Jump to content

Våpna dine kan hamne på lager


Stoneking

Recommended Posts

Får vi slike regler selger jeg våpnene og baserer meg på bålturer og fiskestang i stedet. Om vi da får lov til å oppbevare fiskestanga hjemme mellom turene. Man vet jo aldri, en eller annen kan jo snuble i den og brekke nakken.. :mrgreen:

 

 

Fiskekroker er spisse, så det blir vel snart lisens på de også.

For ikke å snakke om fyrstikker! Der er vi virkelig i fare, man kan jo tutte på og svi av hele kloden!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 119
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hallo, tenk dere om a karer.

Et slikt forslag om depot er fullt ut gjennomførbart. Dog ikke alle våpen i privat eie. De som konkurrerer og skyter aktivt gjennom hele året OG kan dokumentere slik aktivitet må få dispensasjon for regelen.

Mesteparten av våpenbruken i Norge er sesongbetont.

En stor mengde av dagens jegere trener ikke med børsene sine slik at alle rifler som er registrert som Elgrifler i våpenregistret like gjerne kunne vært på et depot fra 25.september til 1.oktober. (eller 15nov. alt etter som hvilken kommune du bor i)

Rifler ervervet til hjortejakt fra den 10sept til jaktslutt for hjort i din kommune... etc. etc.

 

Kommer du til depotet for å hente ut æljbørsa di fordi du ble invitert til beverjakt en aprildag har du bæsja på leggen for å si det sånn. I våpenregistret har du ingen beverbørsje og må dra tomhent hjem fra depotet og melde avbud på beverjakta. :mrgreen:

 

Tenk dere byrokratene som får dette igjennom vil få en stjerne hos FN!

Hvis de får opptill ett - to eller kanskje flere hundretusen privateide våpen innelåst mesteparten av året vil vi jo være trygge! :D

Blir vel en del co2 av all kjøringa !

Hehe. Det er nok det eneste gode argumentet vi har å ta de på. .. Nå i disse miljøtider. :lol:

 

 

Vel. Får vel slutte å fleipe..

For å se alvorlig på saken er dette et forslag som blir lagt frem i fullt alvor for å forhandles bort i et krav eller forslag fra skytterorganisasjonene er jeg redd.

I slike forhandlinger blir det å gi og ta. Så da håper jeg representantene fra skytterforbundene kommer med et like håpløst forslag av samme kaliber som dette kan byttes bort med..

Link to comment
Share on other sites

Hohum... Det ville vel bli litt hurlumhei om regjeringen skulle forsøke å fremme et slikt lovforslag, men som det er nevnt i en annen tråd, så er vel dette en av de tingene man legger til på "smørbrødlisten" for at man skal kunne forsake noe for å oppnå noe som til sammenligning vil virke mindre inngripende.

 

Akkurat. Dette med sentral våpenlagring er bare tull. Det er som lommetyven som fekter med den ene hånden for å trekke oppmerksomheten vår vekk fra det han egentlig gjør med den andre hånden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen tro på at et slikt forslag går igjennom, men det er skremmende at det faktisk finnes elementer der ute som for ramme alvor tenker i slike baner. Ikke for det, det finnes mange der ute som hyler høyt om den farlige ulven også, samtidig som de hater oss jegere og ønsker oss pokker i vold.

Link to comment
Share on other sites

Det som er veldig betenkelig er at vanlige mennesker/organisasjoner blir ikke tatt hensyn til, se bare på rep. på tv2 om de org. som var invitert til stortinget for å si sin mening...De ble nesten ikke tatt hensyn til....er det demokratisk ?

Blir skremt av at vi har en justisminister som i stor grad lytter til råd fra politidirektoratet ser det ut til....om de vil ha samme kontroll som tyskerne hadde under 2 v.krig, eller om det er missunnelse over at vi har våpen hele tiden, og de bare når det er krise og de må bevæpne seg.... Tror virkelig de i politietaten at det er fare hver gang de ser en bevæpnet jeger/våpeneier ?

Link to comment
Share on other sites

Får vi slike regler selger jeg våpnene

 

Det er vel muligens dette som er det egentlige målet til endel av de som finner på disse vanvittige lovforslagene. Med det i tankene, så bør man absolutt ikke gi inntrykk at man kommer til å gi opp, da det eneste det fører til er at disse reguleringskåte maktmisbrukerene får det akkurat som de vil.

