kikket litt på Remington 700 SPS, men det er et eller annet med Howan som gjør at jeg liker den bedre.

-Pedern

Link to comment
Share on other sites

Hei hei og velkommen i jegerstanden :D

 

Amerikanerene har en patron som ligger ganske tett inntil 6,5x55 i ytelse og som leveres i howaen du nevner. Nemlig 270 win. Har selv en lakelander i 270 win og er strålende fornøyd med både kaliber og børse, men det er et alvorlig ankepunkt slik jeg ser det, og det er tilgangen til ferdigrullet billig treningsammo. Der er utvalget litt begrenset her på berget, derfor vet jeg ikke helt om jeg vil anbefale denne til en som ikke lader selv.

 

Ellers så vil jeg anbefale enten 308 eller 3006. Begge disse er gode patroner som godt kan brukes til både småvilt og rådyr, samt du har en patron som fungerer utmerket til storvilt hvis annledningen byr seg senere. Her er det et svært godt utvalg i ferdigladet ammunisjon både til trening og jakt. Rekylen skal du heller ikke bekymre deg for, denne klarer du fint å venne deg til. Har du annledning så kan du jo møte opp på en skytebane en kveld det er trening så er det helt sikkert mulighet for å få prøve litt forkjellige kalibre og børser. Gå for den du liker best og trives best med, husk at det skal være moro å skyte, og det blir det når du får en patron og børse du trives bak kolben på.

 

Ellers så må du ha lykke til med valget og igjen velkommen i jegerstanden :D

Link to comment
Share on other sites

Amerikanerne bruker lite 6.5x55 ja, deres standardpatron som er omtrent i samme klasse er 270 win.

Dette har vi nok kranglet om før men... Den eneste likheten mellom disse patronene er vel at det i sine respektive land selges mye av dem. Bare for å friske på huekommelsen, 270W er faktisk vassere en 3006 med kuler opp mot 140grains. Den slår 6.5x55 med 100m/s++ i denne vekten.

Litt dyrere enn hav trådstarter var ute etter, men muligens overkommelig.

Lakelander kan få kjøpt brukt for 5-6000kr. Zeiss classic 2.5x50 (winge våpen) 7000kr

Denne kom på 1100kr og er helt ny, men i 270W. Står nok muligens en til hos rygg våpen for 5600kr. Jaktmatch treningsamo hos Landerø.

830042289_9a39cca4b0.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kaster meg litt inn i debatten...

 

Pr i dag høres det ut som om det er .223 som passer best til ditt bruk. Et artig kaliber, sint nok til å ta et rådyr effektivt og snilt nok til at du knapt merker rekylen. Billig ammunisjon til både trening og jakt, og "alle" butikker har det. Det eneste problemet er den dagen du får tilbud om å være med og jakte på reinsdyr, hjort eller elg. Da holder det ikke lenger.

 

Tenker du fremdeles Howa er .308 antagelig veien å gå. Relativt snill mot skuldra (skift til kolbekappe i gummi dersom børsa ikke har det, det hjelper), relativt billig på ammunisjon og holder til alle typer vilt vi har her i landet. Tenker du billig fabrikkammo til jakt har du feks Fusion til under tjue kroner skuddet. Helmantel får du mye rimeligere. Stort sett å få tak i overalt.

 

.270 er et interessant kaliber, men her gir du også mer for skuddene, i tillegg til at ikke alle butikker har det.

 

Den perfekte allround begynnerbørsa er etter min mening 6,5x55. Denne holder til all jakt, og alle butikker har det. Ok, mange mener den er litt for "pinglete" på elg, men treffer du bra detter den raskt den og (og en skal da treffe bra uansett kaliber!). Ganske snill rekyl, noe som også gjør at du ikke blir skuddredd, noe som igjen gjør at du skyter sikrere.

Link to comment
Share on other sites

Pr i dag høres det ut som om det er .223 som passer best til ditt bruk. Et artig kaliber, sint nok til å ta et rådyr effektivt og snilt nok til at du knapt merker rekylen. Billig ammunisjon til både trening og jakt, og "alle" butikker har det. Det eneste problemet er den dagen du får tilbud om å være med og jakte på reinsdyr, hjort eller elg. Da holder det ikke lenger.

