Jump to content

Førstegangsjeger trenger råd


Pedern

Recommended Posts

  • Replies 132
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Gratulere med handelen.

Tru du har gjort eit godt valg, kjøpte selv ei tikka t3 hunter 6,5x55 i fjor sommer med s&b 3/12-42 kikkare på, 8000kr

kjøpte den brukt av ein eg kjente (å eg viste han ikkje hadde brukt den til annet enn å ta jegerprøva hvert år i 4 år uten å jakte noe mere enn 3 første dagene i elgjakta)

Har nå hatt eit par hundre skudd med den i vinter og den er etter mitt syn utrolig bra, god presisjon,

rimlig ammo, behaglig å skyte med.

Lykke til med di børse å tru du har valgt ei god børse og veldig greit kaliber til det meste.

Nå er det bare å få skutt mye så du er sikker med børsa.

Løkke te

Link to comment
Share on other sites

Nice Pedern ;) Bestod selv for litt over en uke siden, og fikk godkjennelsen i dag, så var innom den lokale butikken og hentet min Tikka T3 Lite Stainless 30-06 for 1 time siden :D

 

Fikk ikke henta hagla though, den venter de på hos leverandør :\

 

 

Hvordan er reglene ihenhold til skyting på bondegård med grunneiers tillatelse, lovlig selv om det er utenfor jaktsesong ? Til innskyting av rifla tenker jeg da, litt kjipt å sitte på den lokale elgbanen å skyte 1 skudd hvert 10. minutt og ta full rengjøring imellom hvert skudd ;)

Link to comment
Share on other sites

Da dumpa kikkerten ned i postkassa :) Så nå er det bare å vente på at våpensøknaden kommer. Noen som vet hvor lang tid det pleier å ta når man er førstegangssøker? Den blir behandlet på Romerike... pleier de å være raske...? :roll:

 

-Pedern

Link to comment
Share on other sites

Er akkurat samme båt som deg Pedern, så nå har jeg fått mye gratis fra denne tråden. Kjempe!

 

Bestilte selv et Leupold VX-II 3-9x40, Duplex, Matte sikte med nødvendig tilbehør. (base, ringer, linsebeskytter). Endte opp på rett under $400, noe som er en super pris. Hvor mye ekstra ble det på deg med shipping, og hvor lang ventetid blir det på deg?

 

Forøvrig så tenkte jeg å kjøpe en Remington 700 BDL i 30.06 hvis ingen har noen større innvendinger for hvorfor det er et dumt valg?

Link to comment
Share on other sites

Så bra at tråden er til nytte for andre også da :) For meg så ble det 400 dollar (av en eller annen grunn fikk jeg baser og ringer gratis i følge kviteringen!) + 47$ i frakt, null i fortollingsgebyr osv. og 568kr i moms. Glemte desverre å bestille linsebeskytter fra statene, så det må nok kjøpes inn her på berget. Har tenkt å gå for Butler Creek sine beskyttere.

 

Jeg la inn ordere 30/4, men de hadde ikke kikkerten på lageret hvor de shipper internasjonale sendinger. Så de måtte sende den fra et annet lager, før de kunne sende avgårde bestillingen min. Dette skjedde først 6.mai. Men det er på gardermoen ting tar tid, bare se her:

Dato Kl Hendelse Poststed

14.05.08 10.40 UTLEVERT 1929 AULI

14.05.08 10.24 ANKOMMET POSTKONTOR 1929 AULI (AULI GRILL & CATERING)

13.05.08 19.32 VIDERESENDT 0024 OSLO

13.05.08 17.45 REGISTRERT OMLASTINGSTERMINAL 0024 OSLO

13.05.08 16.08 VIDERESENDT TIL MOTTAKER 2061 GARDERMOEN

13.05.08 10.56 FORTOLLET 2061 GARDERMOEN

12.05.08 09.36 ANKOMMET LAGER 2061 GARDERMOEN

10.05.08 12.51 TIL TOLLAGER 2061 GARDERMOEN

09.05.08 15.49 TIL FORTOLLING 2061 GARDERMOEN

09.05.08 15.48 ANKOMMET MOTTAKERLANDET 2061 GARDERMOEN

07.05.08 11.40 SENDT FRA AVSENDERLANDET 9999 INGEN NY POSTADRESSE

07.05.08 11.27 SENDT FRA AVSENDERLANDET 9999 INGEN NY POSTADRESSE

06.05.08 07.43 INNHENTET 9999 INGEN NY POSTADRESSE

Våpensøknaden har jeg ikke fått i retur ennå, men i følge andre jeg har snakket med varierer det veldig lokalt på hvor lang behandligstid det er. Og i mitt tilfelle er det: "sånn ca. 1-2 uker pleier'em å bruke"

Jeg fikk kikkerten min idag som du ser, har jo ikke akuratt fått testen den da for å si det sånn. Ikke har jeg erfaringer med noen andre kikkerter, men den virker da solid og grei ihvertfall :)

 

Du får ha lykke til videre med valgets kvaler, håper det går smertefritt og ikke budsjettet sprenges så alt for mye :roll:

 

-Pedern

Link to comment
Share on other sites

Auli Grill & Catering OG post faktisk... :D

 

Gratulerer med bra kikkert da! Velkommen til "Leupoldklubben"! De jeg kjenner, som har en Leupold, skryter av dem og er veldig fornøyd. En kompis byttet ut sin med en fæl Zeissgreie til en pris han ikke har turt å fortelle fruen om engang, men sin gamle VX2 selger han ikke! "Jeg får nok bruk for den en vakker dag, for den er så bra..." Har nemlig mast om å få kjøpe den noen ganger...