 

Har vi samvittighet til å la de vinne? Om ikke for oss selv, i såfall for våre etterkommere? Er det ønskelig at våre barn og barnebarn skal kjenne til den gleden jakt og skytesport har gitt det norske folk bare gjennom mimring fra besteforeldre, og lesing i historiebøker? Svaret er vel innlysende.

Link to comment
Share on other sites

Er noen få 'sannheter' her:

Til de av dere som sutrer over regjeringen vår: dere har fire år foran dere. Dere valgte selv for noen måneder siden. :wink:
Vi hadde knapp nok kriminalitet før vi begynte å importere problemer eller sy pute under våre egne som ikke har respekt for lov og orden.
faen ta dei som ikkje stemte FRP!!!!
Jeg er glad dalførene avfolkes.

278 kommentarer nå, og fornuften blandt folket er vel snart totalt forsvunnet?

Dette innlegget medførte hvor mange flere positive stemmer for oss våpeneiere? Sånn omtrent netto?

 

Vi har en meget vanskelig og tøff jobb forran oss, men med fornuft kommer vi langt.

Får vi slike regler selger jeg våpnene...
Til hvem da? Med et forbud er alle dine (og mine) våpen & ammo og utstyr VERDILØST.... Søppel... NADA!!

Skyt jakthunden også...

Jada, et fulstendig dusteforslag, men de som styrer er...... (BINGO!)

Link to comment
Share on other sites

"Får vi slike regler selger jeg våpnene"

 

Problemet vil være at man får null for sine våpen!

 

Så de får bare ligge å rustne til neste generasjon - som kan være A-Quaida :roll: - og de tillater våpen.

Kanskje neste generasjon vil få det ganske så greit :lol::lol:

 

Men - jeg vil få masse timer til fluefiske :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tror virkelig de i politietaten at det er fare hver gang de ser en bevæpnet jeger/våpeneier ?

 

Jeg tror ikke det i utgangspunktet. Men jeg har blitt fortalt av ganske mange venner i politiet at de føler det som en alvorlig ekstra stress belastning når de vet de skal rykke ut til et hus hvor det er registrert våpen. De sier selv at det ikke nødvendigvis er rasjonelt, ettersom det så godt som aldri er et reelt problem, men stress følelsen er der alikevel.

Link to comment
Share on other sites

ErikD: Der snakker jeg alvor. Jeg kommer aldri til å finne meg i å måtte hente ut våpnene fra et felleslager hver gang jeg vil skyte litt, enten det måtte være for ren hyggeskyting, trening, eller jakt. Da slutter jeg heller å jakte. Hva om jeg en ettermiddag fikk lyst til å ta meg en liten harejakt? Bare sånn der og da fodi jeg fikk lyst og anledning? Skal jeg da måtte vente til en eller annen stiller opp for å låse opp lageret som jeg kanskje måtte kjøre langt for å komme til? Hvor mange av oss bor ikke slik til at en jakttur kan tas på sparket?

Link to comment
Share on other sites

@Jegerjente - Det er fint at du ikke vil finne deg i det! Poenget er at man ikke må la dette (eller noen av de andre tulleforslagene) skje! :)

 

Jeg bor akkurat slikt til som du beskriver, og kan jakte bokstavlig talt rett ut fra kjøkkendøren. Jeg håper bare at mine barn og deres eventuelle barn kan fortsette med det samme. Men jeg er jaggu ikke så sikker på at det blir mulig for de slik som samfunnet vårt utvikler seg. :(

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 100% enig med Jegerjente....

Det er veldig provoserende lovforslag de folkevalgte kommer med. De glemmer at de er folkevalgt når valget er ferdig tydeligvis. Men at politiet blir nervøse når de skal ta noen de vet har våpen, ja da bør de kanskje finne seg en annen, roligere jobb....Jo, du vet det Jegerjente at hvis staten jakter, blir det fra helikopter, det er det de kan.....Det kaller jeg slakting ....

