Jump to content

Grønskolling skal fiske på isen...


Fagerstad

Recommended Posts

Eg har aldri fiska på isen, men eg har ein svensk kollega som vil at vi skal prøve det. Greit nok, men eg har ikkje peiling på kva utstyr ein treng. Eg skjønner jo at varme klede er greit (særleg no....) og at ein treng ein isbor. Men så? Kva slags fiskeutstyr bruker ein? Agn? Eg er som sagt fullstendig uvitande på området. Det vi skal fiske er aure i området 0.2-0.5 kg.

Eg set stor pris på tips :-)

Link to comment
Share on other sites

Personlig bruker jeg en trekjepp med snøre, et søkke, krog og maggot, har ca 10-20 slike ute som jeg går rundt og sjekker. Ørretfiske på isen er passivt fiske, dvs at man trenger ikke pilke slik som hos røya, røya vil gjerna ha bevegelse og en røyeblink. Hos ørreten er det bare å sette ut linene og vente... ;)

Link to comment
Share on other sites

Personlig bruker jeg en trekjepp med snøre, et søkke, krog og maggot, har ca 10-20 slike ute som jeg går rundt og sjekker. Ørretfiske på isen er passivt fiske, dvs at man trenger ikke pilke slik som hos røya, røya vil gjerna ha bevegelse og en røyeblink. Hos ørreten er det bare å sette ut linene og vente... ;)

 

Det er kanskje ikke lov å fiske med 10-20 stenger på en gang alle steder da, kan sikkert være greit å være oppmerksom på det før man setter i gang med å borre en haug med hull ;)

Link to comment
Share on other sites

Er det stor ørret i vannet så ville jeg vurdert agnsild, du bør da bruke en trebelkrok i egnet størrelse som du fester agnsilda på.

Dette er statisk fiske, så smart å hekte på ei bjella slik at du hører når det napper.

Ellers er det vanlig å bruke maggott etter røya som flere her har nevnt (dynamisk fiske).

Link to comment
Share on other sites

Eller enda bedre: En stolsekk, eventuelt en isfiskedunk, til å sitte på pluss ei isoporplate til å sette beina på. Hvis det ikke er for dypt (maks etpar meter), kan kikkefiske være veldig spennende. Da trenger du et liggeunderlag til å ligge på og gjerne ei hette eller noe slikt over hodet. Men briller er noe skikkelig dr*tt ved kikkefiske, de dogger. Hele tida. Og du kan omtrent ikke kle deg for varmt. Du står eller sitter i ro, og å fryse på isfiske suger.

 

Til ørret ville jeg for min del valgt røyeblink, mormyshka eller balansepilk (bra for å bare jakte på de litt store). Når fisken er i riktig humør, kan mormyshka agnet med maggot eller fjærmygglarver være direkte giftig. Skitt fiske!

Link to comment
Share on other sites

Til ørret i den str du nevner, 0,2 - 0,5, er det etter min erfaring helt klart mest effektivt med mormyskha med maggot, evnt mark. Da ser jeg bort fra 10 + ståsnører som selvsagt er mer effektivt. Selv pleier jeg å bruke en mormyskhastikke jeg fisker aktivt med, og et snøre som får henge stille. Til det aktive fisket bruker jeg fra 5 til maks 10 minutter i hvert hull. Med mindre jeg kjenner fisk, da kan jeg prøve lenger. Ståsnøret får gjerne stå 30 min- 1t. Har jeg napp uten å få opp fisken under aktivt fiske plasserer jeg gjerne ståsnøret der etterpå.

En liten balansepilk agnet med maggot kan fungere bra på dager hvor fisken er på hugget. En kombinasjon med 1-2 minutter balanse og så mormyskha etterpå kan også funke bra. Prøv deg litt fram.

Vanligvis står ørreten ganske grunt om vinteren. Der er det mest mat og isen gir skjul mot farer ovenfra. 1-4m dypt er et greit utgangspunkt. På grunt vann kan fisken bli skremt av boring. En mulighet er å bore opp et antall hull til å begynne med slik at hullet får hvile litt før du bruker det.

Fisken står gjene på samme steder som om sommeren. Ved odder og nes, i nærheten av elveos (obs på tynn is), ved grunner, ved velta trær og ved torvøyer. Er det flekker med blank is på ellers snødekket is er det verdt å prøve på disse.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

en jegerkompis hadde lykken på sjøisen. Væpnet med gummimark og pilk :D

 

Jeg ser på boren, jeg ser på størrelsen til fisken, og jeg har null peiling på isfiske. Ble han nødt til å utvide hullet for å klare å dra den der opp?

Uannsett flott fangst, jeg hadde glist som en tulling hele veien hjem med den der :)

Link to comment
Share on other sites

>Når det gjeld diameter på isbor er det utrulig kor stor fisk som går opp igjennom ett hull på 150mm

Torsk på 8kg går greit.

Med litt drahjelp :mrgreen:

Torsk på 12kg måtte vi borre hull på sida av.

Har alltid med klepp på sjøisen.

 

Er det ferskvannsfiske bruker eg makk/maggot/flesk/reker/ Mormyshka med maggot.

Allt etter kva som er tilgjengelig den aktuelle dagen.

Har fått fisk på allt dette men makk er best.

Eg bruker fleire stå snøre for da slipper du å stå stille.