 

Skal slenge på en ny kikkert på min lånte Sako-rifle etter hvert, og det blir nok en Leupold til i familien! Synes det ser ut som mye for pengene, også liker jeg øyeavstanden.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Pedern: Jeg og kompisen min tok jegerkurs sammen, bestod sammen, ble medlemmer i NJFF og lokalforening sammen, og leverte våpensøknad sammen..

 

Jeg fikk min innvilget etter 3 virkedager 8)

 

Kompisen min..... går å venter enda, og det har gått 2 uker nå. Han skal ringe ned på kontoret imorgen å purre litt, er rare greier det der, siden vi har identisk kompismiljø, identisk rulleblad (med unntak av fartsbøter på div. tidspunkt :P ) og ellers oppvokst i samme kommune og fra samme tettsted, så det kan være temmelig individuelt vil jeg tro :cry:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg er 16 år og har to våpen. Det første jeg kjøpte var en hagle. Søknaden leverte jeg personlig på politihuset, og fikk den innvilget iløpet av et par minutter, og fikk den med meg hjem igjen :)

 

Den andre var en rifle, og siden det var en storviltrifle tok det bare et par minutter ekstra å få den innvilget :wink:

Så her i Bodø gjør de rask prosess :D

Link to comment
Share on other sites

Jupp, det gjør de.. men har ikke mulighet til å få festa den før til helga, er så mye eksamner og styr om dagen :evil: Men fikk prøvd den litt på simulatoren nå ikveld. Må justere kolben litt fant jeg ut. Har sett et par smarte løsninger her på forumet. Men hvis noen har andre måter så er det bare å spytte ut. De på villmarksbutikken monterte forresten kikkertsiktet mitt helt gratis, selv om jeg ikke hadde kjøpt det hos dem engang... 8)

 

-Pedern

Link to comment
Share on other sites

Legger ut et par bilder av herligheten :D Gadd ikke rydde før jeg tok bilder, noe som jeg kanskje burde ha gjort :oops:

 

normal_tikkat31sn0.jpg

 

normal_tikkat32mb2.jpg

 

Har ikke fått gjort noe annet enn å prøve den på skytesimulatoren til bruttern, men håpet er å få prøvd den ut skikkelig i løpet av helga eller på tirsdag 8)

 

-Pedern

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes tube screameren din er finere enn børsa :lol:

Hehe, gitarpedalene mine ligger å slenger rundt over alt om dagen, jobber med et nytt oppsett på brettet.. 8)

 

Du Pedern...

hva er den derre "puta" du har på kolben..

trenger å få min hevet litt og det så ut som den var ca akuratt passe høyde som trengs hos meg

Det er en kolbeforhøyer i lær.. Merket er AKAH. Spurte bare om de hadde en kolbeforhøyer, eller noe som kunne brukes til det når jeg var innom villmarksbutikken på Jessheim her om dagen. Det som er fint med den er at den er festet med et stoor strikk, så man kan legge ting under den for å evt. få den høyere..

 

kan se om jeg finner nettsiden dems...

 

-Pedern

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes tube screameren din er finere enn børsa :lol:

 

+1 ;-) I disse dager er den vel nesten verdt det samme også. (om det ikke er en SD da.)

 

Gratulerer. Da er det bare å nyte livet som skytter og jeger.

:-) Berre

Link to comment
Share on other sites

Takker og bukker. Nå var det jo egentlig Rifla tråden skulle handle om da, men.. hehe.. det er nok bare en helt vanelig TS-9 som ble kjøpt for 4 år siden, ikke byttet til den gamle kretsen heller. Så det er nok ingen hokuspokus med den pedalen gitt. men for den type diskusjon kan jeg henvise til http://forum.vintagegitar.no

 

Vil ikke at denne tråden skal bli off topic pga. mine manglende kunnskaper om fotografering 8) hehe..

 

-Pedern

Link to comment
Share on other sites

Endelig! Idag var jeg på banen å fikk prøvd rifla mi :D Ble bare 20 skudd, tok litt lang tid når jeg måtte pusse så fælt :P Men steike det var morro uansett :D Det er elektroniske skiver, så får desverre ikke blitt noe bilder av mine jomfruskudd, men min siste serie viste 10 skudd 100p. Så jeg er fornøyd med det.. samlingen var ok også.. Var litt anderledes enn å skyte på simulatoren for å si det sånn :P Skal prøve å få dratt på banen hver tirsdag fremover, hvis det ikke kræsjer med jobb da.. :roll:

 

-Pedern

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...