Link to comment
Share on other sites

Tull og vås mener nå jeg. Dette er ett av mange forslag i en ny runde hvor "alle steiner snu`s" i en prosess der alle forslag skal opp på bordet. Dette er jo en normal prosess for å komme frem til noe fornuftig til slutt (håper jeg :roll: )

Hadde vi på Kammeret satt oss ned og vært åpne i tankegangen og latt alle komme frem med sine forslag og synspunkter rundt en problemstilling så hadde det sikkert kommet noe godt ut av det. Vi hadde garantert forkastet 97% av forslagene som hadde kommet opp og hatt mange sterke meninger rundt denne prosessen

Dette ender opp i en høring der vi blir hørt mer eller mindre alt etter argumentasjonen. Kanskje det er der vi må sette inn resurssene????Eller er det allerede for sent da????

Jeg er ikke bekymret. Ennå

Link to comment
Share on other sites

Satt litt på spissen: hos meg er det minst en time til en veterinær dukker opp dersom hunden min er påkjørt av en bil og hardt skadet. I et slikt tilfelle ville jeg åpnet våpenskapet og hentet ut hagle eller rifle og spart den kjære hunden min for store lidelser. Dette er ikke et eksempel tatt helt ut av lufta heller. Jeg har opplevd noe lignende. Men hva når våpenet befinner seg i et lager ett eller annet sted i kommunen, og ikke i våpenskapet mitt? Uff, jeg blir provosert bare av tanken..

Link to comment
Share on other sites

Sånne som deg Jegerjenta skulle stått frem i media og fortalt at å "lagre" våpen hos jegere og skyttere her i landet stort sett er ufarlig. Sånn at de hadde forstått at jenter og våpen heller ikke er farlig. For du vet at vises det en jaktfilm her i landet på nrk, så blir som regel alltid skuddsenen klippet bort...Hvorfor ? Hvilket syn får allmuen på jakt da ??? Og jeg savner profilerte skyttere i Norge står frem i media med sitt syn.....Gjerne de beste skytterne over det ganske land, som mange vet hvem er....

Link to comment
Share on other sites

Kloke ord Puma.. Heldigvis er det akkurat sånn forumet her fungerer! Her kommer de gode idéene fram, og vi forklarer også hvor dumme de dårlige idéene er. Det er bare så veldig synd at vi har bare 7.625 brukere... Tror nesten det er flere som har fått med seg den omtalte artikkelen og beklagligvis enkelte idiotiske kommentarer.

Jeg vil tro at vi må få fokus på å presentere fakta i pressen, og ikke legge opp til diskusjoner om (u)mulige løsninger.

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg ville jo vært i samme situasjon om jeg solgte våpnene mine også, men nå er det en gang slik at jeg er jeger. Jeg har våpen hjemme. Og jeg liker ikke tanken på at min integritet som våpeneier skal dras i tvil av politisk grupperinger som ikke ser lenger enn til sin egen nesetipp. De bør heller satse mer på å hanke inn ulovlige våpen fra kriminelle miljøer. Det er ikke seriøse, lovlydige våpeneiere som er en fare for samfunnet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror de tenker litt mer langsiktig.

For de som jakter pr idag vil dette medføre mye pes og mas, for kommende generasjoner vil det være normalt fordi de ikke kjenner til noe annet. Det blir som å kjøpe en undulat og tenke: stakkars fugl som må sitte i bur...

Den kjenner ikke til noe annet....

 

Så lever vi i en begynnende diktaturstat, og hvem velger diktatorene?

Spør du en taxisjåfør (forutsett at han snakker språket) får du et utmerket og fornuftig svar på dette problemet.

Spør du en politiker vet du hvilket svar du får....

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vært byråkrat og hatt som oppgave å kneble de grusomme våpen elskerene i dette landet så ville jeg kamuflert mine egentlige hensikter med noen radikale forslag på våpen innskrenkelser som hadde tatt 99% av oppmerksomheten. Mine egentlige forslag som er radikale nok men ikke i forhold til mitt "åte" ville da gått igjennom og dustene (våpen elskerene) hadde pustet lettet ut og godtatt dette som en seier :lol:

Dette gjentar jeg så igjen om 4 år he he :wink:

 

Er vi så dumme :?:

Link to comment
Share on other sites

Satt litt på spissen: hos meg er det minst en time til en veterinær dukker opp dersom hunden min er påkjørt av en bil og hardt skadet. I et slikt tilfelle ville jeg åpnet våpenskapet og hentet ut hagle eller rifle og spart den kjære hunden min for store lidelser. Dette er ikke et eksempel tatt helt ut av lufta heller. Jeg har opplevd noe lignende. Men hva når våpenet befinner seg i et lager ett eller annet sted i kommunen, og ikke i våpenskapet mitt? Uff, jeg blir provosert bare av tanken..