 

Bruker samme opplegg på sjøisen da med Sild/makrell. 1,5l flaske og en solid kjepp over hullet.

Da det er litt større fisk enn fjellørret som biter.

Dette fisket er utrolig spennende når det er mørkt, da hører du flaska skrangle mot isen i fiskehullet.

 

Eg og guttongen fikk 50kg hyse en kveld med dette opplegget i fjor.

 

Sparkstøtting,hodelykt og rikelig med varm drikke :)

 

NB! Du skal være meget lokalkjennt før du starter med isfiske om kvelden i mørket!!!

 

 

 

P.S Eg er vel omtrennt født på sjøisen...

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips så langt. Det at isfiske etter aure er stilleståande, dvs. som vanleg markfiske om sommaren var eg ikkje klar over. Men kor får ein tak i mark no....?

 

Hvis du har tilgang til en kompostbinge noe sted, og klarer å hakke deg gjennom speiken og inn i materien der, er det som regel masse småsnacks som ligger og venter på våren. Billelarver osv. Gjerne mark også om du kommer dypt nok - eller komposten har holdt varmen. Har god erfaring med å bruke slikt på isfiske. Har fisket litt sammen med folk som har brukt mark og/eller maggot, og det var billelarvene som gav størst fangst... Desidert...

 

Om jeg ikke husker feil fikk ikke de andre fisk før jeg gikk tom for billelarver... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Her var det mange gode tips vedrørende isfiske etter ørret.

 

Håper det er greit for trådstarter at jeg låner tråden for å stille et ørretpilkespørsmål?

 

Jeg pilker en del etter røye i Sverige, og der er det svært effektivt å montere blinkende lys i ulike farger en bit over mormyskaen.

 

Fungerer slike blinkende lys på ørreten ogsáå? I så fall, hvilken farge fungerer best?

Link to comment
Share on other sites

så vidt jeg vet er det ulovlig å bruke kunstig lys når man fisker..

Denne tror jeg du må dokumentere grundigere! :shock:

 

Lysene boganis etterspørrer er blitt svært populære etter røye og selges nær sagt over alt hvor det selges fiskeutstyr til isfiske. Kan vanskelig tenke meg de er forbudt, de har vært i salg i flere år.

Link to comment
Share on other sites

Det er ulovlig med kustig lys. Mener å ha lest en vurdering av akkurat dette et sted hvor det ble konkludert med at det muligens var forbudt. Men som det skrives her har de vært i salg i flere år og det reklameres med at de funker til f.eks. røye, så det kan virke som om de blir godtatt. Forbudet mot kunstig lys til ferskvannfiske er nok først og fremst for å unngå lystring.

Link to comment
Share on other sites

Her er hjemmelen:

§ 37. Forbudte tiltak og fiske- og avlivingsmetoder.

 

Tiltak av enhver art som ikke har annet formål enn å skremme fisken eller hindre dens frie gang er forbudt.

 

Så vel i sjøen som i vassdrag er det til fangst, avliving eller skade av fisk forbudt å bruke:

1. Stoff med giftig, lammende eller kvelende virkning.

2. Sprengstoff.

3. Skytevåpen unntatt for fangst av gjedde.

4. Elektrisk strøm.

5. Kunstig endring av vannføringen.

6. Lyster eller liknende redskap med spiss eller krok som ikke er beregnet på å slukes av fisken. Det er likevel tillatt å bruke slikt redskap som hjelperedskap for å ta opp fisk som er fanget med annet lovlig redskap.

7. Kunstig lys, unntatt for åle- og krepsefangst.

 

http://lovdata.no/all/tl-19920515-047-008.html#37

Som paragrafen over viser er det forbudt med kunstig lys når en fisker.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal Esca og lignende være lov til fisket da, altså ting man fester på sena. Når de snakker om lys i hjemmelen er det mer at du står med stor lommelykt/montert kraftig lampe for så å trekke fisken til deg. Dette ble diskutert opp og ned i mente på Fiskersiden og endte med at en sendte mail til DN/fiskeridepartementet og fikk svar. Skal se om jeg klarer finne fram svaret han fikk.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg ser på boren, jeg ser på størrelsen til fisken, og jeg har null peiling på isfiske. Ble han nødt til å utvide hullet for å klare å dra den der opp?

Uannsett flott fangst, jeg hadde glist som en tulling hele veien hjem med den der :)

 

Han måtte bore noen ekstra hull, det var visst rimelig hektisk, han stod på snøret mens han boret, var visst ikke så lett å bore tett nok opptil det første hullet.

 

De lokale polakkene stod og måpte da han gikk til bilen! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Fikk det litt hektisk med å bore opp hullet jeg også. Da tosken nærma seg og kjeften hadde større diameter enn hullet. Fikk bløgga den under isen, og med foten på stanga borra jeg opp hullene ved siden av. Skikkelig artig!

 

4l0ieo.jpg

 

Bildet er fra Gaulosen i februar i fjor. Håper vi får like gode isforhold i år.

Link to comment
Share on other sites

Eller enda bedre: En stolsekk, eventuelt en isfiskedunk, til å sitte på pluss ei isoporplate til å sette beina på. Hvis det ikke er for dypt (maks etpar meter), kan kikkefiske være veldig spennende. quote]

 

 

som her....

kjenner meg godt igjen her....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...