 

Tenker du fremdeles Howa er .308 antagelig veien å gå. Relativt snill mot skuldra (skift til kolbekappe i gummi dersom børsa ikke har det, det hjelper), relativt billig på ammunisjon og holder til alle typer vilt vi har her i landet.

 

Tenker fortsatt på å kjøpe Howa, men titter jo rundt etter andre "pakker" også. Det står mellom .223 og .308win. Det beste hadde jo vært om jeg fikk dratt å prøveskyet litt med begge kalibrene. Jeg kan med nesten med 100% sikkerhet si at jeg ikke kommer til å jakte hjort eller elg de første årene ihvertfall, men man vet jo alderig. Må innrømme at jeg synes .223 virker som et veldig spennende kaliber, selv om jeg ikke har noe referansepunkt for noen av kaliberne. Men når jeg først kommer i gang har jeg lyst til å trene veldig mye, for å bli en grei skytter før jeg begynner å skyte på levende skapninger. Og den eneste skyttererfaringen jeg har er en 30-40 skudd med salong for 7-8år siden, så det må nok endel trening til. Derfor vil jeg ha et kaliber med så billig ammunisjon som mulig, og som biter fra seg på vilt opp til rådyrets størrelse.

 

Den beste løsningen er vel som nevnt tidligere i denne tråden, å dra på skytebanen å prøve de ulike kaliberne.

 

-Pedern

 

EDIT: Takk til alle som bidrar, og ønsker meg velkommen :D

Link to comment
Share on other sites

Hei! jeg har selv en Howa LT Kal.223 Rem, med Leupold VX-1. jeg er godt førnøyd med den pakken som jeg kjøpte fra Jaktdepotet. Jeg bruker rifla til jakt på gås, toppjakt osv. Den fungerer bra til dette. Jeg skal med tid å stunder prøve meg på rådyrjakt også.

 

Det jeg har å utsette på Howaen er avtrekket som bør justeres + att Leupold VX-1 serien har ikke klikkjustering, men glidende justering. Men som jeg skriver her jeg er førnøyd med pakken som lett kan oppgraderes etterhvert som pengeboka blir fylt opp :lol:

Link to comment
Share on other sites

har howa selv og veldig fornøyd.men som 223 så er stigninga i pipa 1-14 og da får du ikke skutt og stabilisert kuler som er tyngre en ca55grain.så se deg heller om etter ei bra brukt rifle i 6,5-55.og sett på en grei kikkert der.223 er etter min mening litt lite anslag på rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Ut fra trådstartes behov synes det underlig at ingen har forslått en kombi. Alle har foreslått ei rifle i en eller annen utgave...

Ut fra egne erfaringer tilsier alsidig småviltjakt behov for hagle skudd fra tid til annen. Jeg har nå i 20 år brukt den samme kombien når jeg jakter rådyr/småvilt, hjemme har jeg våpenskapet fullt av riflesnadder fra finnland, men når jeg skal jakte blir de værende hjemme.

 

-Med unntak av elgjakt da ! da tar jeg frem sideligger`n i 9,3x74R og sier; Flytt dere unger! Nå er det alvor!

Link to comment
Share on other sites

Ut fra trådstartes behov synes det underlig at ingen har forslått en kombi. Alle har foreslått ei rifle i en eller annen utgave...

Ut fra egne erfaringer tilsier alsidig småviltjakt behov for hagle skudd fra tid til annen. Jeg har nå i 20 år brukt den samme kombien når jeg jakter rådyr/småvilt, hjemme har jeg våpenskapet fullt av riflesnadder fra finnland, men når jeg skal jakte blir de værende hjemme.

 

-Med unntak av elgjakt da ! da tar jeg frem sideligger`n i 9,3x74R og sier; Flytt dere unger! Nå er det alvor!