øks, minst like humant som hagle eller rifle.

 

jeg kjenner jeg blir trist når jeg leste forslaget, det er visst ingenvgrenser på tåpelige lovforslag.

Link to comment
Share on other sites

Slike forslag er uhyre enkle å tilbakevise.

1: Grunnet at de vill medføre øket kriminalitet (tidligere lovllydige våpeneiere vill bryte loven og skaffe seg uregistrerte våpen), og minsket reell kontroll vill bli resultatet.

2: Uhyre kostbart og i prinsippet ugjenomførbart.

3: Innskjerpingen i kravene om våpen oppbevaring, har allerede adresert problemet.

4: Øket kontrollvirksomhet verdrørend eksisterende lovgivning rundt våpen oppbevaring vill gi betydligt større uttelling (og da fortrinsvis av andre enn politiet, som har viktigere ting å gjøre enn rutine kontroller).

5: Det eneste reelle alternativet vedrørende ett slikt kontrollbehov, er totalforbud av svilt eide våpen. Resultatet vill bli likt med punkt 1.

6: Den frykten politiet påstår seg ha vedrørende utrykkninger til husstander med registrerte våpen er irrelevant, de er i prinsippet tryggere og bedre forberedt når de vet der er våpen i husstanden. Det er mer traumatisk og mindre sikkert å gå inni en husstand man ikke vet noe om. Politi som ikke klarer å håndtere slike situasjoner, bør uansett av sikkerhets hensyn, fjernes fra tjenesten. da disse klart er en sikkerhets risiko i seg selv.

7: Staten vil sette seg selv i en situasjon, der en betydlig del av befolkningen. Vill anse statens handlinger for ilegetime og krenkende, og derved vill oppfatte staten som en fiende.

 

Spørsmålet man må stille vedrørende slike idioti forslag, er vel heller hva de egentlig vill ha igjennom av upopulære forslag? (ref tryllekunstneren og oppmerksomhets trikset)?

Jeg har i hverfall ingen illusjoner om at alt som kommer fra pod og de sirkler, har som langsiktigt målsettning å avvepne norges befolkning. Til det har alt for mange høyerestående polititjenestemenn, vært litt for løsmunnet opp igjennom åra om hva de egentlig ønsker. Til at man har noen særlig tiltro til at tankegangen om samfunnets beste råder i de kretser.

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig provoserende lovforslag de folkevalgte kommer med. De glemmer at de er folkevalgt når valget er ferdig tydeligvis.

 

Det er på ingen måte lagt frem noe lovforslag om dette, og initiativet komme så langt i fra Justisdepartementet. Sentral våpenregistrering er satt opp som et tema som skal taes til vurdering i et utvalg som skal se på eventuelle endringer i dagens våpenlov. JD har invitert skyttere og bransjefolk til å delta i dette utvalget.

 

Det er veldig dumt at man lar seg provosere av noe som ikke er reelt. Og i tilegg da skaper uro rundt påstander som ikke stemmer.

Link to comment
Share on other sites

Klart man må betale gebyrer for å hente ut/levere våpen! Går jo ikke å drive noe sånt gratis. Men hvor skal man levere alt det andre man har i hjemmet som på rett måte kan brukes som våpen? Kniv, sofaputer, glassflasker, frosne ørreter, lysestaker, frosne elgsteiker osv. (Må plastposer oppbevares forsvarlig forresten?) Vet jammen ikke helt hva jeg skal si jeg. Kanskje Jens kan si noe positivt om jakt og våpen etter at han var på reinsjakt? Dette vil bare virke i motsatt retning tror jeg da. Mere kriminalitet i landet.

 

Tror det faktisk hadde vært enklere og sikrere å låse inne folket når de ikke er på jobb, så kan vi heller søke om permisjon ved spesielle anledninger.

Link to comment
Share on other sites

Det virker desverre som hassel har veldig stor tiltro til våre politikere og at de bestemmer seg for bare fornuftige løsninger....Og hvis lovforslaget kommer fra justisdepartementet, så vil jeg tro politikerne hører mye på dem, for mye i mange sammenhenger, ser du ikke hvordan politikken fungerer i praksis ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i allefalll ingen grunn til å tro at de bevist går for å gjøre ufornuftige ting.

De handler langt i fra perfekt, men det er det ingen ledere som gjør uansett politisk orientering eller styresett.

I bunn og grunn så tror jeg det beste utfallet for jegere og skyttere ooppnås med å anta at motstanderen på grunn av manglende informasjon tror at forslagene sine er gode. Derfor må vi motbevise det som ikke er fakta og argumentere for vår side når det gjelder det som er fakta. Å tro at den andre siden er dum og bare finner på ting er å undergave egen posisjon. Det er mange endringer jeg ønsker i våpen loven, men jeg ser det som det viktigste at forvaltningen faktisk tar hensyn til eksisterende lovverk i stedet for å lage ny lover.

 

Når det er sagt, så tror jeg at de som flagger "lovlige våpen gjør ingen skade" flagget enten mangel innsikt, analytiske og/eller oppfattelsesevne, eller rett og slett er rørende naive. Men om den trusselen lovlige våpen utgjør er så stor at det ikke er prisen å betale for et fritt samfunn slik Norge er, er en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan lett ende opp med en situasjon lignende den i England. Jeg er ikke informert i detalj, men det er vel slik at privatpersoner ikke har anledning til å eie våpen og drive skyting eller noe sånt (unntak revejakt, kanskje!!)

 

Så ille er det ikke. Håndvåpen er forbudt i UK, men det er ikke særlig problematisk å få tillatelse til å kjøpe jaktvåpen. Og revejakt kan man gjerne drive med, men ikke lenger med hund.

 

 

Er det noen som vet om land hvor slike ordninger er innført,

 

 

Irland hadde (har?) en slik ordning for private jaktvåpen, de mest rabiate politidistriktene stilte med tjenestemann som var med ved bruk.

:shock: Det var nytt for meg. Jeg vet at mange rifler ble inndratt på 70-tallet, og at det er vanskelig å få tillatelse til noe annet enn hagler og .22-rifler, men den ordningen du beskriver høres helt tullete ut.

 

Til topic: Jeg er bekymret for hvilke innstramminger den nye våpenloven vil påføre oss. Men akkurat det forslaget har så store praktiske ulemper at jeg ikke kan tenke meg at det blir vedtatt.

Link to comment
Share on other sites

@Hopalong: Jeg velger å tro at jeg misforstår når du sier det ikke er så ille, og at du sikter til at ikke ALT er forbudt, ikke at det ikke er ille at håndvåpen er forbudt...

 

Jeg HÅPER intenst at jegere, DFS-skyttere, pistolskyttere, praktisk-skyttere og skyttere fra alle andre våpengrener inkludert luftvåpen for en gangs skyld klarer å stå SAMMEN og legge vekk de tåpelige "hva-fan-skal-dere-med-sånt-dritt"-holdningene som er ellers så gjennomtydelige når man stiller på feil bane med "feil" våpen...

Alle som sender kuler "downrange" uansett hva som måtte være blinken og hvor langt borte den måtte være er i samme båt her, tas noe så tas før eller siden ALT.

 

Sammen er vi ganske sterke, og har faktisk politisk slagkraft, men var jeg i opposisjon til våpen-eie ville jeg bruke det splittede skyttermiljøet for alt det var verdt for å fjerne det, del for del, over tid...

Vi må være klar over at dette er en prosess som ikke er tenkt gjennomført/sluttført i morgen, det vil ta TID og bli metodisk gjennomført med stadige innstramninger, de første som vil få det er trolig de skyttergreinene med "skumlest" våpen, men IKKE TRO at det vil frede jegere!!!!

Link to comment
Share on other sites

@Hopalong: Jeg velger å tro at jeg misforstår når du sier det ikke er så ille, og at du sikter til at ikke ALT er forbudt, ikke at det ikke er ille at håndvåpen er forbudt...

 

 

 

Du misforstår, ja. Poenget mitt er at det ikke er så ille som Stoneking beskriver. Den britiske våpenlovgivningen er jaggu ille nok uten overdrivelser...

 

Jeg HÅPER intenst at jegere, DFS-skyttere, pistolskyttere, praktisk-skyttere og skyttere fra alle andre våpengrener inkludert luftvåpen for en gangs skyld klarer å stå SAMMEN og legge vekk de tåpelige "hva-fan-skal-dere-med-sånt-dritt"-holdningene som er ellers så gjennomtydelige når man stiller på feil bane med "feil" våpen...