 

Kombi er ikke dumt nei! Har sjøl en i 12/76 - .222 rem, og liker den forbasket godt! Pent våpen, allsidig og knallartig kaliber! Har to døtre, og i fjor, før jul fikk jeg min "sønn" Antonio (Zoli) i hus. Fruen ble nesten sjalu da hun så hvor omsorgsfull jeg var med den... :lol: Kombi er kosebørse det!

 

Kanskje ikke så lett å finne en i rett kaliber til rett pris da, men om en får tak i, så er det i grunn løp og kjøp! :D

 

.222 er jo også et alternativ da. Men hadde jeg hatt valget mellom dette og .223 hadde jeg valgt sistnevnte. .222 patroner er nemlig noe dyrere, og det er ikke helt det samme utvalget i skudd. Men rekylen er jo myk som smør da!

 

Uansett, dersom du er nesten helt sikker på at du ikke kommer til å jakte storvilt over rådyr i størrelse, ja da går du for en .223 rifle (eller kombi med .222 eller .223).

 

Har sjøl en .308 (på "evig" lån), men har knapt hatt den med på jakt hvor det kreves storviltkaliber de tre årene jeg har hatt den. Èn gang på reinsjakt, og det er alt. Har brukt den så vidt ellers og, men kombien erstatter den bruken.

Link to comment
Share on other sites

Synest egentlig det er litt dårlig gjort av våpenbutikker som skal selge de fantastiske pakkene sine.

Howa rifla er nok helt topp den, men Leupold VX1 er absolutt noe alle bytter ut når de får litt peiling.

Husk at det er ikke klikk på den, bare friksjon. Tror muligheten for å bli skuffet er høy.

Bruk litt ekstra på optikk du :wink:

Link to comment
Share on other sites

du vet aldrig når du får blitt med på storviljakt,og har du bare råd til ei rifle,bør du gå for 308 om du vil ha howa.meget allsidig kaliber,selv om det ikke er verdens beste æljpatron..,men den holder.ikke no skummel rekyl.howa er en av de bedre kjøp en gjør under 7-8 tusen,men kan være litt dårlige avtrekk,men det kan jo ordnes :wink:

Link to comment
Share on other sites

har howa selv og veldig fornøyd.men som 223 så er stigninga i pipa 1-14 og da får du ikke skutt og stabilisert kuler som er tyngre en ca55grain.så se deg heller om etter ei bra brukt rifle i 6,5-55.og sett på en grei kikkert der.223 er etter min mening litt lite anslag på rådyr.

 

Har ikke Howa 1-12 "twist rate" i 223 da? Mulig det er jeg som tuller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan med nesten med 100% sikkerhet si at jeg ikke kommer til å jakte hjort eller elg de første årene ihvertfall, men man vet jo alderig. Må innrømme at jeg synes .223 virker som et veldig spennende kaliber, selv om jeg ikke har noe referansepunkt for noen av kaliberne.

Jeg har .223 sjøl, og til tross for at jeg nok kommer til å beholde det kaliberet i overskuelig framtid, anbefaler jeg det ikke som eneste kaliber. Som nummer to-kaliber, derimot, har jeg ingen skrupler med å anbefale det.

 

.223 vinner på kulefall, men taper med glans på vindavdrift i forhold til f.eks. 6.5x55. Ihvertfall så lenge du ikke lader sjøl. Og å anslå vind er en større utfordring enn å anslå avstand. Det er også tynt med gode ekspanderende matviltpatroner, mens "de tre store" har et rikelig utvalg i blyspiss som egner seg til å drepe dyr du skal spise etterpå.

 

 

Disclaimer: Dette er min egen, helt subjektive oppfatning. Det er sikkert mange som er uenige med meg.

Link to comment
Share on other sites

.308 gjør alt en .223 gjør, men en .223 kan ikke gjøre alt en .308 gjør. Men jeg ville likevel valgt .223 hvis kun småvilt står på menyen. Det føles mer riktig med en .223 på fugl og annet småtteri. Patronen er også snasen å se på. Uten at det spiller noen som helst rolle.

 

Muligheten til å få en smekrere børse(i .223) er også tilstede, f eks CZ 527 som har "riktig" lengde på låskassen i forhold til patronen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...