 

Helt enig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i allefalll ingen grunn til å tro at de bevist går for å gjøre ufornuftige ting.

 

Saken er den at det en politiker fra SV finner fornuftig i de fleste tilfeller er ufornuftig i mine øyne :cry:

 

Nå har ikke du akkurat skåret max på fornuftighetsskalaen min heller da....

Men det er kommet en del uheldige ting fra SV i det siste ja, men de har vel ikke justisdepartementet for tiden meg bekjent.

Link to comment
Share on other sites

Ellers må jeg si at da jeg er en enkel sjel blir en del av argumentene så teoretiske og akademiske at jeg ikke klarer (orker?) forholde meg til dem. Min feil men sån er det.

Med andre ord, du orker ikke å sette deg inn i en sak, og velger enkelt å greit å ikke forholde deg til den andre sidens argumenter. Det blir jo lett å komme frem til greie svar på livets utfordringer da... men vil man tro på eventyr...

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering fjernet. Kjell Olav

 

Nå begynner du å bli skikkelig uryddig Hassel. Den sitaten har du sakset fra en annen tråd hvor tingene virkelig begynte å bli tåkete.

Dersom vi skal begynne å kryssklippe trådene for så og ta tingene ut av sin rette sammenhen for å prøve å drite ut hverandre. Ja, da er vi på ville veier.

Ta deg en tur på kammerset.

 

Nå må du ikke bli gretten fordi om ikke alle er enige med deg :)

Link to comment
Share on other sites

I minst 95% av tilfellene jeg er ute å skyter / jakter med våpen, dette være seg rifle eller hagle så går jeg 15m og setter meg i båten og kjører til stort sett privat eiendom ( holmer og skjær ).

 

Vil regne med at dette også er tilfelle for mange på bygda, ikke at de nødvendigvis setter seg i en båt, det kan være de tar en skogsbilvei, eller rett og slett jakter ved eiendommens omegn.

 

Kan ikke se noe sikkerhet ved det at jeg og mange andre skal kjøre flere km og mil, kanskje må ta drosjer, buss og ferjer for å hente våpen og levere våpen.

 

Det vil da være en stor mengde våpen som daglig er i sirkulasjon, og kanskje i timesvis ikke er innelåst.

Er også mange usikkerhetsmomenter med dette, kanskje man skal stikke innom en butikk samtidig som man har hentet ett våpen og glemmer å låse bilen....

 

I økonomien er det noe som heter det å spre risikoen..

Dette mener jeg er høyst aktuelt når det gjelder lagring av våpen.

 

Riktignok kan det da være lagret våpen i mange hus, leiligheter og boliger, kanskje noe lar seg stjele for tyver.

Men det vil aldri være noen virkelig stor mengde våpen man får fatt i, hjemme hos en våpeneier de fleste ganger.

 

Når det gjelder våpeneier selv, psykiske problemer, selvmord osv. så har eier i første instans blitt funnet skikket til å ha våpen siden han / hun fikk innvilget kjøpetillatelse.

 

Man kan ikke forhåndsgarantere seg 100% fullt ut på at slikt ikke kan skje, selv med ett ( flere ) sentrale lager.

Er ikke værre for en ustabil person, enn att han / hun henter ut sine våpen.

 

En viss risisko vil det være, og det har det alltid vært, og det kommer man seg ikke utenom uansett hva man gjør, selv om ingen hadde lovlige skytevåpen.

Link to comment
Share on other sites

Forsvaret har jo kjempegod erfaring med senral lagring av våpen... :?

Men det er enda ikke mer en et tema tiln diskusjon. Ikke et lovvforslag eller forslag til noe som skal Inn i loven (enda)

Men det blir litt hysterisk å hisse seg opp over akkurat dette før man faktisk vet hvilke endringe JD ønsker.

Link to comment
Share on other sites

Det handler om tillit, i denne sammenheng at statsorganene stoler på befolkningen. USSR og DDR er historiske eksempler på regimer med misstillit til befolkningen. Våpen var like ulovlig som her i Norge under nazistene.

 

Mistillit i vårt samfunn er mer og mer knyttet til overvåking. Vi godtar forbausende mye av det. Det er et enormet press fra apparatsjikene til å innføre datalagringsdirektivet for eksempel. De har så veldig gode intensjoner!

Veien til helvete er brulagt med akkurat det. Klart slike krefter må tøyles i et demokrati.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...